Saako köyhä tehdä pimeetä työtä

Köyhäkaupunkilainen

Mä oon tehnyt ja teen aina kun saan niitä koska ei kukaan palkkaa muuten enkä aina jaksa istua kotona joten on hyvä tehdä jotain. Välillä saan hommia juten ojan kaivamista putkelle tai kivien kaivamista pihalta ja pihatöitä muutenkin maalaustöitä ja sellaista. Jos tienaa satasen niin ei siitä jää verottajalle maksettavaa kun pitää ostaa ruokaa ja on hyvä että säästöönkin jää jotain. Lisäksi kalastan ja jos saan paljon ahvenia niin ne menee heti kaupaksi 15- 20 euroa kilo kavereille ja enolle.

33

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonyymi_KöyHänVeRot

      Selkeä vastaus: Ei saa!
      Rahan ansaitsemiseen on köyhälläkin ihan laillisia konsteja, kuten rikkaillakin ja verosuunnittelua voi aina tehdä.
      Voihan sitä tietysti saada jännitystä elämäänsä pimeillä töillä muilla harmaantalouden ansioilla. Jos niistä kärähtää, niin yleensä joutuu maksamaan moninkertaisesti, mitä olisi rehellisesti toimien joutunut maksamaan. Eli tulee todelliset VEROMÄTKYT!
      Mikä siinä on niin vaikeaa toimia rehellisesti ja käyttää verosuunnittelua hyväksi!

      • Anonyymi

        Eihän niitä kukaan näe mitä sä teet. Kyllä saa tehdä.


    • voihansitä

      Itselleen saa ainakin tehdä.Siinä jäisi monet työt täysin tekemättä,jos mitään ei voisi tehdä/teettää?

    • roletaari

      Suurituloiset ja varakkaat välttelevät veroja enemmän kuin pienituloiset ja vähävaraiset.
      Miksikö? Koska heillä on paremmat mahdollisuudet ja ovat ahneempia.

      "Pimeät työt" ovat vain pieni osa verojen välttelyä.
      Olen itse ostanut työn, tavaran tai palvelun pimeänä aina kun se on ollut mahdollista.
      Tekohampaista auton ruostesuojaukseen. Pontikan keitosta ja myynnistä sen käyttämiseen rakentamisen maksuvälineenä. Jne.
      Eikö omatunto soimaa koska meitä joka tapauksessa kusetetaan niin monin tavoin!

    • dfgghjghj

      Aina, kun mahdollista, sanon pienyrittäjälle, että en sitten tarvitse kuitteja. Usein saan alennusta, ja ainakin on hyvä mieli puolin ja toisin. Tässä tyrankimaassa työnteko on tehty lähes mahdottomaksi, varsinkin työttömälle.

      • anonyymi_PienYritTäjä

        Kerrohan, että missä maassa on muka paremmin verotus ja työnteko hoidettu? Olen nimittäin ollut Suomessa yrittäjänä yli 40 vuotta ja en ole kokenut verotusta mitenkään ongelmalliseksi, jos siihen malttaa perehtyä. Eniten minulle on tullut ongelmia niistä pimeistä töistä, joko toisten tai omista.
        Verotustaan on mahdollista suunnitella todella hyvin jo pienilläkin tuloilla ja jopa työttömänä voi suunnitella verotustaan, eli minimoida verot ihan laillisesti.
        Olen asunut vuosien varrella useammassa maassakin ja joutunut perehtymään eri maiden verotuksiin ja muihinkin yhteiskunnan perimiin maksuihin. Suomessa moni asia toimii vielä viranomaisiin nähden tosi hyvin ja meillä ei tarvitse maksaa mitään erillisiä lahjuksia virkamiehille tai suojelurahaa mafialle yrittäjänä. Monessa maassa tuo, että joutuu maksamaan virkamiehille lahjuksia ja mafialle suojelurahaa on melkoinen kuluerä pienyrittäjälle, joka ei näy lainkaa virallisissa tilastoissa. Yksi seikka mikä myös täällä tuntuu unohtuvan, että monessa maassa pitää maksaa kirkolle tai seurakunnalle tosi hurjia summia, siihen verraten meidän kirkollisvero tai yhteisövero on todella pientä.

        Joten annahan tulla Suomea parempi maa verotuksen ja muiden maksujen suhteen yrittäjälle tai edes köyhälle tukien varassa eläville, missä maassa paremmin?


      • eukarästi
        anonyymi_PienYritTäjä kirjoitti:

        Kerrohan, että missä maassa on muka paremmin verotus ja työnteko hoidettu? Olen nimittäin ollut Suomessa yrittäjänä yli 40 vuotta ja en ole kokenut verotusta mitenkään ongelmalliseksi, jos siihen malttaa perehtyä. Eniten minulle on tullut ongelmia niistä pimeistä töistä, joko toisten tai omista.
        Verotustaan on mahdollista suunnitella todella hyvin jo pienilläkin tuloilla ja jopa työttömänä voi suunnitella verotustaan, eli minimoida verot ihan laillisesti.
        Olen asunut vuosien varrella useammassa maassakin ja joutunut perehtymään eri maiden verotuksiin ja muihinkin yhteiskunnan perimiin maksuihin. Suomessa moni asia toimii vielä viranomaisiin nähden tosi hyvin ja meillä ei tarvitse maksaa mitään erillisiä lahjuksia virkamiehille tai suojelurahaa mafialle yrittäjänä. Monessa maassa tuo, että joutuu maksamaan virkamiehille lahjuksia ja mafialle suojelurahaa on melkoinen kuluerä pienyrittäjälle, joka ei näy lainkaa virallisissa tilastoissa. Yksi seikka mikä myös täällä tuntuu unohtuvan, että monessa maassa pitää maksaa kirkolle tai seurakunnalle tosi hurjia summia, siihen verraten meidän kirkollisvero tai yhteisövero on todella pientä.

        Joten annahan tulla Suomea parempi maa verotuksen ja muiden maksujen suhteen yrittäjälle tai edes köyhälle tukien varassa eläville, missä maassa paremmin?

        Mitä muka kirkollisveroilla saa? Ei edes hautaustyö ole ilmaista ja kaikista sukuselvitys-A4.ista laskutetaan 8 euroa kipale. Tosi rahastaja. Oikein haaskauslaitos.
        Miksi yhteisöveroa pitäisi kirkon vielä saada? Kerätköön kirkko itse rahansa!
        Eikä ulkomailla ole sen kummemmin pakko kuulua kirkkoon, että äläpäs puhu soopaa siinä koksu.


      • Pitkäaikatyötön
        eukarästi kirjoitti:

        Mitä muka kirkollisveroilla saa? Ei edes hautaustyö ole ilmaista ja kaikista sukuselvitys-A4.ista laskutetaan 8 euroa kipale. Tosi rahastaja. Oikein haaskauslaitos.
        Miksi yhteisöveroa pitäisi kirkon vielä saada? Kerätköön kirkko itse rahansa!
        Eikä ulkomailla ole sen kummemmin pakko kuulua kirkkoon, että äläpäs puhu soopaa siinä koksu.

        Tarkennan tuota eukarästin kommenttia: Ev. lut. kirkko ei saa enää yhteisövero-osuutta, vaan tämä järjestely poistettiin vuoden 2016 alusta. Nykyään eduskunta myöntää kirkoille rahaa könttäsumman, mikä on taloustilanteen mukaan vaihtelevaa yhteisöveroa vakaampi rahoitusmalli. https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/yhteisoverokannasta-poistuminen-auttaa-seurakuntia-vain-vahan-165516/
        Viime vuosina valtionavustusta on myönnetty ev. lut. kirkolle 114 miljoonaa euroa/vuosi.
        http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content2C6CF7


    • työtönmies-

      Töihin ei pääse jos alkaa verotietoja antamaan työnantajalle.

      • yrittäjänämenestynyt

        Ja höpö höpö sinulle! Ei pidä lainkaan paikkaansa. Jotkut "ville vallattomat" voivat toimia tietysti yrittäjinä, jotka eivät tee mistään mitään paperia, nämä "rehti eskot" ovat kuitenkin pieni osa ja toimivat usein omalla porukalla, kun louhivat konkurssikypsiä yrityksiä.
        Kyllä oikeat yrittäjät palkkaa porukan ihan laillsesti, koska palkkausmenot saa vähennyksiin, ei kannata palkata pimeää työvoimaa, jos meinaa toimia pidempään.


    • maaseudullaaaa

      Maaseudullahan on tehty iät ja ajat talkoilla hommia eikä mistään pimeistä hommista ole mainittu.
      Kyllähän omakotitalotyömaalle kuka vaan voi mennä muuraan tai tekeen timpurin hommia eikä kukaan kysele mitään.

    • Suomessahan

      jos poliitikko kavaltaa asemansa avulla miljoonia euroja, niin hän on juhlittu sankari. Mutta jos normaali kansalainen ei maksa löytämästään 0,15 panttipullosta veroja hänet tuomitaan elinkautiseen vankeuteen.

      • voitkotarkentaa

        Kukahan politikko on kavaltanut asemassaan miljoonia euroja Suomessa? Pistä linkki edes yhdestä! Ja olisi muka vielä juhlittu sankari.


      • sinäsejaksat

        Ei Suomessa kukaan ole saannut elinkautista tuomiota veropetoksesta, oli se miten suuri. Normi kansalainen saa korkeintaan veronkorotuksen ilmoittamatta jättämistään tuloista ja veronkorotuskin on aika vaatimaton. Politikko sen sijaan saa "elinkautisen" vähemmästäkin koplauksesta, ovat niin suurennuslasin alla. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/juhantalon-koplaus-johti-eduskunnasta-erottamiseen/2052842#gs.3x5fml
        Menettävät mahdollisesti jopa sotilasarvonsakin! https://yle.fi/uutiset/3-8878584


      • loivariini
        sinäsejaksat kirjoitti:

        Ei Suomessa kukaan ole saannut elinkautista tuomiota veropetoksesta, oli se miten suuri. Normi kansalainen saa korkeintaan veronkorotuksen ilmoittamatta jättämistään tuloista ja veronkorotuskin on aika vaatimaton. Politikko sen sijaan saa "elinkautisen" vähemmästäkin koplauksesta, ovat niin suurennuslasin alla. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/juhantalon-koplaus-johti-eduskunnasta-erottamiseen/2052842#gs.3x5fml
        Menettävät mahdollisesti jopa sotilasarvonsakin! https://yle.fi/uutiset/3-8878584

        Muistatko myös Kaken tarinan jatkon , ei köynyt ollenkaan huonosti. kepulaiset palkitsevat omat konnansa, koska hehän ovat aina vääryyden uhreja.:P


    • Raksamies--

      Saa tehdä ja tein itsekkin vuosia. Tienailin 800-1400 käteen kuukaudessa, tein remppahommia ja kaikkea mahdollista. Normitöitä oon hakenut 10 vuotta eikä kukaan ole palkannut. 9 euron työkokeiluita olisi ollut mutta ne ei kiinnosta koska pimeesti tienaa sen 180 euroa parissa päivässä.

      • eilaiskaaaaa

        Asiassa on se positiivinen puoli ettei kauheen laiska henkilö ilman verokorttia töitä tee. Se tosiasia kylläkin monen yrittäjän munaus että kiertää verot ni hyvin äkkiä entinen yrittäjä.


      • Anonyymi

        Hyvä.


      • Anonyymi

        Onko itsensä myynti pimeää työtä.


    • ilmainenLomailuSeis

      Kannattaa aina ja jokapåikassa olla maksamatta veroa !
      Veroja ei kannata maksaa, koska veroraha haaskataan turhuuteen.
      Koska verorahaa tuhlataan esim. pakolaisturistien lomiin, täysylläpitoon !
      Ja Mtk, Ek rikkaiden tukiin.....
      Miksi elättäisit lomailevia, lapsia raiskaavia pakolais turisteja lomilla suomessa?

    • Anonyymi

      Miten niin saako? Kyseletkö yleensäkin keltään mitä saat tehdä? Itse en kysele enkä kerro tekemisistäni kellekkään.

      • Anonyymi

        Fisku vasaus. kerrankin ei selitellä vaan sanotaan. Näin teen minäkin kaiksessa, en kysele , elämä on mun ja teen mitä haluan.


    • Saa 👍 Tuossa nyt mitään moraaliongelmaa luulisi tulevan vaikka laitonta onkin ☀️
      Käy kerään taikasieniä niin tulee kunnon tili 😹

    • Anonyymi

      Kaikkihan tekee pimeesti, eihän suomessa muuten elä. Kampaajat etunenässä tekee pimeesti, ei kukaan niitävalvo kuin paljon kampaaja tekee kassan kautta, useasti otetaan raha vastaan muttei anneta kuittia. Kotona tekee parturointia ilman kassaa.... kyllä niitä on.

      Eduskunta täynnä imeen työn tekijöitä ja entisiä edustajia, ovat sopeutumiseläkkeellä mutta silti tekee töitä, mitä ei normaalisit sallita duunarille... edusajille kaikki on luvallista kupata kansaa niin paljon kun kehtaa.

      Nonyt ei tarvi eikä oo enää mahista mennä töihin kun benasa nousi, mutta edustajat ajelee ilmaiseksi taksilla. Onneki oon työtön joten ei tarvi ajella.... ja aion ollakkin, ei kannata enää mennä töihin, no ei työ ole kannattanut enää vuosikymmeniin.

      • Anonyymi

        Minulla nettopalkka 2200 €/kk lounassetelit matkalippuetu puhelinetu, eli yhteensä noin 2500 €/kk käyttövarat. Siitä pois vuokra, sähkö ja kuukausittaiset terveysmenot, jäljelle jää noin 1850 €/kk. Siisti toimistotyö, peruskoulutuksena hieman kesken jäänyt lukio.

        Kerroppa minulle, että miksi työnteko ei kannata? Olisiko minun jotenkin parempi elää 500 €/kk käyttövaralla, kuin 1350 €/kk sitä korkemmalla?

        Lisäksi pidän työstäni ja työyhteisöstämme, työttömänä sortuisin todennäköisesti dokaamaan ja sitä kautta ennenaikaiseen hautaan.


    • Anonyymi

      Köyhänä oli ajanjakso jolloin tein kahta työtä osittain päällekkäin.
      Päätyö, josta maksoin veron, oli klo7,15 - 16,45 ja samaan aikaan olin samalla tehdasalueella alihankkijan töissä valimossa klo 14 - 22. Jälkimmäisestä sain palkan verottomana.

      Hotelli-ravintolan ja tanssiravintolan 60-luvun naulakkotuloista verottaja ei voinut saada selvää joten sen oli tyydyttävä ilmoituksen tietoihin. Hotelli-ravintolan huone%:sta meni vero.

      Useaan otteeseen olen ollut "pimeänä" maksavan osapuolena. Laittomuuden huippu lienee aika jolloin maksoin kirvasmiesparille ja muuraajalle osan ok:n rakentamisen palkoista itse keitettynä pontikkana. Laatutavaraa. Ei se muuten palkkana olisi kelvanutkaan.
      Eikä ole omatunto kolkutellut!

    • Anonyymi

      Ei saa tehdä pimeitä töitä ja todella vain pimeä tekee pimeitä töitä. Työtön voi hankkia ihan laillisesti verottomasti vaikka kuinka tuloja muutenkin, ei tarvitse alkaa pelleilemään pimeillä töillä.
      Kaverini umpivintti työtön sai maksettavakseen 18000€ verot, kun ei tajua verotuksesta yhtään mitään. Jos hän olisi tehnyt toisin, hän olisi saannut tulonsa verottomana ja tuo 18000€ olisi jäännyt kokonaan itselle.
      Joten mieti tätä, kun teet pimeitä töitä, että verottaja arvio moninkertaiseksi tekemäsi pimeän työn ja joudut sitten näyttämään toteen valituksissasi, ettet ole tehnyt niin paljoa. Vaikeaa on sitten valituksen tekeminen sinulle veikkaisin, osaatko edes nimeä laittaa valituspaperiin oikeaan kohtaan, jos joku toinen sen sinulle valmiiksi tekee.

    • Anonyymi

      Se vaan on monesti niin että sen työn ottaa vastaan jos sitä tarjotaan pimeesti kun ei ottais töitä vastaan ollenkaan. Kaikki työt olen ottanut vastaan jos on mahdollista tehdä se, en ole laiska enkä halua iana makailla kotona. Tekisin mieluusti töitä ja maksaisin veroja mutta kun sellaisia töitä ei saa.

      • Anonyymi

        Ennemmin makailet sitten töissä!


      • Anonyymi

        Miksi et työllistä itseäsi jonkun osuuskunnan kautta, niin ei tarvitse tehdä töitä pimeästi. Lankomies on maalarina työosuuskunnan kautta ja hyvin toimii, töitä on ja jos ei ole, on kortistossa työttömänä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Työosuuskunta


    • Anonyymi

      Ei niistä tarvii huudella jos tekee.

    • Anonyymi

      Keneltä se sitten onnistuu edes pimeiden hommien tekeminen,15vuotta sitten olin mukana kun maalattiin maalaistalo ja onneks en ollu nokkamies.Aikaa siis 15 vuotta sitten ja joka varsinaisesti maalauskeikan sai oli 10eur tunti.

    • Anonyymi

      Saa tehdä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe