Kehitys kehittyy, sanotaan. Autovalmistajat ovat erityisesti Volkswagenin dieselskandaalin jälkeen lisänneet panostuksiaan puhtaampien dieselmoottoreiden kehitykseen, ja nyt tulokset alkavat näkyä.
Dieselautojen ongelmana pidetään niiden ilmanlaatua heikentäviä typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä.
Saksan autoliitto ADAC on testannut kolmentoista uuden dieselauton NOx- eli typenoksidipäästöt. Tien päällä tehtyjen testien tulokset ovat pysäyttäviä, mutta tällä kertaa siitä syystä, että useiden autojen myrkylliset NOx-päästöt olivat lähes nollassa – yhden Mercedes-Benzin kohdalla jopa täysin nollassa.
MTV uutiset
Uudet dieselit
9
65
Vastaukset
- Riisseli
Yllättävintä lienee se, että suurin osa testatuista autoista tuotti niin vähän päästöjä, että ne alittivat jopa vuodelle 2020 asetetut, nykyistä tiukemmat päästörajat.
ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaert muistuttaa, että nykyaikaisilla dieselautoilla on tärkeä rooli kaupunkien ilmanlaadun parantamisessa ja CO2-päästöjen vähentämisessä.
– Valmistajat ovat tehneet suuria investointeja vähentääkseen autojen typenoksidipäästöjä. On tärkeää, että lopetamme dieselteknologian haukkumisen. Sen sijaan vanhojen dieselautojen ja uusimpien ajoneuvojen välille on tehtävä ero, hän toteaa.
Lähde: ACEA - FaktatietoAuttaisi
Jos joku vielä pitää uusien dieselautojen ongelmana tyoenoksideja ja varsinkin pienhiukkasia, niin hän kyllä on pahasti kelkasta pudonnut jo vuosikausia sitten. Pienhiukkasten osalta kymmenen vuotta ja typenoksidien osalta sitten tapahtui tuo kelkastaputoaminen. Ei siis ihan tuore tapahtuma....
Pienhiukkasongelma ratkesi dieseleiden osalta jo kymmenen vuotta sitten, kun hiukkassuodattimet tulivat pakollisiksi. Sen jälkeen pahin pienhiukkastuottaja autoliikenteessä ovat olleet suorasuihkutusbensiinimoottorit. Nyt näihinkin on tullut tänä vuonna vihdoin ja viimein samaiset hiukkassuotimet pakollisiksi ja siltä osin nämä bensa-autot pääsevät dieseleiden tasolle.
Typenoksidiongelma on tietysti edelleen, mutta se on käytännössä samantasoinen kuin bensa-autoissa Euro6:n voimaantulon jälkeen valmistetuissa autoissa. Euro6 tuli voimaan syyskuussa 2014.
Uudet dieselithän ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot. Ja erityisesti juuri hiilidioksidi- ja hiilimonoksidi (eli nopeasti tappava häkä) -päästöjen osalta. Päästöt jopa puolet vastaavien bensa-autojen päästöistä.
Aika moni täälläkin kirjoittava näyttää kuuluvan noihin 5-10 vuotta sitten ’kelkastapudonneisiin’ kirjoitustensa perusteella. - EiVieläTuotannossakaan
Linkkiä kiitos.
- Tietoa-löytyy-runsaasti
Mistä linkkiä?
Siitäkö, että dieselit ovat vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot?
Tämän voit helposti itsekin selvittää. Hae kuukkelilla vaikkapa päästöjen Euro-luokitukset. Pienhiukkasten osalta asia selviää myös kuukkelilka, samoin kasvihuonepäästöt.
Tietoa on valtavasti saatavilla, jos vain osaa ja haluaa hakea... riskinähän tietysti aina on, ettei se miellytä tai sovi yhteen omien ennakkoasenteiden, mielipiteiden ja toiveiden kanssa. - EiVieläTuotannossakaan
Tietoa-löytyy-runsaasti kirjoitti:
Mistä linkkiä?
Siitäkö, että dieselit ovat vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot?
Tämän voit helposti itsekin selvittää. Hae kuukkelilla vaikkapa päästöjen Euro-luokitukset. Pienhiukkasten osalta asia selviää myös kuukkelilka, samoin kasvihuonepäästöt.
Tietoa on valtavasti saatavilla, jos vain osaa ja haluaa hakea... riskinähän tietysti aina on, ettei se miellytä tai sovi yhteen omien ennakkoasenteiden, mielipiteiden ja toiveiden kanssa.Ja sinäkin osaat varmasti sen linkin laittaa, kun niin kovasti näköjään vaahtoat moisesta asiasta netissä.
- Tietoa-löytyy-runsaasti
EiVieläTuotannossakaan kirjoitti:
Ja sinäkin osaat varmasti sen linkin laittaa, kun niin kovasti näköjään vaahtoat moisesta asiasta netissä.
Kyllä osaan. Etkö sinä osaa, oikeasti? Eikö google ole tuttu?
Ei ihme, että vaahtoat huuhaajuttujasi täällä jatkuvasti, kun et osaa hakea faktoja. Tämähän selittää melkoisesti noiden kummallisten käsitystesi taustoja....
Vielä kun osaisit yksilöidä sanoa mistä haluat sen linkin.... Tekniikasta perillä oleville ei voi olla yllätys, että bensakrematorio on liikkuva ympäristökatastrofi, joka on pääsyyllinen siihen, että uusien rekisteröitävien autojen kulutuslukemat ovat Suomessakin kääntyneet viime vuosina takaisin nousuun pitkän dieselvetoisen laskutrendin jälkeen.
Jo aiemminkin bensamoottori tuprutteli valtavat häkä-, ja hiilivetypäästöt, mutta suoraruiskutuksen myötä niihin saatiin lisätyksi dieseleistä jo viime vuosikymmenellä poistuneet hiukkaspäästöt.
Nyt bensakone ottaa dieseliltä pataan myös NOx päästöjen suhteen.
- katalyyttikimmo
On muistettava, että myös dieselpolttoaine on kovassa kehityksessä. Näin ne asiat kääntyilevät. Mitäpä tähän trollitoveri tuumaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446