Muutama erityinen huomio Jeesuksen oikeudenkäynnistä

Anonyymi

Pilatus A) haluaa pitää Barabbaan vangittuna ja B) vapauttaa sen sijaan Jeesuksen jonka toteaa syyttömäksi. Vastapuolella on 1) kansa joka haluaa tämän vapauttavan Barabbaan ja 2) papisto joka haluaa raivata Jeesuksen pois tieltään. Mikäli Pilatus ei suostu ristiinnaulitsemaan Jeesusta uhkaa papisto yllyttää kansan kapinaan. Pilatus päätyy painostuksesta vapauttamaan Barabbaan ja ristiinnaulitsee Jeesuksen. Ainoa asia mikä on varmaa, niin päätös siitä kuka vangitaan ja kuka tuomitaan kidutettavaksi on kokonaan Pilatuksen käsissä eikä vapautettavaa suinkaan valita huutoäänestyksellä kuten jotkut ovat halunneet tämän ymmärtää väärin. Barabbas ei ole edes esillä oikeudenkäynnissä ja nousee aiheeksi vasta meluavan ja levottoman kansanjoukon suusta. Entä te? Miten te olisitte ratkaisseet tämän kinkkisen pattitilanteen jos olisitte Pilatuksen housuissa?

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missään roomalaisten omissa historiankirjoissa ei tästä oikeudenkäynnistä ole sanaakaan joten Raamatun versio voi olla keksitty tarina.

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä olisi? Tai miksi ihmeessä pitäisi olla? Ihan tavallinen oikeudenkäynti. Eihän esimerkiksi Plinius Nuoremman tuomaroimia kristittyjen oikeuden käyntejäkään mainita muissa lähteissä kuin niissä kirjeissä jotka Plinus lähetti keisarille kysyäkseen neuvoa. Ei siis mitään oikeuspöytäkirjoha eikä muitakaan muistiinpanoa. Nämä kirjeet myös todistavat provinssien maaherroilla oli lähes vapaat kädet toteuttaa valtaa ja oikeutta haluamallaan tavalla kunhan vain rauha säilyi provinsseissa. Konflikteja tuli välttää ja mieluiten jopa ennaltaehkäistä. Ei ollut minkäänkaista yleistä ohjetta tai lakia jonka mukaan maaherrojen olisi pitänyt provinssehaan hallita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä olisi? Tai miksi ihmeessä pitäisi olla? Ihan tavallinen oikeudenkäynti. Eihän esimerkiksi Plinius Nuoremman tuomaroimia kristittyjen oikeuden käyntejäkään mainita muissa lähteissä kuin niissä kirjeissä jotka Plinus lähetti keisarille kysyäkseen neuvoa. Ei siis mitään oikeuspöytäkirjoha eikä muitakaan muistiinpanoa. Nämä kirjeet myös todistavat provinssien maaherroilla oli lähes vapaat kädet toteuttaa valtaa ja oikeutta haluamallaan tavalla kunhan vain rauha säilyi provinsseissa. Konflikteja tuli välttää ja mieluiten jopa ennaltaehkäistä. Ei ollut minkäänkaista yleistä ohjetta tai lakia jonka mukaan maaherrojen olisi pitänyt provinssehaan hallita.

        Totta, mutta vaikka Jeesuksen oikeudenkäynnistä olisikin ollut oikeuspöytäkirjat, ne saatettiin hävittää myös roomalaissodanaikana tai käyttää uudelleen vaikka savitiilen valmistukseen, muumion hautanaamioon taikka kenties kylpyveden lämmittämisseen. Niiden paperien kihtalo on saattanut olla mikä tahansa minkä vuoksi ne eivät ole säilyneet meidän päiviimme asti. Näin on aika monen muunkin kadonneen antiikin kirjoituksen laita joista ei ole jäljellä kuin lainauksia tai pelkkiä mainintoja. Pilatuksen asiakirjat ovat itseasiassa yksi näistä kadonneista antiikin teksteistä. Ne mainitaan vielä toisen vuosisadan teksteissä, mutta sen jälkeen niistä vaietaan tyystin. Tiedämme siis että ne ovat joskus olleet olemassa ja että niitä ei enää ole. Myöhemmin sitten ilmestyi vielä Pilatuksen nimissä kulkeviä väärennöksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, mutta vaikka Jeesuksen oikeudenkäynnistä olisikin ollut oikeuspöytäkirjat, ne saatettiin hävittää myös roomalaissodanaikana tai käyttää uudelleen vaikka savitiilen valmistukseen, muumion hautanaamioon taikka kenties kylpyveden lämmittämisseen. Niiden paperien kihtalo on saattanut olla mikä tahansa minkä vuoksi ne eivät ole säilyneet meidän päiviimme asti. Näin on aika monen muunkin kadonneen antiikin kirjoituksen laita joista ei ole jäljellä kuin lainauksia tai pelkkiä mainintoja. Pilatuksen asiakirjat ovat itseasiassa yksi näistä kadonneista antiikin teksteistä. Ne mainitaan vielä toisen vuosisadan teksteissä, mutta sen jälkeen niistä vaietaan tyystin. Tiedämme siis että ne ovat joskus olleet olemassa ja että niitä ei enää ole. Myöhemmin sitten ilmestyi vielä Pilatuksen nimissä kulkeviä väärennöksiä.

        Justinuksen maininnat asiakirjoista ovat vuodelta 138 jaa, Tertullianuksen noin v. 200 jaa. ja Eusebiuksen noin v. 315 jaa. Näistä kolmesta Eusobius nimenomaan varoittaa kristittyjä hämäräperäisistä väörennöksistä. Väärennökset ilmestyivät keisari Maximinuksen aikana 305-313 alkuperäisten asiakirjojen kadottua. Kuuluisin väärennös on kuitenkin professori Konstantin von Tischendorffin 1800-luvulla laatimat hölynpölyt.


    • Anonyymi

      Niin tuo on tyypillinen tilanne johon joudutaan jos maata ei ohjaa lait ja oikeusvaltion periaate. Käytännössä Pilatus edusti Roomaa joka hallitsi tuolloista Juudeaa. Ja maaherrana hänellä oli varsin vapaat kädet toimia miten halusi, ja viimekädessä hänellä oli valta päättää mitä Jeesukselle tehtäisiin. Hän epäilemättä itse olisi halunnut vapauttaa Jeesuksen ja pitää Barabbaan vangittuna, näinhän yleinen oikeustaju vaatisi meitä tekemään ja varmaan Pilatuskin näin olisi tehnyt, mutta vaakakupissa painoi kansa ja papisto joka vaatii Jeesusta ristiinnaulittavaksi. Hän oli siis pahassa välikädessä, hänelläkin oli esimiehensä Roomassa jotka eivät katsoisi hyvällä jos Juudeassa puhkeaisi pahoja mellakoita.

      Oikeusvaltiossa taas periaatteessa ei olisi ollut muuta vaihtoehtoa kuin vapauttaa Jeesus ja pitää Barabbas vangittuna vaikka papisto ja kansa kuinka möykkäisivätkin.

    • Anonyymi

      Ei niillä housuja ollut.

      • Anonyymi

        Ei niin, se olisi ollut siihen aukaan sivistymätöntä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1038
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      696
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe