Ruokavalio ja uskonto

Adviss

Ruokavaliosta voi tulla fundamentalistinen uskonto. Näin kirjoittaa Maaseudun tulevaisuus.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/artikkeli-1.395666

Ole varovainen, ettei sinun ruokavaliosi noudattaminen ole muuttunut uskonnoksi.

22

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysynpävaan

      Rauhaa veli ! Tuo on totta se voi sen tehdä näillä sivuilla ei taida niitä olla,
      Laki henkisyys on meitä advareita lähellä, ehkä jopa enemmän kuin muita.
      Siunausta sinun päivääsi.

    • kertokaa.järkevästi

      Jos hieman seuraa raamattua, niin roomalaiskirjeessä on esillä asketimia, jota ei Piispa Kailan mukaan Paavali ei tuomitse.
      Sitten, jos hieman seuraa Ortodokseja, niin siellä on asketismia, ainakin munkkien ja nunna- uskovien kohdalla. Eli he eivät vie lihaansa nautintoihin, vaan pidättäytyvät tietoisesti monesta maallisesta hyvästä ja johdattavat ajatuksensa Jumalantuntemiseen.

      Eli kun ja jos hieman katselee tätä tv.n mässäys- ruokajuttuja, niin paljon saisi mieli porukalla muuttua, aivan henkellisesti, että oikeaan mentäisiin.

      Raamattu ohjeistaa ihmistä "viljelemään ja varjelemaan" tätä elinympäristöä.

      Ja myös punaisenlihan suhteen meitä ohjeistetaan, jaa'a, oliko 100g- viikonkurssiin, eikä se ole paljoa.
      Eli eikö siltä pohjalta nyt kannattaisi järkevästi jatkaa tätä keskustelua, pohtien rehellisesti sitä, että missä mentäisiin.

      Eli usko - järkevään syömiseen - on sitten sitä uskontoa.

      Sitten voi ottaa mukaan paksusuolisyövät - syyt - miksi runsaasti lihaa syövillä tauti on läsnä, kuolema - avanne - tai muutoin vaivaava - vaiva.
      Jopa Pohjoisen ja Etelä- Suomen suhteen on eroa - ainakin, mitä tilastoidaan ja mitä ruokaterapeutit asiaan ottaa kantaa.

      Niin, nyt on areena avattu, voitte jatkaa,, mutta älkää sylkekö siihen pyöreään pöytään.

      • Adviss

        Se suoaitus on, että enintään 300g-500g punaista lihaa viikossa riippuen lihan/lihajalosteen laadusta. Näissä suosituksissa sianliha lasketaan punaiseksi lihaksi. Sitten on erikseen kalan liha ja broiler yms valkoiset lihat.


      • syöminen.tekniikkalaji
        Adviss kirjoitti:

        Se suoaitus on, että enintään 300g-500g punaista lihaa viikossa riippuen lihan/lihajalosteen laadusta. Näissä suosituksissa sianliha lasketaan punaiseksi lihaksi. Sitten on erikseen kalan liha ja broiler yms valkoiset lihat.

        Varmaan suositukset ovat näin. Laihialaisittain 100g - viikossa onnistuu, kun käyttää ohuen ohutta porsaankinkkumakkaraa leivänpäällä. Ylähuulella syödessä liputtaa siivua sitämukaa, että kun leipäpala on syöty, se tipahtaa seuraavalle leipäpalalle. Siksi laihialla ollaan terveempiä.


      • Adviss kirjoitti:

        Se suoaitus on, että enintään 300g-500g punaista lihaa viikossa riippuen lihan/lihajalosteen laadusta. Näissä suosituksissa sianliha lasketaan punaiseksi lihaksi. Sitten on erikseen kalan liha ja broiler yms valkoiset lihat.

        Punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet - niissäkin on vissi ero. Prosessoitu liha on kaikkein kamalinta muotoa jolla punaista lihaa voi sisuksiinsa ammentaa. Meetwurstia ja frankfurtteria elimistö ei anna hevillä anteeksi... ;)

        Itse syön pääasiassa kasviksia ja kalaa, silloin tällöin kanaa tai punaista lihaa. Enkä silloinkaan juurikaan prosessoitua lihaa, vaan tuoretta ja/tai itse valmistettua. Kauriin koipi odottaa pakkasessa seuraavaa punalihavuoroaan aivan sovussa yhdessä kylmäsavustetun peuranlihan ja hirvenjauhelihan kanssa.

        Valitettavasti, kaikesta ruokavalinnastani riippumatta, tulen heittämään lusikkani nurkkaan eräänä päivänä. Jos olisi samaa mieltä kuin Paavali, eli että "Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi;", niin varmaan sitä vetäisi rasvaista juustoa jaa meetwurstia valkoisen leivän päällä aamusta iltaan.

        Nythän on niin, että sydäri ei ole itsemurha; jos aivan hirveän kovasti haajaa päästä Jeesuksen työ äkkiä, niin kasvis/kala -ruokahömpötykset nurkkaan ja ravasinen ja makea ruokavalio päälle tsup-tsup. Vai... haluatko siis eritä maailmasta ja olla Jeesuksen kanssa vai et ???


      • Adviss
        Exap kirjoitti:

        Punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet - niissäkin on vissi ero. Prosessoitu liha on kaikkein kamalinta muotoa jolla punaista lihaa voi sisuksiinsa ammentaa. Meetwurstia ja frankfurtteria elimistö ei anna hevillä anteeksi... ;)

        Itse syön pääasiassa kasviksia ja kalaa, silloin tällöin kanaa tai punaista lihaa. Enkä silloinkaan juurikaan prosessoitua lihaa, vaan tuoretta ja/tai itse valmistettua. Kauriin koipi odottaa pakkasessa seuraavaa punalihavuoroaan aivan sovussa yhdessä kylmäsavustetun peuranlihan ja hirvenjauhelihan kanssa.

        Valitettavasti, kaikesta ruokavalinnastani riippumatta, tulen heittämään lusikkani nurkkaan eräänä päivänä. Jos olisi samaa mieltä kuin Paavali, eli että "Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi;", niin varmaan sitä vetäisi rasvaista juustoa jaa meetwurstia valkoisen leivän päällä aamusta iltaan.

        Nythän on niin, että sydäri ei ole itsemurha; jos aivan hirveän kovasti haajaa päästä Jeesuksen työ äkkiä, niin kasvis/kala -ruokahömpötykset nurkkaan ja ravasinen ja makea ruokavalio päälle tsup-tsup. Vai... haluatko siis eritä maailmasta ja olla Jeesuksen kanssa vai et ???

        No siis minulle sopisi eritä maailmasta vaikka heti mutta ei tässä nyt niin hirveä kiire pois ole kuitenkaan.

        Kasvisvoittoistahan meilläkin syödään. Enempi broiskua. Kalaa kahdesti kuussa. Nautaa ehkä kaksi kertaa viikossa. Palkokasveja. Proteiinia menee arviolta 40-60 grammaa päivässä eli reilut 0,5 grammaa per painokilo. Muuten, tutkimusten mukaan 80 kiloinen aikuinen selviää hyvin 20 grammalla proteiinia per vrk, kunhan proteiini on monipuolista. Suositusten gramma per kilo on hölmöilyä.

        Metwursti ei ole kovinkaan prosessoitua lihaa. Olen sattuneista syistä valmistanut sitä yhdessä työpaikoistani ja pidän metwurstista. Juuri jouluksi ostin kolme 500 gramman lammasmetwurstia paikalliselta luomulampurilta. Ainoa lisäaine oli säilöntäaine, muistaakseni E220. Ei nitriittiä eikä aromeita. Vain lampaanlihaa ja mausteita sekä pakollinen maitohappobakteeri ja suola. Ei muuta.

        Mitä metwurstin prosessointiin tulee niin se on hyvin vähäistä. Otetaan sitä punaista lihaa jäisenä ja laitetaan kutteriin. Kutteri on siis laite, joka silppuaa lihan isoilla viiltävillä terillä pieniksi pieniksi kuutioiksi tai haluttaessa sileäksi massaksi, vähän niin kuin monitoimikoneen kaareva terä pyöriessään täysillä leikkaa lihaa. Joukkoon laitetaan läskiä tai muuta kiinteää rasvaa. Voi toki laittaa soijamurusiakin korvaamaan rasvaa. Samalla joukkoon laitetaan mausteet, säilöntäaine, valikoitu maitohappobakteeriymppi ja jäähilettä, jottei kutteroitu liha lämpiä liikaa ja kypsy. Sitten seos pursotetaan kuoreen. Valmis kuoreen pursotettu lihamassa dipataan suolaliemeen ja sitten viedään viileään varastoon, jossa se kylmäsavustetaan kosteassa. Sen annetaan riippua viikosta kahteen aina välillä dipaten sitä suolaliuokseen. Sitten se onkin valmis myyntiin.

        Moni kotona tehty ruoka on enemmän prosessoitua kuin metwursti. Kannattaa tietysti katsoa tuoteseloste, sillä huonolaatuisemmista metwursteista voi löytyä kaikenlaista tavaraa aina lisäaineista ja aromeista...hmm....en viitsi mainita...saakka.

        Frankwurtterinkin sisältökin riippuu tekijästään. Omastani löytyy broileria, sipulia, selleriä, pippuria, korianterinsiementä, muita mausteita, suolaa, nautaa, kananmunaa ja perunajauhoa suoleen pursotettuna ja kevyesti savustettuna. Ja tietysti kypsytettynä.

        Teen lähes kaiken ruoan itse kotona alusta saakka mukaan lukien kasvis- ja lihaliemet. Riistahan on tosiaan oikein hyvää mutta kalaa en syö kuin 2 kertaa kuussa elohopean ja dioksiinien takia. Silloinkin mieluiten villiä kalaa, koska viljelty kala syö kalanrehua, jossa on geenimaissia ja geenisoijaa sekä runsaasti silakka yms rehua, jossa on tiivistynenä raskasmetaleja.

        Aah...niin erityisen puhdasta suomalaista ruokaa ;)


      • Adviss kirjoitti:

        No siis minulle sopisi eritä maailmasta vaikka heti mutta ei tässä nyt niin hirveä kiire pois ole kuitenkaan.

        Kasvisvoittoistahan meilläkin syödään. Enempi broiskua. Kalaa kahdesti kuussa. Nautaa ehkä kaksi kertaa viikossa. Palkokasveja. Proteiinia menee arviolta 40-60 grammaa päivässä eli reilut 0,5 grammaa per painokilo. Muuten, tutkimusten mukaan 80 kiloinen aikuinen selviää hyvin 20 grammalla proteiinia per vrk, kunhan proteiini on monipuolista. Suositusten gramma per kilo on hölmöilyä.

        Metwursti ei ole kovinkaan prosessoitua lihaa. Olen sattuneista syistä valmistanut sitä yhdessä työpaikoistani ja pidän metwurstista. Juuri jouluksi ostin kolme 500 gramman lammasmetwurstia paikalliselta luomulampurilta. Ainoa lisäaine oli säilöntäaine, muistaakseni E220. Ei nitriittiä eikä aromeita. Vain lampaanlihaa ja mausteita sekä pakollinen maitohappobakteeri ja suola. Ei muuta.

        Mitä metwurstin prosessointiin tulee niin se on hyvin vähäistä. Otetaan sitä punaista lihaa jäisenä ja laitetaan kutteriin. Kutteri on siis laite, joka silppuaa lihan isoilla viiltävillä terillä pieniksi pieniksi kuutioiksi tai haluttaessa sileäksi massaksi, vähän niin kuin monitoimikoneen kaareva terä pyöriessään täysillä leikkaa lihaa. Joukkoon laitetaan läskiä tai muuta kiinteää rasvaa. Voi toki laittaa soijamurusiakin korvaamaan rasvaa. Samalla joukkoon laitetaan mausteet, säilöntäaine, valikoitu maitohappobakteeriymppi ja jäähilettä, jottei kutteroitu liha lämpiä liikaa ja kypsy. Sitten seos pursotetaan kuoreen. Valmis kuoreen pursotettu lihamassa dipataan suolaliemeen ja sitten viedään viileään varastoon, jossa se kylmäsavustetaan kosteassa. Sen annetaan riippua viikosta kahteen aina välillä dipaten sitä suolaliuokseen. Sitten se onkin valmis myyntiin.

        Moni kotona tehty ruoka on enemmän prosessoitua kuin metwursti. Kannattaa tietysti katsoa tuoteseloste, sillä huonolaatuisemmista metwursteista voi löytyä kaikenlaista tavaraa aina lisäaineista ja aromeista...hmm....en viitsi mainita...saakka.

        Frankwurtterinkin sisältökin riippuu tekijästään. Omastani löytyy broileria, sipulia, selleriä, pippuria, korianterinsiementä, muita mausteita, suolaa, nautaa, kananmunaa ja perunajauhoa suoleen pursotettuna ja kevyesti savustettuna. Ja tietysti kypsytettynä.

        Teen lähes kaiken ruoan itse kotona alusta saakka mukaan lukien kasvis- ja lihaliemet. Riistahan on tosiaan oikein hyvää mutta kalaa en syö kuin 2 kertaa kuussa elohopean ja dioksiinien takia. Silloinkin mieluiten villiä kalaa, koska viljelty kala syö kalanrehua, jossa on geenimaissia ja geenisoijaa sekä runsaasti silakka yms rehua, jossa on tiivistynenä raskasmetaleja.

        Aah...niin erityisen puhdasta suomalaista ruokaa ;)

        Hmmm... kirjoittamastasi voisi päätellä, että tiedät enemmän makkaroista ja lihajalosteista kuin minä. Oma kokemukseni liittyy pääosin Turun kupittaan LSO:on vuodelta kauan sitten, jolloin aikanaan kävin kyseisen tehtaan jokaisen huoneen läpi automaatioasioissa. Luostarimäen meetwurstin jätepalat olivat varsin maittava välipala, ja siinä huoneessa tulikin vierailtua päivittäin. :)

        Whatever, koiranruokapuolen lihapalat houkuttelivat todella paljon enemmän kuin ihmisruoaksi suollettu makkara.

        Kerran kävi silleenkin, että jouduimme poraamaan betoniseiniin reikiä, ja makkkaramassasammiot olivat seinän toisella puolella. Pyysin siirtämään ne pois, ennen kuin aloitimme poraukset. Porauksem jälkeen mein tarkistaaan toiselta puolelta, että reiät oliat tulleet läpi- ja huomasin samalla että samiom oli siirrettu takaisin seinän viereen... No ne limpun kokoiset lohkeamat olivat sitten sammioissa, (palasina), mutta eipä se vuorovastaavaa haitannut... Makkaraksi nekin menivät ihan samassa kuin kaikki muukin.

        Edelleen sen jälkeen söin kyllä makkaraa, mutta LSO:n tuotteita jostakin syystä välttelin jonkin aikaa...


      • Adviss kirjoitti:

        No siis minulle sopisi eritä maailmasta vaikka heti mutta ei tässä nyt niin hirveä kiire pois ole kuitenkaan.

        Kasvisvoittoistahan meilläkin syödään. Enempi broiskua. Kalaa kahdesti kuussa. Nautaa ehkä kaksi kertaa viikossa. Palkokasveja. Proteiinia menee arviolta 40-60 grammaa päivässä eli reilut 0,5 grammaa per painokilo. Muuten, tutkimusten mukaan 80 kiloinen aikuinen selviää hyvin 20 grammalla proteiinia per vrk, kunhan proteiini on monipuolista. Suositusten gramma per kilo on hölmöilyä.

        Metwursti ei ole kovinkaan prosessoitua lihaa. Olen sattuneista syistä valmistanut sitä yhdessä työpaikoistani ja pidän metwurstista. Juuri jouluksi ostin kolme 500 gramman lammasmetwurstia paikalliselta luomulampurilta. Ainoa lisäaine oli säilöntäaine, muistaakseni E220. Ei nitriittiä eikä aromeita. Vain lampaanlihaa ja mausteita sekä pakollinen maitohappobakteeri ja suola. Ei muuta.

        Mitä metwurstin prosessointiin tulee niin se on hyvin vähäistä. Otetaan sitä punaista lihaa jäisenä ja laitetaan kutteriin. Kutteri on siis laite, joka silppuaa lihan isoilla viiltävillä terillä pieniksi pieniksi kuutioiksi tai haluttaessa sileäksi massaksi, vähän niin kuin monitoimikoneen kaareva terä pyöriessään täysillä leikkaa lihaa. Joukkoon laitetaan läskiä tai muuta kiinteää rasvaa. Voi toki laittaa soijamurusiakin korvaamaan rasvaa. Samalla joukkoon laitetaan mausteet, säilöntäaine, valikoitu maitohappobakteeriymppi ja jäähilettä, jottei kutteroitu liha lämpiä liikaa ja kypsy. Sitten seos pursotetaan kuoreen. Valmis kuoreen pursotettu lihamassa dipataan suolaliemeen ja sitten viedään viileään varastoon, jossa se kylmäsavustetaan kosteassa. Sen annetaan riippua viikosta kahteen aina välillä dipaten sitä suolaliuokseen. Sitten se onkin valmis myyntiin.

        Moni kotona tehty ruoka on enemmän prosessoitua kuin metwursti. Kannattaa tietysti katsoa tuoteseloste, sillä huonolaatuisemmista metwursteista voi löytyä kaikenlaista tavaraa aina lisäaineista ja aromeista...hmm....en viitsi mainita...saakka.

        Frankwurtterinkin sisältökin riippuu tekijästään. Omastani löytyy broileria, sipulia, selleriä, pippuria, korianterinsiementä, muita mausteita, suolaa, nautaa, kananmunaa ja perunajauhoa suoleen pursotettuna ja kevyesti savustettuna. Ja tietysti kypsytettynä.

        Teen lähes kaiken ruoan itse kotona alusta saakka mukaan lukien kasvis- ja lihaliemet. Riistahan on tosiaan oikein hyvää mutta kalaa en syö kuin 2 kertaa kuussa elohopean ja dioksiinien takia. Silloinkin mieluiten villiä kalaa, koska viljelty kala syö kalanrehua, jossa on geenimaissia ja geenisoijaa sekä runsaasti silakka yms rehua, jossa on tiivistynenä raskasmetaleja.

        Aah...niin erityisen puhdasta suomalaista ruokaa ;)

        "Teen lähes kaiken ruoan itse kotona alusta saakka mukaan lukien kasvis- ja lihaliemet. Riistahan on tosiaan oikein hyvää mutta kalaa en syö kuin 2 kertaa kuussa elohopean ja dioksiinien takia. Silloinkin mieluiten villiä kalaa, koska viljelty kala syö kalanrehua, jossa on geenimaissia ja geenisoijaa sekä runsaasti silakka yms rehua, jossa on tiivistynenä raskasmetaleja."

        Niin, viljellyn kalan osalta rehun pitoisuudet ovat tosi oleellisia., mutta toisaalta villinä pyydetyn kalan osalta pitoisuudet eivät ole kontrolloituja vaan riippuvat toki ympäritöstä, eli itse Itämerestä.


      • Exap kirjoitti:

        "Teen lähes kaiken ruoan itse kotona alusta saakka mukaan lukien kasvis- ja lihaliemet. Riistahan on tosiaan oikein hyvää mutta kalaa en syö kuin 2 kertaa kuussa elohopean ja dioksiinien takia. Silloinkin mieluiten villiä kalaa, koska viljelty kala syö kalanrehua, jossa on geenimaissia ja geenisoijaa sekä runsaasti silakka yms rehua, jossa on tiivistynenä raskasmetaleja."

        Niin, viljellyn kalan osalta rehun pitoisuudet ovat tosi oleellisia., mutta toisaalta villinä pyydetyn kalan osalta pitoisuudet eivät ole kontrolloituja vaan riippuvat toki ympäritöstä, eli itse Itämerestä.

        Ja viljellyn kanan, kalan tai naudan osalta riippuvat silleen kokonaan rehusta. Ja kasvisten osalta taas lannoitteesta, koka on sekin iso kysymysmerkki, varsinkin ns. luomutiloilla.

        Moniko luomutila saa lannoitteensa luomueläinten jätöksistä ???


      • Adviss
        Exap kirjoitti:

        "Teen lähes kaiken ruoan itse kotona alusta saakka mukaan lukien kasvis- ja lihaliemet. Riistahan on tosiaan oikein hyvää mutta kalaa en syö kuin 2 kertaa kuussa elohopean ja dioksiinien takia. Silloinkin mieluiten villiä kalaa, koska viljelty kala syö kalanrehua, jossa on geenimaissia ja geenisoijaa sekä runsaasti silakka yms rehua, jossa on tiivistynenä raskasmetaleja."

        Niin, viljellyn kalan osalta rehun pitoisuudet ovat tosi oleellisia., mutta toisaalta villinä pyydetyn kalan osalta pitoisuudet eivät ole kontrolloituja vaan riippuvat toki ympäritöstä, eli itse Itämerestä.

        Niin, Raisiontehtaiden kalanrehuvastaava yritti väittää minulle, että kun he korvaavat osan kalanrehun roskakalajauhosta kasviproteiinilla, niin myrkkypitoisuuden pienenevät, samoin fosforin määrä. Kun tilalle tulee gm-soija, niin en tiedä onko tilanne sen parempi.

        Tuli oltua joskus mm. HK:lla alan hommissa.


      • Adviss kirjoitti:

        Niin, Raisiontehtaiden kalanrehuvastaava yritti väittää minulle, että kun he korvaavat osan kalanrehun roskakalajauhosta kasviproteiinilla, niin myrkkypitoisuuden pienenevät, samoin fosforin määrä. Kun tilalle tulee gm-soija, niin en tiedä onko tilanne sen parempi.

        Tuli oltua joskus mm. HK:lla alan hommissa.

        Hmmm... mielenkiintoinen kysymys. Gm-soija toki on riskitekijä kalojen hyvinvoinnin kannalta, mutta kun reaalisesti 1000kg rehua tuottaa 900kg kalaa, niin toisaalta raskasmetalli -yms. kertymät ovat palttiarallaa samaa tasoa kuin rehun pitoisuudet, eikä gm-rehusta siirtyne mitään ihmiselle olellisia määriä gm-roskaa rehusta, kun se kulkee kalan aineenvaihdunnan kautta. Joten en nyt halua tyrmätä mitään, mutta gm-asia lienee sellainen josta ei liene paljoa tieteellistä aineistoa (?), kun taas Itämeren kaloista tiedämme raskasmetallipitoisuudet aika hyvin...


      • syömälakkoon

        Mitä tässä enää uskaltaa syödä ?


      • Adviss
        Exap kirjoitti:

        Hmmm... mielenkiintoinen kysymys. Gm-soija toki on riskitekijä kalojen hyvinvoinnin kannalta, mutta kun reaalisesti 1000kg rehua tuottaa 900kg kalaa, niin toisaalta raskasmetalli -yms. kertymät ovat palttiarallaa samaa tasoa kuin rehun pitoisuudet, eikä gm-rehusta siirtyne mitään ihmiselle olellisia määriä gm-roskaa rehusta, kun se kulkee kalan aineenvaihdunnan kautta. Joten en nyt halua tyrmätä mitään, mutta gm-asia lienee sellainen josta ei liene paljoa tieteellistä aineistoa (?), kun taas Itämeren kaloista tiedämme raskasmetallipitoisuudet aika hyvin...

        Olet oikeassa.


      • syömälakkoon kirjoitti:

        Mitä tässä enää uskaltaa syödä ?

        No aina voi syödä vaikkapa ituja - jos kokee siinä oleva jotakin itua... ?


      • Adviss
        Exap kirjoitti:

        No aina voi syödä vaikkapa ituja - jos kokee siinä oleva jotakin itua... ?

        Tänään viimeks. Mung-pavun ituja....


    • kertokaa.järkevästi

      Tuossa luen matkallani ortodoksien näköaloja heidän uskostaan ja näkemyksistä.
      Käsittääkseni siellä "munkit ja nunnat" eivät syö lihaa, eli olisiko rahakysymys, eli talous.
      He kasvattavat ruokansa.
      Eiköhän tässä ravintopuolessa ole meidän terveydestä kyse ja mihin suu nyt tottuu, tai totutellaan lapsuudessa isän ja äidin ruokapöydässä. Vertauskuvallisesti - toinen ja kolmas polvi popsii "isoisen isän ruokapöydässä"!
      No, nyt kyllä mainosmaailma kaupallistaa senkin ja tuo tämänpäivän ymmärrykseni mukaan kaikenlaista turhaa - ota tästä, syö ja nauti elämää ruokapöytäänkin.
      Mitä se taas tuo mukanaan yltäkylläisyydessä, ei ainakaan terveyttä, vaan suun kautta nautittua sairautta.
      Tuossa mainittiin jotain "hyvänmakuisesta" meetvurstista.
      Itse en tule valmistamaan mitään, syön, mitä kiinni saan ja kerkiän, sekä pystyn laittamaan. Niin ainoan kerran Lidi- kaupasta sain lammashöystettyä metukkaa syötäväksi ja se oli ns. siatonta - sekä erinomaisen hyvää.
      Siitä on aikaa, enemmän kuin vuosi. Eikä sitä ole ollut toistakertaa hyllyssä.
      Terveydenpuolella voisimme kyllä paljon siirtyä kasvispuolelle, ja varmaan meillä suositukset paukkuu hyvin pöydässä, kun pari omenaa ja banaania jugurtinkanssa soseutan juotavaan muotoon. Kissalle syötän porsaankinkun suikaleina, lihaa en niin paljoa itse syö, mitä nyt leikkeinä aamukahveella ja leivänpäällä, sekä juustoja eri muodoissa. Eli se epäterveellinen kova rasva.
      Eihän siinä ruassa tavallaan ole muutapahaa, kuin ja jos se saattaa meidät kuluttamaan terveyspuolen resusseja, jonka "verotulot" yhteisestä kukkarosta on vaillinaiset.
      Sehän se meidän syömisessä on robleema. Viemme tavoillamme rahat niiltä heikommalla oksalla istuvilta - ehkä lapsilta, jotka terveyspuolen apuja tarvitsee.
      Eli ei se uskonto sitä ratkaise, vaan verotettava raha, sekä kohde.
      Näitä kannattaa ennemmin pohtia, kuin alkaa "arvostelemaan" jotain uskonsuuntaa ja arvostelun perusta on se oma minä, jossa asuu joku ongelma, josta ei ole päästy yli.
      Uskonnon toimittamiset ovat lainkautta vapaata elämänaluetta ja jokaisen omaa valintaa.
      Syököön tai olkoon syömättä, kukin kiittää Herraa - sanoo Paavali ja siitähän Kailakin kirjoitti - Roomalaiskirjeen selitysteoksessa.
      Ja näin ne ortodoksitkin elävät. Eivät ruoki lihaansa - vaan Hengessä mieltään.
      Suomeksi "askeettisesti".
      Ehkä, ja siis ehkä ovat terveempiä siltäosin, meinaan ne munkit. Riviortodokseista en niin tiedä, samaa kauraa, kuin kansalaiset yleensä.
      Käytän nyt esimerkkinä heitä, kun ravintopuolen näkyvyyttä on muuallakin olemassa ja puhuttiin uskonnosta negatiiviseen sävyyn lehtikirjoittajan omana ajatuksena, jota siteerattiin tänne. ..... että se siitä ..... ja ravinnosta

      • Adventisti

        Puhuttiin fundamentalistisen, lähes uskonnonomaisen ajattelutavan negatiivisuudesta liittyen ruokavalioiden noudattamiseen. Ei itse hengellisestä uskosta negatiiviseen sävyyn.

        Eli siis uskoa hölynpölyyn, joka liittyy ruoan terveellisyyteen välittämästä tieteellisistä faktoista. Uskontoon rinnastus juuri siksi, että moni uskoo ruokavalionsa olevan juuri se terveellisin vaikkei se todellisuudessa ole. Usko on lujaa luottamusta siihen mitä ei voida nähdä (todistaa).


      • kertokaa.järkevästi
        Adventisti kirjoitti:

        Puhuttiin fundamentalistisen, lähes uskonnonomaisen ajattelutavan negatiivisuudesta liittyen ruokavalioiden noudattamiseen. Ei itse hengellisestä uskosta negatiiviseen sävyyn.

        Eli siis uskoa hölynpölyyn, joka liittyy ruoan terveellisyyteen välittämästä tieteellisistä faktoista. Uskontoon rinnastus juuri siksi, että moni uskoo ruokavalionsa olevan juuri se terveellisin vaikkei se todellisuudessa ole. Usko on lujaa luottamusta siihen mitä ei voida nähdä (todistaa).

        Otetaan asiasta nyt hieman kiinniottoa.
        Kerroit ajatuksensasi, että ja lainaan tekstiäsi. siis laina alkaa.
        Eli siis uskoa hölynpölyyn, joka liittyy ruoan terveellisyyteen välittämästä tieteellisistä faktoista. Uskontoon rinnastus juuri siksi, että moni uskoo ruokavalionsa olevan juuri se terveellisin vaikkei se todellisuudessa ole. ..... ja laina tekstistäsi päättyy.

        Katsopa, löytyykö areenasta tuo ohjelma. Katso se ja yritetään uudelleen, onko ajatuksesi vielä sama, eli löydätkö "avaimen", jota myös raamattu käyttää?!
        https://areena.yle.fi/1-4371836

        Prisma: Ihmiskehon ihmeet 18.03.2019 23:30 - 00:25 YLE TV1

        3/3. Oppia ikä kaikki. Mitä kehossa tapahtuu kun opimme uusia taitoja, kuten kävelemään ja ajamaan polkupyörällä? Mitä aivoissamme tapahtuu kun syntyy uusia muistoja, ja miltä ne näyttävät? Rytmitajun ja puhumaan oppimisen välillä on havaittu olevan erikoinen yhteys. T: BBC. HD Ohjelman kesto: 55min

        Edelläolevan katsoin ja siellä se on. 3500- vuotta sitten kirjoitettu Sana ja tuo ohjelma yhdessä päätelmässä se Sanan totuus tuotiin esiin. Vaatii pienä tarkkuutta katsomiseen.
        Viittaan tuohon "vuoristo" näköalaan, eli pienenä apuna.
        Se voidaan johdantaa myös ravintoon.


      • annan.aika-akselin
        kertokaa.järkevästi kirjoitti:

        Otetaan asiasta nyt hieman kiinniottoa.
        Kerroit ajatuksensasi, että ja lainaan tekstiäsi. siis laina alkaa.
        Eli siis uskoa hölynpölyyn, joka liittyy ruoan terveellisyyteen välittämästä tieteellisistä faktoista. Uskontoon rinnastus juuri siksi, että moni uskoo ruokavalionsa olevan juuri se terveellisin vaikkei se todellisuudessa ole. ..... ja laina tekstistäsi päättyy.

        Katsopa, löytyykö areenasta tuo ohjelma. Katso se ja yritetään uudelleen, onko ajatuksesi vielä sama, eli löydätkö "avaimen", jota myös raamattu käyttää?!
        https://areena.yle.fi/1-4371836

        Prisma: Ihmiskehon ihmeet 18.03.2019 23:30 - 00:25 YLE TV1

        3/3. Oppia ikä kaikki. Mitä kehossa tapahtuu kun opimme uusia taitoja, kuten kävelemään ja ajamaan polkupyörällä? Mitä aivoissamme tapahtuu kun syntyy uusia muistoja, ja miltä ne näyttävät? Rytmitajun ja puhumaan oppimisen välillä on havaittu olevan erikoinen yhteys. T: BBC. HD Ohjelman kesto: 55min

        Edelläolevan katsoin ja siellä se on. 3500- vuotta sitten kirjoitettu Sana ja tuo ohjelma yhdessä päätelmässä se Sanan totuus tuotiin esiin. Vaatii pienä tarkkuutta katsomiseen.
        Viittaan tuohon "vuoristo" näköalaan, eli pienenä apuna.
        Se voidaan johdantaa myös ravintoon.

        helpotan vielä linkin katsomista.... eli 41:oo ajasta eteenpäin. ts. aika lopusta- 51 minuuttiahan tuo kestää.


      • Adventisti
        kertokaa.järkevästi kirjoitti:

        Otetaan asiasta nyt hieman kiinniottoa.
        Kerroit ajatuksensasi, että ja lainaan tekstiäsi. siis laina alkaa.
        Eli siis uskoa hölynpölyyn, joka liittyy ruoan terveellisyyteen välittämästä tieteellisistä faktoista. Uskontoon rinnastus juuri siksi, että moni uskoo ruokavalionsa olevan juuri se terveellisin vaikkei se todellisuudessa ole. ..... ja laina tekstistäsi päättyy.

        Katsopa, löytyykö areenasta tuo ohjelma. Katso se ja yritetään uudelleen, onko ajatuksesi vielä sama, eli löydätkö "avaimen", jota myös raamattu käyttää?!
        https://areena.yle.fi/1-4371836

        Prisma: Ihmiskehon ihmeet 18.03.2019 23:30 - 00:25 YLE TV1

        3/3. Oppia ikä kaikki. Mitä kehossa tapahtuu kun opimme uusia taitoja, kuten kävelemään ja ajamaan polkupyörällä? Mitä aivoissamme tapahtuu kun syntyy uusia muistoja, ja miltä ne näyttävät? Rytmitajun ja puhumaan oppimisen välillä on havaittu olevan erikoinen yhteys. T: BBC. HD Ohjelman kesto: 55min

        Edelläolevan katsoin ja siellä se on. 3500- vuotta sitten kirjoitettu Sana ja tuo ohjelma yhdessä päätelmässä se Sanan totuus tuotiin esiin. Vaatii pienä tarkkuutta katsomiseen.
        Viittaan tuohon "vuoristo" näköalaan, eli pienenä apuna.
        Se voidaan johdantaa myös ravintoon.

        Kun vastaan, lähden siitä oletuksesta, että kommentointi on aloituksen linkkiä kohtaan eikä kuviteltua omassa mielessä ajateltua linkkiä kohtaan. Tv7 ei ole luotettava tiedonlähde.


      • kyse.oli.Ylen.kanava
        Adventisti kirjoitti:

        Kun vastaan, lähden siitä oletuksesta, että kommentointi on aloituksen linkkiä kohtaan eikä kuviteltua omassa mielessä ajateltua linkkiä kohtaan. Tv7 ei ole luotettava tiedonlähde.

        Linkitinkin YLEN kanavaa.
        en tv:7 .... koko keskustelupätkässä ei ole kenenkään muun mainintaa tv 7.kaan, kuin nyt sinulta.

        Kyse oli Prisma: Ihmisekehon ihmeet. Jakso 3 Oppia ikä kaikki


    • ajatusheittoja

      Animalia on uskonto sekin.
      Esim. pilkkiminen, jossa jäälle nostettu kala - pitäisi nujertaa heti.
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006059471.html
      Niin. Laki ja teot.
      Lain noudattaminen artikkelin mukaan voi olla vanhemmille ihmisille terveysvaara.
      Eli heidän tekonsa ei ole laittomuutta, vaan ihmisen elämää turvaavaa.
      Toisaalta "perkuukone" ja niskannurjauttaminen ei ole yksi- yhteen.
      Animalia taas uskontona ei pysty käsittelemään asioita järkevästi.
      Myös, artikkelista - tukehtuuhan se syöty kala toisen kalan vatsassa. Pitäisikö se pyydystetty hauki tuomita rikoksesta, jos sen vatsasta löytyy syöty kala.
      ...
      Siis animalia on uskonnollisuudessa eksynyt elämän realiteeteistaan.
      Kuinkahan sen seurakunnan jäsenet pärjäisivät Siperiassa, jossa karvarukkaset on laittomuuden käsineet ja pakkasta riittävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe