VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia sveitsiläiseltä teollisuuskonserni Stadlerilta. Maanantaina julkisuuteen kerrotun hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.
Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat VR:n mukaan ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.
Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia.
Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022. Koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1960,-70 ja -80-luvuilla valmistetut dieselveturit.
DIESEL on IKUINEN.
84
1211
Vastaukset
- Vitsivitsivitsi
Eipä bensavetureita tai olla olemassakaan?
😂🤣 - Coradia_iLint
Tiedä sitten josko VR:n hankkeen olisi voinut toteuttaa ympäristöllisesti paremmalla alla olevalla vaihtoehdolla.
Alstom: "Coradia iLint – the world's 1st hydrogen powered train"
- https://www.alstom.com/our-solutions-rolling-stock/coradia-ilint-worlds-1st-hydrogen-powered-train
- https://railway-news.com/alstom-eversholt-rail-new-hydrogen-train-uk/
Ddiesel-vetureihin tulisi saada vain jätteistä tehtyä "eco-dieseliä" mutta nesteen My Dieselinkin on ainakin osittain pseudo-ecoa koska skandaali-käyttää ekologisesti täysin moraalitonta ikimetsiä kaatavaa palmuöljyä koostumuksessaan (noin 20% ?).- Anonyymi
Taitaa olla järkevämpää tehdä siitä vedystä hiilidioksidin avulla nestemäistä polttoainetta ja ajaa sillä dieselveturia.
Vety on sellaisenaan vaikeasti säilytettävää, vaikeasti käsiteltävää, ja tekniikkaa sen käyttämiseksi autoissa / vetureissa, jne. on edelleen erittäin hintavaa.
Eikä sitä vetyäkään päästöttömästi saada tuotettua, sen tuottamiseksi tarvitaan sähköä. Teollisuuden sivuvirrat ovat liian pieniä isompi muotoiseen tuotantoon.
- Osaamispulaa
Miksi ei tehdä Suomessa, suomalaisena työnä?
Miksi ostetaan ulkomailta?- Coradia_iLint
Suomessa veturiteollisuus on ollut varsin pienimuotoista, vaikka sillä onkin pitkät perinteet:
- https://www.suomenkiskokalustotehdas.fi/veturi-teollisuus-suomessa/
Äkikseen kyllä hieman oudoksuttaa tuo VR:n pitkälle tulevaisuuteen diesel-vetureihin sitoutuminen, kun nyttemmin on ympäristöystävällisempi hydrogenkin saatavilla.
UK:n tilauksen kohdalla Alstom transformoi olemassa olevat veturit hydrogenillä toimiviksi, joka säästää kustannuksia ja ympäristöä.
Ajatelkaa vaikkapa Pasilan suurta ratapiha-aluetta, jossa koko asutusaluetta raskaasti saastuttavien dieselien sijaa veturit kävisivät hydrogenillä, joissa paikalliset päästöt ovat pelkkää vettä / veishöyryä. - KehitysmaaSuomi
Pitäisi tehdä Suomessa, Suomi työnä!!
Markkinatalous vie rahat ja osaamisen Suomesta!
Omatoimisuus tarpeen, diesel hybridi veturi voisi olla vientituote!!
Mutta politikkomme haluaa tehdä Suomesta kehitysmaan. - Kuinkello
Mahtaa käydä nätisti kun on sveitsiläistä laatua?
- MiksiEiValittu
KehitysmaaSuomi kirjoitti:
Pitäisi tehdä Suomessa, Suomi työnä!!
Markkinatalous vie rahat ja osaamisen Suomesta!
Omatoimisuus tarpeen, diesel hybridi veturi voisi olla vientituote!!
Mutta politikkomme haluaa tehdä Suomesta kehitysmaan.Onko Suomessa osaamista, jolla pystyisi kilpailemaan sveitsiläisen veturin kanssa? Tarjosiko suomalainen valmistaja omaa vaihtoehtoaan? Jos tarjosi, miksi ei pärjännyt kilpailussa?
Ei kotimaista voi eikä kannatakaan valita ellei se ole kilpailukykyinen. Siinä ajanmittaan kävisi kuin aikanaan bilateraalikaupassa Neuvostoliiton kanssa eli tuettu kotimainen teollisuus ei pärjännyt kansainvälisessä kilpailussa osaamisen eikä laadun kanssa, kun siihen tilanteeseen joutui. Seurauksena kaikkien aikojen syvin lama Suomessa.
Kotimainen pitää valita tietysti, jos se on kilpailukykyinen hinnan. laadun ja teknisten ominaisuuksien osalta. Muuten tuettaisiin epäreilusti huonompaa tuotetta. - Coradia_iLint
KehitysmaaSuomi kirjoitti:
Pitäisi tehdä Suomessa, Suomi työnä!!
Markkinatalous vie rahat ja osaamisen Suomesta!
Omatoimisuus tarpeen, diesel hybridi veturi voisi olla vientituote!!
Mutta politikkomme haluaa tehdä Suomesta kehitysmaan.Mikäli tuota logiikkaa seurataan, niin Suomen tulisi muusta maailmasta eristäytyen ja "kolhoosotalouteen" keskittyen sulkea rajansa ja pitäytyä vain siinä mitä Suomessa kyetään saamaan akaiseksi suomalaisten kesken ja maan omilla raaka-ineilla aikaieksi, eli ei vienti- eikä tuontiteollisuutta. Tämä myös tieteellisen tieto-taidon suhteen hyödyntämättä toisaalla saavutettuja tieteellisiä saavutuksia.
Onhan se edelleen tuon logiikan mukaan rikollista kun Suomi saa tilauksia vientiin mm. telakoilleen ;-)
"Risteilijätoimitus Saksaan siivitti kauppataseen plussalle tammikuussa"
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006030931.html - Anonyymi
MiksiEiValittu kirjoitti:
Onko Suomessa osaamista, jolla pystyisi kilpailemaan sveitsiläisen veturin kanssa? Tarjosiko suomalainen valmistaja omaa vaihtoehtoaan? Jos tarjosi, miksi ei pärjännyt kilpailussa?
Ei kotimaista voi eikä kannatakaan valita ellei se ole kilpailukykyinen. Siinä ajanmittaan kävisi kuin aikanaan bilateraalikaupassa Neuvostoliiton kanssa eli tuettu kotimainen teollisuus ei pärjännyt kansainvälisessä kilpailussa osaamisen eikä laadun kanssa, kun siihen tilanteeseen joutui. Seurauksena kaikkien aikojen syvin lama Suomessa.
Kotimainen pitää valita tietysti, jos se on kilpailukykyinen hinnan. laadun ja teknisten ominaisuuksien osalta. Muuten tuettaisiin epäreilusti huonompaa tuotetta.Osaamista kyllä on, ei se siihen kaadu.
Mutta tässä talousjärjestelmässä mikä meillä on, kaikkea ei kannata tehdä itse.
Tehokkuus tulee siitä, että eri osapuolet erikoistuu eri asioihin ja kun tehdään suuremmassa määrin, kilpailukyky hinnassa, jne. tulee sitä kautta.
Esimerkiksi kun joku suunnittelee veturin sillä periaatteella, että se menee keplaa myös vientiin, tulee edut suuremmasta volyymista, jne. - Anonyymi
Coradia_iLint kirjoitti:
Suomessa veturiteollisuus on ollut varsin pienimuotoista, vaikka sillä onkin pitkät perinteet:
- https://www.suomenkiskokalustotehdas.fi/veturi-teollisuus-suomessa/
Äkikseen kyllä hieman oudoksuttaa tuo VR:n pitkälle tulevaisuuteen diesel-vetureihin sitoutuminen, kun nyttemmin on ympäristöystävällisempi hydrogenkin saatavilla.
UK:n tilauksen kohdalla Alstom transformoi olemassa olevat veturit hydrogenillä toimiviksi, joka säästää kustannuksia ja ympäristöä.
Ajatelkaa vaikkapa Pasilan suurta ratapiha-aluetta, jossa koko asutusaluetta raskaasti saastuttavien dieselien sijaa veturit kävisivät hydrogenillä, joissa paikalliset päästöt ovat pelkkää vettä / veishöyryä.Eli kannatat niin sanottua pitkien piippujen politiikkaa? Päästöistä viis, kunhan eivät ole omalla pihalla. ;)
Vety ei ole päästötön. Se on vain tapa varastoida energiaa. Eli esimerkiksi autoissa vety on vaihtoehto akulle, sillä erotuksella, että nykyisillä vedyntuotantotavoilla koko kierron hyötysuhde on paljon huonompi kuin kemiallisessa akussa.
Se ei toki välttämättä ole ongelma, esimerkiksi uusiutuvien kanssahan on ajoittain ongelmana ylituotanto. Jos sähköä on tarjolla liikaa, sitä kyllä voi hyvinkin olla kananttavaa silloin varastoida myös huonommalla hyötysuhteella.
Sähköenergiaa voi vedyn lisäksi varastoida myös synteettiseksi polttoaineeksi, jolloin se sopii suoraan olemassa oleviin moottoreihin ja on helpommin käsiteltävää.
Toisaalta, tuossa ratapiha työskentelyssä saattaisi ihan vain ladattavakin akuilla kulkeva veturi riittää, jos tuntuu, että paikallinen ilmanlaatu on ongelma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kannatat niin sanottua pitkien piippujen politiikkaa? Päästöistä viis, kunhan eivät ole omalla pihalla. ;)
Vety ei ole päästötön. Se on vain tapa varastoida energiaa. Eli esimerkiksi autoissa vety on vaihtoehto akulle, sillä erotuksella, että nykyisillä vedyntuotantotavoilla koko kierron hyötysuhde on paljon huonompi kuin kemiallisessa akussa.
Se ei toki välttämättä ole ongelma, esimerkiksi uusiutuvien kanssahan on ajoittain ongelmana ylituotanto. Jos sähköä on tarjolla liikaa, sitä kyllä voi hyvinkin olla kananttavaa silloin varastoida myös huonommalla hyötysuhteella.
Sähköenergiaa voi vedyn lisäksi varastoida myös synteettiseksi polttoaineeksi, jolloin se sopii suoraan olemassa oleviin moottoreihin ja on helpommin käsiteltävää.
Toisaalta, tuossa ratapiha työskentelyssä saattaisi ihan vain ladattavakin akuilla kulkeva veturi riittää, jos tuntuu, että paikallinen ilmanlaatu on ongelma.Vedyssä on yksi mainio puoli:
Vetyä voi tuottaa sähköllä vedestä, jolloin vesi hajoaa sähkön vaikutuksesta vedyksi ja hapeksi:
2 H²O -> 2 H² O²
Mainiota asiassa on se, että vetyä voidaan tuottaa vedestä silloin, kun saatavilla on aurinko- ja/tai tuulivoimaa. Silloin kun ei tuule eikä aurinkopanelitkaan tuota sähköä, vedyntuottoreaktio seis.
