Alhainen ferritiini, mitä tehdä?

h5h5h5y5yyu7uu

Olen kärsinyt pitkään väsymyksestä ja aivosumusta. Päivät eivät vain yksinkertaisesti lähde käyntiin. Jos herään aamu 7 niin saatan olla ihan tokkurassa vielä klo 14. Välillä väsyttää enemmän ja välillä vähemmän. Ihan sama miten paljon nukkuu. Aivojen toiminta on todella vaihtelevaa. Välillä pää alkaa toimimaan vasta illasta joskus ei ollenkaan.

Verenkuva ollut normaali aina mutta nyt sitten sain puhuttua lääkärin ympäri että mitataan ferritiini. Noh arvoksi tuli 37 µg/l elikkäs viitteiden alapäässä mennään. Synlabin sivuilla kerrotaan että viitearvot ovat Miehet >16 v: 28-370 µg/l.

Taustalla pitkään kestänyt gluteenin yliherkkyys ja IBS. Suoleni on siis vuosikausia ottanut osumaa gluteenista mutta oireet ovat olleet lähinnä psyykkisiä sekä pientä turvotusta mutta nyt syksyllä sitten immuniteettini petti lopullisesti enkä yhtäkkiä enään kestäkkään yhtään gluteenia taikka monia FODMAP-hiilareita. Gluteenista olen luopunut kokonaan mutta käytän joitain laktoosittomia maitotuotteita (lähinnä juustoja, ruokakermaa) sekä todella harvoin sipulia/valkosipulia ruuan seassa esim ravintolassa. Silti ulosteen laatu vaihtelehtii paljon mutta harvoin se on täysin normaalia.

Olen myös mittauttanut testoarvot sekä kilpirauhasarvot ja niissäkin mennään viitearvojen alapäässä mutta en korvaushoitoa silti saa.

Minulla on myös ADD, mutta en omaa lääkitystä. En tiedä onko tällä asian kanssa tekemistä?

Arvot ovat matalat mutta viitearvojen alapäässä niin en usko että saisin rautaa pistoksina. Arvelin että minun on ihan turha alkaa tässä mitään rautakuuria tabletteina syömään. Luulisi että koska suoleni on huonossa kunnossa niin rauta ei todellakaan imeydy koska syön terveellisesti ja monipuolisesti ja silti arvot noin alhaiset. Äidilläni on sama ongelma ja hänellä oli noussut ferritiini 4kk kuurilla 5 asteikkoa. Nyt hän tosin saa pistoksia. Ilmeisesti myös alhainen ferritiini ja alhainen kilpirauhasarvo käyvät jotenkin yhteen?

Onko julkisella puolella mahdollista saada pistoksia näillä syillä? Onko näissä mietinnöissäni edes mitään järkeä? Paljon pistokset maksavat yksityisellä puolella? Elämän tilanne on semmoinen että tarvitsisin nopeaa apua tähän ongelmaan.

20

11947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajaatoimintainen

      Mitä tarkoittaa kilpirauhasarvot viitearvojen alapäässä? Yleensä toinen (tsh) yläpäässä ja t4v alapäässä, jos on lievää vajaatoimintaa, mikä väsyttää. Otettiinko muita rautakokeita kuin ferritiini?

    • 2e2e2e

      Kilpirauhasarvojen mittauksesta on aikaa niin en muista tarkalleen mutta rajoilla silti mentiin etteikö korvaushoitoa olisi saanut sen muistan. Hb oli 130.

      • vajaatoimintainen

        Kun ferritiini on noinkin matala, kokeile ihmeessä rautakuuria. Esim. Ferrodan 100 on vatsaystävällinen ja sen voi ottaa vaikka lounaalla, kunhan ei käytä paljon maitotuotteita samaan aikaan. Noilla rauta-arvoilla uskaltaa syödä lisärautakuurin. Sittenhän näet, piristääkö. Jos rauta ei imeytyisi, olisi hemoglobiini varmasti paljon alhaisempi. Ja rauta vaikuttaa kilpirauhasenkin toimintaan. Jos ei mitään piristystä tapahdu pariin kuukauteen, kannattaa käydä otattamassa kilpirauhaskokeet uudestaan.


    • VillasukatKesälläkin

      Olen nainen ja mulla ferritiini on 20 ja on ollu jo n. 10 vuotta raudanpuutteeseen viittaavia oireita, joille ei löydy syytä. Kilpirauhanen ja kaikki on testattu ja oireet laitettu masennuksen piikkiin, vaikka en koe itseäni masentuneeksi. Mieliala on normaali, vaikka olenkin väsynyt, sekä nautin asioista aivan kuten ennenkin. Mua on jo vuosia vaivannut ripulipainoitteinen IBS ja joudun välttelemään vähän kaikenlaisia ruoka-aineita ja ruokavalio on mitä on. Lääkärit ovat sitä mieltä, että raudanpuutetta ei ole koska hemoglobiini on hyvä. Sanoivat kuitenkin, että voin muutaman viikon ottaa rautalisää jos haluan.

      • rautakuurisillointällöin

        Minulla oli ferritiini 30 ja söin rautaa monen kuukauden kuurin. Naisten kannattaakin syödä, jos on vielä kuukautiset. Hemoglobiini ei aina kerro raudanpuutteesta.


      • Anonyymi

    • puoliväsynyt

      Ferritiinihän saattaa olla koholla jos on on tulehdusta kehossa eli hyvä olisi mitata sekin samalla kun ferritiin niin saa oikean kuvan tilanteesta. Kahvi ja tee muuten heikentävät raudan imeytymistä eli niiden nauttimista kannattaa vähentää jos veriarvot huonot ja varsinkin jos ottaa rautavalmistetta.

      Jotenkin tuntuu että väsymysoireyhtymäksi kutsuttu vaiva on pohjimmiltaan varastoraudan puutetta. Mittauttavatko lääkärit tuota ferritiinitasoa kovinkaan usein. Vaikeissa tapauksissa joissa jo masennustakin ja työkyvyttömyyttä pitäisi ehdottomasti määrätä rautaa suoraan suoneen, koska tavan rautavalmisteilla tila paranee selvästi hitaammin.

      Sit mikä mietityttää, kun lihan syöntiä nykyään suositellaan vähennettävän niin siitähän seuraa rauta arvojen heikkeneminen. Mennäänkö tässä nyt ojasta allikkoon.

    • Pers1lja

      Samaa mieltä puoliväsyneen kanssa. Samanlaisesta vaivasta ja gluteeniallerhgiasta olen kärsinyt...Kannattaa vaatia rautatankkausta ja sitten kahvi ja tee pois! Myös vihreätee heikentää raudanimeytymistä.
      Minä jättäisin myös maitotuotteet vähemmälle. Esim maksamakkarassa on paljon rautaa ja se on hyvää leivän päällä.

      • verilettuja

        Jos hemoglobiini on 130, tuskin voi vaatia rautatankkausta! :D

        Verilettuja ja rautatabletteja vaan omatoimisesti.


      • Anonyymi
        verilettuja kirjoitti:

        Jos hemoglobiini on 130, tuskin voi vaatia rautatankkausta! :D

        Verilettuja ja rautatabletteja vaan omatoimisesti.

        Hemoglobiinilla ei ole mitään tekemistä Ferritiinillä, joka on varastorauta!!!!!!


    • SCDruokavalio
    • ex-väsynyt
    • Anonyymi

      Minulla on myös ferritiini vain n.20, silti hemoglobiini on 137. En pysty rautaa syömään, vatsa ja suoli eivät kestä. En ole kuullut pistoksista, ainoastaan että rautaa pystyy tiputtamaan suoneen. Itsellänikin luultavasti puutos johtuu imeytymishäiriöstä, vielä ei tietoa syystä, saa nähdä mitä tohtori sanoo kuinka toimitaan. Luultavasti on tähystykset edessä niin ainakin näkee ettei olisi missään mitään vuotoa. Ulosteessa voi olla verta seassa vaikka se ei selkeästi näkyisikään. Varastoraudan puute väsyttää ihan älyttömästi. Minullakin menee monesti päivät aivan sumussa. Tuntuu ettei kunnolla herää, puoliunisena toimii päivän mittaan. Väsymys aiheuttaa muitakin ongelmia, minulla on muisti alkanut pätkiä. Oletan että se ei varsinaisesti johdu muistista vaan siitä että väsyneenä on keskittymiskyky heikentynyt niin ei jää kaikki asiat mieleen. On vaan niin noloa kun ihmiset juttelevat jotain enkä seuraavalla kerralla muista paljon mitään. Eikä tähän väsymykseen auta yhtään vaikka nukkuisi kuinka paljon. Nykyäänkään vielä lääkäreitä on vaikea saada mittauttamaan ferritiini. Varastorauta on kuitenkin tärkeä aine elimistössä ja vaikuttaa paljon jaksamiseen.

    • Anonyymi

      Sisätautilääkäri voi auttaa sinua, vastaanotoille yksityisellä voi päästä viikossakin.
      Olen käynyt pari vuotta muutaman kerran, koska kunnallisesti en lähetettä huonoista oloistani huolimatta ole saanut mihinkään.

      Erikoislääkärin kuten sisätautilääkärin (gastroenterologi) palkkiot ovat noin 150 euroa vastaanottoajasta riippuen.
      Nykyään (ainakin Helsingissä) voi mennä yksityislääkärin labralähetteen kanssa kunnalliseen labraan, se tulee noin puolta halvemmaksi.
      Perusverikoe eli pieni verenkuva PVK trombosyytit maksaa yksityisellä noin 40 euroa,
      se ei ehkä maata kaada,
      mutta laajemmat labrakokeet voi maksaa satoja euroja.
      Kunnallisen kautta tosin tulosten meno perille yksityislääkärille kestää pari viikkoa.

      Yksittäisten kokeiden hintaa voi kysyä ko. lääkärikeskuksen laboratoriosta esimerkiksi. Omien kokeitteni kokonaishinta on vaihdellut 60-430 euron välillä.
      Yhden kerran alussa otettiin laajemmat kokeet 430 euroa.
      En tiennyt, että olisin voinut kunnalliseen labraan.

      Jos PVK:n päälle otattaa erillisiä kokeita ne maksavat yleensä 20-30 euroa.
      Nyt tiedän että labralähetteellä voi mennä mihin vain, vaikka SYNlabiin. Onkohan se edullisin ?

      Käyn hyvällä sisätautilääkärillä Aava Kampissa HKI. On paljon kokemusta eikä otata turhia kokeita.

      Erikoislääkärille voi ja pitää ottaa mukaan kaikki entiset labra- ym. tutkimustulokset, niillä pääsee alkuun.

      Nopeimman avun saat yksityiseltä, jos voit laittaa siihen rahaa.

    • Anonyymi

      Hmm, mulla oli viime mittauksessa ferritiini 10, mut kuulemma viitesrvojen sisällä. Mitkä ne viralliset viitesrvot siis ovat?

    • Anonyymi

      On tullut luettua paljon noista rautajutuista ja ferritiini tuntuu olevan aika yksilöllinen. Toisille tulee herkästi oireita vaikka arvot olisi kohtuuhyvätkin. Ja joillain voi olla arvot alhaalla mutta eivät saa oireita.
      Mutta kait se arvo olisi hyvä olla lähemmäs sata. Viitearvon alaraja on kait jotain 35, tai ainakin alle sen on jo puutetta varastoraudasta.

    • Anonyymi

      Facebookissa Raudanpuute-ryhmä on aktiivinen ja olen itse saanut sieltä paljon apua. Suosittelen kokeilmaan erilaisia rautavalmisteita, jos joku sopisi sulle, esim Floravital tai Solgar gentle iron. Nuo kaksi sopii mulle, monet muut ei ollenkaan, mutta se on tosi yksilöllistä mikä sopii kellekin 🤔

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kannattaako summanmutikassa lähteä tankkaamaan rautavarastoja ravintolisillä, sen sijaan, että selvittäisi, miksi on raudanpuutetta?

      - mitä syöt ja miten paljon? Sisältääkö riittävästi rautaa?
      - mitä syöt, mikä häiritsee raudan imeytymistä?
      - missä kunnossa on suolisto ja ruuansulatus?

      Jos ruuansulatus ei toimi ja ravintoaineiden imeytyminen, niin minkälaisen hyödyn saa lisäravinteesta, jos sekään ei imeydy?

      Ei sen tämän vaikeampaa ole. Nuo kohdat kun selvittää, niin todennäköisesti rautavarastot normalisoituu ilman ravintolisiä (ellei kyseessä ole jokin sairaus).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe