Olisin kiinnostunut hakemaan Suburbanin n. 1999-2001 jenkeistä, mutta olen kuullut, että siinä olisi jotain ongelmia -96 vuotta uudempien kanssa. Jos jollain olisi tietoa tai kokemusta auton noudosta ja siihen liittyvistä seikoista, niin olisi kiva kuulla. Saisin projektia eteenpäin.
Jos joku tekee autoon tyyppikatsastuksen ja joutuu käyttämään autoa muualla, että saa tarvittavat paperit kuntoon, niin tarvitseeko kaikkien tehdä samanlainen operaatio? Jos tarvitsee, niin mihin tämä perustuu?
Auto USAsta
10
1976
Vastaukset
- katsastusinssi
Unohda koko homma, pääset vähimmällä!
Yksityishenkilön on lähes mahdoton saada rekisteriin USA:ssa rekisteröityä autoa, koska siitä puuttuu EY-tyyppihyväksyntä. Sitä tyyppihyväksyntää ei käytännössä ole mahdollista hommata, sillä sehän edellyttää joka ikisen vipstaakin todistamista Ey-vaatimuksia vastaavaksi.
Kaikissa eurooppalaisissa autoissa on viimeistään vuosimallista 1997 lähtien tuo Ey-tyyppihyväksyntä kyltti. Yleensä se löytyy esim. korista kuljettajan oven karmeista.
Ainoa järkevä keino on, että muutat vuodeksi ulkomaille ja tuot auton muuttoautona, tällöin ei vaadita Ey-tyyppihyväksyntää.
Katsasta sen sijaan vaikkapa Ruotsin tarjonta, sieltä tuominen on lastenleikkiä ja uudehkoja jenkkipelejä on tarjolla moninkertaisesti Suomeen verrattuna..
www.bytbil.com
www.bilweb.se- mimmu
Oon asunu jenkeissä ny melkein vuoden ja meinaan asuu viä toisenki, ja ennen ku tuun takas suomeen ni haluisin tuoda täältä auton. Kuulin että se on Tax-free..?!?! mitä kannattais kattoo ku ostaa täältä sen? oon vähän avuton noitten autojen kans...
- katsastusinssi
mimmu kirjoitti:
Oon asunu jenkeissä ny melkein vuoden ja meinaan asuu viä toisenki, ja ennen ku tuun takas suomeen ni haluisin tuoda täältä auton. Kuulin että se on Tax-free..?!?! mitä kannattais kattoo ku ostaa täältä sen? oon vähän avuton noitten autojen kans...
Auto pitää olla omistettu vähintään 6 kk ennen Suomeen paluuta. Sitten vain auto huolintaliikkeen huostaan. Kun auto saapuu satamaan Suomessa, niin siitä vain tulliin ja katsastukseen.
Katso ohjeet Tullin sivuilta: www.tulli.fi
Muuttoauto on johonkin rahamäärään asti veroton, mutta ylimenevältä osalta menee verot. Selviää tarkemmin Tullista. Tuo 6 kk:n omistusaika on sitten tiukka vaatimus!
Varsinainen auton ostaminen ei eroa Suomessa eikä Usassa. Auton rekisteröinti ja maastaviemisen yhteydessä vaadittava rekisterisä poisto ovatkin sitten oma juttunsa, joka tietenkin vaihtelee maittain. - inssi
mimmu kirjoitti:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/03_Muuttoajoneuvot/index.jsp
- rammi96
Niin tiedoksi vaan, että Ruotsissa on kaikki paremmin, niin uudehkoja jenkkejä kyllä on paljon, mutta ei se tarkoita, että niitä tänne vois tuoda, muita kun EU hyväksyttyjä...
- 318
mimmu kirjoitti:
Muuttoautojen ei onneksi tarvitse täyttää kaikkia näitä kilpailua rajoittavia e-määräyksiä , joten valitse vapaasti itseäsi miellyttävä auto .
Itse valitsisin mallin , jota ei tuoda suomeen juuri e-hyväksynnän puuttumisen takia , henkilöautoista uusi FordinMustang olisi hyvä valinta , maastureista vaikkapa DodgenHemiDurango . - bil66
Katso www.blocket.se Matti myy jeep grand cherokee vm.-96 Ruotsista
- Päivä päivältä pettyneempi
Näinhän meillä EU:ssa. Lainaus Tekniikan Maailmasta:
Suomen viranomaiset ovat suuressa viisaudessaan keksineet, että maahan ei voi tuoda eikä rekisteröidä amerikkalaista käytettyä autoa, joka on uudempi kuin kesäkuussa 1996 rekisteröity. Jostain syystä on päätetty, että vain kyseiseen päivämäärään asti Amerikassa tehtiin Suomeen sopivia, hyväksyttäviä autoja. Sen jälkeen rekisteröidyt jenkkiautot ovat meille sopimattomia!
Muihin EU-maihin amerikkalaisia autoja saa kuitenkin tuoda.
Näin meitä taas suojellaan läntisiltä vaikutteilta.- Jazz
Tietääkö joku muuten, mistä se johtuu, että 6/96 jälkeen rekisteröityjä autoja ei käytännössä saa yksityishenkilö rekisteriin Suomessa.
Teknisesti se johtunee jonkun sovellettavuusohjeen päättymisestä, mutta miksi sen voimassaoloa ei sitten jatkettu?
Ja onko tosiaan niin, että muihin EU -maihin saa uudemmankin USA -tuontiauton edelleen rekisteröityä ongelmitta? - Jazz
Tässä AKE:n sivuilla oleva informaatio.
"Yhdysvaltalaisten FMVSS-turvallisuusnormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden päättyi autoilla käytännössä vuoden 1996 loppuun mennessä.
Pakokaasupäästömääräysten osalta EPA-päästönormien mukaiset autot voidaan hyväksyä myös 30.6.1996 saakka. Kts. poikkeus muuttotavarana maahantuotavat ajoneuvot"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632