Toiviomatkoista

uskaltaakomukaan

Onko joku ollut mukana näillä ns. uskovien reissuilla joita helluntaiseurakunnatkin usein järjestävät seurakuntakohtaisesti. Jopa niin että esim. helluntaiseurakunnan saarnaaja on matkanjohtajana/oppaana.

25

1114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu.pelosta

Uskallushan on jokaisen oma asia.
      Jos ei pelkää lentokonetta, vaikka ne tipahtavat, se on uskallusta.
      Mutta, jos pelkää, niin ei pidä lähteä.

• Steyr

Olin kerran pyrkimässä helluntaiseurakuntien järjestämälle ruskamatkalle, joka suuntautui Lapin Kelottijärvelle ja Norjan Tromssaan. Mutta kun en kuulunut minkään seurakunnan jäsenyyteen, asuinpaikkakuntani valehteva helluntaiseurakunnan pastori sanoi, etten voi osallistua ja eväsi minulta reissun sillä perusteella, että se on tarkoitettu vain helluntailaisille, eikä bussissa ollut muka tilaa.

Myöhemmin selvisi, että ruskamatkaan osallistui myös vapaakirkollisia, ja bussissa oli jäänyt mennen-tullen 5 paikkaa vapaaksi koko reissun ajalla.

• Anonyymi

Voi, kun tuo oli ikävää.
        Olisi pitänyt sanoa suoraan, että matkat ovat vain määrätylle piirille, eikä valehdella.
        Tietysti edellyttää sitä, että ollaan matkalla heidän tyylinsä mukaan.

• ElinaPulina

Olin joskus mukana erään seurakunnan matkalla. Matka sinänsä hyvä, mutta kanssamatkaajien jatkuva aikuiskasteesta ja seurakuntaan liittymisestä saarnaaminen oli melkoisen rasittavaa...

• yleisestivarottavaa

Olen harkinnut jossain vaiheessa käydä uudelleen Israelissa, mutta menen sellaiselle matkalle, joka ei ole nimetty minkään uskonnollisen ryhmän mukaiseksi, vaan on neutraali matka, jolla saisi asiallista opastusta eri historiallisilla paikoilla.

Käsittääksen Aurinkomatkat on tällainen matkanjärjestäjä. Ja halvempi. Normaali matkahintainen. Toisaalta näillekin voi eksyä joku helluntailainen, joka pilaa koko muun matkaseurueen ilmapiirin. Hellarit tunkevat aina etummaisille paikoille. Luterilainen, väärin, "vauvavaleltu" matkaopas voi helposti jäädä toiseksi kun ylimielinen helluntaiseurakunnan jäsen ottaa puheenvuorot. Hän tietää, mitä Raamattu todella sanoo ja mikä on "paavien keksimä" pyhä paikka ja missä hän tietää, Jeesus todella kulki! Niille on suoraan sanottava: "Istu. Paikka. Opas puhuu! Ole sinä hiljaa!" Mahdollisesti hän nyt tekee itsestään marttyyrin, mutta ei tarvitse kuunnella.

Ja ainahan on järjestystä ylläpitävä poliisi, Israelissakin. Sielläkin vallitsee ihan maalliset lait. He ovat jo tottuneet käsittelemään mm. katujen kulmissa huutavia, säkkipukuisia helluntailaisia.

Nämä "helluntaiseurakuntien" järjestämät matkat ovat kohtuuttoman kalliita, huijaavat aivan reippaasti. Henki niillä on rasittava kun koko ajan joku saarnaa tai veisaa. Ruokasaliinkaan he eivät pääse, elleivät tee isoa numeroa itsestään, tukkien oven suun muilta ja aloittamalla kovaäänisen "rukouslaulun".

Heidän uskonsa muutoin reistailee. Joka kilometritolpalle pitää erikseen rukoilla Jumalan suojelusta ja varjelusta ja kiittää kun selvittiin edellisistä. Havaitsin jo kauan sitten, etteivät nämä todellisuudessa usko mitään, eivät luota Jumalaan, vaan heidän uskonsa on täysin heidän omien tekojensa varassa, vaikkapa jatkuvan rukoilun. Jumalan suojelukseen he todellisuudessa eivät usko.

Aloittajalle sanon: älä mene mukaan tällaiselle matkalle, se on kallis matka mutta henkisesti rasittava. Kuin joutuisit S24-helluntaifoorumille, etkä pääsisi hetkeksikään näistä irti. Oma uskosi tivattaisiin heti ja jos uskot väärin, uskoasi pilkataan ja sinut pyritään käännyttämään helluntaiseurakunnille tuottavammaksi yksilöksi. Huijareitahan nämä ovat.

Ehkä jokin luterilaisen kirkon papin vetämä ryhmä... Mutta "Toiviomatkat". Hyvin kauan sitten jouduin vastaavan "Ihannematkojen" uhriksi, ottivat mm. yhden hengen huoneen maksun, mutta perillä tapahtuikin "force major" ja yhden hengen huonetta ei ollutkaan. Yhden hengen huoneen hinnalla jonkun tauotta pälättävän hellarin huonekaveriksi!

Kun menet, osta jo valmiiksi oma opaskirja, josta tiedät missä siellä on mikäkin nähtävyys. Ja varo niitä paikallisia ihmisiä! Pidä käsilaukustas ja housuistas kiinni. He ovat kaikkea muuta kuin pyhää kansaa. Kummatkaan "serkukset".
      *

• herätkää

Hyvin kirjoitettu. Siksi nämä "toiviomatkat" onkin niin hauskoja. Suuntautui ne sitten Israellin, tai muinoin Neukkulaan.

• matkalleaikonut

No tuota juuri pelkäsikin. Kanssamatkaajien käytöstä, sekä kaiken ylihengellistämistä. Muutoin nuo raamatulliset kohteet kiinnostaisivat, ja olen kyllä Eilatissa sekä myöskin Jerusalmemissa käynyt vuosia sitten , mutta matkan järjestäjä muu kuin Toiviomatkat.

Samaa mieltä Israelislaisten käytöstavoista ; esim. hotellissa jossa tuolloin asuimme, oli paljon juutalaisiaa. Röyhkeämpiä joka paikan etuilijoita ei varmaan ole missään. Huusivat ja mekastivat, haroivat ruokia pelkin käsin ja pöytään kävellessään söivät jo käsin lautasiltaan.
        Siivottmiakin olivat, ruokia tiputtelivat syödessään pitkin lattioita , niin että joka ruokailuilla oli useampi siivojaa lakaisemassa lattiaaa kesken ruokailun.

Ulkomaalaisia eivät olleet huomaavinaankaan, käveltiin päin kaduilla ja pyrkivät tönimäänkin tilaisuuden tullen.

• L_S

No, olipa se traumamatkaa kerrakseen. :)

• L_S

Miksi et itse uskaltaisi jos haluat mennä? Mielipiteitähän matkan järjestäjistäkin voi olla monenmoisia ja se on yksilöllistä mistä kukakin pitää. Se onko matkaseura ollut mitä milloinkin, on varmaan kiinni siitä, ketä sattuu mukaan. Tuommoiset matkat ovat varmaan hyvä keino, tutustua myös muihin uskoviin.

Jos pitää siitä, että on valmiiksi paikanpäälläkin ohjelmaa ja on koko ajan käytössä joku opas, joka ehkä osaa suomea, varmastikin hyvä vaihtoehto... toisaalta, tuolloisissa matkoissa, ei pääse "sooloilemaan" sen kanssa, milloin minnekin haluaisi mennä ja mitä nähdä.

• L_S

ps. jos olisi aikaa, jos olisi rahaa... niin miksipä en voisi itsekin mennä tuommoiselle toiviomatkailulle, kuitenkin se on etu sekin, ettei tarvitse kaikesta huolehtia itse, esimerkiksi taksikyydit voivat olla vieraassa kulttuurissakin, omanlaisensa show, mutta toisaalta oppii selviytymistä, reissata omatoimisesti... yleensähän bussikyydit sun muut on valmiina tuommoisilla toiviomatkoilla... mutta myös se, kuinka aikaisten pitää herätä ja missä syödään, voi olla etukäteen päätetty...

Jännittävä reissu sinulle varmastikin tulisi jokatapauksessa. :)

• matkalleaikonut
        L_S kirjoitti:

ps. jos olisi aikaa, jos olisi rahaa... niin miksipä en voisi itsekin mennä tuommoiselle toiviomatkailulle, kuitenkin se on etu sekin, ettei tarvitse kaikesta huolehtia itse, esimerkiksi taksikyydit voivat olla vieraassa kulttuurissakin, omanlaisensa show, mutta toisaalta oppii selviytymistä, reissata omatoimisesti... yleensähän bussikyydit sun muut on valmiina tuommoisilla toiviomatkoilla... mutta myös se, kuinka aikaisten pitää herätä ja missä syödään, voi olla etukäteen päätetty...

Jännittävä reissu sinulle varmastikin tulisi jokatapauksessa. :)

Olen ollut Israelissa, sekä Eilatissa että Jerusalemissa, kuten yllä kerroinkin kokemuksiani.

Olen siis ketjun aloittaja. Mietin vain Toiviomatkoille "uskaltautumista. " Helluntaiseurueessa matkaaminen vain arveluttaa. Kuinka ahdasmielistä ja uskonkiihkoista porukkaa noilla matkoilla yleensä lienee. Voiko esim. aterialla tilata lasin viiniä jne.

Raamatulliset paikat kiinnostavat ja mietin juuri Toiviomatkoja siksi.

• L_S

Minä en ole ollut koskaan Israelissa, olen muutenkin aika vähän matkaillut. En todellakaan tiedä, voiko tilata viiniä yleisesti uskovien seurassa tai helluntaiseurakuntalaisten? Minun seurassa voisi varmaan, vaikka olen uskovainen ja saattaisin juoda lasin viiniä seuranakin... mutta... on tietenkin uskovia jotka arvostelevat kaikkea ja näkevät kaikkialla negatiivisuutta ja heitä ilmeisesti häiritsee toisten tapa uskoa tai odottavat samanlaista käytöstä mitä itse haluavat ylläpitää, mutta ethän olisi heidän vuokseen matkailemassa, tai siis, sama kait mitä he ajattelevat siitä viininjuonnistasi? Sinähän sitä viiniä siellä tilaisit, ja he voisivat juoda vettä tai mehua sen sijaan, ja sinä voisit suoda heille juoda sitä mehua sen sijaan...välimerellisiin kulttuureihin kuuluu vielä enemmän osana viininjuonti kuin täällä pohjolassa.... pitäähän hyvän ruan kanssa olla hyvä juomakin?

Olisihan se kiva, kun kaikki raamatulliset paikat olisi valmiina ohjelmana? tieten? ja joku kertoisi niistä paikoista, ehkä matkalla voi olla hyvinkin paikallisia asioita tietävä ihminen.

Minusta se voisi olla hyvin mielenkiintoinen juttu... ja minusta se olisi rikkaus, olla muiden uskovien kanssa reissussa, siinäpä kyräilisivät... en toisaalta usko, että paljoa kyräilisivät? Ei ihmiset ole sellaisia kuin nämä palstat tuovat kuvan ihmisistä ja uskovista... eihän? vai?

• koettu.on
        matkalleaikonut kirjoitti:

Olen ollut Israelissa, sekä Eilatissa että Jerusalemissa, kuten yllä kerroinkin kokemuksiani.

Olen siis ketjun aloittaja. Mietin vain Toiviomatkoille "uskaltautumista. " Helluntaiseurueessa matkaaminen vain arveluttaa. Kuinka ahdasmielistä ja uskonkiihkoista porukkaa noilla matkoilla yleensä lienee. Voiko esim. aterialla tilata lasin viiniä jne.

Raamatulliset paikat kiinnostavat ja mietin juuri Toiviomatkoja siksi.

Olin aikoinaan eräällä matkalla, jolloin seurue poistatti sapattiviinit pöydästä. Kyllähän se juutalaisia ihmetytti ja tarjoilija oikein ällistyneenä kysyi, että oletteko varma? Pöytäseurueen "johtajaksi" heittäytynyt helluntailainen nyökkäsi, että viekää kaikki pullot pois. Yritin sanoa sanani väliin ja tarjoilija katsoi minua, mutta hellariäijä vain mulkaisi minua.

Helluntailaiset eivät uneksisikaan kunnioittaa muiden uskoa ja vakaumusta, olin uskoltani hyvin "juutalainen" vielä tuohon aikaan. Äitini puolelta osin etnisestikin.

Katsoin ihmeissäni, miten röyhkeästi he päättivät kaikkien puolesta tämän asian. Olen itse istunut elämässäni sadoilla, aidoilla sapatti-illassilla, joihin oleellisesti kuuluu sapattiviini. Eihän sitä tarvitse juoda paljon, tilkkakin riittää sapattiviiniksi, yhdessä hale-leivän kanssa. Kyseessä juutalainen "ehtoollinen".

Jos joku ei halua juoda viiniä, hän voi juoda vettä pöydässä olevasta kannusta, mutta että estävät muitakin seurueen jäseniä toimimasta oman uskonsa mukaan...

• herätkää

Tähän on olemassa kiertotie. Sanoo vaan, että kyllä minäkin ottaisin vettä, mutta noihin vatsavaivoihin olisi viini parempi. Kyllä jokainen hellari ymmärtää yskän silloin.

• pahuudesta.osansa.saanut
        herätkää kirjoitti:

Tähän on olemassa kiertotie. Sanoo vaan, että kyllä minäkin ottaisin vettä, mutta noihin vatsavaivoihin olisi viini parempi. Kyllä jokainen hellari ymmärtää yskän silloin.

Ei minun tarvitse helluntailaisille turisteille mitään selittää. Minulla ei ole vatsavaivoja ja halusin viinin sapatti-ehtoollisen vuoksi, en kitatakseni sen pullosta suoraan kurkkuuni, mutta se äijä määräävillä kädenliikkeillään esti sen kun tarjoilija yritti ojentaa sen minulle takaisin.

Olin tuolloin vielä hyvin nuori ja nöyrä. Enää en ole kumpaakaan.
        *

• L_S

Aloittajalle. Jos se menee pieleen, se toiviomatka ja on kauheen kalliskin ollut vielä... niin ainakin voit todeta, että koettu sekin on... eikö ole mahtavaa... joskus, kun asioita tekee ja elää, voi joutua pettymäänkin tai sitten... löytääkin jotain, joka jää mieleen ja on ollut kokemuksena mahtava.

• herätkää
        pahuudesta.osansa.saanut kirjoitti:

Ei minun tarvitse helluntailaisille turisteille mitään selittää. Minulla ei ole vatsavaivoja ja halusin viinin sapatti-ehtoollisen vuoksi, en kitatakseni sen pullosta suoraan kurkkuuni, mutta se äijä määräävillä kädenliikkeillään esti sen kun tarjoilija yritti ojentaa sen minulle takaisin.

*

Täytyy olla ystävällinen hellunntailaisille. Ihmisiä kummempia ole hekään.

• L_S

Eihän se tietenkään ole mukavaa, jos on sellaisen ilmapiirin ympäröimänä... "että kaikki mitä teet, teet väärin ja huonosti"... toivottavasti semmoisessa ei masentuisi tai kokisi oloaan huonoksi ihmisenä... jos masennetaan... hmm... eihän se olisi mukava matka sellainen, jos niin sattuisi käymään... mutta eipä sitä tiedä, ennalta arvata, elämää.

Me ihmiset ollaan kuitenkin usein, erilaisia... ei meistä saa samasta muotista veistettyjä, millään.

• vampyyrien.sukua.ovat
        herätkää kirjoitti:

Täytyy olla ystävällinen hellunntailaisille. Ihmisiä kummempia ole hekään.

Viimeisestä lauseesta tohdin olla toista mieltä. Jos heidän "herttaisesti" hymyillessään tarkkaan katsoo, voi havaita hieman tavallista suuremmat kulmahampaat...
        *

• herätkää
        vampyyrien.sukua.ovat kirjoitti:

Viimeisestä lauseesta tohdin olla toista mieltä. Jos heidän "herttaisesti" hymyillessään tarkkaan katsoo, voi havaita hieman tavallista suuremmat kulmahampaat...
        *

Kylläpä soffiina taas liioittelee. Mukavia ihmisiä pääsääntöisesti, ja eräät jopa palavia. Sitten on joitain ihmissääntöihin jämähtäneitä.

• eikäsitäei
        pahuudesta.osansa.saanut kirjoitti:

*

Mutta onpa viisastuminenkin kiertänyt sinut melko tehokkaasti, mikä mahtais auttaa onko ollut puhetta kenenkään kanssa!

• Näsän

Eikös me jo olla toiviomatkalla?

• HELLun HULLUN HIHHULIHEI!

• HELLuntalaisuus on ihmisten keksimä uskonto kuten kaikki muutkin uskonnot.

• ikävätakaisin

Olen ollut kolme kertaa Karmelin porukassa Israelin matkalla. En tunnista yhtään noista yllä kuvatuista ongelmista - päinvastoin! Pentti Holi ja Ariel Sella muuten tosi hyvät oppaat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      66
      10792
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      134
      10221
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      23
      7973
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      177
      6404
    5. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      39
      5267
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      70
      4934
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      135
      4235
    8. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      6
      3799
    9. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      131
      3514
    10. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      66
      3227
    Aihe