Vasektomia

Tuuli

Hei.
Tässä vähän kyselen asiasta, kun miltään nettisivuilta ei löytynyt tarvittavia tietoja. Operaatiosta kyllä löytyi tietoa.
Eli puolison kanssa ollaan vakavasti pohdittu sitä, että vasektomia voisi olla meille se oikea vaihtoehto. Ikää on tarpeeksi operaatiota ajatellen, ei ole lapsia eikä hankita. (Ja en todellakaan halua lukea, "että kyllä vielä mieli muuttuu...")
Eli varaako mies ajan paikalliselta terveyskeskuksesta vai mistä? Ja paljonko operaatio maksaa yleisellä puolella? Onko missään sivuja joista löytyisi tietoa siitä, mitä sivuvaikutuksia vasektomialla on/saattaa olla? Jostain kuulin ohimennen, että saattaisi lisätä eturauhassyövän riskiä. Teille joille vasektomia on tehty, mitä infoa lääkäri antoi?

8

1691

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hentu

Lähetteen saa omalta terveyskeskuslääkäriltä. Itse toimenpide kesti itselläni 15 min, mitään jälkivaivoja ei ole ilmennyt. Toimenpide tehtiin paikallispuudutuksella kirurgianpoliklinikalla ja se maksoi 22 euroa. Vielä on jälkikontrollissa käymättä mutta sekin on edessä puolentoista viikon kuluttua.

• Anni

Sterilisaatiota hakevan tulee täyttää jokin seuraavista edellytyksistä:
      1.Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
      2.Hakija on täyttänyt 30 vuotta
      3.Raskaus vaarantaisi hakijan hengen tai terveyden
      4.Hakijan mahdollisuudet muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot
      5.On syytä otaksua, että hakijan jälkeläisillä olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
      6.Hakijan sairaus tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaisi hänen kykyänsä hoitaa lapsia
      -> täyttyykö jokin em. edellytyksiksistä sinun tapauksessasi?

• Anni

Miehen sterilisaatiosta:
      Toimenpidettä kutsutaan vasektomiaksi ja se on toimenpiteenä yksinkertaisempi kuin naisen sterilisaatio. Toimenpide tehdään paikallispuudutuksessa yleensä sairaalaan poliklinikalla, mutta se on mahdollinen myös eräillä lääkäriasemilla ja Väestöliiton Seksuaaliterveysklinikalla Helsingissä. Kotiin pääsee lyhyen tarkkailun jälkeen vielä samana päivänä ja sairaslomaa tarvitaan yleensä vain muutama vuorokausi.
      Valtaosa leikkauksista on ns. avoleikkauksia. Kivespussin tyveen tehdään pieni viilto joko keskelle tai tavallisemmin molempiin laitoihin Siemenjohtimet paljastetaan molemmin puolin, niistä poistetaan noin senttimetrin pituiset palat ja siemenjohtimien päät suljetaan. Toinen vaihtoehto on "suljettu", veitsetön menetelmä, jossa siemenjohtimia pidetään ihon läpi paikallaan, teräväkärkisellä instrumentilla lävistetään kivespussin iho ja aukko laajennetaan venyttämällä. Siemenjohtimet nostetaan rengaspihdillä esiin, niistä poistetaan pienet palat ja yleensä myös tätä tekniikkaa käytettäessä siemenjohdinten päät suljetaan. Veitsetön tekniikka. on avoleikkausta nopeampi ja helpompi. Siihen liittyy myös avotekniikkaa vähemmän vuoto- ja tulehduskomplikaatiota. Molemmilla leikkaustavoilla lopputulos on sama: siittiöiden kulku siemenjohtimien läpi virtsaputkeen estyy. Sperman määrä pysyy kuitenkin silmämääräisesti ennallaan, sillä siittiöt muodostavat siitä vain pienen osan. Rakkula- (70%) ja eturauhasen (20%) eritteet pysyvät ennallaan. Sterilisaatio ei myöskään vaikuta potenssiin tai seksuaaliseen haluun millään tavalla!
      Ehkäisy on varmaa vasta parin kuukauden kuluttua. Loppujen siittiöiden poistuminen siemennesteestä varmistetaan spermatutkimuksella noin kahden kuukauden tai 10-15 siemensyöksyn kuluttua toimenpiteestä. Negatiivisen spermanäytteen ilmaantumiseen saakka täytyy käyttää jotakin lisäehkäisyä, esim. kondomia, tai jos puolisolla on käytössä jokin ehkäisymenetelmä, kuten e-pillerit tai kierukka, ei sitä kannata lopettaa ennen sterilisaation saavutettua tehonsa.
      Plussat:
      •varma
      •huoleton
      •edullinen
      •voidaan tehdä paikallispuudutuksessa
      •ei aiheuta vakavia terveyshaittoja
      •ei vaikuta potenssiin tai haluihin
      •yksinkertaisempi toimenpide kuin naisen sterilisaatio
      Miinukset:
      •vaatii kirurgisen operaation -> leikkauskomplikaatiot
      •osa miehistä kehittää sterilisaation jälkeen vasta-aineita omia siittiöitään kohtaan -> hedelmällisyys ei palaudu, vaikka purkuleikkaus onnistuisi
      •lopullinen, joten harkittava tarkasti

• Tuuli

Kuten jo sanoin aiemmin. Nuo mitä jo mainitsit on tiedossa. Eli olemme tietoisia millä edellytyksillä vasektomia tehdään ja miten se tehdään.
        Kyselinkin tässä hintaa ja missä toimenpide tehdään. Sekin kiinnostaa kuinka pitkät jonot mahtaa olla yleisellä puolella.

• Hentu

Täällä Keski-Suomessa operaatio kokonaísuudessaa kesti noin kuukauden, siis siitä kun sain terveyskeskuslääkäriltä lähetteen ja kuukauden päästä olin toimenpidepöydällä.
      Itse toimenpide suoritettiin Keski-Suomen keskussairaalassa.
      Aamulla omalla autolla sinne ja heti toimenpiteen jälkeen sai lähteä kotiin.
      Ensimmäisenä toimenpiteen suorittava lääkäri kysyi että "tiedätkö mitä olet tekemässä" ja kun vastasin kyllä aloitti hän toimenpiteen.
      Koko toimenpiteen ajan lääkäri kertoi mitä teki ja näytti siemenjohtinten pätkät jotka poisti.

• nomorekids

72€, hajontaa aikapaljon hinnoissa.

• Pumi

Itse jonotin yleiselle puolelle yli vuoden (päijät- häme) ja sitten sain tarpeeksi ja menin yksityiselle
      puolelle. Parissa päivässä sisään ja homma n.30 min ja hinta 490 e. Ei sairaslomaa mutta pari viikkoa käveltiin varovausesti. Huima hinta mutta kun yleiseltä puolelta ei edes osattu sanoa kuinka kauan kestää...
      Itse tutkiskelin myös noita mahdollisia haittoja netistä löytyy asiasta esim:
      http://www.plannedparenthood.org/pp2/portal/medicalinfo/birthcontrol/pub-contraception-vasectomy.xml#8
      http://dontfixit.org/

• Miia

Tietääkö kukaan onko avopuolison hyvä olla mukana ekalla lääkärikerralla? Minulla kun ei ole asiaan mitään muuta kommentoitavaa kuin se, että homma on ok.
      Miten lääkärit suhtautuu, jos ei ole mukana. Puolisoni ajatteli sitäkin vaihtoehtoa, että ei mainitse minusta mitään välttyäkseen lääkärin tivaamiselta, että miksi en ole mukana.
      Itse luulen sen aiheuttavan enemmän kyselyjä tyyliin, että entä jos löydät oikean puolison jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe