Suomessa aika monella on autossaan vetokoukku. Sähköautoihin sitä on saatavilla varsin rajoitetusti. Jossain tekstissä annettiin ymmärtää, että valmistajat eivät halua peräkärrymahdollisuutta, koska peräkärryn paino lisää kuormitusta lähdössä ja pienillä nopeuksilla. Lähdössä suuri osa energiasta menee moottorissa lämmöksi, ja moottori voi ylikuumeta ja palaa rikki . Jotkin sähköautojen välityslaatikkojen valmistajat kehittelevätkin 2 vaihteista vaihteistoa sähköautoa varten. Tällä saadaan myös hyötysuhdetta parannetuksi, lisää kiihtyvyyttä tai vaihtoehtoisesti tullaan toimeen pienemmällä sähkömoottorilla. Ehkä näihin vaihteellisiin sähköautoihin on sitten paremmin vetokoukku tarjolla. Erikoisesti tällä on merkitystä pakettiautojen tapauksessa.
Vaihteettomuusko syy siihen, ettei vetokoukkua?
3
159
Vastaukset
- PyhäYksinkertqisuus
Ei. Selitys on yksinkertaisempi.
Vetokoukun tyyppihyväksyntä maksaa ja pienien sarjojen kohdalla puhutaan useiden tuhansien hinnan noususta per auto. Jo kalliiden autojen kohdalla kannattaa lisäkulu jättää pois, jollei auton imago sitä vaadi (Esim Outlander). Halvempi hinta lisää myyntiä enemmän kuin koukun puuttuminen.
Koukku palaa vakiolisävarusteeksi kun valmistusmäärät kasvavat. - xswedcvfrr
""""Vetokoukun tyyppihyväksyntä maksaa ja pienien sarjojen kohdalla puhutaan useiden tuhansien hinnan noususta per auto. """
Ei pidä paikkaansa, valmistaja ei vaan katso tarpeelliseksi laittaa auton rakenteisiin vetokoukun tarvitsemia kiinnitys/tukirakenteita. Oletuksena on ettei juuri kukaan osta kyseistä autoa asuntovaunun vetäjäksi, esim Ferrari ja Maclaren.
Mitään tyyppihyväksyntää ei ole olemassakaan, auton valmistaja määrittää vetokoukun ominaisuudet ihan itse.- triukli
Tyyppihyväksyntä vetokoukulle (ja monille muille laitteille).
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/fi/TXT/?uri=CELEX:32009R0661
Kommentteja:
Kun tehdään vähäpäästöinen ja vähäkulutuksinen auto, perävaunun vetäminen on ristiriidassa sen asian kanssa, Civicin ja Insightin korissa ei ole teknisesti mitään estettä vetokoukun laittamiseen.
EU-tyyppihyväksynnässä autoihin ei ole hyväksytty vetokoukkua. Jos koukun asentaa, se käsketään riisua ensimmäisessä katsastuksessa, toteaa Honda Motor Europe Finlandin PR-päällikkö Mika Lääperi.
Priuksen matkustamon ja tavaratilan on katsottu tarjoavan riittävät kuljetusmahdollisuudet. Vetokoukun asennusmahdollisuus aiheuttaisi lisäksi tarpeetonta kustannusnousua. -Totte Raivisto
Vetokoukuttomuus lähtee käyttötarkoituksesta. Koukuton hybridimme LS 600h on edustusluokan auto, ja edustusautofilosofiaan ei kuulu peräkärryn vetäminen. - Mika Lumiaho
jne., jne.
- Ei kuulu filosofiaan
- Hinta nousee
- Ei viitsitä tyyppihyväksyä
,- Seli seli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p561896Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,481648- 521574
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51527Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61495Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61415Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81306Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121281Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41163Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41138