Salattu viisaus

Leo Salmela

6. Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7. vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8. sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut - sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet -
9. vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat."

13

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pht

Tulee mieleen noista sanoista, että Paavali oli hyvin tietoinen myös kreikan mysteereistä? Ei ole varmaan väärin tulkittu, jos sanoo, että uskovaisen tie ei ole vain uskoon tuleminen ja kääntyminen, vaan tunkeutuminen syvemmälle tuohon kätkettyyn viisauteen, itsekasvatus, pyhitys ja täydellistyminen. "Henki tutkii Jumalan hengen salaisuuksia." Mielenkiintoista on, miten Paavali pystyi organisoimaan sekä maidon juojat, että maitoa väkevämmän juojat yhteiseen seurakuntaan. Tänäpäivänä tuollaisesta ei taida olla jäljellä edes kalpeata varjoa?

• nainen vm. 53

herra jumala leo. Etkö vieläkään pysyt omin sanoin kertomaan suhteestasi Jumalaan vaan jatkuvasti siteeraat raamattua. Hyväksyn hovinarrin viran vasta sitten kun näen omin silmin että kirjoitat jotakin omintakeista, jos osaat.

• Leo Salmela

Paavali kirjoittaa (3 luku)

8. Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
        9. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
        10. ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

Eli juuri tämä muutos lihallisesta, vanhasta, ihmisestä uudeksi hengelliseksi ihmiseksi johtaa siihen, että ihminen alkaa kasvamaan Jumalan mielenlaatuun. Eli oppii tarkastelemaan maailman tapahtumia niin kuin Jumala näitä tarkastelee, oppii ajattelemaan niin kuin Jumala ajattelee ja oppii puhumaan niin kuin Jumalan sanoja. (1 Piet 4:11)

• Leo Salmela
        nainen vm. 53 kirjoitti:

herra jumala leo. Etkö vieläkään pysyt omin sanoin kertomaan suhteestasi Jumalaan vaan jatkuvasti siteeraat raamattua. Hyväksyn hovinarrin viran vasta sitten kun näen omin silmin että kirjoitat jotakin omintakeista, jos osaat.

No tässäpä tätä. (Huom. EN OLE JUMALA)

"..........Kysymyksiä.... Pohdiskelua

Elämä, jota saamme planeetallamme elää, on valtavan rikas ja moniulotteinen jonka rikkauksia ja viisauksia vain harvat pääsevät todellisuudessa oivaltamaan. Nyt kaiken tämän elämän moniulotteisuuden keskellä joudumme pohtimaan elämän syvintä olemusta, sitä, mitä me ja koko elollinen luomakunta syvimmiltään olemme.

Ajatelkaamme vaikkapa sääskeä ja sen käyttäytymistä. Sääski saa alkunsa jossain vesilätäkössä, johon emo on munansa muninut ja mennyt menojaan. Koskaan ei sääski emoaan näe eikä kukaan voi sääskelle mitään opettaa ja kuitenkin sääski käyttäytyy vuosista, kenties vuosituhansista toiseen, täsmälleen samalla tavalla. Kuten meidän makuuhuoneeseemme päässeet sääsket, jotka lymyävät kesäisinä iltoina katon rajassa seinällä odottaen, että nukahdamme ja ne pääsevät turvallisesti verta imemään. Ja näin on tapahtunut vuodesta toiseen.

Tai ajatelkaamme metsässä asuvaa metsoa. Jatkuvasti metso syö pieniä teräväkulmaisia kiviä tietämättä itse miksi näin tekee tai ilman, että joku olisi metsolle jotain opettanut. Tuskin metso tietää mitään omasta anatomiastaan ja siitä, että sillä on kivispiira, jossa ruoka jauhautuu hienoksi; ja joka tarvitsee uusia, pieniä ja tarkoin valittuja kiviä jotka hoitavat metsolla meidän hampaidemme virkaa, ja kuitenkin jokin sanoo metsolle, että sen on kiviä syötävä. Nyt tämä sama elämää suojeleva viisaus, joka neuvoo sääskeä tai metsoa tekemään niinkuin ne tekevät, vaikuttaa kaikkialla, niin eläin- kuin kasvikunnassakin. Niinkuin tapahtui mummoni unikkojen kohdalla, joista alussa kerroin. Iltaisin unikot sulkevat kukkansa ja vaipuvat uneen herätäkseen taas aamulla uuteen päivään. Jokin opastaa muuttolinnut tuhansienkin kilometrien päästä aina siihen pihapiiriin, lammikkoon tai suolle, missä nämä ovat syntyneet. Esim. lomamökkimme sijaitsee pienen erämaisen järven rannalla, jolla järvellä on asunut jo kymmenen vuoden ajan kaksi kuikkaa; ja jotka taas jäiden alkaessa sulaa ilmestyivät lentelemään tutulle kotijärvelleen. Samoin jokin johdattaa lohet tuhansienkin merikilometrien päästä juuri synnyinjokensa koskiin ja tämä sama jokin johdattaa myös ihmisen käyttäytymistä ja toimintaa silloin kun ihminen tämän jonkin johdatuksessa on. Me ihmisinä olemme vain osa yhdestä suuresta kokonaisuudesta ja suuren viisauden luomuksia.

Raamatussa sanotaan, että Jumala on se, joka meissä vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, jotta Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Nyt kun olen syvällisesti tutkinut omia syvimpiä tuntojani ja omia valintojeni ja tekojeni vaikuttimia, niin olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että tämä sama jokin salattu viisaus, joka ylläpitää elämää, on ollut johdattamassa aivan pienestä pitäen myös omia valintojani. Kukaan ihminen ei opettanut minua kävelemään. Kukaan ihminen ei sanonut, että minun pitää pelastaa kaksivuotias veljeni hukkumasta. Kukaan ihminen ei sanonut, että minun pitää olla Nestorin kaveri, tai että minun on valittava ehdottoman raittiuden tie elämäni tieksi, tai että minun pitää auttaa pienenä koulupoikana yksin asuvia vanhuksia, tai että minun on valittava Jumalan palvelijan tehtävä elämäntehtäväkseni. Kaikki nämä valinnat ja teot ovat syntyneet spontaanisti jonkin syvällä minussa olevan vaikuttimen vaikutuksesta. Sen vain tiesin, että näin on minun tehtävä; ja kun näin olin tehnyt, minun oli aina niin hyvä olla.

Ihmiskunnan historian aikana on paljon pohdittu tämän Korkeamman Viisauden olemassa-oloa ja olemusta. On esitetty mitä merkillisimpiä käsityksiä jostain täysin käsittämättömästä hirviöjumalasta, jota on lepytettävä milloin minkäkinlaisin uhrein. Samoin, että joillakin tahoilla olisi muka yksinoikeus Jumalaan.

Omissa tutkailuissani olen tullut vakuuttuneeksi, että Jumalan olemus on hyvä; ja että Jumalan olemus vaikuttaa kaikkialla elollisen luonnon keskellä ennen kaikkea hyvyytenä. Esimerkkinä mainittakoon tapaus Bangladesista, jossa hyökyaalto oli huuhtonut pienen lapsen kauas merelle, mutta jonka delfiini oli tuonut selässään takaisin rantaan. 1960-luvulla uutisoitiin tapauksesta, jossa Pohjanmaalla oli pieni lintu tullut pihapiiriin ja käyttäytymisellään osoittanut ihmisille, että sillä on hätä. Kun ihmiset olivat lähteneet seuramaan tätä lintua, oli lintu opastanut heidät pesälleen, jossa oli pienet poikaset, ja jota käärme oli lähestymässä. Tässä tapauksessa lintu ymmärsi pyytää apua ihmisiltä. Samoin olen monet kerrat kokenut kuinka vedenkalvolle joutunut perhonen on tullut silmieni eteen lepattamaan kiitokseksi sen jälkeen kun olin sen varmalta kuolemalta pelastanut. Ja edelleen. Koiraa parempaa lohduttajaa ei ole silloin kun sen emäntä tai isäntä on joutunut suuren surun valtaan.

Nyt kun koko luomakunta henkii luojansa suurta viisautta ja hyvyyttä, niin eikö meidän ihmisinä tulisi palata uudelleen siihen yhteyteen ja johdatukseen, josta ihmiskunta on harhautunut mammonanpalvontaan ja turmeluksen tielle. Sille tielle, josta kärsii koko luomakunta; ja joka tuhoaa niin ihmisen kuin kaiken muunkin elämän tältä planeetalta? Mitä hyödyttää meitä rikkaus silloin kun se tuo vain itsekkyyttä, riitaa ja sotia maailmaan? Mitä hyödyttää ihmistä se, että hän saisi omakseen koko maailman, mutta saisi vahingon sielullensa? Eikö todellinen elämän onni ja rikkaus ole siinä, että löydämme todellisen viisauden, hyvyyden ja rakkauden osaksemme tässä elämässä? Siinä, että opimme kantamaan toistemme kuormia, ahkeroimaan yhteistä hyvää ja opimme ottamaan kädestä silloin kun jollakin vaikeaa on?......"

• *tähti*
        nainen vm. 53 kirjoitti:

Juuri Leon omintakeisten juttujen vuoksi minä tällä palstalla käyn. Ja sinä olet ainoa, joka Leoa Jumalaksi ylennät. Ja miksi Raamattua ei saisi siteerata, eihän asia siitä muuksi muutu, sanooko sen siteerauksin vai omin sanoin.

• nainen vm. 53
        Leo Salmela kirjoitti:

Paavali kirjoittaa (3 luku)

8. Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
        9. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
        10. ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

Eli juuri tämä muutos lihallisesta, vanhasta, ihmisestä uudeksi hengelliseksi ihmiseksi johtaa siihen, että ihminen alkaa kasvamaan Jumalan mielenlaatuun. Eli oppii tarkastelemaan maailman tapahtumia niin kuin Jumala näitä tarkastelee, oppii ajattelemaan niin kuin Jumala ajattelee ja oppii puhumaan niin kuin Jumalan sanoja. (1 Piet 4:11)

pankaa viha ja herjaus suustanne(älkää siis homotelko älkääkä muutenkaan panetelko taikka hukka teidät perii)

• #¤%&
        nainen vm. 53 kirjoitti:

pankaa viha ja herjaus suustanne(älkää siis homotelko älkääkä muutenkaan panetelko taikka hukka teidät perii)

on luonnonvastaista ja perverssiä.

Sitä vastaan tulee taistella kaikin voimin. Homoseksuaalien eheytymisprosessia pitää tukea kaikin voimin.

• Pakana(M)
        nainen vm. 53 kirjoitti:

"Hyväksyn hovinarrin viran vasta sitten kun..."

Kyllä sinusta tuli narri juuri sillä hetkellä, kun aloitit narreilemaan. Ei siihen vaikuta se, hyväksyt asian tai et!

Vaadit Leolta "jotain omintakeista". Sinun käsityksesi "omintakeisesta" on jo nähty. Vai muka selvänäkijä olet! Ei tarvitse olla edes selvänäkijä nahdäkseen, että Mikko Lahti ja Leo ovat kaksi täysin erilaista persoonaa. Sinun selvänäköretostelustasi tulee mieleeni Amerikan sisällissodan aikainen tapaus. Etelävaltioiden kenraali (en muista nimeä) istui hevosen selässä, samaan aikaan taivaanrannalla pöllähti ruutikaasuleimahdus. Tuo mainio kenraali naurahti ja sanoi suurin piirtein seuraavasti: "Luuleeko tuo osuvansa tuolta asti....". Kesken lauseen Kenraali tipahti kuolleena maahan.

• @*@
        Pakana(M) kirjoitti:

"Hyväksyn hovinarrin viran vasta sitten kun..."

Kyllä sinusta tuli narri juuri sillä hetkellä, kun aloitit narreilemaan. Ei siihen vaikuta se, hyväksyt asian tai et!

Vaadit Leolta "jotain omintakeista". Sinun käsityksesi "omintakeisesta" on jo nähty. Vai muka selvänäkijä olet! Ei tarvitse olla edes selvänäkijä nahdäkseen, että Mikko Lahti ja Leo ovat kaksi täysin erilaista persoonaa. Sinun selvänäköretostelustasi tulee mieleeni Amerikan sisällissodan aikainen tapaus. Etelävaltioiden kenraali (en muista nimeä) istui hevosen selässä, samaan aikaan taivaanrannalla pöllähti ruutikaasuleimahdus. Tuo mainio kenraali naurahti ja sanoi suurin piirtein seuraavasti: "Luuleeko tuo osuvansa tuolta asti....". Kesken lauseen Kenraali tipahti kuolleena maahan.

kohdalla tekospermasta lienee puuttunut ns. aivoelementti tyystin.

• ( o ) ( o )
        @*@ kirjoitti:

kohdalla tekospermasta lienee puuttunut ns. aivoelementti tyystin.

Vai että täytyy oikein naisia taas herjata.
        Mutta totisesti totisesti minä sanon sinulle, naisen paskan ja kusen välistä on sinutkin tähän maailmaan vedetty.
        Jutuista päätellen ovat vielä tissi- vierotusoireet pahimmillaan.
        Ole hyvä: ( o ) ( o )!

• Raamatulla päähän
        nainen vm. 53 kirjoitti:

Samanlainenhan se oli se vanha Jumalan Kuvakin.
        Kaikki tuli hulluiksi sen tavasta lyödä toisia raamatunlauseilla päähän.Aivan kuin Leo-ystävämmekin tekee.
        Taisi olla vakavampi tuo Leon onnettomuus kuin olen tajunnutkaan.

• Ilmojen halki...

laittaisitko Raamattua lainatessasi tästälähin myös kirjan ja luvunkin esille, jotta me vähemmän Raamattua tuntevat löydämme ne.

• Leo Salmela

Olen yleensä maininnut raamatunkohdan, mistä mikin teksti on peräisin, mutta nyt näyttää unohtuneen. Yläoleva teksti on 1 Kor 2 luvusta.

Kiitos huomautuksesta. Yritän olla vastaisuudessa tarkempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      170
      2610
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      161
      2412
    3. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2037
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      55
      2013
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      1
      1695
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1404
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      196
      1311
    8. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      216
      1074
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1061
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      347
      996
    Aihe