DIESEL on IKUINEN.

VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia sveitsiläiseltä teollisuuskonserni Stadlerilta. Maanantaina julkisuuteen kerrotun hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat VR:n mukaan ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.

Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia.

Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022. Koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1960,-70 ja -80-luvuilla valmistetut dieselveturit.
Ilmoita


27 Vastausta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.


Eipä bensavetureita tai olla olemassakaan?
😂🤣
Ilmoita
Tiedä sitten josko VR:n hankkeen olisi voinut toteuttaa ympäristöllisesti paremmalla alla olevalla vaihtoehdolla.

Alstom: "Coradia iLint – the world's 1st hydrogen powered train"

- https://www.alstom.com/our-solutions-rolling-stock/coradia-ilint-worlds-1st-hydrogen-powered-train

- https://railway-news.com/alstom-eversholt-rail-new-hydrogen-train-uk/

Ddiesel-vetureihin tulisi saada vain jätteistä tehtyä "eco-dieseliä" mutta nesteen My Dieselinkin on ainakin osittain pseudo-ecoa koska skandaali-käyttää ekologisesti täysin moraalitonta ikimetsiä kaatavaa palmuöljyä koostumuksessaan (noin 20% ?).
1 VASTAUS:
Taitaa olla järkevämpää tehdä siitä vedystä hiilidioksidin avulla nestemäistä polttoainetta ja ajaa sillä dieselveturia.

Vety on sellaisenaan vaikeasti säilytettävää, vaikeasti käsiteltävää, ja tekniikkaa sen käyttämiseksi autoissa / vetureissa, jne. on edelleen erittäin hintavaa.

Eikä sitä vetyäkään päästöttömästi saada tuotettua, sen tuottamiseksi tarvitaan sähköä. Teollisuuden sivuvirrat ovat liian pieniä isompi muotoiseen tuotantoon.
+Lisää kommentti
Miksi ei tehdä Suomessa, suomalaisena työnä?
Miksi ostetaan ulkomailta?
7 VASTAUSTA:
Suomessa veturiteollisuus on ollut varsin pienimuotoista, vaikka sillä onkin pitkät perinteet:

- https://www.suomenkiskokalustotehdas.fi/veturi-teollisuus-suomessa/

Äkikseen kyllä hieman oudoksuttaa tuo VR:n pitkälle tulevaisuuteen diesel-vetureihin sitoutuminen, kun nyttemmin on ympäristöystävällisempi hydrogenkin saatavilla.

UK:n tilauksen kohdalla Alstom transformoi olemassa olevat veturit hydrogenillä toimiviksi, joka säästää kustannuksia ja ympäristöä.

Ajatelkaa vaikkapa Pasilan suurta ratapiha-aluetta, jossa koko asutusaluetta raskaasti saastuttavien dieselien sijaa veturit kävisivät hydrogenillä, joissa paikalliset päästöt ovat pelkkää vettä / veishöyryä.
Pitäisi tehdä Suomessa, Suomi työnä!!
Markkinatalous vie rahat ja osaamisen Suomesta!

Omatoimisuus tarpeen, diesel hybridi veturi voisi olla vientituote!!
Mutta politikkomme haluaa tehdä Suomesta kehitysmaan.
Mahtaa käydä nätisti kun on sveitsiläistä laatua?
KehitysmaaSuomi kirjoitti:
Pitäisi tehdä Suomessa, Suomi työnä!!
Markkinatalous vie rahat ja osaamisen Suomesta!

Omatoimisuus tarpeen, diesel hybridi veturi voisi olla vientituote!!
Mutta politikkomme haluaa tehdä Suomesta kehitysmaan.
Onko Suomessa osaamista, jolla pystyisi kilpailemaan sveitsiläisen veturin kanssa? Tarjosiko suomalainen valmistaja omaa vaihtoehtoaan? Jos tarjosi, miksi ei pärjännyt kilpailussa?

Ei kotimaista voi eikä kannatakaan valita ellei se ole kilpailukykyinen. Siinä ajanmittaan kävisi kuin aikanaan bilateraalikaupassa Neuvostoliiton kanssa eli tuettu kotimainen teollisuus ei pärjännyt kansainvälisessä kilpailussa osaamisen eikä laadun kanssa, kun siihen tilanteeseen joutui. Seurauksena kaikkien aikojen syvin lama Suomessa.
Kotimainen pitää valita tietysti, jos se on kilpailukykyinen hinnan. laadun ja teknisten ominaisuuksien osalta. Muuten tuettaisiin epäreilusti huonompaa tuotetta.
KehitysmaaSuomi kirjoitti:
Pitäisi tehdä Suomessa, Suomi työnä!!
Markkinatalous vie rahat ja osaamisen Suomesta!

Omatoimisuus tarpeen, diesel hybridi veturi voisi olla vientituote!!
Mutta politikkomme haluaa tehdä Suomesta kehitysmaan.
Mikäli tuota logiikkaa seurataan, niin Suomen tulisi muusta maailmasta eristäytyen ja "kolhoosotalouteen" keskittyen sulkea rajansa ja pitäytyä vain siinä mitä Suomessa kyetään saamaan akaiseksi suomalaisten kesken ja maan omilla raaka-ineilla aikaieksi, eli ei vienti- eikä tuontiteollisuutta. Tämä myös tieteellisen tieto-taidon suhteen hyödyntämättä toisaalla saavutettuja tieteellisiä saavutuksia.

Onhan se edelleen tuon logiikan mukaan rikollista kun Suomi saa tilauksia vientiin mm. telakoilleen ;-)

"Risteilijätoimitus Saksaan siivitti kauppataseen plussalle tammikuussa"

- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006030931.html
MiksiEiValittu kirjoitti:
Onko Suomessa osaamista, jolla pystyisi kilpailemaan sveitsiläisen veturin kanssa? Tarjosiko suomalainen valmistaja omaa vaihtoehtoaan? Jos tarjosi, miksi ei pärjännyt kilpailussa?

Ei kotimaista voi eikä kannatakaan valita ellei se ole kilpailukykyinen. Siinä ajanmittaan kävisi kuin aikanaan bilateraalikaupassa Neuvostoliiton kanssa eli tuettu kotimainen teollisuus ei pärjännyt kansainvälisessä kilpailussa osaamisen eikä laadun kanssa, kun siihen tilanteeseen joutui. Seurauksena kaikkien aikojen syvin lama Suomessa.
Kotimainen pitää valita tietysti, jos se on kilpailukykyinen hinnan. laadun ja teknisten ominaisuuksien osalta. Muuten tuettaisiin epäreilusti huonompaa tuotetta.
Osaamista kyllä on, ei se siihen kaadu.

Mutta tässä talousjärjestelmässä mikä meillä on, kaikkea ei kannata tehdä itse.

Tehokkuus tulee siitä, että eri osapuolet erikoistuu eri asioihin ja kun tehdään suuremmassa määrin, kilpailukyky hinnassa, jne. tulee sitä kautta.

Esimerkiksi kun joku suunnittelee veturin sillä periaatteella, että se menee keplaa myös vientiin, tulee edut suuremmasta volyymista, jne.
Coradia_iLint kirjoitti:
Suomessa veturiteollisuus on ollut varsin pienimuotoista, vaikka sillä onkin pitkät perinteet:

- https://www.suomenkiskokalustotehdas.fi/veturi-teollisuus-suomessa/

Äkikseen kyllä hieman oudoksuttaa tuo VR:n pitkälle tulevaisuuteen diesel-vetureihin sitoutuminen, kun nyttemmin on ympäristöystävällisempi hydrogenkin saatavilla.

UK:n tilauksen kohdalla Alstom transformoi olemassa olevat veturit hydrogenillä toimiviksi, joka säästää kustannuksia ja ympäristöä.

Ajatelkaa vaikkapa Pasilan suurta ratapiha-aluetta, jossa koko asutusaluetta raskaasti saastuttavien dieselien sijaa veturit kävisivät hydrogenillä, joissa paikalliset päästöt ovat pelkkää vettä / veishöyryä.
Eli kannatat niin sanottua pitkien piippujen politiikkaa? Päästöistä viis, kunhan eivät ole omalla pihalla. ;)

Vety ei ole päästötön. Se on vain tapa varastoida energiaa. Eli esimerkiksi autoissa vety on vaihtoehto akulle, sillä erotuksella, että nykyisillä vedyntuotantotavoilla koko kierron hyötysuhde on paljon huonompi kuin kemiallisessa akussa.

Se ei toki välttämättä ole ongelma, esimerkiksi uusiutuvien kanssahan on ajoittain ongelmana ylituotanto. Jos sähköä on tarjolla liikaa, sitä kyllä voi hyvinkin olla kananttavaa silloin varastoida myös huonommalla hyötysuhteella.

Sähköenergiaa voi vedyn lisäksi varastoida myös synteettiseksi polttoaineeksi, jolloin se sopii suoraan olemassa oleviin moottoreihin ja on helpommin käsiteltävää.

Toisaalta, tuossa ratapiha työskentelyssä saattaisi ihan vain ladattavakin akuilla kulkeva veturi riittää, jos tuntuu, että paikallinen ilmanlaatu on ongelma.
+Lisää kommentti
Idioottivastaajat eivät näköjään ymmärrä vetykaasun räjähdysherkyyden tuomia ongelmia turvallisuuden osalta 🤔

Ja koska joku näistä idiooteista kohta haluaa väittää, että "hydrogen" olisi turvallinen vaihtoehto, niin ei ole, se on räjähdysherkkää vetyä!
1 VASTAUS:
"Idioottivastaajat eivät näköjään ymmärrä vetykaasun räjähdysherkyyden tuomia ongelmia turvallisuuden osalta 🤔"

Tuolla suunnattomalla älyllisyydellä ja mittaamattoman sivistyneellä esilletulolla voisi varmastikin mennä antamaan luentoja vaikkapa alla oleville tahoille ;-)

"Is hydrogen fuel dangerous?"

- https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/alternative-fuels/dangerous-hydrogen-fuel2.htm

*

"World's First Hydrogen-Powered Cruise Ship Scheduled"

- https://maritime-executive.com/article/worlds-first-hydrogen-powered-cruise-ship-scheduled

*

"New Liquefied Hydrogen Bunker Ship Design Unveiled"

- https://worldmaritimenews.com/archives/270023/new-liquefied-hydrogen-bunker-ship-design-unveiled/

Tokihan hydrogenkään ei ole ekologisesti mikään ympäristöä pelastava vaihtoehto, sillä sen valmistus itsessään aiheuttaa ympäristökuormitusta.
+Lisää kommentti
Diesel on kaikissa

- Pakettiautoissa
- Matkailuautoissa
- Traktoreissa
- Työkoneissa, kaivureissa, pyöräkoneissa, kuntien ajettavissa ruohonleikkureissa
- Metsäkoneissa
- Kuorma-autoissa
- Linja-autoissa
- Henkilöautojen massalla diesel on taloudellisempi kuin bensa, vähemmmän co2 päästöjä, kuljettajalle näkyy piempänä kulutuksena.

Koko yhteiskunta pyörii dieselin voimalla, teollisuus, ruokatuotanto, maatalous, linja-autot, puolustusvoiman kalusto kaikki dieselillä.

Moottorisahaa ei kannata keksiä dieselillä toimivaksi

Bensaa ei käytä kuin pienkoneet ja autot, autoissa todelliset kulutukset litroissa on korkeammat kuin samantehoisella turbo dieselilä.
4 VASTAUSTA:
Bensa on omiaan ruohonleikkureissa, moottorisahoissa, muissa pienkoneissa, liuottimissa, jne. Autoista pikkuautot, joilla käydään lähikaupassa, rouvien kampaajareissut, lasten harrastuskyyteihin, jne vastaaviin.
Näin bensa-autojen suuret päästöt jäävät kokonaisuudessaan pieniksi.
Mikä dieselin tilalle laivoissa, autoissa, vetureidsa.
Biodiesel on yhteiskunnalle taloudellisinta.
Ei tarvitse valtavia tukijaisia rikkallle sähikäisten ostajille.
Mieletön sähikäisten .....rikkaiden...tukeminen ketuttaa köyhempiä.
Avaus mahdollistaa Bainesin mukaan tuotteen laajemman jakelun ja tukee ”uusiutuvien polttoaineiden esiinmarssia”. Neste MY diesel on yhtiön mukaan uusiutuvaa, vähähiilistä ja biopohjaista. Se jalostetaan jätteistä ja tähteistä. Neste korostaa, että diesel on valmistettu vastuullisista raaka-aineista.

Nesteen mukaan sen raaka-ainevalikoimassa olevia jätteitä ja tähteitä ovat elintarviketeollisuuden eläinrasvajäte, elintarviketeollisuuden kalarasvajäte, kasviöljytuotannon jätteet ja tähteet (esimerkiksi palmuöljyn rasvahappotisle, käytetty valkaisusaviöljy), käytetty paistorasva ja tekninen maissiöljy (etanolituotannon tähde).

Polttoaine vähentää yhtiön mukaan kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia tavalliseen dieseliin verrattuna.
Diesel on mielekkäin koko kylmään Pohjolaan.
Sätikäinen on meletön, kun uusittava akusto maksaa 10.000 e.
Sätikäisen hinta romahtaa käytettynä.
Biodieseliä ja kolme uutta ydinvoimalaa vanhenevien lisäksi.
+Lisää kommentti
Kääkättäjät voivatkin sitten ostaa näitä vetureita kun diesel henkilöautojen tuotanto pian loppuu.
1 VASTAUS:
Miksi muka dieselhenkilöautojen tuotanto loppuisi? Ei, lopu niin kauan kuin polttomoottorihenkilöautoja ylipäänsä valmistetaan. Näin koska päästöt nousevat yhä tärkeämpään rooliin eikä silloin polttomoottoritekniikassa löydy dieseliä parempaa tekniikkaa käytännössä.
+Lisää kommentti
Mikä ongelma on diesel vetureissa?

Suomessa ei likikään koko rataverkko ole vielä sähköistetty. Aika paha vetää resiinalla tavaravaunuja. Onko vapaaehtoisia?
1 VASTAUS:
Ominaispaino on keskeisin nesteiden hyötysuhteissa.
Diesel on selvästi raskaampaa kuin bensa,
siksi sen hyötysuhde on ylivoimainen.
Kaasu keveimpänä tarjoaa heikoimman hyötysuhteen.
Biodiesel ratkaisee ilmaston lämpenemisen ??? Heko Heko !!!
Ja pelastaa valtion budjetin, kun rikkaita sätikäisen ostajia ei tarvitse vuolaasti,,,,,mielettömästi tukea !
+Lisää kommentti
SISUN TAI VANAJAN MOOTTORILLA OIS OLLUT EDULLISIN VAIHTOEHTO MUT EI TÄYTÄ HIILINIELUJA
4 VASTAUSTA:
Vanha kone voidaan urealla ja dieselin lisäaineilla päivittää.
Biodiesel sopii kaikkiin dieselkoneisiin. .O.K.
Lisää ydinvoimaa, vesivoimaa ja
dieselvoimaloita kehitysmaihin.
Tykkien ja hävittäjien vienti Afrikkaan ja tuonti Suomeen on mieletöntä.
Usein sähköauto ei kunnolla sovellu Suomen oloihin, kuten erään automerkin malli, joka on tarkoitettu Etelä- ja Keski-Eurooppaan.

– Siinä on lämmityslaite, mutta se on huomattavasti tehottomampi ja kuluttaa energiaa enemmän kuin tänne pohjoiseen tarkoitettu malli. Eräässä toisessa mallissa ei ole edes akun lämmitintä olemassa. Auton toimintasäde vähenee huomattavasti eli 150 kilometristä 60 kilometriin, toteaa Kallonen.

Automyyjä Markku Juvonen on törmännyt samaan ongelmaan.

– Lämmitysvastukset ovat piilossa, joten ostajan on vaikea hahmottaa niitä. Asiakkaat käyvät joskus kysymässä, minkä takia auto käyttää koko ajan polttomoottoria eikä kulje pelkällä sähköllä. Jos lämmitysvastuksia ei ole, vaaditaan, että auto on käynnissä, jotta auton sisätilat lämpeävät, kertoo Juvonen.
Venäjällä, Kiinassa ja Brasiliassa ei ole yhtään sähköautoa.
Luonto kuolee ilman hiilidioksidia. Huom Afrikka ilman puustoa.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

DIESEL on IKUINEN.

VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia sveitsiläiseltä teollisuuskonserni Stadlerilta. Maanantaina julkisuuteen kerrotun hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat VR:n mukaan ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.

Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia.

Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022. Koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1960,-70 ja -80-luvuilla valmistetut dieselveturit.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta