Dokumenttiprojekti: Uhrit

Jospa ne eräänlaiset kristitytkin katsoisivat tämän dokumentin, kun miettivät välillä katsella jotakin muuta kuin sitä tv7-kanavaansa tai kuunnella Radio Patmosta.

Tätä uskonlahkoista eroamisesta syntyvää vainoamista ei tapahdu vain ainoastaan jehovilta vaan yhtälailla tällaistä ex-uskovan vainoamista esiintyy jokaisessa uskonnossa (adventistit, helluntailaiset, lestadiolaiset, mormoonit jne.). En ole kuullut että ev.lut. -kirkosta tapahtuisi tällaista vainoamista, mutta luultavammin niiltä kaikkein eniten äärikristityiltä joita ei taida olla kovinkaan montaa tai he ovat myöskin muun uskonlahkon jäsenenä.

lainaus Areenasta:

"Kun usko sammui. Hyväksikäyttöä, henkistä väkivaltaa, suvusta ja ystävistä erottamista. Kaikkea tätä esiintyy monissa uskonnollisissa yhteisöissä. Nyt uskontojen uhrit puhuvat koskettavat tarinansa auki."

https://areena.yle.fi/1-4303286

16

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten nämä jehovan todistajiksi itsensä ylentäneet liittyvät uskovaisiin?

      • Anonyymi

        Mitä väliä mikä usko on kysymyksessä? Kaikki uskonnot samanlaisia, oman mielen sepitelmiä, ei mitään muuta. t.uskoonpakopaikka


      • Minulle on ja näille keskustelijoille oli ohjelmassa mikä tahansa uskonto ihan samanlainen.

        En ymmärrä sitä kristityiden sanomista (jehovia yhtään puolustelematta) että jehovat olisivat jotakin harhaoppisia. Ei minun käsittääkseni yhtään sen harhaoppisia kuin mitkään muutkaan uskovat!

        Ateistille on jokainen uskonto samanlainen...turhake! Ei vain kristinusko, mutta sitähän ei kykene kristinuskoon hurahtanut kykene taas ymmärtämään. Olkoon lutherilainen tai "muhammedilainen" niin sama asia...kummastakin uskonnosta puuttuu jumala, mutta vain lähinnä lutherilainen änkee nokkaansa Suomen asioihin uskon kautta eikä "muhamedilainen".


      • Anonyymi
        ateisti1982 kirjoitti:

        Minulle on ja näille keskustelijoille oli ohjelmassa mikä tahansa uskonto ihan samanlainen.

        En ymmärrä sitä kristityiden sanomista (jehovia yhtään puolustelematta) että jehovat olisivat jotakin harhaoppisia. Ei minun käsittääkseni yhtään sen harhaoppisia kuin mitkään muutkaan uskovat!

        Ateistille on jokainen uskonto samanlainen...turhake! Ei vain kristinusko, mutta sitähän ei kykene kristinuskoon hurahtanut kykene taas ymmärtämään. Olkoon lutherilainen tai "muhammedilainen" niin sama asia...kummastakin uskonnosta puuttuu jumala, mutta vain lähinnä lutherilainen änkee nokkaansa Suomen asioihin uskon kautta eikä "muhamedilainen".

        Sinä et ymmärrä että usko on tekoja eikä sanoja. Lessut, kirkolliset, jehvat sun muut eivät juurikaan usko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä että usko on tekoja eikä sanoja. Lessut, kirkolliset, jehvat sun muut eivät juurikaan usko.

        Jaa, no mitäs sä sitten olet tehnyt sellaista mitä ei lestadiolaiset ja muut kirkolliset ja jehovat eivät ole tehnyt etteivät juurikaan usko!? Oletko kenties hypännyt lentokoneesta ilman varjoa?!


      • Anonyymi
        ateisti1982 kirjoitti:

        Jaa, no mitäs sä sitten olet tehnyt sellaista mitä ei lestadiolaiset ja muut kirkolliset ja jehovat eivät ole tehnyt etteivät juurikaan usko!? Oletko kenties hypännyt lentokoneesta ilman varjoa?!

        Teoilla tarkoitin käskyjen noudattamista. Nämä keistä puhuin sanoo yhtä, tekee toista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teoilla tarkoitin käskyjen noudattamista. Nämä keistä puhuin sanoo yhtä, tekee toista.

        Käskyjen noudattamista...hah...sanoo hihhuli joka ei ittekään noudata yhtäkään käskyä mitä raamatussa lukee! Esimerkkinä on se miten uskova saa käyttää nettiä, vaikka uskovien mukaan se on ollut aiemmin syntiä kun netti keksittiin, samoin autokin!?


      • Anonyymi
        ateisti1982 kirjoitti:

        Käskyjen noudattamista...hah...sanoo hihhuli joka ei ittekään noudata yhtäkään käskyä mitä raamatussa lukee! Esimerkkinä on se miten uskova saa käyttää nettiä, vaikka uskovien mukaan se on ollut aiemmin syntiä kun netti keksittiin, samoin autokin!?

        Eikai tällaiset säännöt ole kuin näissä hyväksikäyttö lahkoissa voimassa. Missä kohti raamattua kielletään netti tai auto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä että usko on tekoja eikä sanoja. Lessut, kirkolliset, jehvat sun muut eivät juurikaan usko.

        "Sinä et ymmärrä että usko on tekoja eikä sanoja."

        Usko on mieleintila, missä ihminen ajattelee jonkin asian olevan totta. Usko ei ole sanoja eikä tekoja. Toki usko voi *ilmetä* sekä sanoina tai tekoina.

        - AteistiVaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinä et ymmärrä että usko on tekoja eikä sanoja."

        Usko on mieleintila, missä ihminen ajattelee jonkin asian olevan totta. Usko ei ole sanoja eikä tekoja. Toki usko voi *ilmetä* sekä sanoina tai tekoina.

        - AteistiVaan

        Jaakobin kirje 2: 20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

        Heh aika osuvasti itselleen syyllisyysimmuniteetin asettaneelle väistelijälle :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikai tällaiset säännöt ole kuin näissä hyväksikäyttö lahkoissa voimassa. Missä kohti raamattua kielletään netti tai auto?

        Kielletään koska sellaista ei siellä lue. Kaikki on sallittua joka siellä mainitaan, mutta kiellettyä jota ei siellä mainita!


      • ateisti1982 kirjoitti:

        Kielletään koska sellaista ei siellä lue. Kaikki on sallittua joka siellä mainitaan, mutta kiellettyä jota ei siellä mainita!

        Sä oot tainnut käydä jonkun aiemmin tuntemattoman lahkon kokouksessa. Kerro lisää heidän hassuista opetuksistaan,


      • Tipale kirjoitti:

        Sä oot tainnut käydä jonkun aiemmin tuntemattoman lahkon kokouksessa. Kerro lisää heidän hassuista opetuksistaan,

        Ei tarvitse käydä uskonlahkon kokouksissa tietäen mistä siellä jo puhutaan. Kertoo sen nimikin! Tuskin päivän säästä kumminkaan vaan jostakin vielä turhemmasta "päivän sanasta", joka ei päivää siitä muuksi muuta. Ne päivän sanatkin on keksinyt ihminen. Päivän säähän ihminen ei ole pystynyt vaikuttamaan tai sellainen mielikuvituksen tuoma taho jonka uskovainen uskoo vaikuttavan säähän. Itte toivon niihin uskovaisten telttakokouksiin kumminkin hyvin myrskyisää säätä että telttakankaat lähtevät lentoon. Liekö siitä uskovat syyttää silloin jotakin mielikuvitusolentoa kun just heidän teltastaan lensi kankaat irti, muttei ruisrokissa teltassa nussineilta! :D


    • Anonyymi

      jehovat eivät ole kristittyjä ja se näkyy varsin hyvin omissa säännöksissään, kun joukosta häviää ihmisisä, jopa omia lapsia, niin yhteys loppuu siihen. Kysymys on rankasta mielen
      manipuloinnista ja todellisesta indokroinnista. Verisääntö on vielä kovampaa valuuttaa. Olin itse mukana yrityskonsulttina tällaisessa yrityksessä, missä oli jehovia omistajina ja
      nyt huojentunut kun ei olla missään tekemisissä. He olivat lisäksi petollsia. Verisäännön ansiosta ihmisiä kuoli ja vain tunnustuslaput lentelivät taskuista: verta ei oteta. Ei se ole
      missään mitassa terveen järjen mukaista.

      • Ei tässä ollut kyse siitä onko jehovat kristittyjä vai ei. Jehovat ovat uskovia kuten kristitytkin eikä sillä ole siten mitään merkitystä mikä uskonto on. Sama mikä uskonto kyseessä niin silti ihmisiä vainotaan!
        Minulle ei ole merkitystä sillä onko henkilö kristitty, jehova vaiko muslimi...!


      • Anonyymi

        Yhtä lailla sitä hylkäävät armotta vaikka omat lapsensa myöskin hellarit, jos lapsi paljastuukin homoksi tai ateistiksi. Näistä asioista ei vain liikkeen sisällä puhuta, vaan kaikki ikävät asiat pyritään vaikenemaan kuoliaaksi. Ihminen vain "katoaa" kuvioista ja jos kysytään että mitä hänelle on tapahtunut niin mitään ei kerrota, tai keksitään hätävalhe tyyliin "lähti opiskelemaan/töihin toiseen kaupunkiin". Tästä on minulla ja tuntemillani ihmisillä paljon kokemuksia.

        Täällä Suoli24:n sivulla ei turhaan ole palstaa nimeltään Uskontojen uhrit.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe