Vanhoilliset, älkää erotko kirkosta!

Aikanne koittaa vielä:

ttps://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006016633.html

Naisvihamielisyys on vahvistumassa kirkossa aivan kuten olette toivoneetkin. Samalla tietysti voimistuu myös homovihamielisyys, koska samat äijännaamat löytyvät kummankin agendan takaa.

Kohta lähetyshippakuntalaisetkin voivat palata emokirkon huomaan!

59

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MistäsNytTuulee

      Vanhoillisista en tiedä, mutta Jeesukseen uskovien on hyvä lähteä kirkosta, joka hyväksyy tänä päivänä lähes kaikki synninharjoittajat, mutta ei hyväksy uskovia!

    • Totta, ei kannattaisi erota, kun on juuri voittamassa.

      "Salo kirjoittaa siitä, kuinka yli 65-vuotiaat vastustavat eniten samaa sukupuolta olevien liittoja ja ovat aktiivisimpia kirkollisissa vaaleissa. Syntyy noidankehä, jossa "yhä iäkkäämmät aktiiviseurakuntalaiset äänestävät yhä iäkkäämpiä valtuutettuja, jotka ottavat yhä jyrkemmin kantaa kirkon muutosta vastaan"."

      https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kirja-kirkossa-voidaan-ratsastaa-valtaan-homokriittisyydella-samaan-tapaan-kuin-politiikassa-maahan/

    • Näinseasiaon

      Tuo aloitukseen linkitetty artikkeli sisältää niin paljon täysin asiattomia yleistyksiä ja tarkoitushakuista tosiasioiden vääristelyä ettei sitä voi ottaa oikein tosissaan. Teesit ovat taas kerran samat kuluneet, jo inflaation kärsineet fraasit: "naispappeuden vastustaminen perustuu naisvihaan", "Naispappeuden vastustaminen kumpuaa samasta kiihkosta kuin jihadismi jossa uskonkiihkoilijat leikkaavat veitsellä kurkun auki vääräuskoisilta", "naisia syrjitään" jne. Ei siis mitään uutta sanottavaa auringon alla.

      Kun tätä vielä höystetään muutaman kyyneleen pusertavalta telaketju-naispappi-feministiltä, joka uhrautuu oikein videolle kertomaan miten häntä on "syrjitty ja mitä pahaa hänelle miehet ovat sanoneet" -niin asetelma on ennalta odotettava, eli ei taaskaan mitään (!) tekemistä tosiasioiden kanssa.

      Ihmettelen, miten alas valheisiin ja feminismin kiihkoon nämä telaketjufeministit ovat valmiit vajoamaan... Ilmiö alkaa saamaan jo naurettavia piirteitä. Kaikkein huvittavin oli viittaus jossa esitettiin "kaikkien vanhoilliskonservatiivien" hengenheimolaisena leipäpappi Kai Sadinmaa.

      Telaketjufeministit eivät ole kyenneet rauhalliseen ja analyyttiseen keskusteluun konservatiivien perinteistä kristillistä virkakäsitystä edustavien kanssa sillä naispappien joukossa pieni mutta äänekäs vähemmistö pilaa koko keskustelun kiihkoilullaan. Naurettavaksi he kuitenkin saattavat koko agendansa kun samat kiihkoilijat hakevat jopa ehtoollisyhteyttä kristikunnan valtauoman kanssa eli vanhojen suurten kirkkojen, jotka ovat suhtautumisessaan naispappeuteen ja homoseksuaalien asiaan paljon ehdottomampia verrattuna meihin kotoisiin konservatiiveihin.

      En näe toiminnassa muuta tavoitetta kuin pyrkiä rikkomaan kirkon yhteyttä joka toteutuu Jumalan sanan perustalla. Aamu on kuitenkin jo lähellä, jolloin rikkavilja korjataan ja autuaat perivät iankaikkisen ilon kun Jumalan sanan viholliset taas saavat palkan pahuudestaan.

      Olkaa rakkaat kristityt kärsivällisiä! Näinhän on Raamatussa ilmoitettukin ja vain näiden koettelemusten kautta käy selville kuka on Jumalan lapsi, kuka ei. Ei se ole tärkeää, onko meillä valta-asema silmillä nähtävissä yhteisössä nimeltä Suomen evankelisluterilainen kansankirkko.

      Kuten Luther runoili:

      "Jos veis he henkemme,
      osamme, onnemme,
      ne heidän olkohon,
      vaan meidän iät on
      Jumalan valtakunta." (Virsi 170)

      • harhaopettaja

        "Niin on, mutta sinä elät tilassa jota Jeesus kutsui Pyhän Hengen pilkkaamiseksi. Kaikki synnit ihmisille annetaan anteeksi, sanoo Pyhä Raamattu, mutta ei Armon Hengen pilkkaamista eli sitä kun luotat armoon ja samalla tahallisesti ja harkiten elät synnissä."

        LHPK uskoo Raamatun mukaan, että synti ei pääse Jumalan valtakuntaan, mutta LHPK ei nimeä, kuka elää synnissä ja kuka ei, ja kuka on tehnyt synnin Pyhää Henkeä vastaan. Näinseasiaon esittää omaa tulkintaansa, joka ei ole LHPK:n käsitys.


      • harhaopettaja kirjoitti:

        "Niin on, mutta sinä elät tilassa jota Jeesus kutsui Pyhän Hengen pilkkaamiseksi. Kaikki synnit ihmisille annetaan anteeksi, sanoo Pyhä Raamattu, mutta ei Armon Hengen pilkkaamista eli sitä kun luotat armoon ja samalla tahallisesti ja harkiten elät synnissä."

        LHPK uskoo Raamatun mukaan, että synti ei pääse Jumalan valtakuntaan, mutta LHPK ei nimeä, kuka elää synnissä ja kuka ei, ja kuka on tehnyt synnin Pyhää Henkeä vastaan. Näinseasiaon esittää omaa tulkintaansa, joka ei ole LHPK:n käsitys.

        Mikä LHPK ❓


      • Näinseasiaon
        harhaopettaja kirjoitti:

        "Niin on, mutta sinä elät tilassa jota Jeesus kutsui Pyhän Hengen pilkkaamiseksi. Kaikki synnit ihmisille annetaan anteeksi, sanoo Pyhä Raamattu, mutta ei Armon Hengen pilkkaamista eli sitä kun luotat armoon ja samalla tahallisesti ja harkiten elät synnissä."

        LHPK uskoo Raamatun mukaan, että synti ei pääse Jumalan valtakuntaan, mutta LHPK ei nimeä, kuka elää synnissä ja kuka ei, ja kuka on tehnyt synnin Pyhää Henkeä vastaan. Näinseasiaon esittää omaa tulkintaansa, joka ei ole LHPK:n käsitys.

        "...tehnyt synnin Pyhää Henkeä vastaan"...?

        Taisi sattua arkaan paikkaan kun poru on niin kova?

        Vai kertoisitko mikä se synti on? Miten se tehdään?


      • >Aamu on kuitenkin jo lähellä, jolloin rikkavilja korjataan ja autuaat perivät iankaikkisen ilon kun Jumalan sanan viholliset taas saavat palkan pahuudestaan.

        Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti. Miten kestät odottaa tuota ihanuutta? Se ei varmasti ole helppoa.


      • Näinseasiaon
        usko.vainen kirjoitti:

        Mikä LHPK ❓

        Dogmatikos esiintyy Lähetyshiippakuntalaisena...


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Dogmatikos esiintyy Lähetyshiippakuntalaisena...

        Vai sellainen leikki tällä kertaa 🤣


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mikä LHPK ❓

        No mikähän olis. 😃
        Lähetyshippakunta?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Vai sellainen leikki tällä kertaa 🤣

        Sinun leikeillesi ei toki mikään vedä vertaa.


      • Näinseasiaon
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Aamu on kuitenkin jo lähellä, jolloin rikkavilja korjataan ja autuaat perivät iankaikkisen ilon kun Jumalan sanan viholliset taas saavat palkan pahuudestaan.

        Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti. Miten kestät odottaa tuota ihanuutta? Se ei varmasti ole helppoa.

        "Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti."

        Kuule, jos minä haluaisin kostaa kuulemiani pahoja sanoja, olisin kuin sinä. Me emme kuitenkaan ole samanlaisia sillä sinä olet epäuskoinen pilkkaaja. Minä olen antanut anteeksi kaikki nekin pilkkaamiset joita olet minusta lausunut, mutta olit se sitten sinä tai kuka tahansa (sill äei ole väliä), minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa.

        Onhan se koko Jumalan luomakunnalle suuri ilon ja vapauttamisen päivä ja Raamatun mukaan tämä luomakuntakin huokaa synnin tähden ja athtoisi jo sylkeä päältään kaiken jumalattomuuden, helvetin tuliseen kitaan missä on kaikkien epäjumalisten ja pilkkaajien iäinen koti.

        Soisin toki että käsität parannuksen armon etkä sinne joutuisi. Sanon sinulle vain totuuden nyt omaksi parhaaksesi. Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät vaikka pelkäät ja vapiset sitä ja yrität työntää sen pois mielestäsi.

        No niin, nyt sinun tehtäväksesi jää koota lisää tulisia hiiliä ja tuomiota päällesi esittämällä asiayhteydestään irrotettuja kohtia tekstistäni ja vääristellä niitä syyttäen minua sellaisesta mihin itse olet syypää.


      • Näinseasiaon
        usko.vainen kirjoitti:

        Vai sellainen leikki tällä kertaa 🤣

        Niin, tuo minun sanani näyttää uponneen syvälle hänessä.


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Niin, tuo minun sanani näyttää uponneen syvälle hänessä.

        Liberaalit ovat kovin herkkiä hipiältään 🥵


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        "Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti."

        Kuule, jos minä haluaisin kostaa kuulemiani pahoja sanoja, olisin kuin sinä. Me emme kuitenkaan ole samanlaisia sillä sinä olet epäuskoinen pilkkaaja. Minä olen antanut anteeksi kaikki nekin pilkkaamiset joita olet minusta lausunut, mutta olit se sitten sinä tai kuka tahansa (sill äei ole väliä), minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa.

        Onhan se koko Jumalan luomakunnalle suuri ilon ja vapauttamisen päivä ja Raamatun mukaan tämä luomakuntakin huokaa synnin tähden ja athtoisi jo sylkeä päältään kaiken jumalattomuuden, helvetin tuliseen kitaan missä on kaikkien epäjumalisten ja pilkkaajien iäinen koti.

        Soisin toki että käsität parannuksen armon etkä sinne joutuisi. Sanon sinulle vain totuuden nyt omaksi parhaaksesi. Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät vaikka pelkäät ja vapiset sitä ja yrität työntää sen pois mielestäsi.

        No niin, nyt sinun tehtäväksesi jää koota lisää tulisia hiiliä ja tuomiota päällesi esittämällä asiayhteydestään irrotettuja kohtia tekstistäni ja vääristellä niitä syyttäen minua sellaisesta mihin itse olet syypää.

        >Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät

        Totta kai minä Raamatun olen läpi lukenut, joskin siitä on jo aikaa.

        No juu, olin siis oikeassa, kiitos vahvistuksesta. "Ikävä" vain että tullet pettymään.


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        "Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti."

        Kuule, jos minä haluaisin kostaa kuulemiani pahoja sanoja, olisin kuin sinä. Me emme kuitenkaan ole samanlaisia sillä sinä olet epäuskoinen pilkkaaja. Minä olen antanut anteeksi kaikki nekin pilkkaamiset joita olet minusta lausunut, mutta olit se sitten sinä tai kuka tahansa (sill äei ole väliä), minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa.

        Onhan se koko Jumalan luomakunnalle suuri ilon ja vapauttamisen päivä ja Raamatun mukaan tämä luomakuntakin huokaa synnin tähden ja athtoisi jo sylkeä päältään kaiken jumalattomuuden, helvetin tuliseen kitaan missä on kaikkien epäjumalisten ja pilkkaajien iäinen koti.

        Soisin toki että käsität parannuksen armon etkä sinne joutuisi. Sanon sinulle vain totuuden nyt omaksi parhaaksesi. Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät vaikka pelkäät ja vapiset sitä ja yrität työntää sen pois mielestäsi.

        No niin, nyt sinun tehtäväksesi jää koota lisää tulisia hiiliä ja tuomiota päällesi esittämällä asiayhteydestään irrotettuja kohtia tekstistäni ja vääristellä niitä syyttäen minua sellaisesta mihin itse olet syypää.

        "...minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa."

        Itkisitkö onnesta jos kituisin kunnolla?


      • karmeata
        Näinseasiaon kirjoitti:

        "Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti."

        Kuule, jos minä haluaisin kostaa kuulemiani pahoja sanoja, olisin kuin sinä. Me emme kuitenkaan ole samanlaisia sillä sinä olet epäuskoinen pilkkaaja. Minä olen antanut anteeksi kaikki nekin pilkkaamiset joita olet minusta lausunut, mutta olit se sitten sinä tai kuka tahansa (sill äei ole väliä), minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa.

        Onhan se koko Jumalan luomakunnalle suuri ilon ja vapauttamisen päivä ja Raamatun mukaan tämä luomakuntakin huokaa synnin tähden ja athtoisi jo sylkeä päältään kaiken jumalattomuuden, helvetin tuliseen kitaan missä on kaikkien epäjumalisten ja pilkkaajien iäinen koti.

        Soisin toki että käsität parannuksen armon etkä sinne joutuisi. Sanon sinulle vain totuuden nyt omaksi parhaaksesi. Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät vaikka pelkäät ja vapiset sitä ja yrität työntää sen pois mielestäsi.

        No niin, nyt sinun tehtäväksesi jää koota lisää tulisia hiiliä ja tuomiota päällesi esittämällä asiayhteydestään irrotettuja kohtia tekstistäni ja vääristellä niitä syyttäen minua sellaisesta mihin itse olet syypää.

        "...minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa."

        Iloitsetko siitä, että toisia ihmisiä heitetään ikuiseen tuleen? Iloitsetko siitäkin, kun lähisukulaisiasi heitetään tuleen?


      • ei-muutu
        Näinseasiaon kirjoitti:

        "Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti."

        Kuule, jos minä haluaisin kostaa kuulemiani pahoja sanoja, olisin kuin sinä. Me emme kuitenkaan ole samanlaisia sillä sinä olet epäuskoinen pilkkaaja. Minä olen antanut anteeksi kaikki nekin pilkkaamiset joita olet minusta lausunut, mutta olit se sitten sinä tai kuka tahansa (sill äei ole väliä), minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa.

        Onhan se koko Jumalan luomakunnalle suuri ilon ja vapauttamisen päivä ja Raamatun mukaan tämä luomakuntakin huokaa synnin tähden ja athtoisi jo sylkeä päältään kaiken jumalattomuuden, helvetin tuliseen kitaan missä on kaikkien epäjumalisten ja pilkkaajien iäinen koti.

        Soisin toki että käsität parannuksen armon etkä sinne joutuisi. Sanon sinulle vain totuuden nyt omaksi parhaaksesi. Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät vaikka pelkäät ja vapiset sitä ja yrität työntää sen pois mielestäsi.

        No niin, nyt sinun tehtäväksesi jää koota lisää tulisia hiiliä ja tuomiota päällesi esittämällä asiayhteydestään irrotettuja kohtia tekstistäni ja vääristellä niitä syyttäen minua sellaisesta mihin itse olet syypää.

        "...minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa."

        Psykopaatti ei tule koskaan ymmärtämään, mitä on olla tunne-elämältään normaali. Tila on täysin hoitoresistentti.


      • pieninaskelin
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät

        Totta kai minä Raamatun olen läpi lukenut, joskin siitä on jo aikaa.

        No juu, olin siis oikeassa, kiitos vahvistuksesta. "Ikävä" vain että tullet pettymään.

        ""Ikävä" vain että tullet pettymään."

        Tuskin pettyy. Ihmisen, joka kuvittelee kuolemanjälkeisiä asioita ei pety, sillä ei kuollut voi pettyä.

        Sen sijaan matka voi päätyä lataamoon ennen kuolemaa. Tarvitaan vain pienet askeleet vaiheitten välille: uskoontulo, fundamentalismi, Raamattu on totuus, minun raamatunselitykseni on oikea, olen erehtymätön, olen Jumalan ääni, olen Jumala.


      • karmeata kirjoitti:

        "...minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa."

        Iloitsetko siitä, että toisia ihmisiä heitetään ikuiseen tuleen? Iloitsetko siitäkin, kun lähisukulaisiasi heitetään tuleen?

        >Iloitsetko siitä, että toisia ihmisiä heitetään ikuiseen tuleen? Iloitsetko siitäkin, kun lähisukulaisiasi heitetään tuleen?

        Jotkut fundikset uskovat, että yksi uskova pelastaa koko perhekuntansa, vaikka olisivat täysiä pakanoita. En tiedä sitten tästä tapauksesta.


      • ei-muutu kirjoitti:

        "...minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa."

        Psykopaatti ei tule koskaan ymmärtämään, mitä on olla tunne-elämältään normaali. Tila on täysin hoitoresistentti.

        >Psykopaatti ei tule koskaan ymmärtämään, mitä on olla tunne-elämältään normaali. Tila on täysin hoitoresistentti.

        Arvelisin ennemminkin kyseessä olevan elämän aikana kehittyneen sosiopatian, jonka tuloksena väärin ajattelevat ihmiset ovat täysin arvottomia. Psykopaatithan ovat usein melko älykkäitä ja etenevät elämässään ainakin kunnes jäävät kiinni vakavasta rikoksesta. Näitä ääriuskovia taas voi harvemmin älykkäiksi haukkua.


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        "Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti."

        Kuule, jos minä haluaisin kostaa kuulemiani pahoja sanoja, olisin kuin sinä. Me emme kuitenkaan ole samanlaisia sillä sinä olet epäuskoinen pilkkaaja. Minä olen antanut anteeksi kaikki nekin pilkkaamiset joita olet minusta lausunut, mutta olit se sitten sinä tai kuka tahansa (sill äei ole väliä), minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa.

        Onhan se koko Jumalan luomakunnalle suuri ilon ja vapauttamisen päivä ja Raamatun mukaan tämä luomakuntakin huokaa synnin tähden ja athtoisi jo sylkeä päältään kaiken jumalattomuuden, helvetin tuliseen kitaan missä on kaikkien epäjumalisten ja pilkkaajien iäinen koti.

        Soisin toki että käsität parannuksen armon etkä sinne joutuisi. Sanon sinulle vain totuuden nyt omaksi parhaaksesi. Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät vaikka pelkäät ja vapiset sitä ja yrität työntää sen pois mielestäsi.

        No niin, nyt sinun tehtäväksesi jää koota lisää tulisia hiiliä ja tuomiota päällesi esittämällä asiayhteydestään irrotettuja kohtia tekstistäni ja vääristellä niitä syyttäen minua sellaisesta mihin itse olet syypää.

        >Kuule, jos minä haluaisin kostaa kuulemiani pahoja sanoja, olisin kuin sinä.

        Ole ihmeessä! En näet tiedä mitenkään kostaneeni palstalla niskaani saamiani tuhansia törkeyksiä. Päinvastoin säälin niiden esittäjiä – tai esittäjää, sillä yli 90 %:han niistä on yhdestä ainoasta kajahtaneesta päästä.


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Dogmatikos esiintyy Lähetyshiippakuntalaisena...

        Palaa todellisuuteen, jos vielä pystyt. 😃


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        "Voin vain etäisesti kuvitella, miten sydämesi hypähtää kun ajattelet tuskia jotka koituvat kaikkien niiden osaksi jotka ovat joskus sanoneet sinulle pahasti."

        Kuule, jos minä haluaisin kostaa kuulemiani pahoja sanoja, olisin kuin sinä. Me emme kuitenkaan ole samanlaisia sillä sinä olet epäuskoinen pilkkaaja. Minä olen antanut anteeksi kaikki nekin pilkkaamiset joita olet minusta lausunut, mutta olit se sitten sinä tai kuka tahansa (sill äei ole väliä), minun sydämeni tulee iloitsemaan kerran siitä että paha saa lopulta palkkansa ja Jumalan pilkkaajat perivät ansaitun rangaistuksensa.

        Onhan se koko Jumalan luomakunnalle suuri ilon ja vapauttamisen päivä ja Raamatun mukaan tämä luomakuntakin huokaa synnin tähden ja athtoisi jo sylkeä päältään kaiken jumalattomuuden, helvetin tuliseen kitaan missä on kaikkien epäjumalisten ja pilkkaajien iäinen koti.

        Soisin toki että käsität parannuksen armon etkä sinne joutuisi. Sanon sinulle vain totuuden nyt omaksi parhaaksesi. Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät vaikka pelkäät ja vapiset sitä ja yrität työntää sen pois mielestäsi.

        No niin, nyt sinun tehtäväksesi jää koota lisää tulisia hiiliä ja tuomiota päällesi esittämällä asiayhteydestään irrotettuja kohtia tekstistäni ja vääristellä niitä syyttäen minua sellaisesta mihin itse olet syypää.

        Heh. Jos vetoat Raamattuun, niin sinulla ei ole uskottavuutta. Vetoa vallitseviin tosiasioihin.


      • Niinsevaanonpi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Raamatussahan tämä kaikki on, kyllä sinä sen tiedät

        Totta kai minä Raamatun olen läpi lukenut, joskin siitä on jo aikaa.

        No juu, olin siis oikeassa, kiitos vahvistuksesta. "Ikävä" vain että tullet pettymään.

        Raamattu toteutuu.


      • Niinsevaanonpi kirjoitti:

        Raamattu toteutuu.

        Jos Raamattu oikeasti toteutuisi, niin siinä olisi kyetty kertomaan mitä kaikkea nykymaailmassa on.

        Mutta Raamattu ei tiedä edes sitä, että nykyään papit vihkivät ihmisiä kirkossa avioliittoon. Puuttuu ennustukset junista, autoista, sateliiteista, avaruusaluksista, eikä osattu sanoa, että tulevaisuudessa Suomessa saunotaan.


    • Toimii.ja.säästää
    • Eikiitosjeesus

      Jeesukseen uskovat... tirsk..
      Ravivihje: Ei kannata veikata kuollutta hevosta. Saa vapaasti soveltaa muuhunkin.

    • Niin, olihan se väärin ajaa Jumalan sanassa pysyvät ulos seurakunnasta. Minusta heitä sinne juuri enemmänkin soisi olevan.
      Naispappeuden vastustaminen ei ole sama asia kuin naisviha.

      • Tietääkseni ketään ei ole ajettu ulos kirkosta, paitsi kirkkovihkimistä haluavia homoja, joiden verorahat eivät tunnu kirkolle kelpaavan. Päinvastoin vanhoilliset aktiivisina äänestäjinä ovat onnistuneesti pitäneet lähes kaikki seurakunnat konservatiivisina ja jäsentensä vähemmistön vallassa. Olikos koko maassa peräti kolme liberaalien johtamaa seurakuntaa, ja kaikki Stadissa.

        Kaikki naispappeuden vastustajat eivät toki ole varsinaisesti naisvihamielisiä muuten, mutta enpä sellaista väittänytkään.


      • aioCIH

        Näille palstan ateisteille ja homottajille kaikki mikä ei heitä miellytä on VIHAA! Varsinaisia fundiksia siis ovat.


      • huomattu

        reperäyhiksen logiikalla on lapsivihaa jos ei päästä lasta lentokoneen ohjaimiin.


      • "olihan se väärin ajaa Jumalan sanassa pysyvät ulos seurakunnasta"

        Sinäkö nyt sitten olet taas se joka määrittelee sen kuka pysyy jumalasi sanassa ja kuka ei?

        Ja kerrotko miten on ajettu ulos seurakunnasta? Eikös he ole ihan itse lähteneet? Vai onko seurakunnalla mahdollisuus erottaa joku kirkon jäsenyydestä?

        Ai niin evita, ethän sinä tälläkään kertaa tietysti pysty perustelemaan ihan itse esittämiäsi väitteitä minkäänlaisilla faktoilla.

        Miksi siis kirjoittelet tuollaista jonka tiedät olevan vain valhe?


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Tietääkseni ketään ei ole ajettu ulos kirkosta, paitsi kirkkovihkimistä haluavia homoja, joiden verorahat eivät tunnu kirkolle kelpaavan. Päinvastoin vanhoilliset aktiivisina äänestäjinä ovat onnistuneesti pitäneet lähes kaikki seurakunnat konservatiivisina ja jäsentensä vähemmistön vallassa. Olikos koko maassa peräti kolme liberaalien johtamaa seurakuntaa, ja kaikki Stadissa.

        Kaikki naispappeuden vastustajat eivät toki ole varsinaisesti naisvihamielisiä muuten, mutta enpä sellaista väittänytkään.

        Minusta jos jonkun tehtävän suorittäminen tehdään lähes mahdottomaksi. Eikö se silloin ole samaa kuin pois ajaminen.
        Mikään ei ole työssä henkisesti niin raskasta kuin se jos joutuu toimimaan vakaumustaan vastaan.


      • evita- kirjoitti:

        Minusta jos jonkun tehtävän suorittäminen tehdään lähes mahdottomaksi. Eikö se silloin ole samaa kuin pois ajaminen.
        Mikään ei ole työssä henkisesti niin raskasta kuin se jos joutuu toimimaan vakaumustaan vastaan.

        >Minusta jos jonkun tehtävän suorittäminen tehdään lähes mahdottomaksi.

        Minkä tehtävän siis?

        >Mikään ei ole työssä henkisesti niin raskasta kuin se jos joutuu toimimaan vakaumustaan vastaan.

        Ei ehkä pidä hankkia sellaisia vakaumuksia, jotka ovat ristiriidassa useimpien muiden ihmisten käsitysten ja moraalin kanssa. Ja jos hankkii, pitää ymmärtää, että ne voivat joskus kaatua päälle, jos eivät yhtään jousta.

        En oikein osaa tuntea myötätuntoa sille, että joku kärsii siitä, että koska hänen vakaumustaan pidetään muita ihmisiä syrjivänä, sitä ei sitten kunnioiteta.


      • huomattu kirjoitti:

        reperäyhiksen logiikalla on lapsivihaa jos ei päästä lasta lentokoneen ohjaimiin.

        Jos lapsi on käynyt lain vaatiman ohjaajakoulutuksen kaikkine kilkkeineen, totta kai hänet pitää päästää lentokoneen ohjaimiin aivan kuten vaaditun pappiskoulutuksen käynyt nainen pitää päästää papiksi valintaprosessin puitteissa.

        Erikoista verrata naisia kyvyiltään lapsiin, mutta kertoo taas kerran paljon aitouskovaisten "ajattelusta".


      • evita- kirjoitti:

        Minusta jos jonkun tehtävän suorittäminen tehdään lähes mahdottomaksi. Eikö se silloin ole samaa kuin pois ajaminen.
        Mikään ei ole työssä henkisesti niin raskasta kuin se jos joutuu toimimaan vakaumustaan vastaan.

        Kirkossa ei liene tehtäviä jotka olisivat aivan mahdottomia suorittaa. Tai sitten on aivan väärässä paikassa.


      • evita-ei.kirj
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Minusta jos jonkun tehtävän suorittäminen tehdään lähes mahdottomaksi.

        Minkä tehtävän siis?

        >Mikään ei ole työssä henkisesti niin raskasta kuin se jos joutuu toimimaan vakaumustaan vastaan.

        Ei ehkä pidä hankkia sellaisia vakaumuksia, jotka ovat ristiriidassa useimpien muiden ihmisten käsitysten ja moraalin kanssa. Ja jos hankkii, pitää ymmärtää, että ne voivat joskus kaatua päälle, jos eivät yhtään jousta.

        En oikein osaa tuntea myötätuntoa sille, että joku kärsii siitä, että koska hänen vakaumustaan pidetään muita ihmisiä syrjivänä, sitä ei sitten kunnioiteta.

        Eikös he ole kirkon entisiä pappeja, jotkut jo pitempään virassa olleita ennen kuin naispappeus tuli voimaan. Ei he tulleet työyhteisöön, missä oli heidän vakaumustaan vastaan olevia työtehtäviä, vaan työtehtävät muuttuivat myöhemmin heidän vakaumustaan vastaan oleviksi.
        Vaikka heille alkuun luvattiin, että he saavat työvuorojärjestelyin jatkaa työtään. Myöhemmin sekin muuttui, ettei heille enää annettu työtehtäviä. Miten siinä sitten työskentelet.
        Luulisin, että papin työ on aikalailla vakaumuksellista heille ketkä suhtautuvat työhön vakavasti.


      • evita-ei.kirj kirjoitti:

        Eikös he ole kirkon entisiä pappeja, jotkut jo pitempään virassa olleita ennen kuin naispappeus tuli voimaan. Ei he tulleet työyhteisöön, missä oli heidän vakaumustaan vastaan olevia työtehtäviä, vaan työtehtävät muuttuivat myöhemmin heidän vakaumustaan vastaan oleviksi.
        Vaikka heille alkuun luvattiin, että he saavat työvuorojärjestelyin jatkaa työtään. Myöhemmin sekin muuttui, ettei heille enää annettu työtehtäviä. Miten siinä sitten työskentelet.
        Luulisin, että papin työ on aikalailla vakaumuksellista heille ketkä suhtautuvat työhön vakavasti.

        >Miten siinä sitten työskentelet.

        Ihan kuten ennenkin. Ei se vaikuta papinkaan työhön mitään, mitä sukupuolta kollega on, jos tämäkin osaa hommansa. Jos nainen työkaverina muuten ahistaa ylivoimaisen paljon, sitten kannattaa ehkä hakeutua muualle, semminkin kun jo puolet papeista on naisia ja kohta enemmistö. Ei tästä maasta löydy työmaata, joka pysyisi ihmisen yli 40 vuoden työiän ajan samanlaisena samalla kun maailma ympärillä on muuttunut täysin.


    • Näinseasiaon, teet hurjia päätelmiä.

      <<Dogmatikos esiintyy Lähetyshiippakuntalaisena...<<

      Olet jo ennen osoittanut vainoharhaisia pirteitä. Nämä piirteet voimistuvat. Näet minut joka nurkan takana vaanimassa. Työssäni jouduin usein keskustelemaan vainoharhaisen kanssa. Oli kuin olisin puhunut seinälle. Näin lausui myös kollegani, ei minkäänlaista tulosta. Myös opinnoissa asiaa käsiteltiin: harhaisen harhoihin ei saa mennä mukaan. Samaa olen myös lukenut.

      <<Niin, tuo minun sanani näyttää uponneen syvälle hänessä.<<

      Näin luullet, mutta asia on toisinpäin. Sanasi on pelkästään herättänyt sääliä. Sinä itse luulet olevasi mahtava mies, jonka sana sattuu, mutta toisen arvioimana huudat ilmaan. Kuinka kukaan voisi pelästyä henkilöstä, jota pitää eksyneenä? Lausuit tuomion, vaikka yrititkin jälkeenpäin pehmitellä sitä. Henkilöä, joka ottaa Jumalan viran ei oteta vakavasti.

      <<Niin juuri Dogmatikos! Sinä elät juuri nyt sellaisessa tilassa että tuossa tilassasi jatkamalla et varmasti peri autuutta.<<

      Et sanonut aikaisemmin näin, vaan sanoit:

      <<Niin on, mutta sinä elät tilassa jota Jeesus kutsui Pyhän Hengen pilkkaamiseksi. Kaikki synnit ihmisille annetaan anteeksi, sanoo Pyhä Raamattu, mutta ei Armon Hengen pilkkaamista...<<

      Toisin sanoen sanoit minun JO olevani tehnyt syntiä Pyhää Henkeä vastaan. Olisiko aihetta pyytää tuomionsanojasi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Minulta saat anteeksi, sillä luulen, ettet ole ymmärtänyt, mitä olet tehnyt.

      "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan." Matteus 7. Asia on paljon vakavampi kuin käsität. Sitä ei tehdä tyhjäksi selittelyllä vastoin sitä, mitä on aikaisemmin sanonut.

      <<Ei se ole tärkeää, onko meillä valta-asema silmillä nähtävissä yhteisössä nimeltä Suomen evankelisluterilainen kansankirkko.<<

      Papilla ei ole kirkossa valta-asemaa, vain kirkkoherralla. Pappi on sananjulistaja ja sakramenttien toimittaja.

      Luterilaisen opin mukaan näkymätön, todelinen kirkko ei ole edes ositittain kirkon ulkopuolella, vaan osa kirkkoa. Tiililä ja viides herätysliike opettivat tässä luterilaisen opin vastaisesti. Dogmatiikan professorini Lennart Pinomaa käytti käytti jopa sanontaa Tiililän harhaoppi.

      Niinseasiaon lausuu:

      <<"...tehnyt synnin Pyhää Henkeä vastaan"...?

      Taisi sattua arkaan paikkaan kun poru on niin kova?

      Vai kertoisitko mikä se synti on? Miten se tehdään?<<

      Oletko tarkoittanut nämä minulle, vaikka vastaat nimimerkille harhaopettaja?

      Synti Pyhää Henkeä vastaan on täydellinen paatumustila ja välinpitämättömyys. En tunne ketään tällaista, mutta Ramatun mukaan sellainenkin tila saattaa olla. Esimerkiksi palstan ateisteiksi julistautuneet eivät ole tällaisessa tilassa. En edes tiedä, onko joku jo joutunut tällaiseen tilaan, vai varoittaako Jeesus jo edeltä, ettei kukaan vain joutuisi.

      x x x

      Teit jo päätelmiä siitä, etten ole vajaaseen vikkoon ollut palstalla. Kuvittelit, että sinun sanasi olisi muka sattunut. Tuskin voi enemmän erehtyä. Olen hyvin sairas. Aivoverenvuodon jälkitilana olen jo yli 10 vuotta voinut kirjoittaa vain hitaasti vasemmalla kädellä. Tasapaino ei enää toimi. Näen jotenkuten toisella silmällä vahvojen lasien kanssa.

      Olen nyt joutunut olemaan sairaalassa vakavan sydämen vajaatoiminnan ja hengenahdistuksen takia. Eilisen ja toissapäivän olen kokonaan nukkunut. Muutaman päivän sitä ennen melkein koko päivän. Älä vain kuvittele, että kerjään sinulta sääliä, kerron vain, mikä estää minua välillä kirjoittamasta.

      Olen kirkon määräämän koulutuksen läpikäynyt. Kirkko on minut kutsunut sananjulistajaksi, ja olen opettanut vain, mitä kirkko opettaa. Koska et ole tätä ja kirkon jatkokoulutusta käynyt, sinulla on täysin väärä käsitys meidän koulutuksestamme.

      Sinä esiinnyt erään pienryhmän nimissä, muttei sinua ole kutsunut opettamaan kirkko, eikä pienryhmä. Toimit täysin omalla mandaatillasi. Olen muuten havainnut, että tästa asiasta et pääse ympäri, ja se harmittaa sinua. Kuulut maalliseen regimentiin, ja hengeliseen sinua ei kutsuta.

      Olen kieltäytynyt erityishoidosta, kuten pallolaajennuksesta, ohileikkauksesta ja pahoja sivuvaikutuksia aiheuttavista lääkkeistä. Olen kieltänyt elvytyksen, DNR. Turvaudun Jeesuksen armoon, vaikka tuhannen lahkolaista sinun lisäksesi väittäisi, etten ole kristitty.

      Ja korostettakoon edelleen, että lahkolainen ei ole eriseurainen, vaan henkilö, joka vaittää, että toinen kristitty ei ole kristitty.

      • Näinseasiaon

        Dogmatikokselle:

        Ollaksesi niin sairas kuin mitä kuvaat, sinulla on ihmeen paljon virtaa suoltaa tänne vihan- ja katkeruudenkähyisiä viestejäsi... -ja joo; -minusta ei ole epäilystäkään siitä että kirjoitat tänne vain välillä rekisteröuidyllä nikilläsi mutta enimmäkseen useilla kertakäyttönikeillä. Mahtanet luulla ettei sitä huomata mutta kirjoitustyylisi paljastaa sinut erehtymättömästi sekä jatkuvasti toistuvat aiheet joista kukaan muu ei tee avauksia. Tämä kaikki, anteeksi vaan, heittää -ei niin pienen- epäilyksen varjon "epikriisisi" suhteen.

        Oli asia nyt kuinka hyvänsä, sillä ei ole merkitystä. Kirjoitin vain siksi että minusta tuntuu, ja on vahvat syyt epäillä tarinoitasi koska olet jo niin paljon syytänyt valeita, vääriä todistuksia ja katkeruuden myrkkyäsi tänne että "kerran keksitty, aina epäilty" -kuten tavataan sanoa.

        Ja mitä tulee tuohon kristillisyyteen... Koetat melkein epätoivoisesti vakuutella kristillisyyttäsi, painopiste nimenomaan siinä että kanssaihmiset hyväksyisivät sinut kristityksi. Mutta kuule ystävä: Ei kristityksi tulla sillä että sinä itse niin väität tai muut pitävät sinua sellaisena vaan kristitty on se jolla on kristillinen usko ja todistus!


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Dogmatikokselle:

        Ollaksesi niin sairas kuin mitä kuvaat, sinulla on ihmeen paljon virtaa suoltaa tänne vihan- ja katkeruudenkähyisiä viestejäsi... -ja joo; -minusta ei ole epäilystäkään siitä että kirjoitat tänne vain välillä rekisteröuidyllä nikilläsi mutta enimmäkseen useilla kertakäyttönikeillä. Mahtanet luulla ettei sitä huomata mutta kirjoitustyylisi paljastaa sinut erehtymättömästi sekä jatkuvasti toistuvat aiheet joista kukaan muu ei tee avauksia. Tämä kaikki, anteeksi vaan, heittää -ei niin pienen- epäilyksen varjon "epikriisisi" suhteen.

        Oli asia nyt kuinka hyvänsä, sillä ei ole merkitystä. Kirjoitin vain siksi että minusta tuntuu, ja on vahvat syyt epäillä tarinoitasi koska olet jo niin paljon syytänyt valeita, vääriä todistuksia ja katkeruuden myrkkyäsi tänne että "kerran keksitty, aina epäilty" -kuten tavataan sanoa.

        Ja mitä tulee tuohon kristillisyyteen... Koetat melkein epätoivoisesti vakuutella kristillisyyttäsi, painopiste nimenomaan siinä että kanssaihmiset hyväksyisivät sinut kristityksi. Mutta kuule ystävä: Ei kristityksi tulla sillä että sinä itse niin väität tai muut pitävät sinua sellaisena vaan kristitty on se jolla on kristillinen usko ja todistus!

        >minusta ei ole epäilystäkään siitä että kirjoitat tänne vain välillä rekisteröuidyllä nikilläsi mutta enimmäkseen useilla kertakäyttönikeillä.

        Kappas kun en ole huomannut. Sinä taas et ole "huomannut" palstan pahinta multinikkihäirikköä, koska hän on äärilahkolainen kuten sinäkin.

        >Ei kristityksi tulla sillä että sinä itse niin väität tai muut pitävät sinua sellaisena vaan kristitty on se jolla on kristillinen usko ja todistus!

        Ja sinäkö siis ystävällisesti ilmoitat keillä ne ovat?


      • Näinseasiaon
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >minusta ei ole epäilystäkään siitä että kirjoitat tänne vain välillä rekisteröuidyllä nikilläsi mutta enimmäkseen useilla kertakäyttönikeillä.

        Kappas kun en ole huomannut. Sinä taas et ole "huomannut" palstan pahinta multinikkihäirikköä, koska hän on äärilahkolainen kuten sinäkin.

        >Ei kristityksi tulla sillä että sinä itse niin väität tai muut pitävät sinua sellaisena vaan kristitty on se jolla on kristillinen usko ja todistus!

        Ja sinäkö siis ystävällisesti ilmoitat keillä ne ovat?

        "Ja sinäkö siis ystävällisesti ilmoitat keillä ne ovat?"

        >>> Ei minun tarvitse. Kyllä epäuskoinen ihan itse ilmoittaa ettei hänellä ole uskoa. samoin liberaali.

        "Sydämen kyllyydestä suu puhuu!"


    • Sorry vaan nyt kauhiasti, mutta tämä kinastelu on nähty jo tuhansia vuosia sitten erinäisten kirkkoisien toimesta. Toinen kirjoittaa toista vastaan. En tiedä kuka kutsui, mutta kirjoittivat kuitenkin.

      Eripura on ikuista ja Jeesus nauraa; ' Enhän minä rauhaa tullutkaan tuomaan, vaan eripuraa, sodan ja miekan ' .
      Eripura pitää elämässä kiinni. Se on maallinen regimentti.

    • jeesusfani1

      Maanantaina, filosofian tohtori, pappi ja kouluttaja Anni Tsokkisen toimittaman kirjan ”Taantuvan tasa-arvon kirkko” sisällön perusteella siltähän tuo kuulostaa, että naisvihamielisyys ja homovihamielisyys on vahvistumassa kirkossa.

      Perusteena ”naisvihamielisyysnäkemykseen” näyttää olevan se, että ”yliopistoissa kasvaa uusi teologinen sukupolvi, joka vastustaa naispappeutta”, sekä myös se, että ”arkkipiispaehdokkaaksi pääsi mies, joka kieltäytyy yhteistyöstä naisten kanssa”.

      ”Homovihamielisyys” ilmenee kirjan mukaan siinä, että ”sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tilanne kirkossa on yhä vaikea. Vaikea esim. siksi, että pappi ja opettaja Henna Salo sai varoituksen vihittyään sateenkaariparin.

      Pappi Henna Salon mukaan kirkon tilanne johtuu siitä, että ”yli 65 - vuotiaat vastustavat eniten samaa sukupuolta olevien liittoja ja ovat aktiivisimpia kirkollisissa vaaleissa. Syntyy noidankehä, jossa "yhä iäkkäämmät aktiiviseurakuntalaiset äänestävät yhä iäkkäämpiä valtuutettuja, jotka ottavat yhä jyrkemmin kantaa kirkon muutosta vastaan".

      Tilastojen mukaan vuoden 2018 seurakuntavaaleissa oli äänioikeutettuja vähän yli 3 miljoonaa henkilöä.
      Heistä äänioikeuttaan käytti vain 14,4 prosenttia, eli noin 440 000 henkilöä.

      Kun kirkon jäsenistä jätti äänestämättä 85,6 prosenttia tietäen, että heidän valintansa saattaisi muuttaa kirkon avioliittokäsitystä, kuin myös asenteita naispappeutta kohtaan, niin kirkon tulee alkaa etsiä keinoja äänestyskiinnostuksen lisäämiseksi eikä osoitella sormella yli 65-vuotiaita.
      Yli 65-vuotiaita osoitellaan joka taholta muutenkin koskien mm. huoltosuhdetta, terveys-, sote- ja hoitokulujen valtavaa lisääntymistä jne., jne.

      • >Kun kirkon jäsenistä jätti äänestämättä 85,6 prosenttia tietäen, että heidän valintansa saattaisi muuttaa kirkon avioliittokäsitystä, kuin myös asenteita naispappeutta kohtaan, niin kirkon tulee alkaa etsiä keinoja äänestyskiinnostuksen lisäämiseksi eikä osoitella sormella yli 65-vuotiaita.

        Tämä on kyllä totta. Asiat eivät tässäkään ole mustavalkoisia. Ei ole väärin jos äänestää (paitsi jos on ihan pihalla kaikesta ja noudattaa vain toisten käskyjä, tällaistakin olen nähnyt), ja yleensä voi syyttää vain itseään jos ei äänestä. Mikäli kuuluisin yhä kirkkoon, äänestäisin kyllä sen vaaleissa.


      • >> kirkon jäsenistä jätti äänestämättä 85,6 prosenttia <<

        Tämä on totta ja pääsyy tuolle oli ettei kirkon asiat kiinnosta ja toiseksi se, ettei kirkon vaalit ole mitenkään selkeät.

        "Seurakuntavaaleissa on useita institutionaalisia ja hallinnollisia järjestelyjä, jotka aiheuttavat ongelmia edustuksellisuuden toteutumiselle. Ehdokasasettelua varten tarvitaan valitsijayhdistys, jossa on vähintään kymmenen äänioikeutettua seurakunnan jäsentä.

        Valitsijayhdistysten ainoa tarkoitus on asettaa seurakuntavaaleihin ehdokas tai ehdokkaita. Äänestäjän kannalta valitsijayhdistykset ovat hämmentäviä, sillä yhdistykset eivät ole puolueiden tapaan pysyviä instituutioita vaan ne muodostetaan kutakin seurakuntavaalia varten erikseen. Yhdistyksen taustalla saattaa olla herätysliike, poliittinen puolue tai asukasyhdistys, mutta yleensä se ei käy suoraan ilmi yhdistyksen nimestä tai kuvailusta.

        Vaalilistat ovat monesti löyhiä yhteenliittymiä eikä niiden perusteella pysty arvioimaan yksittäisten ehdokkaiden asennoitumista. Valitsijayhdistykset eivät toimi valtuustokaudella puolueiden tapaan valtuutettujen ryhmänä, vaan valtuutetut ovat itsenäisinä toimijoita.

        Näin ollen vaaleissa esitettävät valitsijayhdistysten ohjelmat eivät sido edes epämuodollisesti valittuja valtuutettuja eivätkä välttämättä sellaisenaan näy valtuustotyöskentelyssä.

        Äänestäjä joutuu siis tekemään valintansa pitkälti sokkona, koska hän ei voi äänestäessään varsinaisesti tietää, mitä asioita ehdokas valtuustotyössään pyrkii edistämään.

        Sopuvaaleja järjestetään tavallisimmin pienillä paikkakunnilla, jossa paikkakunnan asukkaiden tai seurakunnan jäsenten määrä on korkeintaan pari tuhatta ihmistä.

        Mikäli sopuvaalien seurakuntien jäsenet huomioidaan, vaalien äänestysprosentti oli noin 13,5."

        https://politiikasta.fi/seurakuntavaalit-demokratian-stressitestina/


      • Onkohan niin, että äänestämässä käyvät vain intomieliset uskovat?


      • torre12 kirjoitti:

        Onkohan niin, että äänestämässä käyvät vain intomieliset uskovat?

        Eri herätysliikkeisiin kuuluvat keskittävät omat äänensä omille ehdokkailleen ja ne menevät lääpi, kun ns. liberaalimpien äänet hajautuvat pitkin listoja.

        Eipä siis kumma ettei riviseurakuntalainen äänestä, kun ei niistä listoista juuri mitään ymmärrä. Antaa muka äänensä liberaalille ehdokkaalle ja samalta listalta valitaankin (liberaalinkin äänillä) joku äärikonservatiivi, jolle konservatiivit ovat keskittäneet omat äänensä.

        Kun todellinen äänestysprosentti on 13,5, niin eipä tuo juuri demokratialta tunnu.

        Vaaleista saisi selkeämmätkin, mutta oletan, ettei nykysysteemiin tyytyväiset konservatiivit moiseen uudistukseen suostu.


    • Niinsevainon

      Uskovat lähtevät ja liprut jää.

      • Kerropas

        Mihin uskonlahkoon ne sinun uskovat menevät?


      • EiUuttaAuringonAlla
        Kerropas kirjoitti:

        Mihin uskonlahkoon ne sinun uskovat menevät?

        Ei lahkon nimellä ole väliä, kun vaan lähtee ulos baabelista.
        Ja mitä tuohon lahkoon tulee, niin apostoli Paavali oli myös lahkolainen. Hänhän kertoi, että "sitä tietä vaeltaen, jota he (Paavalin aikaiset kirkolliset) lahkoksi sanovat!


      • Susanna Koivula, Leif Nummela ja Eero Junkkaala on siis lipruja.


    • Niinsevainon

      Tarkoitan homokirkkolahkoa.,missä ei enää saa sanoa totuutta,että homous on synti,iljettävä himo. Jos siitä ei luovu,se vie kadotukseen Jumalan sana mukaan. Uskotko sen?

      • >Tarkoitan homokirkkolahkoa.,missä ei enää saa sanoa totuutta,että homous on synti,iljettävä himo.

        Tarkoita mitä tarkoitat, mutta laillisesti toimivien seksuaalivähemmistöjen solvaaminen peräti virkapaikalta ei todellakaan enää Suomessa käy. Koeta nyt vain asennoitua siihen, sillä asiat eivät missään nähtävässä tulevaisuudessa tule tahtomaasi suuntaan muuttumaan.


      • Raamatun mukaan homous ei ole synti. Edeleenkään.


      • kurottaulitko
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Raamatun mukaan homous ei ole synti. Edeleenkään.

        Raamatun mukaan homous on synti. Edelleenkin.


      • kurottaulitko kirjoitti:

        Raamatun mukaan homous on synti. Edelleenkin.

        EI ole koska raamatussa ei noin missään kohdassa sanota. Edelleenkään.


      • NäinOnJuttu

        Vaikka hokisit tuota valhettasi ammusta iltaan joka päivä, niin syntiä se on!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1403
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      944
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      918
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      92
      914
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      813
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      784
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe