Mirtazapin ahdistukseen, kannattaako aloittaa?

nipazatriM

Olen kolmekymppinen perusterve mies. Olen jokusen kuukauden kärsinyt erilaisista oireista jotka sopivat täysin ahdistuneisuushäiriöön. Viimeiset pari viikkoa selkeästi pahempaa, huimaus ja paha epätodellinen, unenomainen olo pamahtivat jostain eivätkä ota kadotakseen. Näistä taas on seurannut kasvanutta ahdistusta ja kierre on valmis kun muuta ei pysty ajattelemaan. Voinee olla osittain myös niskaperäistä.

Kävin tänään psykiatrilla, ensimmäinen kerta koskaan kun käytin mielenterveyspalveluita. Oli ihan antoisa tunti jonka aikana päädyttiin siihen että yksilöterapiasta voisi kohdallani olla paljonkin hyötyä. Olin samaa mieltä. Sanoihin etten haluaisi syödä lääkkeitä mutta ahdistusoireisiin psykiatri määräsi 15mg Mirtazapinia ennen nukkumaanmenoa (sanoi että voin ottaa vain puolikkaankin). Vastustelin mutta psykiatri totesi että tämä on mieto lääke, ei ollenkaan niin vahva kuin esim SSRI-lääkkeet vaan että se ikään kuin tukee taustalla eikä pitäisi aiheuttaa muita sivuvaikutuksia kuin väsymystä. Se kuulosti minusta hyvältä. Vastaanotolle mennessäni ajattelin nimenomaan niin, että lääkkeitä en halua syödä koska kaikki mielenterveyslääkkeet ovat niin vahvoja riippuvaisuuksineen ja sivuvaikutuksineen, mutta tällainen "mieto taustalla auttava lääke" kuulosti ihanalta.

No, päätin nyt kuitenkin vähän googlata mitä olen suuhuni laittamassa. Luin varmaan 4 tuntia ketjuja suomeksi ja englanniksi ja tuntuu että:

1) Lääke toimii ~kaikilla unettomuuteen, mihin sitä kai ensisijaisesti määrätäänkin. Minulla ei ole minkäänlaisia uniongelmia.
2) Lähes kaikki tuntuvat saavan sivuvaikutuksia, joihin valitettavan monella kuuluu ahdistuskohtauksia, huimausta (eli oireita joista jo kärsin) ja muuta psyyken rakoilua.

Sen sijaan hyvin vähän löytyy kertomuksia joissa tämä oikeasti toimisi ahdistukseen. Yleisin postaus tuntuu olevan suunnilleen "sen avulla saan nukuttua, ahdistukseen ei auttanut / pahensi sitä, sivuvaikuksina tuli sitä ja tätä". Jotenkin kuumottaa ihan hirveästi aloittaa tämä. Tuntuu että ahdistus on tasolla jonka kanssa selviän, ei se mukavaa ole mutta en ole myöskään niin surkeassa jamassa että olisi jotenkin ihan ihan pakko aloittaa lääkitys. Huimaus ja epätodellinen olo on tosi hirveää enkä tällä hetkellä nauti elämässä oikein mistään kun mitään ei huvita em. oireiden takia tehdä, mutta nämä kai voivat olla myös ohimeneviä (esim niskaperäisiä).

Minkäänlaista masennusta minulla ei ole. Jos vain pää toimisi niin haluaisin elää mahdollisimman täysillä. Ymmärrän, että jonkinlainen serotoniini/dopamiinitasojen boostaaminen lääketieteellisesti voisi silti parantaa olotilaani, mutta jotenkin silti tuntuu ihan hirveän isolta riskiltä aloittaa. Se, mikä minua eniten ahdistaa on se että jos oireet tästä pahenisivat ja menettäisin jotenkin kontrollin itsestäni, ja ei ole kauhean rohkaisevaa että ko. lääke nimenomaan pahentaa monilla näitä tuntemuksia ja ihmiset joita ei edes huimannut aiemmin huimaa tuon aloittamisen jälkeen pahasti jne.

Haluaisin kuulla kokemuksia onko tämä jollakin oikeasti auttanut nimenomaan ahdistuneisuushäiriön oireisiin. Tiedostan että psykiatri on lähtökohtaisesti pätevämpi neuvomaan kuin palstan postaajat mutta toisaalta Suomessa tunnetusti määrätään näitä lääkkeitä aika hövelisti.

Olen kokeillut kaikki mahdolliset luontaistuotteet paitsi 5-HTP:tä en. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta (arvot tsekattu tällä viikolla, kaikki ok) joten tyrosiinia en voi käyttää sillä sitä jo syön. Jos joku uskoo että 5-HTP tai vastaava voisi olla ok "luomuratkaisu" otan mielelläni tästäkin mielipiteitä.

Kiitos!

26

10718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm_mirza_ahdistukseen

      taitaa olla joku ensilääke . Itsellä pakkoajatus painoitteinen ahditushäiriä ja aika pahaan jamaan jouduin. Ensimmäinen lääke oli opamox joka kyllä auttoi oireisiin ja toinen tuo mirzapani joka kyllä käsittääkseni annettiin nimenomaan tuohon unen laadun parantumiseen. Tuota olen nyt ottanut ns unilääkkeeksi aina silloin tällöin ja itsellä tosiaan niin että tuntuu että tuo puolikas auttaa paremmin unensaantiin kuin kokonainen. ei liene kovin paljon käytetty varsinaiseen ahdistukseen. varsinaisena MT-lääkkeenä annokset kai yleensä vielä isompia. Eli en kyllä ihan ymmärrä että jos kerran pystyt nukkumaan niin miksi tuota on määrätty. Toisaalta ainakaan itsellä tuo pienimäärä ei aiheuta mitään sivuoireita. Tuo opamox oli se mikä auttoi juurikin noihin epätodelliseen oloon ja ahdistukseen nämä siis ensiapuun eikä jatkuvaan käyttöön mutta itse popsin noita päivitätin n 3 kk kunnen vähensin. nykyäänkin noita aina mukana ns henkisenä tukena ja käytän ehkä kerran 2 viikkoon. Varsinainen lääkitys on nyt ollut setralin joka lienee auttanut sitten tuohon ahdistukseen tai sitten terapia tai aika tai kaikki kolme yhdessä. Mirza edelleenkin unilääkkeenä satunnaisesti jos menee muutama yö huonolla unella.

      • nipazatriM

        Kiitos vastauksesta! Jotain tuon suuntaista itsekin ajattelin. Olisin kyseenalaistanut tämän toki jo psykiatrille, mutta koska kokemus mistään tämänkaltaisista lääkkeistä 0 tuo nimi ei soittanut kelloja, ja aloin vasta nyt sitten kotona googlatessani ihmettelemään että mitähän järkeä tässä nyt oli.

        Sain myös psykiatrilta Opamoxia lentopelkoon (pitkä lentomatka tulossa pian josta on vain pakko selvitä). Tästä psykiatri sanoi että ota vain kertaluontoisesti lennolla jos ja kun on ihan pakko, koska on koukuttava bentso. En siis oikein uskaltaisi näitäkään nyt alkaa tuosta vain napsimaan, vaikka itsestänikin tuntuu että tässä on nyt lääkkeet vähän hassusti väärin päin.

        Seuraava tapaaminen psykiatrin kanssa kuukauden päästä eli jotenkin pitäisi selviytyä. Luulen että yritän olla ottamatta yhtään mitään, ja jos pahenee soitan vaikka psykiatrille ja pyydän vielä selvennystä tähän lääkitysideaan. Vai olisiko järkeä soittaa suoraan perään? Tuossa nyt on purkki Opamoxejakin pöydällä jos tulee oikein paha kohtaus, mutta yhtään niin pahaa että olisi aivan "pakko" saada jotain lääkettä en ole koskaan kokenut. Epätodellisesta olosta olisi kyllä hiton mukava päästä eroon, mutta ehtii kai noita myöhemminkin napsia jos ei luonnollisemmin keinoin auta.


    • Opxxxx

      Opamoxin tietysti koukuttava mutta benzoista lienee vähiten. Eli en huolestuisi tuosta jos syöt reseptin mukaan ja pidät vaikka välipäiviä.

    • Anon_4685

      Kannattaa antaa mirtatsapiinille mahdollisuus. Ahdistusta poistava vaikutus ei tule heti, vaan siinä saattaa mennä parikin kuukautta. Lopetus on helppoa verrattuna esim. SSRI-lääkkeisiin. Suurin haitta lienee lisääntynyt ruokahalu, joskin hikoilua ja kuivaa suuta esiintyy varmasti hoidon alussa.

      Kyseessä on suhteellisen turvallinen lääke. Pahimpiin oloihin kannattaa toki napata Opamox, jos sellaisia olet saanut. Ei kuitenkaan kannata popsia kuin pilleri tai pari viikossa, koska kyllä ne koukuttavat aika helposti ja toisaalta toleranssi kasvaa tähtitieteellistä vauhtia.

      • Anonyymi

        Kaikkien masennuslääkkeiden ja muiden psykiatriassa käytettyjen lääkkeiden teho alkaa 2-4 viikon kuluttua. Ei kannata jatkaa lääkettä, jos mitään tehoa tai vaikutusta ei ole tullut 1 kk aikana.


    • Lts1

      Mirtatsapiini on hyväksytty vain masennuksen hoitoon. Masennuksen hoitoon hyväksyttyjenkin psyykelääkkeiden hyöty-haittasuhde on kyseenalaistettu, mutta mirtatsapiinin hyödystä ja haitoista ahdistuksen hoidossa ei siis ole näyttöä senkään vertaa. En tarkoita etteikö siitä voisi ainakin joillekin olla apua, mutta siitä ei ole kunnon näyttöä eikä sitä ole siihen hyväksytty.

      Se on tietysti lääketeollisuuden etu että lääkärit määräävät näitä lääkkeitä milloin mihinkin vaivaan kun ovat jostain lukeneet että jossain (lääketeollisuuden teettämässä) tutkimuksessa olisi tällaisesta saatu viitteitä. Eli laitetaan vähän kuin lotto vetämään, jos sattuisi onnistamaan.

      Väitteet siitä että toivotun vaikutuksen alkamiseen voi mennä kuukausia ovat puppua, ja ne väitteet ovat lääketeollisuuden etu: kassakone kilisee vaikka potilas ei saisi lääkkeestä apua, potilas saadaan koukkuun, masennus on voinut lievittynyä itsekseen ja potilas uskoo sen johtuvan lääkkeestä jne.

      Hyvä että itse tiedostat asian että lopulta sinä itse olet vastuussa lääkkeistä mitä syöt. Sinä kannat vastuun hyödyistä ja haitoista. Lääkäri on vastuussa vain siitä ettei ole määrännyt lääkettä selkeästi virheellisesti.

    • Pirppo77

      Hei

      Itse kärsin myös vahvasta ahdistuksesta ja unettomuudesta tämän vuoksi. Reilu pari viikkoa sitten aloitin tämän lääkkeen annoksella 30mg.

      Lääke antaa hyvin unen iltaisin, mikä oli minulle positiivista. Ensinnäisen viikon ajan väsytti tosin liikaakin, olin aamullakin ihan pökkerössä. Nyt pikku hiljaa alkaa päiväväsymys helpottaa.

      Hieman on myös ahdistuskin laantunut, muttei toki kokonaan. Hieman huomaan mieleni tasaantuneen.

      Vaikein oire minulla on kuitenkin ollut valtava nälän tunteen lisääntyminen. Minulla on lähes koko ajan nälkä, mikä itsessään jo ahdistaa. Parin tunnin päästä tukevasta ateriasta on jo nälkä! Olen aina ollut normaalipainoinen, joten tämä on hyvin häiritsevää ja tämän vuoksi aionkin lopettaa lääkkeen. En vain tiedä pitäisikö lopettaa suoraan vai pienentämällä lääkettä. Vai auttaisiko pienempi annos tähän? Parissa viikossa on tullut kilo lisää, joka sekin varmaan turvotusta, joten vielä ei painoon ole vaikuttanut hälyyttävästi. Paljon energiaani menee kuitenkin syömiseni kontrolloimiseen, mikä on vaikeaa, koska nälkä käy välillä tosi kiukkuiseksi.

      Onko muilla käynyt näin? Menikö nälkä sivuoireena joskus ohi? Pelkään silti läääkkeen lopettamista ja mahdollisia lopetusoireita.

      • Anon_8144

        Nälkä ei varmaan lopu, ellet lopeta lääkettä. Ehkä viikkojen kuluessa tilanne hieman tasaantuu, mutta lisääntynyt ruokahalu on kyseisen lääkkeen tyypillinen ongelma.

        Älä missään nimessä lopeta käyttöä seinään. Siitä voi tulla todella karmea olo fyysisesti ja henkisesti. Puolittaminenkin voi olla liikaa kerralla. Kannattaa ottaa lääkäriin yhteyttä jos mietit lopetusta. Se on paljon miellyttävämpää korostetun hitaasti kuin kylmä kalkkuna -menetelmällä.


      • kylläväsytti
        Anon_8144 kirjoitti:

        Nälkä ei varmaan lopu, ellet lopeta lääkettä. Ehkä viikkojen kuluessa tilanne hieman tasaantuu, mutta lisääntynyt ruokahalu on kyseisen lääkkeen tyypillinen ongelma.

        Älä missään nimessä lopeta käyttöä seinään. Siitä voi tulla todella karmea olo fyysisesti ja henkisesti. Puolittaminenkin voi olla liikaa kerralla. Kannattaa ottaa lääkäriin yhteyttä jos mietit lopetusta. Se on paljon miellyttävämpää korostetun hitaasti kuin kylmä kalkkuna -menetelmällä.

        Minulla eroon lääkkeestä vieroittautuminen kesti melkein puoli vuotta, mutta kyllä kannatti. Laihduin pikavauhtia ilman dieettejä ja 10-12 tunnin nukkuminen ja päivien pökkerössä viettäminen loppui. aivan kuin koko maailma olisi kirkastunut.


      • Pirppo77

        Kauanko käytit lääkettä? Kuten sanoin, olen käyttänyt lääkettä vasta reilut pari viikkoa, joten tuskin tarvitsen puolen vuoden asteittaista pudotusta? Tahtoisin päästä tästä lääkkeestä nopeasti eroon, jo pelkkä turvotus on jo nyt kovaa. Aion toki kysyä vielä lääkäriltä tästä, mutta aina he eivät täysin ymmärrä vieroitusoireita. Voikohan niitä tulla jo nyt?


      • Anonyymi
        Anon_8144 kirjoitti:

        Nälkä ei varmaan lopu, ellet lopeta lääkettä. Ehkä viikkojen kuluessa tilanne hieman tasaantuu, mutta lisääntynyt ruokahalu on kyseisen lääkkeen tyypillinen ongelma.

        Älä missään nimessä lopeta käyttöä seinään. Siitä voi tulla todella karmea olo fyysisesti ja henkisesti. Puolittaminenkin voi olla liikaa kerralla. Kannattaa ottaa lääkäriin yhteyttä jos mietit lopetusta. Se on paljon miellyttävämpää korostetun hitaasti kuin kylmä kalkkuna -menetelmällä.

        Mulla taas olo helpottui kun jätin lääkkeen pois cold turkey. Koin siis lähinnä persoonan ja oman elämän tulemista takaisin esiin. Hassuja viekkareita 😉


      • Anonyymi

        Minulla Mirtazapin ei enää aiheuta näläntunnetta. Se loppui kun sitä käytti joitakin kuukausia (joku ehkä 4 kk?).


      • Anonyymi
        Pirppo77 kirjoitti:

        Kauanko käytit lääkettä? Kuten sanoin, olen käyttänyt lääkettä vasta reilut pari viikkoa, joten tuskin tarvitsen puolen vuoden asteittaista pudotusta? Tahtoisin päästä tästä lääkkeestä nopeasti eroon, jo pelkkä turvotus on jo nyt kovaa. Aion toki kysyä vielä lääkäriltä tästä, mutta aina he eivät täysin ymmärrä vieroitusoireita. Voikohan niitä tulla jo nyt?

        Mirtazapiin on yleensä todella helppo lopettaa, minkä vuoksi itse suosittelen sitä 1. lääkkeeksi. Jos on vain käyttänyt 2 viikkoa, niin sen voi lopettaa saman tien.


    • kokemusta

      älä missään tapauksessa aloita käyttämään mitään lääkkeitä. Vähiten sivuvaikuutuksia on luontaishoidoilla. Liikunta, kuntoilu ja ketogeeninen ruokavalio on auttanut moneen vaivaan ja sairauteen.

    • Raahe81

      Kannattaa kokeilla opamoxia kotona että tiedät kuinka vaikuttaa, vaikutus alkaa aika hitaasti ja jatkuu annoksesta riippuen. Mirtazapin voi auttaa ahdistukseenki, mutta tekee aluksi kovan väsymyksen ja lisää ruokahalua.

    • nipazatriM

      Olen ketjun aloittaja. Kiitos kaikille vastauksista. Tuosta lääkemääräyksestä tulee kohta viikko, päätin lopulta että minähän en näitä ala syömään (ellei tilanne pahene), ja olen sen sijaan päättänyt panostaa siihen että laitan elintapani kuntoon kaikilla mahdollisilla tavoilla ensin ja yritän ns. kaikkeni. Sitten jos oikeasti mikään ei auta eikä olo kohene esim 2-3kk yrittämisen jälkeen niin voihan ne lääkkeet aloittaa sitten. Muutaman päivän tehokuntoilun, eri tahojen kanssa keskustelemisen, rentoutushoitojen ja itsepsyykkauksen jälkeen olo on siinä määrin parempi että oireet sinällään ovat ennallaan mutta ahdistus itsessään tuntuu lieventyneen selkeästi. Osaan jo ajatella muutakin ja olen löytänyt kaikenlaisia pieniä iloja niin etteivät ajatukset mene ihan noidankehää. Huimaus ja epätodellinen olo sekä yleinen sumuisuus on siis sinänsä samalla tasolla kuin viikko sittenkin mutta olen oppinut jotenkin hyväksymään sen ainakin siinä määrin etteivät ajatukset vain kulje sitä yhtä ja samaa latua että miksi tuntuu näin surkealta, miksei tähän auta mikään vaan pikemminkin että ok, nyt on näin, keholla on varmaan syynsä että päätti oireilla tähän tapaan, nyt tehtävänä on levätä ja eiköhän se siitä joskus käänny toiseenkin suuntaan.

      Kysyisin jatkokysymyksenä Opamoxista (Oxamin 15mg). Psykiatri määräsi myös sitä jos tulee todella tiukka paikka. En koe, että missään normaalissa tilanteessa tämä menisi mitenkään niin pahaksi että mitään "hetken lievitystä" olisi pakko ottaa enkä haluaisi siten näihin koskea. Lähitulevaisuudessa on kuitenkin yksi erittäin stressaava tapahtuma (pitkä lento ennen kuin pääsen lomalle, olen lentopelkoinen ja kärsin normaalistikin MDDS-oireista joista stressi pahentaa, pelottaa miten paha huimaus siitä nyt iskee päälle kun jo valmiiksi huimaa sekä tietysti itse lentäminen). Ajattelin että otan nämä lennolle mukaan mutta aikomuksenani ei ole tablettia ottaa ellei ole ihan pakkotilanne. Psykiatri ja myös apteekkari sanoi että tätä kannattaa sitten testata kotona etukäteen että tietää miten reagoi. En haluaisi sitäkään kuitenkaan tehdä, koska oletan että 90% varmuudella en ole koskemassa koko nappiin enkä haluaisi nyt sotkea aivokemioitani kun tuntuu että olen löytänyt jo vähän paremman olotilan. Mutta sekin taas stressaa jos on joku mahdollisuus että tästä helpotuslääkkeestä voi tulla jotain yllättäviä sivuvaikutuksia.

      Osaisiko joku siis sanoa, voinko turvallisesti ottaa 15mg Opamoxin tai vaikka puolikkaan lennolla jos iskee ihan hirveä hätä ilman että on kovin mainittavaa riskiä mistään pahoista sivuvaikutuksista? Olen myös lukenut että nämä lääkkeet saattavat vaikuttaa niin että vaikutuksen hälventyessä voi iskeä entistä pahempi ahdistus. Voiko näin käydä vain yhden tabletin kohdalla vai vain pitkäaikaisen käytön jälkeen? Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää? Painan noin 75kg (mies).

      Tarkoitus tosiaan siis pahimmassa tapauksessa syödä vain se yksi tabletti.

    • joopajoooot

      Jos et ole paljon lääkkeitä syönyt, niin voi hyvin olla, että puolikas Opamox on tarpeeksi. Kokeile ihmeessä kertaalleen puolikkaalla jo kotona hyvissä ajoin ennen lentoa,, että tiedät, miten se vaikuttaa. Yläilmoissa bentsolääke vaikuttaa vahvemmin kuin normaalipaineessa maan päällä.

      Mirtazapiini tekee toisille syömähimoa ja nostaa painoa mutta ei se kaikille samalla tavalla vaikuta. Kaikilla ihmisillä ei nouse paino, varsinkaan jos annos on pieni. Kokeilemalla tuokin selviää. Jos tuntuu, että paino nousee kuukaudessa yli 3 kg, tai jos on jo valmiiksi ylipainoa, niin Mirtazapiinia ei kannata käyttää ainakaan säännöllisesti. Kyllä se ihan helppo on lopettaa ja voi käyttää myös niin, että ottaa vain joskus tarvittaessa 1/2 tablettia tai vain 1/4 tablettia.

      Varmaan tuolla lääkärillä oli lääkettä kirjoittaessaan jotain muuta ajatusta kuin vain nukahtaminen, koska olisihan se muuten kirjoittanut Melatoninia. Ensisijainen ja miedoin nukahtamislääke on Melatonin. Sitä saa ilman reseptiäkin. Jos kuitenkin on pitkä yölento tulossa, niin pieni annos Mirtazapiinia voi olla ihan hyvä ajatus, koska sillä nukahtaa ja rauhoittuu hyvin mutta se ei ole samalla tavalla syvästi nukuttava kuin varsinaiset unilääkkeet, jotka on lennoilla kiellettyjä.

    • kannattaa.kokeilla

      Kokeilkaa litium-orotaattia, saa eBayn kautta Britanniasta reseptivapaasti - ainakin yksittäispusseina tilaukset tulleet hyvin läpi.

      Litium-orotaatti on synteettinen patentoitu litium-molekyyli, joka rakenteensa ansiosta tarvitsee vähemmän litiumia samaan vaikuttavuuteen kuin perinteiset litium-suolat.

    • Sari78

      Ei missän nimessä opamxia eikä mielialalääkkeitä. Jos meinaa kokeilla niin kannatta lukea opamoxin osalta järvenpään sosiaalisairaalan bentsovieroitus manuaali joka suomennos ashton manualista, löytyy netistä ja jos aikoo mielialalääkkeitä kokeilla niin kannattaa katsoa Aku Kopakkalan haastattelu YouTubesta.

      Itse kannatan liikuntaa, hotjoogaa, kävelyä luonnossa, saunaa, uimista, hierontaa ja säännöllisiä elämäntapoja ilman alkohlia lääkkeiden sijaan. Itse kävin läpi karsean vieroituksen noista lääkkeistä. Lähes 2 vuotta meni lihaspipujen, unettomuuden, vapinoiden, sumun jne kanssa. Pahimpana aikana en meinannut pystyssä pysyä.

      • Anonyymi

        helvettiin luontokävelijät


    • OmanElämänSeppä

      Lääkkeitä tuputetaan joka pieneen vaivaan, pahaan mieleen, ahdistukseen, jotka on ihmisille ihan normaalia elämäntilanteesta tai olosuhteista johtuvia. Tehdään diagnooseja .. koukutetaan ihmiset mielialalääkkeisiin jotka turruttaa. Elämäntavat kuntoon laittamalla on huomattavasti paremmat vaikutukset esim liikunta vapauttaa endorfiineja. Näin siis liikunnalla luot hyvää mieltä, et vain turruta pahaa mieltä. Itse olen asteittain lopettamassa sepramia, hyvin pienin askelin.

    • Ahdistussairas

      No ahdistushäiriö ei kyllä ole pieni vaiva. Itse olin täysin toimintakyvytön asian takia. Ensiapuun opamox auttoi ja ssri lääke varsinaisena lääkkeenä ja nyt 2 v myöhemmin ssri lääkettä ajetaan alas ja opamox purķki josta otan n ketran 2 viikkoon. Liikunta joga mindfullness ohjelmassa ja näistä suuri apu. Nämä ei ole mitään jokotai kysymyksiä arpeen mukaan kaikkia pitää käyttää.

    • Anonyymi

      Itse olen syönyt mirtzapania satunnaisesti. En huomaa muuta kuin että uni on parempi. Diapamia olen käyttänyt n. 30 vuotta lapsesta lähtien. En ole koskaan jäänyt koukkuun. Tosin en syö kuurina vaan satunnaisesti. Joskus jopa 8v tauko pillereiden välistä kun taas pahan burn outin aikaan otin jopa 60mg päivässä muutaman päivän. Kukaan ei jää (tai voi olla yksilöitä) koukkuun vaikka söisi 5mg päivässä kuukauden. Urheile. Itselläni se toimii paremmin kuin bentsot. Joskus vain on paikat rikki tai kipeä. Juurikin korona takana niin ahdistus päällä kun tuli alkoa otettua. Hyvin harvoin juon itseni humalaan enkä sekakäytä. Nyt on 2 diapamia. Käytän toisen illalla. Lekuri onneksi tiistaina aamusta niin saa uusittua tuon. Teen henkisestitodella vaativaa työtä. Toivottavasti vuoden päästä pystyisi ottamaan iisimmin. Aloitin myös meditoimnin.4kk sitten. Nyt 1kk taukoa ja korona niin pameille tuli käyttöä. Urheillakaan en vielä saa.

    • Anonyymi

      Vaporisoitu kannabis pieninä annoksina noin tunti ennen nukkumaan menoa.

    • Anonyymi

      Mirtazapin on siitä hyvä että se on helppo aloittaa eikä siitä tule käytännössä koskaan pahoja lopetusoireita = vieroitusoireita. SSRI- ja SNRI-lääkkeet aiheuttavat kamalia vieroitusoireita jos niitä on ehtinyt käyttämään yli 1 kk (Mirtazapin on erilainen masennuslääke). Mirtazapin ei minulla aiheuta vieroitusoireita jos vähentää annosta tai lopettaa sen väliaikaisesti (olen käyttänyt sitä jo pari vuotta). Mirtazapiinista koen saavani jonkin verran hyötyä. Annokseni on 30 mg iltaisin. Yleensä otan puolikkaan = 15 mg ensin (klo n. 20:00) ja sitten otan sen toisen puolikkaan sitten juuri ennen kun menen nukkumaan. Mirtazapiiniin liittyy myös sellainen fakta että pienempi annos väsyttää enenmmän. Unettomuuden hoidossa annos on 7,5 mg ja MT-ongelmien hoidossa se on 30 mg.

    • Anonyymi

      henkilö joka on keski ikäinen,jolle vaihdevuodet tuo masennuksen oideet, niin lääkitys on monesti väärä,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe