Prosenttilasku

tty

Harjoittelen AMKin pääsykokeisiin ja tämä tehtävä ei aukea.

Erään liikeyrityksen ulkomaille suuntautuvan myynnin arvo kasvoi 15 % edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti myynnin arvo kotimaassa väheni 10 %. Samaan aikaan koko myynnin arvo kasvoi 2.5 %. Kuinka monta prosenttia edellisen vuoden myynnistä suuntautui ulkomaille?

18

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100000euronMyynti

      Helpottaisiko laskujasi yhtään, jos paljastan tuon erään liikeyrityksen myynnin olleen edellisenä vuonna tasan 100000 euroa?

    • martta00

      Jonkun kiusallakin vastaan: edellisen vuoden myynti olkoon x, josta ulkomaille xu ja kotimaahan xk.

      → x*1,025 = xu*1,15 (x - xu)*0,90, josta suhde xu/x = (1,025 - 0,90) / (1,15 - 0,90) = 0,50 eli puolet.

    • vauva

      maallikko matikalla muodosta yhtälöparit esim x y = 100 x=ulkomaanmyynti ja y= kotimaanmyynti
      1.15x 0.9y = 1.025(x y) ja ylemmästä ratkaiset jommankumman ja sijoitat alempaan niin saat x=y=50

    • Normimuttajus

      Perusmatikkaa ... Ellet tajuu, ei oo sun juttu tuo koulu, sorry vaan...

      • OnnistuuMaalaisjärjellä

        Jos matikka ei ole hallussa, mutta löytyy hiukankin maalaisjärkeä, kannattaa arvioida jotain helpoilla luvuilla ja sitten hiukan tarkentaa arvioita, kunnes löytyy riittävän tarkka oikea vastaus.

        Aivan luonnollisesti kannatta edellisvuoden kotimaan myynniksi laittaa 100 ja edellisvuoden ulkomaan myynniksi myös 100. (Vaikea keksiä mitään parempaa!) Ulkomaan myynti kasvoi 115:ksi ja kotimaan myynti laski 90:ksi. Yhteensä arviolta 205.

        Uusi liikevaihto yhteensä (tarkasti) 200x102,5 = 205. Arvaus osui laakista nappiin. Ja vastaus on 50 %. Jos arvio olisi ollut hiukan pielessä, olisi helppo päätellä kumpaa lukua pitää kasvattaa hiukan ja sitten vähän lisää ja sitten aivan hitunen verran pienentää. Kyllä se yksinkertainen yhden muuttujan kaavakin samalla selviää.


    • Ei kyllä kannata alkaa heittelemään mitään lukuja. Algebra olisi hyvä hallita ainakin noin perustasolla

      • OppiminenOnHelppoa

        Miksei kannata? Ajattele hetki, mitä selität. Vastaa itsellesi kirjallisesti.

        Kyllä kannattaa, jos haluaa oppia jotain. Ja siitähän tässä on kysymys. Et sinäkään osaa tai pysty laskemaan kaavoilla suurinta osaa matemaattisista tehtävistä. Etkä koskaan tule osaamaankaan, koska et edes yritä.


      • OppiminenOnHelppoa kirjoitti:

        Miksei kannata? Ajattele hetki, mitä selität. Vastaa itsellesi kirjallisesti.

        Kyllä kannattaa, jos haluaa oppia jotain. Ja siitähän tässä on kysymys. Et sinäkään osaa tai pysty laskemaan kaavoilla suurinta osaa matemaattisista tehtävistä. Etkä koskaan tule osaamaankaan, koska et edes yritä.

        Nimimerkille OppiminenOnHelppoa

        Olen itse käynyt AMK Insinöörikoulutuksen ja voin sanoa, että et pärjää siellä "lukuja heittelemällä".

        Uskokaa minua, näin se vaan on :D


      • OppiminenOnHelppoa
        gefi kirjoitti:

        Nimimerkille OppiminenOnHelppoa

        Olen itse käynyt AMK Insinöörikoulutuksen ja voin sanoa, että et pärjää siellä "lukuja heittelemällä".

        Uskokaa minua, näin se vaan on :D

        Juuri todistit olevasi täysin oppimiskyvytön ummikko matematiikassa.

        Sinulla taitaa olla jo liian myöhäistä edes yrittää oppia mitään tai edes ymmärtää oppimistapahtumia. Osa ihmisistä haluaa oppia ja myös oppii. Sinulle varmasti aivan outo kokemus.

        Kokeile yrittää lukea vielä muutamaan kertaan edellinen vastaukseni ja ymmärtää siitä edes jotain. Ja mieti sitten taas muutama viikko, mitä oikein vastasit ja erityisesti miksi???


      • OppiminenOnHelppoa kirjoitti:

        Juuri todistit olevasi täysin oppimiskyvytön ummikko matematiikassa.

        Sinulla taitaa olla jo liian myöhäistä edes yrittää oppia mitään tai edes ymmärtää oppimistapahtumia. Osa ihmisistä haluaa oppia ja myös oppii. Sinulle varmasti aivan outo kokemus.

        Kokeile yrittää lukea vielä muutamaan kertaan edellinen vastaukseni ja ymmärtää siitä edes jotain. Ja mieti sitten taas muutama viikko, mitä oikein vastasit ja erityisesti miksi???

        No niin OppiminenOnHelppoa. Puhutaan eri kieltä. Ei kannata kinastella

        Sanon vaan suoraan, että opetelkaa algebran alkeet. Ainakin jos menette/haette inssikoulutukseen. En tiedä miten esim. tradenomikoulutuksessa? Voi olla, että "lukuja heittelemällä" siellä voi pärjätä


      • OppiminenOnHelppoa
        gefi kirjoitti:

        No niin OppiminenOnHelppoa. Puhutaan eri kieltä. Ei kannata kinastella

        Sanon vaan suoraan, että opetelkaa algebran alkeet. Ainakin jos menette/haette inssikoulutukseen. En tiedä miten esim. tradenomikoulutuksessa? Voi olla, että "lukuja heittelemällä" siellä voi pärjätä

        Olet totaalisen pihalla. Et selvästi ole eläissäsi joutunut opetteleman matemaatiikkaa tai fysiikkaa tai laskemaan mitään käytännön laskuja. Saati sitten opettamaan muille yhtikäs mitään. Opistojen matematiikka on käytännössä paljon alle lukiotason. Et ole vielä päässyt tasolle, jossa pitäisi oikeasti oppia jotain.

        Sopivien valistuneeseen arvaukseen perustuvien lukujen heittäminen on oleellinen osa todella vaikeitakin käytännön laskuja. Myös ohjelmoinnissa. Niillä pääsee aina hyvään alkuun. Vaatii tietysti osaamista ja ymmärtämistä. Ongelma alkaa hahmottumaan.

        Toiset osaa ja toiset vain höpöttää!


    • integro

      Nimim. OnnistuuMaalaisjärjellä on hyvin asioista perillä. Osaavampi näet ymmärtää, mistä on kysymys, vähemmän osaava puoolestaan soveltaa kaavamaisesti ulkoa opettelemiansa kaavoja. Maalaisjärjellä on aina hyvä arvioida mitä pitäisi tulla tulokseksi, vaikka sitten laskisikin tarkemmin kaavoilla ja laskimella.

      • PäässäArvioija

        Päässälaskutaitoa kannaattaa todella harjoitella ja opetella kaikkia vanhoja kikkoja. Hyvin pärjättin ennen taskulaskimiakin.

        Laskekaa ihan päässälaskuna kuinka paljon korkoa 100 euroa tuottaa 10 vuodessa 1 %:n korolla? Entäs 20 vuodessa?

        Pienten lukujen lakia soveltaen eka on luonnollisesti hiukan yli 10 e ja toinen saadaan sitten tietysti 1,1^2 = 1,21. Korkoa siis rapiat päälle 21 euroa. On ehkä jotain n. 22 e.


    • Huomautan_kumminkin

      Matematiikka on amk:ssa vain työkalu, jota käytetään varsinaisissa ammattiaineissa. Miten luulette timpurin menestyvän työssään, jos hänen pitää joka kerta miettiä, miten päin pitää vasara ottaa käteen tai millä reunalla sahaa pitää ryhtyä katkaisemaan lautaa?

      Samasta syystä amk:hen menijän on syytä osata perusalgebra ja -prosenttilasku, että voi ammattilaineiden sovellutuksissa keskittyä täysilla ammattiaineeseen matematiikan muistelun asemasta.

    • epitrochoid

      Merkitään edellisen vuoden ulkomaan myynti u₀
      Tämän vuoden ulkomaan myynti u₁

      Edellisen vuoden kotimaan myynti k₀
      Tämän vuoden kotimaan myynti k₁


      Tiedetään että:
      u₁ = 1,15 u₀

      k₁ = 0,9 k₀

      u₁ k₁ = 1,025 (u₀ k₀)


      Kysytään, mikä on:

      u₀ / (u₀ k₀)

      (tämä antaa suhdeluvun, kerro sadalla saadaksesi prosentit)


      Ratkaisua varten otetaan käsittelyyn u₁ k₁ = 1,025 (u₀ k₀)

      Korvataan u₁ ja k₁ arvoilla 1,15 u₀ ja 0,9 k₀

      (nämähän ovat yhtä suuret kuten yllä näkyy.)

      Eli saadaan:

      1,15 u₀ 0,9 k₀ = 1,025 (u₀ k₀)

      (tavoitteena koko hommassa on päästä siihen tilanteeseen että toisella puolen yhtälöä on kysymys
      u₀ / (u₀ k₀) ja toisella puolen pelkkiä numeroita.)

      Meillä on liikaa k₀ tekijöitä, ennen kuin voidaan jatkaa täytyy selvittää mitä on k₀ ilmaistuna u₀ :na

      Käytetään samaa yhtälöä 1,15 u₀ 0,9 k₀ = 1,025 (u₀ k₀)
      1,15 u₀ 0,9 k₀ = 1,025 u₀ 1,025 k₀
      (1,15 - 1,025) u₀ = (1,025 - 0,9) k₀
      u₀ = 2,8 k₀
      k₀ = 1/2.8 u₀


      Nyt päästään jatkamaan yhtälön 1,15 u₀ 0,9 k₀ = 1,025 (u₀ k₀) kanssa
      korvataan siitä k₀ tekijällä 1/2.8 u₀ (nämähän ovat yhtä suuret)

      1,15 u₀ 0,9 * 1/2.8 u₀ = 1,025 (u₀ k₀)

      (1,15 9/2.8) u₀ = 1,025 (u₀ k₀) (nyt ollaan jo tosi lähellä)
      u₀ = 1,025 (u₀ k₀) / (1,15 9/2.8)
      u₀ / (u₀ k₀) = 1,025 / (1,15 9/2.8)

      u₀ / (u₀ k₀) ≈ 0,6966 eli vastaus on 70%

      • martta00

        ei tainnu mennä ihan putkeen?


      • epitrochoid

        viimeisillä riveillä pilkkuvirhe, missä lukee 9/2.8 pitäisi olla 9/28, tätäkö tarkoitit?


      • martta00
        epitrochoid kirjoitti:

        viimeisillä riveillä pilkkuvirhe, missä lukee 9/2.8 pitäisi olla 9/28, tätäkö tarkoitit?

        vastauksenhan pitää olla 50%


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1968
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1631
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1306
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      111
      1209
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1035
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      837
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      791
    Aihe