Vihreää valoa Olkiluoto kolmoselle

Käyttölupa

Olkiluoto 3 saa käyttöluvan.

https://www.verkkouutiset.fi/stuk-naytti-vihreaa-valoa-olkiluoto-kolmoselle/

Säteilyturvakeskus STUK antoi maanantaina työ- ja elinkeinoministeriölle lausunnon, jonka mukaan Teollisuuden Voiman Olkiluotoon rakentaman kolmannen ydinvoimalaitosyksikön käyttö on turvallista eikä laitoksen käyttöluvan myöntämiselle ole estettä. Käyttöluvasta päättää valtioneuvosto.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Numero5

      Itse veikkaan että Olkiluoto3 tekee chernobylit.

      • Ydinvoimailija

        Itse veikkaan että normi käyttöönoton jälkeen menee vuosi tai pari ja OL3 alkaa jauhamaan edullista ja puhdasta sähköä korkealla käyttökertoimella 90%. Laitoksen käyttöikä tulee olemaan luokkaa 80 vuotta. Ainoa mikä voi lyhentää käyttöikää on ettäsähköä pystytään tuottamaan selkeästi halvemmin suuria määriä kuten esim fuusiolla.

        Sähkön kulutus ei tule tippumaan.


      • Säteily

        Olen samaa mieltä.Jostain kuulin että jos voimalan käynnistäminen jotenkin menee pieleen seuraa pamaus jolloin sitä voi katsella kuun kiertoradalta.Jos voimala käynnistyy on tehot pidettävä vakaana,jos 3% tehonheilahdus tulee,saattaa se silti räjähtää.Ei ihme että ydinvoimaa kannatetaan kun 1 kg uraani.235 saadaan 24,000,000 KWh energiaa.ja lisäksi
        saadaan sitä pommimateriaalia,plutoniumia.Kun polttoaine sauvat otetaan pois niitä pitää jäähdyttää 10 vuotta ja sieltä sitten posivon onkaloon jossa toivotaan että säteily pysyy siellä.esim.pu-239 puoliintumisaika on 1/1024 määrään 240,000 vuotta.Käytännössä lähes ikuisesti säteilee.


    • NakkiPyörähti

      Tuosta poistettiin viestini jossa arvelin että Loviisan voimala saa jatkoaikaa maailman tappiin saakka koska sen purkamiseen ei olla keksitty menetelmiä.

      En haluaisi uskoa että ylläpidolla on asiaan kantaa joten mistä lienee kysymys?

      "Totuuden kertomisesta tulee rikos" sanoi George Orwell......

      • Ydinvoimailija

        Purkusuunnitelmat on olemassa, olleet jo pitkään jo ennen 90-lukua.


    • hakukoneisto

      ...Sieltä mihinkään hävinnyt, kunhan nyt jankutat. Tuollahan ne jorinasi ovat kahdessa Loviisa -ketjussa, etkä edelleenkään viitsi hakea asiaa itse. Uutta on, ette näköjään jaksa hakea omia juttujasikaan.

      • hähähääähähähähähhääh

        Kerrohan sitten kuinka Loviisan voimalan rakennuskompleksit puretaan?
        Pannaanko pressut päälle ja virolaiset piikkaamaan?


      • Hakukoneisto

      • KaravaaniKulkee
        hähähääähähähähähhääh kirjoitti:

        Kerrohan sitten kuinka Loviisan voimalan rakennuskompleksit puretaan?
        Pannaanko pressut päälle ja virolaiset piikkaamaan?

        Tietosi aiheesta purkutöineen ovat todella heikot. Mene pressusi alle itse.


    • Energia.pohtija

      Pääasia on että voimala saadaan tuotantoon ja sähköntuonti saadaan vähenemään. Suomessa on jatkuva sähköntuotannon "alijäämä" joka nakertaa tuotannon omavaraisuutta. Myös huoltovarmuus on ollut ja tulee jäämään heikoksi.

      • Energia.pohtija

        Täydennetään. Eilen valtioneuvosto antoi käyttöluvan OL 3.lle. Hanke etenee ja omavaraisuus sähköntuotannosta kasvaa, kuten YLE.n uutisetkin asian kertoivat.


    • sdkok

      Olkiluoto 3 sai käyttöluvan, ja Loviisa 3 tulee saamaan periaateluvan. Näin voi päätellä pääministeriehdokkaiden vastauksista.

      Vaalikoneen kysymys;
      "Suomi tarvitsee lisää ydinvoimaa myös viidennen ydinvoimalan jälkeen muun muassa ilmastonmuutoksen torjuntaan!
      Vastaukset:
      Antti Rinne: "samaa mieltä"
      Petteri Orpo: "täysin samaa mieltä"

      Lupa uudelle ydinvoimalalle voisi estyä vain, jos pääministeriksi valittaisiin joku vihreä. Uusi eduskunta ei voi olla niin tollo.

    • K.Late

      No ei sitä yksin pääministeri päätä. Vaikka lupia voitaisiinkin myöntää, niin luvan hakijat todennäköisesti puuttuvat. Olisi mielenkiintoista kuulla Fortumin kanta, mutta epäilen, ettei sielläkään ole enää kovin suurta intoa sitoa miljardeja vuosikymmeniksi epävarmalla takaisinmaksuennusteella.

      Kansanedustajaehdokkailta ei kysytty yhtä oleellista asiaa, joka tulee vielä todennäköisesti vastaan. Eli valtion tuki ydinvoiman rakentamiselle ja käytölle.

    • Y1958

      K.Late, " Vaikka lupia voitaisiinkin myöntää, niin luvan hakijat todennäköisesti puuttuvat. "

      Kyllä hakijoita riittää ainakin korvaamaan Loviisan nykyiset ydinreaktorit ja pääkaupunkiseudulle 1-2 pienydinvoimalaa kaukolämmön tuottamiseen.

      Nykyisessä ja myös tulevassa eduskunnassa ydinvoiman kannattajilla 2/3- enemmistö.

    • ydinvoima.vihertää

      Vihreistä tulossa Suomen ydinvoimamyönteisin puolue?

      https://yle.fi/uutiset/3-10692812
      "Olemassa olevia ydinvoimaloita voidaa käyttää. Ne ovat yksi osa vihreiden ilmastopakettia",
      Pekka Haavisto sanoo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe