Tarvitsen pikasta ohjeistusta. Miten toimin?

Perheellinen-mies

Tilasin huuto.net myyjältä viimekuun lopussa huutokaupasta voittamani kultaketjun.
Huutohinta oli 680euroa. Huutajia oli useita ja myyjällä on 100% hyvät palautuspisteet.
Ongelma on nyt tämä, maksoin hänen tilille 680 lähetyskulut 12euroa.
Lähetystä ei ole vielä saapunut vaikka ostosta on jo kohta 3 viikkoa.
Noin pariviikkoa sitten soitin myyjälle ja hän vakuuttaa että on vienyt sen postiin Haminassa 25.2.2019 en ole sitä vielä saanut ja nyt myyjä syyttää postia sen minun tilaamani lähetyksen hukkaamisesta. Rahoja hän halua palauttaa koska ei voi ottaa syytä postin tekemästä virheestä.
Kysyin lähetystunnusta joka hänellä pitäisi olla, mutta sitä ei ole hänellä enään lainkaan tallessa. Vetoaa siihen lähetys olisi muka jo minulle viikossa tullut ja sen vuoksi sen on laittanut roskiin.
Nyt lähettäjä koittaa selvittää missä hänen postittama lähetys on?
Onko minulla mahdollista saada korvaus postilta tai jostain muualta?
Myyjä ei halua rahoja palauttaa!
Mitä teen?

Antti Niemelä.

18

1098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohdalle-sattunut-samaa

      Kirjattu pakettilähetys on jo vanhan aikainen koska niitä katoaa postin sisällä ( siis postin henkilökunta varastaa) jo paljonkin kun tiedetään että saattaa olla arvotavaraa. Rahan arvoinen tavara kantaa lähettää vakuutettuna.

    • PaljonOppimista

      Myyjä pääsee aina seuraamaan lähettämänsä paketin etenemistä Postin sivuilta ja rehellinen myyjä lähettää aina heti paketin seurantakoodin sähköpostitse tai tekstiviestinä vastaanottajalle vähänkin isommissa kaupoissa. Ostaja näkee heti paketin painon ja koon. Aivan normaalia ja suositeltavaa. Tätä pitää myös vaatia. Mitään viivettä lähettämisessä rahojen näyttyä myyjän tilillä ei saa sallia.

      Ostajan on oltava aktiivinen ja ymmärrettävä Postin toiminta. Myyjän on aina kirjoitettava ostajan kännykkänumero tarkalleen oikein lähetyslappuun. Näin ostaja saa heti tekstiviestin paketin saapumisesta.

      Toimitko sinä omasta mielestäsi oikein? Mieti!

    • Perheellinen-mies

      Otin yhtettä tänään postiin ja kerroin tilantteen. Sanoivat että lähettäjä on siitä katoamiskyselyn postiin tehnyt. (kerroin heille lähettäjän nimen) sanoivat myös että koitamme kovasti selvittää ja vastaus tulee myös minulle jotain viikon päästä. Kerroin myös sen että olen aikeissa tehdä myös ilmoituksen poliisiin tästä asiasta.
      Virkailija sanoi minulle että ei postille sillä ole suurta vaikutusta miten tämän asian kanssa käy.
      Poliisi jolle jätin tiedot lähettäjästä tilinumeroineen sanoi minelle että ovat melko vaikeita selvittää nämä postin katoamisjutut.

    • Lähettäjä.huijaa

      Lähettäjä ei koskaan missään tilanteessa vahingossakaan hävitä lähetystunnusta (seurantakoodia) ennen kuin paketti on noudettu ja hyväksi havaittu ja kaikki on ok. Ei poikkeuksia!

      Posti lähettää sen tekstiviestinä, jos kännykän numero on ok. Jos kännykkä ei ole lähettäjän omissa nimissä, tekstiviestiä ei ehkä tule. Sama juttu vastaanottajan kanssa.

      • luultavasti.huijaa

        Sitäpaitsi lähettäjä saa sen koodin uudestaan postilta, jos haluaa. Sen mukaanhan postikin sitä yrittää nyt jäljittää.

        Minulla on vain erinomaisia kokemuksia postista, mutta tiedän ystäviäni, joiden lähettämää/tilaamaa tavaraa on kadonnut. Ainoa järkevä selitys on, että "joku" postissa on sen kähveltänyt. Kerran baaritiskillä yksi pojankloppi uhosi ja elvisteli sillä, että ennen joulua he (oli postissa duunissa) pysyvät viinoissa, kun varastavat "huljahtelevat paketit" itselleen. Niitä joululahjaviinoja ei kukaan hoksaa kysellä. Ne voi hyvin varastaa. Oliko sitten pelkkää uhoamista?


      • Keskustan-ketku

        Tiedän hyvin että ei pidä paikkansa. Jos lähetystunnuksen hukkaa se on siinä.
        Minulle tapahtui vuonna 2016 kun lähetin yhden paketin ja laitoin siitä saamani lähetystunnuksen taskuun. Kotona heitin illasta myöhemmin farkkuni pesukoneeseen ja unohdin tietenkin sen paperin sinne. Muutaman päivän päästä ostaja ilmoitti että pakettia ei olisi muka tullut hänelle.
        Menin paikalliseen postiin ja kysyin ohjeistusta. Eivät voineet tehdä mitään koska LÄHETYSTUNNUSTA ei ollut minulla enää tallessa. Sillä lähetystunnus lapulla olisi nähnyt missä paketti oli sillä hetkellä vai olisiko se sittenkin noudettu.
        Asialle ei voitu tehdä mitään postissa ja postin nainen sanoi minulle että kyllä se vastaanottaja on sen varmasti saanut, nyt se koittaa vain huijata sinua.
        Älä välitä minä kyllä puolustan sinua jos tästä ongelma tulee. Nainen joka on minun ystäväni todisti sen jälkeen kun sain petos-syytteen poliisille minun puolesta.
        Sanoi että hän itse oli ottanut minun lähetykseni vastaan ja että minä olen syytön.
        On hyvä kun on hyvä ystävä postissa töissä. Ja vielä sellainen joka auttoi minua.
        No veinkö sen lähetystä todella? 320 euron arvoinen ;keräilyharvinaisuus; katosi?
        Vai kekseinkö postille koko jutun ja posti teki vastaanottajasta huijarin?
        Postin naisvirkailijan kanssa minulla on ollut kiinteä suhde jo vuosia...


    • 8923

      >> Poliisi jolle jätin tiedot lähettäjästä tilinumeroineen sanoi minelle että ovat melko vaikeita selvittää nämä postin katoamisjutut. >>

      1) Onko lähettäjä edes lähettänyt mitään pakettia, sen poliisi (ja myös posti itse) pystyy selvittämään helposti.

      2) Posti pystyy seuraamaan lähetyksen kulkua. Jos lähetys "katoaa", selviää paikka missä tämä tapahtui. Poliisi on oikeassa, syyllisen lköytäminen on vaikeaa.

      3) Jos lähetys on merkitty toimitetuksi sinun postiluukkuusi, niin tilanne on hyvin vaikea. Jakaja voi pistää lähetyksen taskuunsa ja jos kysytään, kertoo pudottaneensa lähetyksen sinun postilaatikkoosi. Selvittäminen ja todistaminen lähes mahdotonta.

      Mutta, ei kai tämä ole totta? 680 euroa tosta noin vaan postin kyytiin? Ilman kirjaamista, ilman vakuuttamista? Ei voi olla totta.

    • kyllä-katuaa-postia

      Toni Kaukonen kyseli kännykkäpakettiaan Joensuun Heinävaaran K-kaupassa postin asiointipisteessä, jonne se ei ollut saapunut Kuopion lajittelukeskuksen kirjaamisen jälkeen.

      Toni Kaukonen ei ihmettele Savon Sanomien saamaa tietoa, jonka mukaan postin kadottamien pakettien määrä on ollut muutaman vuoden ajan nousussa. Viime vuonna useat sadat suomalaiset odottivat lähetystä turhaan.
      Joensuulainen Kaukonen on viime viikkoina kysellyt yli 300 euron arvoisen kännykkäpaketin perään. Lokakuussa se oli jo kirjattu saapuneeksi Kuopion lajittelukeskukseen.
      – Ehdin saada postissa pakettikortin, mutta postin asiointipisteessä lähetystä ei ollut.
      Postin viime vuodelta tekemän raportin mukaan kadonneita postipaketteja oli 1416. Vielä vuonna 2012 niitä oli yli sata vähemmän kuin viime vuonna, kaikkiaan 1311. Pakettimäärä ei ole kasvanut suhteessa yhtä paljon.
      Posti käsittelee yli kahdeksan miljoonaa lähetystä päivässä. Paketteja käsiteltiin viime vuoden mittaan 34 miljoonaa kappaletta.
      Asiakkaiden kyselyitä posti saa alle 0,09 prosentissa kaikista lähetyksistä. Vaikka osuus jää pieneksi, yksittäiselle kuluttajalle harmi on usein suuri.
      Kirjatuista kirjeistä, joissa voi olla esimerkiksi pienikokoista arvotavaraa, tehtiin viime vuonna tiedusteluja yhteensä yli 2 900. Se oli noin 0,08 prosenttia lähetysmäärästä. Lopulta kadonneeksi todettiin melkein 2 480 kirjattua kirjettä. Kokonaisuutena nämä katoamiset ovat kuitenkin suhteessa vähentyneet, kun kirjattuja tai postivakuutettuja kirjeitä lähetetään vuosittain satojatuhansia.
      Trendi on myös se, että ratkaisemattomien lähetysten määrä kasvaa. Viime vuonna ratkaisematon-luokkaan päätyi 1376 pakettia, 1264 kirjattua kirjettä ja 1652 tavallista kirjettä.
      Postin riskienhallinta- ja turvallisuusjohtaja Markku Rajamäki sanoo, että valtaosa ”ratkaisemattomista” löytää ajan mittaan perille. Esimerkiksi selvittämättömät kirjelähetykset toimitetaan viestintävirastoon, jossa ne saa virkavastuulla avata ja sitten selvittää vastaanottajaa tai lähettäjää. Syy häiriöön voi olla esimerkiksi väärä osoitetieto.
      – Ratkaisemattomissa on myös tapauksia, joissa lähetys saattaa vielä olla matkalla tai lähetyksiä, joita vastaanottajat kiistävät saaneensa, vaikka niistä on luovutustieto. Kirjaamattomien kirjeiden selvittäminen on vaikeinta. Ne voivat olla ratkaisemattomien luokassa kauankin, mutta lopulta niistäkin valtaosa löytää perille, Rajamäki selvittää.
      Kadonneista paketeista selvästi yli puolet löytyy jossakin vaiheessa.
      Kaukosen pakettia posti jäljittää yhä.
      –  Siitä ei ole havaintoja Kuopion lajittelukeskukseen saapumisen eli 24. lokakuuta jälkeen. Postin asiakaspalvelu kertoi koneelta näkyvän, että lähetys tuli siellä lajitelluksi. Sitten jäljet katosivat. Olen jo reklamoinut kännykkäpaketin katoamisesta sekä postiin että lähettäjille. Oletan saavani korvauksen, Kaukonen sanoo.
      Kaukosen postiasioissa käyttämän asiointipisteen eli Joensuun Heinävaaran K-marketin työntekijät kertoivat, että viime aikoina asiakkaat ovat kyselleet useiden lähetysten perään. Postin etsintäpalvelu on nähnyt paketin seurannasta, että lähetys on tullut Kuopion lajittelukeskukseen, mutta siitä eteenpäin sen liikkeistä ei ole havaintoa.
      Kaukosen mukaan useilla hänen ystävillään on samoja kokemuksia.
      – Paketeissa on ollut elektroniikkaa ja auton osia. Yksi tuttu sai jo korvauksen postilta, kun paketti todettiin kadonneeksi Suomeen saapumisen jälkeen, Kaukonen sanoo.

    • Suomen-posti-paska

      Posti rakastaa aliexpressin kirjeitä. Yrittivät tunkea sitä automaattiin ja, kun siinä eivät onnistuneet niin sen jälkeen kirje häipyi vissiin avaruuteen. Tätä nyt yritin selvitellä postin onlinen kanssa "chatin" niin joka toinen kerta yhdistettiin toiselle agentille ja aina sai sitten odottaa ½ - 1 tunnin.

      Vastauksena oli, että eivät tiedä mihin se on joutunut. Lopulta käskivät pyytää rahat takaisin lähettäjältä. Valehdeltiiin päin naamaa, että lähetys on viety r-kioskiin ja se on siellä. Noh yhteys ärrään ja eipä ole siellä näkynyt. Taas onlinessä odottelua vajaa tunti ja palkkana pahoittelut. Jumalauta jos pikku paketti tulee toiselta puolen maapalloa niin sitten onnistutaan täällä hukkaamaan se.

      Eikä kirjattua kirjettä tungeta pakettiautomaattiin tämäkin hiukan ihmetyttää. Eikä ole ensimmäinen kerta, kun kirjeet / paketit eivät koskaan löydy perille ja palkkiona ynseätä kohtelua. Helsingistä jos onnistutaan Jyväskylään asti lähettämään oikein ja sitten paikallinen posti hölmöilee niin ei ymmärrä.

      Tuttava entinen postin työntekijä oli sitä mieltä, että kirje lähti takaisin Tampereen lajittelukeskukseen ja jää sille tielle taikka joku veti välistä tämäkään ei ole ihmeellistä postilla on ollut epärehellisiä työntekijöitä ennenkin. Noh ketään ei voi syyttää, mutta hiukan niin kuin sapettaa

    • hyvin-menee

      Jos lähetys on merkitty toimitetuksi sinun postiluukkuusi, niin tilanne on hyvin vaikea. Jakaja voi pistää lähetyksen taskuunsa ja jos kysytään, kertoo pudottaneensa lähetyksen sinun postilaatikkoosi. Selvittäminen ja todistaminen lähes mahdotonta.

      On totta että vaikea selvittää.

      Tilasin laskun kanssa kallis kohde useita satasia euroissa ja en sitä muka saanut.
      Lähettäjästä tehtiin postin kanssa huijari.

    • Posti-paska-laitos

      Minulla katosi seurantakoodilähetys vuonna 2016 Kesäkuussa välillä Helsinki Tornio. Seurantakoodista näkyi viimeinen paikka oli Seinäjoki missä lähetys oli rekisteröity postin huolintaan. Siitä huolimatta sitä ei koskaan tullut vastaanottajalle se oli vain kadonnut johonkin sen jälkeen.
      Koitamme selvittää oli vastaus! Viikon päästä ilmoitettiin että se on vain kadonnut johonkin Seinäjoen jälkeen...
      Asia oli siinä sitten.
      Ostaja teki minusta poliisille rikosilmoituksen, minun onneksi syytettä ei minua vastaan nostettu.
      Lähetys joka katosi oli hopearahoja sisältänyt kansio. Ostaja maksoi siitä 554 euroa johon sisältyi postin kulut seurantakoodilla. Siitäkin huolimatta se otti ja katosi postin käsittelyssä.


      työntekijät-varastaa


      Minä ihmettelenkin suuresti, että kaytetään sanaa katoaa, kadonnut, hävinnyt tai sitä ei löydy.
      Kyllä selvä järki sanoo sen, että kyseessä on törkeää varkautta, ei tuote noin vain haihdu ilmaan.
      Jos lähetyksen seurantakoodilla voi nähdä että viimeinen paikka oli SEINÄJOKI. Niin mihin se on voinut sieltä noin vain kadota?
      Kuten tuosta aiemmasta sain lukea että kyseessä oli hopearahoja sisältänyt kansio joka ;hävisi;? SEINÄJOELLA. Kyllä sen arvaa että joku työntekijä pisti lähetyksen sivuun ja vei sitten töiden jälkeen kotiin. Ja sitten käytetään sanaa KADONNUT, HÄVINNYT tai se on LÄHETYS HUKASSA.
      Jotkut lähettäjät kirjoittavat kohdalle SISÄLTÖ mitä paketissa on. Se on kuin houkutin postin työntekijä varkaalle ottaa paketti sivuun ja laittaa se KATOAMAAN. Ja viedä sitten myöhemmin kotiin ja myydä jossain muualla.

    • tämä-on-totta

      Minulle asia on tuttu. Muutama vuosi sitten isovanhemmat lähettivät minun nimelläni kirjatussa kirjeessä lapsillemme kesälomarahaa yhteensä 600 euroa. Seurasin kirjettä postin kirjeseurannan kautta ja se eteni määrättyyn pisteeseen. Sen jälkeen kirje katosi. Posti ei suostunut korvaamaan euroakaan. Kävin pitkän kirjeenvaihdon Postin kanssa, mutta jokaisessa vastauksessa ja puhelussa he kieltäytyivät korvaamasta mitään, koska rahan lähettäminen on kielletty kirjatussa kirjeessä. Tiedettiin tarkkaan mihin asti kirje oli mennyt, mutta sen jälkeen ei ole tietoa mihin se katosi. Paras kommentti mitä minulle sanottiin puhelimessa Postin asiakaspalvelusta: "Tietäisitpä kuinka monta kirjettä meillä katoaa vuosittain." Kommentti oli mielestäni pöyristyttävä Postin työntekijän suusta. Itse epäilin, että sen on varastanut joko lajittelun tai kuljetuksen työntekijä. Posti ei suostunut omin päin tutkimaan asiaa enempää.

      • toisen-tapaus

        Itseltäni hävisi 700€ sisältänyt kirjattu kirje, posti tutki ja ilmoitti ettei löytynyt. Epävirallisesti sain kuulla postintyöntekijältä että samaan aikaan oli kadonnut useita muitakin rahaa sisältäviä kirjekuoria. Kuitenkaan ketään ei asetettu edes tutkinnan alaiseksi.


    • janäitäriittää

      Katoamisia postilta. Minulla katosi kirjattu kirje, jossa oli 400 euron kultakello. Posti ei suostunut korvaamaan, koska sen näkemyksen mukaan olisi pitänyt lähettää vakuutettuna. Postin henkilö itse sanoi minulle, älä laita vakuutettuna, kun kirjattuna on paljon edullisempi ja posti korvaa kadonneet kirjatutkin 340 euroon saakka. Niin vain se kirjattu kirje katosi ja jäin ilman korvausta.

    • vielä-virlä

      Asiakas tuohtui: Kolme 500 euron seteliä katosi kirjatussa kirjeessä – Posti: ”Ei korvausvelvollisuutta”
      Tapahtui 23. 9.2016.

    • mihin-ne-katuaa

      Miksi kirjattua ARVOPOSTIA katuaa?
      Miksi seurantakoodilla olevia ARVOLÄHETYKSIÄ katuaa?

    • Entinen-postilainen

      Jakelukeskukset ruuhkasuomessa muistuttavat nykyään afrikkalaista toria, ja lähi idän basaaria!
      - Siinä syy, miksi paketit ja posti katoaa!!

      • ParantamisenVaraa

        Ja mitään ei saa aktiivisesti tutkia pistokokein eikä tietystikään julkistaa edes sattumalta ilmi tulleita tapauksia.

        Katoamisprosenttiin lasketaan mukaan kaikki mainospostit, postikortit, yleiset tiedotteet, laskut yms. Mikähän on niiden kirjeiden katoamisprosentti, joissa on käsin kirjoitettu osoite?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe