16 A:n pistorasia, joka ei...

16 A:n pistorasia, joka ei kestäkään 16 ampeerin kuormitusta..?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758
Ilmoita


Standardin laatimisen aikoihin ei ollut tyypillistä käyttöä ottaa pistorasiasta mitoituskuormaa vuorokausitolkulla yhteen putkeen. Niinpä pistorasiat kestivät vallan hyvin aikakautensa käytössä.
2 VASTAUSTA:
Eihän sitä yksityinen vuorokausikaupalla käytä. Tunteja vain.
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä yksityinen vuorokausikaupalla käytä. Tunteja vain.
Montako tuntia luulisit Teslan latauksen kestävän tyhjästä täyteen16A:lla?
+Lisää kommentti
Nuo 16 A pistorasiat eivät ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön nimellisvirrallansa ( 16 A ). Alle vuoden käytön jälkeen ovat vanhentuneet ja murenevat pienestäkin kosketuksesta. Jatkuvassa käytössä kestävät vain muutamia amppeereja.
Ilmoita
Aika törkeää ilmastonpelastamista yrittävien sähköautoilijoiden sabotointia denialistien taholta.
Ilmoita
Teslassa on 100 kWh akku ja 16A 1-v. pistorasiasta saa tehoja ulos n. 3,5 kW, joten tyhjästä täyteen lataaminen kestää n. 28,5 tuntia. Kovin kauaa se pistorasia ei kestä tuollaista käyttöä.
7 VASTAUSTA:
Jos käytetään +keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.
BvL kirjoitti:
Jos käytetään +keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.
Entäs jos otetaan käyttöön Tanskan tuulivoima ja Ruotsin ehtymätön vesivoima. Kyllä Teslat saadaan liikkeelle paljon nopeammin.
Puolustusvoimat voisivat ottaa käyttöön panssarivaunuissa aurinkopaneelit ja Porschen sähkökäytön niinkuin aikoinaan Tiger-panssareissa. Tornin katolle parin neliön paneelit ja taas ajellaan.
Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Suomen suurimman tuulivoimalan tuottamalla teholla (92,4 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 8 400 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.
1 kW:n tuottamiseen aurinkopaneeleilla tarvitaan n. 6-8 m2 paneeleita, optimaalisissa olosuhteissa.
BvL kirjoitti:
Jos käytetään +keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.
Jos kaikki suomen bensakäyttöiset autot tankataan samanaikaisesti, niin riittääkö bensapumpuissa tuotto?

Kysymys on järkevä, koska kaikista autoista ajetaan päivittäin tankki tyhjäksi.
Voisin kuvitella, että sähköauton omistaja laittaa autonsa lataukseen yöksi, joten kaikki lataavat "samaan aikaan". Mediassa on tosin esittetty vaatimus, että vuonna 2030 sähköautoja pitää olla 580 000. Noiden samanaikaiseen lataamiseen tarvitaan 4 uutta Olkiluoto 3:sta.
Anonyymi kirjoitti:
Entäs jos otetaan käyttöön Tanskan tuulivoima ja Ruotsin ehtymätön vesivoima. Kyllä Teslat saadaan liikkeelle paljon nopeammin.
Puolustusvoimat voisivat ottaa käyttöön panssarivaunuissa aurinkopaneelit ja Porschen sähkökäytön niinkuin aikoinaan Tiger-panssareissa. Tornin katolle parin neliön paneelit ja taas ajellaan.
Rajalinjoja pitäisi vahvistaa.
+Lisää kommentti
On kyllä aika erikoista, että 16A sulakkeen takana oleva 16A:lle speksattu pistorasia ei kestäkään 16A virtaa...
6 VASTAUSTA:
Se taas ei ole yhtään erikoista että S24-maallikko ei ymmärrä sähköjuttuja...
Minäkö?
BvL kirjoitti:
Minäkö?
Et, vaan NickNailer alias Bauherr alias BvL.
Valitettavasti en voi ottaa kunniaa noin kuuluisasta nicknamesta... Huvittuneena tosin seurannut hänen kirjoituksiaan,..

Olisi toki suotavaa käyttää omaa nimmaria...
Anonyyminkin
Minullapa onkin jo anonyymi nikki.
+Lisää kommentti
En muista oliko jo SFS standardissa, maksimi suositettu kuormitus 10A schuko pistorasialle.
Ilmoita
Moottoreita tehdään eri käyttöluokkiin, esim. 60 % ajasta käynnissä ja 40 % seisahduksessa, jolloin niistä saadaan halvempia verrattuna tavalliseen oikosulkumoottoriin, joka voi käydä (ympäristön lämpötila huomioiden) jopa vuosia yhteen menoon. Jos pistorasioilla on samanlaisia käyttörajoituksia, valmistajan pitäisi mainita siitä.

Pistorasia lämpenee nimellisvirrallaan alle tunnissa tiettyyn lämpötilaan. Jos jotkin osat eivät kestä tuota lämpötilaa pidemmän aikaa, se on suunnittelun huonoutta.

Tässä olisikin Tekniikan Maailmalle testin paikka: minkä valmistajan pistorasia kestää parhaiten ja lämpenee vähiten.
3 VASTAUSTA:
Tämä pitäisi vaan tehdä kestotestinä ehkä useamman vuodenkin ajalla, sillä eiköhän aivan suurin osa lämmöstä tule huonosta kontaktista rasian ja tulpan välillä. Uutuuttaan ylimenovastus mitätön mutta vanhemmiten lisääntyy, tässä sitte materiaali valinnat näyttelee suurta osaa (-pinnoite, jousi), -sitten vielä on se toinen puoli joka aivan samalla lailla osallisena eli pistotulpan piikit...
Muuta lämpenevää pistorasiassa ei oikein sitten olekkaan, kun muissa osissa jo ihan pakollakin sen verta poikkipintaa että virta kyllä lämmittämättä kulkee.

Tyypillinen paikka missä tuon lämpenemis ilmiön huomaa on pistorasia mihin pyykinpesukone on kytketty -muovi kellastunut lämmöstä.
Kannattaa käyttää semmoista sinistä 16 A pistorasiaa. Siinä ei heti huomaa värin vaihtumista.
Anonyymi kirjoitti:
Tämä pitäisi vaan tehdä kestotestinä ehkä useamman vuodenkin ajalla, sillä eiköhän aivan suurin osa lämmöstä tule huonosta kontaktista rasian ja tulpan välillä. Uutuuttaan ylimenovastus mitätön mutta vanhemmiten lisääntyy, tässä sitte materiaali valinnat näyttelee suurta osaa (-pinnoite, jousi), -sitten vielä on se toinen puoli joka aivan samalla lailla osallisena eli pistotulpan piikit...
Muuta lämpenevää pistorasiassa ei oikein sitten olekkaan, kun muissa osissa jo ihan pakollakin sen verta poikkipintaa että virta kyllä lämmittämättä kulkee.

Tyypillinen paikka missä tuon lämpenemis ilmiön huomaa on pistorasia mihin pyykinpesukone on kytketty -muovi kellastunut lämmöstä.
No korjataan tuota juttuani sen verran että voihan periaatteessa johdinliitoskin pistorasiassa lämmetä jos se jo alunperin ollut löysä tai sitten tuosta pistotulpan kontakteista johtuneen lämmön takia alkanut löystymään, nämä lämpenemiset ja huonot kontaktit ovat ketjureaktioita joissa toinen ruokkii toista.
+Lisää kommentti
Ihan 1200 W pölynimurillakin saa alle puolessa tunnissa sellaisessa ABB:n tavallisessa asunto-pistorasiassa pistokkeen piikit polttavan kuumiksi. Ylimenovastus lisääntyy hieman jokaisella kuumennuksella ja jossain vaiheessa seuraa lämpöryntäys eli rasia kärähtää.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

16 A:n pistorasia, joka ei...

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta