Kannattaako leasing auton hankkiminen työnantaja-firmalta? Olisi saatavilla se käyttöetu, ei vapaata etua. Miten sen todelliset kustannukset lasketaan? Eikö olekin niin, että se käyttöarvo esim. 250 euroa lisätään bruttopalkan päälle ja lopullinen hinta on se veron jälkeinen arvo?
palkka 3000 € * 0,30 = 900 €
250 € * 0,30 = 75 €
----------------------------
Leasingin hinta = 75 € / kk
Onko tässä hinnassa mukana autovakuutus? Bensahan ei kuulu ainakaan. Entä huollot?
Itsellä tällä hetkellä -96 vuosimallin Peugeot 106 1.1 L.
Kannattaako vaihtaa leasing autoon?
Leasing-auto työnantajalta?
8
13472
Vastaukset
- ...
Laskelmaan vaikuttaa olennaisesti juuri se tuleeko auto ikäänkuin palkankorotuksena, kuten laskit vai vähennetäänkö se palkasta?
Vapaaseen kuuluu kaikki, käyttöetuun maksat itse bensat. - Sirpa
Jotta voit laskea työsuhdeauton vaikutuksen palkaasi, sinun tulee tietää työnantajasi ns. autopolitiikka. Eli onko kokonaispalkka periaate vai rahapalkka periaate. Pahimmassa tapauksessa maksat verotusarvon nettopalkastasi.
Käyttöetu sisältää ainakin: rahoituksen, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutuksen ja ajoneuvoveron. Joissain firmoissa lisäksi myös pesut, sijaisauton ja mahdollisen dieselveron, eli siis kaiken muun paitsi polttoaineen.
kannattaa ensin selvittää työnantajalta perusjutut, ja sen jälkeen laskea. Palkkakonttorinne myös varmaan pystyy auttamaan sinua.
Melkein jokaisella työnantajalla on omat tapansa, koska nämä ovat sopimusasioita. - turbot-on
Auton käyttöetu on tosi edullinen autoilumuoto. Itse maksat vain polttoaine kulut. Ei siis huoltoja, veroja, renkaita yms.
Verotusarvo määräytyy auton hankintahinnan ja/tai iän mukaan.
Esim. kuukausipalkkasi 3000€, auton verotusarvo 250€, bruttotulosi yht 3250€, tästä vero esim 30%
on 975€.
Huom. Vero vähennetään kuukausipalkastasi 3000 eurosta, jolloin käteen jää verojen jälkeen 2025€.
Jos kuukauspalkkasi on verokortin ylärajalla, voi auton vero mennä lisäprosentin mukaan.- ....
Jos autoetu tulee palkan päälle, jos ei on asia ihan toinen.
- sov
.... kirjoitti:
Jos autoetu tulee palkan päälle, jos ei on asia ihan toinen.
Näin on, lisäksi esimerkissä mainitulla käyttöedun 250€ verotusarvolla ei vielä kovin kummoista uutta autoa saa. 250€ verotusarvo tarkoittaa käytännössä n. 15 t€:n autoa.
- EtuMan
Olen ajanut nyt jo muutaman vuoden käyttöedulla ja joka kerta olen aikaslailla tarkkaan laskeskellut mitä työsuhdeauto tulee maksamaan. Yleisesti sanottuna totean, että tasan menee tai hieman kalliimaksi tulee kuin oman auton pitäminen.
Lakskelmassa olen ottanut huomioon auton oston n. 13 t€ ja teoriassa pitänyt sitä 3 v, jonka jälkeen arvonalenemisen olen arvioinnut esim. vertaamalla samaa autoa 3 v:n ikäerolla lehtien palstoilta (ei ole aukoton ja helppo homma). Polttoaineet, korjaukset, vakuutukset yms. olen saanut entisten autojeni tilastoista. Tässä siis oman auton pitämisen menopuoli, joka on kohtuullisen selkeää matematiikkaa.
Leasing auton etuja ovat ennalta tiedossa olevat menot, siis ei korjauksia, ei uusia renkaita jne. Minulle "hermoilijalle" kaikkein suurin juttu on se, että jos autosta alkaa kuulua kolinaa, niin kolina ei siiry minun lompakkoon. Toinen asia mitä kovasti arvostan on, että auto on aina uudenkarhea ja viimeiset turvavarusteet on auttamassa ajamista esim. ESP, jota ei tähän minun tapauksen omaan 13 t€:n käytettyyn taida saada. Huonohko puoli näin autoja seuraavalle ja niistä kiinnostuneelle on 3 v:n pitoaika, ainakin itse alan haikailla uuden perään jo 2 v:n käytön jälkeen. Pitoajan voisi laskea 2 vuoteen, mutta laskukone kertoo nousevista kustannuksista.
Toisaalta leasing auton pitäminen on persaukisten hommaa (kuten minun), sillä kuten mainitsin alussa, niin oma on tässä tapauksessa yhtä kallis tai hieman halvempi ratksisu. Kun ei ole paalua autoon, niin ei ole tai oikestaan en halua sijoittaa rahojani autoon vaan mielummin esim. matkustelen. Tämä siis siitä imago- ja arvostuspuolesta, josta varmaankin on monta muutakin mielipidettä.
Summattuna: osan asioista voi laskea laskimella osan joutuu arvottamaan mielessään.
Terveisin: EtuMan ja hyviä mietiskelyhetkiä asian tiimoilta.
- äänetön
Ota ihmeessä mitä kallimpi sen parempi.
Se on nimittäin niin että se kasvattaa sinun tulevaa eläkettäsi.Sillä se lasketaan tuloksi. - ....
Jos saat autoedun "palkankorotuksena" ota ihmeessä, mutta valitse kalliimpi kuin 250, sillä ei juuri autoa saa. 600-650 saat jo melkein 40teuron auton, eli just jonkun A4:n pikkukoneella yms. (palkankorotus kannattaa useimmiten hyväksyä =) )
Jos autoetu vähennetään palkasta, tarkoittaa se käytännössä käteenjäävän palkkasi tippumista autoedun verotusarvon verran. Eli autoilu tulee ihan normaaleihin hintoihin, mutta eipä tartte miettiä miten autoaan käyttää tai kohtelee.
Vapaa autoetu, en ottaisi juuri käyttöetua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852