Vohveleita vai plättyjä, ja miten perunoita?

Rakastin Etelä-Pohjalaiseen ja Pohjalaiseen tapaan perunoita.
En koskaan voinut ymmärtää miten jotkut voivat syödä joka päivä makaroonia tai riisiä.
Minulla oli juuri elämässäni kausi että opetin itseni syömään riisiä ja makaroonia.
Riisin ja makaroonin missio on lähinnä hitaasti palava hiilihydraatti /energia.
Vallan mainiosti voi vatsansa täyttää ja energiaa ottaa riisin ja pastan hiilidydraatista.
Myös viljasuurimoiden energiapitoisuudet ovat hyvin samanlaiset. Ei ole väliä täyttääkö vatsansa jaksaakseen puurolla, riisillä vai pastalla.
Perunankin hiilihydraatit ovat noin 85% perunasta.

Rakastan perunoita uudelleen. Perunoita voi mainiosti syödä myös pikanälkäänsä raakoina. Mikrossa voi perunat kypsentää 10 minuutissa. Veitsellä halkeama perunaan, talouspaperi päälle ja kastelet paperin.
Siihen sitten päälle soosi tai mitä onkin, ja lisää pari minuuttia mikrossa.

>>> Perunan laatua kun valitsee, niin voi löytää makunautintoja perunasta.
Rosamunda on ainoa peruna, joka sietää pakastamista ja lämmittämistä kärsimättä.
Keitossa uudelleen lämmitettyä perunaa ei saa yhtään kiehauttaa, vaan kuumentaa kypsäksi, niin ettei pinta porahda.

Plätyistä ja vohveleista olen itselleni tehnyt sellaiset versiot, joissa ei valkoista kokonaan kuorittua venhäjauhoa käytetä vähääkään. Hiivaleipäjauho ja 10-20% kokojyväviljaa sopii hyvin plätttyihin ja vohveleihin. Kananmunaa voi vispata kuohkeaksi ja lisätä viimeksi, tai pikkusen ruokasooaa tai leivinjauhetta, jos kaipaa jotakin kuohkeampaa.

Minun ravintorasva on extra virgin oliiviöljy kaikessa. Aivan kaikessa.

Olen oppinut rakastamaan extravirgin öljyn makua muita rasvoja enemmän.

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paikallisessa maitokaupassa on suorastaan taivaallisen makuisia perunoita. Tein pakasteen kasviksista soosin, ja keitin kuoret päällä perunat.

      • Perunat ovat jauhoisia ja juuri sopivan kiinteitä. Vaikea kuvitella todeksi että niin hyviä perunoita olemassa kaupassa.


      • joonkauheaameininkiä
        Jarinhotelli4 kirjoitti:

        Perunat ovat jauhoisia ja juuri sopivan kiinteitä. Vaikea kuvitella todeksi että niin hyviä perunoita olemassa kaupassa.

        Mikrossa tapat puolet hyödyllisistä vitamiineista ja osan aineksia mikro muuttaa peräti myrkyiksi.
        Myös pastörointi muuttaa maidon rakennetta haitallisesti.
        Kaikki teollisesti valmistettu on haitallista ja epäluonnollista .
        Ruokasoijakin käsitellään säteilytyksen avulla joten älä hyvä mies luota siihenkään.


      • joonkauheaameininkiä kirjoitti:

        Mikrossa tapat puolet hyödyllisistä vitamiineista ja osan aineksia mikro muuttaa peräti myrkyiksi.
        Myös pastörointi muuttaa maidon rakennetta haitallisesti.
        Kaikki teollisesti valmistettu on haitallista ja epäluonnollista .
        Ruokasoijakin käsitellään säteilytyksen avulla joten älä hyvä mies luota siihenkään.

        Huolehdin vitamiinien saannista tuoreravintona ja lisäravinteina.

        Harvemmin ihminen keittää mitään sellaista mistä pitäisi saada vitamiineja. Hillot olivat sellaisia, mutta harva varmaankin hillojakaan tekee. Olen itse tehnyt hilloja joskus.
        - Minun hillot syntyvät kun soseutan kaupan hedelmiä ja marjoja.

        Pakastin on monessa taloudessa turha, kun lähikaupoissa on mittavat pakastealtaat.
        Itselläni on pakastin, ja pakastimellani on käyttöä.

        Muistan lapsuuteni 1960 luvun kaupat. Muistan kun hedelmiä alkoi tulla.
        Olen nähnyt ajan että kaupoissa oli vain perunoita ja joitakin juureksia.
        Muistan lapsena maistaneeni ensimmäistä tomaattia. Ensimmäistä appelsiinia, kun tuontihedelmiä alkoi tulla kauppoihin.

        Katsokaa mitkä hedelmä ja tuoretiskit ja pakastealtaat ovat nykyisin!


    • Perusvohveli taikina hiivaleipäjauholla - hiukan kokojyvä- n. 10% on mainio vatsantäyte esim. vähävaraisissa perheissä vohvelirautoihin joissa pinnoite on tarttumaton.
      Kerran sudilla voidella-.
      Taikinaan ei sokeria.

      Valkoisen vehnähauhon syöminen on maailman turhinta puuhaa.

      Mutta tällaisissa on muistettava että on vain energiaa. Muuta ravintoa ei ole

      Itse huomioin aina että energian lisäksi huolehdin myös muista ravinteista..

      Minä olen jo 30 vuotta elänyt ruokaremontin parissa. Laskukoneella laskin ravinteeni mikrogramman tarkkuudella.

      On totta ettei minulle kelpaa juuri mikään syötäväksi automarketista lukuunottamatta hedelmiä, juureksia, kasviksia ja marjoja, sekä sokeroimattomia maitotuotteita, kokojyvävalmisteita ja sellaisia jauhoja joita ei ole kokonaan kuorittu, palkokasveja, pähkinöitä sekä extra virgin öljyjä.
      Valkoista lihaa hiukan. Tumminta 70-80% sokeroimatonta suklaata.

      Teen joskus harvoin poikkeusta edellisestä.
      Mutta en koko ajan kanna ruokakassissa mitään muuta kuin luettelin.

      Minä en mieti mitä kaupasta ostan. Olen laskenut noista kaikki ravinteet.

      Proteiinin ja kalsiumin otan Edamista ja 17% kermajuustosta, maapähkinöistä ja soijajauhoista kuumaan veteen sekoitettuna.

      Lisäravinteita otan harkittuja jo 10 vuoden ajan kun ikää alkaa kertyä.

      Fineli.fi löydätte ruoka-aineiden ravintoarvoja. Pakkauksien kyljet kannattaa lukea aina.

    • Kymmenen litran kattilallisen olen aina itse tehnyt yhdelle ihmiselle hernekeittoa kerralla.
      Neljä tuntia ykkösellä hauduttaa, kun on ensin liotetut herneet kuehauttanut.. Sekoittaa välillä, pohjaan ei saa polttaa.
      - Maksaa 1,50 euroa 10 litraa keittoa.

      Nykyisin teen painekattilassa.

      Painekattilan käyttö pitää osata. Tunnissa hernekeitto tulee siinä.

    • Soosiperunoita-.

      Olen usein ajatellut monia uusavuttomia.

      - Mutta ainakin makaroonilla, riisillä ja puurosuurimoilla saa uusavutonkin vatsan täytettä ettei nälkää tarvitse nähdä.
      Mikrouuniin. Korkeareunainen mikroastia parantaa elämänlaatua.
      Monet puurot ovat maukkaimpia maitoon keitettyinä.

    • Hieno yksinpuhelu.

      Potut pottuina: perunassa ei ole ravinteita oikein nimeksikään. Kokeilepa samaa parsalla, kaalilla ja kukkakaalilla.

    • Totuus.on.tämä

      Mikrossa lämmitetty ruoka ei todellakaan ole terveellistä.

      • No_häh

        Ja tähänkin perusteluita, kiitos. Kun mikroaaltouuni lämmittää ruokaa, se tekee sen kohdistamalla ruokaan energiaa mikroaaltojen muodossa. Kun ruoan lämmitys on ohi, lakkaavat mikroaallot olemasta. Mitään jäännössäteilyä ei ruokaan jää. Nopea mikrossa lämmittäminen vähentää kaikista ruoan lämmitystavoista vähiten vitamiineja ja flavonoideja.

        Kun ruoka lämmitetään uunissa tai rautaisella keittolevyllä, lämpiää se, koska lämpösäteily lämmittää ruoan. Eikö tämäkin säteily ole vaarallista? Kaasuhellassa liekki nuolee kattilan pohjaa josta lämpösäteily siirtyy ruokaan. Vaarallista? Induktiotasoissa taas on voimakasta magneettista säteilyä, joka saa kattilan pohjan lämpiämään. Onko tämäkin vaarallista? Kaikissa lämmitystavoissa on säteilylähde.

        Perustuuko väitteesi tieteeseen vai kotirouvien omaan pähkäilyyn?


    • Tietoa-on-tarjolla

      Perunasta puheen ollen. Perunoita ei kannata keittää vedessä.
      Perunat tulee aina keittää höyrystämällä, eli höyrykattilassa ja mielellään kuorineen.

      • Ja oisiko tuohon faktaa tarjolla linkin muodossa ?


      • Minä keitän aina perunat höyryssä kuorineen. Eivät ole sitten niin vetisiä.


      • Faktaa.löytyy
        Exap kirjoitti:

        Ja oisiko tuohon faktaa tarjolla linkin muodossa ?

        Uppovedessä keittämällä liukenee suuri osa kasvisten hyvistä ravintoaineista keitinveteen.


      • Faktaa.löytyy kirjoitti:

        Uppovedessä keittämällä liukenee suuri osa kasvisten hyvistä ravintoaineista keitinveteen.

        En ole 25 vuoteen keittänyt perunoita enkä muutakaan vedessä.

        Kuitenkin keitinliemi aina käytetään, jos kuorittuja keitetään. Kastiketta keitinliemestä, tai muuhun ruokaan kasvisliemenä lisätään.

        Kuoripäällisinä on yksi lysti missä kypsentää tämän asian puolesta.


      • Adviss
        Jarinhotelli4 kirjoitti:

        En ole 25 vuoteen keittänyt perunoita enkä muutakaan vedessä.

        Kuitenkin keitinliemi aina käytetään, jos kuorittuja keitetään. Kastiketta keitinliemestä, tai muuhun ruokaan kasvisliemenä lisätään.

        Kuoripäällisinä on yksi lysti missä kypsentää tämän asian puolesta.

        Tutkimukset kyllä osoittavat, että kuorineenkin keitetyistä kasviksista irtoaa keitinveteen ravintoaineita. Esimerkiksi folaattia.


    • Olen aina höyryttänyt perunat. En jaksanut kaivaa nyt höyrykattilaa. Keitin vedessä vanhaan tapaan.

      Ei perunat vetisiä ole vähääkään vedessä keitettyinä. Hetki lieden reunalla kuivahtavat..

      Tulin siihen tulokseen, etten ryhdykään makaroni- riisi- mieheksi, vaan pysyn peruna perinteessä menneiden sukupolvien tapaisesti soosiperunoita syöden.

    • Kokeile-vaikka

      Jos peruna on liian pieni, niin sen voi tunkea takalistonsa aukkoon ja muutaman päivän perästä se on kasvanut ihan syötävän kokoiseksi.

      • Yritä unelmoida jostakin muusta kuin perseen reijästä.

        Minua ei viehätä kummankaan sukupuolen persreikä millään vuosikymmenellä.

        Ei ole ollut ainuttakaan suhdetta kummankaan sukupuolen persreikään elämässäni.


    • Mutta minun 30 vuotta kestänyt ruokaremonttini -ei ole vähääkään Adventtikirkolla ollut koskaan mitään tekemistä minun ruokaremonttini kanssa.

      Olen alkanut ko. remontoinnin vuonna 1990. En silloin tiennyt missä kotikaupungissani sijaitsee Adventtikirkko.
      Joskus 1995 löysin Pirkka lehdestä Raamattu opiston mainoksen. Luin ko. kursseja yhteensä tasan kymmenen. Niitä oli siihen aikaan enemmän, ja tiskin alta löytyivät kaikki historian kurssit vielä, jotka nekin sitten tein, kun muut yleisesti tarjolla olleet loppuivat.

      Adventtikirkolla on yksi vaivainen terveyskurssi, joka on hyvä niille joilla elämäntavat rempallaan.
      Adventtikirkolla ei ole tarjolla ruokaremonttiin liittyvää asiantuntemusta.
      - On turhaa luulla ja kuvitella että Adventtikirkolla olisi ihmisten syömiseen tarjolla käskyjä ja vaatimuksia. Yksilöllisesti ihmiset kurkustaan alas kaatavat kenenkään vahtimatta.
      3 Moos 11 on kerrottu siksi että se on yhä käyttökelpoinen periaate; - Syödä ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä, sillä nämä eivät kerää ravintoketjussa saastejäämiä ja eläintauteja, -ovat ruohon syöjiä.
      Suomessa eläinteollisuus on melko hyvin valvottua ihmisten terveyden näkökulmasta, mutta kaikkialla maailmassa ei ole yhtä hyvin.

      Lokaalisti alueellisesti ruoka-aineita joudutaan kokonaan tai tilapäisesti hylkäämään.
      Esimerkiksi itämeren kalat eivät ole enää ihmisen ravintoa. Pohjanlahdella on alueita joissa on vielä hyvä tilanne. Pohjanlahden kalastajat myyvätkin Etelä-Suomeen kalat. Alueellisia tilannekarttoja löytyy netistä. Kunnat ilmoittavat aina sisävesiensä kalastuskelpoisuuden.
      Lähisukulaiseni kuoli 1987 ns. hullun lehmän tautiin, joka oli ulkomalta kuitenkin hankittu.
      Hänellä oli tietty lomakohde missä kävivät. Alueen karja on ollut tervettä Suomen puolella.
      Hullun lehmän tauti voi itää 10 vuottakin kuitenkin. Kun se puhkeaa, niin tauti tappaa kahdessa viikossa.


      Adventtikirkko oli 1800 luvulla ja 1900 alussa uranuurtaja ihmisten hoitamisessa ennen lääketieteen aikaa. Parantoloita missä luontaishoidot, perustettiin. Yhä kirkolla on näppinsä sairaaloiden ja hoitolaitoksien, ym. ihmisten hyvinvointiin liittyvissä asioissa osakkuuksissa.

      Kirkon jäsenet ovat tavallisen usein terveyden asioista huolehtivia ja usein ammattilaisia jossakin ihmisten hyvinvointiin liittyvissä asioissa.

      1 Kor 3:16-17.

      Minun ruokaremonttini tieto on ollut 1990-1995 kaupungin kirjastojen terveys-life-style-ruoka- kirjoissa ennen tietokoneen aikaa.
      Adventtikirkon kanssa olen ollut tekemisissä vasta 2000 alusta.
      En ole jäsen nykyisin enää vuosikymmeneen. Ehkä joskus taas-.

      Adventtikirkossa ei ole johtajia joilla olisi laillinen oikeus antaa minusta lausuntoja minulta lupaa kysymättä. _ Vietän eläkepäiviäni. Jokaisen organisaatiojohtajan ainoat alaiset löytyvät organisaation palkkahenkilöstöistä; Minun kanssani ei ole sovittu sanankaan lausunnosta;
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15574349/esimies-johtaja-tuomari-vanhemmat-----
      Olen keskustelija kansalaisfoorumilla PL 11-12§ kansalaisoikeuksilla. -En kenenkään alaisuudessa.

      • .. Lisäys;

        Usko ei ole syömistä eikä juomista Adventtikirkossa!

        Uskonnollisessa elämässä varmaankin paastovaatimukset liittyvät muihin uskontoihin, kuin Adventtikirkkoon.


      • Adventtikirkon opiston Raamattu-kursseja voi tilata täältä; http:/media7.fi


      • Jarinhotelli4 kirjoitti:

        Adventtikirkon opiston Raamattu-kursseja voi tilata täältä; http:/media7.fi

        http://media7.fi


        Korjaus.



    • Minun harrastuksessani polveutumisessa- sukututkimuksessa on kyse suorista polveutumisista isä-äiti linjassa alenevia sukupolvia pitkin. Kirjoitan ihmisistä jotka ovat niin historiaa, että ovat tietosuojalaista poissa henkilötiedot julkisia arkistoissa. En muista lain vuosista tarkasti milloin tiedostot avautuvat, mutta minun ikäisten isovanhempien vanhemmista on ainakin on jo arkistoissa kaikki tiedot julkisia. _🙂😊😊 _ Tiedän kyllä miten aatelisuus sammuu, -etten ole itseäni koskaan vakavissa ylhäisaateliseksi luullut. On hauskaa polveutua lukuisista ylhäisaatelisista kuitenkin. Harrastuksena keskiajan isokenkäiset esipolvien isinä ja äiteinä on hauskaa. Minun kolmesta isovanhemmastani polveudutaan keskiajan isokenkäisistä ihmisistä. __

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      34
      3101
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1925
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      191
      1473
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      127
      1386
    5. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1074
    6. 127
      974
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      242
      852
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      839
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      66
      721
    10. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      81
      652
    Aihe