Sähköautojen akkutehdas Saloon, yli 300 työpaikkaa

sähköautot.tulevat

Valmetin Mersutehdas perustaa akkutehtaan Saloon entiseen Nokian tehdasrakennukseen (tuttu paikka myös allekirjoittaneelle).

https://www.hs.fi/talous/art-2000006017949.html

Autojen polttomoottorit eivät tuo työpaikkoja Suomeen, mutta sen sijaan sähköautojen vaatimat akut kyllä. Hyvä sähköautot!

53

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TekopensalleSeis

      Sähköautojen markkinoiden valtausta eivät pysty pysäyttämään perussuomalainen vastustus, ei edes kepulainen tekobensiinitehtailu.

    • omituistajuttua

      "Autojen polttomoottorit eivät tuo työpaikkoja Suomeen, mutta sen sijaan sähköautojen vaatimat akut kyllä. Hyvä sähköautot!"

      Mitä höpötät?? Uudenkaupungin tehdas tekee enemmän autoja kuin koskaan.

      Mutta hyvä tietysti jos saloon tulee työpaikkoja.

      • sähköautot.tulevat

        Kirjoitin siksi "autojen polttomoottorit", koska Suomessa tehdään vain työkoneiden polttomoottoreita. Acgo itse asiassa investoi ja on investoinut paljon Nokian Linnavuoren tehtaaseen. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/agco-power-investoi-moottoritehtaaseen-yli-100-miljoonaa-euroa/50c09dbf-f779-4ecf-808d-dad5b5b444aa

        Sähköautot ovat tulevaisuutta, kun taas polttomoottoriautot kohta historiaa. On siksi hyvä että Suomeen saadaan sähköautoilua tukevia investointeja. Se tarkoittaa että emme ratsasta pelkästään taantuvan aallon harjalla, vaan että tulevaisuudessa Suomessa saatetaan koota jopa Sähkömersuja.


      • Orjakansa

        Tietenkin mersu tekee autoja suomessa kun saa yritystuet ja orjapalkalla tekevän väestön...hyvää bisnestä saksalaisille....piikkilangat tosin vielä puuttuvat....


      • ei.orja.palkka.minusta
        Orjakansa kirjoitti:

        Tietenkin mersu tekee autoja suomessa kun saa yritystuet ja orjapalkalla tekevän väestön...hyvää bisnestä saksalaisille....piikkilangat tosin vielä puuttuvat....

        No onhan tuo 30000 euroa vuodessa jonkun ökyn mielestä orjapalkka mutta useimmille karua todellisuutta.


      • että-tälläi
        ei.orja.palkka.minusta kirjoitti:

        No onhan tuo 30000 euroa vuodessa jonkun ökyn mielestä orjapalkka mutta useimmille karua todellisuutta.

        Jos saksalainen saa pienemmällä verotuksella samassa ajassa 18 tonnia enemmän niin kyllä tuo 30 donaa on surkea liksa!


    • voittoa.pukkaa

      Terrafamen akkumetallit tulevat menestymään.

      • hhjj

        Anna laskelmat, koska olen toista mieltä.


    • ruuhkaapukkaa

      Toivottavasti mahtuvat sekaan. Eikös siellä ole jo se Turing-puhelinten kokoonpanolinja.

    • Tulevaisuut

      Armeijakin on aivan näinä aikoina siirtymässä sähköautoihin. Uudet panssarivaunutkin kulkevat sähköllä. Paloautot on sähköisinä varmatoimisempia kuin diesel.

      • sähkökatkeilee

        Perävaunuja vetämään tarvitaan polttomoottori.


      • Mitä lie kommentillassi meinasit, mutta sähkömoottoreissa on enemmän vääntöä kuin diesel koneessa.


    • jos-tosi

      se oikein hyvä. saapa nähdä, kauanko "kannattaa" ,kun taas siirto "kiinaan" jne. on koettu kymmeniä kertoja, eikä varmaan ole viimeiset "avut" annettu.
      lieneekö vain avustusrahastus taas menossa?

    • AAA-osake

      Miksei ole uutisoitu mitään että Valmet omistaa mersun? Siinä meni taas kaivoon 200 tonnia rahaa kun en tiennyt tuosta osakeannista mitään...Koska uudelleenmerkintä?

    • Turhautunut28

      Onkohan kukaan ottanut esille näissä ekoilu hössötyksissään sitä faktaa paljonko esimerkiksi sähkö/hybridi autojen akkujen valmistus päästöjä aiheuttaa?

      Entäs kun lihan syöjiä ja maidon juojia mollataan, mites karjan päästöt? Miksei niiden päästöjä käytetä enemmän hyödyksi energiana?

      Miksi meillä on täällä paljon vanhoja suljettuja kaatopaikkoja joiden kehittämät kaasut vain poltetaan paikanpäällä, muka vähentäen päästöjä, kun oikeasti poltetaan kamalasti energiaa hukkaan.

      Ei täällä suomessa määrää kuin raha ja vaikuttaa siltä että tämän hetkisellä päätöksen teolla joku jossain kyllä tekee hyvät rahat, mutta me suurin osa Suomalaisista otamme nyrkkiä perseeseen.

      Miksi ylipäätään kaikessa vouhotetaan että pitää saada turvallisemmaksi, pitää elää pidempään ja niin edelleen. Kuitenkin maapallon suurin ongelma on itse ihminen, eikä meitä tänne tarvita oikeasti yhtään enempää. Tämäkin on jo liikaa.

      Ja maahanmuutto... Oi ihmiset vittustna. Miksi me olemme niin hyviä? Miksi pitää yrittää olla hyvä? Ei varmasti meitä ja meidän kulttuuria otettaisi missään määrin huomioon, kun pakolaiseksi jouduttaisiin näihin maihin lähteä. He ovat itse ongelmansa aiheuttanut, miksi meidän pitäisi heitä auttaa.

      Eikös joutavat mamut ja muut pummit olisi helppo karsia rajalla heti pois? Ilman valmista työpaikkaa ei ole asiaa saada oleskelulupaa. Valmiilla työpaikalla voisi saada työluvan ja mahdollisuuden hommata kämppä ja hyvällä menestyksellä lopulta vaikka kansalaisuus.

    • Turhautunut28

      Perhanan eko-ihmiset kun unohdatte kokonaan sen paljonko näiden akkupaskojen akkujen raaka-aineiden hommaaminen päästää. Kiinalainen kakara painaa otsahiessä ahtaassa kaivoskolossa ja saa päivässä kupin riisiä, jotta me voimme täällä ajella hyvällä omallatunnolla. VITUN ÄÄLIÖT!

      Meidän sähköautobuumi lisää päästöjä sinne missä ne nytkin ovat jo liikaa.

      Ihminen on kaikkialla liikaa!

    • Turhautunut28

      Ja tämä sähköautojen toimintahan on nähty myös tänävuonna.... Vähän pakkasta ja hyrpidit polttaa bensaa tai diisseliä ahkerasti. Alitehoisina paskoina sitten vielä kuluttavat sitä paljon.
      Miten vanha kunnon terminaattori? Oletteko kuullu sähkömagneettisista pulsseista? Joilla voidaan särkeä paljon sähkölaitteita? Nämähän sopivat mainiosti puolustusvoimille... Olisiko parempi pysyä vainb vanhassa mekaanisessa diesel pumpussa josta ei sopanvirtaaminen lakkaa vaikka mikä helvetin sähkömyrsky iskisi. Ei kulku lopu kesken.

    • kusikin.jäätyy

      "Ja tämä sähköautojen toimintahan on nähty myös tänävuonna.... Vähän pakkasta"

      Kaikki uudet VAG-naksuttimet olivat jäätyneiden kusitankkien vuoksi pajalla. Sellaista se "puhdas" diezelteknologia :-D

      "Ureaa ei kannata päästää loppumaan, sillä ilman sitä auto ei käynnisty. Ureasäiliö sijaitsee auton polttoainesäiliön vieressä. Säiliö tarvitsee lämmityksen, sillä liuos jäätyy noin 15 pakkasasteessa."

      Dieselit ja niiden kuskit ovat katoava luonnonvara, ja se on hyvä se.

    • akkuloi

      taka vuosina kyseiseen akku tehtaanseen suomessa upotettiin yhteiskunnan rahaa 2-3 vuoden toimin päätyi lopulta konkaan,

      • niitä.aikoja

      • akkuloi
        niitä.aikoja kirjoitti:

        Ei Suomessa ole ollut koskaan sähköautojen akkutehdasta. Muistelet varmaankin Valco-Sorsan kuvaputkitehdasta.

        Valmettihan on varovaisesti jo kokeillut akkuvalmistusta Avant-merkkisiin pienkuormaajiin.

        https://www.valmet-automotive.com/fi/media/uutiset/valmet-automotive-alkaa-valmistamaan-akkuja-avant-tecnolle/
        https://www2.avanttecno.com/index.php/kuormaajat/e-sarja

        tuo oli varkauden akku tehdas european batteries päätyi konkkaan 2015v, jonka osti kolmen vuoden seisokin jälkeen ulkomainen omaistaja,


    • vaeniin

      Jotenkin vain epäilen, että vaalien mentyä tästäkään ei kuulla enää mitään.

      • Sanna.Göbbels

        Mitenkä veitkään sanat suustani.

        Luultavasti demarien propagandaa, Göbbelsinä toimii Sanna Marin.


    • 232234

      Salon paikallislehdessä kerrottiin.
      Kun auton akkua ladataan 150Kw teholla 10 min pystyy autolla ajamaan 125 km.
      Kysyisinkin viisaammilta?
      Kuinka suuret pääsulakkeet vaaditaan jos noita autoja on latauksessa kerrostalon parkkipaikalla vaikkapa 50 autoa?
      Kuinka paksut syöttökaapelit taloon?
      Montako tuulimyllyä tarvitaan kun koko maamme autokanta on pelkkää sähköautoa?

      • omasta.pistorasiasta

        Kerrostalot ovat kaupungeissa, joissa on joukkoliikenne. Kerrostaloasukas ei siis tarvitse autoa, ei sähköistä tai polttomoottorilla toimivaa.

        Suomalainen ajaa päivässä keskimäärin 50 kilometriä. Siihen tarvitaan pakkaskaudella lämmitys mukaan lukien energiaa 15 kWh.

        Tavallisesta 10A-pistorasiasta saadaan tehoa vähän yli 2 kW. Päivän ajot saa näin ladatuksi akkuun yön tai normaalin 8 tunnin työpäivän aikana.


      • 233234

        Mikähän jumala sen on sanonut, että kerrostaloasukas ei tarvitse autoa?
        Tavallisesta pistorasiasta saadaan tehoa vähän yli 2Kw se on ihan totta. Mutta mistäs se sähkö sinne pistorasiaan tulee jos niitä nyt sattuisi olemaan tuo 50 kpl?
        Pikkasen tuntuu olevan samaa ajatusta, että rahaa tulee taikaseinästä.


      • omasta.pistorasiasta
        233234 kirjoitti:

        Mikähän jumala sen on sanonut, että kerrostaloasukas ei tarvitse autoa?
        Tavallisesta pistorasiasta saadaan tehoa vähän yli 2Kw se on ihan totta. Mutta mistäs se sähkö sinne pistorasiaan tulee jos niitä nyt sattuisi olemaan tuo 50 kpl?
        Pikkasen tuntuu olevan samaa ajatusta, että rahaa tulee taikaseinästä.

        Ymmärrät varmaankin ettei kaikki maailman ihmiset voi ajella yksityisautoilla ja tuhlailla energiaa suomalaisittain?

        Jos kerrostaloasukas tarvitsee autoa, niin muuttakoot rivitaloon tai omakotitaloon ja ladatkoot autonsa siellä.

        Kilowateista ei sinun tarvitse olla huolissaan. Omassa kerrostaloasunnossani on 380V/40A sulaketaulu, jonka kautta lämpiää esimerkiksi 3x10A 6 kW sähkökiuas iloisesti. Samaan aikaan voi paistaa vaikka joulukinkkua liedellä, jolle menee 3x16A 2,5mm² kaapelit. Ei ole ollut naapureiden kanssa riitaa sähkönkäytöstä ja -riittävyydestä.

        Autoa ei tule. Jos tulisi, niin muuttaisin toisenlaiseen asuntoon.

        Omakotitaloasujilla on lämmitystavasta riippuen yleensä 3x25A tai 3x35A sähköliittymä. Jälkimmäinen sietää 24 kW:n jatkuvan tehonoton. Vaan ei sitä sähköautoa tarvitse kotioloissa nopeasti ladatakaan.

        Suomessa sähköautot on helpompi ottaa käyttöön kuin jossain Keski-Euroopassa, kiitos vahvan kantaverkon. Siksi suomalaisten (yhdessä norjalaisten kanssa) tulee olla myös edelläkävijöitä sähköautoilun edistämisessä.

        Hyvä että saadaan myös kotimaista akkutuotantoa, joka tuo hyvinvointia Suomeen ja suomalaisille.


      • 232234

        Ainakin minä ajan omalla autolla, sitä ei kukaan viherpiipertäjä tule estämään.
        Sähköautoa ladattaessa ei ole väliä asutaanko kerros- rivi- omakotitalossa, vaikkapa havumajassa, sama kulutus.
        En ole omista kilowateistani huolissani. Omakotitalossani on 3x63 sulakkeet.
        En niin muutenkaan ole huolissani, herätin vaan keskustelun siitä kuinka suuret kaapelit ja sulakkeet tarvitaan jos sähköautot pakon edessä yleistyvät nopealla aikataululla.
        Paljonko myllyjä tarvitaan?
        Montako ydinvoimalaa tarvitaan?
        Mitä tehdään kun kovilla pakkasilla tuppaa tuontisähkö loppumaan jo ilman sähköautojakin.


      • omasta.pistorasiasta
        232234 kirjoitti:

        Ainakin minä ajan omalla autolla, sitä ei kukaan viherpiipertäjä tule estämään.
        Sähköautoa ladattaessa ei ole väliä asutaanko kerros- rivi- omakotitalossa, vaikkapa havumajassa, sama kulutus.
        En ole omista kilowateistani huolissani. Omakotitalossani on 3x63 sulakkeet.
        En niin muutenkaan ole huolissani, herätin vaan keskustelun siitä kuinka suuret kaapelit ja sulakkeet tarvitaan jos sähköautot pakon edessä yleistyvät nopealla aikataululla.
        Paljonko myllyjä tarvitaan?
        Montako ydinvoimalaa tarvitaan?
        Mitä tehdään kun kovilla pakkasilla tuppaa tuontisähkö loppumaan jo ilman sähköautojakin.

        Ei sinun ajamisiasi kukaan viherpiipertäjä estä, vaan valtaapitävät. Kaltaisesi räkänokat eivät jatkossa autoile, jos eivät siirry sähköautoihin. Saastuttavat autot katoavat katukuvasta ja sinä siirryt kävelemään, jos et sopeudu.

        Muihin kysymyksiisi on vastattu ei ketjuissa jo moneen kertaan. Voit laskea sen itse 15 kWh:n päiväkulutuksen mukaan per auto. Ei ole rakettitiedettä, ei todellakaan.


      • 232234

        Eikö tuo 15kwh ole sama kuin 15 kilowattiTUNTIA.
        Räkänokasta sen verran että olen sen verran maailmaa nähnyt ja kiertänyt tätä palloa, että tuskin tulet perässä pysymään.
        Eikä ole kysymys siitä, että olisin sähköautoja vastaan, olen vaan kiinnostunut miten näillä, olemassa olevilla verkoilla pysytään tulemaan KÄYTÄNNÖSSÄ toimeen.
        Akkutehtaan tuleminen kotikulmilleni on vallan mainio asia.
        Mutta ne kaapeleiden ja sulakkeiden kokoon ei ole vielä tullut vastausta?


      • omasta.pistorasiasta
        232234 kirjoitti:

        Eikö tuo 15kwh ole sama kuin 15 kilowattiTUNTIA.
        Räkänokasta sen verran että olen sen verran maailmaa nähnyt ja kiertänyt tätä palloa, että tuskin tulet perässä pysymään.
        Eikä ole kysymys siitä, että olisin sähköautoja vastaan, olen vaan kiinnostunut miten näillä, olemassa olevilla verkoilla pysytään tulemaan KÄYTÄNNÖSSÄ toimeen.
        Akkutehtaan tuleminen kotikulmilleni on vallan mainio asia.
        Mutta ne kaapeleiden ja sulakkeiden kokoon ei ole vielä tullut vastausta?

        Kyllä, kWh on kilowattitunnin lyhenne. Räkänokka olet jos et pysy kehityksen mukana.

        Kysymyksiisi on vastattu jo aiemmin. Pyyhi räkä näytöltäsi ja näet kenties paremmin.

        Jos osaat itse laskea, niin P=UI ja U=RI kaavoilla pärjää pitkälle, muistisääntö "puimuri". Symbolien merkitykset löytynevät vaikka Wikipediasta. Ja energia on teho kertaa aika (esim. kW x h = kWh). Johtimien paksuuksien laskentaan löytyy valmiita nettisivuja.


      • 232234

        Alkoiko pinna kiristymään?
        Kysymyksiini ei ole aiemmin vastattu, toki minulla noihin on vastaus.
        Toivoinkin, että Sinä olisit tällä palstalla antanut kysymyksiini vastauksia.
        Eikä tuo ohmin lakikaan ihan vieras ole, ja sen tähden olen hiukan kyseenalaistanut näitä yltiöpäisiä suunnitelmia.
        Hakisitko minulle, ja mahdollisesti muillekin joka tätä kinastelua lukee, nuo sulakkeiden ja kaapeleiden mitat joita tuolla aiemmin kyselin?


      • omasta.pistorasiasta
        232234 kirjoitti:

        Alkoiko pinna kiristymään?
        Kysymyksiini ei ole aiemmin vastattu, toki minulla noihin on vastaus.
        Toivoinkin, että Sinä olisit tällä palstalla antanut kysymyksiini vastauksia.
        Eikä tuo ohmin lakikaan ihan vieras ole, ja sen tähden olen hiukan kyseenalaistanut näitä yltiöpäisiä suunnitelmia.
        Hakisitko minulle, ja mahdollisesti muillekin joka tätä kinastelua lukee, nuo sulakkeiden ja kaapeleiden mitat joita tuolla aiemmin kyselin?

        Pinna kiristymään? Mistä niin päättelet? Enemmän tämä vaikuttaa siltä, että sinulla alkaa hiilet palamaan, kun yrität startata pakkasessa dieselrotiskoasi käyntiin.

        Jos sinulla on jo vastaukset, niin miksi sitten enää kyselet? On aika räkänokkamaista alkaa sotkemaan keskusteluja jankkaamalla yhtä ja samaa jo kertaalleen puitua asiaa.

        Epäilen kuitenkin ettet osaa laskea, koska aloit toistamaan itseäsi. Vastaukset löytyvät kun luet tätä ja muita vanhoja sähköautoiluun liittyviä viestiketjuja.

        Esimerkiksi Suomen autokannan teoreettisen energiatarpeen sähkökäyttöisenä saat lasketuksi päivätarpeesta 15 kWh/auto ja autojen määrästä 2,7 miljoonaa. Jätän sinulle kotitehtäväksi ratkaista kuinka tarvittava kokonaisenergiamäärä lasketaan edellisten lukujen perusteella.


      • 232234

        Kuten tuolla aiemmin kerroin taloni pääsulakkeet ovat3x63A eli ihan pikkutorpasta ei ole kysymys. Diesel rotiskoa ei löydy. Pari lämmintä tallia kylläkin, molemmissa uudenkarheat Mersut.
        Kotitehtäviä minäkin olen joskus jaellut, ja tarkastanutkin. Ja jankkaan vaan vieläkin. Mikä on mielestäsi teoreettisen ja käytännön energiakulutuksen ero:
        Voin hyvinkin ostaa sähköauton kun saadaan akkuteollisuus siihen malliin että ne ovat kevyempiä ja tehokkaampia. En näe mitään järkeä kuskata satoja kiloja akkuja paikasta toiseen. ( Kata Invest) (Europositron) Revi siitä.


      • omasta.pistorasiasta
        232234 kirjoitti:

        Kuten tuolla aiemmin kerroin taloni pääsulakkeet ovat3x63A eli ihan pikkutorpasta ei ole kysymys. Diesel rotiskoa ei löydy. Pari lämmintä tallia kylläkin, molemmissa uudenkarheat Mersut.
        Kotitehtäviä minäkin olen joskus jaellut, ja tarkastanutkin. Ja jankkaan vaan vieläkin. Mikä on mielestäsi teoreettisen ja käytännön energiakulutuksen ero:
        Voin hyvinkin ostaa sähköauton kun saadaan akkuteollisuus siihen malliin että ne ovat kevyempiä ja tehokkaampia. En näe mitään järkeä kuskata satoja kiloja akkuja paikasta toiseen. ( Kata Invest) (Europositron) Revi siitä.

        Miksi sinun tarvitsee selitellä "omista sulakkeista" ja mielikuvitusmersuistasi? Eivät liity tähän keskusteluun lainkaan. Vaikutatkin olevan pelkkä trolli.

        "Mikä on mielestäsi teoreettisen ja käytännön energiakulutuksen ero"

        Käytännön luku on pienempi. Tuo teoreettinen (15kWh) tarkoittaa sähköauton keskimääräistä energiankulutusta talvisena pakkaspäivänä. Sillä saadaan laskettua tarvittava maksimi. Käytännössä vuositasolla ei ole koko ajan talvipakkanen, ja energiantarve jää huomattavasti pienemmäksi.


      • 232234

        Selittelin "omista sulakkeista" kun Sinäkin tuolla ylempänä kerroit oman kerrostaloasuntosi sulakkeista.
        Mersut on tallissa, kunnes keväämmällä lähden niitä mökille kiillottamaan.
        Eli minulla ei ole sulakkeiden puolesta mitään estettä ladata vaikka useampaakin autoa.
        Kerrostalossa tulee melko helposti vaikeuksia nykyisillä syöttökaapeleilla ja pääsulakkeilla, jos esimerkiksi muutama kymmenen akkutehtaan työntekijä töistä kotiin tullessaan pistää akut lataukseen. Montako myllyä se taas olikaan?
        Tutkihan tuota Europositronin historiaa.


      • omasta.pistorasiasta
        232234 kirjoitti:

        Selittelin "omista sulakkeista" kun Sinäkin tuolla ylempänä kerroit oman kerrostaloasuntosi sulakkeista.
        Mersut on tallissa, kunnes keväämmällä lähden niitä mökille kiillottamaan.
        Eli minulla ei ole sulakkeiden puolesta mitään estettä ladata vaikka useampaakin autoa.
        Kerrostalossa tulee melko helposti vaikeuksia nykyisillä syöttökaapeleilla ja pääsulakkeilla, jos esimerkiksi muutama kymmenen akkutehtaan työntekijä töistä kotiin tullessaan pistää akut lataukseen. Montako myllyä se taas olikaan?
        Tutkihan tuota Europositronin historiaa.

        Kovin tunnut huolissasi olevan meistä kerrostaloasujista. Turhaan meistä murehdit. Pärjäämme kyllä. Kaikkiin uusiin kerrostaloihin ei rakenneta enää edes autopaikkoja.

        Jos laskea osaat, niin osaat kyllä vastata itse omiin kysymyksiisi. Yksinkertaisia peruslaskutoimituksiahan nämä ovat, ei tarvitse käyttää edes kompleksilukuja loistehon huomiointiin.


    • niinväsynyt

      Aivan pelkkää satua, miten se akkutehdas voi kannattaa kun autotehdaskin pyörii ainoastaan sinne myönnettyjen tukien ansiosta.
      Aivan pelkkä vaali illuusio, mutta kun kommentteja lukee niin kyllä on tietämätöntä väkeä taas kommentoimassa. Tämä on ihan pelkkää kuplaa koko juttu. Miten se kiinalaisten biopolttoainetehdas? Tekivät jonkun pienen aihesopimuksen ihan kohteliaisuudesta mutta sen jälkeen taisi sitten jäädä unholaan?

    • faktat_esiin

      Palkat tukevat olemaan pohjaliksoja ja työ tehdään minimi miehityksellä sekä 3-vuoro paskaduunilla vuokrafirmojen välityksellä, lukuunottamatta pomoja sekä avainhenkilöitä mutta suurin osa ns. duunareista on paskatyön piirissä kuten lähes kaikki suorittavan portaan työ on tänäpäivänä pääsääntöisesti ja hakijoita ei tuollaisiin tehtäviin ole kuin epätoivoisimmat ja ulkomaalaiset sekä vuokrafirmojen riistettävät jotka eivät tiedä työelämssä olevan tuon parempaa tarjolla.

      • hyväjuttukaikinpuolin

        Tuo on hyvin pitkälti automatisoitua tuotantoa. Syy miksi tehdas perustetaan Suomeen johtuu tietenkin raaka-aineista. Jalostusastetta nostetaan hieman, siis valmiiksi akuiksi, joita sitten viedään ulkomaille ja saadaan takaisin Lidlin Suomesta viemiä euroja.

        Akkutehdas on suomalaisten onni. Saattaa siinä sivussa joku salolainen pitkäaikatyötönkin päästä paremman elintason syrjään kiinni.


    • Pari.tarkistuskysymystä

      Olisiko tullut, jos emme olisi EU:ssa? Ei.
      Olisiko tullut, jos emme olisi Eurossa? Ei.

    • sekin

      sähköauto bisnes on niin alussa kuka lopulta vie voiton, aasiaa veikataan halpojen autojen tuottajaksi kun siellä on akut ja autot omasta takaa ,

    • Sosialistisdemokraatti

      Akkutehtaan rakentaminen ja akkujen tuotanto Suomessa on estettävä.

      Akkuteollisuus kokonaisuudessaan alkutuotannosta lähtien on niin suuri ilmastokaasujen päästäjä Suomessa, että se kuormittaa Suomen tilastoja niin pahasti, että Suomi ei pääse ilmastotavoitteisiin ilman puuttumista vähäosaisten elämäntyyliin.
      Muutaman sadan Teollisuusliiton jäsenen työpaikan takia tuhannet heikommassa asemassa olevaa joutuvat kärsimään.

      Myös Terrafame ja muu akkutuotantoon liittyvä kaivostoiminta on Suomessa suljettava välittömästi.
      Sähkökäyttöistä yksityisautoiluakaan ei tarvita vaan tulevaisuudessa joukkokulkuvälineet siirtävät työtätekevien ja työttömien massoja . Sähköjunat ottavat virran johtimista eikä akuista.

    • Myrkkyakkuja

      Karmea hiilijalanjälki on tulossa tuosta tehtaasta....Maksetaanko Eu.lle sitten lisää saastuttamisesta? Ja maksaja on tietenkin se syytön veronmaksaja,yllätys?

      • Veronmaksaja.maksaa

        Ja sitten EU tulee myöhemmin määräämään että akkujen tuottaja myös hävittää kaikki akkunsa.
        Ja niitä akkuja piisaa vuosikymmeniksi sen jälkeen kun sähköautovillitys on loppunut niiden osoittauduttua epäkelvoksi ratkaisuksi.

        Akkupurkamossa ei silti nähdä ainuttakaan vuonna 2015 tullutta matua töissä.


    • Sosialistisdemokraatti

      Akkujen jälkikäsittelyn ja akkutuotannon hiilijalanjäljet ovat karmaisevat. Suomen on pysyttävä tästä toiminnasta kaukana.
      Polttomoottoriautojen kiellon korvike ei ole sähkiset yksityisautot vaan julkinenliikenne.

      Saloon ei pidä ottaa 300 työpaikkaa, jos luonto ja maailmankatsomus siitä kärsivät.
      Akkutehtaan rakentamismiljoonat voidaan käyttää sosiaalisten tulonsiirtojen korottamiseen. Sitä kautta saadaan ihmisille lisää ostovoimaa, mikä pitää talouden vahvassa kunnossa ilman ilman saastuttamista.

    • Akuton.mies

      Voiton tavoittelun vuoksi akkutehdasta suunnitellaan Saloon. Sijoittajat haluavat rahaa Suomen kauniin luonnon kustannuksella, koska eivät voi muualla tuhota ympäristöä ja ilmastoa rangaistuksetta. Suurin osa akuista menisi kuitenkin ulkomaalaisten hyödyksi ja vain pieni osa jäisi hyödyntämään Suomea.

    • On-testattu

      Ainoa joka voittaa on rekryfirma ja työntekijä joka rekryä käyttää ,häviää aina.

    • Kuten.muinoin

      Jos vaan tyydyttäisiin tuottamaaan sinkkiämpäreitä.

      • Akuton.mies

        Sinkkiämpäritkin ovat aiheuttamassa ilmakehän pilaantumista, koska jostakin se sinkkikin on louhittava ja Saloon tuotava.


    • Anonyymi

      Tehdas on salaperäinen eikä sinne ole toimittajilla asiaa. Sen verran paljastivat, että lyijyn sijaan käyttävät akuissaan litiumia.

    • Kilgore.Trout

      Sen verran korjausta että kyse ei ole "Mersutehtaasta", vaan Valmetin autotehtaasta joka toistaiseksi toimii juuri Mersun alihankkijana. Mersulla ei ole mitään pitkäaikaista saati pysyvää sitoutumistaa Valmetin käyttöön.

      Valmetin asema ei ole helppo, sillä alihankkijoita kilpailutetaan tämän tästä. Todennäköisesti myös akkujen toimittajia. Tietenkin tämä on myös mahdollisuus. Periaatteessa uuden akkutehtaan tuotanto ei ole kiinni vain sähkö-mersujen menestyksestä.

      • Anonyymi

        Tuolla jossain viestissä jo mainittiinkin Avantin olevan heidän ensimmäinen akkuasiakas. Autopuolelle toki edelleen enemmän keskittyvät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä nimistä naista

      Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

      Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

      Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

      Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

      ..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe