Polttomoottorin korvaamine sähkömoottorilla

Sähköautoilija

Mietin veneen polttomoottorista luopumista. Kyseessä on noin 2,5 t/ 7,5 m uppoumarunkoinen matkavene. Onko tähän kokoluokkaan soveltuvia sähkömoottoreita saatavissa Suomesta?

75

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 750000sähköautoa

      En tiedä, mutta varmasti moottoriveneily tulee kallistumaan tulevien ilmastonmuutosverojen seurauksena, joten sähkömoottoreille tulee olemaan kysyntää. Akuista puhumattakaan....

    • robocop_olen

      On. Moottori ei ole se ongelma. Sellainen löytyy ihan varmasti Suomestakin.

    • Anonyymi

      Kuten edellä todettiin, moottoreita löytyy ihan minkälaisia vaan. Venekäyttöön ei tarvita erikoisia venemoottoreita vaan ihan tavallinen sopivan tehoinen kone käy.
      Akutkaan eivät ole varsinaisesti ongelma, mutta niiden lataus voi olla.

      Jos käytät vaikkapa 25 kW liikkumiseen (n33hp), niin tunnin liikkumista varten tarvitset 10 tuntia latausta 10A pistorasiasta tai oikeastaan enemmän, koska akut ottavat vähemmän virtaa tullessaan täyteen kuin alussa. Myöskään tehohäviöitä ei ole otettu lainkaan huomioon, ne voivat olla hyvinkin olla yli 10%.

      Sähkö voi hyvinkin tulla veneilyyn, mutta se edellyttää tehokkaita latauspisteitä. En usko, että latausverkkoja saadaan kovin nopeasti vesille, kun autojenkin latausverkko on aika harva.

      • Anonyymi

        Entä jos laitan veneen katolle aurinkokennot latamaan niitä akkuja, niin en tarvitse latauspisteitä. Aurongosta saan puhdasta vihreää energiaa mitä töpselistä ei läheskään aina tule.

        Terveisin City-Vihreä

        Mikä ihmeen rekisteröitymispakko-kampamja täällä nykyisin on. Suomi24 haluaa selvästi kerätä meistä jotain tieota ja mihin sitä käytetään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos laitan veneen katolle aurinkokennot latamaan niitä akkuja, niin en tarvitse latauspisteitä. Aurongosta saan puhdasta vihreää energiaa mitä töpselistä ei läheskään aina tule.

        Terveisin City-Vihreä

        Mikä ihmeen rekisteröitymispakko-kampamja täällä nykyisin on. Suomi24 haluaa selvästi kerätä meistä jotain tieota ja mihin sitä käytetään?

        Hieno ja omaperäinen idea!

        Saisit katolle mahtumaan 15 m2 aurinkopaneeleita ja jos pidät ne puhtaana ja kääntelet sopivasti, niin täydellä auringonpaisteella saat virtaa melkein kymmenesosan tarvittavasta. Satumalta se on hyvin lähellä sitä, minkä saat töpselistä.

        Jos jatkuvasti paistaa aurinko, niin voisit edelleen ajella tunnin 10 tunnin latauksella. Tosin käytännössä on lähes mahdotonta saada täyttä tehoa paneeleista 10 tunnin aikaa edes auringonpaisteella koska auringon kulma muuttuu. Jos hyvin käy, niin voit ehkä ajella puoli tuntia. Onko se sitten paljon vai vähän, on jokaisen oma asia.

        Jonkun tilaston mukaan moottorivenettä käytetään keskimäärin 50 tuntia vuodessa. Sitä varten tarvitset 500 tuntia auringonvaloa täydeltä terältä. Seinäjoella on huonoimmillaan ollut aurinko heinäkuussa alle 150 tuntia ja eniten Utössä 330 tuntia. Ihan mahdottomalta 50 tunnin ajelu pelkällä aurinkoenergialla ei näytä, mutta aika isot akut täytyy olla eikä normaali kuukauden kesälöma ritä.


    • Anonyymi

      Sähkömoottoreita varmaan löytyy, mutta riittävän ison akuston saanti voi olla vaikeaa. 2,5 tonnin vene vaatii kuitenkin melko tehokkaan koneen (n. 30-60kw), joten kovin pienillä akuilla ei sen kokoinen sähkömoottori jaksa kauaa puurtaa.

      • Anonyymi

        2,5 tonnin 7,5 m uppoumarunkoinen vene ei vaadi suurta konetta. Veneen mitat ovat melko poikkeuksellisen kuuloisia. Purjeveneeksikin 2,5 tonnia olisi melko painava noin lyhyeksi veneeksi ja silloin lähes tonni olisi kölipainoa ja rikikin painaa jotain. Purjeveneessä tuollaisessa olisi 7-10 hv kone (uusissa 9-15 hv), joten miksi se ei riittäisi moottoriveneeseenkin.

        Tuolla painolla ei kuitenkaan päästä kunnolla puoliliukuviin vauhteihin ilman tolkutonta tehoa, joka taas vaatisivat tolkuttoman painavan akuston. Sähköllä ainoa järkevä on minimoida tehontarve ja tottua 4-6 solmun vauhtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2,5 tonnin 7,5 m uppoumarunkoinen vene ei vaadi suurta konetta. Veneen mitat ovat melko poikkeuksellisen kuuloisia. Purjeveneeksikin 2,5 tonnia olisi melko painava noin lyhyeksi veneeksi ja silloin lähes tonni olisi kölipainoa ja rikikin painaa jotain. Purjeveneessä tuollaisessa olisi 7-10 hv kone (uusissa 9-15 hv), joten miksi se ei riittäisi moottoriveneeseenkin.

        Tuolla painolla ei kuitenkaan päästä kunnolla puoliliukuviin vauhteihin ilman tolkutonta tehoa, joka taas vaatisivat tolkuttoman painavan akuston. Sähköllä ainoa järkevä on minimoida tehontarve ja tottua 4-6 solmun vauhtiin.

        Aika ympäripyöreää lässytystä.

        Moottorivene tarvitsee mottorin ja siinä on joku teho. Mikä se sinun mielestäsi on, jos se ei ole 30 hp jatkuvaa tehoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika ympäripyöreää lässytystä.

        Moottorivene tarvitsee mottorin ja siinä on joku teho. Mikä se sinun mielestäsi on, jos se ei ole 30 hp jatkuvaa tehoa?

        6 solmuun riittää helposti alle 10 hv ellei runkomuoto ole umpisurkea. Ei purje- ja moottoriveneessä ole mitään eroa tuossa suhteessa. Kyllä purjeveilläkin ajetaan pitkiä matkoja koneilla. Purjeveneissä on käytetty 2-4 kW sähkömoottoreit tuossa kokoluokassa. Tässä selvästi suuremmassa (9,5 m 4,7 tn) on 4 kW: https://www.sailmagazine.com/boats/hanses-e-motion-electric-rudder-drive

        Edellisessä purjeveeneessäni oli 9 hv kone. Se oli 8,2 m ja 3 tn. Huippunopeus 6,4 solmua ja 5,5-5,8 solmun matkanopeudella kulutus n. 1 l/h eli tehoa oli käytössä alle 5 hv (kaasu pohjassa 2,3 l/h). Eikä nykyisessäkään ole kuin 18 hv, vaikka pituutta on 10,8 m ja painoa 6 tn. Huippunopeus 7,4 solmua ja matkanopeus yleensä 6 solmun paikkeilla, jolloin kulutus n. 2 l/h eli alle 10 hv.

        Sähkömoottorilla nopeuksia pitää laskea tuostakin, jos on tarpeen ajaa kymmenien mailien matkoja latausten välillä. 4-5 solmun vauhtiin riittää jo 1-2 kW.

        30 hv vastaava sähkömoottori ottaisi n. 30 kW tehon akusta. Teslan kymmnenien tonnien hintainen 100 kWh akku riittäisi tuolla vain 3 tuntia ja painaa 600 kg. Vauhtia tuskin olisi 8 solmua enempää eli 24 M tuolla vaan pääsisi.

        2 kW teholla 5 solmua ajaen saman matkan pääsee jo 10 kWh akulla, jonka hinta, paino ja koko ovat vielä inhimillisiä.


    • Anonyymi

      Isoissa veneissä / laivoissa järkevin vaihtoehto on hybridi. Eli, esim. dieselkone, joka työntää virtaa sähkömoottoriin, ja samalla lataa akkuja. Järjestelmä on kylläkin melko kallis, mutta jos on rahaa, niin mikä estää kokeilemasta. Sähkökone on myös hiukan "värinättömämpi", kuin diisseli, joka jauhaa pelkkää sähköä.

      • Anonyymi

        Perustele miksi isoissa laivoissa kannattaa dieselin teho muuttaa sähköksi ja hävitä jokunen prosentti ennen kuin sillä pyörittää potkuria.
        Näin äkkiseltään se vaikuttaa typerältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele miksi isoissa laivoissa kannattaa dieselin teho muuttaa sähköksi ja hävitä jokunen prosentti ennen kuin sillä pyörittää potkuria.
        Näin äkkiseltään se vaikuttaa typerältä.

        Ei se isoissa laivoissa eikä veneissä kannatakkaan, mutta jos toinen vaihtoehto on pelkkä sähkö, ja akut, niin sitten se kannattaa. Ei maailmassa ole keksitty niin isoja akkuja, jolla valtamerialus kulkisi pelkällä sähkövoimalla tuhansia kilometrejä.

        2-tahti diesel on edelleen isoissa rahtilaivoissa hyötysuhteeltaan kaikkein järkevin ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele miksi isoissa laivoissa kannattaa dieselin teho muuttaa sähköksi ja hävitä jokunen prosentti ennen kuin sillä pyörittää potkuria.
        Näin äkkiseltään se vaikuttaa typerältä.

        "Näin äkkiseltään se vaikuttaa typerältä. "

        Sano se vaikka ABB:n ja Roll Roycen insinööreille. Azipod (ruoripotkuri) järjestelmässä tehdään juuri noin. Diesel jauhaa sähköä ja varisnaista propulsiota pyörittää sähkömoottori. Esim. Suomen monitoimijäänmurtajat.

        Eli tähän vaan sitten akku väliin ja sitä akkua ladataan laivan kannelle ja brygan katolle laitettavilla auronkokennoilla. Jatkokehityksenä otetaan tuulienergia käyttöön. Onhan tunnettu tosiasia, että laivan (ja veneen) kannella tuulee aina kun kuljetaan tuulta nopeammin. Kannattaa siis laittaa iso tuuligeneraattori laivan kannelle (sellaisia kun on Helsingin edustallekin suunniteltu) niin se pyörii aina kun laiva liikkuu. Tällä sitten ladataan ne akut. Täysin vihreää sähköä eikä hiiltä tarvita.

        Terveisin

        City-Vihreä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näin äkkiseltään se vaikuttaa typerältä. "

        Sano se vaikka ABB:n ja Roll Roycen insinööreille. Azipod (ruoripotkuri) järjestelmässä tehdään juuri noin. Diesel jauhaa sähköä ja varisnaista propulsiota pyörittää sähkömoottori. Esim. Suomen monitoimijäänmurtajat.

        Eli tähän vaan sitten akku väliin ja sitä akkua ladataan laivan kannelle ja brygan katolle laitettavilla auronkokennoilla. Jatkokehityksenä otetaan tuulienergia käyttöön. Onhan tunnettu tosiasia, että laivan (ja veneen) kannella tuulee aina kun kuljetaan tuulta nopeammin. Kannattaa siis laittaa iso tuuligeneraattori laivan kannelle (sellaisia kun on Helsingin edustallekin suunniteltu) niin se pyörii aina kun laiva liikkuu. Tällä sitten ladataan ne akut. Täysin vihreää sähköä eikä hiiltä tarvita.

        Terveisin

        City-Vihreä.

        Azipodien avulla saadaan hiukan parempi potkurihyötysuhde ja valtavasti parempi ohjailtavuus. Niitä käytetään vain laivoissa, joissa tuo ohjailtavuus on merkittävä etu. Siis ei sen takia, että kokonaishyötysuhde olisi parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näin äkkiseltään se vaikuttaa typerältä. "

        Sano se vaikka ABB:n ja Roll Roycen insinööreille. Azipod (ruoripotkuri) järjestelmässä tehdään juuri noin. Diesel jauhaa sähköä ja varisnaista propulsiota pyörittää sähkömoottori. Esim. Suomen monitoimijäänmurtajat.

        Eli tähän vaan sitten akku väliin ja sitä akkua ladataan laivan kannelle ja brygan katolle laitettavilla auronkokennoilla. Jatkokehityksenä otetaan tuulienergia käyttöön. Onhan tunnettu tosiasia, että laivan (ja veneen) kannella tuulee aina kun kuljetaan tuulta nopeammin. Kannattaa siis laittaa iso tuuligeneraattori laivan kannelle (sellaisia kun on Helsingin edustallekin suunniteltu) niin se pyörii aina kun laiva liikkuu. Tällä sitten ladataan ne akut. Täysin vihreää sähköä eikä hiiltä tarvita.

        Terveisin

        City-Vihreä.

        Edelleen typerältä kuulostava ajatus ellei sitten ole tekemässä jäänmurtajaa tai muuta erikoisalusta. Se, että asia on toteutettu erikoistapauksessa muttei yleisesti osoittaa ajatuksen kelvottomuude eikä yleistä erinomaisuutta.
        Vakiovauhdilla etenevä laiva pystyy käyttämään koneitaan optimaalisesti eikä tehoa ole järkevä muuttaa sähköksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen typerältä kuulostava ajatus ellei sitten ole tekemässä jäänmurtajaa tai muuta erikoisalusta. Se, että asia on toteutettu erikoistapauksessa muttei yleisesti osoittaa ajatuksen kelvottomuude eikä yleistä erinomaisuutta.
        Vakiovauhdilla etenevä laiva pystyy käyttämään koneitaan optimaalisesti eikä tehoa ole järkevä muuttaa sähköksi.

        Onko normaali matkustaja- ja risteilyalus sitten joku erikoisalus. Ruoripotkurit löytyy Viking Linen, Silja - Tallinkin ja vastaavien matkustaja-aluksista. Myös noista Välimeren ja Karibian risteylyaluksista. Niitä ennen näissä samoissa aluksissa oli kiinteän akselin päässä sähkömoottori joka sai energiansa dieselin pyörittämästä generaattorista. Tarkoitus on pyörittäää diesel-konetta tasaisesti sen parhaalla kierroslukualueella, jolloin se toimii parhaalla hyötysuhteella. Moottorin kierroksia sitten ohjataan sähkömoottoria ohjaamalla. Sähkömoottorissa on paljon parempi vääntökäyrä.

        Edelleen, on ihan fiksu ratkaisu - kokonaisuudessaan.

        Terveisin

        City-Vihreä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko normaali matkustaja- ja risteilyalus sitten joku erikoisalus. Ruoripotkurit löytyy Viking Linen, Silja - Tallinkin ja vastaavien matkustaja-aluksista. Myös noista Välimeren ja Karibian risteylyaluksista. Niitä ennen näissä samoissa aluksissa oli kiinteän akselin päässä sähkömoottori joka sai energiansa dieselin pyörittämästä generaattorista. Tarkoitus on pyörittäää diesel-konetta tasaisesti sen parhaalla kierroslukualueella, jolloin se toimii parhaalla hyötysuhteella. Moottorin kierroksia sitten ohjataan sähkömoottoria ohjaamalla. Sähkömoottorissa on paljon parempi vääntökäyrä.

        Edelleen, on ihan fiksu ratkaisu - kokonaisuudessaan.

        Terveisin

        City-Vihreä

        Pistätkö jotain laiva nimiä näistä viikkareista ja sijoista joissa näin on? Niistä vanhoista ja uusista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko normaali matkustaja- ja risteilyalus sitten joku erikoisalus. Ruoripotkurit löytyy Viking Linen, Silja - Tallinkin ja vastaavien matkustaja-aluksista. Myös noista Välimeren ja Karibian risteylyaluksista. Niitä ennen näissä samoissa aluksissa oli kiinteän akselin päässä sähkömoottori joka sai energiansa dieselin pyörittämästä generaattorista. Tarkoitus on pyörittäää diesel-konetta tasaisesti sen parhaalla kierroslukualueella, jolloin se toimii parhaalla hyötysuhteella. Moottorin kierroksia sitten ohjataan sähkömoottoria ohjaamalla. Sähkömoottorissa on paljon parempi vääntökäyrä.

        Edelleen, on ihan fiksu ratkaisu - kokonaisuudessaan.

        Terveisin

        City-Vihreä

        Ruoripotkuri on fiksu ratkaisu itämeren, ja välimeren lauttaliikenteessä jossa tarvitaan hyvää ohjattavuuta. Pitkillä, ja suorilla valtameri-reiteillä tankkereissa, ja konttialuksissa hidaskäyntiset dieselit ovat parhaita hyötysuhteeltaan, kun voima ohjautuu suoraan kampiakselilta potkurille, ja veteen. Monissa rahtialuksissa potkuriakselin ympärille asennetulta generaattorilta saa myös koko laivan sähkönsä.

        https://yle.fi/uutiset/3-9208414


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistätkö jotain laiva nimiä näistä viikkareista ja sijoista joissa näin on? Niistä vanhoista ja uusista.

        "Perustele miksi isoissa laivoissa kannattaa dieselin teho muuttaa sähköksi ja hävitä jokunen prosentti ennen kuin sillä pyörittää potkuria. "


        Polttoainetalouden takia.

        https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a4100=79711

        Arviolta kahteen kolmesta nykyaikaisesta risteilyaluksesta, jäänmurtajasta ja korkean jääluokan rahtialuksista on asennettu Azipod-ruoripotkurijärjestelmä. Risteilyaluksissa on käytetty Azipod-yksiköitä jo kahden vuosikymmenen ajan, koska ne säästävät polttoainetta, niiden ohjattavuus on entistä parempi ja tehokkaampi ja ne vievät vähemmän tilaa kuin akselilinjajärjestelmät.

        ”Matkustajasektorilla on havaittavissa kasvavaa kiinnostusta arktisiin alueisiin. Asiantuntemuksemme risteily- ja jääkelpoisten alusten sektoreilla antaa meille ihanteellisen aseman ja voimme täysin tukea asiakkaitamme heidän uusissa projekteissaan”, sanoo Marcus Högblom, joka johtaa matkustaja-alusten ja Azipod-ruoripotkurien globaalia myyntiä ABB:llä.

        Kaikki viisi alusta toimitetaan vuodesta 2019 lähtien.

        Reilun neljännesvuosisadan ikäinen Azipod-potkurilaite on suomalaisen meriteknologisen osaamisen taidonnäyte. Järjestelmän käyttötunteja on kertynyt yhteensä yli 12 miljoonaa 99,8 prosentin käyttöasteella. Azipod on säästänyt jo yli 700 000 tonnia polttoainetta ja ollut osaltaan pienentämässä merenkulun hiilijalanjälkeä. Polttoainesäästö vastaa noin 700 000 auton vuosittaista polttoaineenkulutusta.*


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Perustele miksi isoissa laivoissa kannattaa dieselin teho muuttaa sähköksi ja hävitä jokunen prosentti ennen kuin sillä pyörittää potkuria. "


        Polttoainetalouden takia.

        https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a4100=79711

        Arviolta kahteen kolmesta nykyaikaisesta risteilyaluksesta, jäänmurtajasta ja korkean jääluokan rahtialuksista on asennettu Azipod-ruoripotkurijärjestelmä. Risteilyaluksissa on käytetty Azipod-yksiköitä jo kahden vuosikymmenen ajan, koska ne säästävät polttoainetta, niiden ohjattavuus on entistä parempi ja tehokkaampi ja ne vievät vähemmän tilaa kuin akselilinjajärjestelmät.

        ”Matkustajasektorilla on havaittavissa kasvavaa kiinnostusta arktisiin alueisiin. Asiantuntemuksemme risteily- ja jääkelpoisten alusten sektoreilla antaa meille ihanteellisen aseman ja voimme täysin tukea asiakkaitamme heidän uusissa projekteissaan”, sanoo Marcus Högblom, joka johtaa matkustaja-alusten ja Azipod-ruoripotkurien globaalia myyntiä ABB:llä.

        Kaikki viisi alusta toimitetaan vuodesta 2019 lähtien.

        Reilun neljännesvuosisadan ikäinen Azipod-potkurilaite on suomalaisen meriteknologisen osaamisen taidonnäyte. Järjestelmän käyttötunteja on kertynyt yhteensä yli 12 miljoonaa 99,8 prosentin käyttöasteella. Azipod on säästänyt jo yli 700 000 tonnia polttoainetta ja ollut osaltaan pienentämässä merenkulun hiilijalanjälkeä. Polttoainesäästö vastaa noin 700 000 auton vuosittaista polttoaineenkulutusta.*

        Azipodin mahdollinen yhtä hyvä tai jopa minimaalisesti parempi hyötysuhde perustuu täysin siihen, että potkuri voidaan sijoittaa vetolaitteeseen ja runkoa ei tarvitse muotoilla potkuriakselin asettamilla rajoituksilla.

        Vastaavaa ongelmaa ei veneissä ole, sillä niihin saa erilaisia vetolaiteratkaisuja, joilla on samat edut kuin azipodilla. Laivojen tehoilla sellaisia ei voi rakentaa järkevästi. Lisäksi MW-teholuokassa generaattorin ja sähkömoottorin hyötysuhde voidaan optimoida äärimmäisen hyväksi (yli 95%). Se ei ole mahdollista kW-teholuokassa, ainakaan vakioratkaisuilla. Sähköautoissa ja -veneissä käytettävien moottorien hyötysuhde on tyypilllisesti 80% molemmin puolin sekä moottorina että generaattorina. Siis generaattori moottori dieselin perässä hukkaa n. 1/3:n tehosta ennen potkuriakselia.

        Hymar EU-projektissa on tutkittu sähkö- ja dieselmoottoreiden hyötysuhdetta veneissä sekä niiden erilailla toteutettuja hybridejä. Ainoa tapa päästä dieseliä parempaan oli käyttää dieseliä reilulla teholla ja ladata akkuja ja hyödyntää sitten sähkömoottorilla akkuihin ladattua energiaa. Tuossa siis vältetään dieselin käyttö huonon hyötysuhteen pienillä tehoilla ja sähkömoottori taas mitoitetaan vain pienille tehoille. Projektissa myös huomattiin, että sähkömoottorikin toimii huonolla hyötysuhteella pienellä osateholla.

        Ilman akkua dieseliä kului enenmmän hybridillä kuin suoralla vedolla.


    • Anonyymi

      Polttomoottoriveneily on erittäin saastuttavaa, joten siihen tulee kohdistaa samanlaiset hakttaverot kuin polttomoottoriautoihinkin.

      Sähkön käyttöä tulisi vastaavasti tukea, jotta sähkön käyttäminen liikkumisessa lisääntyisi.

      • Anonyymi

        Käytön määrä ratkaisee myös saasteiden määrän.

        Jos en aja autollani, se ei saastuta. Jos ajan sata tuntia niin saasteita tulee kaksi kertaa enemmän kuin jos puolitan ajamisen 50 tuntiin.

        Olen aina ihmetellyt miksi nää vihreät taliaivot aina "unohtavat", tämän ja määrittelevät saastuttamisen kovin yksisilmäisesti ja jotenkin absoluuttisesti.


    • Anonyymi

      Mulla on uppoamarunkoinen paatti noin 8,5 pitkä ja 2,60 leveä, painoa kai sen 2000-2500kg mutta ei sitä missään punnittu ole. Kattelin ekan google hakutuloksen ja
      https://www.finnparttia.fi/SM-15-1 15kw vastaisi tuon veneen 20hv dieselkonetta. Sähköistä en paljoa tiedä, tehoiltaan siis olisi kai samaa luokkaa.

      Satunnaisesti satamassa voisi ladata akkuja, en tiedä paljonko akkuja pitäisi olla ja millainen lasti niistä sitten tulisi, tilaa on kyllä akuille riittävästi kun ne voi laittaa vaikka siihen missä kone on. Itse sähkökoneen voisi asentaa sitten taemmaksikin, nyt se on keskellä venettä.

      Kustannuksia tuo ei maksaisi ikinä takaisin, ei hitaalla veneellä varsinkaan aja niin paljoa että sähkömoottorin, akkuihin investointeja saisi koskaan takaisin alhaisempana ajokustannuksina. Maksaa se lataaminenkin, toki katolle pitäisi laittaa hyvät aurinkopaneelit niin paljon kuin mahtuu.

      • Anonyymi

        Puolikaasulla (eli teholla) kulutus 7,5 kW eli 7500 W. Auton 70 Ah:n akkuja tulee olla noin 20 kpl tunnin ajon ajaksi (laskettu että akkuja tyhjennetään 50% verran).

        Täydellä kaasulla akkuja siis 40 kpl, jotta saat ajettua tunnin veran.

        Tästä karkeassa laskelmasta saat jonkinlaisen käsityksen, paljonko akkuja tarvitaan.



        Terveisin

        City-Vihreä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolikaasulla (eli teholla) kulutus 7,5 kW eli 7500 W. Auton 70 Ah:n akkuja tulee olla noin 20 kpl tunnin ajon ajaksi (laskettu että akkuja tyhjennetään 50% verran).

        Täydellä kaasulla akkuja siis 40 kpl, jotta saat ajettua tunnin veran.

        Tästä karkeassa laskelmasta saat jonkinlaisen käsityksen, paljonko akkuja tarvitaan.



        Terveisin

        City-Vihreä

        Kuulostaa tosi kätevältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolikaasulla (eli teholla) kulutus 7,5 kW eli 7500 W. Auton 70 Ah:n akkuja tulee olla noin 20 kpl tunnin ajon ajaksi (laskettu että akkuja tyhjennetään 50% verran).

        Täydellä kaasulla akkuja siis 40 kpl, jotta saat ajettua tunnin veran.

        Tästä karkeassa laskelmasta saat jonkinlaisen käsityksen, paljonko akkuja tarvitaan.



        Terveisin

        City-Vihreä

        Akkujen kapasiteetin tulee riittää 10 tunnin ajoon 5 kW teholla, tai 9 tunnin 7,5 kW teholla ja 11% suuremmalla vauhdilla, jotta veneellä ylipäätään pääsee seuraavaan sellaiseen satamaan, jossa akkuja voi ladata.
        Pienemmällä teholla 70 Ah auton akkuja tarvitaan siis 120 kpl, tai isommalla teholla 160 kpl.
        (laskettu että akkuja tyhjennetään 50% verran)
        Painoa kertyy lyijyakuista vähintään 2 tonnia, jos mitoitus 5kW teholle. Li-akut ovat tietysti paljon kevyempiä, mutta hinta on selvästi suurempi.
        .
        Kuten yllä olevasta havaitaan, ei 15 kW tehoa tarvita akkukäyttöisessä sähkömoottorissa yhtään mihinkään, koska silloin edes 300 akkua ei riitä. Jokainen lyijyakku painaa 15...20 kg, eli painoa tulisi lisää jo 4,5...6 tonnia. Eihän vene sellaista lisäkuormaa edes kestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolikaasulla (eli teholla) kulutus 7,5 kW eli 7500 W. Auton 70 Ah:n akkuja tulee olla noin 20 kpl tunnin ajon ajaksi (laskettu että akkuja tyhjennetään 50% verran).

        Täydellä kaasulla akkuja siis 40 kpl, jotta saat ajettua tunnin veran.

        Tästä karkeassa laskelmasta saat jonkinlaisen käsityksen, paljonko akkuja tarvitaan.



        Terveisin

        City-Vihreä

        Kiitos, noiden lataamiseen menisi koko kesä :)
        Muuten ei 20 akkuakaan olisi ongelma tilan tai painon suhteen melko isossa veneessä.


    • Anonyymi

      Moottorivene tarvitsee isompia tehoja kos haluaa 5 solmua matkanopweudeksi ja todella paljon akkuja jos haluaa tunteja ajoajaksi. Purjeveneissä asiat ovat toisin. Purkkari kulkee pohjan muodon takia pienemmällä teholla ja siis pienemmällä virralla. Purkkarissa tarve koneella ajolle on vähäisempää. Aurinkokennoilla ei todellakaan tuoteta ajamiseen tarvittavaa virtaa. Kennoilla voiomalla kokemuksellani ladata akut noin viikossa. Vene on varustettava siten, että sillä pääsee aina rantaan joten bensa- tai dieselgeneraattori on mielestäni ihan hyvä juttu jos joutuu tekemään pidemmän koneajon. Laiturissa ladaten töpselin kautta akut ovat aina aamulla täynnä kun on käytössä 10A ja 40A laturit.
      Yllä kirjoittaneelle, moottorit kieltävälle viherpiiperölle tiedoksi, että nyt käytössä oleva biodoesel vähentää päästöjä yli 90% joten millä perusteella kieltäisit oikeasti ne moottorit?

      • Anonyymi

        Aidon suippoperäisen uppiksen pohjamuoto ei juuri purkkarista eroa. Ainoa olennainen seikka on, että uppis voi olla vesilinjastaan kapeampi, koska oikaisevaa momenttia ei tarvita yhtä paljon, ja sen seurauksena uppiksella voi olla pienempi kulkuvastus ja siksi pienempi tehon tarve.
        Monessa 8,5 metrin purkkarissa on lähes 3 m leveyttä, eikä 2,6 m, ja purkkarit kapenevat vähemmän siirryttäessä kannen tasolta vesilinjaan.

        5kW jatkuvaa akselitehoa riittää siis alkujaan 2 tonnin uppikseen. Lyijyakuilla painoa tulee ~2 tonnia lisää, jos halua päästä seuraavaan satamaan asti akkuja lataamaan 5kW teholla.
        Tupla teho on jo täysin järjetön projekti pelkän painon lisäyksen takia, ellei käytä Litium akkuja, ja sehän tulee tunnetusti kalliiksi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jo Finjet kulki sähkömoottoreilla. Kaasuturpiineilla kulki melko kovaa, mutta polttoainetta paloi paljon. Sitten laitettiin dieselgeneraattorit autokannelle ja ajeltiin niillä kun ei ollut kiire.

      • Anonyymi

        Sähköpropulsio sopii vaihteleviin kuormiin, mutta kun kuorma on kutakuinkin vakio, paras hyötysuhde saavutetaan suoralla käytöllä koska moottori käy optimialueella ja sen tehon muuntaminen sähköksi vain huonontaa hyötysuhdetta.

        Sen verran pitää kuitenkin lisätä, että jos sähkömoottoreilla saadaan potkurin tai voimansiirron hyötysuhdetta paremmaksi, niin silloin siitä saatavtu voi ylittää muuntamisessa menetyn tehon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpropulsio sopii vaihteleviin kuormiin, mutta kun kuorma on kutakuinkin vakio, paras hyötysuhde saavutetaan suoralla käytöllä koska moottori käy optimialueella ja sen tehon muuntaminen sähköksi vain huonontaa hyötysuhdetta.

        Sen verran pitää kuitenkin lisätä, että jos sähkömoottoreilla saadaan potkurin tai voimansiirron hyötysuhdetta paremmaksi, niin silloin siitä saatavtu voi ylittää muuntamisessa menetyn tehon.

        Ei sähkömoottorinkaan hyötysuhde ole vakio, vaan sille on aivan vastaava vääntömomentti-kierrosluku -kartta hyötysuhteelle. Ilman akkuja tai pidempiaikaisessa ajossa akkujen kanssakin sähkömoottorin ja generaattorin tehot ovat samat, jolloin ei saada mitään etua dieselin hyötysuhteelle.

        Dieselin kierrosluvunhan voi hoitaa yhtälailla vaihteistolla tai säätölapapotkurilla, joka on yleinen Finnjetin tyyppisissä laivoissa.

        En tunne Finnjetin taustoja, mutta arvelen, että dieselsähköiseen päädyttiin helpomman muutoksen ja kytkennän takia. Ehkä ei ollut mahdollista asentaa dieseleitä niin, että niiden akselit saisi yhdistettyä kaasuturbiinien akseleihin? Ehkä kierrosluvut olivat myös liian kaukana toisistaan?


    • Anonyymi

      Eikö tota aurinkokennoteknologiaakin ole kehitetty paremmaksi, jostain luin olisiko ollut Tekniikka ja talouslehti, jossa aiheesta oli joku aika sitten juttua? Olisiko ollut musta aurinkopaneeli?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Paneelit kehittyvät, mutta aurinko ei. Se antaa aina vaan saman tehon.
        Tarttis tehdä jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paneelit kehittyvät, mutta aurinko ei. Se antaa aina vaan saman tehon.
        Tarttis tehdä jotain.

        Eikös auringon teho kasva huomattavasti aikanaan. Ihmiskunta on jo silloin tuhoutunut.

        Parhaiden aurinkopaneelien hyötysuhteet ovat olleet yli 20% jo pitkään. Niillä voi siis saada yli 200 W/m2 auringon paistaessa kohtisuoraan niihin ilman varjoja. Vuorokaudessa optimaalisesti kiinteästi laitetuilla paneeleilla saa keskikesällä täällä 5 tunnin täystehoa vastaavan kokonaisenergian. Siis nykypaneeleilla 1 kWh/m2/vrk. Teoreettinen maksimihyötysuhde tuottaisi 5 kWh/m2/vrk. 46% hyötysuhde on saavutettu laboratoriossa.

        Koko veneen kannen tekeminen varjottomaksi aurinkopaneeliksi riittäisi nykytekniikalla parin tunnin ajoon vuorokaudessa touku-heinäkuussa 8 m veneellä ja 5 kW matkateholla. Elo-syyskuussa enää tuntiin ja kesälläkään ei pilvisellä säällä liikuta juuri lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös auringon teho kasva huomattavasti aikanaan. Ihmiskunta on jo silloin tuhoutunut.

        Parhaiden aurinkopaneelien hyötysuhteet ovat olleet yli 20% jo pitkään. Niillä voi siis saada yli 200 W/m2 auringon paistaessa kohtisuoraan niihin ilman varjoja. Vuorokaudessa optimaalisesti kiinteästi laitetuilla paneeleilla saa keskikesällä täällä 5 tunnin täystehoa vastaavan kokonaisenergian. Siis nykypaneeleilla 1 kWh/m2/vrk. Teoreettinen maksimihyötysuhde tuottaisi 5 kWh/m2/vrk. 46% hyötysuhde on saavutettu laboratoriossa.

        Koko veneen kannen tekeminen varjottomaksi aurinkopaneeliksi riittäisi nykytekniikalla parin tunnin ajoon vuorokaudessa touku-heinäkuussa 8 m veneellä ja 5 kW matkateholla. Elo-syyskuussa enää tuntiin ja kesälläkään ei pilvisellä säällä liikuta juuri lainkaan.

        En jaksa odottaa niin pitkään, että ihmiskunta on tuhoutunut. Ajattelin veneillä nyt alkavalla kaudellakin.


    • Anonyymi

      Isoja veneitä ole ainakaan toistaiseksi taloudellisesti järkevää muuttaa täyssähköiseksi. Akkujen valmistajat ovat tällä hetkellä panostaneet vain autoihin, ja latauspaikkoja ei ole järvien, ja rannikoiden satamissa tuskin ollenkaan. Toki mikäpä sitä estää kokeilemesta eri vaihtoehtoja, jos ylimääräistä rahaa löytyy.? (Jonkinlainen diesel/sähköhybridi varmaan järkevin ratkaisu.)

      Fiksumpaa olisi kehittää veneisiin moottoreita jotka toimisi biopolttoaineilla. (esim. bioetanoli/diesel maakaasu yms.). E85, ja biodiesel toimii toki jo nykyisissäkin moottoreissa (jotenkin), mutta valmistajien pitäisi suunnitella ja testata uudet koneet varta vasten biopolttoaineilla toimiviksi.

    • Anonyymi

      "Aidon suippoperäisen uppiksen pohjamuoto ei juuri purkkarista eroa. Ainoa olennainen seikka on, että uppis voi olla vesilinjastaan kapeampi, koska oikaisevaa momenttia ei tarvita yhtä paljon, ja sen seurauksena uppiksella voi olla pienempi kulkuvastus ja siksi pienempi tehon tarve."
      Tuo väite ei taida pitää paikkaansa. Purjeveneen massiivinen köli muodostaa melkoisen oikaisumomentin.

      "Monessa 8,5 metrin purkkarissa on lähes 3 m leveyttä, eikä 2,6 m, ja purkkarit kapenevat vähemmän siirryttäessä kannen tasolta vesilinjaan."
      Oman purkkarin mitat n. 11*2,4 Vanhat skandit kapenevat ärsyttävän paljom vesilinjaan mennessä.

      • Anonyymi

        "Vanhat skandit kapenevat ärsyttävän paljom vesilinjaan mennessä."
        Onneksi sulla ei ole uppista, jos tuokin häiritsee. Moni uppis kapenee kannesta alaspäin paljon enemmän, jotkut jopa tuplaten purkkariisi verrattuna. Esim 1,5 m vesilinjanleveys 2,5 m leveässä 9m pitkässä uppiksessa.
        Mistähän vastaavan pituisesta köliveneestä löydät yhtä kapean vesilinjan?


    • Anonyymi

      Haluan vaihtaa kaksi 270 kW:n perämoottoria sähkömoottoreiksi ja lopettaa bensalla lutraamisen. Vaaditaanko esim. kolmen tunnin ajoon inan vajaalla täydellä teholla useampia akkuja, meneekö vaikka kolmella pikkuauton akulla?

      • Hyvä Provo !


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Hyvä Provo !

        Kun markkinoille alkaa tulla tuollaiset 300- 500 kW perämoottorit ja yhä yleisemmin näkee niitä olevan yhdessä veneessä kaksi- kolme kpl, niin luontoihmisellä siinä pyrkii pintaan ajatus juuri siitä, että fossiilisten polttoaineiden säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi moottorit tulisi korvata sähkömoottoreilla. Kun isossa maailmassa usein noita 300- 500 kW perämoottoreita on yhden veneen perässä 2- 4 kpl, eli helposti noin 1000 kW ( noin 1370 hv) niin olisi toki hyväj ympäristöystävällinen teko korvata moottorit sähkömoottoreilla.
        Ympäristöystävällisyyteen saattaa toki vaikuttaa melko paljonkin se, miten se sähkö oikein tehdään, mutta eihän me takerruta ylettömässä vihreydessämme tuollaisiin toisarvoisiin pikkuseikkoihin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun markkinoille alkaa tulla tuollaiset 300- 500 kW perämoottorit ja yhä yleisemmin näkee niitä olevan yhdessä veneessä kaksi- kolme kpl, niin luontoihmisellä siinä pyrkii pintaan ajatus juuri siitä, että fossiilisten polttoaineiden säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi moottorit tulisi korvata sähkömoottoreilla. Kun isossa maailmassa usein noita 300- 500 kW perämoottoreita on yhden veneen perässä 2- 4 kpl, eli helposti noin 1000 kW ( noin 1370 hv) niin olisi toki hyväj ympäristöystävällinen teko korvata moottorit sähkömoottoreilla.
        Ympäristöystävällisyyteen saattaa toki vaikuttaa melko paljonkin se, miten se sähkö oikein tehdään, mutta eihän me takerruta ylettömässä vihreydessämme tuollaisiin toisarvoisiin pikkuseikkoihin...

        Nuo muutama sata hp per moottori ja niitä 3-4 kpl perälaudassa ihmisiä on aika vähän ja ne ihmiset on vain ökyrikkaita jotka leikkii leluilla. Samoin pikkuisessa suomessa ne vähät ökyiliät voisi jo alkaa käyttäytyä vastuullisesti. Ei kukaan tarvitse niitä leluja kuitenkaan laadukkaaseenkaan elämäänsä. Ne 1000-15000hv muskeli veneet liikkuisi hyvin myös sähköllä ja ajomatkat on kuitenkin niillä lyhyitä. Voimaa riittää esim 1200hv veneen liikuttamiseen myös hyvin 20 kw sähkökone ja matka sujuu hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo muutama sata hp per moottori ja niitä 3-4 kpl perälaudassa ihmisiä on aika vähän ja ne ihmiset on vain ökyrikkaita jotka leikkii leluilla. Samoin pikkuisessa suomessa ne vähät ökyiliät voisi jo alkaa käyttäytyä vastuullisesti. Ei kukaan tarvitse niitä leluja kuitenkaan laadukkaaseenkaan elämäänsä. Ne 1000-15000hv muskeli veneet liikkuisi hyvin myös sähköllä ja ajomatkat on kuitenkin niillä lyhyitä. Voimaa riittää esim 1200hv veneen liikuttamiseen myös hyvin 20 kw sähkökone ja matka sujuu hyvin.

        Juuri näin. Sinulla on selkeästi faktat hallussa ja tiedät mistä kirjoitat. Et satu lemaan juuri eduskuntaam valitty feministi-vihreä? Silloin varmaan tavataan

        Terveisin

        City-Vihreä


    • Anonyymi

      Olen yhä vahvemmin sitä mieltä, että jos hiilipäästöillä olisi oikeasti merkitystä ilmaston lämpenemiselle. Niin sadat tuhannet lentokoneet pidettäisiin maassa, samoin laivat satamissa, sotavoimat rajoittaisi autoilua jne..
      Siksi aijonkin hyvillä mielin antaa yht.reilun tuhannen bensaheposen laukata.
      Nim. Puhu sinä, minä pitelen hevosta...

      • Niin, tämä on mielenkiintoista. Ja tämä on hysteriaa. Jos Suomen päästöt on 0,1 prosenttia maailman päästöistä on yhdentekevää mitä täällä tehdään tai säästetään.
        Mutta tässä on myös politikoinnin paikka jonka lähes kaikki puolueet ovat huomanneet. On populistista vähentää päästöjä Suomesta mutta ne vähennykset pitäisi tehdä siellä jossa ne tuotetaan siis esim. Kiinassa.


      • Anonyymi

        Juurikin näin. Pikkasen kyllä häiritsee se mitä tuon vouhotuksen tiimoilta vielä keksitään (veroja...)
        Hyvä mittari tuohon hiilipäästöön ja sen määrän ymmärtämiseen täällä suomessa on mittanauha: vetäkää metrin pätkä nauhaa ulos ja arvio siitä kuinka paljon on 0.1 % ( suomen päästöt.)
        Samalla voi ihmetellä jäljellä olevaa aikaasi. Miehillä keski ikä n.77 cm, naisilla 84.
        nim. Puhu sinä minä pidän hevosta.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Niin, tämä on mielenkiintoista. Ja tämä on hysteriaa. Jos Suomen päästöt on 0,1 prosenttia maailman päästöistä on yhdentekevää mitä täällä tehdään tai säästetään.
        Mutta tässä on myös politikoinnin paikka jonka lähes kaikki puolueet ovat huomanneet. On populistista vähentää päästöjä Suomesta mutta ne vähennykset pitäisi tehdä siellä jossa ne tuotetaan siis esim. Kiinassa.

        Mutta ideana onkin pitkälti se, että olisimme esimerkki muille, vaikkapa Kiinalle. Itse asiassa juuri Kiinassa on jo laajasti havahduttu ympäristötuhoihin ja alettu miettiä saastuttamisen vähentämistä, asiat siis aletaan tiedostaa ja se on ensimmäinen tarvittava askel ja ehto muutoksen alulle. Ja kuten nyt olemme saaneet hetki sitten tietää, esim. ruotsalaiset ovat käytännössä vähentäneet lentomatkustamista, siellä suorastaan häpeillään jo tätä tarpeetonta touhua.
        Ja sitä paljonko on 0,1 % siitä metrin mittanauhasta, ei sitä tarvitse arvioida, se kun on tasan yksi millimetri.
        Ihmisrodulla on muitakin suuria uhkia kuin ympäristökysymykset, tosin osin ne muut uhat liittyvät runsaaseen matkustamiseenkin. Esim. antibiooteille resistenttien bakteerien nopea lisääntyminen on todella iso uhka eikä sen selättämiseen panosteta läheskään riittävästi. Jossain Intiassa antibiootteja syödään kuin leipää, eläimille syötetään kaikkialla enemmän tai vähemmän antibiootteja jne. Mitä enemmän niitä käytetään, sitä nopeammin niille immuunit bakteeritkin kehittyvät. Näköpiirissä on tulevaisuudessa tällä menolla tilanne, jolloin antibiootit eivät enää tehoa ja ihmisiä alkaa uudelleen kuolla pieniinkin tulehduksiin kuin kärpäsiä, paraskin lääketiede on silloin täysin voimaton.


    • Anonyymi

      Kysyjän tarkoitus ei ole saada tietoa koska ei ilmoita nykyistä moottoria.
      Mutta kaikki veneet,laivat,alukset yms vesi kulkuneuvot saadaan liikkumaan sähköllä,se on varma tieto.
      Sähkö on tulevaisuus ennen sitä vielä keksimätöntä likkumis voimaa ja energia varastoa tai tuottavaa.

      • Anonyymi

        Sähkö ei ole tulevaisuutta. Sähköautoja/veneitä on ollut jo ennen polttiksia, ja sähkömoottori on vanhempi keksintö, kuin polttomoottori,mutta vieläkään siitä ei ole tullut ns. "volyymituotetta".

        Sähköautojen ja veneiden myynnin kasvu riippuu akku, ja latausteknologian kehityksestä. sekä siitä että sähikäisten hintojen pitää pudota rajusti, jotta tavis kansa pystyy niitä edes ostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö ei ole tulevaisuutta. Sähköautoja/veneitä on ollut jo ennen polttiksia, ja sähkömoottori on vanhempi keksintö, kuin polttomoottori,mutta vieläkään siitä ei ole tullut ns. "volyymituotetta".

        Sähköautojen ja veneiden myynnin kasvu riippuu akku, ja latausteknologian kehityksestä. sekä siitä että sähikäisten hintojen pitää pudota rajusti, jotta tavis kansa pystyy niitä edes ostamaan.

        Jos sähkö ei ole tulevaisuutta, niin mikä sitten? Nimittäin sähkö on jo hyvin vahvasti nykyisyyttä, ilman sitä eläisimme kovin erilaisessa maailmassa. Toinen asia on sen tulevaisuus autoissa ja veneissä. Paras tulevaisuus olisi sellainen, että enin osa nykyisestä kerskakuluttamisesta olisi jäänyt kokonaan pois, siihen liittyen myös tarpeeton autoilla ja veneillä pärryyttäminen. Sähkömoottorit eivät ole ympäristön pelastajia nekään, sillä se sähkö on jossakin joillakin luonnonvaroja aika paljon kuluttavilla ja todennäköisesti myös ns. kasvihuonekaasuja tuottavilla menetelmillä tehtävä.
        Alkuun ainakin venepuolella on harrastuksesta ihan poliittisten päättäjien verotusteknisillä sun muilla lisämaksuilla tehtävä niin hintavaa, että se vähenee väistämättä.


      • Alkuun ainakin venepuolella on harrastuksesta ihan poliittisten päättäjien verotusteknisillä sun muilla lisämaksuilla tehtävä niin hintavaa, että se vähenee väistämättä.
        Ja minkäköhän takia veneily pitää saada loppumaan? Puolet vuodesta paatit maissa, vuotinen ajosuorite ka.ehkä 100h? Marginaalikansan marginaali harrastus. Onko sit sun mielestä parempi vahdata niska kyyryssä näitä hipsuttimia kerrostalo yksiössä sätkää imien kehä 3 sisäpuolella? Ihme hiippareita tänne venesivuille pesitynyt.


      • Anonyymi
        Moteurman kirjoitti:

        Alkuun ainakin venepuolella on harrastuksesta ihan poliittisten päättäjien verotusteknisillä sun muilla lisämaksuilla tehtävä niin hintavaa, että se vähenee väistämättä.
        Ja minkäköhän takia veneily pitää saada loppumaan? Puolet vuodesta paatit maissa, vuotinen ajosuorite ka.ehkä 100h? Marginaalikansan marginaali harrastus. Onko sit sun mielestä parempi vahdata niska kyyryssä näitä hipsuttimia kerrostalo yksiössä sätkää imien kehä 3 sisäpuolella? Ihme hiippareita tänne venesivuille pesitynyt.

        Eestin puolella on myös kaunista saaristoa ja ystävällisiä ihmisiä. Siellä saa harrastaa ja siellä kaivataan rahaa.


      • Anonyymi
        Moteurman kirjoitti:

        Alkuun ainakin venepuolella on harrastuksesta ihan poliittisten päättäjien verotusteknisillä sun muilla lisämaksuilla tehtävä niin hintavaa, että se vähenee väistämättä.
        Ja minkäköhän takia veneily pitää saada loppumaan? Puolet vuodesta paatit maissa, vuotinen ajosuorite ka.ehkä 100h? Marginaalikansan marginaali harrastus. Onko sit sun mielestä parempi vahdata niska kyyryssä näitä hipsuttimia kerrostalo yksiössä sätkää imien kehä 3 sisäpuolella? Ihme hiippareita tänne venesivuille pesitynyt.

        "Marginaalikansan marginaali harrastus. "

        Kyllä!

        Olen täysin samaa mieltä!

        Tällä ehdotuksella on ilmaston kannalta niin suuri vaikutus, että ehdotomasti kannattaa veneilijöille laitta niin suuret haittaverot että koko harrastus loppu. Sen jälkeen Suomesta tulee hiilinegatiivinen!

        Kannatetaan!

        Terveisin

        City-Vihreä


      • Anonyymi
        Moteurman kirjoitti:

        Alkuun ainakin venepuolella on harrastuksesta ihan poliittisten päättäjien verotusteknisillä sun muilla lisämaksuilla tehtävä niin hintavaa, että se vähenee väistämättä.
        Ja minkäköhän takia veneily pitää saada loppumaan? Puolet vuodesta paatit maissa, vuotinen ajosuorite ka.ehkä 100h? Marginaalikansan marginaali harrastus. Onko sit sun mielestä parempi vahdata niska kyyryssä näitä hipsuttimia kerrostalo yksiössä sätkää imien kehä 3 sisäpuolella? Ihme hiippareita tänne venesivuille pesitynyt.

        En asu mainitsemallasi alueella, en asu kerrostalossa, en ime sätkää enkä liioin vahtaa niska kyyryssä "hipsuttimia".


      • Anonyymi
        Moteurman kirjoitti:

        Alkuun ainakin venepuolella on harrastuksesta ihan poliittisten päättäjien verotusteknisillä sun muilla lisämaksuilla tehtävä niin hintavaa, että se vähenee väistämättä.
        Ja minkäköhän takia veneily pitää saada loppumaan? Puolet vuodesta paatit maissa, vuotinen ajosuorite ka.ehkä 100h? Marginaalikansan marginaali harrastus. Onko sit sun mielestä parempi vahdata niska kyyryssä näitä hipsuttimia kerrostalo yksiössä sätkää imien kehä 3 sisäpuolella? Ihme hiippareita tänne venesivuille pesitynyt.

        Jos nyt oikeesti olet huolestunut ilmastonmuutoksesta, mene saarnaamaan lentomatkailu palstalle!! Suihkumoottorit polttaa ilmakehää 24h/7/365.

        Tällä menolla nykyiset nuoret, ja lapset palaa elävältä, jos erehtyvät ottamaan vähänkin aurinkoa eläkeikäisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Marginaalikansan marginaali harrastus. "

        Kyllä!

        Olen täysin samaa mieltä!

        Tällä ehdotuksella on ilmaston kannalta niin suuri vaikutus, että ehdotomasti kannattaa veneilijöille laitta niin suuret haittaverot että koko harrastus loppu. Sen jälkeen Suomesta tulee hiilinegatiivinen!

        Kannatetaan!

        Terveisin

        City-Vihreä

        City vihreä on saalis.


    • Anonyymi

      Polttomoottorit veneissä pitää kieltää samaan tahtiin kuin autoissakin. Tai oikeastaan jo aikaisemminkin, koska ne ovat pelkkiä huvilaitteita, isojen poikien leikkikaluja, jotka saastuttaa.

      Polttomoottoriveneily on turhaa kulutusta. Onneksi SDP:n ja Vihreiden muodostama hallitus tulee ottamaan käyttöön ympäristöperusteisen moottoriveneveron. Vihdoinkin

      • Anonyymi

        Kyllä. Sähkö energialähteenä on jo tätä päivä kaikissa liikennevälineissä. Onneksi vihreät ja SDP on se tajunneet. Sähköä saa kätevästi, helposti ja rajattomasti sitä omasta töpselistä joka on seinässä. Jää kokonaan pois huoltoasemilla käynti ja saastuttavan polttomoottorin käyttö.

        Onneksi Sanna Marin ja Marja Ohisalo hoitavat asiat niin, että Antti ja Pekka joutuvat taipumaan ja hallitushjelmaan kirjataan kovat toimenpiteet polttomoottoreiden kieltämiseksi. Jajuuri veneilijöistä on hyvä aloittaa, koska veneily on täysin turhaa luonnon tuhoamista. Saasteiden lisäksi veneiljät aiheuttavat linnuille, hylkeille ja kaloille ahdistusta ja haittaavat niiden pesintää ja lisääntymistä ja aiheuttavat monta vaaratilannetta poikasille. Parempi on, kun veneily kielletään kokonaan, niin saavat luonnon varaset linnut elää saaristossa rauhassa. Merimetsoja on suojeltava.


        Terveisin City-Vihreä


      • Anonyymi

        Onneksi SDP aikoo ottaa käyttöön myös lentomatkustus veron. Se tietää kauko, ja lähilennoille tuntuvaa korotusta. Jossain vaiheessa tuleee myös lentorajoitus, eli turistilentoja saa tehdä vain
        tietyn määrän vuodessa.

        Terv. Maaseutu vihreä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi SDP aikoo ottaa käyttöön myös lentomatkustus veron. Se tietää kauko, ja lähilennoille tuntuvaa korotusta. Jossain vaiheessa tuleee myös lentorajoitus, eli turistilentoja saa tehdä vain
        tietyn määrän vuodessa.

        Terv. Maaseutu vihreä.

        Ei ota. Niin kauan kun Vihreät on menossa SDP:n hallitukseen, lentoveroa ei tule. Miten muuten toteutetaan se, että kun puheenjohatja vaihtuu, niin kaikki Puolueen silmäätekevät on ripotelleet itsensä ympäri maapalloa (Japansisa, Aasiassa ja etelä-Amerikassa). Lentovero ei ole puolueen agendalla, koska se osuu omaan LOMPAKKOON.


        Terveisin City Vihreä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ota. Niin kauan kun Vihreät on menossa SDP:n hallitukseen, lentoveroa ei tule. Miten muuten toteutetaan se, että kun puheenjohatja vaihtuu, niin kaikki Puolueen silmäätekevät on ripotelleet itsensä ympäri maapalloa (Japansisa, Aasiassa ja etelä-Amerikassa). Lentovero ei ole puolueen agendalla, koska se osuu omaan LOMPAKKOON.


        Terveisin City Vihreä

        Ja samalla ilmasto vaan lämpiää, jos lentämistä ei vähennetä. Lentäminen kuormittaa eniten ilmastoa, koska suihkukoneet työntää kaiken saasteen ja lämmön suoraan maapallon ilmastointilaittteeseen eli ilmakehään, missä ei ole metsää eikä kasvillisuutta sitomassa hiilidioksidia.

        Veneilijöiden ja autoilijoiden verottaminen on hölmöläisten touhua, ja sekin osuu suomen valtion lompakkoon ! (Verotulot vähenee kun ihmiset ei osta veneitä, eikä polttoaineita niihin).


    • Anonyymi

      bad idea

    • Anonyymi

      Ei ole akut vielä niin hyviä että veneily olisi järkevää sähkömoottorin avulla. tai sanotaanko matkaveneily

      • Anonyymi

        Teslan akuilla pääsee Turusta Maarianhaminaan ihan hyvin. Moniko tarvitsee pidempää toimintamatkaa??? Jos tarvitsee, niin sitten voi ajaa polttomoottorilla, mutta on hyvä varautua maksamaan siitä tuntuvasti enemmän kuin nyt.

        Polttoaineen hinnan voisi mielestäni tuplata. Vasta silloin sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, että turha ajelu alkaisi vähenemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan akuilla pääsee Turusta Maarianhaminaan ihan hyvin. Moniko tarvitsee pidempää toimintamatkaa??? Jos tarvitsee, niin sitten voi ajaa polttomoottorilla, mutta on hyvä varautua maksamaan siitä tuntuvasti enemmän kuin nyt.

        Polttoaineen hinnan voisi mielestäni tuplata. Vasta silloin sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, että turha ajelu alkaisi vähenemään.

        "Moniko tarvitsee pidempää toimintamatkaa??? Jos tarvitsee, niin sitten voi ajaa polttomoottorilla, mutta on hyvä varautua maksamaan siitä tuntuvasti enemmän kuin nyt."

        Tämä on sitä vihervasemmistolaista terrori-politiikkaa. Se mikä sopii minulle pitää sopia kaikille muilllekin. Jos ei sovi, niin saavat maksaa. Älyttömän reilua - eikö vain.

        Mitä taas tulee tuohon älyttömyyteen raahata 500-600 kg:n akkupakettia (Teslan akku painaa 540kg) mukanaan energiaa tuhlaamassa. Siinä ei ole mitään järkeä. Se tuhlaa maapallon resursseja aivan turhaan. Laskeppa paljonko energiaa menee vaikka 500 miljoonan sähköauton 500-600 kg:n akun raahamisessa. Lisäksi se, että tuo akkupaketti pitää vaihtaa auton eliniän aikana pariin kolmeen kertaan. Tämäkin tuhlaa maapallon resursseja ja saastuttaa. Mikä ihmeen hinku vihreillä on tuhlata maapallon resursseja tälläiseen touhuun. Ehkä se, etteivät osaa hahmottaa kokonaisuutta vaan ovat taas tyypilliseen tapaansa jämähtäneet johonkin lillukanvarteen eivätkä pääse siitä irti.


        "Polttoaineen hinnan voisi mielestäni tuplata. Vasta silloin sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, että turha ajelu alkaisi vähenemään. "

        Tyypillinen city-urbaanin vasemmisto-viher-hörhän ajatus. Kun itse ei koe jotain tarpeelliseksi, niin pistetään sitten sellainen hintalappu että tuntuu. Rokotetaan muiden oikeita tarpeita liikkua Suomessa ja rahdata tavaraa paikasta toiseen. Hinata venetraileria ja asuntovaunua. Käydä mtöissä ja mökillä. Sitten tyytyväisenä, kun on kriminalisoitu muiden polttomoottrikäyttö, lennellään Afrikkaan, Japaniin ja Etelä-Amerikkaan kommentoimaan puolueen puheenjohtajuus tilannetta ja ollaan niin vihreitä että.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005885398.html

        "Pekka Haavisto palaa Afrikasta, mutta kilpakumppani Outi Alanko-Kahiluoto pysyy Kiotossa"

        Kauppalehtikin sivutti tänään sähköauto ja akkuasia-aihetta kirjoituksessaan:

        https://tinyurl.com/y5sqmyjc

        Luksusvalmistaja Bentley julkaisee kesäkuussa satavuotisjuhliensa yhteydessä uuden strategiansa. Aiheesta Autocar ja Green Car Reports -julkaisuille tihkuneiden tietojen mukaan VW-konserniin kuuluva merkki siirtää jatkossa fokuksensa luksus-katumaastureihin urheiluautojen sijaan. Mielenkiintoisempi on toinen linjaveto, jonka mukaan energialähteiksi tähdennettäisiin akkuperäisen sähkön sijaan ladattavia hybridejä, polttokennotekniikkaa, sekä puhtaampia polttoaineita.

        Auton painoa jopa puolella tonnilla lisäävien akkujen mukana kantaminen näyttää arveluttavan yhä useampia autovalmistajia. Ei ihme, sillä asia ei tee auton ajokäytökselle, vetokyvylle ja esimerkiksi renkaiden kulumiselle hyvää. Moni autovalmistajista on kuitenkin pakotettu suosimaan akkusähkötekniikkaa, koska malliston päästökeskiarvoja täytyy saada keinolla millä hyvänsä alas.

        ”Ei ole mitenkään itsestään selvää, että akkusähkö on oikea suunta. Esimerkiksi Bentayga-asiakkaistamme moni käyttää autoa vene- ja hevostrailerien vetämiseen. Tähän sähköautot eivät sovi hyvin, ennen kuin akkukapasiteetit tuplaantuvat.”

        ”Polttokennotekniikan läpilyönti on vielä ehkä 10 vuoden päässä, mutta tutkimme sitä ja puhtaampia synteettisiä polttoaineita tarkasti varteenotettavana vaihtoehtona”, Bentleyn insinöörisuunnittelusta vastaava johtaja Werner Tietz sanoi haastattelussa.

        ”Tarkkailemme lentoliikenteen kehitystä. Sieltä ei ole tulossa suuren mittakaavan sähkökäyttöistä lentokonetta, vaan ala keskittyy jopa CO2-neutraaleiksi kykenevien synteettisten polttoaineiden käyttöön.”


        Terveisin City-Vihreä


      • Anonyymi

        >> Sitten tyytyväisenä, kun on kriminalisoitu muiden
        >> polttomoottrikäyttö, lennellään Afrikkaan, Japanii

        No hyvänenaika. Maksaahan ne muutaman euron anemaksun tuosta lentelystä ja sitten saavat mielenrayhan tuosta saastuttamisesta. Muille laitetaan sitten joku tuhannen pari maksu vähäisemmästä "rikkeestä". Toinen lentelee huvikseen ja toinen käyttää polttomoottoria työkseen.

        Finnairilla anemaksun suuruus on euron kotimaan lennolta, kaksi euroa Euroopan lennolta ja kuusi euroa mannertenväliseltä lennolta. Hei jotain suhteellisuuden tajua viherpiertäjille.


        Kirjoitteleepi

        Anekauppias


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan akuilla pääsee Turusta Maarianhaminaan ihan hyvin. Moniko tarvitsee pidempää toimintamatkaa??? Jos tarvitsee, niin sitten voi ajaa polttomoottorilla, mutta on hyvä varautua maksamaan siitä tuntuvasti enemmän kuin nyt.

        Polttoaineen hinnan voisi mielestäni tuplata. Vasta silloin sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, että turha ajelu alkaisi vähenemään.

        Turusta Maarianhaminaan on 85 M lyhyintä reittiä ja Teslan akku on 85 tai 100 kWh. 100 kWh akusta ei taida koskaan oikeasti saada 100 kWh, vaan siihen jätetään ~10% varaa, koska akku menee kerrasta piloille liian tyhjäksi otettuna. Siis 1 kWh/M. Onhan tuo mahdollista, mutta vaatii varsin maltillista nopeutta ja pienivastuksista venettä.

        Purjeveneillä 1 kWh/M toteutuu tyypillisesti hiukan yli 5 solmuun saakka. Esimerkiksi Arcona 380Z:lle kerrottiin Vene-lehdessä 3,2 kW 5,0 solmussa ja 9,9 kW 6,9 solmussa.

        Tässä taas huomattavasti isompi katti pääsi 4,8 solmua 3,0 kW ja 5.87 solmua 6,33 kW teholla.
        http://jnj.design/wp-content/uploads/2017/01/Hybrid164-Final.pdf

        Molemmat tyynessä vedessä. Kelissä nuo eivät välttämättä liiku lainkaan eteenpäin tuolla ~5 kW teholla.

        Tässä 22-jalkainen purjevene kulkee 3,2-4 kW teholla 5,5 solmua: https://media.torqeedo.com/downloads/press-comments/press-comments-de/yachtrevue-e-motoren-test.pdf

        Tosin vene painaa vain 1200 kg. Tuohon päälle 600 kg akku ja matkavarustus, niin tehoa kulunee jo kutakuinkin 5,5 kW eli tuollakin pätee se reilut 5 solmun maksiminopeus 1 kWh/M kulutukseen.

        Varsin pienellä dieselmäärälläkin pääsee, jos malttaa noin hiljaa ajaa. Tässä testissä 30 hv diesel 34-jalkaisessa purjeveneessä vie potkurista riippuen 1,4-2,2 l/h 6 solmun ja 0,7-1,3 l/h 5 solmun vauhdissa. 85 M matkalla siis kuluisi 20-30 l 6 solmun vauhdilla ja 12-22 l 5 solmun vauhdilla. Parhaimmillaan ollaan siis samoissa kulutuksissa kuin autolla ja paljon alemmissa kuin matkailuautolla.


    • Anonyymi

      Veneeni kuluttaa noin 3,8 litraa merimailia kohden ajettaessa 17 somun nopeudella. Tunnissa siis etenen 17 nm polttoainetta kuluu 65 litraa. Dieselistä saa energiaa 10 kWh/litra eli energiaa tarvitse tuon peruteella tunnissa 646 kW. Jos Teslan akku on vain 100 kW, niin Teslan akulla ei kovin pitkälle ajettaisi. Alle 10 minuutin kuluttua akku olisi tyhjä.

      Näinko se menee?

      Akkusähkössä on se tulevaisuus? Vai poltttokennoissa?

      • Anonyymi

        Noin hurjasti tehoa vaativissa veneissä ei se tulevaisuus ainakaan ole. Vauhtia alle 6:n solmun on tulevaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin hurjasti tehoa vaativissa veneissä ei se tulevaisuus ainakaan ole. Vauhtia alle 6:n solmun on tulevaisuus.

        Ainoastaan tyynessä.
        Kun tuulee, voi purjeilla kulkea paljon suuremmalla kuin 6 solmun vauhdilla myös tulevaisuudessa.
        Mihinkään yleiseen 6 solmun nopeusrajoitukseen vesialuieille ei todellakaan ole jatkossakaan aihetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan tyynessä.
        Kun tuulee, voi purjeilla kulkea paljon suuremmalla kuin 6 solmun vauhdilla myös tulevaisuudessa.
        Mihinkään yleiseen 6 solmun nopeusrajoitukseen vesialuieille ei todellakaan ole jatkossakaan aihetta.

        Ei nopeusrajoitusta, vaan käytännön mahdottomuus tuottaa suurempaa tehoa vähänkään pidempään. Tarkoittaa tehontarpeen minimointia eli alhaista vauhtia.


    • Anonyymi

      Miten olis sellanen wanhan ajan kaleeriorja laiva? Tuolta etelän suunnalta on kova tunku tänne ihanaan hyvinvointi valtioon, jossa vaaleat tytöt ja pojat vapaina kirmaa ihanan aamun autereessa.
      Veikkaan, että 20 hyvin syönyttä ja levännyttä pystytukka nuorukaista jaksaisi hyvinkin kiskoa tollasen 30" ei nyt plaaniin mutta suht mukavaan matkanopeuteen.
      Päästöt saattaa tietty tässäkin olla melkoiset, mutta jos antais vaan raaka kalaa ja vettä polttoaineeksi niin ehkä ne pikkuhiljaa pienenis. Päästöt nimittäin.
      Ai että kun sitä olis kiva flaikkarin ruorin takaa katella kun pojat kiskois menemään.
      Kippis ja kesän odotusta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10500
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3615
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3381
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2895
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      221
      2281
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2223
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1658
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1486
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe