Panoraamoja kuvaamaan

Panoraamoja

Noi aidot panoraamapäät kalliita. Pärjäisikö tarkennuskiskolla ja ehkä L-raudalla? Nodal Point pitänee löytää. Millaisia virityksiä käytätte?

9

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • panoot

      Kokeilla voi vaikka millä kulmarautahässäkkävirityksillä. Jos alkaa enempi kiinnostaa tulee ostettua parempi ja sitten taas parempi ja sitten taas... Kun hankitaan uutta ja parempaa niin usein vanha myydään pois joten niitä kannattaa etsiä. Vähän riippuu millaista haetaan mutta kohtuuhintaisia uusiakin tarvikkeita on. Hinta on suhteellinen käsite mutta itse pidän siruta edullisena merkkinä.

      https://www.digitarvike.fi/category/186/panoraamatyokalut

    • Panoraamoja

      Kuvan laadun kannalta on täysin yhdentekevää miten optinen keskipiste (nodal point) siirretään kääntöakselin kohdalle. Ilmastointiteipillää saa yhtä hyviä kuvia kuin kallilla lisälaitteilla. Mulla on käytössä vanhan Metz-salaman ”kisko”.

      • panoot

        kysymys onkin säädettävyydestä ja käyttömukavuudesta sekä säätojen toistettavuudesta kun vaihdetaan objektiivia tai polttoväliä. Otetaanko millaisia panoraamoja vaikuttaa millaisia välineitä tarvitaan. ilmastointiteipillä ei juuri säädetä mitään. Netistä kyllä löytyy ohjeita virityksiin. Kokemus on osoittanut että virityksistä siirrytään nopeasti parempaa kohti. Jos sijoittaa heti tarpeeksi voi säästää kokonaiskustannuksissa.


      • Panoraamoja
        panoot kirjoitti:

        kysymys onkin säädettävyydestä ja käyttömukavuudesta sekä säätojen toistettavuudesta kun vaihdetaan objektiivia tai polttoväliä. Otetaanko millaisia panoraamoja vaikuttaa millaisia välineitä tarvitaan. ilmastointiteipillä ei juuri säädetä mitään. Netistä kyllä löytyy ohjeita virityksiin. Kokemus on osoittanut että virityksistä siirrytään nopeasti parempaa kohti. Jos sijoittaa heti tarpeeksi voi säästää kokonaiskustannuksissa.

        Panoraamaa kuvatessa ei kannattane vaihtaa objektiivia.
        Ilmastointiteipillä tekee pieniä ihmeitä. Kameran/jalustapään saa kiinni vaikka pitkän kepin päähän. Tarkennuksen, zoomin, aukkorenkaan jne. saa kätevästi lukittua.
        Mun panoraamaobjektiivi on Samyang 16 mm f/2. Maisemakuvissa yleensä kaikki säädöt manuaalilla ja aukko f/4.
        Panoraamahärvelit tomuttuu komerossa, kameralaukussa kulkee pieni jesarirulla.


      • panoot
        Panoraamoja kirjoitti:

        Panoraamaa kuvatessa ei kannattane vaihtaa objektiivia.
        Ilmastointiteipillä tekee pieniä ihmeitä. Kameran/jalustapään saa kiinni vaikka pitkän kepin päähän. Tarkennuksen, zoomin, aukkorenkaan jne. saa kätevästi lukittua.
        Mun panoraamaobjektiivi on Samyang 16 mm f/2. Maisemakuvissa yleensä kaikki säädöt manuaalilla ja aukko f/4.
        Panoraamahärvelit tomuttuu komerossa, kameralaukussa kulkee pieni jesarirulla.

        Olen kyllä kuvannut ennenkin. Objektiivin tai polttovälin vaihto voi tulla kyseeseen panoraamojen välillä, ei toki kesken. Niitä kun voi kuvata hyvinkin monella eri polttovälillä, ei ainoastaan laajalla tai ultralaajalla. Joskus pystykuvia, toisinaan vaakaa. On vähän eri asia kuvaako perinteisesti vain viereisiä kuvia yhdistäen vaakasuunnassa vai haluaako myös pystysuunnassa kuvia esim 8x3 tai jopa pallopanoraaman. Teippiä en väheksy mutta rajansa silläkin. Nykyisin käytän 45mm ja 24mm pc-e linssejä koska en halua laajempia kuin siftillä saa ja vältyn turhilta kikkailuilta. Ja mitäs kyselet jos teippi riittää?


    • Nikon_kamera

      Jos kuvassa ei ole lähellä olevia kohteita, sanotaan nyt alle 1,5 metrin etäisyydellä, ei hifistely optiikan keskipisteen kanssa ole tarpeen. Hyviä panoramoja saa jopa ilman jalustaa (hyvässä valossa) kun ymmärtää pitää kameraa osapuilleen paikallaan eikä pelkästään kääntele ylävartaloaan jolloin kamera tekee kaarta.

      Jokunen manfrotton kisko ja L-rauta kerää pölyä hyllyssä...

    • Olen ottanut panoraamakuvia ihan vapaalta kädeltä. Ainoa ongelma on jos horisontti ei ole ihan tasan niin kuvasta tulee hieman matala kun ohjelma laittaa horisontin kohdalleen.

      Olen tehnyt panoraaman jopa kuvaamatta panoraamaa, kuvia jälkeen tarkastellessani huomasin siellä 3 kuvaa (kuvattu Ukko Kolin huipulta) on osin päällekkäin ja niin niistä tuli panoraama kun ne vain syötin panoraamaohjelmaan.

      Tietysti jos haluaa niin erilaisia värkkejä voi hankkia ihan mielensä mukaan mutta jos kuvassa on selvä horisontti niin se on varsin helppoa kuvata vapaalta kädeltä panoraamaksi.

    • Panoraamoja

      Panoraamoja olen toki vapaalta kädeltä kokeillut. Hugin ohjelmalla olen niitä tehnyt. Jos haluaa kaksi riviä tulee hankalampaa. Pallo panoraama sitten oma lukunsa. Mietin myös makrokiskoa. Esim Manfrotto 454 macrokisko. Voisi kokeilla myös pinoamista joskus ajan kuluksi. Onko noista kiinaihmeistä kokemuksia. Muuta kuin sutta ovat. Kyllä pokkarissakin on panoraamaohjelma. Vaihtoehdot vain 120 tai 180 astetta. En oikein osaa sitä käyttää. Rajoitusta tekee Arca-Swiss yhteensopivuuden puuttuminen jalustasta.

      • Microsoft ICE osaa yhdistää useamman rivin. Lisäksi on valittavana useampia projektioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe