Rukoilun funktio

Funktionalismi

Rukoilun funktio ei ole se että rukoilet ja pihaasi ilmestyy tyhjästä uudenkarhea Mersu, vaan luoda toivoa ja antaa voimaa jotta jaksat tehdä töitä sen Mersun eteen ja pysyä tavoitteessa. Rukoilussa ihminen käy yksilöllistä keskustelua itsensä kanssa, vaikka se on naamioitu puheeksi Jumalalle.

19

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No mutta tuohan on aivan mullistava ajatus.

    • mähaluun1

      Eikö ole vähän itsekästä rukoilla voimia jaksaa apean surkeana, kun kuitenkin tietää, että perimmäinen motiivi on se uudenkarhea mersu - eikö siinä sorru ikäänkuin valhteluun? Vai harrastaako siinä vain itsepetosta?

    • Rukoilussa ihminen koittaa vaikuttaa Jumalaan ja ilmeisesti tuo vaikuttamisen illuusio synnyttää turvallisuudentunnetta.

      • Mikä rukouksen funktio ylipäätään on silloin kun ollaan jotakin pyytämässä? Jumalan tietää muutoinkin mitä vailla kukakin on ja mikä kellekin parhaaksi on. Pyytämälläkö Jumalan mielipiteen sitten voi muuttaa? Tai huutoäänestämällä esirukousten muodossa?


      • a-teisti kirjoitti:

        Mikä rukouksen funktio ylipäätään on silloin kun ollaan jotakin pyytämässä? Jumalan tietää muutoinkin mitä vailla kukakin on ja mikä kellekin parhaaksi on. Pyytämälläkö Jumalan mielipiteen sitten voi muuttaa? Tai huutoäänestämällä esirukousten muodossa?

        >> Mikä rukouksen funktio ylipäätään on silloin kun ollaan jotakin pyytämässä? <<

        Kaikissa taikauskoksi haukkumissaan uskomusmuodoissa ns. aidot kristityt eli äärikristityt pilkkaavat taikauskoja siitä, että niissä kuvitellaan, että henkimaailma olisi jotenkin lahjottavissa.

        Mutta mitä muuta tuo rukoilu on kuin lahjomista, siinä kun yritetään kääntää Päättäjän mieli itselle suopeiksi. Ei puutu kuin uhrilahjat tai aneet.

        Ja totta on tuokin, että kaikkivaltiaana tuo Päättäjä tietäisi jo etukäteen rukoilijoidensa toiveet. Joita Hän ei kuitenkaan toteuta.

        Ihan kuin Häntä ei olisi olemassakaan. Kuten ei olekaan.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Mikä rukouksen funktio ylipäätään on silloin kun ollaan jotakin pyytämässä? <<

        Kaikissa taikauskoksi haukkumissaan uskomusmuodoissa ns. aidot kristityt eli äärikristityt pilkkaavat taikauskoja siitä, että niissä kuvitellaan, että henkimaailma olisi jotenkin lahjottavissa.

        Mutta mitä muuta tuo rukoilu on kuin lahjomista, siinä kun yritetään kääntää Päättäjän mieli itselle suopeiksi. Ei puutu kuin uhrilahjat tai aneet.

        Ja totta on tuokin, että kaikkivaltiaana tuo Päättäjä tietäisi jo etukäteen rukoilijoidensa toiveet. Joita Hän ei kuitenkaan toteuta.

        Ihan kuin Häntä ei olisi olemassakaan. Kuten ei olekaan.

        Olet seurannut vaimoasi vai 🤔❓


    • no.ei.se.mitään

      Mersujen päästöillä mahdollisesti tuhotaan tai osittain pilataan tämä planeetta. No, mitäs näistä.

      • Huomioita.ihmisestä

        Esimerkki on esimerkki. Sinulla on hieno taito tarttua lillulanvarsiin ja harhauttaa keskusteluissa sivuraiteille. Ei sinulla silti mikään pakko ole rukoilla Mersua. Lienet aika yksinkertainen.


      • no.ei.se.mitään

        Lillula lillula lai laa laa. No sori, nyt asiaan.

        Minun on kai viisainta rukoilla itselleni potkulautaa, tai ehkä vaan kävelykenkiä.

        Kengistä tuli mieleen, että tästäkin aiheesta on väsätty kristillisluonteinen biisi:

        https://youtube.com/watch?v=xjgdUoDUTlk (toimiiko linkki?)

        Lauleskelija on Margaret Becker.


    • Pöxyt

      Selkeästi päivän hauskin vitsi. Rukoilitpa miten paljon tahansa niin mitään ei tule tapahtumaan. Luuleeko AP tosiaan että maailmassa asiat tarjoillaan valmiina tarjottimella naamaneteen kuin manulle illallinen ilman että tekee itse asiaan eteen yhtään mitään?

      • Jos sinä olet rukoillut niin silloinhan olet jo tehnyt 🤔


    • >> Rukoilussa ihminen käy yksilöllistä keskustelua itsensä kanssa, vaikka se on naamioitu puheeksi Jumalalle. <<

      Totta ja niitä rukoilun kohteita (eli jumalia) voi olla yhtä monta kuin on rukoilijaakin.
      Perusten väitettäni sillä, että ihmisen pään sisällä olevaa jumal-kokemusta ei voi mitenkään todistaa tai määritellä. Se on ja jää pelkäksi uskon asiaksi.

      Kun myös uskovien omasta mielestä on erittäin epätodennäköistä (tai mahdotonta), että olisi olemassa useampia Jumalia/jumalia ja kun yhdestäkään Jumalasta/jumalasta ei ole todisteita plus kun todellisuus ei mitään jumalan/Jumalan olemassaoloa edes tarvitse, niin mielestäni on perusteltua olettaa, ettei mitään jumalia/Jumalia ole olemassakaan.

      • Olikos sinulla uskovainen vaimo 🤔❓


    • VapahtajaOletSinä

      Rukoilu on pelkkää itsesuggestiota.

      • Suggestiota

        Niin myös kaikki haaveulu, unelmointi, ihanteet ja tavotteiden asettaminen. Ihmisen pitäisi keskittyä siihen mitä on nyt koska mitään muuta ei ole.


      • kahdenkauppa
        Suggestiota kirjoitti:

        Niin myös kaikki haaveulu, unelmointi, ihanteet ja tavotteiden asettaminen. Ihmisen pitäisi keskittyä siihen mitä on nyt koska mitään muuta ei ole.

        Toivottomuuteenko aattelit ihmiset tukahduttaa? Aika paljon tässä nyt on kaikkea, vaikkei haluaisi olevankaan. Rukous on kohottautumista siihen toiseen, ylevämpään joka vastaväitteistä huolimatta sittenkin on, vaikkei uskoisikaan.

        Se on sitä, että esittää on lupa, ja sitten tuomari päättää mennäänkö esitetyn mukaisesti vaiko viisaammin.


      • VapahtajaOletSinä
        kahdenkauppa kirjoitti:

        Toivottomuuteenko aattelit ihmiset tukahduttaa? Aika paljon tässä nyt on kaikkea, vaikkei haluaisi olevankaan. Rukous on kohottautumista siihen toiseen, ylevämpään joka vastaväitteistä huolimatta sittenkin on, vaikkei uskoisikaan.

        Se on sitä, että esittää on lupa, ja sitten tuomari päättää mennäänkö esitetyn mukaisesti vaiko viisaammin.

        Toivoa on niin kauan kuin elämää. Olemattomiin uskominen on merkki pohjattomasta epätoivosta.


      • Et.sinä.pääse.katoamaan
        VapahtajaOletSinä kirjoitti:

        Toivoa on niin kauan kuin elämää. Olemattomiin uskominen on merkki pohjattomasta epätoivosta.

        No jos kukin saisi olemattomansa määritellä, niin aika paljon tästä maailmankaikkeudesta tipahtaisi olemattomiin, ja kun energiakaan ei minnekään häviä, niin jatkumo on sinullakin taattu. Muodonvaihdos ja ei kun entistä toiveikkaampiin seikkailuihin. Syntymä on itse asiassa kuolema verhon takaiselle ja kuolema taas paluuta takaisin syntymään verhon taakse. Olevaa tämä kaikki on katsoipa miltä puolelta tahansa.


    • zxxzm

      Kristus meissä, kirkkauden toivo. Siis ei Jeesus ole kaukana yhdestäkään meistä. Hän on sinun sydämessäsi jos uskot häneen ja jos et usko, Hän kolkuttaa sybämesi ovella juuri nytkin, pyytää päästäkseen sybämeesi, puhdistaakseen sen pahoista synnillisistä tuhon ajatuksista,kiittämään elävää Jumalaa Hänen rakkaudestaan meitä syntisiä kohtaan Jeesuksessa Kristuksessa. Tuokaa kaikki rukouksenne kiitoksen kanssa Herralle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe