Konekääntäminen tulee oleen viimeinen isku

nbgbgbgbggbgb

virkamiesruotsille. Paha paikka Rkp:lle, voi voi sentään.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä.vaan

      Erittäin hyvä juttu.

    • otsonene

      Minkä takia tai mihin tarvitaan konekääntämistä kun Suomessa on runsaasti eri kielten taitajia?

      • Konekääntäjiä tarvitaan koska suomenkieliset eivät osaa ruotsia.


    • Lilliputlätenifara

      Vilken typ av språk tror ni lider mest av maskinell översättning? Stora världsspråk, stora regionella språk, lokala stora språk, lokala medelstora språk, lokala småspråk eller lokala pyttespråk? Vilka är de första som folk inte bemödar sig att läsa och därmed kunna?

      En vink beträffande Finlands läge: Finland är ett nordiskt land. Nordens stora språk är svenskan. Norskan och danskan, liksom färöiskan och isländskan är alla nordiska språk. De bildar en grupp kring svenskan.
      Finskan talas endast i Finland och kan globalt kategoriseras som ett lokalt pyttespråk som inte just hör till någon familj.
      I Norden bor det ca. 28 milj. människor av vilka 25 milj. människor talar nordiska språk. Utöver det finns det 2-3 milj. finnar som inte gör det. Vad tror ni, kan det vara pyttespråket som de andra väljer bort och låter translatorn sköta?

    • Neffe unohtaa aina sen tosiasian että tulkkausta tarvitsee aina kaksi henkilöä. Neffe jotenkin kuvittelee ettei hänen tulevaisuudessa tarvitse osata koska koneet tulkkaavat meille suruille. Mahdollisesti niinkin mutta silloin ne tulkkaavat myös teille suomenkielisille.
      Siitä tulee hauskaa kun varaan johonkin virastoon ajan ja käytän oikeuttani asioida ruotsiksi, ja virjailija joutuu turvautumaan tulkkauskoneeseen tai -applikaatioon.

      Ei tulkkauspalvelut ole RKPlle mikään paha paikka, miksi olisi? Jos konetulkkaukseen jonain päivänä mennään niin se on hyvinkin tasapuolista.

      Ei se mene niin että vain meille suruille tulkataan, vaan myös te suomenkieliset tulette tarvitsemaan sitä konetta, itse asiassa jopa enemmän kuin me surut. Meikäläiset sentään pärjää myös suomen kielellä, jos nyt ei hyvin niin edes jollain tasolla. Toisin kuin suuri osa teistä!

      Julkisissa palveluissa asiakas määrää aina asioimiskielen!

      • KomediaaKerrakseen

        Me suomenkieliset taas tarvitsemme tulkkauskonetta tuskin koskaan mihinkään koska 95% puhuu sitä mainiosti. Jos joku ruotsinkielinen nyt välttämättä joskus haluaa käyttää tulkkauskonetta että voi palvella minua niin luulen että otan koko homman ihan huumorin kannalta. Otanhan jo nyt koko Suomen kaksikielisyyden muutenkin huumorin kannalta.


      • KomediaaKerrakseen kirjoitti:

        Me suomenkieliset taas tarvitsemme tulkkauskonetta tuskin koskaan mihinkään koska 95% puhuu sitä mainiosti. Jos joku ruotsinkielinen nyt välttämättä joskus haluaa käyttää tulkkauskonetta että voi palvella minua niin luulen että otan koko homman ihan huumorin kannalta. Otanhan jo nyt koko Suomen kaksikielisyyden muutenkin huumorin kannalta.

        Kelaas nyt vähän miten ja milloin sitä tulkkausta tarvitaan. Jos suunnittelet virkamiesuraa ja olet vapautunut kielitaitovaatimuksista, kuten te neffet unelmoitte, niin miten ajattelit pärjätä ilman sitä tulkkauskonetta kun minä tulen asiakkaaksesi ja puhun pelkkää ruotsia?

        Miellätkö asioimistilanteen jotenkin sellaiseksi että vain sinä puhut?


      • GunillanTyöToveri

        Teitä on sen verran vähän että kaivan tulkkauskoneen oikein mielelläni kerran vuoteen tai ohjaan sinut Gunillan hellään ruotsinkieliseen huomaan joku toinen päivä. Lisäksi virkamiehien määrä on vähenemässä kovaa vauhtia kun kaikki kuntien ja valtion tehtävät yksityistetään ja sitä myöten yritys itse päättää millä se teitä palvelee. Monet firmat ovatkin päätyneet ratkaisuun että eivät palvele ruotsiksi ollenkaan koska se ei ole taloudellisesti järkevää ja silti maailma pyörii samaan suuntaan kuin sata vuotta sittenkin.


      • oidååååå

        Suuri kysymys on että miksi huomattava osa suruista ei osaa suomea, vaikka väitätte olevanne suomalaisia?


      • oidååååå kirjoitti:

        Suuri kysymys on että miksi huomattava osa suruista ei osaa suomea, vaikka väitätte olevanne suomalaisia?

        Miksi vielä huomattavampi osa suomenkielisistä ei osaa ruotsia vaikka väitätte olevanne suomalaisia?

        Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi!


      • GunillanTyöToveri kirjoitti:

        Teitä on sen verran vähän että kaivan tulkkauskoneen oikein mielelläni kerran vuoteen tai ohjaan sinut Gunillan hellään ruotsinkieliseen huomaan joku toinen päivä. Lisäksi virkamiehien määrä on vähenemässä kovaa vauhtia kun kaikki kuntien ja valtion tehtävät yksityistetään ja sitä myöten yritys itse päättää millä se teitä palvelee. Monet firmat ovatkin päätyneet ratkaisuun että eivät palvele ruotsiksi ollenkaan koska se ei ole taloudellisesti järkevää ja silti maailma pyörii samaan suuntaan kuin sata vuotta sittenkin.

        Meitä on pelkästään Helsingissä 35 000 joten kyllä meitä riittää sinulle ruotsia puhumaan. Tarvii vain suututtaa meidät niin että lakkaamme säälimästä sinua ja ryhdymme täysmittaisesti pitämään kielellisistä oikeuksistamme kiinni, tai ei edes niistä oikeuksista vaan ihan vain heittäydymme kielitaidottomiksi.

        Jos toimit pääkaupunkiseudulla asiakaspalvelutehtävissä niin takaan että sekä sinulle että Gunillalle riittää molemmille monta ruotsinkielistä asiakasta päivässä.
        Ympäröivista Uudenmaan kaksikielisistä kunnista löytyy niiden 35 000 lisäksi yli 100 000 ruotsinpuhujaa sinua kiusaamaan.

        Lär dig närsvenska!


      • Aipahempaatulossa
        Ankdam kirjoitti:

        Meitä on pelkästään Helsingissä 35 000 joten kyllä meitä riittää sinulle ruotsia puhumaan. Tarvii vain suututtaa meidät niin että lakkaamme säälimästä sinua ja ryhdymme täysmittaisesti pitämään kielellisistä oikeuksistamme kiinni, tai ei edes niistä oikeuksista vaan ihan vain heittäydymme kielitaidottomiksi.

        Jos toimit pääkaupunkiseudulla asiakaspalvelutehtävissä niin takaan että sekä sinulle että Gunillalle riittää molemmille monta ruotsinkielistä asiakasta päivässä.
        Ympäröivista Uudenmaan kaksikielisistä kunnista löytyy niiden 35 000 lisäksi yli 100 000 ruotsinpuhujaa sinua kiusaamaan.

        Lär dig närsvenska!

        Säälistäkö ette pomota vielä pahemmin?

        Mikä voi olla pomotuksen seuraava aste, kun jo nyt vaaditte monikieliseltä 95%:n enemmistöltä oman kielenne opiskelua alakoulusta yliopistoon palveluvelvoitteen nimissä?


      • tyckersyndom
        Aipahempaatulossa kirjoitti:

        Säälistäkö ette pomota vielä pahemmin?

        Mikä voi olla pomotuksen seuraava aste, kun jo nyt vaaditte monikieliseltä 95%:n enemmistöltä oman kielenne opiskelua alakoulusta yliopistoon palveluvelvoitteen nimissä?

        Detär nog pinsamt när en person inom ett serviceyrke som studerat pakkoruotsi svarar med :TÄH på en vanlig fråga,då väljer man att tala finska.


      • Aipahempaatulossa kirjoitti:

        Säälistäkö ette pomota vielä pahemmin?

        Mikä voi olla pomotuksen seuraava aste, kun jo nyt vaaditte monikieliseltä 95%:n enemmistöltä oman kielenne opiskelua alakoulusta yliopistoon palveluvelvoitteen nimissä?

        En minä kohdista mitään vaatimuksia 95% väestöä kohtaan! Kohdistan vaatimuksia vain niihin virkamiehiin joiden kanssa asioin ja joiden pätevyysvaatimuksiin ruotsin kielen taito kuuluu.

        Mistä ihmeen pomottamisesta sinä puhut? Itse yrität pomottaa minua ja riistää minulta perustuslailliset oikeuteni. Kerro sinä millä perusteilla meidän surujen palvelujen tulisi olla huonommat kuin teillä suomenkielisillä? Miksi pidät meitä suruja toisen luokan kansalaisina? Pidätkö itseäsi jonkinlaisena valittuna?


    • MaailmaMuuttuu

      Korvanappitulkit tulevat poistamaan kieliaineet kouluista. Ei ole MITÄÄN järkeä satsata valtavasti vaivaa ja muistikapasiteettia vieraiden kielien opiskeluun. Koska tuo älyläite osaa kaikki maailman kielet täydellisesti.

      Eli pitää opetella vain oma äidinkieli hyvin. Toki kieliaineet pysyvät hieman mukana vapaaehtoisina. Koska esim. vieraissa maissa asuvat, kirjeenvaihtajat myyntiedustajat ja diplomaatit tarvitsevat kohdemnaa kielitatoa.

      • Arvelinkin

        Tätähän minä vähän epäilinkin: nk. kieliaktiivit ei jaksaisi opiskella mitään kieliä!


      • Kyllä_tarvitaan

        Älykkyyttä on olla kiinnostunut monipuolisesti asioista, eikä rajata elämäänsä väittämällä, että kielten opiskelua ei tarvita. Kielitaitoa tarvitaan, kun lähdetään ulkomaille koulun jälkeen opiskelemaan ja töihin: Ranskaan, Saksaan, Englantiin, Espanjaan...


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe