Sapattijuhla on iloinen asia

Jeesusonhyvä

Jeesus on maailman valo ja Vapahtaja. Jeesus on kaikkien hyvien lahjojen antaja, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Jeesus on antanut meille viikkottaisen levon lahjan, sapatin, jonka Jumala siunasi ja pyhitti jo siellä Eeden kodissa. Tämä päivä (lauantai) muistuttaa meitä jatkuvasti Jumalan rakkaudesta ja hyvyydesstä. Se on ilon päivä Jumalan kansalle täällä ajassa ja kerran ikuiduudessa. Kyllä Jeesus on hyvä, kun hän on antanut itsensä lisäksi meille aikaa olla hänen kanssaan.

133

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lauseenjäsentäjä

      Hienoa, että olet löytänyt sapatin rauhan, mutta tarvitseeko avata taas uusi keskustelu, mistä tulee kilometrien pituinen ketju, kuten edellisistäkin?! Aivan turhaa tälläinen ärsyttäminen ja provosointi ja yritys saada porukat väittelemään.

      • Kristityt viettävät lepopäivää sunnuntaina. Näin jo alkuseurakunnan ajoista lähtien. Mutta aina löytyy niitä joista Jumalan Sana todistaa: 15:6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.


      • Anonyymi
        Helluntaikirkko kirjoitti:

        Kristityt viettävät lepopäivää sunnuntaina. Näin jo alkuseurakunnan ajoista lähtien. Mutta aina löytyy niitä joista Jumalan Sana todistaa: 15:6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.

        Kristityt eivät ole viettäneet lepopäivää sunnuntaisin. Se tapa tuli kristityille vasta katolisessa kirkossa, kun roomassa vietettiin sunnuntaina lepopäivää.

        Jotta sapattipäivän muutokseen sunnuntaille saataisiin joku tekosyy, veruke otettiin apostolien helluntaista, koska he olivat koolla sunnuntaina viikon ensimmäisenä päivänä. Helluntailaiset ovat uskoneet katolisen kirkon perinnäissäännön, että kristityt olisivat silloin viettäneet viikkolepopäivää. Kyse ei ollut viikkolepopäivästä vaan Shavuot-juhlasta, joka osuu aina viikon ensimmäiselle päivälle sunnuntaille, koska se on 50. päivä uutislyhteen heilutuksen päivästä.

        Alkuseurakunta vietti viikkolepoa sapattina lauantaina. He kävivät sapattisin seurakunnassa opiskelemassa pyhiä kirjoituksia, kuten lukee mm. Ap.t 15:21.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristityt eivät ole viettäneet lepopäivää sunnuntaisin. Se tapa tuli kristityille vasta katolisessa kirkossa, kun roomassa vietettiin sunnuntaina lepopäivää.

        Jotta sapattipäivän muutokseen sunnuntaille saataisiin joku tekosyy, veruke otettiin apostolien helluntaista, koska he olivat koolla sunnuntaina viikon ensimmäisenä päivänä. Helluntailaiset ovat uskoneet katolisen kirkon perinnäissäännön, että kristityt olisivat silloin viettäneet viikkolepopäivää. Kyse ei ollut viikkolepopäivästä vaan Shavuot-juhlasta, joka osuu aina viikon ensimmäiselle päivälle sunnuntaille, koska se on 50. päivä uutislyhteen heilutuksen päivästä.

        Alkuseurakunta vietti viikkolepoa sapattina lauantaina. He kävivät sapattisin seurakunnassa opiskelemassa pyhiä kirjoituksia, kuten lukee mm. Ap.t 15:21.

        Totta on että jotkut kristityt edelleen haluavat seurata juutalaisia perinnässääntöjä ja se heille on suotava. Mutta uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat seurasivat Jeesuksen opetuksia eikä fariselaisten sääntöjä.


      • Anonyymi
        Helluntaikirkko kirjoitti:

        Totta on että jotkut kristityt edelleen haluavat seurata juutalaisia perinnässääntöjä ja se heille on suotava. Mutta uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat seurasivat Jeesuksen opetuksia eikä fariselaisten sääntöjä.

        Et näytä edes tuntevan, mikä ero on perinnäissäännöllä ja lain käskyllä. Ei mene vahvasti Suomen Helluntaikirkon johdolla !!

        Sapatin viettäminen ei ole juutalainen perinnäissääntö vaan lain käsky. Jeesus moitti juutalaisia siitä, että he ovat kumonneet perinniässäännöillä lain käskyjä. Sapatti on lain käsky ja sunnuntaijuhlat ovat sapattikäksyn kumoamiseksi tehty perinnäissääntö, mutta nyt sitä samaa syntiä ei tee juutalaiset vaan pakanauskovat.

        Helluntailaiset eivät ole uudestisyntyneitä Kristuksen seuraajia, vaan laittomuudessa ja perinnäissäännöissä eläviä synnin orjia.


    • Joonkumma

      nikki jeesusonhyvä täynnä pahuutta ja pimeyttä oleva toorauskova ja käärme.

      • Juuii

        Pelkääkö Jumala ?

        Jes 51: 4 -7
        Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta lähtee laki, ja minä panen oikeuteni valkeudeksi kansoille. Lähellä on minun vanhurskauteni, minun autuuteni ilmestyy, minun käsivarteni tuomitsevat kansat; minua odottavat merensaaret ja panevat toivonsa minun käsivarteeni. Nostakaa silmänne taivasta kohti ja katsokaa maata, joka alhaalla on, sillä taivaat katoavat kuin savu ja maa hajoaa kuin vaate ja sen asukkaat kuolevat kuin sääsket, mutta minun autuuteni pysyy iankaikkisesti, ja minun vanhurskauteni ei kukistu. Kuulkaa minua, te jotka vanhurskauden tunnette, kansa, jonka sydämessä on minun lakini: älkää peljätkö ihmisten pilkkaa älkääkä kauhistuko heidän herjauksiansa.


    • Jeesusonhyvä

      Nimimerkki voi olla mitä on, mutta Jeesus on hyvä. Jeesus on siunannut sapatin ja siksi sapatti pysyy siunausten päivänä ja yhä useammat uskovat kokoontuvat sapattina eri puolilla maailmaa ylistämään Jeesusta sapattijuhlaan , koska ""Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen" Ilm.5:12





      Copyright © 2001-2019 Kts. copyright tiedote

      . lopun aikana Jumalan omat pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon Ilm. 14:12

      • Eikiitosjeesus

        Jeesus on madonsyömä raato, korkeintaan.
        Jokainen meistä sinne taivaalle aikanaan pääsee. Hiilidoksidin kiertokulku kun on semmoista.


    • ihmiskäden_sormi

      Nikki Jeesusonhyvä ei edusta perinteistä adventismia, vaan hän on toorauskova, joka kirjottaa täällä pilkatakseen Jeesuksen seuraajia.

    • Laskuntulos

      Messiaanisen seurakunnan toraistit meuhkaavat nyt täällä sapatista.
      Heidän omassa seurakunnassaan on kaksi kasteoppia joten siinäkin asiassa heillä on peite silmillä. Heille ei ole selvinnyt mikään asia, joten he ovat valehtelijoita!

    • kartaharhaoppista

      Se ei ole iloinen asia kun harhaoppisena joutuu helvettiin.

    • hyvässäseurassa

      Jos sapatin takia helvettiin joutuu, niin sittenhän sielläkin on hyvässä seurassa, kun Jeesuskin vietti sapattia, samoin apostolit ja alkuseurakunta patriarkoista ja profeetoista puhumattakaan. Ja Jumala itse vietti sapattia, niin kyllä kelpaa näin hyvä seura.

    • totuusvastaanharhaop

      Jeesus tuomittiin sapattirikkomuksista ristille kun oli parantanut sapattina ramman. Sen vuoksi sapattikiihkoilijat alkoivat tavoitella häntä tappaakseen.

      Jos jätämme pois harhaoppisten valheet, niin alkuseurakunta alkoi kokoontua Jeesuksen taivaanastumisen päivänä eli sunnuntaina kuten historian kirjat kertovat. Sunnuntaina muistamme sen, että Jeesus Kristus on noussut ylös taivaisiin ja puolustaa meitä siellä synneiltä ja harhaopeilta.

      • 1234567---

        Sunnuntai on KEKSITTY pyhäksi !

        Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa Sana seuraavasti:
        Vuoden 1973 Alusta virallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET tehdä sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä TULI VASTA 300-LUVULLA.

        Tappamisesta puheenollen Pimeällä keskiajalla tuli kauheaa jälkeä tappamisineen, noin 50 miljoonaa marttyyria. Virret kertovat pedosta antikristuksesta paavista, joka Jumalan käskyi wastaan myös räyskyi.
        1700-luvun Luterilaiset virret kertovat. Virsi 241. O tätä suurta surkiutt'! ylits' vaivaisen lauman, ettei kenelläkään ollut rohkiutt' Jumalan sanaa puhumaan, sen pahan pedon pelvost', HÄN UHKAS, KAIKKI KÄKES', HÄN TAPPOI JA SÄKES', KUIN VASTASIT HÄNT' EHDOST'.


      • mummo1960

        Tietysti pahuutta on ollut ennen ja on nyt. Raamatun mukaan maailma on paholaisen valtakuntaa jossa se temmeltää mielensä mukaan. Me ihmiset voimme valita haluammeko seurata Jumalan tahtoa vai paholaisen tahtoa. Ja koska ihminen on syntyään syntinen ja paha hän seuraa paholaisen tahtoa. Lasta ei tarvitse opettaa olemaan itsekäs tai ilkeä sen se osaa syntyjään. Mutta olemaan armollinen, hyvä, ymmärtäväinen ym. sitä me joudumme opettamaan. Pahuutta ei voi maailmasta kitkeä mutta me voimme itse valita kuinka itse elämme. Elämmekö Jumalan tahtojen mukaan vai emme. Synnitöntä ihmistä ei ole, mutta myönnämmekö syntimme ja kadummeko niitä. Siinä meillä on jokaisella miettimistä tahollamme.


    • Tämä sapatti kysymys se onkin melkoinen seulonta väline lopunajassa. Tämä seuloo ihmiset niihin, ketkä kunnioittavat Israelin Pyhää Jumalaa tai sitten siihen porukkaan joka ottaa pedonmerkin sunnuntai kirkoissa.

      VALINTA ON SINUN !

    • näinonjämpti

      Sai sanoi naulankantaan.

    • kristuksenkunniaksi

      Harhaoppisilla täytyy tietenkin olla Raamatusta eriäviä näkemyksiä. Eiväthän me muutoin olisi harhaoppisia. Sitä on juuri sapatin korottaminen sekä se, että tuomio perustuisi lakiin, että meidät lain mukaan tuomittaisiin eikä sen mukaan onko Meissä Kristuksen Henki.

      Eivätkä harhaoppiset valehtele vain Raamatusta, vaan myös historiasta.

      "Toiselta vuosisadalta peräisin olevassa Barnabaan kirjeessä sanotaan: ”Sen vuoksi vietämmekin iloiten kahdeksatta päivää, jona Jeesus nousi kuolleista!” (15:9). Kirkkoisä Ignatios puolestaan kirjoittaa noin vuonna 100, että ”ne, jotka elivät vanhan järjestyksen mukaan, tulivat uuteen toivoon eivätkä enää pitäneet sapattia, vaan elivät ottaen vaarin Herran päivästä … jolloin meillekin elämä koitti hänen ja hänen kuolemansa kautta”. Justinos Marttyyri (100-165) kertoi kristittyjen kokoontuvan yhteen sunnuntaisin, ”koska Jeesus, meidän Vapahtajamme, nousi ylös tuona päivänä”.

      Sunnuntai ei siten ole mikään pedon merkki, eikä katolisen kirkon määräys tai sen osoitus, vaan aivan kristillinen tapa Jeesuksen Kristuksen taivaanastumisen kunniaksi.

      Mutta ei tämä tietenkään harhaoppisten päätä käännä, mutta on muille ohjeeksi ettei nämä harhaoppiset eksytä valittujakin. Heidän tarkoituksensa on eksyttää eikä pelastaa. Sitoa kavaliin ihmisjärjellä tehtyihin sepitelmiin ne, jotka kahdella tiellä horjuvat eivätkä elä vahvasti kiinni Kristuksessa. Jeesuksen omiin eivät harhaoppisten höpinät vaikuta.

      • 1234567---

        Sunnuntai on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi. . . Jumalan merkki on sapatti.

        Kuka muutti sunnuntain viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi ? Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi.

        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.


      • orjuudestavapautua
        1234567--- kirjoitti:

        Sunnuntai on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi. . . Jumalan merkki on sapatti.

        Kuka muutti sunnuntain viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi ? Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi.

        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.

        Hellitä sinäkin jo amerikkalaisesta 1840 luvun hapatuksesta ja lepää niistä harhaopeista. Tule jo vapauteen ja lue itse Raamatustasi, miten asiat ovat.

        Sapatti annettiin Israelin kansalle orjuudesta vapautumisen kunniaksi ja muistojuhlaksi.

        Orjina Egyptissä heidän piti tehdä työtä 7 päivää viikossa ja hyvin, hyvin pitkiä päiviä, koska faarao kiristi aina vain urakkaehtoja, mikä pitä työryhmän päivässä saada tehtyä! Orjuudessa ei ollut lepoa!


      • pedonmerkki
        1234567--- kirjoitti:

        Sunnuntai on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi. . . Jumalan merkki on sapatti.

        Kuka muutti sunnuntain viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi ? Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi.

        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.

        Pedon merkki on se, että pitää hylätä Jeesus pelastajana!

        Siinä on pedon merkki, missään muussa ei!

        Pedon ilmestyessä maailman näyttämölle kysytään: hylkää Jeesus tai sinut tapetaan!


    • brenbie

      Sapatti on pelkkää paskanjauhantaa

    • työolilepoa

      Edenin puutarhassa ihminen ei tarvinnut lepoa; hänen työnsä oli ihanan levollista siellä. Ei ollut työ vielä kirottua otsasi hiessä puurtamista, vaan ihanaa lepoa.

      Niinpä ihminen ei tarvinnut Edenissä lepopäivää erikseen.

      Edenissä ei ollut työaikoja, sai tehdä ja puuhastella innostuneena. Silloin työ oli lepoa!

      Sai nukkua yönsä niin pitkään kuin nukutti ja herätä uuteen päivää täydellisesti pirteänä ja levänneenä.

      • ikuinenlepo

        Vai luuleeko joku, että iankaikkisuudessa joudut otsasi hiessä puurtamaan väsyksiin asti?

        Edenin puutaraha oli esikuva iankaikkisuudesta; iankaikkisuudessa ei vain ole tätä synnin turmelemaa lihanruumista kiusoineen, vaan kiusauksista vapaa iankaikkisuusruumis, joka ei ole tehty tämän maailman aineista!

        Iankaikkisuudessa ei vietetä sapatinpäiviä! Kaikki päivät ovat yhtä juhlaa ja lepoa ja ihanaa seikkailua!


    • paavaliolioikeaspostoli

      Se että harhaoppiset vääristelevät historiaa, eivät myönnä sitä että alkuseurakunta jo vainojen aikaan vietti sunnuntaita, ennen kuin mitään katolista kirkkoa olikaan, ei sinänsä ole vielä paha juttu. Raamatun vääristely sen sijaan on sekä väärän pelastuksen opettaminen ihmisille. Se on helvetiin vievä tie, josta tulee tehdä parannus. (mitä harhaoppinen ei koskaan tee)

      Jo pelkällä logiikalla ilman teologista pohdiskelua käy selväksi ettei sapatti ole pelastuksen sinetti. Sillä jos niin olisi, miksi se olisi jätetty mainitsematta UT:ssa. Miksi se pitäisi etsiä käännösvirheiden kautta sekä muutaman viitauksen kautta kun Jeesus toivoi ettei pako tapahtuisi sapattina. Hän toivoi sitä siksi, koska kiihkomieliset fariseukset eivät olisi voineet paeta kun sapattimatkan eikä varsinkaan juosta. Sapatin pyhyydestä siinä ei ollut kyse, vaan tekopyhyydestä. Toinen viittaus, että sapattilepo on tuleva ei liity mitenkään sapatin viettämiseen eikä sen pyhyyteen. Muutoin UT torjuu sapattilakihenkisyyden ja painottaa Hengen elämää kirjaimen sijaan.

      Paavali olisi tehnyt karhunpalveluksen kristikunnalle kun olisi jättänyt mainitsematta sapatin pyhyyden sekä sen pitämisen tärkeyden. Hän olisi ollut silloin valheapostoli. Kuitenkin hän puuttui niin pieneenkin asioihin kuin naisten puhumiseen seurakunnassa sekä antoi muita ohjeita, mutta ei muistuttanut sapatista eikä käskenyt sitä pitää. Eikä se voinut olla silloin itsestään selvä asia, kun oli jo siirrytty viettämään sunnuntaita Kristuksen taivaanastumisen juhlana. Mistä oli kinaa juutalaisten kanssa samoin kuin ympärileikkauksesta sekä lihan syömisestä. Niitä ei pitänyt noudattaa pakanoiden kuten ei sapattiakaan. Ei Paavali ollut sellainen valheapostoli, että jätti meille pelastuskysymyksen käännösvirheiden tulkintojen varaan sekä toiminut siten, että kun sapatti kerran ihmiselle julistetaan, niin sen jälkeen jos ihminen ei sitä noudata, tuomitsee itse itsensä.

      Harhaoppiset tekevät Paavalista valheapostolin eikä heiltä edes löydy mitään järkeviä perusteita sapatille, vaan ainoastaan kiihkofarisealaista julistusta. Sitä mitä jo Jeesuksen tappaneet fariseukset julistivat.

      • 1234567---

        Kun kävin aikoinani Luterilaisen rippikoulun piti kymmenenkäskyn laki osata selityksineen ulkoa, myöskin sapattikäsky, seitsemäspäivä sapatti tuli selvästi esille. Kinkereillä vielä tentattiin lisää.

        Tällä palstalla on monelle Jumalan antama sapatti hyvin vastenmielinen. Vähän kaukaisempi jo edes mennyt sukulaiseni kastettu Siion temppelissä oikein sihisi ja puhisi kun tuli puhetta sapatista. Sunnuntai oli hänelle tärkeä pitää pyhänä.

        1700-luvun Luterilainen virsi kertoo: Nää käskysanaa KYMMENEN ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti ah Herra armahda.
        Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, peitetty saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.


      • kenelleannettiin
        1234567--- kirjoitti:

        Kun kävin aikoinani Luterilaisen rippikoulun piti kymmenenkäskyn laki osata selityksineen ulkoa, myöskin sapattikäsky, seitsemäspäivä sapatti tuli selvästi esille. Kinkereillä vielä tentattiin lisää.

        Tällä palstalla on monelle Jumalan antama sapatti hyvin vastenmielinen. Vähän kaukaisempi jo edes mennyt sukulaiseni kastettu Siion temppelissä oikein sihisi ja puhisi kun tuli puhetta sapatista. Sunnuntai oli hänelle tärkeä pitää pyhänä.

        1700-luvun Luterilainen virsi kertoo: Nää käskysanaa KYMMENEN ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti ah Herra armahda.
        Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, peitetty saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.

        'Puhu israelilaisille ja sano'

        Tämä teksti on kymmeniä kertoja Mooseksen kirjoissa, kun Jumala antaa lakinsa Israelin kansalle!

        Montako kertaa löydät Raamatustasi: 'Puhu suomalaisille ja sano'?

        Kenelle laki Mooseksen kautta annettiin?


      • kenelleannettiin kirjoitti:

        'Puhu israelilaisille ja sano'

        Tämä teksti on kymmeniä kertoja Mooseksen kirjoissa, kun Jumala antaa lakinsa Israelin kansalle!

        Montako kertaa löydät Raamatustasi: 'Puhu suomalaisille ja sano'?

        Kenelle laki Mooseksen kautta annettiin?

        Israelilaisille. Mutta kerropa sinä minulle mikä Raamatussa on Jumalan kansan nimi? Haluatko kuulua tuohon kansaan? Jos haluat, pidä käskyt, kaikki 10 !

        Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
        17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
        18 Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
        19 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'". Matt. 19


      • Jeesusontie
        SAI kirjoitti:

        Israelilaisille. Mutta kerropa sinä minulle mikä Raamatussa on Jumalan kansan nimi? Haluatko kuulua tuohon kansaan? Jos haluat, pidä käskyt, kaikki 10 !

        Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
        17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
        18 Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
        19 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'". Matt. 19

        jätit tahallasi kesken lainauksesi:
        20 Nuorukainen sanoi hänelle: "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?"
        21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
        22 Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

        Nuorukainen oli noudattanut kaikkia käskyjä; ei Jeesus kieltänyt sitä; mutta nuorukainen ei silti päässyt iankaikkiseen elämään sisälle, vaan jäi pelastuksen ulkopuolelle!
        Mikä hänet erotti iankaikkisesta elämästä?
        Hän ei ollut valmis hylkäämään kaikkea muuta ja lähtemään seuraamaan Jeesusta!

        Tänäänkin Jeesus pyytää seuraamaan itseään ja hylkäämään kaiken muun roskana!
        Oletko valmis hylkäämään oman uskonnollisuutesi ja lähtemään Jeesusta seuraamaan?

        Vain ne, jotka lähtevät seuraamaan Jeesusta pääsevät iankaikkiseen elämään sisälle!


      • Jeesusontie kirjoitti:

        jätit tahallasi kesken lainauksesi:
        20 Nuorukainen sanoi hänelle: "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?"
        21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
        22 Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

        Nuorukainen oli noudattanut kaikkia käskyjä; ei Jeesus kieltänyt sitä; mutta nuorukainen ei silti päässyt iankaikkiseen elämään sisälle, vaan jäi pelastuksen ulkopuolelle!
        Mikä hänet erotti iankaikkisesta elämästä?
        Hän ei ollut valmis hylkäämään kaikkea muuta ja lähtemään seuraamaan Jeesusta!

        Tänäänkin Jeesus pyytää seuraamaan itseään ja hylkäämään kaiken muun roskana!
        Oletko valmis hylkäämään oman uskonnollisuutesi ja lähtemään Jeesusta seuraamaan?

        Vain ne, jotka lähtevät seuraamaan Jeesusta pääsevät iankaikkiseen elämään sisälle!

        Totta, ja Mestarin omien sanojen mukaan tuohon Hänen seuraamiseensa kuuluu ykkös tärkeänä asiana käskyjen pitäminen, kuten lainauksemme osoittaa. Eli siis myös sapatti on pyhitettävä.


    • mitäsanooAatu

      Meillä on nyt kaksi lepopäivää; lauantai ja sunnuntai.

      Ei pitäisi olla adventisteilla mitään valittamista, kun saavat levatä kahtena päivänä viikossa.

      Sen käskyn alkuosan adventistitkin kieltävät; kuusi päivää tee työtä!

      Hekin mielellään viettävät viikossa kaksi vapaapäivää, eivätkä suinkaan sano työnantajalle, että minä haluan tehdä sen kuudennen työpäivän viikossa vaikka ilmaiseksi, koska Jumala niin määräsi!

      Mitä tähän sanoo adventisti Aatu? Teetkö työtä 6 päivää viikossa?

      Me muut emme tee työtä kuin 5 päivää viikossa! Me lepäämme kaksi päivää viikossa!

    • mes

      Jotkut yrittävät vängätä arkipäivää pyhän sapatin korvikkeeksi sillä perusteella, että jotkut kirkkoisät kertovat jumanpalveluksia sillon järjestetyn. Mutta alkuseurakuntahan kokoontui joka päivä "Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella" Apt.2:46. Sen lisäksi he pyhittivät sapatin, josta on ainakin 72 mainintaa pelkästään Korintton seurakunnan kohdalla.
      Kirkkoisien maininnat ovat vain osa sitä suurta luopumusta apostolista uskosta, josta Paaavali varoitti: "Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa." Apt.20:29,30

      • kukaopettivalehtelemaan

        'sapatin, josta on ainakin 72 mainintaa pelkästään Korintton seurakunnan kohdalla.'

        Tuoppas esiin ne Raamattusi paikat, siis kaikki 72 kertaa sapatin maininta Korinton seurakunnan kohdalla!

        Kuka sinut muuten opetti valehtelemaan?


    • kartaväittelyjä

      Kyllä harhaoppia tulee vastustaakin ja Siionissa ovat tehneet aivan oikein kun eivät ole nielleet harhaoppia. Raamattu käskee sellaisesta varoittamaan ja jos ei varoituksia usko, karttamaan sellaista ihmistä, joka niitä tuo julki. Raamattu käskee heitä siksi karttamaan, että opillinen kiistely on Raamatussa kielletty. Eivät Pyhän Hengen uskovat kiistele opista, koska Jumalan Henki opettaa heitä. Tai jos he kiistelevät, he ovat harhassa. Juuri tästä Paavali kirjoitti, että Hengessä aloititte, mutta lihassa lopetatte. Kiistely, väittely ja sanojen vääristely on lihallista uskoa, joka johtaa helvettiin.

      Jos Paavali olisi pitänyt sapatin pyhyyttä arvossa, hän olisi aivan varmasti kirjoittanut siitä mitä sapattina sopi tehdä jos kerran naisten tuli olla hiljaa sopa seurakunnan kokouksessakin, niin aivan varmasti hän olisi neuvonut heitä sapattina rauhoittumaan touhuistaan sekä antanut tarkkoja ohjeita sen viettämiseen. Nyt hän vastaavasti moitti lakihenkisyydestä sekä sen tuomasta lihallisuudesta, joka johtaa turmellukseen. Niin käy kun ollaan uskonnollisia lihallisessa opissa eikä Henki ohjaa.

      Ja kun vaellamme Hengessä, Jumalan Henki ohjaa meitä hyvään, eikä meidän tarvitse alentua harhaoppisten tasolle kiistelemään sanoista sekä tuhoamaan Jumalan lahjoittamaa Henkeä, joka ei riemastu moisesta ja siksi harhaoppisia tulee karttaa eikä edes riidellä heidän kanssaan. Siionissa ovat tehneet aivan oikein kun paheksuneet laittomuuden turmellusta.

      • Laskuntulos

        Adventtikirkossa ei sallita Pyhän Hengen toimintaa. Tämän takia he ovat harhaoppisia monessa kohti esim. EGW.
        Se on yksi monista Amerikan harhaoppisista lahkoista.


      • elleninviisautta
        Laskuntulos kirjoitti:

        Adventtikirkossa ei sallita Pyhän Hengen toimintaa. Tämän takia he ovat harhaoppisia monessa kohti esim. EGW.
        Se on yksi monista Amerikan harhaoppisista lahkoista.

        Adventtikirkko ei hyväksy sitä, että nainen opettaa, mutta muuan Ellen on siitä poikkeus!

        Ellenin opetukset menevät yli Raamatun sanan heidän kirkossaan!


      • eitaistelua
        elleninviisautta kirjoitti:

        Adventtikirkko ei hyväksy sitä, että nainen opettaa, mutta muuan Ellen on siitä poikkeus!

        Ellenin opetukset menevät yli Raamatun sanan heidän kirkossaan!

        Eräs Ellenin kirja 'Suuri taistelu' kuvaa sitä Ellenin opetuksen syvyyttä.

        Jumalalla ei ole ollut mitään suurta taistelua maailmankaikkeuden herruudesta. Jumala on täysin suvereeni. Hänen hallintavaltaansa ei kukaan voi uhata.

        Ei ole siis mitään taistelua. Paholainen on häviäjä alunperin; ei ollut mitään muuta mahdollisuutta olemassas paholaisella. Jeesus Kristus on ollut voittaja maailmankaikkeuden alusta ja on sitä maailmankaikkeuden ikuisuuden asettamiseen ja sen aikana lopullisesti.

        Paholainen hävitetään lopullisesti joukkoineen kerran; paholainen on Jumalan juoksupoika, saa tehdä sitä, mihin saa Jumalalta luvan!

        Mitään taistelua ei ole koskaan ollut, eikä ole! Voittaja on ollut täysin varma alusta saakka. Jumala pitää paholaista pilkkanaan!


    • iloHerrassa

      Jumala ohjaa lapsiaa Raamatun sanan kautta, sillä "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,"2. Tim. 3:16 . Tietenkin Pyhä Henki avaa Raamatun sanaa ja kirkastaa Kristusta ja hänen suurta uhriaan puolestamme. Mutta Pyhä Henki ei koskaan syrjäytä Raamatun sanaa, siksi nämä kaksi kuuluvat läheisesti yhteen. Pelkkä Hengen ohjaus vie helposti harhaan, jos hylkäämme Raamatun sanan, sillä valhehenget jäljittelevät totuuden Henkeä. Jeesus voitti saatanan vetoamalla kirjoituksiin "Kirjoitettu on." Tässä on meidänkin turvamme. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Samoin Jumalan sana on totuus. "Sinun sanasi on kokonansa totuus, "Ps. 119:142 ja myös Jumalan laki on totuus. "Sinun vanhurskautesi on iankaikkinen vanhurskaus, ja sinun lakisi on totuus." Ps. 119:160
      Tuo kymmenen käskyn laki sisältää myös sapattikäskyn, jonka ihminen on vastoin Jumalan sanaa muuttanut, mutta joka tullaan loun aikana asettamaan jälleen kohdalleen. "Sinun jälkeläisesi rakentavat jälleen ikivanhat rauniot, sinä kohotat perusmuurit, muinaisten polvien laskemat; ja sinun nimesi on oleva: "halkeamain umpeenmuuraaja" ja "teitten korjaaja maan asuttamiseksi..os sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa.."Jes.58:12-14

    • Pelastus=sapatti on iloinen asia joka päivänä viikossa. : ) : ) : ) : )

      • 1234567---

        Jumalan antama sapatti on viikon seitsemäs päivä lauantai. Sapatin yllä on siunaus, ja pyhyys. Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen.

        Koeta ymmärtää !


      • kirouksenalaisia
        1234567--- kirjoitti:

        Jumalan antama sapatti on viikon seitsemäs päivä lauantai. Sapatin yllä on siunaus, ja pyhyys. Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen.

        Koeta ymmärtää !

        ' Sapatin yllä on siunaus'

        Lain kirous on kaikkien niiden yllä, jotka turvaavat lakiin, eivätkä Kristukseen ja Jumalan armoon Kristuksessa.

        Meille ei ole mitään muuta siunauksen tietä, kuin Kristuksen antama siunaus; eivätkä ne siunaukset ole tästä maailmasta!

        Sapattiin turvaavat ovat siis Jumalan kirouksen alaisia!


    • uskon_kilpi

      1234567---, koeta ymmärtää, että sinä itse olet eksytyksen tiellä ja pahuudessa ja pimeydessä. Oletko ollut Egyptin orjuudessa? Tai olivatko esi-isäsi asuneet Egypissä?

    • orjuudestavapauteen

      Emme ole pitkään aikaan olleet kukaan Egyptin orjuudessa, mutta synnin orjuudessa kylläkin, josta Jeesus on omansa vapauttanut ja siitä kitollisina kristityt seuraavat Jeesusta sapattinakin.

    • uskon_kilpi

      Jaa , sinä olet vapaa vain yhtenä päivänä viikossa. Muina päivinä olet synnin orja. Muista, että pian alkaa sapatti, jotta sapttikäsky tulee täytettyä, sähköt, vesi ja lämmitys pois.

    • haluantulla

      Voiko adventistien ehtoolliseen osallistua, jos ei kuulu seurakuntaan?

    • sinnevaan

      Tietääkseni heillä on avoin ehtoollinen eivätkä kysele, mihin kuppikuntaan kukin kuuluu.

      • haluantulla

        Kiitos tiedosta. Tulen huomenna sapattina ehtoolliselle ja samalla tutustumaan uusiin ihmisiin. Pitääkö ottaa oma Raamattu mukaan?


    • ALL_IN_Him

      Sapatin vouhkaajat ovat hiukan kuin mies (tai nainen), joka lentokoneessa ollessaan lennon nousuvaiheessa räpyttää tiuhaan käsiään auttaakseen konetta nousemaan. Vouhkaajat ovat tosin Kristuksessa, mutta eivät jaksa uskoa Kristuksen itsessään riittävän, vaan he "auttavat" Kristusta sapattivouhkaamisellaan. Mutta mies (tai nainen), joka räpyttää hermostuneesti käsiään ja samalla kehuu lentokonetta, ei ole kehumisessaan kovin vakuuttava. :D :D :D

      • Ethän hyväksy tappamista ja varastamistakaan. Miksi poistat yhden käskyn kymmenestä?


    • armostapelastettu

      Kun osallistuu sapattina ehtoolliseen, niin ilmaisee sillä olevansa täysin riippuvainen Jumala armosta ja Jeesuksen hankkimasta sovituksesta ristillä. Ei siinä omat räpyttelyt mitään auta, vaan armo yksin kantaa. Avoin ehtoollinen sapattina on hyvä asia, niin että kaikki halukkaat, sekä seurakunnan jäsenet että ystävät, voivat tulla mukaa Herran pöytään ja näin ilmaista yhteistä uskoa Kristuksen sovintovereen.

    • turmionoppi

      Uudessa liitossa meidän tulee vaeltaa hengessä eikä farisealaisessa lihallisuudessa, josta Jeesus syytti, ja jotka sitten loputa sapattikiihkossaan halusivat tappaa Jeesuksen. Sapattirikkomuksesta kun oli tuomiona kuolema. Vaikka ei saanut tappaa.

      Uudessa liitossa meillä on aivan toisenlaiset käskyt kuin mitä fariseuksilla. Meitä tulee ohjata Henki ja meidän tulee elää siten, ettemme saata murheelliseksi Pyhää Henkeä. Siihen on annettu ohjeita UT:ssa, mutta ei sapatin viettämiseen. Ja jos uskovat tarvitsee elämiseensä lakihenkisiä ohjeita Raamatusta, niin hän ei ymmärrä uskonelämästä mitään jos hänen pitää lukea Raamatusta ettei saa tappaa ennen kuin ei sitä tee.

      Uuden liiton kehotuksia sekä ohjeita on paljon Raamatussa. Ne eivät ole käskyjä, vaan merkkejä siitä miten uuden liiton uskova vaeltaa. Esim.

      "Muistuta tästä ja teroita helle Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista, mikä ei ole miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat" 2.Timo 2:14

      Eli meille on turmioksi jos olemme aina kiistelemässä opista eikä meillä ole koskaan mitään rakentavaa sanottavaa kellekään. On laittomuuden tekemistä kiusata Jumalan lapsia omalla harhaopillaan ja pyrkiä siitä koko ajan väittelemään. Sitä tulee karttaa jos on Jumalan lapsi eikä Raamattu turhaan käske harhaoppisia karttamaan. He ovat kiistoineen ihmisille turmioksi, vaikka heissä on jumalallisuuden ulkokuori.

      • kysynpävaa

        Niin ateistikin voi pitää tappamista pahana ja hänellä voi olla hyvä moraali
        Mikä kymmenistä käskyistä on ihmisen vaikein ymmärtää ?
        Siunausta kaikille.


      • Sanot: "Ja jos uskovat tarvitsee elämiseensä lakihenkisiä ohjeita Raamatusta, niin hän ei ymmärrä uskonelämästä mitään jos hänen pitää lukea Raamatusta ettei saa tappaa ennen kuin ei sitä tee."

        Minä sanon: Toiset taas ei ymmärrä pyhittää sapattia, vaikka se Raamatussa lukeekin. Mietihän vähän.


    • kirkossakäynyt

      Nyt on taas Herran pyhä sapatti ja ajelen humenna naapurikaupungin sapattijuhlaan ja poimin matkan varrelta auton täyteen ystäviäkin kuulemaan opetusta Ilmestyskirjan viimeisistä luvuista.
      Uskoni on vahvistunut joka kerran, kun olen käynyt kuulemassa raamattutunteja sapattina, joten suosittelen toisillekin, että körö körö kirkkoon : )

      • vähätvälität

        Sapattina ei saa käynnistää autoa! Moottorissa palaa tuli!

        Sapattina ei saa lähteä mihinkään kotipihaa kauemmaksi - tämä on laki!

        Sinulle ilmeisesti Jumalan määräämät sapattisäädökset ovat yhtä tyhjän kanssa.

        Sinä siis vähät välität Jumalan säädöksistä, joita sanot noudattavasi!


      • vähätvälität kirjoitti:

        Sapattina ei saa käynnistää autoa! Moottorissa palaa tuli!

        Sapattina ei saa lähteä mihinkään kotipihaa kauemmaksi - tämä on laki!

        Sinulle ilmeisesti Jumalan määräämät sapattisäädökset ovat yhtä tyhjän kanssa.

        Sinä siis vähät välität Jumalan säädöksistä, joita sanot noudattavasi!

        Fariseus olet noine mielipiteinesi.


      • levossavietä
        SAI kirjoitti:

        Fariseus olet noine mielipiteinesi.

        Mitäs sapattisäädöksiä sitten noudatat, jos et niitä Tooran sapattikäskyistä ota?

        Mistä lakikirjasta sinä sapattisäädöksesi otat?

        Koraanistako vai mistä?

        Toorassa on ehdottomat määräykset, kuinka sapattia tulee viettää!

        - ei saa sytyttää tulta; ei siis käynnistää autoa, ei panna sähköä päälle
        . ei saa lähteä kotipihasta mihinkään, vaan viettää sapatti levossa


    • Koeta Ymmärtää että sapatti on laki ja vertauskuva Pelastuksesta Vanhassa liitossa kun on suurin osa vertauskuvia niin kuin sapatti On

      Pelastusjuhla meillä on joka päivä viikossa . Älä ole kateellinen vaikka meillä on ilo ja riemu kaikissa muissa päivissä.

      Kyllä mahdut mukaan lain alta. Miksi kuolisit??

    • poisturmellus

      Raamattu kieltää harhaoppisten kanssa väittelyn, koska jos alistuu heidän tasolleen siinä, että usko on pelkkää lihallista sanoista väittelyä, niin pian menettää Hengen siunauksen ja muuttuu yhtä tylyksi kuin he, joille usko ei ole Jumalan voima, vaan nihilististä itsensä ja oman opin korostamista.

      Siksi tulee keskittyä Jeesukseen, Pyhän Hengen voimaan ja jättää lihalliset fariseukset turmelluksensa valtaan.

    • Jeesusonhyvä

      Kyllä Jeeusta kannattaa seurata ihan joka päivä ja erityisesti sapattina, kun Jumala on sen erityisellä tavalla siunannut. "Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." 1Moos.2:3 Kyllä Jeesus on hyvä.

    • kirkossakäynyt

      Nyt selvisi sekin tuhatvuotisaikakausi Ilmestyskirjan luvusta 20. Kyllä ruoho oli ainakin tällä kertaa vihreämpää sapattijuhlassa kuin muualla, jossa olen käynyt. Ja evankeliumi Kristuksen rististä oli kirkas. Ehoollinenkin annettiin kaikille kuppikuntaa kyseleättä. Otin minäkin siihen osaa. Ensi sapattina raamattutunnin aiheena on kuulema perheasiat. Niissähän on aina parantamisen varaa, joten odotan jo tulevaa sapattia.

    • puhdistavausko

      Ajatella jos Paavali olisi perustanut uskonta ihmisen kanssa kinasteluun. Jos hänellä olisi ollut ajatuksensa se, että hän vain ymmärtää miten lakia tulee noudattaa ja muut ovat laittomuuden tekijöitä kun eivät sitä ymmärrä. Ei hän olisi silloin ollut mikään Jumalan mies, vaan pahailkinen ukonkäppänä, joka tahtoo kiusata muita ihmisiä ja nauttii siitä kun saa kinastella sekä syyttää muita. Häneen olisi liittynyt vain ihmiset joilla on samankaltainen mielialahäiriö. Siinä mielessä mitä hulluinkin oppi saa kannatusta kun se vetoaa johonkin ihmisen alhaiseen luonteenpiirteeseen ruokkii sitä.

      Onneksi Paavali oli kuitenkin Jumalan mies, jonka usko perustui Jumalan voimaan ja jota hän halusi muille välittää eikä suinkaan kauniisti sommiteltuihin taruihin, joilla oli vain tarkoitus sotkea ihmiset orjuuden ikeeseen.

      Meidänkin tulee puhdistautua siten, että olemme Jumalan edessä puhtainta kultaa ja jättää kaikki opin alkeet ja niistä kinastelu ja pystyä maistamaan oikeaa Jumalan ruokaa, joka vahvistaa meitä eikä suinkaan ruoki vain heikkoja luonteenpiirteitä.

    • Paavalipitisapatin

      Kyllä Paavali oli sellainen lahkolainen, että hän uskoi kaiken, mitä laissa oli kirjoitettu, myös sen sapattikäskyn, jonka tämän päivän kristikunta on hylännyt, mutta jonka yhä useammat Hengen johdossa olevat uskovat ovat omaksuneet. "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa" Apt.24:14 Sen tähden Paavali meni "tapansa mukaa" sapattina syngoogaan niin kuin Jeeuskin, joka on tie Jumalan luo. Apt.17:3, "Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan." Luuk.4:16

    • uskon_kilpi

      Paavali ei pitänyt eikä opettanut sapattia. Vaan Paavali sanoi, ettei hän ollut rikkonut mitään kesaria vastaan. Alkuseurakunnan aikaan Rooman valtakunnassa ei ollut kuuden päivän työviikkoa ja yhtä vapaapäivää, vaan hallinto määräsi juhlat ja vapaat. Jos joku olisi vaatinut muita kuin valtion ja keisarin määräämiä juhlapäiviä, niin hän olisi asettunut keisaria vastaan.
      Filippin asukkaan sanoivat: (Juutalaiset) opettavat tapoja, joita meidän ei ole lupa omaksua eikä noudattaa, koska me olemme roomalaisia.
      Jos Paavali olisi noudattanut juutalaisten sapattikäskyä ja vaatinut adventistien muitten eksyttäjien ja tapaan sapatinviettoa, niin hän olisi rikkonut keisaria vastaan.
      Sapattikäsky annettiin israelilaisille Egyptin orjuudesta vapautumisen muistutukseksi, ei koko maailman pakanakansoille, jotka eivät koskaan ole olleet orjuudessa Egyptissä.

      • 1234567---

        Kun kävin ennen vanhaan Luterilaisen rippikoulun piti kymmenenkäskyn laki osata selityksineen ulkoa, myöskin sapattikäsky. Kinkereillä vielä temtattiin lisää.

        Rippikoulussa kukaan ei opettanut, että käskyt annettiin vain Israelilaisille.

        On tämä ihmeellinen uskon suuntaus helluntailaisuus ja vapaakirkollisuus.


    • brenbie

      1234567---, no miksi et lue Raamatussa? Miksi uskot sokeasti Lutheria?

      • 1234567---

        Teidän helluntailaisten ja vapaakirkkosten julistuksiin en usko en luota yhtään. Aikoinani jo kauan sitten kävin heidän tilaisuuksissaan ja minulle kyllä riitti. Oli salaisen tempauksen opetusta, sapatti ei käynyt pyhäksi jne....


    • Paavalipitisapatin

      Onko Uskon Kilpi sitä mieltä, että roomalaiset uskoivat myös profeettoja, kun hän sanoo Paavalin seuranneen vain roomalaisia lakeja? "uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa" Apt.24:14 Jos tuo laki koski vain Rooman lakeja, niin siloinhan he uskoivat myös profeettojakin joka tuntuu kyllä melko kaukaa haetulta. Kyllä Paavali tarkoitti Jumalan lakia ja sapattia sillä Paavali Korinttossakin Apostolien tekojen mukaan vietti ainakin 72 sapattia eikä yhtään sunnuntaita.

    • uskon_kilpi

      Toorauskova taas kerran kirjoittamassa olemattomia: Missä ja koska olen kirjoittanut niin kuin väität: "kun hän sanoo Paavalin seuranneen vain roomalaisia lakeja"?
      Laita tänne suora lainaus. Voit myös laittaa kaikki ne kohdat, jossa Paavali kivitti ja opetti sapatinrikkojien kivittämistä.

    • Paavalipitisapatin

      Kilpi kirjoittaa, että "Paavali sanoi, ettei hän ollut rikkonut mitään kesaria vastaan" toisin sanoen rikkonut roomalaisia lakeja ja edellisessä lauseessa hän tällä perusteella virheellisesti väittää, että Paalvali ei pitänyt sapattia, vaikka siitä on Raamatussa mustaa valkoisella, että Paavali pelkästään Korinttossakin Apostolien tekojen mukaan vietti ainakin 72 sapattia eikä yhtään sunnuntaita. Kannattaa ennemmin seurata Raamattua ja Jeesusta, kuin ihmisten mielipiteitä.

    • fariseuksetkiihkoilee

      Miten se sapatti käskettiin kinkereillä viettää? Pitikö se alkaa perjantaina auringonlaskusta ja päättyä lauantaina auringonlaskuun. Ja miten sitä vietettiin? Saiko käydä kaupassa, ajaa autolla, tehdä ruokaa tai tehdä toimistotöitä. Miten nämä perinnäissäännöt opetettiin. Ohjeethan niihin löytyvät Raamatusta ja vielä UT:sta. Siitä miten fariseukset viettivät sapattia ja miten alkoivat tavoitella Jeesusta tappaakseen kun paransi ramman sapattina. Harhaoppiset taasen väittävät, että sapatin perinnäissäännöt olivat vääriä, mutta ei sapattia voi viettää ilman perinnäissääntöjä. Ilman niitä on turha kinkereillä puhua sapatista mitään. Ilman niitä ei ole sapattiakaan.

      Tietenkin on sitten toinen asia jos rakentaa uskonsa vain opillisen väittelyn varaan, jos se perustuu vain toisten herjaamiseen ja Jumalan lasten syyllistämiseen, niin silloin voi aivan hyvin valjastaa sapatista siihen keppihevosen, vaikka siihen löydy Raamatusta muuta tukea kuin kertomukset fariseuksista.

      Paavali kyllä vietti sapattia ja kiihkoili sen puolesta. Hän kehuskeli että meni siinä pidemmälle kuin kukaan ikätoverinsa. Mutta ennen uskoontuloa. Sapatin kiihkoile kertoo siitä, että emme ole ottaneet Jeesusta vastaan henkilökohtaisensa vapahtajana, vaan olemme sitoneet itsemme orjuuden ikeeseen ja haluamme sitoa siihen muitakin.

    • messiaaniset.rasistit

      Tuo aloittajan kuvaama "sapatti" ei ole juutalainen sapatti. Kunnioitan juutalaisuutta sinällään, heillä on oikeus uskoonsa ja tätä uskoa tulee kunnioittaa heidän tavallaan tai sitten ei ollenkaan. Mielestäni aloittaja on korvausteologinen rasisti joka "tietää" juutalaisia paremmin kuinka heidän pyhäpäiväänsä tulee viettää.

      Olen itse viettänyt varmastikin useamman sata, ehkä jopa lähes tuhat juutalaista sapattia elämäni aikana ja mikään aloittajan kuvaama ilojuhla se ei ole vaan varsin harras ja arvokas juhla ja lepopäivä. Jota tulee kunnioittaa juutalaisittain, eli ei esim. ryhtymällä leikkimään sitä. Jopa Jeesus sanoi tästä. Ne on toiset juhlat joissa nauretaan ja tanssitaan.

      Sapattitunnelmaa:
      https://www.youtube.com/watch?v=LnaZqHy2ZHE

      Itse sapattirukouksia ja kuinka siinä toimitaan, en löydä youtubelta, kait siitä käytännön syystä, että silloin ja sitä ei saa kuvata. Edellinen video on elokuvaversio sapattirukouksesta.
      *

    • ilopäivä

      Kaunis videonpätkä, kiitos siitä, mutta kyllä Raamatussa sapattia kutsutaan ilon päiväksi "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, .."Jes.59:13

      • hiljainen.ilo

        Iloa on erilaista. Tuolla videolla voi aistia juutalaisen kansan sisäisen rauhan ja ilon.

        He eivät ilmaise iloaan kuin helluntailaiset, mutta se ilo on syvempää laatua. Tämä on sitä sapatti-iloa,

        Kristitynkin syvintä, hiljaista iloa.
        *


    • pelkkääteatteriasapatti

      Jos kerran ei saa toimittaa sapattina omia asioita, niin pitää olla tarkat perinnäissäännöt sille mitkä ovat omia asioita ja mitkä eivät ole. Miten muutoin kukaan osaa mitään sapattia viettää ellei siihen ole ohjeita. Silloin siitä on iloa kaukana ja läsnä on vain epätietoisuus ja silloin syyllistyy laittomuuksiin sekä on laittomuuden tekijä kun ei ole perillä perinnäissäännöistä.

      Eikä siitä mitään kauheaa ilojuhlaa synny jos koko ajan täytyy varoa ettei toimita omia asioitaan eikä puhu niistä. Ei päivitä somea, ei hanki mainetta ja kunniaa, vaan kieltää itsensä kuten Jeesus opetti. Joskaan silloin ei pitäisi korostaa mitään omaa oppiaan jo seuraa Jeesusta, vaan silloin tulisi pyrkiä Jumalan yhteyteen, hänen Henkensä ohjaukseen ja jättää opillinen haittattelu, jossa ei järjen hiventäkään ja joka on häpeäksi yleensä uskoville sen tuoman eripuran vuoksi.

      Ja sapatista iloitseminen on keinotekoista uskonnollista teatteria. Sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan rauhan kanssa eikä Pyhän Hengen tuoman ilon kanssa. Se on teeskentelyä, joka ei millään tavalla vie ihmistä lähemmäs Jumalaa eikä johdata häntä taivaskotiin.

    • Eikiitosjeesus

      Voi hyvänen aika. Maailman valo on aurinko!
      Ja vähän laajennettuna arviolta 2000 miljardia galaksillista tähtiä, fuusiovoimaa.
      Ei siinä yksi naama paljoa loista.

    • eieksytykselle

      Onhan se ihanaa kun ihminen voi iloita Herrassa, kun se on hänen väkevyytensä ilman sapatin perinnäissääntöjä. Niihin ei pitäisi kenenkään itseään ja Jumalaa kunnioittavan sotkeentua eikä tehdä uskoa ja Jumalaa naurunalaiseksi. Että meillä oli tietty kelloaika ja päivä joka muka erottaa niistä, jotka ovat laittomuuden palvelijoita. Eikä puhuta mitään hengellä täyttymisestä, ei ilosta Herrassa, ei pelastusvarmuudesta hengessä, vaan siitä miten teeskennellään sapatin iloa.

      Ja voihan jokainen eksyä tavallaan sekä elää jumalattomasti ilman Jumalan Hengen läsnäoloa, mutta siihen ei pidä sotkea muita ihmisiä eikä niin opettaa ettei vedä muitakin ihmisiä mukanaan helvettiin.

    • tuntomerkit

      Jumalan omat lopun aikana kunnioittavat Jumalaa pitämällä Jumalan käskyt (myös sapatin) ja Jeesuksen uskon "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon." Ilm.14:12

    • uuttavaloa

      Kyllä ne näyttää Raamatulla hyvin perustelevan sapatinvieton.

    • kirouksenalla

      Me tiedämme, että sapatti tuo kirouksen; mistä sen tiedämme?

      Sapatinviettäjät ovat usein sairaita ja kuolevat; samoin he eivät ole menestyviä muutenkaan; he elävät monessa puutteessa ja heidän lapsensakaan eivät menesty!

      Sapatinviettäjien kirkko ei ole menestynyt, vaan pikemminkin kuoleva kirkko; sekin elää siis kirouksen alla!

      • kysynpävaan

        Taisit nyt vähän liioitella !


    • kuolevainen

      Eiköhän ne sapatinviettäjät (mm. juutalaiset pankkiirit) omista ainakin puolet maailman rahavaroista ja omaisuudesta ja lisääntyvätkin (sapatinviettäjät) yli kolmentuhannen sielun päivävauhdilla. Tosin kuolevat aikanaan niin kuin muutkin, mutta Kristuksen ylösnousemus on takeena siitä, että hänen omansa myös herätetään ikuiseen elämään viimeisenä päivänä. "mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan" 1Kor,15:23

    • sapattioheitaeiole

      Hyvin perustelevat sapatinvieton kun UT:ssa ei ole ensimmäistäkään ohjetta miten viettää sapatti. Tai korosteta sen pyhyyttä tai tarpeellisuutta. Oikeastaan päinvastoin. Jeesus rikkoi sapattimääräyksiä ja joutui sen vuoksi fariseusten silmätikuksi ja he halusivat juuri sen vuoksi tappaa Jeesuksen kuten siitä oli rangaistuksensa kuolema.

      Paavali kieltää tuomitsemasta minkään juhlan tai sapatin vuoksi. Harhaoppiset kääntävät tämän tietenkin niin ettei saa tuomita jos viettää sapattia, vaikka se tarkoittaa sitä ettei mitkään juhlat tai sapatit liity uskovan vaellukseen millään tavalla.

      Vain harhaoppisella lukutavalla löytää uudesta liitosta sapattiohjeet. Harhaoppiset kuvittelevat että aina kun mainitaan sana käskyt, se tarkoittaa sapattia ja sen viettämistä. Mitään muuta perustetta he eivät sille löydä UT:sta ja vanhan liiton mukaan tosiaan piti juutalaisten viettää sapatti juuri kuten fariseukset sen viettivät. He olivat tavallaan aivan oikeassa siinä, että Jeesus piti tappaa sapattirikkomuksista. Lain mukaan he olivat siinä oikeassa, mutta sydämessään ja hengessä väärässä. Aivan samalla tavalla kuin ovat tämän päivän sapattiviettäjät. He eivät usko sydämestään Jumalaan eikä heillä ole Jumalan Henkeä, joka heitä ohjaa, vaan heitä ohjaa pelkkä farisealainen uskonnollinen kiihko.

      • 1234567---

        Tuomioita on tullut sapatin johdosta ajan saatossa !
        Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät JULISTETTIIN PANNAAN. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä, mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat levättävä kristittyinä. MUTTA JOS JOKU HAVAITAAN OLEVAN JUUTALAISUUDEN KANNATTAJA, JULISTETTAKOON HÄNET PANNAAN, EROON KRISTUKSESTA. - Index Canonum.

        Sunnuntailaki: Vuosia takaperin eivät adventistitkaan saaneet pitää sunnuntaisin kauppojaan auki, sillä laki koski kaikkia.
        Nyt on toisenlainen laki, kaupat saavat olla auki sunnuntaisin.

        KELLÄ VALTA HE LAKEJA LAATIVAT.

        Wikipedia: Sunnuntai on Eurooppalaisen - SFS - EN 28601 - Stan-dandin mukaan seitsemäs ja viimeinen viikottainen ja samalla LAKISÄÄTEINEN PYHÄPÄIVÄ.

        Paavi ohjeistaa: Kotimaa24 3.8.2014. Paavin kymmenen ohjetta onneen 5:des ohje pyhitä lepopäivä sunnuntai on perheen aikaa.

        Jumalan käsky: Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi, mutta seitsemäspäivä on Herran sinun Jumalasi sapatti jne....

        Kalenteri väärennös v.1973 Sunnuntai viikon ensimmäinen päivä muutettiin viikon seitsemänneksi päiväksi. Tämä oli Majesteetti rikos Jumalaa kohtaan.


    • Jeesusonhyvä

      Kyllä Jeesus on hyvä, kun hän ei ole antanut meille ohjeita, miten viettää sapattia. Jeesus on niin hyvä, että hän vain sanoo, että "Seuraa minua." Ja kun seuraamme Jeesusta, niin minne hän meni joka sapatti? Raamattu sanoo: "Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan." Luuk.4:16. Kun seuraamme Jeesusta peastuksen tiellä, niin meidänkin askeleet ohjautuvat sapattina jumalanpalvelukseen, niin kuin Jeesuksenkin. Näin me pääsemme elämään sisälle, kun otamme Jeesuksen vastaan syntiemme sovittajana ja Vapahtajana ja seuraamme häntä, joka sanoi: " Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." Matt.19:17 (eikä Jeesus lisännyt, että paitsi sitä sapattikäskyä). Kyllä Jeesus on hyvä, kun hän ei ole antanut meille ohjeita sapatin vietosta, vaan hyvän esimerkin. Näin meillä on vapaat kädet tehdä hyvää sapattina, iloita ja levätä ja tavata jumalanpalveluksessa uskon sisaria ja veljiä ja näin kasvaa ja vahvistua yhteisessä uskossa Jeesukseen, joka on todella hyvä.

      • Ihana_Jeesus

        Ja kyllä Jeesus on niin hyvä, kun ei purkanut Mooseksen lakia, joka käskee tappaa kaikki sapatin rikkojat. Ihanan hyvä Jeesus kyllä on.


    • etsijänpaikalla

      Nimimerkki Paavalipitisapatin sanoi yllättävän asian, että "Paavali Korinttossakin Apostolien tekojen mukaan vietti ainakin 72 sapattia eikä yhtään sunnuntaita." Missä näin sanotaan? Jos tuo on totta, niin kyllä kai tässä täytyy harkita itsekin sitä sapattia pyhittää.

    • Paavalipitisapatin

      Kuules etsijänpaikalla oleva. Älä sinä usko kaikkea kuulemaasi, vaan tutki itse rukouksen hengessä Raamattua, niin löydät totuuden, joka on Kristuksessa. Annan sinulle seuraavan vinkin: Lue itse Apostolien teot ja ilmoita sitten, jos ja kun löydät nuo Paavalin Korinttossa viettämät 72 sapattia.
      Jos tarvitset lukemasi jälkeen apua etsintääsi, niin käänny puoleeni. Mutta nyt aluksi itse hommiin ja eikun etsimään. Lykka till!

    • eikelvannutsapatit

      Eipä kauaa ollut Paavalilla asiaa Korinton synagoogaan ...

      vastustus nousi niin suureksi, että piti julistaa muualla ja perustaa oma seurakunta uskoon tulleille.
      'Mutta kun juutalaiset vastustivat ja pilkkasivat, hän pudisti tomun vaatteistaan ..'

      pyhäkoulu fi sivustolta:
      'Korinttossa monet tulivat uskoon. Synagoogan esimies Krispus ja hänen perheensä kääntyivät kristinuskoon. Paavali itse kastoi heidät. Krispuksen jälkeen uudeksi esimieheksi tuli Soostenes. Juutalaisten vastustus lisääntyi niin kovasti, ettei Paavali enää voinut julistaa synagoogassa. Uusi paikka löytyi aivan synagoogan vieressä olevasta talosta, jonka omisti Titius Justus -niminen jumalaapelkääväinen mies. Jumala rohkaisi Paavalia yöllä näyssä sanoen: "Älä pelkää, vaan puhu, äläkä vaikene; sillä minä olen sinun kanssasi. Eikä kukaan ole ryhtyvä sinuun tehdäkseen sinulle pahaa, sillä minulla on paljon kansaa tässä kaupungissa." Paavali teki työtä mielessään päätös, ettei hän täällä tuntisi mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen ja hänet ristiinnaulittuna. Seurakuntaan tuli paljon sekä juutalaisia että pakanoita. Seurakunta kasvoi. Tavallisia ihmisiä, ei oppineita, ei ylhäisiä. Pian seurakunnalle valittiin oma paimen. Apollos sai tehtäväkseen hoitaa työtä, jonka Paavali oli aloittanut.'

      Pakko oli Paavalin kuitenkin lopulta lähteä Korintosta, koska juutalaiset veivät Paavalin tuomioistuimen eteen: 'Tämä mies yllyttää yllyttää ihmisiä palvelemaan Jumalaa lainvastaisella tavalla'

      Paavalin opetus olikin sellaista, joka ei Mooseksen lakiin pitäytyneille kelvannutkaan, vaan he suorastaan raivostuivat siitä!

      Sen kaltainen oli Paavalin Korinton matka ..

      • 1234567---

        Suuri osa juutalaisia, ei usko Jeesukseen. Suurelle osalle niinkutsuttuja kristittyjä, ei käy Jumalan antama sapatti pyhäpäiväksi, he vaan julistavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.


    • juutalaisetvihasivat

      Paavali kirjoitti Roomasta Korinton seurakunnalle:
      'mutta me saarnaamme ristiinaulittua Kristusta. Hän on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus.'

      'Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna'

      'joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.'

      '24 Juutalaisilta olen viidesti saanut neljäkymmentä lyöntiä, yhtä vaille;
      25 kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua kivitettiin, kolmesti olen joutunut haaksirikkoon, vuorokauden olen meressä ajelehtinut;
      26 olen usein ollut matkoilla, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa pakanain puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä;'

      Juutalaiset lainkiivailijat, Mooseksen lain seuraajat vihasivat Paavalin oppia!

      Niinpä nykyisinkin lain kiivailijat vihaavat Kristuksen seuraajia!

      • 1234567---

        Kiivailevat omien laatimiensa lakien puolesta !

        Wikipedia: Sunnuntai on Eurooppalaisen SFS - EN 28601-Stan-dandin mukaan seitsemäs ja viimeinen viikottainen JA SAMALLA LAKISÄÄTEINEN PYHÄPÄIVÄ.

        Kiivailijat: Taannoin eivät saaneet adventistitkaan pitää sunnuntaisin kauppojaan auki, sillä LAKI koski kaikkia. Nyt on ollut toisenlainen laki. Kaupat ovat saaneet olla sunnuntaisin auki.

        Sunnuntai mutettiin v.1973 viikon seitsemänneksi päiväksi. KELLÄ VALTA ?


    • kiitosarmosta

      Se on omia lain tekoja harrastaville suuri kateuden aihe - tuomitsemisen aihe - että me pelastumme ilman lain tekoja; yksin Kristuksen työn tähden; yksin Jumalan armosta!

    • älkäätuomitko

      Ei sapatinviettäjiä saa tuomita sapatin johdosta. "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta," Kol.2:16. Yksin armostahan hekin pelstuvat yksin Kristuksen työn tähden, yksin Jumalan armosta ja siitä kiitollisena seuraavat Jeesusta sapattina kirkkoon ja ylistävät Jumalaa tästä suuresta armosta.

    • Joonkumma

      älkää tuomitko, mutta sinulle Jeesus on vain ovimatto sinun epäjumalasi palvelukseen. Sanassa sanotaan: "kavahtkaa epäjumalia". Luuletko, että epäjumalat ovat kadonneet?

    • Löytyykötodella

      Missä ihmeessä sinä Paavalipitisapatin löydät Apostolien teoista peräti 72 Paavalin viettämää sapattia Korintossa? Eihän Korintto ole edes Israelissa vaan Kreikassa.

    • sitkeäharhaoppi

      Turha on kuvitella, että harhaoppiset kääntyvät pois harhaopistaan vaikka heidän sapattiaan ei UT:sta löydy. Turha heille on Raamatusta mitään osoittaa, koska heidän uskonsa ei ensinnäkään perustu Raamatun totuuteen. He vähät tosiasiallisesti välittävät siitä mitä Raamattuun on kirjoitettu, vaan heille on vain tärkeää puolustaa oppiaan milloin milläkin tavalla. Eivät he etsi Raamatusta mitään totuutta aivan kuten yhtä vähän Jumalan Pyhän Hengen johdatusta.

      He saavat vain väittelystä entistä enemmän polttoainetta kiihkoilla opistaan ja katsovat olevansa oikeassa kun heitä vastustetaan. Pitävät sitä jopa profetaallisena asiana, joka osoittaa, että he ovat oikeassa. Siksi heidän kanssaan on turha inttää tai yrittää heitä millään tavalla opettaa. Sokea kun on sokea, niin se on.

      • kysynpävaan

        Mitkä käskyt löydät Uudesta Testamentista ?


    • etsijänpaikalla

      " heidän uskonsa ei ensinnäkään perustu Raamatun totuuteen. " Varmistan asian ja kahlaan huolellisesti ja alleviivaten Apostolien tekoja ja yritän olla tarkkana, jos vaikka ne 72 Paavalin Korinttossa viettämää sapattia putkahtaisivat sieltä jostakin esiin. Katsotaan sitten, kun päästään kirja loppuun. mitä sieltä löytyy...

    • uteliasuskova

      Missä luvussa olet jo menossa ja mitä on löytynyt?

    • vaskimuuri

      Sapattivouhkaaminen on valhetta alusta loppuun. Raamatussa ei puhuta yhtään mitään sunnuntai nimisestä viikonpäivästä. Jos käytetään lauantaista nimitystä sapatti, niin sunnuntaista pitää käyttää sanaa viikon ensimmäinen päivä.

    • etsijänpaikalla

      Nyt olen lukenut Apostolien teot loppuun ja löysin kuin löysinkin ne 72 sapattia, jotka Paavali vietti pelkästään Korinttossa, joten kyllä minäkin alan sapattia viettää, kun Paavalikin sanoo, että "Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja." 1Kor.11:1

    • brenbie

      Paavali oli juutalainen. Meinaat alkaa siis juutalaiseksi?

    • Steyr

      Eikö sitten mikään muu viikonpäivä kuin lauantai muistuta meitä Isä Jumalan hyvyydestä, kun itsekukin aloittaa aamunsa rukouksella, jossa pyytää Isä Jumalan siunausta ja varjelusta päiväänsä?

      Näkyyhän se Isä Jumalan siunaus kaikkina viikon päivinä kaikissa hankkeissamme sekä aamurukouksessa ja päivä- ja iltakokouksessa, jossa kaikesta koituu kunnia Jumalalle kiitosten ja ylistyksen muodossa.

    • sapattimannaa

      Kyllähän sitä mannaakin siellä erämaataipaleella satoi kuutena päivänä viikossa, mutta sapatin aattopäivänä tupla-annos. Kyllä Jumala tänäkin aikana siunaa omiaan joka päivä, mutta sapattina erityisesti, kun "Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." 1Moos.2:3. Jeesus antoi sapatin kaikille ihmisille, ei vain juutalaisille, sillä "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten." Mark.2:27 SIksi sapattijumalanpalvelus on niin siunattu. Siellä saa sitä taivaallista mannaa, elämän leipää Jumalan Sanasta ja Jeesuksen sovitustyöstä, joka taas kantaa arjen keskellä.

    • rautapatsas

      sapattimannaa, kirjotat tooraoppia. Sillä jo toorauskovan aloitus on Jumalan Sanan vastainen. Sanassa on kirjoitettu: Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa! Lauantai ei ole mikään erityinen ilon päivä eikä muitten päivien yläpuolella, siinä miten Jumala siunaa, sillä Sanassa on kirjoitettu:
      Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. Jeesus toimii aivan samalla tavalla tänään kuin joku muu viikon päivä.

    • harhaoppistenlihanmieli

      UT:sta löytyy se käsky pakanoille, että heidän tulee karttaa verta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu sekä haureutta eikä muuta lakia heille ei ole annettu. Se ei tietenkään tarkoita kuten harhaoppiset heti sanovat, että sitten saa tappaa kun sitä ei ole kielletty. Ei saa tappaa sapattirikkomuksesta eikä muutoinkaan koska uskovaa ohjaa Pyhä Henki. Nuo käskyt annettiin vain selkeyden vuoksi ja sillä kumottiin lakihenkisyys sekä saastaiset ruuat. Ei pitänyt sanoa mitään saastaiseksi, minkä Jumala oli luonut.

      Mutta ei tosiaan harhaoppisille Raamatun sana mitään merkitse, vaan he hakevat siitä pelkästään omaa uskonnollista kiihkoaan eivät edes pyri sitä lukemaan rehellisesti eikä etsimään siitä Pyhän Hengen johdatusta elämäänsä. Eikä sellainen ole mahdollista jos Raamattu on kiivailun ja väittelyn lähde, eikä Pyhän Hengen puhetta ihmisen sydämeen, jossa hän valaistuu, vapautuu synnistä ja syntyy uudesti ylhäältä. Sen kaiken harhaoppinen ohittaa ja keskittyy vain lihallisuuteen ja siihen mikä on lihan mieli, eikä siihen mikä on Hengen mieli.

    • yksiyökkö

      Voitko sinä etsijänpaikalla - nimimerkki kertoa minullekin, mistä luvusta ja jakeesta löysit ne Paavalin Korinttossa viettämät 72 sapattia? Luin minäkin Apostolien teot ja löysin monia sapatinviettotekstejä alkuseurakunnan ajoilta, mutta en ihan tuohon Paavalin lukemaan vielä ehtinyt.

    • hubsss

      Tässä näin:
      Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella
      Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta
      Niin seurakunnat vahvistuivat uskossa ja saivat päivä päivältä yhä enemmän jäseniä.
      Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
      Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
      niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa.
      Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

      • 1234567---

        Sapattisin on rukoushuoneiden ovet tiukasti kiinni, paitsi silloin kun on siivoustalkoot sapattisin ovet ovat auki talkoolaisille.


    • etsijänpaikalla

      Annan saman ohjeen, kuin minullekin annettiin, eli annan sinulle seuraavan vinkin: Lue itse Apostolien teot ja ilmoita sitten, jos ja kun löydät nuo Paavalin Korinttossa viettämät 72 sapattia.
      PS. Jatka lukemista ainakin luvun 18 loppuun

    • kyseli

      Tuota sapattinvieton lukumäärää on melko vaikea löytää Korinttosta. Miten ihmeessä tuohon lukuun 72 sapattia päädyitte?

    • Muslimi saa paratiisissa 72 neitsyttä, mutta pettyy kun tajuaa että se olikin käännösvirhe. Neitsyet ovat viinirypäleitä.

    • Jeesusonhyvä

      Viinirypäleitä voi olla paratiisissa usempiankin, mutta nuo 72 Korintton sapattia löytyvät, kun luet Apt.18:4 ja 11 "Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan...Niin hän viipyi siellä vuoden ja kuusi kuukautta opettaen heidän keskuudessaan Jumalan sanaa." Vuodessa on 12 kuukautta ja puolessa vuodessa on kuusi kuukautta eli siis yhteesnä 18kk. Kun kerrot sen nejällä, koska kuukaudessa on neljä viikkoa, niiin saat lopputulokseksi 72 sapattia, jotka Paavali vietti pelkästään Korinttossa. Kyllä Jeesus on hyvä, kun hän antoi Paavalile etuoikeuden julistaa pelkästään Korinttoossa noin monena sapattina veren evankeliumia Jeesuksen täytetystä työstä Golgatalla. Ja, kiitos Herran, " sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan." Siis kreikkalaisetkin viettivät sapattia.

    • brenbie

      Toora vouhkaaja jatkaa eksytystä ja pilkkaa. Olet ottanut nikiksesi Jeesusonhyvä, vain pilkataksesi Jeesukseen uskovia.
      Oletko koskaan edes huonmannut, että viikossa on muitakin päiviä kuin lauantai, adventistit ja muut tooravouhkaajat nimittävät valheellisesti sapatiksi?
      Paavali julista Sanaa monin kerroin enemmän muina viikonpäivinä kuin lauantaina.
      Sanassa on kirjoitettu: Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa. Ja sitä kesti kaksi vuotta, niin että kaikki
      Aasian asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset, saivat kuulla Herran sanan.
      Kahdessa vuodessa on vain sata sapattia, mutta kuusisataa muuta päivää.
      Nimen omaan tuona aikana tapahtui suuri ihmeitä: "vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois".

    • Jeesusonhyvä

      Arkipäivinä Paavali oli toreilla ja Tyrannuksen koululla, mutta kun pyhä sapatti (lauantai) tuli, niin Paavali Jeesuksen tapaan ohjasi askeleensa 72 sapattina sapattijumalanpalvelukseen ja "hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan." Nämä uskoontulot mainitaan tapahtuneen sapattina. ( muina päivinä ihmiset "paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet") Näin Herra siunasi Paavalin työn ja se kantoi hedelmänä uskoontulleita ja uudestisyntyneitä Jeesuksen seuraajia, jotka myös pyhittivät sapattia. Juuri Korinton uskoontulleille Paavali kirjoitti: "Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja." 1Kor.1:11 Sekä Jeesus että Paavali menivät jumalanpalvelukseen sapattina ja sitä tietä meidän Jeesuksen seuraajien on turvallista seurata. Kyllä Jeesus on hyvä, kun hän on antanut meille turvatien, jota kulkea.

    • Hääjuhla Jeesuksen kanssa on iloinen asia. Hyvä vertauskuva tuo sapatti.

      6 Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
      7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
      8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
      9 Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat".

    • valoloistaa

      Tuo Paavalin sapatinvietto Korinttossa, siis Euroopan puolella, osoittaa selvästi sen, että vielä vuosikymmeniä Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen uskovat pyhittivät sapattia eikä mitään muutosta silloin oltu vielä tehty tähän Jumalan itsensä antamaan asetukseen. Vasta paljon myöhemmin kirkko alkoi peukaloida Jumalan lakia ja asetti pakanallisen auringon päivän Kristuksen itsensä asettaman sapatin tilalle. Lopun aikana, ennen Jeesuksen takaisintuloa, sapatti kuitenkin asetetaan oikealle paikalleen. "Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki (myös sapatti) jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta." Apt.3:21

      • Kovin syvä ja luja tuo antikristuksen voima näköjään istu . Mutta puhuu Pyhä Raamattu että monia antikristuksia on ilmestyvä ,, niin kuin sinä,, asettamaan sapatti paikalleen missä antikristus istuu joukkoinensa kanssa ja uhraa jumalillensa eläinuhria. Tuosta temppelistä joka torauskovaiset iloitsee ja ylistää saatana tietämättä.


      • 1234567---
        Savis kirjoitti:

        Kovin syvä ja luja tuo antikristuksen voima näköjään istu . Mutta puhuu Pyhä Raamattu että monia antikristuksia on ilmestyvä ,, niin kuin sinä,, asettamaan sapatti paikalleen missä antikristus istuu joukkoinensa kanssa ja uhraa jumalillensa eläinuhria. Tuosta temppelistä joka torauskovaiset iloitsee ja ylistää saatana tietämättä.

        Autuas se mies, joka päivät ja yöt tutkii Herran lakia. Tutki sinäkin, että viisastut.


    • Joonkumma

      Mutta toorauskovat ja adventistit asettivat Saturnuksen päivän omaksi jumalakseen.

    • Jeesusonhyvä

      Vain Jumala on Luoja ja sapatti muistuttaa meitä tästä Luojasta ja Vapahtajasta, Jeesuksesta Kristuksesta, jonka voimasta "Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on." Joh.1:3. Jumala loi maailman Jeesksen kautta, "jonka kautta hän myös on maailman luonut." Hep.1:2. Näin ollen Jeesus asetti myös sapatin."Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." 1Moos.2:3. Jeesus ei kumonnut omaa asetustaan,sillä hän sanoi:"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan.." Matt.5:17 Jeesus on todella hyvä Luoja ja Vapahtaja, jota kannattaa kunnioittaa ja seurata.

      • Ilmiselvä

        Ihminen, joka tällaista kirjoittaa, ei vielä oikein ymmärrä, mitä on olla Kristuksessa. Hän on tosiaan kuin mies, joka lentokoneen noustessa ilmaan tekee koneen sisällä räpytysliikkeitä käsillään avustaakseen konetta ilmaan nousussa. Ja kehottaa samaan muitakin. Ja kuvittelee tietävänsä lentämisestä enemmän kuin muut koneessa olijat. Ja siteraa käsiä räpyttäessään Wrightin veljesten muistelmia - ja tietenkin väärin. Ja ne harvat, jotka lentämisestä jotakin ymmärtävät, katselevat sivusta hänen touhuaan - kuka huvittuneena, kuka hämmentyneenä. Tällaista tämä "nykykristillisyys" Suomessa on.


    • sinuasiunatatahdon

      Kyllä tuo nimimerkki Jeesusonhyvä osaa tosi hyvin Raamatulla perustella tuon sapatin vieton. Näin se Raamtussa on ilmoitettu. Siunausta ja hyvää sapattia!

    • joukkoJeesukseenuskovia

      Viettäkää levollista sapattijuhlaa Jumalan sanan äärellä. Toivottavasti mekin pääsemme pian juhlaan mukaan. Kaipuu on Jumalan lasten joukkoon ja sanan ääreen, jossa Pyhä Henki hoitaa, siunaa ja ravitsee Jumalan sanalla ja armolla.

    • shalom

      Sabbat Shalom!

    • Joonkumma

      Täällähän sapatinvouhkaajat rikkovat sapattia. Ostaminen on sapttina kielletty. Koko sapattihöpinä on vain höpinää, jolla ei ole mittään arvoa eikä merkitystä saptinvouhkaajille.

    • Mutta ette kai tarkoittaa että uskova on pakko sapatti viettää??

    • Joonkumma

      Yhdellekään Jeesukseen omalle ei ole asettu mitään pakollista lepopäivää. Sapatinvouhkaaminen on Jumalan pilkkaamista.

      • Jeesuksen oma ei voi mennä sapatti Lain alle koska menettää Pelastuksen. Siis pakollista lepopäivälakia pakkoa pitää on varmasti Jumalan pilkkaamista niin kuin kirjoitit.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kiitos linkistä, kuuntelin ja sanoin Aamen lopuksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe