Vanhurskautus helluntailaisuudessa?

Anonyymi

Uskotaanko helluntailaisuudessa niin kuin katolisuudessa, että uskovainen pääsee omilla hyvillä teoillaan Taivaaseen eli teoilla, jotka usko vaikuttaa, vai niin kuin esim. luterilaisuudessa ja baptismissa, että uskovainen pääsee Taivaaseen Jeesuksen vanhurskauden turvin, joka uskossa vastaanotetaan, ja että uskon vaikuttamat hyvät teot ovat Jumalan tahto ja tätä maailmaa varten eikä Taivaspaikan edellytys?

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletkoala-astelainen vai miksi ole t noin tietämätön ja kuitenkin samalla olet jotain opettavanasi häh !

      pelleile jossain muualla osastolla!

      • Anonyymi

        En luule olevani opettaja enkä ole. Mikset voinut vain vastata kysymykseen, jos tiedät vastauksen.

        Vai tiedätkö?

        t. ketjun aloittaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        En luule olevani opettaja enkä ole. Mikset voinut vain vastata kysymykseen, jos tiedät vastauksen.

        Vai tiedätkö?

        t. ketjun aloittaja

        No hieman merkillistä, jos et oikeasti tiedä, miten protestanttisisssa suuntauksissa uskotaan.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        No hieman merkillistä, jos et oikeasti tiedä, miten protestanttisisssa suuntauksissa uskotaan.

        Olen tavannut helluntailaisen, joka on "katolilaismielinen". Hän kuitenkin sanoi olevansa helluntailainen. Aloin sen takia miettiä, olenko ymmärtänyt jotain väärin helluntailaisuudesta ja onko se tässäkin asiassa erilainen kuin luterilaisuus. Ilmeisesti hän olikin se, joka oli ymmärtänyt helluntailaisuuden väärin.

        Kylläpäs tämä yksinkertainen kysymys nyt aiheutti hämminkiä. Pahoittelen.

        t. ketjun aloittaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen tavannut helluntailaisen, joka on "katolilaismielinen". Hän kuitenkin sanoi olevansa helluntailainen. Aloin sen takia miettiä, olenko ymmärtänyt jotain väärin helluntailaisuudesta ja onko se tässäkin asiassa erilainen kuin luterilaisuus. Ilmeisesti hän olikin se, joka oli ymmärtänyt helluntailaisuuden väärin.

        Kylläpäs tämä yksinkertainen kysymys nyt aiheutti hämminkiä. Pahoittelen.

        t. ketjun aloittaja

        Pahoittelen turhan ylimielisen oloista vastaustani. Täällä saa niin usein lukea kaikenlaisia "trollauksia", joissa esim. mollataan joitain uskonyhteisöjä, että valitettavasti oletin kyseessä olevan taas tällaisen tahallisen mollauksen, tällä kertaa helluntailaisuuteen kohdistuen.

        Helluntailaisuudessa uskotaan samoin kuin esim. luterilaisuudessa, että pelastus tulee yksin Jeesuksen sovitustyön tähden. Jumalan lahjoittaman uskon vastaanottamalla.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Pahoittelen turhan ylimielisen oloista vastaustani. Täällä saa niin usein lukea kaikenlaisia "trollauksia", joissa esim. mollataan joitain uskonyhteisöjä, että valitettavasti oletin kyseessä olevan taas tällaisen tahallisen mollauksen, tällä kertaa helluntailaisuuteen kohdistuen.

        Helluntailaisuudessa uskotaan samoin kuin esim. luterilaisuudessa, että pelastus tulee yksin Jeesuksen sovitustyön tähden. Jumalan lahjoittaman uskon vastaanottamalla.

        Kiitos tästä viestistäsi, ja kaikki on ok :)

        t. ketjun aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En luule olevani opettaja enkä ole. Mikset voinut vain vastata kysymykseen, jos tiedät vastauksen.

        Vai tiedätkö?

        t. ketjun aloittaja

        Kysymykseen, joka on väärin muotoiltu, on vaikea vastata.
        Kuka tietää, mitä kysymykselläsi tarkoitat ja voi vastata niin,
        että käsität vastauksen oikein. Ensin tulisi muotoilla kysymys
        uudelleen ja sitten vastata oikein muotoiltuun kysymykseen.
        Silloin on mahdollista, että kysymyksen ja vastauksen lukija
        ymmärtää kysyjää ja vastaajaa oikein.

        Nyt tämä ei ole mahdollista koska kysymys on kierossa.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        No hieman merkillistä, jos et oikeasti tiedä, miten protestanttisisssa suuntauksissa uskotaan.

        Eivät katolilaisetkaan opeta, että teot pelastavat. Itse asiassa katolilaiset opettavat, että Jumalan hyväksyntä saadaan Jeesuksen kautta ilmaisena lahjana (=lahjavanhurskaus). Mutta kristittyjen on silti pyrittävä hyviin tekoihin ja vältettävä syntiä, sillä lopulta jokainen joutuu tekemään tiliä teoistaan Jumalan edessä (=elämän vanhurskaus). Lahjavanhurskaus ja teot kulkevat kristityllä käsi kädessä.

        Ja käsi kädessa lahjavanhurskaus ja teot kulkevat protestanttisuudessakin. Korostetaan, että vaikka teot eivät pelasta, niin uskova haluaa miellyttää Jumalaa rakkaudesta. Ja vaikka luterilaiset korostavat yksin armosta -vanhurskauttamista, kyllä heidänkin kirkkoisänsä opettivat, että kristityn tulee tehdä myös hyviä tekoja. Paavalihan kirjoitti: usko ilman tekoja on kuollut.

        Itse ajattelen näin: Jumalan lapsi saa Jeesuksen kautta lahjavanhurskauden, johon ei ole mitään lisäämistä. Sen jälkeen Jumala ryhtyy kasvattamaan lastaan, mistä prosessista Paavali puhuu "muuttumisena mielen uudistumisen kautta". Kun uskovan mieli uudistuu, niin hän haluaa myös elää Jumalan mielen mukaista elämää.

        Elämän vanhurskaus, eli teot, ovat siis uskon hedelmää. Ja elävän uskon tunnistaa siitä, että se näkyy myös teoissa. Uskovasta ei kuitenkaan voi tulla täydellistä ja hän joutuu sen vuoksi turvaamaan aina yksin Jumalan armoon ja lahjavanhurskauteen.


    • Anonyymi

      Helluntaiseurakunnissa opetetaan korvasyyhyyn, menestysteologiaa, vierasta tulta, vääriä profetioita, laittomuutta yms. harhaoppia. Tämä kaikki uppoaa helluntaikansaan kuin häkä, koska he eivät oikeasti etsi Jumalan tuntemista Raamatusta, vaan kuuntelevat mielellään julkkispastorien jaarituksia ja etsivät hurman tunnetta. Kun ei osaa Raamattua eikä edes usko sitä, niin ei erota saarnojen eksytystä totuudesta.

      Helluntaiseurakunnat ovat perineet Lutherilta yksin uskosta, yksin armosta opin, minkä Luther myöhemmin itse ymmärsi olevan Raamatun vastainen opetus. Luther ei perääntynyt harhaopistaan vaan yritti sovittaa sitä Raamattuun vaatimalla Raamatusta poistettavaksi mm. Jaakobin kirjeen, Juudaksen kirjeen, Heprealaiskirjeen ja Ilmestyskirjan siinä kuitenkaan onnistumatta. Erityisesti Luther vastusti tätä Jaakobin kirjan jaetta, koska se romutti koko hänen vanhurskauttamisoppinsa.

      Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

      Jotenkin Luther kuitenkin nieli nämä Roomalaiskirjeen jakeet, jotka Lutherin mukaan tarkoittivat sitä, ettei tuomio tule lain tuntemisen vaan noudattamisen mukaan. Nämäkin Paavalin lauseet romuttavat Lutherin harhaopin yksin uskosta, yksin armosta.

      Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
      13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

      • Anonyymi

        Ja lain ääni jälleen jyrähti. Roomalaiskirje näyttää olevan itsellesi lukittuna. Ja lukittuna pysyy ellet sydämestäsi käänny Herran Jeesuksen puoleen ja huuda Hänen nimeään avuksesi. Hengellinen sokeus ei ennen voi väistyä, suomukset silmiltäsi pudota.
        Kuten oli Saulus tarsolaisenkin laita ennen kuin hän Damaskon tiellä sai kohdata Herran Jeesuksen ja sen seuraamuksena tulla uskoon, syntyä uudesti ylhäältä.
        Joku on jossain muistaakseni kirjoittanut, että itse kukin tarvitsemme oman Damaskon tien kokemuksemme.

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lain ääni jälleen jyrähti. Roomalaiskirje näyttää olevan itsellesi lukittuna. Ja lukittuna pysyy ellet sydämestäsi käänny Herran Jeesuksen puoleen ja huuda Hänen nimeään avuksesi. Hengellinen sokeus ei ennen voi väistyä, suomukset silmiltäsi pudota.
        Kuten oli Saulus tarsolaisenkin laita ennen kuin hän Damaskon tiellä sai kohdata Herran Jeesuksen ja sen seuraamuksena tulla uskoon, syntyä uudesti ylhäältä.
        Joku on jossain muistaakseni kirjoittanut, että itse kukin tarvitsemme oman Damaskon tien kokemuksemme.

        s-seutulainen

        Lain ääni jyrähti Jeesuksen suussa hyvin vanhurskaalla tavalla. Sinä et tätä hyväksy, koska sinä Saviseutulainen olet Saatanan palvelija. Tässä on totuutta Raamatusta:

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Paavali sanoi: Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

        Ap.t 25:8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan".


    • Anonyymi

      "Helluntaiseurakunnat ovat perineet Lutherilta yksin uskosta, yksin armosta opin"

      Ok. Tämä käsitys itsellänikin oli, ja hain sille varmistusta.

      t. ketjun aloittaja

      • Anonyymi

        Suurin osa uskovista ei halua noudattaa lakia, mutta suuri enemmistö mielellään uskoo jokaisen verukkeen, miksi lakia ei tarvitse noudattaa. Suuri enemmistö etsii uskonnollista viihdettä eikä Jumalan tuntemista. Suurella enemmistöllä on suurin rahakukkaro ja suurimmat testamenttilahjoitukset. Jos helluntaiseurakunnat alkaisivat noudattaa Raamatun opetusta, niin suurin osa jäsenistä äänestäisi jaloillaan ja tulot romahtaisivat murto-osaan. Rahanhimo pitää helluntaisaarnaajat kurissa ja paholaisen käskyvallassa.

        Room. 16:18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.


      • Anonyymi

        No onko se sama?


      • Anonyymi

        https://yle.fi/uutiset/3-10777254
        Armo riittää, syntiä ei ole tehty, kun uskoo rymyyttää Jeesukseen.
        Syntiä ei enää ole, kun teoista ei tarvitse katsella uskon hedelmiä.
        Lopsitaan vain anteeksi, anteeksi, anteeksi ja kaikki on ok.
        Sitähän sinä kerroit. Laki vain ahdistaa ja on lainalaista. Siksi lakia ei pidä lukea.
        Armotellaan vaan. Kaikki muu on vapaata, kun ei syntiäkään enää lueta.
        Syntihän on laittomuuden tekoja. Ja uusi liitto on kumonnut lain.
        Ei lakia, ei syntiä ja uskovaiset ovat näin vapaita. Hallelujaaaaaaaaaaaa


    • >>vai niin kuin esim. luterilaisuudessa ja baptismissa, että uskovainen pääsee Taivaaseen Jeesuksen vanhurskauden turvin, joka uskossa vastaanotetaan, ja että uskon vaikuttamat hyvät teot ovat Jumalan tahto ja tätä maailmaa varten eikä Taivaspaikan edellytys?>>

      Jeesuksen vanhurskauden turvin?

      The Southern Baptist Convention (SBC), one of the largest Christian organizations in the world, is grappling with allegations that more than 250 of its leaders sexually abused more than 700 congregants over the last two decades.

      https://www.theguardian.com/world/2019/feb/24/southern-baptist-convention-sexual-abuse-report

    • Hyvät teot eivät pelasta vaan ainostaan Jeesuksen sovitus. Tulevassa elämässä uskonkuuliaisuudessa eletty elämä kyllä saa palkkionsa.

    • Anonyymi

      Kuitenkin on kirjoitettu: Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa: 'Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään'.

    • HELLuntalaisuus on ihmisten keksimä uskonto.

    • Anonyymi

      Tooraooppi on antikirstuksen uskonto.

      • Anonyymi

        Kas, kas! Mistähän niin päättelet?
        Toora (hepr. ‏תורה‎, Torah) on heprealaisen Raamatun eli Tanakin ensimmäinen osa. Toora käännetään usein sanalla laki, vaikka asianmukaisempi käännös on opetus.
        kertoo noin yleistietokin.

        Sitä, miten juutalaisuus näkee Tooran, voi auttaa ymmärtämään tämä psalmin 19 kohta:

        Torat Hashem temima, Herran Toora (opetus) on täydellinen
        Meshivat nafesh; Se virvoittaa mielen
        Edut Hashem ne'emana, Herran määräykset ovat luotettavat
        Makhkimat peti; Tehden yksinkertaisesta viisaan
        Piqudei Hashem jesharim, Herran käskyt ovat oikeudenmukaisia
        Mesamkhei lev; Ne ilahduttavat sydämen
        Mitsvat Hashem bara, Herran opetukset ovat kirkkaat
        Me'irat einajim; Ne avaavat silmät näkemään
        Jir'at Hashem tehora, Herran pelko on puhdas
        Omedet la'ad; Se pysyy ikuisesti
        Mishpetei Hashem emet, Herran määräykset ovat tosia
        Tsadqu jakhdav; Kaikkiaan oikeamielisiä
        Hanekhemadim mizahav, Ne ovat tavoiteltavampia kuin kulta
        Umipaz rav; Kuin puhtaan kullan paljous
        Umetuqim midevash, Makeampia kuin hunaja
        Venofet tsufim; Kuin mehiläiskennosta valuva hunaja
        Gam avdekha niz-har bahem, Ne opastavat palvelijaasi
        Beshamram eqev rav. Niiden noudattamisesta saa suuren palkan.


      • Anonyymi

        Mat 5:1-48 Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. (2) Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi: (3) "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. (4) Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen. (5) Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä. (6) Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan. (7) Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. (8) Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan. (9) Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman. (10) Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. (11) Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. (12) Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä. (13) Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi. (14) Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; (15) eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. (16) Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa. (17) Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. (18) Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. (19) Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. (20) Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. (21) Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. (22) Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. (23) Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, (24) niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. (25) Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. (26) Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon. (27) Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. (28) Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. (29) Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. (30) Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin. (31) On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'. (32) Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin. (33) Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'. (34) Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, (35) älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki; (36) äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; (37) vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.


      • Anonyymi

        Mat 5:38-48 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'. (39) Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin; (40) ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin; (41) ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. (42) Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää. (43) Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. (44) Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, (45) että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. (46) Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? (47) Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? (48) Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mat 5:38-48 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'. (39) Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin; (40) ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin; (41) ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. (42) Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää. (43) Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. (44) Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, (45) että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. (46) Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? (47) Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? (48) Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

        Luuletko ettei muilla ole Raamattua, vai miksi paasaat puolt akirjaa keskustelupalstalle, ymmärrätkö mitä se tarkoittaa, KESKUSTELUPALSTA !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kas, kas! Mistähän niin päättelet?
        Toora (hepr. ‏תורה‎, Torah) on heprealaisen Raamatun eli Tanakin ensimmäinen osa. Toora käännetään usein sanalla laki, vaikka asianmukaisempi käännös on opetus.
        kertoo noin yleistietokin.

        Sitä, miten juutalaisuus näkee Tooran, voi auttaa ymmärtämään tämä psalmin 19 kohta:

        Torat Hashem temima, Herran Toora (opetus) on täydellinen
        Meshivat nafesh; Se virvoittaa mielen
        Edut Hashem ne'emana, Herran määräykset ovat luotettavat
        Makhkimat peti; Tehden yksinkertaisesta viisaan
        Piqudei Hashem jesharim, Herran käskyt ovat oikeudenmukaisia
        Mesamkhei lev; Ne ilahduttavat sydämen
        Mitsvat Hashem bara, Herran opetukset ovat kirkkaat
        Me'irat einajim; Ne avaavat silmät näkemään
        Jir'at Hashem tehora, Herran pelko on puhdas
        Omedet la'ad; Se pysyy ikuisesti
        Mishpetei Hashem emet, Herran määräykset ovat tosia
        Tsadqu jakhdav; Kaikkiaan oikeamielisiä
        Hanekhemadim mizahav, Ne ovat tavoiteltavampia kuin kulta
        Umipaz rav; Kuin puhtaan kullan paljous
        Umetuqim midevash, Makeampia kuin hunaja
        Venofet tsufim; Kuin mehiläiskennosta valuva hunaja
        Gam avdekha niz-har bahem, Ne opastavat palvelijaasi
        Beshamram eqev rav. Niiden noudattamisesta saa suuren palkan.

        Kakkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko ettei muilla ole Raamattua, vai miksi paasaat puolt akirjaa keskustelupalstalle, ymmärrätkö mitä se tarkoittaa, KESKUSTELUPALSTA !

        Onpa isännällä pieni raamattu, kun lukua otetaan opetuksen tähden, niin jo puoli raamattua on esillä. Hahaa- ukolle.
        Keskustelupalsta on juuri sitä, että se keskustelu perustuu kirjoituksiin.
        Tuulisen suun piekseminen ei ole mistään kotoisin, menee sitten sellaisille palstoille, missä kirjoituksista ei pidetä kiinni.
        Eli tämä on keskustelupalsta - uskosta ja usko tulee kirjoitusten kautta esiin.

        Jos siis SINULLE ei Sana kelpaa, niin ilmeisesti ymmärrät ITSE käydä takavasemman kautta pois. Henkilökohtaisesti olen helluntaiherätykseen käynyt esiovista jo 1967- vuonna tuvanpuolella käymisiltään, ja siksi puhutaankin raamatun perusteella.

        Tyhjänpuhujia kyllä näkyy palstalla riittävän, mutta siksi onkin otettava se kirjoitus esiin, sillä niinhän jo Vanhaliitonpuolella todettiin, kun kirjakääröt löydettiin, se johti parannukseen. Ja siksipä hyvinkin on kirjoitukset eritoten otettava näkyviin.
        Ja kun ne on esillä, niin juuri siitä voidaankin keskustella.


    • Anonyymi

      helluntailaisuushan tuli Suomeen vasta 1800 - 1900 luvulla, että siis "ainoa oikea". . ., mitenkähän ne tuota edeltävät sukupolvet "pelastui" ??. . .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pitkä aika on kulunut

      Kaikki on muuttunut. Huomenta tänne. 😌😧☕🐺❤️
      Ikävä
      232
      3704
    2. Odotan näkemistäsi

      tällä viikolla. Pelkään sitä myös. Saat minut tuntemaan niin paljon. Odottavan aika on pitkä.
      Ikävä
      105
      2635
    3. Eläkeläinen omistatko omaisuutta? Kohta PS vie sen

      Ministeriön ehdotus: Näille eläkeläisille uusi maksu – omaisuus syyniin Nykyisellään iäkkäiden ihmisten pitkäaikaishoiv
      Maailman menoa
      259
      2569
    4. Jes! Miljoonat diesel-autot joutumassa ajokieltoon

      Erittäin hyvä ilmastouutinen! https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a1277257-1244-4700-9bd7-399ef4d4313c "Tuo ajokiel
      Maailman menoa
      281
      2221
    5. On aika helvetillistä näytellä introverttina

      normaalia sosiaalissa ympyröissä kuten työpaikat, koulut jne. Kyllähän tuo onnistuu, mutta käytännössä kaikki vapaa-aika
      Ikävä
      345
      2080
    6. Kaipaan sinua, mies

      Tiedän, että tämä on väärin molemmille. Mutta silti mulla on ikävä sua 🫠 Terveisin, V
      Ikävä
      41
      1555
    7. Kaikki meni silti hyvin

      Elämä jatkuu aina, kaikesta huolimatta. Hyvää iltaa ja hyvää yötä. 🙏🏼🐺☕🌜❤️
      Ikävä
      96
      1489
    8. Voi minne taas hävisit?

      Harmittaa. 🥹
      Ikävä
      21
      1460
    9. Mitä haluat muuttaa kaivatussasi?

      Et ehkä uskalla sanoa sitä? Jotain on vikaa oltava. Muuten olisitte yhdessä jo.
      Ikävä
      98
      1435
    10. Kahvin juominen tyhmentää

      Tutkimuksen mukaan kahvin juominen rapauttaa aivoja. Kahvi ei siten ole viisasten juoma kuten viina. https://www.hs.fi/
      Maailman menoa
      142
      1406
    Aihe