Jos tarvitsisin sote-asiassa lääkäriä en osaisi valita. Tarvitsisin vain yksinkertaisesti lääkäriä tai hoitajaa heidän ammattialaansa kuuluvassa asiassa. Minulla on aina ollut käsitys, että ammattilainen hoitaa parhaimmalla mahdollisella tavalla alaansa kuuluvan asian. En osaisi heidän välillään tehdä valintoja, varsinkaan kun en, onneksi, ole heidän palveluksiaan tähän mennessä tarvinnut. Lapsena, toki sain rokotuksia ja isohkon määrän tikkejä saamaani vammaan. Hammaslääkärissä olen käynyt. Ne on ulkoistettu ja kokemukset ovat olleet vaihtelevia. Olen yrittänyt elää siten, etten terveyteen liittyvää apua tarvitse kuin äärimmäisessä hädässä. Flunssat ja sellaiset ovat hoituneet levolla. minulla ei ole kroonisia sairauksia enkä elä riskielämää.
Ihmisoikeuksiin katsotaan kuuluvan oikeus tehdä omaan elämäänsä kuuluvissa asioissa valintoja. Kaikki valinnat eivät aina onnistu harkinnankaan jälkeen. Puolison valinta saattaa olla riskipeliä, vaikka olisi seurustellutkin pitkään ennen sitoutumista. Asuntojen ja autojen valinnat saattavat mennä pieleen. Erilaisista heräteostoksista puhumattakaan. Ne saattavat joutua kaapin pohjalle, kierrätykseen tai roskiin.
Sote-asioissa toivoisin, että kunta olisi valmiiksi katsonut minulle viranomaisena toimivan sote-alan ammattilaisen, joka ammattitaidolla hoitaisi minussa sillä hetkellä olevan vaivan. Enhän voi opettajaa tai jotain muutakaan viranomaista, jonka kanssa joudun asioimaan, valita. Oletan aina viranomaisasiassa palvelevan olevan tehtäväänsä hyvin valitun alansa ammattilaisen, jonka apuun voi luottaa. Se, että kokemattomana joutuisin hädän hetkellä tekemään valintoja aiheuttaisi minulle ahdistusta ja stressiä. En usko, että se on hyvinvointivaltion tarkoitus.
Mitä tarkoittaa valinnanvapaus?
mitäon
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122