Leasing-auto työnantajalta?

jäppinen

Kannattaako leasing auton hankkiminen työnantaja-firmalta? Olisi saatavilla se käyttöetu, ei vapaata etua. Miten sen todelliset kustannukset lasketaan? Eikö olekin niin, että se käyttöarvo esim. 250 euroa lisätään bruttopalkan päälle ja lopullinen hinta on se veron jälkeinen arvo?

palkka 3000 € * 0,30 = 900 €
250 € * 0,30 = 75 €
----------------------------
Leasingin hinta = 75 € / kk

Onko tässä hinnassa mukana autovakuutus? Bensahan ei kuulu ainakaan. Entä huollot?

Itsellä tällä hetkellä -96 vuosimallin Peugeot 106 1.1 L.

Kannattaako vaihtaa leasing autoon?

8

13497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Laskelmaan vaikuttaa olennaisesti juuri se tuleeko auto ikäänkuin palkankorotuksena, kuten laskit vai vähennetäänkö se palkasta?

Vapaaseen kuuluu kaikki, käyttöetuun maksat itse bensat.

• Sirpa

Jotta voit laskea työsuhdeauton vaikutuksen palkaasi, sinun tulee tietää työnantajasi ns. autopolitiikka. Eli onko kokonaispalkka periaate vai rahapalkka periaate. Pahimmassa tapauksessa maksat verotusarvon nettopalkastasi.
      Käyttöetu sisältää ainakin: rahoituksen, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutuksen ja ajoneuvoveron. Joissain firmoissa lisäksi myös pesut, sijaisauton ja mahdollisen dieselveron, eli siis kaiken muun paitsi polttoaineen.
      kannattaa ensin selvittää työnantajalta perusjutut, ja sen jälkeen laskea. Palkkakonttorinne myös varmaan pystyy auttamaan sinua.
      Melkein jokaisella työnantajalla on omat tapansa, koska nämä ovat sopimusasioita.

• turbot-on

Auton käyttöetu on tosi edullinen autoilumuoto. Itse maksat vain polttoaine kulut. Ei siis huoltoja, veroja, renkaita yms.
      Verotusarvo määräytyy auton hankintahinnan ja/tai iän mukaan.
      Esim. kuukausipalkkasi 3000€, auton verotusarvo 250€, bruttotulosi yht 3250€, tästä vero esim 30%
      on 975€.
      Huom. Vero vähennetään kuukausipalkastasi 3000 eurosta, jolloin käteen jää verojen jälkeen 2025€.
      Jos kuukauspalkkasi on verokortin ylärajalla, voi auton vero mennä lisäprosentin mukaan.

• ....

Jos autoetu tulee palkan päälle, jos ei on asia ihan toinen.

• sov
        .... kirjoitti:

Jos autoetu tulee palkan päälle, jos ei on asia ihan toinen.

Näin on, lisäksi esimerkissä mainitulla käyttöedun 250€ verotusarvolla ei vielä kovin kummoista uutta autoa saa. 250€ verotusarvo tarkoittaa käytännössä n. 15 t€:n autoa.

• EtuMan

Olen ajanut nyt jo muutaman vuoden käyttöedulla ja joka kerta olen aikaslailla tarkkaan laskeskellut mitä työsuhdeauto tulee maksamaan. Yleisesti sanottuna totean, että tasan menee tai hieman kalliimaksi tulee kuin oman auton pitäminen.

Lakskelmassa olen ottanut huomioon auton oston n. 13 t€ ja teoriassa pitänyt sitä 3 v, jonka jälkeen arvonalenemisen olen arvioinnut esim. vertaamalla samaa autoa 3 v:n ikäerolla lehtien palstoilta (ei ole aukoton ja helppo homma). Polttoaineet, korjaukset, vakuutukset yms. olen saanut entisten autojeni tilastoista. Tässä siis oman auton pitämisen menopuoli, joka on kohtuullisen selkeää matematiikkaa.

Leasing auton etuja ovat ennalta tiedossa olevat menot, siis ei korjauksia, ei uusia renkaita jne. Minulle "hermoilijalle" kaikkein suurin juttu on se, että jos autosta alkaa kuulua kolinaa, niin kolina ei siiry minun lompakkoon. Toinen asia mitä kovasti arvostan on, että auto on aina uudenkarhea ja viimeiset turvavarusteet on auttamassa ajamista esim. ESP, jota ei tähän minun tapauksen omaan 13 t€:n käytettyyn taida saada. Huonohko puoli näin autoja seuraavalle ja niistä kiinnostuneelle on 3 v:n pitoaika, ainakin itse alan haikailla uuden perään jo 2 v:n käytön jälkeen. Pitoajan voisi laskea 2 vuoteen, mutta laskukone kertoo nousevista kustannuksista.

Toisaalta leasing auton pitäminen on persaukisten hommaa (kuten minun), sillä kuten mainitsin alussa, niin oma on tässä tapauksessa yhtä kallis tai hieman halvempi ratksisu. Kun ei ole paalua autoon, niin ei ole tai oikestaan en halua sijoittaa rahojani autoon vaan mielummin esim. matkustelen. Tämä siis siitä imago- ja arvostuspuolesta, josta varmaankin on monta muutakin mielipidettä.

Summattuna: osan asioista voi laskea laskimella osan joutuu arvottamaan mielessään.

Terveisin: EtuMan ja hyviä mietiskelyhetkiä asian tiimoilta.

• äänetön

Ota ihmeessä mitä kallimpi sen parempi.
      Se on nimittäin niin että se kasvattaa sinun tulevaa eläkettäsi.Sillä se lasketaan tuloksi.

• ....

Jos saat autoedun "palkankorotuksena" ota ihmeessä, mutta valitse kalliimpi kuin 250, sillä ei juuri autoa saa. 600-650 saat jo melkein 40teuron auton, eli just jonkun A4:n pikkukoneella yms. (palkankorotus kannattaa useimmiten hyväksyä =) )

Jos autoetu vähennetään palkasta, tarkoittaa se käytännössä käteenjäävän palkkasi tippumista autoedun verotusarvon verran. Eli autoilu tulee ihan normaaleihin hintoihin, mutta eipä tartte miettiä miten autoaan käyttää tai kohtelee.

Vapaa autoetu, en ottaisi juuri käyttöetua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe