Jeesuksen viimeiset sanat puhututtaa

Jeesus sanoi ristillä (viimeiset sanat):

1. ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” tai

2. ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni” tai

3. ”Se on täytetty”.

Siitä jokainen voi valita omansa.

ps mikä mahtaa olla ev.lut. kirkkomme valinta?

pps nyt voi jo hieman irroitella, kun sos ja sote kaatui

Markuksen ja Matteuksen mukaan Jeesuksen viimeiset sanat ristillä olivat psalmin 22 mukaisesti ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” Luukkaan mukaan hän sanoi ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni” ja Johanneksen mukaan ”Se on täytetty”.

ttps://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_ristiinnaulitseminen#Ristiinnaulitseminen

64

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hulluthylätäänaina

Jumalani miksi minut hylkäsit, jeesukselle valkeni liian myöhään, että hän oli hullu.

• Siinä taisi olla pintä epätoivoa ilmassa.

Tosin jokainen voi päätellä, että kun kukaan tekstin kirjoittaja ei ollut paikalla, niin miten uskottavia nuo versiot on.

Oma (olettamuksellinen) versioni Jeesuksen viimeisistä sanoista:

4. Aaarggh...aahtana...taa......

• Jumalan huulluus on paljon viisaampi kuin ihmisen,hän järjesti pelastuksen hullutuksen kautta ketkä siihnen uslovat peastuvat.tämän maailma viisaat ovat niin hulluja etteivät sitä usko,omaksi turmiokseen.
        Siitä huolimatta joutuvat-tilille,tekemisistään,vanhurskaan jumalan edessä.

• paju4 kirjoitti:

Jumalan huulluus on paljon viisaampi kuin ihmisen,hän järjesti pelastuksen hullutuksen kautta ketkä siihnen uslovat peastuvat.tämän maailma viisaat ovat niin hulluja etteivät sitä usko,omaksi turmiokseen.

Tulipas kirjoitus virheitä,sitä sattuu tekijälle.

• paju4 kirjoitti:

Jumalan huulluus on paljon viisaampi kuin ihmisen,hän järjesti pelastuksen hullutuksen kautta ketkä siihnen uslovat peastuvat.tämän maailma viisaat ovat niin hulluja etteivät sitä usko,omaksi turmiokseen.

Niitä viisaita sitten piisaa, Amazonin sademetsän metsästäjäkeräilijöistä aina Oxfordin professoreihin asti.

• Cocnac
        paju4 kirjoitti:

Tulipas kirjoitus virheitä,sitä sattuu tekijälle.

Taidettu ottaa vähä kuppia? Joopa joo.

• LauluaRistillä
        qwertyilija kirjoitti:

Siinä taisi olla pintä epätoivoa ilmassa.

Tosin jokainen voi päätellä, että kun kukaan tekstin kirjoittaja ei ollut paikalla, niin miten uskottavia nuo versiot on.

Oma (olettamuksellinen) versioni Jeesuksen viimeisistä sanoista:

4. Aaarggh...aahtana...taa......

Suomen Evankelisluterilainen kirkon kanta puoltaa Markuksen ja Matteuksen evankeliumin traditiota. Se ei kuitenkaan sulje pois Johanneksen viimeistä huudahdusta, sillä Jeesuksen koko laulanta on luettavissa psalmissa 22:

(22:2) JUMALANI, JUMALANI, MIKSI HYLKÄSIT MINUT? Minä huudan sinua avuksi, mutta sinä olet kaukana. (22:3) Jumalani, minä kutsun sinua päivisin, mutta sinä et vastaa. Yöt kaikki huudan saamatta rauhaa.

(22:4) Sinä olet pyhä, sinä olet kuningas, sinulle soivat Israelin ylistysvirret. (22:5) Sinuun ovat turvanneet isämme ennen. Sinuun he turvasivat ja pääsivät suojaan, (22:6) sinua he huusivat ja saivat avun, sinuun he luottivat eivätkä pettyneet.

(22:7) Mutta minä olen maan mato, en enää ihminen, olen kansani hylkäämä, ihmisten pilkka. (22:8) Kaikki ilkkuvat, kun minut näkevät, pudistavat päätään ja ivaavat minua: (22:9) "Hän on turvannut Herraan, auttakoon Herra häntä. Herra on häneen mieltynyt, pelastakoon siis hänet!"

(22:10) Herra, sinä minut päästit äitini kohdusta ja annoit minulle turvan äitini rinnoilla. (22:11) SYNTYMÄSTÄNI SAKKA OLEN OLLUT SINUN VARASSASI, sinä olet ollut Jumalani ensi hetkestä alkaen. (22:12) Älä ole kaukana nyt, kun hätä on lähellä eikä kukaan minua auta.

(22:13) Sonnien laumat piirittävät minua, villit Basanin härät minut saartavat, (22:14) kuin raatelevat pedot ne uhkaavat minua, kuin karjuvat leijonat, kita ammollaan.

(22:15) Voimani valuu maahan kuin vesi, luuni irtoavat toisistaan. Sydämeni on kuin pehmeää vahaa, se sulaa rinnassani. (22:16) KURKKUNI ON KUIVA KUIN RUUKUNSIRU, kieleni on tarttunut kitalakeen. Maan tomuun sinä suistat minut kuolemaan!

(22:17) Koirien lauma saartaa minut, minut ympäröi vihamiesten piiri. Käteni ja jalkani ovat runnellut, (22:18) ruumiini luut näkyvät kaikki. Ilkkuen he katsovat minuun, (22:19) jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa.

(22:20) Herra, älä ole niin kaukana! Anna minulle voimaa, riennä avuksi! (22:21) Pelasta minut miekalta, pelasta henkeni koirilta, (22:22) pelasta minut leijonien kidasta, pelasta villihärkien sarvista! (22:23) Silloin minä julistan nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.

(22:24) Ylistäkää Jumalaa, te Herran palvelijat! Jaakobin suku, kunnioita häntä, palvele vavisten, Israelin kansa! (22:25) Ei hän halveksinut heikkoa eikä karttanut kurjaa, ei kääntänyt pois kasvojaan vaan kuuli, kun huusin.

(22:26) Sinua minä ylistän seurakunnan keskellä. Sinun palvelijoittesi edessä lunastan lupaukseni. (22:27) Köyhät syökööt ja tulkoot kylläisiksi, Herraa etsivät ylistäkööt häntä! Olkoon teillä voimaa ja rohkeutta iäti! (22:28) Muistakoot maan kansat tämän teon ja kääntykööt hänen puoleensa. Kumartakoot häntä myös vieraat heimot, (22:29) sillä Herran on kuninkuus! Hänen valtansa alla ovat kaikki kansat.

(22:30) Vain häntä kumartakoot maan mahtavat, hänen eteensä langetkoot kaikki, jotka maan tomuun vaipuvat. He eivät voi elossa pysyä, (22:31) mutta ne, jotka heidän jälkeensä tulevat, saavat palvella Herraa. He kertovat hänestä lapsilleen, (22:32) ja vastedes syntyvälle kansalle he julistavat Herran hyvyyttä, sillä HÄN ON TÄMÄN TEHNYT.

Psalmi on kärsivän palvelijan valitusvirsi, se päättyy sanaan 'asah' joka voidaan kääntää 'hän on sen tehnyt' tai 'se on täytetty'. Kuolema ristillä oli pitkä ju tuskallinen, parhaimmillaan se saattoi kestää toista viikkoa jolloin omaiset kävivät syöttämässä ja ruokkimassa ristillä olijoita. Tietty tarpeet valuivat jalkoja pitkin maahan ja kulkukoirat kävivät nuolemassa ristiinnaulittujen munia kun eivät ne ristit kovin korkeita olleet. Siinä pystyi seisoskelemaan maassa. Mukavaahan se ei siltikään ollut, mutta jokatapauksessa suunniteltu niin että kuolema olsii mahdollsimman tuskallinen ja pitkä jotta siitä aiheutuva häpäisy ja nöyryytys olisi moninkertainen.

• LauluaRistillä kirjoitti:

Suomen Evankelisluterilainen kirkon kanta puoltaa Markuksen ja Matteuksen evankeliumin traditiota. Se ei kuitenkaan sulje pois Johanneksen viimeistä huudahdusta, sillä Jeesuksen koko laulanta on luettavissa psalmissa 22:

(22:2) JUMALANI, JUMALANI, MIKSI HYLKÄSIT MINUT? Minä huudan sinua avuksi, mutta sinä olet kaukana. (22:3) Jumalani, minä kutsun sinua päivisin, mutta sinä et vastaa. Yöt kaikki huudan saamatta rauhaa.

(22:4) Sinä olet pyhä, sinä olet kuningas, sinulle soivat Israelin ylistysvirret. (22:5) Sinuun ovat turvanneet isämme ennen. Sinuun he turvasivat ja pääsivät suojaan, (22:6) sinua he huusivat ja saivat avun, sinuun he luottivat eivätkä pettyneet.

(22:7) Mutta minä olen maan mato, en enää ihminen, olen kansani hylkäämä, ihmisten pilkka. (22:8) Kaikki ilkkuvat, kun minut näkevät, pudistavat päätään ja ivaavat minua: (22:9) "Hän on turvannut Herraan, auttakoon Herra häntä. Herra on häneen mieltynyt, pelastakoon siis hänet!"

(22:10) Herra, sinä minut päästit äitini kohdusta ja annoit minulle turvan äitini rinnoilla. (22:11) SYNTYMÄSTÄNI SAKKA OLEN OLLUT SINUN VARASSASI, sinä olet ollut Jumalani ensi hetkestä alkaen. (22:12) Älä ole kaukana nyt, kun hätä on lähellä eikä kukaan minua auta.

(22:13) Sonnien laumat piirittävät minua, villit Basanin härät minut saartavat, (22:14) kuin raatelevat pedot ne uhkaavat minua, kuin karjuvat leijonat, kita ammollaan.

(22:15) Voimani valuu maahan kuin vesi, luuni irtoavat toisistaan. Sydämeni on kuin pehmeää vahaa, se sulaa rinnassani. (22:16) KURKKUNI ON KUIVA KUIN RUUKUNSIRU, kieleni on tarttunut kitalakeen. Maan tomuun sinä suistat minut kuolemaan!

(22:17) Koirien lauma saartaa minut, minut ympäröi vihamiesten piiri. Käteni ja jalkani ovat runnellut, (22:18) ruumiini luut näkyvät kaikki. Ilkkuen he katsovat minuun, (22:19) jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa.

(22:20) Herra, älä ole niin kaukana! Anna minulle voimaa, riennä avuksi! (22:21) Pelasta minut miekalta, pelasta henkeni koirilta, (22:22) pelasta minut leijonien kidasta, pelasta villihärkien sarvista! (22:23) Silloin minä julistan nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.

(22:24) Ylistäkää Jumalaa, te Herran palvelijat! Jaakobin suku, kunnioita häntä, palvele vavisten, Israelin kansa! (22:25) Ei hän halveksinut heikkoa eikä karttanut kurjaa, ei kääntänyt pois kasvojaan vaan kuuli, kun huusin.

(22:26) Sinua minä ylistän seurakunnan keskellä. Sinun palvelijoittesi edessä lunastan lupaukseni. (22:27) Köyhät syökööt ja tulkoot kylläisiksi, Herraa etsivät ylistäkööt häntä! Olkoon teillä voimaa ja rohkeutta iäti! (22:28) Muistakoot maan kansat tämän teon ja kääntykööt hänen puoleensa. Kumartakoot häntä myös vieraat heimot, (22:29) sillä Herran on kuninkuus! Hänen valtansa alla ovat kaikki kansat.

(22:30) Vain häntä kumartakoot maan mahtavat, hänen eteensä langetkoot kaikki, jotka maan tomuun vaipuvat. He eivät voi elossa pysyä, (22:31) mutta ne, jotka heidän jälkeensä tulevat, saavat palvella Herraa. He kertovat hänestä lapsilleen, (22:32) ja vastedes syntyvälle kansalle he julistavat Herran hyvyyttä, sillä HÄN ON TÄMÄN TEHNYT.

Psalmi on kärsivän palvelijan valitusvirsi, se päättyy sanaan 'asah' joka voidaan kääntää 'hän on sen tehnyt' tai 'se on täytetty'. Kuolema ristillä oli pitkä ju tuskallinen, parhaimmillaan se saattoi kestää toista viikkoa jolloin omaiset kävivät syöttämässä ja ruokkimassa ristillä olijoita. Tietty tarpeet valuivat jalkoja pitkin maahan ja kulkukoirat kävivät nuolemassa ristiinnaulittujen munia kun eivät ne ristit kovin korkeita olleet. Siinä pystyi seisoskelemaan maassa. Mukavaahan se ei siltikään ollut, mutta jokatapauksessa suunniteltu niin että kuolema olsii mahdollsimman tuskallinen ja pitkä jotta siitä aiheutuva häpäisy ja nöyryytys olisi moninkertainen.

"Suomen Evankelisluterilainen kirkon kanta puoltaa Markuksen ja Matteuksen evankeliumin traditiota."

Kiitos tästä tiedosta.

• Nämä ovat Jeesuksen Kristuksen seitsemän viimeistä sanaa tai lausahdusta ristillä. Niitä ei esitetä missään erityisessä järjestyksessä:

(1) Matt. 27:46 mukaan Jeesus huusi yhdeksännellä hetkellä suureen ääneen sanoen, "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?" Tässä Jeesus kokee tulleensa hylätyksi Jumalan laittaessa maailman synnit hänen päälleen. Tämän vuoksi Jumalan täytyi "kääntyä pois" Jeesuksesta. Synnin painolastin alla Jeesus koki ainoan kerran eron Jumalasta. Tämä oli myös Psalmissa 22:1 olevan profetian täyttymys.

(2) "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät." (Luuk. 23:34). Jeesuksen ristiinnaulinneet eivät olleet tietoisia tekonsa hirvittävyydestä, koska he eivät tunnistaneet häntä Messiaaksi. Heidän tietämättömyytensä jumalallisesta totuudesta ei merkinnyt, että he ansaitsivat anteeksiannon. Kristuksen rukous heidän puolestaan keskellä heidän ivaansa ja pilkkaansa on osoitus Jumalan rajattomasta armosta.

(3) "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." (Luuk. 23:43). Tässä lausahduksessa Jeesus vakuuttaa yhdelle ristille naulatuista rikollisista, että hän kuoltuaan olisi Jeesuksen kanssa taivaassa. Tämä oli mahdollista, koska rikollinen oli ilmaissut uskonsa Jeesukseen, tunnustaen hänet pelastajakseen (Luuk. 23:42).

(4) "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." (Luuk. 23:46). Jeesus halusi antaa henkensä vapaaehtoisesti Isän käsiin. Tällä hän osoitti kuoleman olevan lähellä ja Jumalan hyväksyneen hänen uhrinsa. Hän uhrasi itsensä viattomana Jumalalle (Hepr. 9:14).

(5) "Nainen, tämä on poikasi!" Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Tämä on äitisi!" Kun Jeesus näki äitinsä seisovan ristin lähistöllä apostoli Johanneksen kanssa, hän antoi äitinsä Johanneksen huolehdittavaksi. Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä (Joh. 19:26-27). Tässä jakeessa Jeesus, aina huolehtiva Poika, varmistaa huolenpidon maallisesta äidistään kuolemansa jälkeen.

(6) "Minun on jano." (Joh. 19:28). Tässä täyttyy messiaaninen profetia Ps. 69:22. "Viholliseni ovat panneet ruokaani karvasta koiruohoa, janooni he juottivat etikkaa." Hänen janonsa vuoksi roomalainen vartija antoi hänelle etikkaa, joka oli tapa ristiinnaulitsemisen yhteydessä ja täten vuosisatojen takainen profetia tuli täytetyksi.

(7) "Se on täytetty." (Joh. 19:30). Jeesuksen viimeiset sanat osoittivat kärsimyksen päättyneen ja hänen täyttäneen Isänsä hänelle antaman tehtävän, johon kuuluivat evankeliumin saarnaaminen, ihmeteot ja pelastuksen hankkiminen hänen seuraajilleen. Synnin rangaistus oli maksettu.

https://www.gotquestions.org/Suomi/Kristuksen-seitseman-sanaa.html

• Dggjj

Aika hupaisa stoori että yksi henkilö jotenkin toimisi edustajana tai sovittelijana aiemmin ja jälkeen syntyville.
        Ei niin mitään logiikkaa.

• Dggjj kirjoitti:

Aika hupaisa stoori että yksi henkilö jotenkin toimisi edustajana tai sovittelijana aiemmin ja jälkeen syntyville.

Ei niin ja stoorin kokonaisuus on vähintäänkin aika epäuskottava.
        Sekin tuossa uskomusmallissa mättää, että se todellakin seuloo jyvät akanoista.
        Jyvillä kun ei ole mitään mahkuja jatkoon.

• LuetkoRaamattua
        Dggjj kirjoitti:

Sinun ja Jumalan logiikka eivät kohtaa. Koko VT valmistaa tähän uhriin, oletko lukenut?

• Huonovaihyvä

Ei enään pidä selittää heille mitään. He ovat kuulleet, mutta eivät ottaneet vastaan. Pudistakaa sen kaupungin pölyt jaloistanne ja jatkakaa matkaa.

• korikokous
        qwertyilija kirjoitti:

Ei niin ja stoorin kokonaisuus on vähintäänkin aika epäuskottava.
        Sekin tuossa uskomusmallissa mättää, että se todellakin seuloo jyvät akanoista.
        Jyvillä kun ei ole mitään mahkuja jatkoon.

Mitä vaimosi on sanonut tähän?

• LuetkoRaamattua kirjoitti:

Sinun ja Jumalan logiikka eivät kohtaa. Koko VT valmistaa tähän uhriin, oletko lukenut?

Heprealaisen raamatun logiikka ja UT:n logiikka ja opit eivät kohtaa, siksi on olemassa uskonto nimeltä kristinusko joka nyt tarjoaa Jeesus-nimistä jumalaa juutalaisille helvetin uhalla. Heprealainen raamattu kieltää ihmisuhrit eikä sen mukaan ole kuin yksi jumala joka ei kuole eikä jakaannu osiin .

• huh-huijaa
        dikduk kirjoitti:

Heprealaisen raamatun logiikka ja UT:n logiikka ja opit eivät kohtaa, siksi on olemassa uskonto nimeltä kristinusko joka nyt tarjoaa Jeesus-nimistä jumalaa juutalaisille helvetin uhalla. Heprealainen raamattu kieltää ihmisuhrit eikä sen mukaan ole kuin yksi jumala joka ei kuole eikä jakaannu osiin .

Raamattu on laki ja ohjekirja IHMISILLE ei JUMALALLE.
        Olet sekaisin kuin sosekeitto.....

• tässäyhteenveto

"Se on täytetty." (Joh. 19:30)."

Siinähän ne Jeesuksen viimeiset Sanat ristillä oli.

Tämän jälkeen ylösnoussut Jeesus vielä sitten puhui paljonkin ennenkuin nousi taivaaseen.

Ja taivaasta päin Jeesus puhuu meille uskoville Pyhän Hengen kautta harva se päivä.

• tässäyhteenveto kirjoitti:

"Se on täytetty." (Joh. 19:30)."

Siinähän ne Jeesuksen viimeiset Sanat ristillä oli.

Tämän jälkeen ylösnoussut Jeesus vielä sitten puhui paljonkin ennenkuin nousi taivaaseen.

Ja taivaasta päin Jeesus puhuu meille uskoville Pyhän Hengen kautta harva se päivä.

Tässä 2 eri versioita juuri niistä viimeisistä sanoista:

"Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

"Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."

• huh-huijaa kirjoitti:

Raamattu on laki ja ohjekirja IHMISILLE ei JUMALALLE.
        Olet sekaisin kuin sosekeitto.....

Laki ja kirjoitukset sanovat että JHWH on yksi ja ainoa Jumala , aina sama ei muutu, ei ominaisuuksiltaan eikä nimeltään. Antoiko JHWH valheelliset tiedot itsestään? Mistä asti teloitetuiksi joutuneet ihmiset voivatkin uhri eikä laki tuolta osin pidäkään paikkaansa ?

• dikduk kirjoitti:

Laki ja kirjoitukset sanovat että JHWH on yksi ja ainoa Jumala , aina sama ei muutu, ei ominaisuuksiltaan eikä nimeltään. Antoiko JHWH valheelliset tiedot itsestään? Mistä asti teloitetuiksi joutuneet ihmiset voivatkin uhri eikä laki tuolta osin pidäkään paikkaansa ?

Aivan, JHWH:n olemus on Isä, Poika ja Pyhä Henki 🙏

• usko.vainen kirjoitti:

Aivan, JHWH:n olemus on Isä, Poika ja Pyhä Henki 🙏

Et ymmärrä lukemaasi. JHWH.n olemus on hänen oman ilmoituksensa mukaan se että hän on yksi, joten sinä väität että JHWH valehteli, hänen pitääkin olla kolmiosainen jumala kun kerran sinun uskontosi jumala sai sellaisen "olemuksen".
        Koska meillä on eri jumala siksihän sinun uskontosi vaatii että minun pitää alkaa tunnustaa sinun jumalasi Jeesus-osa omaksikin jumalakseni muuten joudun uskontosi tuomaan helvettiin. Israelin Jumala kuitenkin ilmoitti että hän on ainoa pelastaja ja Israelin pitää luottaa yksin häneen. Ei ole ketään muuta jota voi huutaa avukseen niinpä sinun jumalaksi uskomasi Jeesuskin huusi minun uskontoni jumalaa avukseen kun pelkäsi kuolinhetkellään ...

• dikduk kirjoitti:

Et ymmärrä lukemaasi. JHWH.n olemus on hänen oman ilmoituksensa mukaan se että hän on yksi, joten sinä väität että JHWH valehteli, hänen pitääkin olla kolmiosainen jumala kun kerran sinun uskontosi jumala sai sellaisen "olemuksen".
        Koska meillä on eri jumala siksihän sinun uskontosi vaatii että minun pitää alkaa tunnustaa sinun jumalasi Jeesus-osa omaksikin jumalakseni muuten joudun uskontosi tuomaan helvettiin. Israelin Jumala kuitenkin ilmoitti että hän on ainoa pelastaja ja Israelin pitää luottaa yksin häneen. Ei ole ketään muuta jota voi huutaa avukseen niinpä sinun jumalaksi uskomasi Jeesuskin huusi minun uskontoni jumalaa avukseen kun pelkäsi kuolinhetkellään ...

Kyllä minä ymmärrän mutta sinä et ymmärrä koska sinä pidät Jumalaa ihmisen kaltaisena.
        JHWH:n olemus on Isä, Poika ja Pyhä Henki 🙏

• usko.vainen kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän mutta sinä et ymmärrä koska sinä pidät Jumalaa ihmisen kaltaisena.
        JHWH:n olemus on Isä, Poika ja Pyhä Henki 🙏

Ei, vaan sinä pidät Jumalaa ihmisen kaltaisena, jopa että hänen pitää inkarnoitua ihmiseksi jakaantua osiin, pyörtää sanansa ym.
        JHWH on mitä ilmoitti, ainoa jumala ja yksi, tai sitten hän puhui pötyä. Minä uskon että hän on mitä ilmoitti, sinä et usko .Tässä on se ylitsekäymätön ero jota sinä et suostu näkemään .

• dikduk kirjoitti:

Ei, vaan sinä pidät Jumalaa ihmisen kaltaisena, jopa että hänen pitää inkarnoitua ihmiseksi jakaantua osiin, pyörtää sanansa ym.
        JHWH on mitä ilmoitti, ainoa jumala ja yksi, tai sitten hän puhui pötyä. Minä uskon että hän on mitä ilmoitti, sinä et usko .Tässä on se ylitsekäymätön ero jota sinä et suostu näkemään .

😂 Vain Jumala voi tulla ihmiseksi mutta ei ihminen koskaan Jumalaksi.
        Usko sinä mitä uskot mutta älä sitä minulle enää intä 😉

• Kahdessa vanhimmassa evankeliumissa on varmaan luotettavampi versio ja sitten sitä muutettiin toiseen muotoon, kun haluttiin Jeesus nähdä paremmassa valossa.

Johanneksen evankeliumi on kymmeniä vuosia uudempi ja siinä Jeesus oli jo itse ristinsä kantajakin, toisin kuin vanhemmisssa evankeliumeissa.

• Eli tarina muuttui ajan myötä.
        Epäselvää on siis enää ainoastaan se, että onko tarina totta ja jos on, niin mikä versio on totta vai onko mikään.

Itse ajattelen tuon Jeesus-jutun niin, että mikäli oli etukäteen vähäkään laajemmassa tiedossa se, että joku Jumalan Poika tulisi, niin potentiaalisia Jeesuksia olisi ollut useampia. Eli tarinat Jeesuksen sekavista tekemisistä Voisi selittyä sillä, että oli monta Jeesusta, jotka herättivät huomiota ja jotain heidän tekemisistään säilyi ihmisten muuttuvassa muistissa.

Tai sitten mitään Jeesusta ei edes ollut ja tarinat keksittiin jälkikäteen. Ihan VT:n ennustusten mukaan. Mitään aikalaiskertomustahan tuosta suurien ihmeiden tekijästä ei taida olla.

• nsb_

Historiankirjoitus nykyisessä merkityksessään on melko uusi ilmiö. Evankeliumitkin ovat varsinaisesti niiden kirjoittajien ja / tai taustaryhmien uskontunnustuksia kuin historiankirjoitusta modernissa merkityksessä.

• qwertyilija kirjoitti:

Eli tarina muuttui ajan myötä.
        Epäselvää on siis enää ainoastaan se, että onko tarina totta ja jos on, niin mikä versio on totta vai onko mikään.

Itse ajattelen tuon Jeesus-jutun niin, että mikäli oli etukäteen vähäkään laajemmassa tiedossa se, että joku Jumalan Poika tulisi, niin potentiaalisia Jeesuksia olisi ollut useampia. Eli tarinat Jeesuksen sekavista tekemisistä Voisi selittyä sillä, että oli monta Jeesusta, jotka herättivät huomiota ja jotain heidän tekemisistään säilyi ihmisten muuttuvassa muistissa.

Tai sitten mitään Jeesusta ei edes ollut ja tarinat keksittiin jälkikäteen. Ihan VT:n ennustusten mukaan. Mitään aikalaiskertomustahan tuosta suurien ihmeiden tekijästä ei taida olla.

No Messiastahan juutalaisuudessa odotettiin, ja messiasehdokkaita on ollut enemmänkin.

>>>Josefuksen perusteella saa sen käsityksen, että viimeisellä vuosisadalla ennen toisen temppelin tuhoa vuonna 70 nousi useita messiaita, jotka lupasivat vapautusta Rooman ikeestä ja jotka saivat alttiita seuraajia[17]. <<< (Wikipediasta). Messias Bar Kokhba 100-luvulla on erityisen tunnettu.

Mitään vaihtoehtoja ei saa jättää huomiotta. Huomioida kuitenkin pitää, että jos Raamatussa itse asiassa kuvataan useampia messiaita, niin ristiinnaulittiinko heidät kaikki ja oliko heillä kaikilla sama nimi? Vai punoutuivatko kaikkien tarinat yhden henkilön kohtaloon? Mitä noille muille mahdollisille messiaille tapahtui? Ottivatko he peitepersoonallisuuden vaikuttaen tavalla, joka on ehkä joissakin kirjoituksissa näkyvillä, jos vain katsoo oikeasta näkökulmasta?

• nsb_ kirjoitti:

Historiankirjoitus nykyisessä merkityksessään on melko uusi ilmiö. Evankeliumitkin ovat varsinaisesti niiden kirjoittajien ja / tai taustaryhmien uskontunnustuksia kuin historiankirjoitusta modernissa merkityksessä.

"Evankeliumitkin ovat varsinaisesti niiden kirjoittajien ja / tai taustaryhmien uskontunnustuksia kuin historiankirjoitusta modernissa merkityksessä. "

Painopiste noissa on juuri tuo. Aikojen kuluessa alettiin liittää lisää sellaisia osuuksia, joilla tavallaan haluttiin saada lisää vaikuttavuutta.

• OnnistuukoVastaus
        mummomuori kirjoitti:

"Evankeliumitkin ovat varsinaisesti niiden kirjoittajien ja / tai taustaryhmien uskontunnustuksia kuin historiankirjoitusta modernissa merkityksessä. "

Painopiste noissa on juuri tuo. Aikojen kuluessa alettiin liittää lisää sellaisia osuuksia, joilla tavallaan haluttiin saada lisää vaikuttavuutta.

Voitko vastata oman mielipiteesi aloituksen kysymykseen?

• OnnistuukoVastaus kirjoitti:

Voitko vastata oman mielipiteesi aloituksen kysymykseen?

Tämän ketjuosion aloitus on ”pekun” ja kommentoin nimimerkki ”nsb_ ” 8.3.2019 22:56 kirjoitusta.

Varsinaisessa aloituksessa ”qwertyilija kysyy: ” ps mikä mahtaa olla ev.lut. kirkkomme valinta?”, johon en osaa vastata. Olen kuullut kirkossa kaikki neljä vaihtoehtoa.

• Dggjj

"Nyt se on täytetty.."
      Kun joku ystävällisesti toimitti hänelle potan.

• Isä sinun käsiisi minä annan Henkeni .....nuo muut taistelut Jeesus kävi myös ihmisenä ja taistelu oli kovaa ,kuten puutarhassa ennen ristiinnaulitsemista .
      Se ,miksi Jeesuksen kuolema oli kauhea ja hetket ennen tapahtumaa ......Jeesus tiesi ,mihin Hänen tie vie ja mieheltä oli otettu toivo pois Kun Hän tiesi .
      Meissä ihmisissä on se Toivo sisään rakennettu ,mutta Jeesus kulki tien ilman sitä ja tiesi ,että kohta koskee ja lujaa .
      Oma lukunsa ,mitä emme voi tietää ,kuinka fyysisenä lisänä tuli maailman kiroukset Hänen kannattavakseen.

• Mutta tarina päättyi hyvin, Jeesuksen osalta. Päinvastoin kuin meidän jumalattomien, jotka saadaan muistella ja kärsiä väärinkäsitystämme aika pitkään eli ikuisesti. Ainakin perinteisen kristinuskon opin mukaan.

Mutta minkäs teen, kun olen yliluonnollisten uskomusten suhteen käytännössä autistinen, mikään yliluonnollinen uskomus kun ei tartu, eikä sytytä mitään valoja.

Käsität varmaan, ettei kukaan täysjärkinen valitsisi ikuista kärsimystä ja käsittänet samalla senkin, etten minä käsitä mitään mistään yliluonnollisuuksista. En mitään.

Mutta jos hintana tästä "autistisuudesta" yliluonnollisuuksien suhteen on ikuinen kärsimys, niin sitten on. Aika kova hinta mahdollisista defensseista.

Ja pelleilyähän se olisi jos tässä uskomaan alkaisin, ei sitä uskoisi edes qwertyilija, muista puhumattakaan.

• qwertyilija kirjoitti:

Mutta tarina päättyi hyvin, Jeesuksen osalta. Päinvastoin kuin meidän jumalattomien, jotka saadaan muistella ja kärsiä väärinkäsitystämme aika pitkään eli ikuisesti. Ainakin perinteisen kristinuskon opin mukaan.

Mutta minkäs teen, kun olen yliluonnollisten uskomusten suhteen käytännössä autistinen, mikään yliluonnollinen uskomus kun ei tartu, eikä sytytä mitään valoja.

Käsität varmaan, ettei kukaan täysjärkinen valitsisi ikuista kärsimystä ja käsittänet samalla senkin, etten minä käsitä mitään mistään yliluonnollisuuksista. En mitään.

Mutta jos hintana tästä "autistisuudesta" yliluonnollisuuksien suhteen on ikuinen kärsimys, niin sitten on. Aika kova hinta mahdollisista defensseista.

Ja pelleilyähän se olisi jos tässä uskomaan alkaisin, ei sitä uskoisi edes qwertyilija, muista puhumattakaan.

Minä taas olen huomaavinani hyvinkin suurta kiinnostusta ateisteilla Jumalaa kohtaan ,mutta se henkivalta ,joka tulee saatanalta pitää otteessaan tiukasti ,mutta niin ei tarvitse olla ....niin moni ...niin moni huonoja teitä kulkenut on saanut armon osakseen ja silloin kaikki entinen on pois pyyhitty eikä niitä muistella .
        Huonoilla teillä kulkevista lienee murhaajat yksi osaalue ..alkoholistit ..narkkarit.. voima on suuri silloin kun se tulee Jumalalta ja se puhdistaa ja uudistaa ihmisen ja puhutaan niistä lapsenkaltaisista .
        Loppupelissä asiat muuttuu hyvinkin huomaamatta tai äkkirysäyksellä joillakin ,mutta voima on suuri.

• 12____13

Raamattu ei sano minkään sanojen olleen Jeesuksen viimeiset.

Mutta, ne jotka olivat lähinnä ristiä, kuulivat todennäköisesti parhaiten mitä Jeesus sanoi ennen kuolemaa:

"Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena. Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!""
      Joh. 19:25-26

Johannes siis todennäköisesti kuuli parhaiten ja siksi ennen kuolemaa, Jeesus ehkä sanoi viimeiseksi:

"Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."
      Joh. 19:30

Raamattu ei kuitenkaan sano minkään olleen Jeesuksen viimeiset sanat, siksi on mahdollista, että ennen kuolemaa Jeesus sanoi vielä jotain muutakin.

• Korjausta

Ei vaan Jeesus luovutti äitinsä Johanneksen huolehdittavakseen koska Hän itse ei enää sitä voinut tehdä.

• Korjausta kirjoitti:

Ei vaan Jeesus luovutti äitinsä Johanneksen huolehdittavakseen koska Hän itse ei enää sitä voinut tehdä.

Eikö Jeesus ollut jumala,miten hän ei voi huolehtia jostain ja miten hänellä voi olla ihmisäiti ?

• Korjaan
        dikduk kirjoitti:

Eikö Jeesus ollut jumala,miten hän ei voi huolehtia jostain ja miten hänellä voi olla ihmisäiti ?

Kyllä, Jeesus ON Jumala. Oletko koskaan lukenut Luukkaasta miten Hän syntyi ihmiseksi ja Maria on Hänen äitinsä? Vanhimpana Marian poikana Hänellä oli vastuu Mariasta koska Joosef oli jo kuollut,

• Korjaan kirjoitti:

Kyllä, Jeesus ON Jumala. Oletko koskaan lukenut Luukkaasta miten Hän syntyi ihmiseksi ja Maria on Hänen äitinsä? Vanhimpana Marian poikana Hänellä oli vastuu Mariasta koska Joosef oli jo kuollut,

Olen lukenut UT:n enkä ole kiistänyt ettei Jeesus olisi kristinuskon Jumala mutta ei hän ole jumala juutalaisuudessa : JHWH on ainoa jumala ja hän on yksi ja luvattu messias on ihminen ei uusi jumala eikä JHWH:n osa.
        Tämä uskontojen perusero pitää nähdä ja tunnustaa. JHWH ei ole inkarnoitunut, ei ole kuollut, hänellä ei ole ihmisäitiä eikä ihmisperhettä josta hän kuollessaan olisi ollut huolissaan.

• dikduk kirjoitti:

Olen lukenut UT:n enkä ole kiistänyt ettei Jeesus olisi kristinuskon Jumala mutta ei hän ole jumala juutalaisuudessa : JHWH on ainoa jumala ja hän on yksi ja luvattu messias on ihminen ei uusi jumala eikä JHWH:n osa.
        Tämä uskontojen perusero pitää nähdä ja tunnustaa. JHWH ei ole inkarnoitunut, ei ole kuollut, hänellä ei ole ihmisäitiä eikä ihmisperhettä josta hän kuollessaan olisi ollut huolissaan.

Tee valitus evl.kirkon johdolle väärästä opetuksesta äläkä täällä kinaa 😂😂😂

• usko.vainen kirjoitti:

Tee valitus evl.kirkon johdolle väärästä opetuksesta äläkä täällä kinaa 😂😂😂

Miksi tekisin? En ole kristitty kristitty ja teillä on oma uskonto ja oma oppi ja oikeus siihen, omanne vain ei perustu juutalaisiin kirjoituksiin vaan UT:iin ja myöhempään teologiaanne. Uskontoja ei siis voi yhdistää eikä toista voi perustella toisella.

• dikduk kirjoitti:

Miksi tekisin? En ole kristitty kristitty ja teillä on oma uskonto ja oma oppi ja oikeus siihen, omanne vain ei perustu juutalaisiin kirjoituksiin vaan UT:iin ja myöhempään teologiaanne. Uskontoja ei siis voi yhdistää eikä toista voi perustella toisella.

Et olekaan mutta mitä sitten täällä kitkset 😁❓

• kukakenestäkin
        Korjaan kirjoitti:

Aika erikoista leskeksi jääneestä äidistään huolehtimista kun kaveriporukkansa kanssa eli naisten rahoilla (Lk 8:2-3)? Kaikki muu vielä siinä sivussa niin ei ihme että hänen äitinsä ja veljensä pitivät Jeesusta mielenvikaisena joka olisi pitänyt huostaanottaa (Mk 3:21).

• VAikka Markuksen evankeliumi on vanhin, niin ajattelin tämän myöhäisemmän version olevan parempi?

• Hei kauhea ero. Olen aina tottunut: Jumalani Jumalani miksi minut hylkäsit. Olenko väärässä. Voi olla noinkin kuin kirjoitit. Jotenkin tutumpi oli näin.

• Uskotko

"Eloi, Eloi, lema sabachthani?".

• mitäjauha

Oletko aloittaja keskustellut aloituksesta uskovaisen vaimonsa kanssa? Jos olet niin mitä vaimosi vastasi?

• sage8.ei.kirj

Näin se vaan on Raamattuun präntättynä kun aloittaja kertoo. Kolme erilaista versiota.

Selityksiä uskovaisilla on paljon enempi, melkein jokaisella erilainen. Ei oikein tunnu luotettavalta kumpikaan, Raamattu eikä uskovatkaan.

• olet.sinä.tyhmä

Niin, kolme eri silminnäkijää. Et kai kuvittele, että jos ne jotenkin olisi ristiriidassa niin ne olisivat edelleen Raamatussa?

• Jobinpostia

Matt.27:50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä. Mitähän mahtoi, taas huutaa?

• Kirjakääröt

Joh.19:28 Biblia (1776) Sitte, kuin Jesus tiesi jo kaikki täytetyksi, ja että Raamattu täytettäisiin, sanoi hän: minä janoon.

• vastauskysymykseen

Jeesuksen sanat aikajärjestyksessä luterilainen kirkon mukaan:

"Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."
      (Luuk. 23:34)

"Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
      (Luuk. 23:43)

"Nainen, tämä on poikasi. - Tämä on äitisi."
      (Joh. 19:26-27)

"Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?"
      (Mark. 15:34)

"Minun on jano."
      (Joh. 19:28)

"Se on täytetty."
      (Joh. 19:29)

• Kirkkoko päättää järjestyksen?

• Tässä 2 eri versioita juuri niistä viimeisistä sanoista:

"Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."

• viimeisetsanat
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Tässä 2 eri versioita juuri niistä viimeisistä sanoista:

Tässä Jeesuksen viimeiset sanat ristillä. Johannes ei enää kerro tätä viimeistä episodia ollenkaan.

• viimeisetsanat kirjoitti:

Tässä Jeesuksen viimeiset sanat ristillä. Johannes ei enää kerro tätä viimeistä episodia ollenkaan.

"Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä"

Tuossa kerrotaan että sanoi "Se on täytetty" ja kallisti päänsä ja antoi henkensä, eikä siis tämän "se on täytetty" jälkeen sanonut mitään vaan ainoastaan kallisti päänsä ja kuoli.

• hyvinymmärrät

"Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä"

Tuossa kerrotaan että sanoi "Se on täytetty" ja kallisti päänsä ja antoi henkensä, eikä siis tämän "se on täytetty" jälkeen sanonut mitään vaan ainoastaan kallisti päänsä ja kuoli.

Näin on - Johannes jätti nuo Jeesuksen viimeiset Sanat "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä." kirjaamatta.

• hyvinymmärrät kirjoitti:

Näin on - Johannes jätti nuo Jeesuksen viimeiset Sanat "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä." kirjaamatta.

Ai jätti? Missä niin kerrotaan?

• logiikkapuree

Ai jätti? Missä niin kerrotaan?

Johanneksen evankeliumissa kun Jeesuksen viimeisiä sanoja ei ole!

• logiikkapuree kirjoitti:

Eipä kerrota.

• logiikkapuree kirjoitti:

Tässä ne molemmat viimeiset sanat:

Molempien sanojen jälkeen raamattu kertoo että jesse antoi henkensä.

Eikä kummallakaan kerralla raamattusi kerro että noiden sanojen ja hengen heittämisen välissä olisi ollut muita sanoja.

• ' Sabakhtani',

"Määritelmä - Mitä Bhakta tarkoittaa?

Bhakta on hengellinen uskovainen tai henkilö, joka harjoittaa bhakti tai Bhakti jooga.

Bhakti keskittyy rakkauteen ja omistautumiseen tiettyyn jumalaan tai jumaluuteen; vaikka joissakin muinaisissa hindu-teksteissä sana, bhakti, viittaa rakkauteen tai omistautumiseen mihinkään tiettyyn tavoitteeseen tai tavoitteeseen.

Bhaktas ovat yksilöitä, jotka antavat itsensä täysin valitsemansa jumaluuden tai pyrkimyksen harjoittamiseen."

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4250
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2445
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2416
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      99
      2165
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1915
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1570
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1568
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      76