Kehitys kehittyy, sanotaan. Autovalmistajat ovat erityisesti Volkswagenin dieselskandaalin jälkeen lisänneet panostuksiaan puhtaampien dieselmoottoreiden kehitykseen, ja nyt tulokset alkavat näkyä.
Dieselautojen ongelmana pidetään niiden ilmanlaatua heikentäviä typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä.
Saksan autoliitto ADAC on testannut kolmentoista uuden dieselauton NOx- eli typenoksidipäästöt. Tien päällä tehtyjen testien tulokset ovat pysäyttäviä, mutta tällä kertaa siitä syystä, että useiden autojen myrkylliset NOx-päästöt olivat lähes nollassa – yhden Mercedes-Benzin kohdalla jopa täysin nollassa.
MTV uutiset
Uudet dieselit
9
68
Vastaukset
- Riisseli
Yllättävintä lienee se, että suurin osa testatuista autoista tuotti niin vähän päästöjä, että ne alittivat jopa vuodelle 2020 asetetut, nykyistä tiukemmat päästörajat.
ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaert muistuttaa, että nykyaikaisilla dieselautoilla on tärkeä rooli kaupunkien ilmanlaadun parantamisessa ja CO2-päästöjen vähentämisessä.
– Valmistajat ovat tehneet suuria investointeja vähentääkseen autojen typenoksidipäästöjä. On tärkeää, että lopetamme dieselteknologian haukkumisen. Sen sijaan vanhojen dieselautojen ja uusimpien ajoneuvojen välille on tehtävä ero, hän toteaa.
Lähde: ACEA - FaktatietoAuttaisi
Jos joku vielä pitää uusien dieselautojen ongelmana tyoenoksideja ja varsinkin pienhiukkasia, niin hän kyllä on pahasti kelkasta pudonnut jo vuosikausia sitten. Pienhiukkasten osalta kymmenen vuotta ja typenoksidien osalta sitten tapahtui tuo kelkastaputoaminen. Ei siis ihan tuore tapahtuma....
Pienhiukkasongelma ratkesi dieseleiden osalta jo kymmenen vuotta sitten, kun hiukkassuodattimet tulivat pakollisiksi. Sen jälkeen pahin pienhiukkastuottaja autoliikenteessä ovat olleet suorasuihkutusbensiinimoottorit. Nyt näihinkin on tullut tänä vuonna vihdoin ja viimein samaiset hiukkassuotimet pakollisiksi ja siltä osin nämä bensa-autot pääsevät dieseleiden tasolle.
Typenoksidiongelma on tietysti edelleen, mutta se on käytännössä samantasoinen kuin bensa-autoissa Euro6:n voimaantulon jälkeen valmistetuissa autoissa. Euro6 tuli voimaan syyskuussa 2014.
Uudet dieselithän ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot. Ja erityisesti juuri hiilidioksidi- ja hiilimonoksidi (eli nopeasti tappava häkä) -päästöjen osalta. Päästöt jopa puolet vastaavien bensa-autojen päästöistä.
Aika moni täälläkin kirjoittava näyttää kuuluvan noihin 5-10 vuotta sitten ’kelkastapudonneisiin’ kirjoitustensa perusteella. - EiVieläTuotannossakaan
Linkkiä kiitos.
- Tietoa-löytyy-runsaasti
Mistä linkkiä?
Siitäkö, että dieselit ovat vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot?
Tämän voit helposti itsekin selvittää. Hae kuukkelilla vaikkapa päästöjen Euro-luokitukset. Pienhiukkasten osalta asia selviää myös kuukkelilka, samoin kasvihuonepäästöt.
Tietoa on valtavasti saatavilla, jos vain osaa ja haluaa hakea... riskinähän tietysti aina on, ettei se miellytä tai sovi yhteen omien ennakkoasenteiden, mielipiteiden ja toiveiden kanssa. - EiVieläTuotannossakaan
Tietoa-löytyy-runsaasti kirjoitti:
Mistä linkkiä?
Siitäkö, että dieselit ovat vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot?
Tämän voit helposti itsekin selvittää. Hae kuukkelilla vaikkapa päästöjen Euro-luokitukset. Pienhiukkasten osalta asia selviää myös kuukkelilka, samoin kasvihuonepäästöt.
Tietoa on valtavasti saatavilla, jos vain osaa ja haluaa hakea... riskinähän tietysti aina on, ettei se miellytä tai sovi yhteen omien ennakkoasenteiden, mielipiteiden ja toiveiden kanssa.Ja sinäkin osaat varmasti sen linkin laittaa, kun niin kovasti näköjään vaahtoat moisesta asiasta netissä.
- Tietoa-löytyy-runsaasti
EiVieläTuotannossakaan kirjoitti:
Ja sinäkin osaat varmasti sen linkin laittaa, kun niin kovasti näköjään vaahtoat moisesta asiasta netissä.
Kyllä osaan. Etkö sinä osaa, oikeasti? Eikö google ole tuttu?
Ei ihme, että vaahtoat huuhaajuttujasi täällä jatkuvasti, kun et osaa hakea faktoja. Tämähän selittää melkoisesti noiden kummallisten käsitystesi taustoja....
Vielä kun osaisit yksilöidä sanoa mistä haluat sen linkin.... Tekniikasta perillä oleville ei voi olla yllätys, että bensakrematorio on liikkuva ympäristökatastrofi, joka on pääsyyllinen siihen, että uusien rekisteröitävien autojen kulutuslukemat ovat Suomessakin kääntyneet viime vuosina takaisin nousuun pitkän dieselvetoisen laskutrendin jälkeen.
Jo aiemminkin bensamoottori tuprutteli valtavat häkä-, ja hiilivetypäästöt, mutta suoraruiskutuksen myötä niihin saatiin lisätyksi dieseleistä jo viime vuosikymmenellä poistuneet hiukkaspäästöt.
Nyt bensakone ottaa dieseliltä pataan myös NOx päästöjen suhteen.
- katalyyttikimmo
On muistettava, että myös dieselpolttoaine on kovassa kehityksessä. Näin ne asiat kääntyilevät. Mitäpä tähän trollitoveri tuumaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448369Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462318Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262162- 951738
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811687- 341546
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081103Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai16917