Brintellix

Hyödynkö

Kokemuksia tästä lääkkeestä? Eli sain kyseistä lääkettä ahdistuneisuuden ja masennukseen. Haluaisin kuulla mieluiten niitä positiivisia kokemuksia en kauhukertomuksia!!! Onko auttanut ja kauanko meni että alkoi vaikuttamaan?

6

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytän

      Minulla on positiivinen tarina.

      Toimii minulla erittäin hyvin, ahdistuksen lisääntyminen oli aloitusoireena, eipä juuri muuta.
      sos.tilanteiden pelkoon todella toimiva.
      ei ole sivuoireita.

      Voi hiuksia haurastuttaa mutta tämä riippuu annosmääärästäkin ja tuskin kaikilla on tätä ongelmaa.

      • Hyödynkö

        Kiitos vastauksesta. Kauanko kesti tuo ahdistus lisääntyminen ? Minulle lääkäri sanoi että sen ei nimenomaan pitäisi lisätä ahdistusta!! Mutta hyvä jos muuten sinulla toiminut.Katsotaan kuinka minun käy.Otatko sen aamulla vai illalla?


      • käytän

        Moro

        Otan tabletin aamulla.
        Tarkkaan en nyt muista enää mutta suunnilleen viikon kuluttua lääkkeen aloituksesta, myöskään en muista kauanko ahdistusta kesti mutta eipä se pahaa ollut. Kun sen tietää aloitusoireeksi niin hyvinhän sen kestää.


      • Hyödynkö
        käytän kirjoitti:

        Moro

        Otan tabletin aamulla.
        Tarkkaan en nyt muista enää mutta suunnilleen viikon kuluttua lääkkeen aloituksesta, myöskään en muista kauanko ahdistusta kesti mutta eipä se pahaa ollut. Kun sen tietää aloitusoireeksi niin hyvinhän sen kestää.

        Eli tuliko sulle vasta viikon käytön jälkeen noita sivuvaikutuksia eikä heti kun aloitit? Käytätkö jotain rauhoittavaa lääkitystä tueksi noihin oireisiin ? Minulla on ennestään bentsot käytössä olivat tähän asti ainoa lääke näihin ahdistus kohtauksiin.Kyllä minua kovasti pelottaa tää alku , mutta täytyy varmaan yrittää kestää lääkäri kehui kovasti tätä lääkettä , mutta ihmetyttää ,kun sanoi ettei aiheuta lisä ahdistusta kuten kokeilemani muut mieliala lääkkeet.On varmaan henkilöstä kiinni miten kehenkin vaikuttaa. Syötkö sinä vielä tätä lääkettä . Kiitos jos viitsit vastata. Niin ja vielä koska aloit huomaamaan että olo paranee menikö monta viikkoa.


      • Hyödynkö

        Eikö muita positiivisia kokemuksia tai vastauksia milloin alkoi vaikuttamaan niin että itse huomasitte ?


    • Anonyymi

      Käytin tätä lääkettä puoli vuotta. Aiheutti mulle ahdistusta, ylivireyttä ja vaikeuksia aggression tunteiden kanssa (joita yhtäkkiä oli entistä enemmän). Lopulta noin 5 kk käytön jälkeen tulivat pelkotilat. Lääkitys lopetettiin ja oireet loppuivat muutamassa päivässä. Ennen sitä en osannut ajatella oireiden johtuvan lääkkeestä vaan jotenkin ajattelin niiden johtuneen muuttuneesta elämän tilanteestani. Vasta jälkikäteen huomasin asiayhteyden ja se siis selvisi hyvinkin nopsaan koska muutuin hetkessä takaisin omaksi itsekseni. Etisin tietoa vortioksetiinista (vaikuttava aine) ja todentotta tuoteselosteen varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet kohdassa lukee

      "Aggressio/agitaatio

      Masennuslääkkeillä, kuten vortioksetiinilla, hoidetuilla potilailla voi myös ilmetä aggression, vihan, agitaation ja ärtyisyyden tunteita. Potilaan tilaa ja taudin tilaa on tarkkailtava tarkasti. Potilaita (ja heidän hoitajiaan) on kehotettava hakeutumaan lääkärin hoitoon, jos aggressiivista/kiihtynyttä käytöstä ilmenee tai se pahenee."

      Aloin googlettaa lisää ja löysin lisätietoa aiheesta: Alankomaissa on todettu yli 70 tapausta missä tämä lääke on aiheuttanut aggressiivisuutta. Asiasta on uutisoinut myös World Healt Organization (WHO Pharmaceuticals newsletter no. 5 2019).

      Olen nyt tosiaan lopettanut tämän lääkkeen ja jos nyt jotain tässä viisastuin niin tosi paljon ehdin ottaa selvää, pyytää apua ja harjoitella aggression tunteiden kanssa toimeen tulemista niin että omana itsenäni nyt varmasti tiedän miten niiden asioiden kanssa tulee toimeen kun olen kovemman kautta joutunut harjoittelemaan.

      Varovaisuutta ihmiset ja leppoisaa syksyä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe