Harvinainen äänite Köyliön varavankilasta vuodelta 1970

Köyliön vankilassa veljiä painostettiin kuunnelman avulla voimakkaasti aloittamaan tienraivaus.

Jehovan todistajat joutuivat Suomessa aikoinaan vankilaan asepalveluskysymyksen takia.

Köyliön vankilassa nuoret Jehovan todistajat tekivät vuonna 1970 kuunnelman, jonka aiheena oli oikeudenkäynti. Kuunnelmassa syyttäjä syytti veljiä siitä, että he eivät olleet riittävästi osallistuneet saarnaamiseen eivätkä olleet kaikki tienraivaajia, vaikka heillä olisi ollut aikaa ja mahdollisuuksia.

Vaikka kuunnelma on fiktiivinen, se välittää hienosti sen asenteen, joka järjestöllä on. Järjestö vaatii käyttämään kaiken aikansa seurakunnan hyväksi. Oman ajan käyttö muuhun kuin hengellisiin tarkoituksiin katsotaan itsekkääksi toiminnaksi, jota Jehova ei hyväksy.

Pieni ote kuunnelmasta:

"Syyttäjä:

Voisimme tässä tehdä pienen laskutoimituksen selventääksemme tilannetta. Kuukaudessa on 720 tuntia. Voidaan laskea, että siitä menee nukkumiseen noin 250 tuntia. Kokouksiin ja niihin valmistautumiseen menee noin 80 tuntia. Ja kenttäpalvelukseen on käytetty noin 10 tuntia. Haluaisin tehdä syytetylle kysymyksen. Miten hän on käyttänyt viime vuosien aikana tämän loppuajan, 380 tuntia kuukaudessa?

Syytetty:

Suurin osa on tietysti mennyt maalliseen työhön ja loput tietysti on mennyt rentoutumiseen ja oleiluun ja kaikkeen sellaiseen. Työhön ja matkoihin kuluu noin 250 tuntia. Ja sitten nuo loput 140 tuntia on mennyt kaikkeen muuhun, rentoutumiseen ja oleiluun."

Lue lisää ja kuuntele kuunnelma täältä:

https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s1090.html

4

65

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuon opetuksen mukaan voitaisiin kuvitella seuraavanlainen tilanne viimeiseltä tuomiolta.

Teloitetuksi tuomittu ihminen nostaa kätensä ja kysyy tuomarilta: "Miksi minut teloitetaan, mitä niin väärää minä olen tehnyt, että minua voidaan rangaista kuolemalla?"
      Tuomari vastaa: "Koska et ole liittynyt Jehovan todistajiin, sillä vain heidän järjestössään olevat voivat välttyä kuolemalta."
      Syytetty puolustautuu: "En ole tiennyt tätä elossasäilymisen ehtoa. Kukaan ei ole siitä minulle kertonut."
      Tuomasi vastaa: "Siksi teloitetaan myös se Jehovan todistaja, jolle oli uskottu tehtäväksi kertoa siitä myös sinulle."

• Anonyymi

Onko JP taas kaivellut varastojaan, jotta löytyisi jotain kirjoittamista. Kaikki hyvä väännetään kielteiseksi.
      Varoittaminen kuuluu voimakkaasti sanomaan ja siinä on kysymys elämästä.

• Anonyymi

Kuunnelmahan oli täysin häiriintynyt. Sen sijaan, että "oikeus" olisi kiitellyt todistajia siitä, että nämä ovat tehneet omalla ajallaan ilmaiseksi työtä Vt-seuran hyväksi, se syytti heitä siitä, että he eivät ole tehneet TARPEEKSI.

Tämä on unohtunut todistajilta kokonaan:

2. Kor. 9:7 Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

• Anonyymi

Ilman teokraattisia silmälaseja sen "hyvän" todellinen luonne paljastuisi välittömästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      100
      1129
    2. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      50
      932
    3. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      119
      903
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      145
      877
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      677
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      669
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      627
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      33
      594
    9. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      104
      588
    10. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      579
    11. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      47
      578
    12. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      80
      540
    13. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      62
      534
    14. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      509
    15. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      494
    16. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      4
      483
    17. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      480
    18. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      469
    19. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      31
      466
    20. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      42
      460
    Aihe