Katolisissa seurakunnissamme seinät notkuvat joka sunnuntai ja varsin usein arkisinkin. Näin on, vaikka sunnuntaimessuja on peräti kuusi.
Mille paikkakunnille meisän pitäisi saada hetimiten uusia katolisia seurakuntia? Kaikki lienevät samaa mieltä siitä, että asialla alkaa olla kiire!
Uusia seurakuntia ja mieluiten pian!
36
461
Vastaukset
- Korjattuversio
Korjattu versio:
Katoliset seurakuntamme ovat sunnuntaisin mukavan täynnä, joskin ikävänä sivutuotteena tästä seuraa se, että etenkin Helsingin seurakunnissa istumapaikan löytäminen on usein ongelmallista. Sunnuntaimessuja on maksimissaan neljä seurakunnasta riippuen ja messuja vietetään monikansallisessa hiippakunnassamme useilla eri kielillä. Arkisin messuissa on tilaa vaikka miten paljon.
Kaikki lienevät samaa mieltä, että on aihetta iloon, kun voimme kokoontua sankoin joukoin kirkkoihimme, mutta samalla lienee itsestään selvää, että tässä taloustilanteessa uusien seurakuntien perustaminen yhdellekään uudelle paikkakunnalle on kaukana realismista ja meillä on täysi työ saada ylläpidettyä jo pelkästään nykyiset. Nykyisten ylläpitokaan ei näytä kovin valoisalta elleivät ihmiset ala antamaan enemmän rahallisia avustuksia kirkolle.- KaikkiAinaMaksaa
Itse en tule jatkossakaan maksamaan jäsenmaksujani. Hyvä katolilainen voi olla muutenkin. Toivottavaa toki olisi, että useammat maksaisivat. Järkevintä olisi kuitenkin alkaa periä maksua toimituksista, siihen suostuisin.
- KaikkiAinaMaksaa
Puhut loukkaavasti toisista katolilaisista. Se on se sinun syntisi, et ole minua kummempi. Onhan se synti olla maksamatta jäsenmaksuja, mutta tiedostan sen ja minussa on miestä myöntämään asia. 1,5% ansiotuloista on kohtuuton vaatimus. Eihän yleisen oikeustajun mukaan veronkiertäjiäkään pidetä huonoina ihmisinä, vaan kohtuuttoman lainsäädännön uhreina. Ei tämä ole sen kummempaa.
- katolistaviisautta
Rakkautesi kirkkoa kohtaan on nolla, olet täynnä itseäsi. Ilmeisesti toisten pitäisi vain palvella sinua, maailman napaa. Miksi edes vaivaudut olemaan katolilainen?
- Provohälytys
Et vissiinkään tunnista provoa? Tämä henkilö jolle vastaat tuskin on edes katolilainen ja nauraa partaansa kun menet näin helppoon. Ei tarvitse olla mikään Einstein tunnistaakseen noin selvää provoa.
- Samassa.veneessä
Jos tarkoitat sosiaalipummilla ihmistä, joka saa Kelalta toimeentulotukea niin kehoittaisin miettimään, että onko moinen nimittely, tuomitseminen, haukkuminen ja ihmiten lokerointi kristillistä. Olen sanonut tuosta sinulle jo aiemminkin, muttet näytä ottavan opiksesi.
Toimeentulotuellakin voi olla ihmiset monista eri syistä ja uskon, että valtaosa olosuhteiden pakosta ja tahtomattaan. Asiat eivät ole aina yksinkertaisia ja minä ainakin koen vähävaraisia ihmisiä kohtaan paljon sympatioita ja pyrin auttamaan heitä. - katolinen_rouva
Tuo on täysin eri tilanne kuin se, että täällä mainostaa provosoiden, ettei aiokaan maksaa.
- KaikkiAinaMaksaa
katolinen_rouva kirjoitti:
Tuo on täysin eri tilanne kuin se, että täällä mainostaa provosoiden, ettei aiokaan maksaa.
En ole mainostanut mitenkään provosoiden. Päinvastoin, olen nöyrä mies joka myöntää syntinsä. En ole myöskään sosiaalipummi vaan minulla on ihan oikea ammatti. Mielellänihän toki ottaisin vastaan kaikki mahdolliset tuet, jos minulle vain niitä myönnettäisiin. Ja kyllä minä kirkosta välitän, mutta rakkautta ei osoiteta rahalla.
- Uskookenuskoo
KaikkiAinaMaksaa kirjoitti:
En ole mainostanut mitenkään provosoiden. Päinvastoin, olen nöyrä mies joka myöntää syntinsä. En ole myöskään sosiaalipummi vaan minulla on ihan oikea ammatti. Mielellänihän toki ottaisin vastaan kaikki mahdolliset tuet, jos minulle vain niitä myönnettäisiin. Ja kyllä minä kirkosta välitän, mutta rakkautta ei osoiteta rahalla.
Uskoo ken uskoo, minulle sinä olet niin selkeä provo, kuin voi olla.
- KaikkiAinaMaksaa
Uskookenuskoo kirjoitti:
Uskoo ken uskoo, minulle sinä olet niin selkeä provo, kuin voi olla.
Miten niin? Olen rehellinen.
- Uskookenuskoo
KaikkiAinaMaksaa kirjoitti:
Miten niin? Olen rehellinen.
No väitänpä, että olen oikeassa eikä provoaminen ollut mielestäni edes kovin hyvin onnistunutta. Riittävän onnistunutta kuitenkin että sait jonkun provosoitua. Uskoo ken uskoo mitä tahtoo, aivan absoluuttista faktatietoa on vain sinulla itselläsi.
- JohannaÄllä
Itse olen varma siitä, että seuraavien 50 vuoden kuluessa meillä alkaa nousta katolisia kirkkoja kuin sieniä sateella. Niitä tulee olemaan kaikissa vähänkin suuremmissa kaupungeissa.
Tässä oma viiden tärkeimmän listani:
1. Kaksi seurakuntaa Espooseen
2. Seurakunta Vantaalle
3. Seurakunta Itä-Helsinkiin
4. Seurakunta Vaasaan- Ihanuteliaisuudesta
Ole sinä varma mistä olet. Minun mielestäni 50 vuoden päähän ennustaminen on sula mahdottomuus, mutta jos sellaiseen kuitenkin ryhtyy niin olisi kiva kuulla perustelut, että miten uskot tämän toteutuvan. Mikä nostaa yhtäkkiä hiippakuntamme taloutta, kun tilanne on tällä hetkellä umpisurkea?
- KatolinenTulevaisuus
En tunne Johannaa, mutta omasta mielestäni riittävä todiste on, että olemme kaksinkertaistaneet jopa virallisen lukumäärämme noin 10 vuoden väliajoin. Todellinen lukumäärä on pappien mukaan puolet suurempi:
2009: 7500 (todellinen: 15000)
2019: 15000 (todellinen: 30000)
2029: 30000 (todellinen: 60000)
2039: 60000 (todellinen: 120000)
2049: 120000 (todellinen: 240000)
2059: 240000 (todellinen: 480000)
2069: 480000 (todellinen: 960000)
2079: 960000 (todellinen: 1,9 miljoonaa)
2089: 1,9 miljoonaa (todellinen 3,8 miljoonaa) - Todellisuus
KatolinenTulevaisuus kirjoitti:
En tunne Johannaa, mutta omasta mielestäni riittävä todiste on, että olemme kaksinkertaistaneet jopa virallisen lukumäärämme noin 10 vuoden väliajoin. Todellinen lukumäärä on pappien mukaan puolet suurempi:
2009: 7500 (todellinen: 15000)
2019: 15000 (todellinen: 30000)
2029: 30000 (todellinen: 60000)
2039: 60000 (todellinen: 120000)
2049: 120000 (todellinen: 240000)
2059: 240000 (todellinen: 480000)
2069: 480000 (todellinen: 960000)
2079: 960000 (todellinen: 1,9 miljoonaa)
2089: 1,9 miljoonaa (todellinen 3,8 miljoonaa)Minun mielestäni taas on itsestään selvää, että jäsenmäärän kasvu ei ole tähänkään asti korreloinut hiippakunnan talouteen vaan pikemminkin päin vastoin, hiippakunnan talous on huonommalla tolalla kuin aiemmin joten se siitä todisteesta. Vaikka tulisi miljoona uutta jäsentä niin ei ne uusien kirkkorakennusten rakentamiset ilman rahaa sen paremmin onnistu.
- JohannaÄllä
Hiippakunnan talous on retuperällä kolmesta syystä:
1. Pakkoluterilaisuus. Meillä Suomessa kirkollisvero on vain pakkoluterilaisella miljardibisneksellä sekä sen talutushihnassa kulkevalla ortodoksikirkolla. Olen lähes varma siitä, että jo seuraava hallitus tulee kumoamaan tämän yhden uskontokunnan suosimisen ja toiminnan maksattamisen veronmaksajilla.
2. Hiippakuntaamme pesiytyneet ressukat, vapaamatkustajat, jänikset ja pummit, jotka eivät maksa kolikon kolikkoa "kun ei ole rahaa". Samat luuserit kyllä maksoivat kiltisti satojen eurojen kirkollisveronsa, kun vielä olivat pakkoluterilaisia.
3. Ulkomaalaiset, jotka kuvittelevat, että heitä tulee vain palvella, palvella ja palvella - mieluiten vieläpä ainakin englanniksi. Tämä ryhmä ei maksa kuulemani mukaan kolehtien lisäksi mitään muuta puupennin vertaa, vaan aiheuttaa vain kuluja ja vie parhaimmat messuajat.
- Todellisuus
En lähtisi etenkään nyt paaston aikana kutsumaan ihmisiä niinkin kristillisillä nimityksillä kuin "pummi" tai "luuseri". Mitä tulee kirkollisveroon niin sen sijaan, että olisin sen puolesta, että tulisi kirkollisverotus-oikeus niin ottaisin sen pois kaikilta muiltakin. Pidän lahjoituksiin ja omatuntoon perustuvaa mallia kristillisempänä ja jos se ei toimi niin lauma kaipaa välillä harvennusta ja hiippakunnat kriisejä, että osataan palata oikeiden asioiden äärelle.
- KatolinenTulevaisuus
”En lähtisi etenkään nyt paaston aikana kutsumaan ihmisiä niinkin kristillisillä nimityksillä kuin "pummi" tai "luuseri".”
Millä tavalla kyseisiä pummeja ja vapaamatkustajia pitäisi siis kutsua? Pitäisikö kuuliattomuus ja niskottelu kirkkoa kohtaan noin vain hyväksyä?
”Mitä tulee kirkollisveroon niin sen sijaan, että olisin sen puolesta, että tulisi kirkollisverotus-oikeus niin ottaisin sen pois kaikilta muiltakin. Pidän lahjoituksiin ja omatuntoon perustuvaa mallia kristillisempänä...”
Kaunis ajatus, muttei toteutuskelpoinen. - Todellisuus
KatolinenTulevaisuus kirjoitti:
”En lähtisi etenkään nyt paaston aikana kutsumaan ihmisiä niinkin kristillisillä nimityksillä kuin "pummi" tai "luuseri".”
Millä tavalla kyseisiä pummeja ja vapaamatkustajia pitäisi siis kutsua? Pitäisikö kuuliattomuus ja niskottelu kirkkoa kohtaan noin vain hyväksyä?
”Mitä tulee kirkollisveroon niin sen sijaan, että olisin sen puolesta, että tulisi kirkollisverotus-oikeus niin ottaisin sen pois kaikilta muiltakin. Pidän lahjoituksiin ja omatuntoon perustuvaa mallia kristillisempänä...”
Kaunis ajatus, muttei toteutuskelpoinen.Ollaan yhtä mieltä siitä, että ollaan eri mieltä. Siunattua ja rauhaisaa paaston aikaa!
- katolinen_rouva
En oikein ymmärrä, mitä monia meistä suomalaisista katolilaisista oikein vaivaa. Kun samat useimmiten kuuluivat vielä luterilaiseen kirkkokuntaan, he maksoivat kiltisti monien satojen eurojen kirkollisveronsa. Näin, vaikka eivät varmaankaan edes käyttäneet sen palveluita.
Mutta sitten katolisessa kirkossa yhtäkkiä kaiken pitäisi olla mukamas ILMAISTA. Tämä on ihan naurettavan lapsellista. Ei jäsenmaksu voi perustua sille, että sitä maksettaisiin vain oman mielen mukaan. Jokin kymppi kolehdissa ei tosiaankaan korvaa jäsenmaksua, vaikka onkin arvokasta osallistua kolehtiin.
Tämän keskustelun aiheena ovat uudet seurakunnat, joita tarvitaan kipeästi. Ei sellaisia rahoiteta kolehtien roposilla!- Samassa.veneessä
Voi avustukset perustua sille, että maksetaan oman mielen ja omantunnon mukaan ja niin sen pitäisikin kristillisen tradition mukaan olla. Seurakunta, jossa tämmöinen järjestely ei toimi vaan märistään sitä, kun ei ole kirkollisverotus oikeutta ei ole elävä katolinen seurakunta. Jos jotakin hyvää haluaa esim. helluntailaisista sanoa niin heillä ei tämmöistä ongelmaa ole vaikkei heilläkään mitään kirkollisverotus oikeutta ole. Jos tästä muodostuu ongelma niin sellainen porukka joka ei anna avustuksia ei edes ansaitse seurakuntaa. Onhan se ikävää tunnollisia, kirkkoa rakastavia katolilaisia kohtaan, mutta näin se vaan menee, samassa veneessä ollaan.
- katolinen_rouva
Helluntailaisilla yms. porukka aivopestään avustamaan katteettomilla lupauksilla.
- Faktojakehiin
Helluntailaisilla yms. porukka aivopestään avustamaan katteettomilla lupauksilla.
Millaisilla katteettomilla lupauksilla? Nyt faktoja kehiin helluntailaisista ja muista.
>>Millaisilla katteettomilla lupauksilla? Nyt faktoja kehiin helluntailaisista ja muista.>>
Esim. David Wilkersonin profetiat. Eivät toteutuneet ja sillä saattaa olla jotain tekemistä hänen kuolemansa kanssa.- Njoomutta
Njoo ainahan voi spekuloida ja ei tämä jäsenmaksuihin varsinaisesti liity. Pitäydyn kannassani, että vapaiden suuntien edustajat antavat lahjoituksia seurakunnilleen rakkauden tekona ja tästä meillä katolilaisilla Suomessa tulisi ottaa mallia. Hiippakunnan taloudellinen tilanne on mielestäni muutenkin erittäin hämmentävä, sillä jos tunnustaa katolista uskoa niin taloudellisen tuen antaminen maksukyvyn puitteissa on ikään kuin automaatio.
- katolinen_rouva
Ilman muuta voimme ottaa mallia toisten hyvistä teoista.
- KaikkiAinaMaksaa
Njoomutta kirjoitti:
Njoo ainahan voi spekuloida ja ei tämä jäsenmaksuihin varsinaisesti liity. Pitäydyn kannassani, että vapaiden suuntien edustajat antavat lahjoituksia seurakunnilleen rakkauden tekona ja tästä meillä katolilaisilla Suomessa tulisi ottaa mallia. Hiippakunnan taloudellinen tilanne on mielestäni muutenkin erittäin hämmentävä, sillä jos tunnustaa katolista uskoa niin taloudellisen tuen antaminen maksukyvyn puitteissa on ikään kuin automaatio.
Ei se ole ainakaan minulle automaatio, enkä ole ainoa. Kirkkoa voi rakastaa jäsenmaksuja maksamattakin.
- Anonyymi
Ilman muuta voimme ottaa mallia toisten hyvistä teoista.
Nyt todella tarvitaan hyviä tekoja
Vapaissa suunnissa juuri kukaan ei enää lahjoita rahaa seurakunnalle. Monet eivät anna rahaa edes kolehtiin. Maallistuminen yltää jo sinnekin.
- Talousukko
Jos teillä kerran kirkoissa loppuu tila ja uusia seurakuntiakin pitäisi saada, niin miksi ette vain vuokraa tiloja käyttöön luterilaiselta kirkolta? Ovathan monet muutkin uskontokunnat vuokranneet luterilaisilta kirkkoja omiin tilaisuuksiinsa. Pidemmän päälle tämä voisi tulla jopa edullisemmaksi, kuin ylläpitää omia kirkkoja kun on kerran rahat lopussa.
- JohannaÄllä
Oma arvovaltainen luetteloni on seuraava:
Espoo (ainakin kaksi)
Hanko
Hämeenlinna
Ivalo
Joensuu
Kokkola
Kajaani
Kotka
Kristiinankaupunki
Lahti
Lappeenranta
Pori
Porvoo
Rovaniemi
Savonlinna
Seinäjoki
Tammisaari
Vaasa (samalla kaupungin nimen voi muuttaa)
Vantaa
... näin aluksi. Tavoitteena on tietenkin, että jokaisessa pitäjässä ja niemen notkossa tulee olemaan elävä katolinen seurakunta.- Anonyymi
Tärkeä pointti kirkkoja suunniteltaessa ja rakennettaessa olisi myös esteettömyys; olen pyörätuolipotilas. Kuka tahansa voi vammautua ja joutua lopuksi ikäänsä pyörätuoliin.
- Anonyymi
Kannatan ja nyt korona aikana pitää etukäteen ilmoittaa messuun osallistumisesta.
Henrikin kirkko on iso ja voi myös istua rappusilla jotka vievät yläparvelle missä soitetaan urkuja ja kuoro.Takana ovien kohdalla on tilaa ja takaseinustalla jossa rippi kopit.Marian kirkko on myös aina tupaten täynnä. - Anonyymi
Seuraava seurakunta pitäisi olla Vaasassa. Onkohan siellä lahkoilla kirkkoja tulossa myyntiin? Pietarsaaressa on jo katolinen kappeli. Kuopion kirkko ostettiin Lutheriin uskovilta. Sitten Joensuu...
- Anonyymi
Kannatan
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654450Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553493Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073207Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972144Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361793Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201751- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446