Tähän asti tilanne on ollut se, että aurinko- ja/tai tuulivoima ovat kyllä energiakustannuksiltaan ilmaisia, mutta aloitus- ja huoltokustannukset noissakin on, ja lisähaittana se, että ihminen ei päätä sitä milloin tuulee eikä, milloin aurinko paistaa.
Mutta vedyn tuotto vedestä sähköllä on erinomainen käyttökohde noille "sattumavoima" -nimikkeelläkin tunnetuille aurinko- ja tuulivoimalle.
Puhtaalla vedellä reaktio ei onnistu ainakaan järkevästi (ainoa keino saada reaktio tapahtumaan olisi nostaa jännitettä, mutta silloin hyötysuhde huononee ja suuri osa energiasta menee hukkalämmön tuottamiseen eikä veden hajottamiseen).
Veden saa johtavaksi joko ruokasuolalla NaCl (huono vaihtoehto, koska tukkii elektrodit ei -toivotulla reaktiotuotteella, eli toimii hetken, mutta ei jatkuvasti), tai sitten rikkihapolla, siksihän sitä auton lyijyakussakin käytetään, eli rikkihappo tekee vedestä sähköä paremmin johtavaa.
Juu, vedyn ja hapen seos on todellakin räjähdysherkkää, siksipä vety pitää säilyttää vaikkapa painepullossa, jossa on vain vetyä, ei happea.
em. syystä vettä ei saa hajottaa vaihtovirralla (koska silloin molemmilla elektrodeilla muodostuisi juurikin räjähdysherkkää vedyn ja hapen seosta), vaan hajotus pitää tehdä tasavirralla, tällöin toisella elektrodilla muodostuu vetyä ja toisella happea.
Idioottivastaajat eivät näköjään ymmärrä vetykaasun räjähdysherkyyden tuomia ongelmia turvallisuuden osalta 🤔
Ja koska joku näistä idiooteista kohta haluaa väittää, että "hydrogen" olisi turvallinen vaihtoehto, niin ei ole, se on räjähdysherkkää vetyä!- Coradia_iLint
"Idioottivastaajat eivät näköjään ymmärrä vetykaasun räjähdysherkyyden tuomia ongelmia turvallisuuden osalta 🤔"
Tuolla suunnattomalla älyllisyydellä ja mittaamattoman sivistyneellä esilletulolla voisi varmastikin mennä antamaan luentoja vaikkapa alla oleville tahoille ;-)
"Is hydrogen fuel dangerous?"
- https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/alternative-fuels/dangerous-hydrogen-fuel2.htm
*
"World's First Hydrogen-Powered Cruise Ship Scheduled"
- https://maritime-executive.com/article/worlds-first-hydrogen-powered-cruise-ship-scheduled
*
"New Liquefied Hydrogen Bunker Ship Design Unveiled"
- https://worldmaritimenews.com/archives/270023/new-liquefied-hydrogen-bunker-ship-design-unveiled/
Tokihan hydrogenkään ei ole ekologisesti mikään ympäristöä pelastava vaihtoehto, sillä sen valmistus itsessään aiheuttaa ympäristökuormitusta.
- Bergen
Diesel on kaikissa
- Pakettiautoissa
- Matkailuautoissa
- Traktoreissa
- Työkoneissa, kaivureissa, pyöräkoneissa, kuntien ajettavissa ruohonleikkureissa
- Metsäkoneissa
- Kuorma-autoissa
- Linja-autoissa
- Henkilöautojen massalla diesel on taloudellisempi kuin bensa, vähemmmän co2 päästöjä, kuljettajalle näkyy piempänä kulutuksena.
Koko yhteiskunta pyörii dieselin voimalla, teollisuus, ruokatuotanto, maatalous, linja-autot, puolustusvoiman kalusto kaikki dieselillä.
Moottorisahaa ei kannata keksiä dieselillä toimivaksi
Bensaa ei käytä kuin pienkoneet ja autot, autoissa todelliset kulutukset litroissa on korkeammat kuin samantehoisella turbo dieselilä.- MuutenTurhia
Bensa on omiaan ruohonleikkureissa, moottorisahoissa, muissa pienkoneissa, liuottimissa, jne. Autoista pikkuautot, joilla käydään lähikaupassa, rouvien kampaajareissut, lasten harrastuskyyteihin, jne vastaaviin.
Näin bensa-autojen suuret päästöt jäävät kokonaisuudessaan pieniksi. - BiodieselJärkevää
Mikä dieselin tilalle laivoissa, autoissa, vetureidsa.
Biodiesel on yhteiskunnalle taloudellisinta.
Ei tarvitse valtavia tukijaisia rikkallle sähikäisten ostajille.
Mieletön sähikäisten .....rikkaiden...tukeminen ketuttaa köyhempiä. - DieselPelittääBest
Avaus mahdollistaa Bainesin mukaan tuotteen laajemman jakelun ja tukee ”uusiutuvien polttoaineiden esiinmarssia”. Neste MY diesel on yhtiön mukaan uusiutuvaa, vähähiilistä ja biopohjaista. Se jalostetaan jätteistä ja tähteistä. Neste korostaa, että diesel on valmistettu vastuullisista raaka-aineista.
Nesteen mukaan sen raaka-ainevalikoimassa olevia jätteitä ja tähteitä ovat elintarviketeollisuuden eläinrasvajäte, elintarviketeollisuuden kalarasvajäte, kasviöljytuotannon jätteet ja tähteet (esimerkiksi palmuöljyn rasvahappotisle, käytetty valkaisusaviöljy), käytetty paistorasva ja tekninen maissiöljy (etanolituotannon tähde).
Polttoaine vähentää yhtiön mukaan kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia tavalliseen dieseliin verrattuna. - Anonyymi
Diesel on mielekkäin koko kylmään Pohjolaan.
Sätikäinen on meletön, kun uusittava akusto maksaa 10.000 e.
Sätikäisen hinta romahtaa käytettynä.
Biodieseliä ja kolme uutta ydinvoimalaa vanhenevien lisäksi.
- Anonyymi
Kääkättäjät voivatkin sitten ostaa näitä vetureita kun diesel henkilöautojen tuotanto pian loppuu.
- Anonyymi
Miksi muka dieselhenkilöautojen tuotanto loppuisi? Ei, lopu niin kauan kuin polttomoottorihenkilöautoja ylipäänsä valmistetaan. Näin koska päästöt nousevat yhä tärkeämpään rooliin eikä silloin polttomoottoritekniikassa löydy dieseliä parempaa tekniikkaa käytännössä.
- Anonyymi
Mikä ongelma on diesel vetureissa?
Suomessa ei likikään koko rataverkko ole vielä sähköistetty. Aika paha vetää resiinalla tavaravaunuja. Onko vapaaehtoisia?- Anonyymi
Ominaispaino on keskeisin nesteiden hyötysuhteissa.
Diesel on selvästi raskaampaa kuin bensa,
siksi sen hyötysuhde on ylivoimainen.
Kaasu keveimpänä tarjoaa heikoimman hyötysuhteen.
Biodiesel ratkaisee ilmaston lämpenemisen ??? Heko Heko !!!
Ja pelastaa valtion budjetin, kun rikkaita sätikäisen ostajia ei tarvitse vuolaasti,,,,,mielettömästi tukea !
- Anonyymi
SISUN TAI VANAJAN MOOTTORILLA OIS OLLUT EDULLISIN VAIHTOEHTO MUT EI TÄYTÄ HIILINIELUJA
- Anonyymi
Vanha kone voidaan urealla ja dieselin lisäaineilla päivittää.
Biodiesel sopii kaikkiin dieselkoneisiin. .O.K. - Anonyymi
Lisää ydinvoimaa, vesivoimaa ja
dieselvoimaloita kehitysmaihin.
Tykkien ja hävittäjien vienti Afrikkaan ja tuonti Suomeen on mieletöntä. - Anonyymi
Usein sähköauto ei kunnolla sovellu Suomen oloihin, kuten erään automerkin malli, joka on tarkoitettu Etelä- ja Keski-Eurooppaan.
– Siinä on lämmityslaite, mutta se on huomattavasti tehottomampi ja kuluttaa energiaa enemmän kuin tänne pohjoiseen tarkoitettu malli. Eräässä toisessa mallissa ei ole edes akun lämmitintä olemassa. Auton toimintasäde vähenee huomattavasti eli 150 kilometristä 60 kilometriin, toteaa Kallonen.
Automyyjä Markku Juvonen on törmännyt samaan ongelmaan.
– Lämmitysvastukset ovat piilossa, joten ostajan on vaikea hahmottaa niitä. Asiakkaat käyvät joskus kysymässä, minkä takia auto käyttää koko ajan polttomoottoria eikä kulje pelkällä sähköllä. Jos lämmitysvastuksia ei ole, vaaditaan, että auto on käynnissä, jotta auton sisätilat lämpeävät, kertoo Juvonen. - Anonyymi
Venäjällä, Kiinassa ja Brasiliassa ei ole yhtään sähköautoa.
Luonto kuolee ilman hiilidioksidia. Huom Afrikka ilman puustoa. - Anonyymi
Diesel on turvallinen, lämmin ja kestävä.
Ylivoimainen matka-auto.
Valinnanvapaus on demokratiaa.
Käskytys ja pakotus on diktatuuria. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel on turvallinen, lämmin ja kestävä.
Ylivoimainen matka-auto.
Valinnanvapaus on demokratiaa.
Käskytys ja pakotus on diktatuuria.Päämisteri Rinne ilmastovouhotti ja pelotteli tänään
Ilomatsissa:
Lämpötila nousee kymmenen astetta.
Rinteestä on tullut metereologi.
Ihanaa, jos lämmön nousu on totta.
Ei tartte lähteä Taikkuihin.
- Anonyymi
Koska tulee sähkötraktoteita tai sähkölaivoja ?
Diesel on kokonaispuhtain ja parhaalla hyötysuhteella.- Anonyymi
Valtava tappelu Stadin kerrostaloillaa uusita sähkötolpista.
Taloyhtiöt joutuvat vaihtamaan maakaapeleita ym.
Me lähdetään dieselillä joululomalle ja talvilomalle landelle.
Onko se rikos, josta rangaistaan ??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtava tappelu Stadin kerrostaloillaa uusita sähkötolpista.
Taloyhtiöt joutuvat vaihtamaan maakaapeleita ym.
Me lähdetään dieselillä joululomalle ja talvilomalle landelle.
Onko se rikos, josta rangaistaan ???kandee pysyä siellä stadissa, ei tänne maalle kannata tulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kandee pysyä siellä stadissa, ei tänne maalle kannata tulla.
Uusi tekniikka tekee dieselisä ylivoimaisen.
Euro 6. ja Euro 5. vuodesta 2009 asti ovat aiva eri tekniikalla kuin
20 vuotta vanhat dieselit.
Täytyy toisaalta muistaa, että kierrätys on parhainta luonnonsuojelua,
ja uskonsodat, köyhyys ja naisen asema kehitysmaissa ovat
suurimmat ongelmat maailmassa.
Entä Intia, Kiina,Usa ja heidän ilmastonsa ???
- Anonyymi
Pohjolassa diesel on ikuinen.
Stadissa potkukelkkailija on itkuinen.
Varsinkin kun katu on litkuinen. - Anonyymi
Kokonaipäästöt dieselillä pienimmät.
Lapsityövoiman käyttö kaivoksilla ketuttaa.
Kierrätys on POP. Diesel säästää pääomia ja mineraaleja. - Anonyymi
Lennot jatkuvat Malmilla.
Me lennetään Taikkulaan tammikuussa, kuten aikki Maikkarin toimittajatkin.
Talvilomalla lennetään Leville.
Pääsiäisenä lennetään Roomaan.
Kesällä lennetään Brasiliaan.
Ollaan niin Vihreitä, mekin. - Anonyymi
Rikas väestönosa uskoo pelkkään sähköön ja yhteen taivaaseen.
Onneksi ainakin pohjoinen Suomi on vielä vapaa pakottamisesta.
.
JK. Lisää ydinvoimaa ja vesivoimas pikaisesti. - Anonyymi
Diesel on
Pohjoisessa Ikuinen.- Anonyymi
Rikkaille tuetut Teslat.
Köyhille pelkät Eslat.
Persut saavat huikean vaalivoiton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rikkaille tuetut Teslat.
Köyhille pelkät Eslat.
Persut saavat huikean vaalivoiton.Lisää ydinvoimaa ja
Vesivoimas tarvitaan pikaisesti, jos sähköiskut soessa jatkuvat.
Fortumin ydinvoimalat vanhenevat........nopeita päätöksiä päivittämisestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisää ydinvoimaa ja
Vesivoimas tarvitaan pikaisesti, jos sähköiskut soessa jatkuvat.
Fortumin ydinvoimalat vanhenevat........nopeita päätöksiä päivittämisestä.Diesel on ikuinen kuorma-autoissa, pakettiautoissa ja henkilöautoissa,
joissa vaaditaan varmuutta ja taloudellista kulkemista kehä kolmosen ulkopuolella.
Sätkis käy hyvin Stadiin, mutta ei koskaan koko Suomeen.
Kumpi on todellinen ongelma diesel vai korona ???
- Anonyymi
Akku ei räjähdä koskaan.
- Anonyymi
Nyt matkaillaan kotimaassa sähköautolla. Ha ha haa.
Ei onnistu kun jää taipaöeelle odottamaan hinausautoa. - Anonyymi
Sisu Diesel, nykyään Agco Power investoi viime vuonna yli 100 miljonaa euroa uuteen moottoritehtaaseen.
" Polttomoottori on raskaiden työkoneiden pääasiallinen voimanlähde nyt ja tulevaisuudessa. Moottorit muuttuvat yhä ympäristöystävällisemmiksi päästömääräysten ja uusiutuvien polttoaineiden myötä. Uudet moottorimme soveltuvat myös hybridi- ja sähkökäyttöön. Meillä Linnavuoren moottoritehtaalla tämä investointi nähdään suurena luottamuksen osoituksena ja se vahvistaa uskoamme tulevaisuuteen, sanoo AGCO Powerin toimitusjohtaja Juha Tervala.
Uudet moottorit ovat aiempaa polttoainetaloudellisempia, puhtaampia ja helpompia valmistaa. Ne täyttävät viimeisimmät päästömääräykset. Uusi moottoriperhe on myös monikäyttöisempi erilaisiin työkone- ja maantiekäyttöihin. Uuden moottoriperheen valmistus alkaa uudistetulla tehtaalla vuonna 2022." - Anonyymi
Viimeksi Suomessa yritettiin rakentaa kunnon linjavetureita kun kehitettiin "Iso vaalee". Noita diesel-sähköisiä vetureita yritettiin tarjota myös pohjoisamerikkaan, mutta siellä kelpaa vain vanhalla tekniikalla omassa maassa tehdyt veturit. Nuo suomalaisveturit hoitivat hienosti matkustajaliikenteenkin pohjoisessa ennen kuin sähköistys valmistui. Nyt nuo veturit ovat raskaassa tavaraliikenteessä, mm. malmijunia vetämässä.
Vaihtoveturit ovat pelkästään dieseleitä (sähköistys ei ulotu kaikkialle) ja ne vanhenee koko ajan käsiin. Uusia pitää saada, mutta Suomessa ei ole enää tuollaista veturivalmistusta.- Anonyymi
Vielä kerran yrittiin kehittää vaihtoveturikin, kun valmistettiin diesel-sähköinen prototyyppi Dv13. Sitä ei kuitenkaan alettu rakentamaan sarjana ja prototyyppikin muokattiin työkonekyttöön ratojen ylläpitoon.
- Anonyymi
Diesel on ikiliikkuja.
Miksi junat kulkevat dieselillä Intiassa ja Usassa.
Kun niiden hyötysuhde on korkein.- Anonyymi
Mikä dieselin korvaa työkoneista ja kuorma-autoissa korvessa ?
Ei mikään
Kotimaan matkailu perustuu dieseliin ja bensaan.
- Anonyymi
Jees, kyllä polttomoottoreita käytetään vielä hyvin pitkään.
On eri asia mistä ja miten se polttoneste tulevaisuudessa tehdään. Maaöljyn käyttö varmasti vähenee.
Dieseliä voi tehdä levistä , kasveista ja puusta. tai ylipäänsä melkein mistä vaan.
Periaatteessa sitä voi tehdä ilmastaja vedestä jos vaan on sähköenergiaa saatavilla.
Vedestä saa vedyn ja ilmasta hiiltä.
Ei se niinkovin isoa aurinkokennokenttää tarvi että sadaan sähkö millä voidaan tehdä diesel Suomen tarpeisiin. Toistaiseksi vielä liian kallista mutta kehitys kehittyy. - Anonyymi
Intiaan, Afrikkaan ja Venäjälle viedään valtavasti Dieseleitä.
Mieti sitä viherpeippo. - Anonyymi
Niin vain Sveitsi tekee kauppaa EU:hun. Euu-jäsenyys oli Suomelle vähintäänkin tarpeeton!
- Anonyymi
Olehan putinisti siellä hiljaa. Suomi ei mene Venäjän syliin, vaikka miten haikailisit.
Ilman EU:ta Suomi olisi täysin Venäjän armoilla. - Anonyymi
Tekee kyllä. Tosin Sveitsi, kuten Norjakin, maksavat jopa moninkertaisesti nettomaksua EU:lle Suomen nettomaksuun verrattuna, jotta pääsevät EU:n sisämarkkinoille suunnilleen jäsenyysehdoilla. Hurjasta maksuista huolimatta nuo maat eivät ole päättämässä mistään, vaan mukautuvat jäsenten tekemiin päätöksiin.
Ei kyllä kuullosta miltään osin järkevältä vaihtoehdolta Suomelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekee kyllä. Tosin Sveitsi, kuten Norjakin, maksavat jopa moninkertaisesti nettomaksua EU:lle Suomen nettomaksuun verrattuna, jotta pääsevät EU:n sisämarkkinoille suunnilleen jäsenyysehdoilla. Hurjasta maksuista huolimatta nuo maat eivät ole päättämässä mistään, vaan mukautuvat jäsenten tekemiin päätöksiin.
Ei kyllä kuullosta miltään osin järkevältä vaihtoehdolta Suomelle.1000 uutta hiilivoimalaa valmistuu Kiinassa. Jatka tästä, viherpeippo.
Venäjällä ja Intiassa sekä Amerikassa ,,,,arvaa millä kuljetaan ?
Sähköautolla Lapissa,,,,,höpö, höpö.
- Anonyymi
Vanhemmat kestävät dieselin halutaan ostaa Afrikkaan.
Köyhyys- ja naisen asema kehitysmaissa ovat oikeat ongelmat .
Suomen vihreät rikkaat rouvat eivät välitä köyhistä siskoistaan. - Anonyymi
Toimimattoman lataushybridiauton kanssa paininut kuluttaja kohdisti ensin vaatimukset laturin maahantuojaan ja auton korjanneeseen yritykseen, kunnes esitti vaatimukset auton myyneelle liikkeelle.
Sulakkeet paloivat joka ilta.
Myös vaimon sulakkeet paloivat.
Widdumainen tekele koko sätkäkone. - Anonyymi
Tämä taitaa olla ennätysketju asiasta pieleen kirjoittelusta.
Ketju aloitettiin keskustelemalla dieselvetureista ja lopuksi mentiin jo hybridiauton latausongelmiin.
Älytöntä! - Anonyymi
Usan, Intian, Kiinan ja Brasilian sekä Australian junat kulkevat vielä kauan dieselillä.
Kun siinä on paras hyötysuhde. - Anonyymi
Kolariin menee onneksi dieseljuna.
- Anonyymi
Polttis on lämmin ja matkavarma.
Sähikäisen lataus on widdumaista ja vaarallista.- Anonyymi
Eihän sähkövetureita latailla, ne ottaa sähkönsä ajolangasta raiteiden yläpuolelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sähkövetureita latailla, ne ottaa sähkönsä ajolangasta raiteiden yläpuolelta.
Apuva,
Keskustan Kimmo Tiilikainen on taas päättämässä sähköautotuesta rikkaille.
Kimmo upotti jo viimein puolueen energia- toilailuillaan.
Köyhät maksamaan nousevat polttisverot, rikkaille verohelpotukset.
- Anonyymi
Litiumakku hyytyy pakkasella nopeasti.
IPhone akku heti finitto pakkasella
Mieti sitä viherpeippo.- Anonyymi
Eipä noita litiumakkuja käytetä dieselvetureissa ja iPhonekin voi olla vain veturinkuljettajalla henkilökohtaisena puhelimena.
Hieman tarkkuutta mihin keskusteluketjuun vastailee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä noita litiumakkuja käytetä dieselvetureissa ja iPhonekin voi olla vain veturinkuljettajalla henkilökohtaisena puhelimena.
Hieman tarkkuutta mihin keskusteluketjuun vastailee.Pitäisi varmaan keksiä sähköllä toimva veturi.
Eiku... sähköllähän ne valtaosin toimii. Joko verkkovirralla tai dieselin pyörittämällä generaattorilla.
- Anonyymi
Jopa umpivihreät myöntävät, että raskas liikenne kulkee vielä vuosikymmeniä dieselillä.
Kun sen hyötysuhde on ylivoimainen.
Pitkillä matkoilla korvaamaton.
Seikka on Saletti.- Anonyymi
Nokilekan hyötysuhde on kohtuullinen, mutta se nokipäiden ylistämä pieni kulutus johtuu lähinnä polttoaineen tiheydestä, joka on 10 % bensaa suurempi. Siksi siinä on enemmän energiaa per litra ja litroissa mitattu kulutus pienempi. Toisaalta CO2, NOx ja hiukkaspäästöt per litra polttoainetta selvästi suuremmat ja polttoaineentuotannonkin päästöt suuremmat.
Vaan jos verrataan energian määrää per kilo, niin ihan tasoissa bensa ja diesel ja kaasumaisissa polttoaineissa itseasiassa enemmän potkua. Kaasuissa vain se vika, että pienen tiheyden vuoksi niitä on vaikeaa pakata mukaan riittävää määrää. Viking Grase sentaan kulkee maakaasulla.
Henkilöautoissa saastuttavista nokilekoista pitää päästä eroon, koska ne ovat saastuttavia. Raskaassa liikenteessä ongelma on pienempi, koska näissä pakokaasut puhdistetaan tehokkaammin. Eikä niitä vaihtoehtojakaan juuri ole tarjolla vielä.
No, kuorma-autoja ja busseja on kyllä maakaasukäyttöisinä, mutta tämä on purkkaviritys. Kaasu kuuluu polttaa kaasu- eli ottomoottorissa. Dieselissä ei toimi sellaisenaan, vaan pitää käyttää 10-15 % diesliä sytykkeenä.
Norjassa on myös akkukäyttöisiä lauttoja ja suunnitteilla myös akkukäyttöinen laiva suht lyhyelle reitille materiaalikuljetuksiin.
Dieseliä on soviteltu lentokoneisiinkin, huonolla menestyksellä. Teekkarin ilmailukerho moisen hankki ja sehän pääsi otsikoihin tehtyään 2 pakkolaskua moottorivian vuoksi. Jälkimmäisellä kerralla meree, joten taisi lentelyt loppua siihen.
Akkukäyttöisiä pienkoneita on jo olemassa ja pieniä matkustajakoneita lyhyille matkoille suunnitteilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nokilekan hyötysuhde on kohtuullinen, mutta se nokipäiden ylistämä pieni kulutus johtuu lähinnä polttoaineen tiheydestä, joka on 10 % bensaa suurempi. Siksi siinä on enemmän energiaa per litra ja litroissa mitattu kulutus pienempi. Toisaalta CO2, NOx ja hiukkaspäästöt per litra polttoainetta selvästi suuremmat ja polttoaineentuotannonkin päästöt suuremmat.
Vaan jos verrataan energian määrää per kilo, niin ihan tasoissa bensa ja diesel ja kaasumaisissa polttoaineissa itseasiassa enemmän potkua. Kaasuissa vain se vika, että pienen tiheyden vuoksi niitä on vaikeaa pakata mukaan riittävää määrää. Viking Grase sentaan kulkee maakaasulla.
Henkilöautoissa saastuttavista nokilekoista pitää päästä eroon, koska ne ovat saastuttavia. Raskaassa liikenteessä ongelma on pienempi, koska näissä pakokaasut puhdistetaan tehokkaammin. Eikä niitä vaihtoehtojakaan juuri ole tarjolla vielä.
No, kuorma-autoja ja busseja on kyllä maakaasukäyttöisinä, mutta tämä on purkkaviritys. Kaasu kuuluu polttaa kaasu- eli ottomoottorissa. Dieselissä ei toimi sellaisenaan, vaan pitää käyttää 10-15 % diesliä sytykkeenä.
Norjassa on myös akkukäyttöisiä lauttoja ja suunnitteilla myös akkukäyttöinen laiva suht lyhyelle reitille materiaalikuljetuksiin.
Dieseliä on soviteltu lentokoneisiinkin, huonolla menestyksellä. Teekkarin ilmailukerho moisen hankki ja sehän pääsi otsikoihin tehtyään 2 pakkolaskua moottorivian vuoksi. Jälkimmäisellä kerralla meree, joten taisi lentelyt loppua siihen.
Akkukäyttöisiä pienkoneita on jo olemassa ja pieniä matkustajakoneita lyhyille matkoille suunnitteilla.Hölmöläisetkin suunnittelivat mitä sattuu.
Onko Suomessa pakko jokaisen, köyhänkin, ostaa sähköauto,
että Kiina ja Intia pelastuvat.
Käytetty ja kierrätys on HOT ja POP, säästetään luonnonvaroja.
- Anonyymi
Dieselmoottori, joka on taloudellinen ja käyttää uusiutuvaa polttoainetta, tulee olemaan vielä kauan paras vaihtoehto raskaisiin kuljetuksiin, vakuuttaa Scania Suomen myyntijohtaja Frej Svartsjö.
Scania jatkaakin dieselmoottorin kehittämistä. Volkswagen-konsernin omistama ruotsalainen kuorma-automerkki on Suomen myydyin reilun neljänneksen markkinaosuudella.- Anonyymi
Tekeekö Scania vetureitakin (tämä ketjun aihe).
- Anonyymi
Usassa lähes kaikki junat dieselvetoisia.
Samoin Intiassa ja Kiinassa. - Anonyymi
Raskas liikenne ei toimi Suomessa koskaan pelkällä sähköllä.
Höpöphöpö puhetta kylmässä Pohjolassa. - Anonyymi
Diiseli-kiima on ikuista, mutta diesel polttoaineena henkilöautoissa ei ole sitä ole.
Varmaan traktoreita varten joudutaan jotain bio-diiseliä valmistamaan seuraavat 10 vuotta, mutta eiköhän traktoritkin sähköisty vähitellen. - Anonyymi
Rekkarally vähenee kun VR saa vanhat lokomot uusittua?
- Anonyymi
Sähkön siirtohinnat ovat mielettömän korkeat.
Mielettömän haasteellista sähikäisille.
Kattava latausverkosto maaseudulla on jepetystä.
- Anonyymi
SÄHKÖAJONEUVOJEN korjaamoa vaativa ylläpito eli huollot ja korjaukset tulevat kalliimmiksi kuin vastaavien bensiiniautojen, kertoo nyt analyysitoimisto We Predictin uunituore tutkimus.
Tulos pohjautuu Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa tutkittuun noin 19 miljoonaan vuosien 2016 ja 2021 välillä valmistetun auton huolto- ja korjaamokäyntiin.
Ovatko ukkonen, kova vesisade ja sähköauto vaarallinen yhdistelmä?
Tutkimuksen mukaan sähköauton ylläpito olisi kolmen kuukauden omistamisen jälkeen peräti 2,3 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton. - Anonyymi
Luken tutkimuspäällikkö Winquist nostaa esiin sen, että polttomoottorilla on vissit etunsa juuri Suomen kaltaisissa maissa.
– Meillä on isot etäisyydet ja ainakin vielä rajalliset mahdollisuudet ladata sähköautoja. Sähköauton käyttösäde on sekin rajallinen, hän sanoo.
Winquistin mukaan hybridiauto on Suomessa hyvä, jos sen käyttäjällä on lyhyt päivittäinen työmatka.
– Mutta jos ajat pitempää mökkimatkaa, hybridiautolla on isommat päästöt kuin polttomoottoriautolla, koska hybridissä on raskaat akut.
Winquist myös muistuttaa, että jos halutaan muuttaa autokantaa ympäristölle ystävällisemmäksi, huomattavasti useammilla on nyt varaa ostaa biokaasuauto kuin täyssähköauto.- Anonyymi
Miten tuo liittyy dieselvetureihin (ketjun aloitusaihe).
- Anonyymi
Dieselgaten varjo on Leaseplanin mukaan aiheeton, sillä nykyaikaisten dieseleiden päästöt ovat erityisesti suuremmissa autoluokissa merkittävästi bensiinimoottorisia pienemmät.
Dieselpolttoaineessa on Suomessa biopolttoaineen jakeluvelvoitteen ansiosta 25–30 prosenttia hiilidioksidipäästöjen osalta nollapäästöistä biodieseliä. Bensiinissä bio-osuus (etanoli) on enintään 5 prosenttia (98 okt.) tai 10 prosenttia (95 okt.) - Anonyymi
Teslan huoltoa on hankalaa saada kiinni puhelimella, Jani Ruippo kertoo. ”Jos haluan puhua jonkun kanssa huollossa, niin pitää mennä paikan päälle nykimään hihasta.” KUVA: NIKLAS MELTIO
Jose Riikonen HS. - Anonyymi
Intian ja Kiinan junat käyvät vielä kauan dieselillä.
Ja valtamerilaivat.
Lentokoneet käyvät saatutttavalla kerosiinilla.
Naapurin Eino käy vieraissa. - Anonyymi
Diesel vääntää niin ihanasti.
Intiassa, jopa Usassa suurin osa vetureista on dieseleitä. - Anonyymi
Rautateillä käytettävän sähkön hinta tuplaantui viime vuonna, ja sähkön pörssinoteeraukset kohosivat vuodessa jopa kuusinkertaisiksi. Niinpä erityisesti tavaraliikenteeseen keskittyvät rautatieyhtiöt harkitsevat varalla olevan dieselkaluston laajaa käyttöönottoa, saksalainen n-tv -kanava kertoo.
Eurooppalaisten rautateiden yhdistys (NEE) varoittaa jopa rautateiden tavaraliikenteen katoamisesta, mikäli sähkön hinnannousua ei saada suitsittua. Sähkön osuus tavarajunien kustannuksista on ollut noin viidennes, mutta nyt se on noussut jopa 40 prosenttiin.
Vaikka dieselin hinta on myös kohonnut, NEE:n mukaan tavaraliikenne siirtyy jatkossa entistä enemmän kumipyörille. Rautateitä on mainostettu ympäristöystävällisenä kuljetusmuotona, mutta sähkön hinnannousu on ainakin osin tekemässä tyhjiksi nämä argumentit.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869