Julkinen hankinta on puolueeton vai onko ?

munmummonimunimun

Kun laki julkisista hankinnoista tuli aikoinaan voimaan, pörssiyhtiöissä kovin pohdittiin mitkä ovat jäljellejäävät mahdollisuudet vaikuttaa hankintoihin. Kuntien ja kuntaliitostenhan tulee hankkia aina halvin vaihtoehto tarjouksista. Pitää siis näyttää tarjousvaiheessa halvimmalta, muuten ei kauppaa synny. Miten se tehdään ?

Etukäteisvaikuttamien
Myynti on siirtynyt painopisteeltään ennen hankintapäätöstä tehtäväksi vaikuttamiseksi. Myyjät ovat kunnissa jo nyt, vaikka kunnat eivät vielä itse tiedä olevansa edes hankkimassa ko palvelua. Luodaan suhteita, otetaan selvää päätöksentekijöistä ja heidän taustoistaan. Esittelyjen tarkoitus on iskostaa kumppaniajattelua, iso luotettava, yhteistyökykyinen kumppani. Isot johtajat käyvät tapaamassa isoja johtajia, luodaan suhteita etukäteen.

Hämäys
Esitellään toki niitä peruspalveluja vaikkapa itse hoitotyötä, mutta painpoiste siirretään kaikenmoiseen ripparappaan itse sen perusbisneksen ympärillä. On sähköistä laskujen kierrätystä, intervallijaksojen tilausjärjestelmää, jne. Kokemattomille päättäjille syntyy se kuva että nämä kaikki ovat välttämättömiä osia ja he unohtavat itse sen perusjutun eli hoitotyön, sen oletetaan sujuvan ilman muuta.

Hankinta
Kun sitten hankinnan aika koittaa nämä muodostavat oikein työryhmän, joka pohtii mitä kaikkea siihen pitäisi sisällyttää. Onpa muistissa kaikenlaiset pörssiyhtiöiden esittelyt ja kalvot, sieltä kaivetaan kokonaisuus. Nämä ovat tärkeitä meidän hankinnalle, ehdottomasti. Tehdään julkinen tarjouspyyntö.

Myyjä
Kun myyjä saa hankintapyynnön nähtäväkseen, hän heti siitä näkee miten on onnistunut myynnissä. Tuo on meiltä, ja tuo, ja tuo, ja tuo. Katso ovat tuommoisen omankin jutun keksineet, no siitä selvitään. Tekeepä myyjä sitten tarjouksen, pääpaino on niissä ”ympäristöjutuissa”. Niitähän pörssiyhtiöllä riittää (ja se karsii samalla pienet yksityisyrittäjät pois kilpailusta, eipä heillä ole kaikenmoisia IT-järjestelmiä).

Esittely
Kutsuupa kunta pörssiyhtiön viralliseen esittelyyn. Siellä käydään, ollaan vakuuttavia ja osaavia. Pitkä on referenssilista ja luotettava maine ulkomaita myöten (eipä sitäkään kukaan maalaiskunnassa tarkasta).

Virallinen myynti
Lipsahtaapa myyjältä jollekin kepun edustajalle että jos tulemme valituksi, olemme valinneet hoitokodin johtajaksi Mirjami Mistellin, ei muuta sanota. Kepulaiset ottavat itse selvää hänestä, onpa hän Kepun ehdokkaana ollut toisessa kunnassa, kuiskivat keskenään on meidän henkilöitä, kyllä me tämä pörssiyhtiö otetaan. Saattaapa käydä myyjä kunnan parturillakin kysymässä yhteistyömahdollisuuksia jos he tulevat valituksi. Ihan ohimennen parturi kertoo illalla miehelleen. että semmoista kyselivät tänään. No, mies ompi kunnanhallituksessa Persujen edustaja, miettii hän, saattaapa siitä vaimolle töitä tulla. Kyllä se olisi hyvä valinta. Näin myyjä siellä pyörii, tehdään mahdollisuuksia, tehdään vastustajat hiljaisiksi jos ei saada omalle puolelle, mutta hienovaraisesti (näitä riittää, kunnan organissatiossa vastuuhenkilöitä, palkan kortuksia uusilla vastuilla jne.) Kun päätös koittaa kaikki päättäjät voivat vaikka vannoa ettei heihin ole vaikutettu millään tavoin, eivät ole edes tavanneet koko myyjää. Toki käydään tapaamassa Kokoomuksenkin edustajia, mutta näihin ei tarvitse panostaa, se on itsestään selvyys.

Tarkentavat neuvottelut
Onpa kunta palkannut oikein kaksi konsulttia auttamaan päätöksenteossa. Ovat puolueettomia, mutta eivät ole itse siltä hoitoalalta. Eivät ymmärrä itse perusbisnestä, mutta pisteyttävät tarjoukset hankintapyynnön mukaisesti, eivät puutu sen sisältöön. Neuvotteluissa tarkennetaan hankintapyynnön asioita, yleensä aika helppoja tilaisuuksia, yhteistyötä halutaan, etsitään ratkaisuja. Sähköinen laskujen kierrätys saa saman verran pisteitä kuin mummon ruokinta, no onhan ne molemmat tärkeitä asioita.

Sopimus
Ilmoittaapa kunta että teidät on valittu hoitokotimme yhteistyökumppaniksi. Sopimusta käydään läpi, yleensä perusbisnes on lueteltu muutamalla kappaleella (1/4 sopimusta) yleisluontoisesti ja se muu ripparappa on pääosassa (3/4 sopimusta). Ei sanktioita, ei vaateita perusbisnekselle, ei hoitajamitoitusta. Allekirjoitetaan sopimus.

Yläfemmat
Pörssiyhtiössä lyödään poikien kanssa yläfemmat, taas on äkkinäisiä maalaispäättäjiä sumutettu. Eipä ne osaa tätä bisnesmaailmaa, no maanviljelijöitä ja kaikenmoisia aloittelijoitahan ne ovat.
Bonukset juoksee, mersua olen ajatellut vaihtaa, jeee.

Mietittäväksi
Miksihän Kokoomus haluaa painaa hoitoalan ratkaisut kuntatasolle ? Voisiko suuremmissa kokonaisuuksissa olla joku ammattilainenkin vastapuolella ?

Tarinan opetus
Ketään ei kiinnosta saako mummo puuroa lautaselle tai puhtaat vaipat. Ei kuulu nykyisen palveluintegraation aikakauteen.

3

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • politiikotovatamat

Harva nykyään osaa erottaa sen perusjutun kaiken sen informaatiotulvan keskeltä mitä tänä päivänä ihmisille syötetään. Tarvitaan ammattilaisia, ei amatööripoliitikkoja.

• potkutsesaa

Niin kuin tuolla hoitokodin johtajan valinnalla olisi jotain merkitystä, potkut se saa vuoden sisällä. Näin pörssiyhtiössä toimitaan. Mutta kepulaiset ovat laumaeläimiä ei niillä ole omaa järkeä, varmasti uppoaa.

• keksinköitse

Juuri noin tulee hyvän myyjän toimia, hienovaraisesti. Annetaan ihmisten itse keksiä loppupäätelmä, sitä tarmokaammin he ajavat asiaa kun luulevat sen itse keksineensä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1281
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      276
      922
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe