Bensa-auton päästöistä 80 % pois eFlexFuelilla

Hyviä uutisia bensaa polttaville autoilijoille. Muutamalla satasella saatte vähennettyä 80 prosenttia päästöistänne. https://www.hs.fi/autot/art-2000006036117.html

===========
Kyseessä on noin kännykän kokoinen laite, joka voidaan asentaa bensiinimoottorilla varustettuun autoon.

Laite mahdollistaa, että bensiiniauton moottori voi käydä E85-polttoaineella.

Se on polttoaine, jossa on maksimissaan 85 prosenttia etanolia. Normaalissa E10-bensiinissä etanolia on maksimissaan 10 prosenttia.

Suomessa E85-polttoaine tehdään uusiutuvista lähteistä ja jätteistä, ja siksi se on verrattain ympäristöystävällistä.

Autosta tulee siis flex fuel -auto: auto, jonka moottori kykenee polttamaan sellaista polttoainetta, jossa on paljon etanolia.

Yksinkertaistettuna teknologia toimii seuraavalla tavalla:

Laitteistossa on ohjainyksikkö, johtosarja ja etanolianturi. Etanolianturi laitetaan polttoainelinjaan, josta se tunnistaa reaaliajassa polttoaineen etanolipitoisuuden.

Tämä tieto välitetään laitteen ohjainyksikölle, joka kertoo auton omalle moottorinohjausyksikölle tiedon.

Ohjainyksikkö sitten muokkaa polttoaineen ruiskutusta sen mukaan, mikä etanolipitoisuus kulloinkin on.

Laite maksaa 349 euroa ja sen voi asentaa autoon itse, tai sen voi asennuttaa liikkeessä. Asennuttaminen maksaa asennuspaikasta riippuen 70–200 euroa.
1
Ilmoita


Tervejärkinen kiertää moiset auton moottorin rikkovat humpuukilaitteet kaukaa.
Ilmoita
Minulla oli oli se Flexfuel-laite Peugeotissa, mutta otin pois koska se oli aina säädettynä etanolille, eikä Ilmajoella saa sitä E85:sta. Pitäisi mennä Seinäjoelta hakemaan.
Omituinen laite , kun ei ollut ohituskytkintä tavalliselle bensalle!
Ilmoita
Laite ei yksin riitä. Toimii vain vanhemmissa SAAB ja VOLVO merkkisissä autoissa. Muissa ei polttoaineputkisto eikä suuttimet kestä etanolia.
On kilpa-autopuolelta kokemusta noiden kanssa rakentelusta.
Kun suuttimet kosahtavat lasku on sadoissa euroissa korjata, sekä uusia hajonneita osia.
Yksi suutin voi maksaa sadasta eurosta viiteenkin sataan autosta riippuen.
Sylinterilukumäärä antaa kertoimen montako suutinta tarvitset.
2 VASTAUSTA:
Jutussa kerrotaan: Testiautoina ovat olleet vuosien 1995–2009 automerkit: Volvo, Audi, Nissan, Toyota, Ford, Saab, Dodge ja Opel.

Bensassahan on Suomessa jo muutenkin 10 prosenttia etanolia, joten uudemmissa autoissa on pakko olla etanolia sietävät komponentit.
Vain täydellinen ureapää ajaa sillä 95E10 kuralla.
+Lisää kommentti
Etanolin ympäristöystävällisyys on myytti:
www.kaleva.fi/teemat/moottori/tutkimus-etanolin-kaytto-polttoaineena-lisaa-paastoja/154726/
Tietääkseni myös kotimaisen etanolipolttoaineen merkittävä ainesosa on palmuöljyrasva, joka on lähtöisin kaukaa plantaaseilta. Ruotsissa samaa Nesteen etanolia ei lasketa ympäristöystävälliseksi juuri tuon rasvan takia.
Ilmoita
Täällä biobensan laskuri sanoo että bensaa käytettäessä polttoainekulut olisivat 5 vuodessa 11.160 €. Vastaavasti E85-polttoaineella olisivat 9.676 € viidessä vuodessa.
Laskennallinen säästö 5 vuodessa olisi yhteensä 1.485 €.
https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/eko-e85

Noilla jälkkkäteen tehdyillä Bio-virityksillä on taipumusta kuitenkin särkeä moottorin ruiskun suuttimet jo alle 5 vuodessa. En oikein innostu asiasta.

Eilen TV-väittelyssä Haavisto ja Sipiläkin heitteli tosta vaan, että "täytyy tukea autojen muuntoa bookaasuautoiksi". Onkohan tuokaan ihan noin selvää, että bensa- vai dieselautoihin, vai mihin näitä Haaviston muunnossarjoja muka on tarkoitus asentaa?
1 VASTAUS:
Lucas oli aikoinaan hyvä apostoli, mutta huono sähkömies.
Samaa voi sanoa Haavistosta.
Hyvä poliitikko mutta umpisurkea autonasentaja.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Bensa-auton päästöistä 80 % pois eFlexFuelilla

Hyviä uutisia bensaa polttaville autoilijoille. Muutamalla satasella saatte vähennettyä 80 prosenttia päästöistänne. https://www.hs.fi/autot/art-2000006036117.html

===========
Kyseessä on noin kännykän kokoinen laite, joka voidaan asentaa bensiinimoottorilla varustettuun autoon.

Laite mahdollistaa, että bensiiniauton moottori voi käydä E85-polttoaineella.

Se on polttoaine, jossa on maksimissaan 85 prosenttia etanolia. Normaalissa E10-bensiinissä etanolia on maksimissaan 10 prosenttia.

Suomessa E85-polttoaine tehdään uusiutuvista lähteistä ja jätteistä, ja siksi se on verrattain ympäristöystävällistä.

Autosta tulee siis flex fuel -auto: auto, jonka moottori kykenee polttamaan sellaista polttoainetta, jossa on paljon etanolia.

Yksinkertaistettuna teknologia toimii seuraavalla tavalla:

Laitteistossa on ohjainyksikkö, johtosarja ja etanolianturi. Etanolianturi laitetaan polttoainelinjaan, josta se tunnistaa reaaliajassa polttoaineen etanolipitoisuuden.

Tämä tieto välitetään laitteen ohjainyksikölle, joka kertoo auton omalle moottorinohjausyksikölle tiedon.

Ohjainyksikkö sitten muokkaa polttoaineen ruiskutusta sen mukaan, mikä etanolipitoisuus kulloinkin on.

Laite maksaa 349 euroa ja sen voi asentaa autoon itse, tai sen voi asennuttaa liikkeessä. Asennuttaminen maksaa asennuspaikasta riippuen 70–200 euroa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta