16 A:n pistorasia, joka ei...

Anonyymi

16 A:n pistorasia, joka ei kestäkään 16 ampeerin kuormitusta..?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758

63

4253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Standardin laatimisen aikoihin ei ollut tyypillistä käyttöä ottaa pistorasiasta mitoituskuormaa vuorokausitolkulla yhteen putkeen. Niinpä pistorasiat kestivät vallan hyvin aikakautensa käytössä.

      • Anonyymi

        Eihän sitä yksityinen vuorokausikaupalla käytä. Tunteja vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä yksityinen vuorokausikaupalla käytä. Tunteja vain.

        Montako tuntia luulisit Teslan latauksen kestävän tyhjästä täyteen16A:lla?


    • Anonyymi

      Nuo 16 A pistorasiat eivät ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön nimellisvirrallansa ( 16 A ). Alle vuoden käytön jälkeen ovat vanhentuneet ja murenevat pienestäkin kosketuksesta. Jatkuvassa käytössä kestävät vain muutamia amppeereja.

      • Anonyymi

        No ei kyllä tunnu käytännössä murenevan. Ehkä joku vanha/huonolaatuinen voi kuumeta -> kärsii, mutta hyvälaatuinen pistoria ei edes kuumene, puhumattakaan että alkaisi murenemaan. Auringon paiste saa ne johdot kuumenemaan enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä tunnu käytännössä murenevan. Ehkä joku vanha/huonolaatuinen voi kuumeta -> kärsii, mutta hyvälaatuinen pistoria ei edes kuumene, puhumattakaan että alkaisi murenemaan. Auringon paiste saa ne johdot kuumenemaan enemmän.

        Päinvastoin ne nimenomaan kuumenevat ja vanhenevat alle vuodessa. Onhan tästä asiasta ollut sähköalan ammattilaisten puheissa ja lehdissä ollut asiaa jo kymmenien vuosien ajan. Tuo 16 A:n pistorasia mikä pöljöttää jokaisen maallikon makuuhuoneessa ei ole tarkoitettu jatkuvalla kuormituksella kuin korkeintaan 10 A:n virralle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin ne nimenomaan kuumenevat ja vanhenevat alle vuodessa. Onhan tästä asiasta ollut sähköalan ammattilaisten puheissa ja lehdissä ollut asiaa jo kymmenien vuosien ajan. Tuo 16 A:n pistorasia mikä pöljöttää jokaisen maallikon makuuhuoneessa ei ole tarkoitettu jatkuvalla kuormituksella kuin korkeintaan 10 A:n virralle.

        Ei kestä 10 A, vaan yhtäjaksoista max. 7A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä tunnu käytännössä murenevan. Ehkä joku vanha/huonolaatuinen voi kuumeta -> kärsii, mutta hyvälaatuinen pistoria ei edes kuumene, puhumattakaan että alkaisi murenemaan. Auringon paiste saa ne johdot kuumenemaan enemmän.

        Juuri oli toisessa topicissa väkevästi esillä,
        että vanhat rasiat ja kaapelit ovat parempia kuin uudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri oli toisessa topicissa väkevästi esillä,
        että vanhat rasiat ja kaapelit ovat parempia kuin uudet.

        Kyllä kestää
        Mutta säjköliket haluu myydä sähköauton latajalle kahden tonnin layaus aseman.

        Maailam muuttuu jankehityyybja duunarimaksaa laskun ja yritykset lihoo


    • Anonyymi

      Aika törkeää ilmastonpelastamista yrittävien sähköautoilijoiden sabotointia denialistien taholta.

    • Teslassa on 100 kWh akku ja 16A 1-v. pistorasiasta saa tehoja ulos n. 3,5 kW, joten tyhjästä täyteen lataaminen kestää n. 28,5 tuntia. Kovin kauaa se pistorasia ei kestä tuollaista käyttöä.

      • Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.


      • Anonyymi
        BvL kirjoitti:

        Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.

        Entäs jos otetaan käyttöön Tanskan tuulivoima ja Ruotsin ehtymätön vesivoima. Kyllä Teslat saadaan liikkeelle paljon nopeammin.
        Puolustusvoimat voisivat ottaa käyttöön panssarivaunuissa aurinkopaneelit ja Porschen sähkökäytön niinkuin aikoinaan Tiger-panssareissa. Tornin katolle parin neliön paneelit ja taas ajellaan.


      • Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Suomen suurimman tuulivoimalan tuottamalla teholla (92,4 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 8 400 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.


      • 1 kW:n tuottamiseen aurinkopaneeleilla tarvitaan n. 6-8 m2 paneeleita, optimaalisissa olosuhteissa.


      • Anonyymi
        BvL kirjoitti:

        Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.

        Jos kaikki suomen bensakäyttöiset autot tankataan samanaikaisesti, niin riittääkö bensapumpuissa tuotto?

        Kysymys on järkevä, koska kaikista autoista ajetaan päivittäin tankki tyhjäksi.


      • Voisin kuvitella, että sähköauton omistaja laittaa autonsa lataukseen yöksi, joten kaikki lataavat "samaan aikaan". Mediassa on tosin esittetty vaatimus, että vuonna 2030 sähköautoja pitää olla 580 000. Noiden samanaikaiseen lataamiseen tarvitaan 4 uutta Olkiluoto 3:sta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos otetaan käyttöön Tanskan tuulivoima ja Ruotsin ehtymätön vesivoima. Kyllä Teslat saadaan liikkeelle paljon nopeammin.
        Puolustusvoimat voisivat ottaa käyttöön panssarivaunuissa aurinkopaneelit ja Porschen sähkökäytön niinkuin aikoinaan Tiger-panssareissa. Tornin katolle parin neliön paneelit ja taas ajellaan.

        Rajalinjoja pitäisi vahvistaa.


    • Anonyymi

      On kyllä aika erikoista, että 16A sulakkeen takana oleva 16A:lle speksattu pistorasia ei kestäkään 16A virtaa...

      • Anonyymi

        Se taas ei ole yhtään erikoista että S24-maallikko ei ymmärrä sähköjuttuja...


      • Minäkö?


      • Anonyymi
        BvL kirjoitti:

        Minäkö?

        Et, vaan NickNailer alias Bauherr alias BvL.


      • Valitettavasti en voi ottaa kunniaa noin kuuluisasta nicknamesta... Huvittuneena tosin seurannut hänen kirjoituksiaan,..

        Olisi toki suotavaa käyttää omaa nimmaria...


      • Anonyyminkin


      • Anonyymi

        Minullapa onkin jo anonyymi nikki.


      • Anonyymi

        Maallikolle se onkin suuri ja erikoinen ihmeellisyys vaan ei meille ammattilaisille.

        Saman ryhmäjohdon alueelle joka on 16 A:n sulakkeella suojattu voidaan kytkeä "tarpeellinen" määrä pistorasioita eikä tuo 16 A tarkoita sitä jotta yksittäisestä pistorasiasta voisi muka tuon 16 A jatkuvana virtana ottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maallikolle se onkin suuri ja erikoinen ihmeellisyys vaan ei meille ammattilaisille.

        Saman ryhmäjohdon alueelle joka on 16 A:n sulakkeella suojattu voidaan kytkeä "tarpeellinen" määrä pistorasioita eikä tuo 16 A tarkoita sitä jotta yksittäisestä pistorasiasta voisi muka tuon 16 A jatkuvana virtana ottaa.

        En tiedä mikä ammattilainen sinä olet, mutta tässä ongelmassa ei ole kyse voiko ketjun jokaisesta pistorasiasta ottaa 16A vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maallikolle se onkin suuri ja erikoinen ihmeellisyys vaan ei meille ammattilaisille.

        Saman ryhmäjohdon alueelle joka on 16 A:n sulakkeella suojattu voidaan kytkeä "tarpeellinen" määrä pistorasioita eikä tuo 16 A tarkoita sitä jotta yksittäisestä pistorasiasta voisi muka tuon 16 A jatkuvana virtana ottaa.

        Eikö siitä voi otta jopa 20 pros enmän elikkä 20a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mikä ammattilainen sinä olet, mutta tässä ongelmassa ei ole kyse voiko ketjun jokaisesta pistorasiasta ottaa 16A vai ei.

        No mikä se ongelma sitten on?

        Nämä niin sanotut 16 A:n pistorasiat mitä on asennettuina ihmisten asuntoihin ovat tarkoitettu korkeintaan 10 A:n nimellisvirralle. Eivät ne kestä sitäkään virtaa vaan korkeintaan 6 A.

        Mikäs ammattilainen sinä "nicl lainer" muka olet kun et tuota tiedä. Oletko kenties se "ammattilainen" joka johdotti Levin sähköpaloon johtaneen lomamökin missä kuoli kolme lasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siitä voi otta jopa 20 pros enmän elikkä 20a

        Niin, ... onhan tuo vanha jo ammattikouluissa kysytty kysymys. Arkkitehdin toteamus on juuri tuo 20 % enemmän eivätkä arkkitehdit millään usko ettei asia heille kuulu vaan sähkösuunnittelijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikä se ongelma sitten on?

        Nämä niin sanotut 16 A:n pistorasiat mitä on asennettuina ihmisten asuntoihin ovat tarkoitettu korkeintaan 10 A:n nimellisvirralle. Eivät ne kestä sitäkään virtaa vaan korkeintaan 6 A.

        Mikäs ammattilainen sinä "nicl lainer" muka olet kun et tuota tiedä. Oletko kenties se "ammattilainen" joka johdotti Levin sähköpaloon johtaneen lomamökin missä kuoli kolme lasta.

        Horiset nyt ihan omaa keskusteluasi.

        "Saman ryhmäjohdon alueelle joka on 16 A:n sulakkeella suojattu voidaan kytkeä "tarpeellinen" määrä pistorasioita eikä tuo 16 A tarkoita sitä jotta yksittäisestä pistorasiasta voisi muka tuon 16 A jatkuvana virtana ottaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se taas ei ole yhtään erikoista että S24-maallikko ei ymmärrä sähköjuttuja...

        Kyllä se on. Eihän siinä ole mitään tolkkua, jos kaapeleiden kuormitettavuus korjattuna kuustonnisen kertoimilla tai ylivirtasuojat porsivat milloin sattuu.


    • Anonyymi

      En muista oliko jo SFS standardissa, maksimi suositettu kuormitus 10A schuko pistorasialle.

      • Anonyymi

        Ei kai siellä semmoista suositusta voi olla, että 16 A:n ryhmään ei suositeltaisi 16 A:n nimellivirraltaan tavanomaista kotitalouskäyttöön tarkoitettua pistorasiaa, johon sopii laitteiden liitostulpat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai siellä semmoista suositusta voi olla, että 16 A:n ryhmään ei suositeltaisi 16 A:n nimellivirraltaan tavanomaista kotitalouskäyttöön tarkoitettua pistorasiaa, johon sopii laitteiden liitostulpat.

        Pidempi aikainen kuormitus per pistorasia on pienempi kuin hetkellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidempi aikainen kuormitus per pistorasia on pienempi kuin hetkellinen.

        Tarkoittanet, että pidempiaikaisessa isossa kuormituksessa vahingollista lämpenemää voi kertyä enemmän, kuin lyhyemmässä ajassa samassa kuormassa?
        Mutta ei se muuta tilannetta kaapeleiden ja pistorasian nimellisvirran käytön ja suojauksen kannalta.
        Maallikkona äkkinäinen johtopäätös olisi, että normipistorasia pitäisi suojata pienemmällä, kuin 16 A:n ylivirtasuojalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai siellä semmoista suositusta voi olla, että 16 A:n ryhmään ei suositeltaisi 16 A:n nimellivirraltaan tavanomaista kotitalouskäyttöön tarkoitettua pistorasiaa, johon sopii laitteiden liitostulpat.

        Kyllä sen pistorasian pitää kestää (ja kestääkin) paljon suurempia virtoja kuin se nimellinen 16 A. Laitteen oikosulkutilanteessa virta voi olla jopa useita tuhansia ampeereita. Kaikki kuitenkin ymmärtävät ettei pistotulpan ja -rasian tarvitse kestää sitä tuhansien ampeerien virtaa 24/7.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen pistorasian pitää kestää (ja kestääkin) paljon suurempia virtoja kuin se nimellinen 16 A. Laitteen oikosulkutilanteessa virta voi olla jopa useita tuhansia ampeereita. Kaikki kuitenkin ymmärtävät ettei pistotulpan ja -rasian tarvitse kestää sitä tuhansien ampeerien virtaa 24/7.

        Sitähän tässä vain ihmetellään, että rasiaa ei voikaan kuormittaa nimellisvirrallaan. Mistä maallikko osaisi tietää, että missä kohtaa sopiva kuorma on. Oikosulku on eri asia kuin normaali kuormitustilanne standardin mukaisessa piirissä. Oikosulku kytkeytyy Ik:lla nopeasti pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän tässä vain ihmetellään, että rasiaa ei voikaan kuormittaa nimellisvirrallaan. Mistä maallikko osaisi tietää, että missä kohtaa sopiva kuorma on. Oikosulku on eri asia kuin normaali kuormitustilanne standardin mukaisessa piirissä. Oikosulku kytkeytyy Ik:lla nopeasti pois.

        Eihän maallikko sitä voikaan tietää ja tuo on hieman huonoa suunnittelua. Joka tapauksessa pistorasiat kestävät jatkuvaa kuormitusta 6 vai 8 ampeeria. Lisäksi töpseliä pitäisi irroittaa säännöllisesti ettei jouset löysty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän maallikko sitä voikaan tietää ja tuo on hieman huonoa suunnittelua. Joka tapauksessa pistorasiat kestävät jatkuvaa kuormitusta 6 vai 8 ampeeria. Lisäksi töpseliä pitäisi irroittaa säännöllisesti ettei jouset löysty.

        Maallikon pitää vai niellä kiukkunsa ja tyhmyytensä. Ammattilaisille ei moinen käyttöprofiilin ylityksen seuraus tule mitenkään yllätyksenä. Nyt asiasta pitää tollikoille vääntää ihan rautalangasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maallikon pitää vai niellä kiukkunsa ja tyhmyytensä. Ammattilaisille ei moinen käyttöprofiilin ylityksen seuraus tule mitenkään yllätyksenä. Nyt asiasta pitää tollikoille vääntää ihan rautalangasta.

        Turha täällä on muna kovana alkaa pätemään. Noita yksityiskohtia on sadoittain mitkä selviää kun selviää, myös ns. ammattilaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maallikon pitää vai niellä kiukkunsa ja tyhmyytensä. Ammattilaisille ei moinen käyttöprofiilin ylityksen seuraus tule mitenkään yllätyksenä. Nyt asiasta pitää tollikoille vääntää ihan rautalangasta.

        Mikä on käyttöprofiilin ylitys?
        Ammattiliselle ei sen seuraus ole yllätys? Mikä on seuraus ja yllätys, kenen on vastuu yllätyksestä?
        Kuka tässä esittää epäammattimaista tolloilua ja vie uskottavuutta sähköalan ammattilailta ja kusee muroihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on käyttöprofiilin ylitys?
        Ammattiliselle ei sen seuraus ole yllätys? Mikä on seuraus ja yllätys, kenen on vastuu yllätyksestä?
        Kuka tässä esittää epäammattimaista tolloilua ja vie uskottavuutta sähköalan ammattilailta ja kusee muroihin.

        Älä suotta vaivaa päätäsi, hae kaupasta keppanaa, kyllä se siitä.


    • Anonyymi

      Moottoreita tehdään eri käyttöluokkiin, esim. 60 % ajasta käynnissä ja 40 % seisahduksessa, jolloin niistä saadaan halvempia verrattuna tavalliseen oikosulkumoottoriin, joka voi käydä (ympäristön lämpötila huomioiden) jopa vuosia yhteen menoon. Jos pistorasioilla on samanlaisia käyttörajoituksia, valmistajan pitäisi mainita siitä.

      Pistorasia lämpenee nimellisvirrallaan alle tunnissa tiettyyn lämpötilaan. Jos jotkin osat eivät kestä tuota lämpötilaa pidemmän aikaa, se on suunnittelun huonoutta.

      Tässä olisikin Tekniikan Maailmalle testin paikka: minkä valmistajan pistorasia kestää parhaiten ja lämpenee vähiten.

      • Anonyymi

        Tämä pitäisi vaan tehdä kestotestinä ehkä useamman vuodenkin ajalla, sillä eiköhän aivan suurin osa lämmöstä tule huonosta kontaktista rasian ja tulpan välillä. Uutuuttaan ylimenovastus mitätön mutta vanhemmiten lisääntyy, tässä sitte materiaali valinnat näyttelee suurta osaa (-pinnoite, jousi), -sitten vielä on se toinen puoli joka aivan samalla lailla osallisena eli pistotulpan piikit...
        Muuta lämpenevää pistorasiassa ei oikein sitten olekkaan, kun muissa osissa jo ihan pakollakin sen verta poikkipintaa että virta kyllä lämmittämättä kulkee.

        Tyypillinen paikka missä tuon lämpenemis ilmiön huomaa on pistorasia mihin pyykinpesukone on kytketty -muovi kellastunut lämmöstä.


      • Anonyymi

        Kannattaa käyttää semmoista sinistä 16 A pistorasiaa. Siinä ei heti huomaa värin vaihtumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä pitäisi vaan tehdä kestotestinä ehkä useamman vuodenkin ajalla, sillä eiköhän aivan suurin osa lämmöstä tule huonosta kontaktista rasian ja tulpan välillä. Uutuuttaan ylimenovastus mitätön mutta vanhemmiten lisääntyy, tässä sitte materiaali valinnat näyttelee suurta osaa (-pinnoite, jousi), -sitten vielä on se toinen puoli joka aivan samalla lailla osallisena eli pistotulpan piikit...
        Muuta lämpenevää pistorasiassa ei oikein sitten olekkaan, kun muissa osissa jo ihan pakollakin sen verta poikkipintaa että virta kyllä lämmittämättä kulkee.

        Tyypillinen paikka missä tuon lämpenemis ilmiön huomaa on pistorasia mihin pyykinpesukone on kytketty -muovi kellastunut lämmöstä.

        No korjataan tuota juttuani sen verran että voihan periaatteessa johdinliitoskin pistorasiassa lämmetä jos se jo alunperin ollut löysä tai sitten tuosta pistotulpan kontakteista johtuneen lämmön takia alkanut löystymään, nämä lämpenemiset ja huonot kontaktit ovat ketjureaktioita joissa toinen ruokkii toista.


    • Anonyymi

      Ihan 1200 W pölynimurillakin saa alle puolessa tunnissa sellaisessa ABB:n tavallisessa asunto-pistorasiassa pistokkeen piikit polttavan kuumiksi. Ylimenovastus lisääntyy hieman jokaisella kuumennuksella ja jossain vaiheessa seuraa lämpöryntäys eli rasia kärähtää.

    • Anonyymi

      Vanhan rasian joisien kirsitys pis y okeen nastaa löystyy ja ylimenovastus lisääntyy.

      Kantaa vaihtaa uusi rasi kun ostaa teslan josnjää vielä hilloo.

      Asinyuntija politiikka tiede ja taide, raha ja pörssi, sdp

    • Anonyymi

      Kyllä tuo sukotulppalatureiden ongelma voitaisiin poistaa autonvalmistajien toimesta jos haluttaisiin.
      Laturin pistotulpan tappien sisään voitaisiin itegroida lämpötila-anturit jotka mittaavat pistorasian lämpötilaa. Lämpötilatiedollla ohjattaisiin latausvirtaa siten että turvallinen pistorasian lämpötila ei ylittyisi.
      Kun käyttäjä huomaa (ilmoituksen auton näytöltä) että jostain pistorasiasta ei ollut saatu täyttä latausvirtaa, ymmärtää varmaan silloin uusituttaa sen kuluneen pistorasian.

      • Anonyymi

        Heitä nuo shukopistotulppa-asennuksesi hiiteen. Ne juuri ovat niitä asennuksia mitkä aikaansaavat vaaratilanteita.

        Suuntaajatekniikassa vai mikä lie taajuustekniikkaa tuo kuuluu olevan markkinapellejen puheiden mukaan on useita ratkaisuja sekä kytkentöjä millä tuo asia on ollut olemassa jo 1970-luvulta asti.

        Meinaan vaan ettei pyörää tarvitse keksiä aina kahdenvuoden välein uudestaan kun uusi finninaamainen pojanjullikka keksii kuinka tehoelektroniikalla ohjataan sähkönsyöttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitä nuo shukopistotulppa-asennuksesi hiiteen. Ne juuri ovat niitä asennuksia mitkä aikaansaavat vaaratilanteita.

        Suuntaajatekniikassa vai mikä lie taajuustekniikkaa tuo kuuluu olevan markkinapellejen puheiden mukaan on useita ratkaisuja sekä kytkentöjä millä tuo asia on ollut olemassa jo 1970-luvulta asti.

        Meinaan vaan ettei pyörää tarvitse keksiä aina kahdenvuoden välein uudestaan kun uusi finninaamainen pojanjullikka keksii kuinka tehoelektroniikalla ohjataan sähkönsyöttöä.

        Et taida olla se penaalin terävin kynä... 🤣🤣


    • Anonyymi

      Johdotusten, sulaketaulujen ym. kaapeleiden ja pistorasioiden on oltava ehdottomasti mitoitettu siten, että lataus kestää virran määrän koko matkalta.

      • Anonyymi

        Kyllä se väjäksi kulunut pistorasia on se heikoin lenkki. Nykyiset halpahallin pistorasiat ovat kylläkin jo uutenakin väljiä ja "kuluneita".


    • Anonyymi

      Kyllä sen jo yksinkertiainenkin järki sanoo että kun 2,5 neliön johdin työnnetään jousiliittimeen ja siitä aletaan ajaa 16 A tuntitolkulla niin takuuvarmasti liitos on kohta tulikuuma ja väri jo vaihtunut kuparissakin.

    • Anonyymi

      Kannattaa jo alunperinkin hankkia mustasta muovista tehdyt pistorasiat niin mustuminen ei niin haittaa.

    • Anonyymi

      Toinen vaaran paikka itse pistorasian lisäksi on sen pistorasia kaapelointi, jos se on vaikka vain osalta matkaa laitettu lämpöeristeiden sisään. Pitempiaikaisella 16A kuormituksella kaapelin eristeiden lämpötila ylittää selvästi maksimin 70C (PVC kaapeli) => eristeet haurastuvat ja vanhenevat uusintakuntoon jo parissa vuodessa!

      Pahimmassa tapauksessa tuossa on jopa tulipalovaara!

      • Anonyymi

        Se onkin jo toinen juttu, siihen ei auta se että pistorasian vaihtaisi vaikka kuinka hyvään latausasemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin jo toinen juttu, siihen ei auta se että pistorasian vaihtaisi vaikka kuinka hyvään latausasemaan.

        Kyllä sen 11 kW (3*16A) tai 22 kW (3*32A) latausaseman asentaja osaa tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa myös väärin asennetun tai riittämättömän kaapelin.

        Suko-lataus sopii sähkömopoille, sähköpolkupyörille, työkaluille, yms. Sähköautoissa suko-kaapeli on vain ja ainoastaan tilapäis/hätälatauskaapeli. Jos on varaa hankkia kallis sähköauto niin miksi siihen liruttelisi sähköä mopo-latauksella? Eihän bensa/diesel-autoakaan tankata mehukannulla kuin ehkä joskus hätätapauksessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen 11 kW (3*16A) tai 22 kW (3*32A) latausaseman asentaja osaa tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa myös väärin asennetun tai riittämättömän kaapelin.

        Suko-lataus sopii sähkömopoille, sähköpolkupyörille, työkaluille, yms. Sähköautoissa suko-kaapeli on vain ja ainoastaan tilapäis/hätälatauskaapeli. Jos on varaa hankkia kallis sähköauto niin miksi siihen liruttelisi sähköä mopo-latauksella? Eihän bensa/diesel-autoakaan tankata mehukannulla kuin ehkä joskus hätätapauksessa!

        Mopojuttuja nuo sähköautot ovat. Jossain Iltasanomissa ihmeteltiin kun 320 km matka kesti monta tuntia sähköautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen 11 kW (3*16A) tai 22 kW (3*32A) latausaseman asentaja osaa tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa myös väärin asennetun tai riittämättömän kaapelin.

        Suko-lataus sopii sähkömopoille, sähköpolkupyörille, työkaluille, yms. Sähköautoissa suko-kaapeli on vain ja ainoastaan tilapäis/hätälatauskaapeli. Jos on varaa hankkia kallis sähköauto niin miksi siihen liruttelisi sähköä mopo-latauksella? Eihän bensa/diesel-autoakaan tankata mehukannulla kuin ehkä joskus hätätapauksessa!

        Se onkin jo ihan toinen tarina, jos asentaa 11-12 kW latausaseman ja ryhmäjohdon sille.


    • Anonyymi

      Jos vanraa sähklautoon on va t maan varaa vaihdata pistorasia uuten vaikka joka vuosi.

      Ei ne k aikki rasit hajoo kuen esim . Enston halpa t uonatto keskukset. Ja vikikset ja maadoituskiskot ja liittimet.

      Asintuntija jo vuosie n. ajan

    • Anonyymi

      Eiköhän tässä ole vähän sama juttu kuin esim autoissa: minun autolleni valmistaja ilmoittaa huippunopeudeksi 169 km/h. Auto kestää varmasti sen nopeuden, mutta jos ajan aina vaan tuolla huippunopeudella, niin epäilemättä auton odotettu käyttöikä lyhenee (siis ihan ilman kolareitakin) verrattuna "suositeltuun" käyttöön.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1861
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1738
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1156
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      966
    5. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      930
    6. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      74
      920
    7. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      815
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      791
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      772
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

      Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      18
      752
    Aihe