Vähävarainen, mitäs ruokaa teit tänään

Anonyymi

En köyhyydestä jaksa puhua. Koetan vaan pärjätä. Monta kertaa päivässä tiristän pakkohymyn naamaan. Se jotenkin auttaa. Koetan ajatella miten saan asiat toimimaan. Yritän pitää ympäristön kivana. Koetan laittaa nättiä ruokaa. Sain säästettyä uuden pakastimen. Kylvin hiukan yrttejä. Minitomaatti kasvaa jo. Lottosin rivin.
Tein ruokaa 4 perunasta, 2 porkkanasta ja 200 gr maissista. Pakkasessa oli 1 kalapihvi. Sen päälle paistoin sipulin öljyssä. Keitin 2 munaa ja söin ruisleivän päällä. Maitoa puoli litraa. Ryppysiä omppuja kaksi. Puolukkapuuron tein illalla. Pistin sokeria aika paljon kun oli makean nälkä. Huomenna varmaan leivon jotain ja teen uuniruokaa. Ehkä perunalaatikkoa 100 gr jauhelihaa. Paljon sipulia ja munamaito päälle. Ehkä teen kaura omenapaiston kun ryynejä on iso pussi. Se on hyvää myös kahvin kanssa. Joskus teen kaurataikinan ja lätäsen pellille, tulee ihan kelpo limpun lättänä siitä. Sipasen puolukkahilloa päälle.
Luulen että rikas ei syö yhtään sen paremmin jos asia oikein tutkitaan.

113

836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuulosta hyvältä. Maukkaan ja terveellisen ruoan ei tarvitse olla kallista. Minäkin syön syön paljon perunaa ja vihanneksia sekä puuroja ja leipää. Tänään, kuten usein tein pakastekalasta (seitistä) kalasoppaa, siihen perunaa ja pussi vihannessekoitusta (Rainbow 40 senttiä) ja paljon sipulia ja tilliä ja päälle nokare margista. Lihaa en voi syödä mahakatarrin takia, joten otan B-monivitamiinia joka päivä purkista. Silakoita laitan joskus uuniin. Ripottelen mausteet ja suolaa fileille ja rullaan vuokaa ja päälle loraus jotain kermaa tai tuorejuustoa & kermaa. Kylkeen perunaa tai perunamuussia. Nam !
      Ruisleivän päälle haen joskus Eesti-kaupasta "kiluja", maustettua kalaa Virosta
      tai sprotteja, samaa savustettuna. Runsaasti sipulia mukaan.
      Teen itsekin joksus mausteliemisilakoita. Helppoa tehdä, halpaa ja hyvää.
      Graavaan myös itse lohta tai kirjolohta, kun sitä on tarjouksessa.
      Terkuin "Kalan ystävä"

• Anonyymi

Mikä se on sitä rikkaan ruokaa ja mitä on se kallis ruoka? Mitä he rikkaat syö?

• Anonyymi

Rikkaat syö usein aika askeettisesti, koska he ovat äärimmäisen tarkkoja taloudestaan. Tarjouksia kyttäillään ja alennuskupongeilla ostellaan ruokaa. Monet rikkaat ei todellakaan tuhlaa rahojaan.
        Minullakin on opiskeluajoilta muutamia tosi rikkaita kavereita, joiden kanssa pidetään vieläkin yhteyttä. Samoja Lidlin tarjouksia ostellaan ja kotiruokaa valmistetaan. Itse kalastellaan kaloja ja niitä savustellaan tai tehdään muuta ruokaa.

rikkaidenkaveri

• Anonyymi

Missä suomen kaupoissa on vielä olemassa jotain alennuskuponkeja. Ei ainakaan 5 suurimmassa ketjussa... Mä ainakin palkkatyöläisenä yleensä syön ihan tavallista kotiruokaa. Tosi rikkaat varmaan käy päivittäin joissain lounaspaikoissa kuten monet tavalliset palkkatyökäisetkin. Taikka käyvät ravintolassa syömässä., mutta mitä sitten, vaikka söisivät hanhenmaksaa ja kaviaaria. So what, ei se ole ainakaan minulta pois.

• Anonyymi

Ei se varallisuutta katso vaikka kuinka hyvätuloinen on niin maistuu suutarinlohi,läskikastike vaikka esimerkkinä.
        Toki tietysti maistuis joku hyvä kala salaatteineen mutta jos itse saisin valkata mihin ruokapöytään menisin niin jonkun urheiluopiston.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä suomen kaupoissa on vielä olemassa jotain alennuskuponkeja. Ei ainakaan 5 suurimmassa ketjussa... Mä ainakin palkkatyöläisenä yleensä syön ihan tavallista kotiruokaa. Tosi rikkaat varmaan käy päivittäin joissain lounaspaikoissa kuten monet tavalliset palkkatyökäisetkin. Taikka käyvät ravintolassa syömässä., mutta mitä sitten, vaikka söisivät hanhenmaksaa ja kaviaaria. So what, ei se ole ainakaan minulta pois.

Kyllä niitä alennuskuponkeja on ihan suurimpien kauppojen ja kauppaketjujen käytössä. Me on käytetty niitä vuosikausia. Nykyään voi tulostaa alennuskoodit kotona. Et ole vissiin katsonut telkkarista eräältä kaupalliselta kanavalta oikein opetusohjelmaa, miten ostetaan näillä kupongeilla. Monen sadan ostokset muutamalla kympillä tai ei lainkaan rahaa.
        Joskus markettien kassoilla koneet tilttaa näillä kupongeilla (meillä lähes aina Citymarketin kassalla), mutta aina joku henkilökunnasta tulee auttamaan sen koodin kanssa.
        Meillä on ollut moneen kauppaketjuun näitä alennuskoodeja ja kuponkeja. Jopa siihen suureen saksalaiseen kauppaankin löytyy.
        Me on ostettu joskus kaikki joulun ostokset pelkillä alennuskupongeilla, ei käytetty yhtään rahaa kassalla ja useamman sadan euron ostokset kerralla!

rikkaidenkaveri

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä niitä alennuskuponkeja on ihan suurimpien kauppojen ja kauppaketjujen käytössä. Me on käytetty niitä vuosikausia. Nykyään voi tulostaa alennuskoodit kotona. Et ole vissiin katsonut telkkarista eräältä kaupalliselta kanavalta oikein opetusohjelmaa, miten ostetaan näillä kupongeilla. Monen sadan ostokset muutamalla kympillä tai ei lainkaan rahaa.
        Joskus markettien kassoilla koneet tilttaa näillä kupongeilla (meillä lähes aina Citymarketin kassalla), mutta aina joku henkilökunnasta tulee auttamaan sen koodin kanssa.
        Meillä on ollut moneen kauppaketjuun näitä alennuskoodeja ja kuponkeja. Jopa siihen suureen saksalaiseen kauppaankin löytyy.
        Me on ostettu joskus kaikki joulun ostokset pelkillä alennuskupongeilla, ei käytetty yhtään rahaa kassalla ja useamman sadan euron ostokset kerralla!

rikkaidenkaveri

Ai toihan on hyvä neuvo. Täytyypä tsekata noita kuponkeja. En ole koskaan noita miettiny, kun yleensä ostan sen mitä tarvii enkä hintoihin niin kiinnitä huomiota. Joka kaupassa kun hinnat ovat hyvin samaa luokkaa, toinen tuote kalliimpi, toinen vastaavasti edullisempi. T: Hyvin toimeentuleva

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai toihan on hyvä neuvo. Täytyypä tsekata noita kuponkeja. En ole koskaan noita miettiny, kun yleensä ostan sen mitä tarvii enkä hintoihin niin kiinnitä huomiota. Joka kaupassa kun hinnat ovat hyvin samaa luokkaa, toinen tuote kalliimpi, toinen vastaavasti edullisempi. T: Hyvin toimeentuleva

Kannattaa tosiaan käyttää niitä alennuskuponkeja. Me käytettiin niitä tosi paljon, kun lapset oli pieniä, niin ostettiin kaikki lasten ruuat, vaipat ym. Vaipatkin oli niiden alennuskuponkien avulla lähes ilmaisia, kun ostettiin ne isosta kauppaketjusta. Käytännössä kaikki lasten vaipat maksoivat meille vain muutaman euron. Loput vaipat lahjoitimme sukulaisille ja tuttaville.
        Hintoja kannattaa seurata ja ostaa silloin niillä alennuskupongeilla, kun hinnat on halvimmillaan, koska silloin jää maksettavaa tosi vähän.
        Kannattaa muutenkin seurata erilaisia tarjouksia, koska niistä voi saada todella paljon ylimääräistä (alennuskuponkeja, lahjakortteja, alennuskoodeja), joilla voi ostaa paljon enempi, mitä varsinainen ostos on.
        Me tullaan ihan hyvin toimeen näin köyhinä, kun raha laitetaan riittämään.

rikkaidenkaveri

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä noita alennuskuponkeja saa? En ole koskaan kuullutkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä noita alennuskuponkeja saa? En ole koskaan kuullutkaan.

Jos olet kieltänyt mainokset postin mukana, etkä vastaa tuntemattomiin puheluihin, etkä lue lehtiä, etkä osaa googlettaa, niin silloin et ole varmasti kuullut tai nähnyt alennuskuponkeja tai alennuskoodeja.
        Alennuskupongit on ikivanha keksintö, niitä on jaettu postin mukana, lehtien välissä ja puheliluetteloissa ym. ym. iät ajat. Nykyään netin aikana ne voit tulostaa kotona tai tilaamalla saat ihan tavallisen postin mukana kotiisi.
        Ennen puhelinluettelot oli täynnä näitä alennuskuponkeja, joita leikattiin pitkin vuotta käyttöön. Nykyään ei enään ole puhelinluetteloja, joten on muut tavat. Alennuskupongit ja -koodit on taitolaji, niillä voi tehdä ostoksia maksamatta välttämättä itse ostoksista.

rikkaidenkaveri

• Anonyymi

"Luulen että rikas ei syö yhtään sen paremmin jos asia oikein tutkitaan"
        En tuota pahalla sanonut ja en ajatellut ettei ole sopivaa. Oma tilanne oli mielessä kun rahaa ruokaan on välistä tosi vähän eikä niin paljoa oikein ikinä että ostaisi valmista ruokaa. Sehän on ihan hyvä asia niille joilla on varaa laittaa ruokaan vähän enenpi. Olen vaan laskenut että vaikka makaroonilaatikon hinnalla tekee itse monen päivän sapuskan samalla hintaa. Kohta on sapuskan aika ja tänään se on pannussa ruskeita papuja ja sipulia ja nahistunut paprika ja vähän omena ja porkkana raastetta sekä yksi nakki ohuina siipaleina. Vähän voita paistossa. Lisäksi 1 muna. Tahtoo jäädä protskut aika vähälle, siksi. Lättytaikina tein ja paistan illaksi ne. Omenat alkoi olla niin huonoja että keitin sosetta joka aika makeaa ja pistin vähän rusinaa sekaan kun ostin monta purkkia tarjouksesta. Parasta ennen tarjous. Tarjousten kanssa ei auta muu kuin mainokset kun ei voi tilostaa mitään kuponkeja. Kirjastossa kai voisi mutta sinne on matkaa ja bussilla mentävä joka maksaa ehkä enenpi kuin se säästö.
        Seuraava iso haave on pesukone ja jos on tarjous jossakin niin koitan ostaa osa-maksulla vaikka sitä muuten kartan. Kesällä pyykkäys on helppoa saavissa ja ulkona kuivuu hyvin mutta talvella kaipaa että kone linkoo. Tuli taas omia juttuja höpöttyä, kone on liki ainoa ilo viime ajat ollut ja sen kautta kaikki aukee. Kunpa ei hajoisi tämäkin. Taitaa olla Äitien Päivä joten hyvää sellaista!

• Anonyymi

höpö höpö.miksi oot työtön?mee kouluuun!

• Anonyymi

Ei oo opettajan koulutusta.

• Anonyymi

Tänään ajattelin tehdä tomaattikeittoa, en yleensä syö mitään tämmöisiä valmisruokia, mutta mulla oli tämmönen hätävara Rainbow Tomaattikeitto pussi (0.90€) kaapissa ja jääkaappi ammottaa tyhjyyttä joten syön sen (ja ruisleivän jonka päällä on salaattia ja kurkkua) ennen kun lähden ostamaan päivällistä. Päivällinen taas riippuu siitä mitä on tarjouksessa.

Ostoslista näyttää tällä hetkellä tältä:
      -Tumma makarooni pussi (0.30€)
      -Hätävara ruoka (esim. mama nuudeli kana 90g 0.70€)
      -Vihanneksia, juureksia ja hedelmiä (n. 3-4€)
      -Kanaa/possua (max 5€), jos ei ole niin Apetit 150g kotimainen pakaste pinaatti x 2(2€)
      -Reissumies täysjyvä 235g (0.45€)
      -Flora margariini 400g (1.20€)
      -Valkoisia papuja tomaattikastikkeessa (0.55€ tölkki)
      -Uncle ben 1kg pitkäjyvä riisi (2.60€), tiedän kallista, mutta niin paljon parempia kuin muut riisit.

15.75€ olisi tarkotus saada ens viikon ruuat.

• Anonyymi

Hyvältä listalta vaikuttaa, ei paha. Oletko kokeillut Basmatin riisiä, jota myydään 5kg pussissa n. 8€. Tosin ostan itsekin tuota Uncle Ben riisiä verkkokaupasta monasti isomman satsin. Margariinin ostan sitä kotimaista kasvismargariinia 0,55€/400g.

• Anonyymi

Halvin margariini Lidlissä, 27senttiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Halvin margariini Lidlissä, 27senttiä.

Joo, mutta siinä on enempi epäterveellistä kasvisrasvaa, kuin siinä hieman kalliimmassa. On lisäksi kovempaa ja vaikeampi levittää leivän päälle. Tuo 0,55€ on parempaa, kun on ostettu molempia vertailun vuoksi.

• Anonyymi

Joo, mutta hinnan erotuksella saa sen päivittäisen makaronipussin!

• Anonyymi

Kiitos ehdotuksesta, pitäisi ehkä kokeilla tuota Basmatin riisiä. Flora on vähän turhan kallista, mutta olen liian tottunut siihen, voisi varmaan joskus vähän vaihtaa niin sais enemmän ruokaa halvemmalla.

• Anonyymi

HEI
      Täällä 57 v työkyvyttömyys eläkeläinen, päivän ruoka lidl ostettu lihamakaroni laatikko veden kera

• Anonyymi

Tattaripuuroa neljä kertaa päivässä. Kyytipojaksi litra maitoa ja omenahilloa ja muutama banaani ja sianlihaa pikku siivu.

• Anonyymi

Sinä joku joka valehtelet täällä saaneensa vuosikausia valtavat määrät ruokaa, lastenvaippoja jne. muka ilmaiseksi. kaita tänne pari linkkiä, mistä sitä ilmaista ruokaa ja muuta saa.

Googletin hakusanalla alennuskuponki, eikä yhdenkään linkin takaa löytynyt ilmaista ruokaa. Vähän tavallista halvemmalla oli kaikenlaisia säilykkeitä kyllä tarjolla, mutta siinä se.

Eli linkkejä tänne. Jos et laita, niin siinä todiste, että valehtelet täällä.

• Anonyymi

Hetikö on muka valehtelua, jos SINÄ et osaa löytää mitään? Ensinnäkin kehoitan seuraamaan erilaisia "tarkan markan" blogeja ja tilaamaan sähköpostiin viimeisimmät vinkit erilaisiin säästämisiin.
        Alennuskoodit ja alennuskupongit voit tulostaa kotona omalla tulostimella, löydät ihan googlettamalla. Olen joskus laittanut kuvankin tänne saamistani ilmaisen ruuan kupongeista.
        Lastenruokaa ja vaippoja koskevat alennuskupongit saimme liittymällä yhteen klubiin, joka ei edellyttänyt muuta, kuin osoitetietojen antamisen, ei siis maksanut erikseen mitään. Lastenruoka maksoi hieman, mutta vaipat tulivat maksamaan vain muutaman euron koko aikana. Vaippojen kanssa oli hieman kikkailua, siis vaipat oli kyllä ihan tunnetun valmistajan Pampers valmistamia , mutta ne piti ostaa tietyissä (isoissa) pakkauksissa.
        En ala mitään teille tänne linkittelemään, jos ette osaa itse etsiä näillä vinkeillä ja olen jo neuvonut sen tv-ohjelman kaupallisislta kanavilta, jossa homma opetetaan tyhmemmällekin. Googlettamalla löydätte kaiken tarvitsemanne tähän asiaan!

rikkaidenkaveri

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hetikö on muka valehtelua, jos SINÄ et osaa löytää mitään? Ensinnäkin kehoitan seuraamaan erilaisia "tarkan markan" blogeja ja tilaamaan sähköpostiin viimeisimmät vinkit erilaisiin säästämisiin.
        Alennuskoodit ja alennuskupongit voit tulostaa kotona omalla tulostimella, löydät ihan googlettamalla. Olen joskus laittanut kuvankin tänne saamistani ilmaisen ruuan kupongeista.
        Lastenruokaa ja vaippoja koskevat alennuskupongit saimme liittymällä yhteen klubiin, joka ei edellyttänyt muuta, kuin osoitetietojen antamisen, ei siis maksanut erikseen mitään. Lastenruoka maksoi hieman, mutta vaipat tulivat maksamaan vain muutaman euron koko aikana. Vaippojen kanssa oli hieman kikkailua, siis vaipat oli kyllä ihan tunnetun valmistajan Pampers valmistamia , mutta ne piti ostaa tietyissä (isoissa) pakkauksissa.
        En ala mitään teille tänne linkittelemään, jos ette osaa itse etsiä näillä vinkeillä ja olen jo neuvonut sen tv-ohjelman kaupallisislta kanavilta, jossa homma opetetaan tyhmemmällekin. Googlettamalla löydätte kaiken tarvitsemanne tähän asiaan!

rikkaidenkaveri

Minä en ainakaan osallistu mihinkään kyselyihin netissä ja antamaan osoitetiedot, silloin alkaa puhelimyyjät soitella meinaan. On kokemusta :)

• Anonyymi

Minulla on Prepaid-liittymä ja puhelinkulut muutaman kympin vuodessa, eikä puhelinmyyjät häiritse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on Prepaid-liittymä ja puhelinkulut muutaman kympin vuodessa, eikä puhelinmyyjät häiritse.

Tuon prepaid liittymän olen myös kokenut oikein sopivaksi käyttää eikä tosiaan maksa vuodessa paljon. On kahdessa puhelimessa joista toinen vanha nokia ja toinen nokian retro. Netti liittymäksi voisi ottaa sen joka maksaa euron päivässä mutta en ole vielä selvittänyt miten toimii käytännössä. Onko kenellä käyttö kokemusta siitä?
        Tuntuu että täältä löytyy paljon vinekkejä.

• Anonyymi

Eikö voitaisi pitää tämä ketju vinkki palstana vaan jossa kerromme keinoistamme ja saamme vinkkiä ja neuvoa toisiltamme. Se tukee elämässä joka on vähän niukkaa ja pakko sanoa että myös yksinäistä kun menoihin ja varsinkin vaatteisiin ei liikene juuri mitään.
      Ei viitsitä kinata tai syytellä vaan voi jättää lukematta mikä ei miellytä. Sinä 57 v työkyvyttömyys eläkeläinen tule toki mukaan kokkamaan vähästä hyvää! Ehdota sinä mitä kokkaisimme maanantaina vaikka.

• Anonyymi

Kokkailin jauhelihakeittoa pari päivää sitten, tässä aineet ja hinta:

-perunat 1,8kg 1,09
        -jauheliha 400g 2,19
        -keittojuures 0,49
        -lihaliemikuutiot n.0,20
        yhteensä 3,97

Tämä riittää minulla n. neljäksi päiväksi ja lisäksi leipää, maitoa ja levitettä parilla eurolla niin eipä ole kallista, n.1,50/pv.

• Anonyymi

Taidampa tehdä kanssa jauhelihakeiton ni tuon jälkeen maistuu sitten taas broilerinkoivet.Jonkin verran suunnitelee mitä syö niin eipä kalliiksi tule.

• Anonyymi

Jääkaapissa on punaista maitoa purkki, niin laitanpa riisipuuron uuniin. Puuron kypsyessä keittelen mustikkakeiton viime kesäisistä mustikoista ja puuroa voi sitten syödä voi(margariini)silmällä tai mustikkakeitolla jälkiruoaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taidampa tehdä kanssa jauhelihakeiton ni tuon jälkeen maistuu sitten taas broilerinkoivet.Jonkin verran suunnitelee mitä syö niin eipä kalliiksi tule.

Hernekeitto on myös hyvä valinta, paljon proteiineja eikä maksa paljon.
        Keitän usein ison kattilan kerralla ja pakastan annoksina.
        Pari pussia herneitä ja pari kolme lihaliemikuutiota maksaa alle 2e ja tulee monta litraa keittoa.
        Jos on rahaa, voi siihen ruskistaa vaikka jauhelihaa tai lämmittäessä silputa lennkimakkaraa tai nakkia niin tulee vielä ruokaisampi.

• Anonyymi

Joskus on rahat ollut niin tiukalla, että kävin leipäjonossa. Joskus ei saanut kuin pelkkää leipää niin muistinpa lapsuudesta tutun leipäressun ja ei kun kokkaamaan. Äitini teki myös usein leipäkeittoa johon kiehautettiin maitoa, lisättiin ruisleipäkuutioita, suolaa ja hiukan voita. Kyllä silläkin nälkä lähti vaikka ei niitä vitamiineja hirveesti ollutkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokkailin jauhelihakeittoa pari päivää sitten, tässä aineet ja hinta:

-perunat 1,8kg 1,09
        -jauheliha 400g 2,19
        -keittojuures 0,49
        -lihaliemikuutiot n.0,20
        yhteensä 3,97

Tämä riittää minulla n. neljäksi päiväksi ja lisäksi leipää, maitoa ja levitettä parilla eurolla niin eipä ole kallista, n.1,50/pv.

Muista kumminkin tuoreet hedelmätkin. Ennen sanottiin että jos jokainen omena n päivässä söisi niin lääkäri rahasta takkinsa möisi. Niin terveellinen on omena. Mutta jauheliha keittoa alkoi nyt mieli tehdä!

• Anonyymi

Reilunkaupan banaanin vedin poskeen heti aamusta ja jotain pahanmakuista ligth colaa tarjoushintaan vielä tietenkin. Presidentti-kahvia pari kupposta. Sitten juhlaan kunniaksi vesin eteishallin seiniin sen lopullisen maalin. tyttären talolla vähän grillailtiin punaviinin kera. Lopuksi ähmin äitienpäivä kakkua äidilläni tietty.

• Anonyymi

Ruoka on yleensä hyvää ei siinä mitään. Joka päivä töitä teen. Ei ole rahasta kiinni mitä syö.

• Anonyymi

Joo U. S. A.
      On paljon kaupunkeja ole varmaa
      Amerikan suomalainen.
      Siellä niitä kuponkeja tosiaan riittäää

• Anonyymi

Ei minulle ainakaan tule mainosten mukana muita kuin jonkun Pizzerian alennuskuponkeja ja sittenkin ne on liian kalliita minulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei minulle ainakaan tule mainosten mukana muita kuin jonkun Pizzerian alennuskuponkeja ja sittenkin ne on liian kalliita minulle.

Meille on tullut monen alennuskupongit ja tulee edelleen, mutta pitää antaa osoitetiedot, että lähettävät kotiin. Niillä pizzakupongeilla ei voi edes pyyhkiä p#rsettä, kun kovaa paperia, kallista on vielä alennuksen jälkeenkin.
        Kyllä niitä kuponkeja täällä Suomessa riittää ja lisäksi saa niitä magneettijuovakortteja, jossa ladattuna 40€. Onhan näitä, millä ilmaiseksi saa, jos vaan osaa etsiä.
        Yhteenkin kauppaketjuun on saatu useamman kerran 300€ kuponki, kun vaan nimi/numerolöytyy kupongin jakajan listoilta, nimi ei siellä listalla maksa mitään, joku perhejäsen riittää. Kuponginjakaja ei välitä muusta, kuin vain nimi/numero löytyy. Niillä kupongeilla saa ostettua erilaisia vaatteita ja tarvikkeita, sen summan (300€) yli menevän joutuu maksamaan itse, rahaa ei saa takaisin, jos ostosumma jää alle 300€. Joten me ostetaan vaan aina ne 300€ ostokset tai vaan hieman yli, niin ei tarvii omaa rahaa tai ei kovin paljoa.
        Meille on tullut viimeiset 40 vuotta eräs ammattilehti (ilmaiseksi tietysti, kun täytin aikoinaan yhden kupongin) ja siellä lehden välissä on usein moneen paikkaan ilmaiset kupongit tai liput messuille (joista taas saa lisää ilmaista tarjontaa). Meillä ainakin tulee joskus enempi tätä ilmaista tarjontaa, mitä me ehditään käyttämään. Ilmaisia matkoja on pakko jättää käyttämättä, kun ei ehdi tai ei vaan natsaa muuten. Leipää saadaan ilmaiseksi niin paljon, että sitä jää paljon käyttämättä, annetaan joskus naapureille ja osalla lämmitän keskuslämmityskattilaa.

• Anonyymi

Herne keitto liha 4,54e kilo herneet 1,49 puoli kiloa jos ostaa niskaa kokonaisena 1,5 kg on hinta n.7,50 e ja herneet päälle 10 litran kattila ja suola mausteeks käy meri ja ruoka sitä sit vaan jatkaa vedellä itellä riittää just 5 päivää ja uutta liedelle kun loppuu joku pienempi söis viikonkin se tekee 2 e päivä ja kuitujakin tulee ja roteiinia nytkin 10 litraa keitettynä odottaa vaan köyhää näläkästä syöjää...Suosittelen KÖYHÄT.

• Anonyymi

Herneetkin maksaa 30kg säkki 14,99€, siitä keittelee monet hernekeitot. Ostan tarjouksesta karjalanpaistilihat, niistä saa hernekeittoon hyvät lihat, kun jauhan jauhelihaksi. Hieman porkkanaa vielä kuutioituna hernekeittoon, niin tulee hyvää.

• Anonyymi

Yleensä valmis jauheliha on halvempaa kuin karjalanpaisti, ainakin jos saa tarjouksesta "laputettuna". Ei kovinkaan monella taida olla lihamyllyä jolla jauhaa itse lihat. Herneitä ei kaupoissa ole säkeittäin joten täytyy tyytyä niihin pieniin pusseihin kun ei ole kulkuneuvoa millä niitä säkkiä lähtisi kauempaa etsimään ja hakemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä valmis jauheliha on halvempaa kuin karjalanpaisti, ainakin jos saa tarjouksesta "laputettuna". Ei kovinkaan monella taida olla lihamyllyä jolla jauhaa itse lihat. Herneitä ei kaupoissa ole säkeittäin joten täytyy tyytyä niihin pieniin pusseihin kun ei ole kulkuneuvoa millä niitä säkkiä lähtisi kauempaa etsimään ja hakemaan.

En osta valmista jauhelihaa, koska itse jauhettuna tiedän mitä jauhan. Lihamylly on halpa investointi, vanhan käsin veivattavan myllyn saa kirpparilta vitosella. Kunnollinen sähkökäyttöinen lihamylly maksaa muutaman kympin mm. Lidlin tarjouksissa.
        Itse ostan karjalanpaistilihat tarjouksesta laputettuna -50% ja jauhan ne jauhelihaksi.
        Herneet voi toki ostaa pienissä pusseissa kalliisti. Ison 30kg säkin saa tilattua markettiin, kun kysyy tavaratalopääliköltä. Kulkee fillarin tarakalla kotiin ihan hyvin. Ihan marketista ostin viimeksi oman hernesäkin.

• Anonyymi

Keitän hernekeittoa ehkä kerran kuukaudessa, eihän sitä joka päivä halua syödä, hintaa tulee n.1,80/kk. Miksi ihmeessä raahaisin kotiin 30kg herneitä yli kahden vuoden tarpeeksi, säästö on niin minimaalinen ettei viiti edes laskea. Kuka jaksaa pyöritellä kaupunkiasunnossa hernesäkkiä, kun nuo komerot ei niin suuria ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keitän hernekeittoa ehkä kerran kuukaudessa, eihän sitä joka päivä halua syödä, hintaa tulee n.1,80/kk. Miksi ihmeessä raahaisin kotiin 30kg herneitä yli kahden vuoden tarpeeksi, säästö on niin minimaalinen ettei viiti edes laskea. Kuka jaksaa pyöritellä kaupunkiasunnossa hernesäkkiä, kun nuo komerot ei niin suuria ole.

Perheitä on eri kokoisia ja ajattelin, kun tuolla edellä kerrottiin, että keitetään hernekeittoa kerralla 10 litran kattilallinen. Joten kyllä silloin kannattaa ostaa isommissa satseissa halvalla herneitä, jos kerran viikosssa keitetään 10 litran kattila hernekeittoa.
        Kyllä kuivat herneet säilyy hyvin ja tuo liittyy siihen strategiaan, että ruoka maksaa yhdelle henkilölle vain 200€ vuodessa. Silloin kannattaa varastoida hyvin säilyvää ruokaa isompiakin satseja.
        Meillä ainakin kerrostalossa on hyvät säilytyspaikat, missä voi säilyttää enempikin herneitä, linssejä, säilykkeitä ym. hyvin säilyvää ruokaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perheitä on eri kokoisia ja ajattelin, kun tuolla edellä kerrottiin, että keitetään hernekeittoa kerralla 10 litran kattilallinen. Joten kyllä silloin kannattaa ostaa isommissa satseissa halvalla herneitä, jos kerran viikosssa keitetään 10 litran kattila hernekeittoa.
        Kyllä kuivat herneet säilyy hyvin ja tuo liittyy siihen strategiaan, että ruoka maksaa yhdelle henkilölle vain 200€ vuodessa. Silloin kannattaa varastoida hyvin säilyvää ruokaa isompiakin satseja.
        Meillä ainakin kerrostalossa on hyvät säilytyspaikat, missä voi säilyttää enempikin herneitä, linssejä, säilykkeitä ym. hyvin säilyvää ruokaa.

Etkös sanonut asuvasi syrjäseudulla rintamiesomakotitalossa? Vai joko muutit kerrostaloon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkös sanonut asuvasi syrjäseudulla rintamiesomakotitalossa? Vai joko muutit kerrostaloon?

Asun syrjäseudulla vanhassa rintamamiestalossa, mutta meillä on sijoitusasuntoja mm. kerrostalossa, missä on ihan hyvät tilat säilyttää. On verkkovarasto ja entinen kylmäkellari. Kylmäkellarissa ei ole enään kylmäkoneet toiminnassa taloyhtiön päätöksellä, mutta siellä voi hyvin säilyttää hyvin säilyvää ruokaa, onhan tilat tarkoitettu elintarvikkeiden säilytykseen.
        Eli en ole muuttanut vielä kerrostaloon. Sekin aika tosin saattaa vielä tulla ja siksi meillä on nämä asunnot hankittuna, että voidaan sitten eläkkeelle jäädessä valita, että asutaanko vielä täällä syrjäseudulla, vaiko lähempänä palveluita. Vuokralaiset maksaa nämä asunnot meille vuokrilla. Jos jäämme tänne syrjäseudulle asumaan, saamme mukavasti aikanaan vuokratuloa, nythän vuokrat menevät lainanhoitoon.

syrjäseudunasukki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietysti jos tarvitaan suurkeittiön tarpeet niin kannattaa ostaa sen mukaan, mutta yksin asuvalle eläkeläiselle riittää kymmenen litraa kuukaudeksi vaikka söisi pelkästään sitä.
        30kg kestäisi minulla ainakin 2 vuotta niin en näe mitään järkeä varastoida muutaman euron takia.

• Anonyymi

"Sinä joku joka valehtelet täällä saaneensa vuosikausia valtavat määrät ruokaa, lastenvaippoja jne. muka ilmaiseksi. Laita tänne pari linkkiä, mistä sitä ilmaista ruokaa ja muuta saa. Googletin hakusanalla alennuskuponki, eikä yhdenkään linkin takaa löytynyt ilmaista ruokaa. Vähän tavallista halvemmalla oli kaikenlaisia säilykkeitä kyllä tarjolla, mutta siinä se.Eli linkkejä tänne. Jos et laita, niin siinä todiste, että valehtelet täällä."

RIKKAIDENKAVERILTA TULI TÄLLÄNEN VASTAUS:

"Hetikö on muka valehtelua, jos SINÄ et osaa löytää mitään? Ensinnäkin kehoitan seuraamaan erilaisia "tarkan markan" blogeja ja tilaamaan sähköpostiin viimeisimmät vinkit erilaisiin säästämisiin.
      En ala mitään teille tänne linkittelemään, jos ette osaa itse etsiä näillä vinkeillä ja olen jo neuvonut sen tv-ohjelman kaupallisislta kanavilta, jossa homma opetetaan tyhmemmällekin. Googlettamalla löydätte kaiken tarvitsemanne tähän asiaan!"

ELI RIKKAIDEN KAVERI SIIS VALEHTELEE

• Anonyymi

Ei valehtele, ette vaan osaa etsiä mitään. Kait teitä nyt viiksettää, kun ette osaa itse etsiä mitään ilmaista.
        Nuo ilmaiset vaipat on tarjolla jokaiselle, joka vain viitsii niitä hakea. Vaan kuka nyt tänne alkaa mitää linkkiä teille urpoille laittamaan, kun kaiken saa rautalangasta vääntää!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei valehtele, ette vaan osaa etsiä mitään. Kait teitä nyt viiksettää, kun ette osaa itse etsiä mitään ilmaista.
        Nuo ilmaiset vaipat on tarjolla jokaiselle, joka vain viitsii niitä hakea. Vaan kuka nyt tänne alkaa mitää linkkiä teille urpoille laittamaan, kun kaiken saa rautalangasta vääntää!!

Rikkaidenkaverin väitteet on vailla todistuspohjaa niin kauan kuin hän kieltäytyy laittamasta linkkejä tänne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rikkaidenkaverin väitteet on vailla todistuspohjaa niin kauan kuin hän kieltäytyy laittamasta linkkejä tänne.

Linkkejä ei välttämättä haluta jakaa täällä. Tuon voi jakaa aiheeseen liittyen, koska et itse osaa neuvoista huolimatta sitä etsiä. https://www.tarkkamarkka.com/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Linkkejä ei välttämättä haluta jakaa täällä. Tuon voi jakaa aiheeseen liittyen, koska et itse osaa neuvoista huolimatta sitä etsiä. https://www.tarkkamarkka.com/

"Tulostettavia kuponkeja".
        Ei kuulosta nykyajalta. Miksi jotain koodeja pitäisi vielä tulostaa, minkä takia kaupat roskiin meneviä keräilisivät paperilappuha ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kuulosta nykyajalta. Miksi jotain koodeja pitäisi vielä tulostaa, minkä takia kaupat roskiin meneviä keräilisivät paperilappuha ?

Ilmeisesti olet ihan pihalla tosiaan tuosta maksutavasta! Kaupat ei todellakaan kerää niitä koodeja roskiin, koska saavat itse niitä vastaan rahansa myydyistä tuotteista. Koodit luetaan viivakoodilukijalla (joskus pitää näpytellä numeroina). Kerroin tuolla jo aiemmin, kuinka meille on käynnyt aika usein (mm. Citymarketissa), että koneet tilttaa, mutta aina on löytynyt ystävällistä henkilökuntaa paikalle auttamaan kassahenkilöä koodien syöttämisessä. Jos olet katsonut tuon opetusohjelman kaupalliseslta tv-kanavalta, tietäisit, että miten ne koodit luetaan kaupan kassalla ja miten niiden koodien kanssa tulee joskus ongelmia, joita joudutaan henkilökunnan toimesta ratkomaan. Sekin näytetään ohjelmassa!
        Kauppiaat tekevät tätä mielellään, koska he saavat tosiaan rahansa, vaikka asiakas ei välttämättä maksa lainkaan rahaa kassalla muussa muodossa, kuin noilla alennuskupongeilla.
        Kassakoneen näytölle tulee toki ensin ostoksistasi suuri summa, jota sitten lähdetään pienentämään syöttämällä viivakoodeja lukijaan, yleensä loppusumma on aika vaatimaton tuon operaation jälkeen, muutamia euroja. Sama systeemi toimii muuallakin maailmassa. Suomessa vähempi ja siksi monessa kaupassa kassahenkilöt ovat hieman pallo hukassa sen systeemin kanssa. Me on ostettu vuosia näillä erilaisilla kupongeilla ja siksi meille on tullut tutuiksi ne kassahenkilöt, jotka sen systeemin osaavat (etenkin Citymarketissa), että menemme ostoksiemme kanssa mieluusti tutun henkilön kassalle, jos hän vain on työvuorossa, niin homma toimii. Monasti sanomme vielä kassalla meidän jälkeemme kassalle tulleille asiakkaille, että kannattaa valita toinen kassa, että tässä nyt voi mennä aikaa.
        Tämä ei siis ole mitään valehtelua tai muuten puppua ja jos joku teistä nyt sattuu olemaan ollut meidän perässämme kaupan kassalla, kun olemme tehneet näitä kuponkiostoksia, niin voitte uskoa jos olette jäänneet sinne meidän jälkeemme varoituksistamme huolimatta, että aikaa on joskus mennyt. Jos kassahenkilö on aiemmin tehnyt tuota alennuskoodien syöttämistä kassaan, niin silloin ei mene paljoakaan aikaa. Sen vuoksi pyrimme keräämään niitä alennuskoodeja enemmän ja keskittämään ostoksiamme suurempaan erään, jolloin niitä kassatapahtumia ei tule niin paljoa kaupan henkilökunnalle ja tuttu kassahenkilö hoitaa homman nopeasti.
        Vuosien varrella olemme kyllä oppineet hyvin ne kauppaliikkeet, missä homma toimii hyvin ja tietysti ne kassahenkilöt. Monta kertaa kuitenkin käy, että henkilökunta joutuu soittamaan omille tukihenkilöilleen ongelmatilanteissa, koska tämä tälläinen ostosten tekeminen ei ole kuitenkaan niin kovin yleistä (sen huomaa täälläkin kommenteista) ja siitä ei ole kokemusta.

rikkaidenkaveri

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulostetaanhan lentoliputkin nykyään kotona omalla tulostimella, jotka sitten lähtöselvityksessä tarkistetaan. Ei siinäkään ole mitään ihmeellistä ja jos olet ostanut lentosi hyväksytysti vaikka miten pienellä summalla, ei siitäkään tule mitään ongelmaa. Halvimmat lennotkin mitkä olen löytänyt omakohtaisesti alle 8€, mistä saa tulostaa liput kotona. Joten ei mitään ihmeellistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulostetaanhan lentoliputkin nykyään kotona omalla tulostimella, jotka sitten lähtöselvityksessä tarkistetaan. Ei siinäkään ole mitään ihmeellistä ja jos olet ostanut lentosi hyväksytysti vaikka miten pienellä summalla, ei siitäkään tule mitään ongelmaa. Halvimmat lennotkin mitkä olen löytänyt omakohtaisesti alle 8€, mistä saa tulostaa liput kotona. Joten ei mitään ihmeellistä.

Miksi joka ketju pitää saastuttaa kinaamisella. Maailma on täynnä asioita joita emme tarvitse, saa niitä sitten rahalla tai kupongilla, jonka joku muu kustantaa.
        Lentäminen on yksi pahimmista saastuttajista, vaikka lippu olisi ilmainen. Ihminen etsii omaa hyväänsä kaikessa. Köyhät saastuttavat maataan vähiten mutta rikkaat maat tekevät ne kaatopaikoiksi meidän jätteillemme. Varastettuaan ensin luonnonvarat. Kun ihmiset alkavat vaatia omaansa, puhutaan kapinoimisesta. Kulutuksella turha rehennellä vaikka halvalla saisikin. Lapsilleni olen käyttänyt kangasvaippoja ja niiden pesuun kotimaista mäntysuopaa joka on edullista ilman kuponkejakin.
        Mukavampi olisi pysytellä aiheessa ja keskustella edullisesta ruoasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä kohtaa linkissäsi ohjeistetaan ilmaisesta ruuasta:

Ruokaostokset ovat yksi kotitalouksien suurimmista menoeristä. Fiksulla ruokaostoksen tekemisellä voit kuitenkin pystyä alentamaan ruokamenojasi jopa 30 % kuukaudessa. Nelihenkisellä perheellä tämä voi tarkoittaa yli sadan euron kuukausittaisia säästöjä.

Perusvinkit ruokaostoksille

Käyn tässä osiossa läpi tärkeimmät perusvinkit ruokaostoksissa säästämiseen. Näiden vinkkien noudattamista voi suositella aina ja kaikille ostoksilla käydessä.

Unohda merkkiuskollisuus

Älä ole uskollinen tuotemerkeille. Tarpeeton merkkiuskollisuus maksaa sinulle ylimääräistä rahaa.

Useimmista tuotteista on valittavana neljä vaihtoehtoa: premium-tuotemerkki, valmistajan tuotemerkki, kaupan oma tuotemerkki ja halpamerkki.

Kokeile aina välillä valita astetta halvempi tuote. Jos normaalisti ostat esimerkiksi Saarioisen pinaattilettuja, kokeile välillä Pirkan pinaattilettuja. Jos et huomaa esimerkiksi ruoan laadussa mitään eroa, pitäydy halvemmassa tuotemerkissä.

Monelle ihmiselle tulee yllätyksenä, että esimerkiksi Pirkka-einekset ovat usein Saarioisen valmistamia ja ainoastaan eri pakkaukseen pakattuja. Sama pätee mm. Rainbow, Euroshopper ja First Price tuotemerkkeihin. Tavalliselle kuluttajalle tämä voi olla käsittämätöntä ymmärtää ja siksi he eivät sitä usein edes usko.

Tämä on kuitenkin vain tapa, jolla kaupat maksimoivat omia voittojaan. Markkinoinnissa tätä käytäntöä kutsutaan nimellä hintadifferointi. Kuten monet muutkin kauppojen käytännöt, perustuu tämäkin ilmiö tarkkoihin tieteellisiin tutkimuksiin.

Kaupan tuotemerkkejä ostamalla voit säästää kymmeniä prosentteja kuukausittaisessa ruokalaskussasi.

Osta ruokasi irtomyynnistä

Valmiiksi pakatut tuotteet ovat yleensä irtomyyntituotteita kalliimpia. Erityisesti mausteita ja hedelmiä ostaessa on mahdollista säästää huomattavasti ostamalla ne irtomyynnistä.

Mausteet saa yleensä halvimmalla irtomyyntiin erikoistuneista liikkeistä. Kotikaupungissani Hämeenlinnassa tällainen liike on nimeltään Punnitse & Säästä ja se myy mausteita suoraan muovipussiin. Olen huomannut, että tuolla mausteet ovat kilohinnaltaan huomattavasti kaupan hintoja edullisempia. Mikäli ostat mausteesi kaupasta, kannattaa suosia täyttöpusseja. Näissä kilohinta voi olla jopa alle puolet lasipurkkiin verrattuna.

Täyttöpussit- ja pakkaukset ovat huomattavasti edullisempia myös kaakaota ja esimerkiksi suodatinpaperia ostaessa.

Myös hedelmät ja juurekset ovat yleensä halvimpia irtomyynnistä ostettuna. Eräs kauppojen nykyään usein käyttämä kikka on pakata hedelmät 500 gramman rasioihin. Kaupassa voikin sitten lukea vierekkäin hintoina “Luumut 1,69 €” ja “Luumut 1,89 €”. Halvempi hinta on kuitenkin puolelle kilolle rasiassa olevia hedelmiä ja kalliimpi hinta kilolle hedelmiä. Luonnollisesti puolet 1,89 eurosta on kuitenkin alle 1,69 euroa.

Tarkasta kuittisi

Tätä ohjetta tuskin tarvitsee perustella. Luottamus on hieno asia, mutta Suomestakin löytyy isojen kauppaketjujen kauppoja, jotka jättävät toistumatta kirjaamatta hyllyn reunojen tarjoushinnat kassajärjestelmiin.

Toisaalta löytyy joitakin kunniallisia kauppiaita, jotka antavat sinulle tuotteen ilmaiseksi, mikäli sinulta perittiin siitä kassalla aluksi väärä hinta. Tarkasta siis aina kuittisi.

Vertaile ruokakauppojen hintoja ja asioi juuri sinulle halvimmassa kaupassa

Ruokakauppojen hintojen vertaileminen kuulostaa helpolta, mutta on käytännössä hankalaa. Onneksi tähän on joitakin perusohjeita.

VÄLTÄ PIENIÄ MARKETTEJA

Vältä ruokaostoksen tekemistä pienissä, jatkuvasti auki olevissa kaupoissa. Näitä ovat esimerkiksi Neste-huoltoasemien yhteydessä olevat K-kaupat, Siwat ja ABC-liikennemyymälät. Ylimääräinen aukioloaika maksaa kaupoille rahaa kasvaneina palkkoina ja se näkyy tuotteiden hinnoissa. Ruokaostoksesi ovat näissä kaupoissa keskimäärin 20-30 % kalliimpia kuin tavallisessa supermarketissa.

LIDL ON YLEENSÄ HALVIN

Kuluttajajärjestöjen tutkimuksissa Lidlin ruokakorin hinnat ovat noin 30 % muita kauppaketjuja halvempia. Lidl ei kuitenkaan välttämättä ole sinulle edullisin kauppa. Muista laskea mukaan myös kaupassa käymisen kustannukset. Jos oman kotikaupunkisi Lidl sijaitsee kahdeksan kilometrin päässä moottoritien varrella, voi lähikaupassa käyminen tulla edullisemmaksi.

TEE OSTOKSIEN HINTAKIRJA

Ihmiset ovat tapojensa orjia ja ostoslistamme on yleensä joka päivä hyvin samankaltainen. Ostoksien hintakirja hyödyntää tätä. Säästä kaikki ruokakauppojen kuittisi. Käy kerran viikossa tai vaikka kerran kuukaudessa eri ruokakaupassa kuin normaalisti. Vertaa sitten vanhojen kuittien perusteella, oliko tämä eri kauppa edullisempi kuin yleensä käyttämäsi.

Vertaile yksikköhintoja

Kaupassa ollessa ei kannata vertailla suoraan tuotteiden hintoja vaan eri tuotteiden yksikköhintoja. Tuotteiden pakkauskoot vaihtelevat, joten yksikköhinnat antavat parhaan käsityksen tuotteen todellisesta hinnasta.

Yksikköhintoja ovat tuotteiden varsinaisen hinnan vieressä pienellä kirjoitetut kilo- ja litrahinnat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruokaostokset ovat yksi kotitalouksien suurimmista menoeristä. Fiksulla ruokaostoksen tekemisellä voit kuitenkin pystyä alentamaan ruokamenojasi jopa 30 % kuukaudessa. Nelihenkisellä perheellä tämä voi tarkoittaa yli sadan euron kuukausittaisia säästöjä.

Käyn tässä osiossa läpi tärkeimmät perusvinkit ruokaostoksissa säästämiseen. Näiden vinkkien noudattamista voi suositella aina ja kaikille ostoksilla käydessä.

Unohda merkkiuskollisuus

Älä ole uskollinen tuotemerkeille. Tarpeeton merkkiuskollisuus maksaa sinulle ylimääräistä rahaa.

Useimmista tuotteista on valittavana neljä vaihtoehtoa: premium-tuotemerkki, valmistajan tuotemerkki, kaupan oma tuotemerkki ja halpamerkki.

Kokeile aina välillä valita astetta halvempi tuote. Jos normaalisti ostat esimerkiksi Saarioisen pinaattilettuja, kokeile välillä Pirkan pinaattilettuja. Jos et huomaa esimerkiksi ruoan laadussa mitään eroa, pitäydy halvemmassa tuotemerkissä.

Monelle ihmiselle tulee yllätyksenä, että esimerkiksi Pirkka-einekset ovat usein Saarioisen valmistamia ja ainoastaan eri pakkaukseen pakattuja. Sama pätee mm. Rainbow, Euroshopper ja First Price tuotemerkkeihin. Tavalliselle kuluttajalle tämä voi olla käsittämätöntä ymmärtää ja siksi he eivät sitä usein edes usko.

Tämä on kuitenkin vain tapa, jolla kaupat maksimoivat omia voittojaan. Markkinoinnissa tätä käytäntöä kutsutaan nimellä hintadifferointi. Kuten monet muutkin kauppojen käytännöt, perustuu tämäkin ilmiö tarkkoihin tieteellisiin tutkimuksiin.

Kaupan tuotemerkkejä ostamalla voit säästää kymmeniä prosentteja kuukausittaisessa ruokalaskussasi.

Valmiiksi pakatut tuotteet ovat yleensä irtomyyntituotteita kalliimpia. Erityisesti mausteita ja hedelmiä ostaessa on mahdollista säästää huomattavasti ostamalla ne irtomyynnistä.

Mausteet saa yleensä halvimmalla irtomyyntiin erikoistuneista liikkeistä. Kotikaupungissani Hämeenlinnassa tällainen liike on nimeltään Punnitse & Säästä ja se myy mausteita suoraan muovipussiin. Olen huomannut, että tuolla mausteet ovat kilohinnaltaan huomattavasti kaupan hintoja edullisempia. Mikäli ostat mausteesi kaupasta, kannattaa suosia täyttöpusseja. Näissä kilohinta voi olla jopa alle puolet lasipurkkiin verrattuna.

Täyttöpussit- ja pakkaukset ovat huomattavasti edullisempia myös kaakaota ja esimerkiksi suodatinpaperia ostaessa.

Myös hedelmät ja juurekset ovat yleensä halvimpia irtomyynnistä ostettuna. Eräs kauppojen nykyään usein käyttämä kikka on pakata hedelmät 500 gramman rasioihin. Kaupassa voikin sitten lukea vierekkäin hintoina “Luumut 1,69 €” ja “Luumut 1,89 €”. Halvempi hinta on kuitenkin puolelle kilolle rasiassa olevia hedelmiä ja kalliimpi hinta kilolle hedelmiä. Luonnollisesti puolet 1,89 eurosta on kuitenkin alle 1,69 euroa.

Tarkasta kuittisi

Tätä ohjetta tuskin tarvitsee perustella. Luottamus on hieno asia, mutta Suomestakin löytyy isojen kauppaketjujen kauppoja, jotka jättävät toistumatta kirjaamatta hyllyn reunojen tarjoushinnat kassajärjestelmiin.

Toisaalta löytyy joitakin kunniallisia kauppiaita, jotka antavat sinulle tuotteen ilmaiseksi, mikäli sinulta perittiin siitä kassalla aluksi väärä hinta. Tarkasta siis aina kuittisi.

Ruokakauppojen hintojen vertaileminen kuulostaa helpolta, mutta on käytännössä hankalaa. Onneksi tähän on joitakin perusohjeita.

VÄLTÄ PIENIÄ MARKETTEJA

Vältä ruokaostoksen tekemistä pienissä, jatkuvasti auki olevissa kaupoissa. Näitä ovat esimerkiksi Neste-huoltoasemien yhteydessä olevat K-kaupat, Siwat ja ABC-liikennemyymälät. Ylimääräinen aukioloaika maksaa kaupoille rahaa kasvaneina palkkoina ja se näkyy tuotteiden hinnoissa. Ruokaostoksesi ovat näissä kaupoissa keskimäärin 20-30 % kalliimpia kuin tavallisessa supermarketissa.

LIDL ON YLEENSÄ HALVIN

Kuluttajajärjestöjen tutkimuksissa Lidlin ruokakorin hinnat ovat noin 30 % muita kauppaketjuja halvempia. Lidl ei kuitenkaan välttämättä ole sinulle edullisin kauppa. Muista laskea mukaan myös kaupassa käymisen kustannukset. Jos oman kotikaupunkisi Lidl sijaitsee kahdeksan kilometrin päässä moottoritien varrella, voi lähikaupassa käyminen tulla edullisemmaksi.

TEE OSTOKSIEN HINTAKIRJA

Ihmiset ovat tapojensa orjia ja ostoslistamme on yleensä joka päivä hyvin samankaltainen. Ostoksien hintakirja hyödyntää tätä. Säästä kaikki ruokakauppojen kuittisi. Käy kerran viikossa tai vaikka kerran kuukaudessa eri ruokakaupassa kuin normaalisti. Vertaa sitten vanhojen kuittien perusteella, oliko tämä eri kauppa edullisempi kuin yleensä käyttämäsi.

Vertaile yksikköhintoja

Kaupassa ollessa ei kannata vertailla suoraan tuotteiden hintoja vaan eri tuotteiden yksikköhintoja. Tuotteiden pakkauskoot vaihtelevat, joten yksikköhinnat antavat parhaan käsityksen tuotteen todellisesta hinnasta.

Yksikköhintoja ovat tuotteiden varsinaisen hinnan vieressä pienellä kirjoitetut kilo- ja litrahinnat.

Rikkaidenkaveri on väittänyt saavansa merkittäviä määriä ruokaa ilmaiseksi. Vaan linkit, jotka tuollaisen vahvistaisivat, puuttuvat edelleen.

Pikkuisen alkaa kinastuttamaan rikkaidenkaverin valehtelu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rikkaidenkaveri on väittänyt saavansa merkittäviä määriä ruokaa ilmaiseksi. Vaan linkit, jotka tuollaisen vahvistaisivat, puuttuvat edelleen.

Ei niitä linkkejä tänne kukaan ala jakamaan. Itse ne pitää löytää, usko jo urvelo! Jos et osaa googlettaa ja etsiä itse, niin on sinun häpeä.

kvg

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka sitten lienee jakoi tuon linkin https://www.tarkkamarkka.com/ minä ainakin tilasin sieltä sähköpostiini viimeisimmät linkit. Ilmeisesti sinulla ei ole kaikki muumit laaksossa tai et ole penaalin terävin kynä, jos et osaa niitä linkkejä etsiä, vaikka sinulle täällä rautalangasta väännetään.
        Juju on niissä linkeissä, että pitää toimia HETI, eli ei niitä vanhoja linkkejä kannata täällä alkaa jakamaan.
        Tiedän sen vaippajutun, mitä täällä on esitetty. Siinäkin on vielä sellainen juttu, että se on kaksivaiheinen juttu, että saa ne ilmaiset vaipat, mutta toimii. Olisiko jossain vauva.fi palstalla jo neuvottu aikanaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka sitten lienee jakoi tuon linkin https://www.tarkkamarkka.com/ minä ainakin tilasin sieltä sähköpostiini viimeisimmät linkit. Ilmeisesti sinulla ei ole kaikki muumit laaksossa tai et ole penaalin terävin kynä, jos et osaa niitä linkkejä etsiä, vaikka sinulle täällä rautalangasta väännetään.
        Juju on niissä linkeissä, että pitää toimia HETI, eli ei niitä vanhoja linkkejä kannata täällä alkaa jakamaan.
        Tiedän sen vaippajutun, mitä täällä on esitetty. Siinäkin on vielä sellainen juttu, että se on kaksivaiheinen juttu, että saa ne ilmaiset vaipat, mutta toimii. Olisiko jossain vauva.fi palstalla jo neuvottu aikanaan.

Älä välitä, se tahallaan sinua kiusaa ja teettää selvityksiä. Ostakoon ilman kuponkia. Tarkkamarkka on tuttu mutta luullut että se on lopetettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä välitä, se tahallaan sinua kiusaa ja teettää selvityksiä. Ostakoon ilman kuponkia. Tarkkamarkka on tuttu mutta luullut että se on lopetettu.

Joo, tää yksi häirikkö on oikeastaan aika hauska täällä, yleensä ihan ulkona kaikesta, ei osaa etsiä mitää itse ja valmiille pitäisi aina päästä. Yleensä syyttää kaikkia valehtelijoiksi, kun ei itse tiedä mistään mitää.
        Niitä "tarkan markan " juttuja on muitakin, minulle tulee niitä sähköpostiin aina silloin tällöin. Samoin seuraan muutamaa blogia, yksi matkailublogi on aika hyvä, siinä todellinen maailmanmatkaaja antaa aina vinkkejä. Köyhäkin pystyy niillä ohjeilla matkustelemaan.
        Netti on kyllä hyvä keksintö, paljon löytyy asiallista tietoa, jos vaan viitsii etsiä. Tässä vähän aikaa sitten tarvitsin yhtä varaosaa, olisi maksanut liikkeessä yli 700€, minulle aivan liikaa. Hieman googlettelin ja löysin ihan sattumalta yhden paikan, mistä sen osan sai ostaa n. 20€, tosin toimituskuluja tuli melkein toinen mokoma, mutta jäi kuitenkin alle 40€ koko juttu ja mikä parasta alkuperäinen varaosa!
        Toinen juttu sattui, kun vanha automme oli huollossa ja kukaan ei muistanut radion koodia, joten radio meni mykäksi. Merkkiliikkeessä tuo koodi tietty maksoi maltaita, joten ei tullut kysymykseenkään maksaa mahdottomia siitä koodista. Liettuasta olisi koodin saannut 20€, mutta epäilin menettäväni vain rahani. Lopulta googletus toi tuloksen ja löysin linkin radion koodiin täysin ilmaiseksi. Ei löytynyt ihan helpolla, mutta lopulta koodi oli helppo ratkaista ja netistä löytyi ohjeet muutkin ohjeet ilmaiseksi.

Joten minunkin puolestani tuo häirikkö saa ostella ilman kuponkeja ostoksensa ja maksakoon niistä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Unohda merkkiuskollisuus

Tarkasta kuittisi

VÄLTÄ PIENIÄ MARKETTEJA

LIDL ON YLEENSÄ HALVIN

TEE OSTOKSIEN HINTAKIRJA

Vertaile yksikköhintoja

voi hyvät hyssykät mikä torvi olet. tuota kautta saa tiedon niihin linkkeihin. linkkejä suoraan ei täällä ala jakamaan kukaan. jos joku jakaa linkin, niin ne ovat menneet, kun sinä sinne ehdit ja syytät taas ettei linkki enään toimi. ding ding.

• Anonyymi

Rikkaidenkaveri seli-seli-selittää ja vastaa itse itselleen. Kiva kun edes joku komppaa valehtelijaa.

Rikkaidenkaveri on väittänyt saavansa merkittäviä määriä ruokaa ilmaiseksi.

Vaan linkit, jotka tuollaisen vahvistaisivat, puuttuvat edelleen.

• Anonyymi

Lihapyöryköitä (7% lihaa) ja makaronia. Pyörykät söin matkalla kaljakauppaan.

Makaryyneistä teimme nisti-pataa muiden hörhöjen kanssa.

Vapauttakaa Myllyn Paras, Vangitkaa Torino!

• Anonyymi

Jauhelihan voi itse tehdä mutta vähän se on sotkuista hommaa ja hiukan menee lihaa hukkaan. Itse ostan 700 gr pakkauksia ja jos en tee valmista mureketta niin sitten pakastan pikku myttynä noin 100 gr. Keksin laittaa mureke taikinaan mukaan keitettyä linssiä ja siitäpä tulee ravitseva pötikkä uunivuokassa mutta pihvinä jos paistaa niin tahtoo hajota. Maku on hyvä. Sipulia menee paljon kun se on halpaa ja joskus riittää ihan vaan keitetyt perunat ja voissa paistettu sipuli ateria. Jos olisikin enenpi rahaa käytössä niin enää en luopuisi tästä tavasta laittaa ruoka halvalla. Kuka tottunut valmisruokaan sen suussa se on hyvää mutta joku outo sivumaku niissä on mielestäni, kaikissa sama? mutta tottuisi siiehnkin kai.

• Anonyymi

Lihamureketaikinaa voi "jatkaa" monella eri tavalla. Sienet on todella hyvä lisä tai vaikkapa pakaste herne-maissi-paprika. Vanha hyvä ohje on laittaa sisään keitettyjä kananmunia, ohjeita löytyy netistä paljon.

• Anonyymi

Aamulla kaurapuuroa ja kananmuna.
      Päivällä hernekeittoa, ruisleipää, jälkiruokana jogurttia.
      Illalla kahvit ja keksi.

• Anonyymi

Tuossakin ruokavaliossa on paljon puutteita. Vihannekset ja hedelmät puuttuvat täysin, viljaa syödään jatkuvasti.

Mikähän se jugurtti on, joku valmiiksi maustettu sokeripommi varmaan?

Hernekeitossa ja kananmunassa on paljon proteiinia, joten siitä plussaa.

• Anonyymi

Porkkanoita, omenoita, banaani, näistä teen usein sosetta.
        JOGURTTI oikein kirjoitettuna, että saan lääkkeet nielaistua.

• Anonyymi

Aamulla kaurapuuro ja lasillinen vettä sekä lopuksi kahvi. Päivällä keitin riisiä ja tein kanakastikkeen, sitä sitten leipomosta ostetun ruisleivän kera sekä juomana vesi...
      Myöhemmin mukillinen kahvia ja appelsiini.. Iltapalaksi pari leipäsiivua päällä rasvaa ja juomana mukillinen teetä.

• Anonyymi

Virallisiin ravintosuosituksiin verrattuna todella puutteellinen ruokavalio!!! Puutostila uhkaa, jos noin syö pitkään!!! Mutta varmaan tulee halvaksi ;D

Liikaa viljaa.

Ei tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä.

Liian vähän proteiinia.

Liian vähän kalsiumia.

Kaurapuuro on ok. Maitotaloustuotteet puuttuvat täysin. Proteiinia vain yhdestä kanakastikkeesta. Voi vain kuvitella, kuin monta grammaa kanaa siinä mahtaa olla. Riisi on paljon huonompaa ravintoarvoltaan kuin esim. peruna. Yksi appelsiini ei riitä - pitää olla vähintään 5 kourallista / puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä. Hirveää leivän puputtamista ja vielä ilman järkevää leivänpäälistä. Leivän päällä varmaan vain jotain tarjousrasvaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Virallisiin ravintosuosituksiin verrattuna todella puutteellinen ruokavalio!!! Puutostila uhkaa, jos noin syö pitkään!!! Mutta varmaan tulee halvaksi ;D

Liikaa viljaa.

Ei tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä.

Liian vähän proteiinia.

Liian vähän kalsiumia.

Kaurapuuro on ok. Maitotaloustuotteet puuttuvat täysin. Proteiinia vain yhdestä kanakastikkeesta. Voi vain kuvitella, kuin monta grammaa kanaa siinä mahtaa olla. Riisi on paljon huonompaa ravintoarvoltaan kuin esim. peruna. Yksi appelsiini ei riitä - pitää olla vähintään 5 kourallista / puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä. Hirveää leivän puputtamista ja vielä ilman järkevää leivänpäälistä. Leivän päällä varmaan vain jotain tarjousrasvaa.

Ei taida kaikki rikkaammatkaan syödä joka kerta pilkulleen suositusten mukaan saati me köyhät.
        Minusta tuo on kuitenkin parempi kuin eineslihapullat makaronin kanssa, eikä ruisleipä mikään huono valinta ole ja pari siivua leipää ei ole mielestäni mitään "puputtamista".
        Tämä keskustelu oli köyhien ruoanlaitosta, me joudumme joskus tinkimään ravintosuosituksista mutta hengissä pysytään, se on tärkeintä.
        Aika törkeää tulla arvostelemaan esim.kanan määrää kastikkeessa tai levitteen hintaa, jokainen syö sitä mihin on varaa, sinä voit hifistellä niin paljon kuin haluat!

• Anonyymi
      • Anonyymi

Niitä alennuskoodeja löytyy muualtakin ja monet kaupat lähettää asiakkailleen suoraan sähköpostiin alennuskoodit, josta voit tulostaa ne itse tai käyttää verkko-ostoksissa ne suoraan. Verkkokaupoista voi ostaa myös ruokaa ja käyttää alennuskoodit hyödyksi.
        Tämä palsta vakijurnu ei käytä mitään verkkokauppoja, eikä osaa googlettaa, eikä ota mitään tietoa muutenkaan vastaan, ei vastaa tuntemattomiin puheluihin, kirjoittelee vaan täällä.
        Ei kannata välittää hänestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niitä alennuskoodeja löytyy muualtakin ja monet kaupat lähettää asiakkailleen suoraan sähköpostiin alennuskoodit, josta voit tulostaa ne itse tai käyttää verkko-ostoksissa ne suoraan. Verkkokaupoista voi ostaa myös ruokaa ja käyttää alennuskoodit hyödyksi.
        Tämä palsta vakijurnu ei käytä mitään verkkokauppoja, eikä osaa googlettaa, eikä ota mitään tietoa muutenkaan vastaan, ei vastaa tuntemattomiin puheluihin, kirjoittelee vaan täällä.
        Ei kannata välittää hänestä.

En minäkään vastaa tuntemattomiin puheluihin dvs. puhelinmyyntipuheluihin ;) Enkä vastaa netin kyselyihin (jotka siis kalastelevat ihmisten s-posti ym. yhteystietoja) on näistä huonoja kokemuksia s-posti täyttyy roskapostista ja puhelinhäiriköt vaivaksi asti. Toi ale-kuponkikaveri on ilmiselvästi se tyyppi joka aina täällä hokee, että vuoden ruoat ostaa 200 €.

• Anonyymi

Vaan ilmaisen ruuan kuponkivinkkejä edelleen odotellaan turhaan.

"Alennuskoodit" linkistä löytää alennusta deittailuun, matkailuun, kosmetiikkaan jne. Vaan ei ruokaan. Sitä odotellessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minäkään vastaa tuntemattomiin puheluihin dvs. puhelinmyyntipuheluihin ;) Enkä vastaa netin kyselyihin (jotka siis kalastelevat ihmisten s-posti ym. yhteystietoja) on näistä huonoja kokemuksia s-posti täyttyy roskapostista ja puhelinhäiriköt vaivaksi asti. Toi ale-kuponkikaveri on ilmiselvästi se tyyppi joka aina täällä hokee, että vuoden ruoat ostaa 200 €.

Mina kyllä vastaan tuntemattomiin puheluihin, koska mistä voin tietää, että kuinka tärkeää asiaa soittajalla on. Kerrankin kaverini soitti tuntemattomasta numerosta ja oli sahannut sirkkelillä käteensä ja tarvitsi apua siinä hädässä. Ehdimme 20 minuutissa lähimpään terveyskeskukseen ja kaveri pelastui ja kädenkin lääkärit saivat jotenkin pelastettua.
        Toinen juttu minulla sattui, kun olin metsässä polttopuita keräämässä, minulle tuli soitto tuntemattomasta numerosta, vastasin siihen ja kuinka ollakaan se soitto tiesi minulle uuden Mersun verran rahaa . Uutta Mersua en silloin ostanut, vaan ostin sillä rahalla yhden asunnon. Lisäksi sain vielä muutakin, josta aikanaan perilliseni pääsevät tekemään tiliä melkoisesti. Ajan edelleen 15 vuotta vanhalla ranskalaisella autolla.

Nuo alekupongit on ihan hyvä juttu, minäkin käytän niitä aika usein. En oikein ymmärrä, että mikä niissä on niin vaikeaa. Minusta parhaita ovat ne magneettijuovakortit, joita saa yleensä S-ryhmään ja Tokmannille, kun niillä voi ostaa kätevästi. Joskus joistakin kampanjoista saa plussapisteitä, mutta pitää olla plussakortin numero ilmoittaa. Jos saa 40000 plussapistettä ilman mitää, niin kyllä sillä kummasti ruokaa ostaa. Kyllä ne minulle kelpasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaan ilmaisen ruuan kuponkivinkkejä edelleen odotellaan turhaan.

"Alennuskoodit" linkistä löytää alennusta deittailuun, matkailuun, kosmetiikkaan jne. Vaan ei ruokaan. Sitä odotellessa.

Onko sulla nyt kaikki kunnossa siellä? Vastahan tuossa edellakin kerrottiin, että on tarjolla plussapisteitä ilman mitään. Niillä ostaa ruokaa kummakseen. Sinulla vaan pitää olla se plussakortin numero ilmoittaa, muuten ei saa. Ne tarjoukset tulee ja menee, ei niihin voi kukaan linkkiä täällä jakaa sinulle. Kyttää se tv-ohjelma, kait se uusintana joskus tulee, että osaat sinäkin ostella ruokaakin ilmaiseksi.

köyhävoiollamuttatarviiko-ollatyhmäkin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sulla nyt kaikki kunnossa siellä? Vastahan tuossa edellakin kerrottiin, että on tarjolla plussapisteitä ilman mitään. Niillä ostaa ruokaa kummakseen. Sinulla vaan pitää olla se plussakortin numero ilmoittaa, muuten ei saa. Ne tarjoukset tulee ja menee, ei niihin voi kukaan linkkiä täällä jakaa sinulle. Kyttää se tv-ohjelma, kait se uusintana joskus tulee, että osaat sinäkin ostella ruokaakin ilmaiseksi.

köyhävoiollamuttatarviiko-ollatyhmäkin

Kovin on mystistä touhua. Suorastaan salatiedettä.

Mutta kiva kun köyhienkaveri vastailee ja komppaa itselleen. Että ihan plussa-pisteitä saa ilmaiseksi jostain, ja sillä sitten ilmaiseksi ruokaa ostetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kovin on mystistä touhua. Suorastaan salatiedettä.

Mutta kiva kun köyhienkaveri vastailee ja komppaa itselleen. Että ihan plussa-pisteitä saa ilmaiseksi jostain, ja sillä sitten ilmaiseksi ruokaa ostetaan.

Ei mitää mystistä tai salatiedettä. Pitää vain poimia tarjolla olevat plussapisteet, joita saa ilman mitään. Niillä plussapisteillä sitten saa ostaa vaikka ruokaa, esim. 40000 plussapistettä on 200€. Vaan jos ihan tynnyrissä elää, ei ota vastaan puheluita tuntemattomista numeroista ja ei kelpuuta mainospostia, eikä muutenkaan seuraa mitään, niin vaikea on silloin hankkia mitään ilmaista.
        Ei ihme, että olet köyhä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mitää mystistä tai salatiedettä. Pitää vain poimia tarjolla olevat plussapisteet, joita saa ilman mitään. Niillä plussapisteillä sitten saa ostaa vaikka ruokaa, esim. 40000 plussapistettä on 200€. Vaan jos ihan tynnyrissä elää, ei ota vastaan puheluita tuntemattomista numeroista ja ei kelpuuta mainospostia, eikä muutenkaan seuraa mitään, niin vaikea on silloin hankkia mitään ilmaista.

Sinä täällä valehtelet syöväsi ilmaiseksi.

Miksi SINÄ kirjoitat köyhien palstalle?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rikkaidenkaverin puheet on täyttä sontaa. MIKÄÄN ei ole ilmaista. Kaikki perustuu siihen, että ensin ostaa paljon, niin jatkossa saa parempia tarjouksia.

https://www.plussa.com/Parhaat-asiakkaat/#PARHAAN-ASIAKKAAN-MUSTA-PLUSSA-KORTTI-

"K-ryhmän Parhaaksi asiakkaaksi pääsee kun talouden Plussa-ostot K-ryhmän kaupoista ovat ylittäneet edeltävän 12 kuukauden aikana 6 500 euroa. "

Yksinasuvan köyhän on mahdotonta saada kulutettua yli 542 euroa joka kuukausi vähintään vuoden ajan, jotta saisi tuollaisen plussakortin. Jolla sitten ostaa vielä lisää.

Osta osta osta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerros nyt, rikkaiden kaveri, millainen on se terveellinen vuoden ruokalista, jos sulla menee ruokaan vain se 200 €/vuosi.

T. Enusko

• Anonyymi

Paistinperunoita.

• Anonyymi

Keitto.
      Vihanneksia.Porkkanaa.2 kasvisliemikuutiota,Kananugett.
      Kattilallinen keittoa 2 päivän ruoka.

• Anonyymi

Papuperunatomaattimurskakiusausta, jossa runsaasti sipulia ja valkosipulia. Tästä riittää moneksi päiväksi, kun paistoin uunissa ison satsin. Tosi hyvää chilikastikkeen kanssa. Edullinen ruoka. Lisäksi oli salaattina porkkanaraastetta. Viipale reissaris ja lasi maitoa. Illalla sama annos.

• Anonyymi

Melkein tunnen nenässä tuon uuniruokasi muhevan tuoksun! Uuniruokia ja keittoja tulee tehtyä myös paljon ja erilaisia puuroja myös. Tänään lankesin ostamaan suklaata pikku levyn, 40 senttiä. Makean nälkä ehkä merkki siitä että jotain puuttuu ruoasta. Eli huomenna jotain proteinipitoista varmaan tehtävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melkein tunnen nenässä tuon uuniruokasi muhevan tuoksun! Uuniruokia ja keittoja tulee tehtyä myös paljon ja erilaisia puuroja myös. Tänään lankesin ostamaan suklaata pikku levyn, 40 senttiä. Makean nälkä ehkä merkki siitä että jotain puuttuu ruoasta. Eli huomenna jotain proteinipitoista varmaan tehtävä.

Tämä papuperunatomaattimurskakiusaus on nyt sellaista kokeilua, kun taannoin ostin tooosi halvalla papuja purkitettuna ja tomaatimurskaa. Lisäksi perunoita yllin kyllin kellarissa.
        Olen nyt tehnyt tuota papuperunatomaattimurskakiusausta erilaisina variaatioina, kun vaimoni antoi 2€ ostamansa perunaherkkujen keittokirjan minulle lahjaksi ja siitä keittokirjasta hieman soveltaen olen tätä ruokaa nyt valmistanut.
        Juuri nytkin on uunissa paistumassa uusi satsi , kun töiden vuoksi pitää olla valmista ruokaa mikrolla lämmitettäväksi useammaksi päiväksi. Tässä satsissa ei ole yhtään valkosipulia mukana, vain tavallista sipulia.
        Puuroja tulee meilläkin tehtyä, niitä voi hyvin hauduttaa uunissakin. Keitot on aina hyviä myös.

• Anonyymi

Yleensä syön 2-3 kertaa päivässä, yritän syödä aina edes kerran vaikkei olisi nälkä. Tänään söin katkaravun makuisia mama nuudeleita. Yleensä ostan semmoisia 6×60g paketteja (n. 0.45€ kpl), jos tilillä ei ole paljoa rahaa niin tyydyn Rainbowin versioihin jotka maksaa n. 0.35€ kpl. Tosiaan hellaa enkä uunia omista joten on hieman vaikeaa tehdä lämmintä ruokaa. Keitän siis vedenkeittimellä vettä ja kaadan kulhoon jossa on nuudelit ja mausteet ja sekotan välillä niin ne ovat valmiita.
      Veden keittimellä saa valmistettua oikeasti aika paljon kaikkea erillaista, tietysti elämä olisi helpompaa jos olisi hella.

• Anonyymi

Nuudelit ovat ravinneköyhää syötävää. Kannattaa säästää ja tarjouksesta sitten ostaa liesi. Jos olet työtön minimitoimeentulon varassa niin hae harkinnanvaraista toimeentulotukea Kelasta/sossusta lieden ostoon. Ainakin jääkaapin ostoon saa maksusitoumuksen tietääkseni, joten miksipä ei lieden ostoon. Täytyyhän ihmisellä nyt olla mahdollisuus ruoanlaittoon!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuudelit ovat ravinneköyhää syötävää. Kannattaa säästää ja tarjouksesta sitten ostaa liesi. Jos olet työtön minimitoimeentulon varassa niin hae harkinnanvaraista toimeentulotukea Kelasta/sossusta lieden ostoon. Ainakin jääkaapin ostoon saa maksusitoumuksen tietääkseni, joten miksipä ei lieden ostoon. Täytyyhän ihmisellä nyt olla mahdollisuus ruoanlaittoon!

Toimivia liesiä saa ilmaiseksi lahjoitetaan osastoilta esim. tori.fi

• Anonyymi

Olet nokkela, en varmaan olisi hoksannut vedenkeitintä käyttää, tosin en sitä omistakaan. Nuudeleita syön kyllä, teen pienen soossin päälle, milloin mistäkin.
        Pieni keittolevy olisi halpa ja tuo mahdollisuuden tehdä vaikka munakkaita, keittopottuja, puuroja. Saahan kaikkea purkeissakin, mutta itse tehden tosi paljon halvempaa. Raastin on myös hyvä hankinta, sillä saa tehtyä paljon muutakin kuin porkkanaraastetta. Ruokaa on hauska laittaa, tulee päivään rytmiä. Kun kodissa tuoksuu ruoka, tulee hyvät asiat mieleen ja olo iloisempi, jaksaa tykätä itsestäänkin enemmän. Jokainen pieni parannus on askel eteenpäin. Kaikkea hyvää sulle, Nuudeli!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet nokkela, en varmaan olisi hoksannut vedenkeitintä käyttää, tosin en sitä omistakaan. Nuudeleita syön kyllä, teen pienen soossin päälle, milloin mistäkin.
        Pieni keittolevy olisi halpa ja tuo mahdollisuuden tehdä vaikka munakkaita, keittopottuja, puuroja. Saahan kaikkea purkeissakin, mutta itse tehden tosi paljon halvempaa. Raastin on myös hyvä hankinta, sillä saa tehtyä paljon muutakin kuin porkkanaraastetta. Ruokaa on hauska laittaa, tulee päivään rytmiä. Kun kodissa tuoksuu ruoka, tulee hyvät asiat mieleen ja olo iloisempi, jaksaa tykätä itsestäänkin enemmän. Jokainen pieni parannus on askel eteenpäin. Kaikkea hyvää sulle, Nuudeli!

Keittolevyt maksaa 10€ - 16€ kaupasta riippuen
        https://www.tokmanni.fi/keittolevy-2-levyinen-6438114934135
        https://www.puuilo.fi/Keittolevy-1500W
        pieni pöytäliesikään ei ole kovin kallis..
        https://www.motonet.fi/fi/tuote/466064/Prego-poytaliesi-uunilla-ja-kahdella-keittolevylla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keittolevyt maksaa 10€ - 16€ kaupasta riippuen
        https://www.tokmanni.fi/keittolevy-2-levyinen-6438114934135
        https://www.puuilo.fi/Keittolevy-1500W
        pieni pöytäliesikään ei ole kovin kallis..
        https://www.motonet.fi/fi/tuote/466064/Prego-poytaliesi-uunilla-ja-kahdella-keittolevylla

Minulla hella vetää viimeisiä säkeitään. Tuli talon mukana ulosheitto valmiina yli 20v. sitten, joten ostin keittolevyn, jolla voi keittää puutarhassakin.
        Tuli hankittua mikro ja höyrykeitin. Vesikeitin on eniten käytössä.
        Mitä sitä turhaan uutta hellaa ostaisi. Täällä uuni on kattilakaappina;-D

• Anonyymi

Omaan aivan järkyttävän ihmis- ja puhumiskammon, joten sosiaaliturvaan hakeminen hellan ostamiseen ei onnistuisi millään, mutta ehkä vedenkeittimellä voisi tehdä jotain muutakin lämmintä ruokaa, lämmittää jotain valmiskeittoja?

• Anonyymi

Harvoin teen itselleni ruokaa ja syön mahan täyteen ihan siitä syystä etä jos syön mahan täyteen mua alkaa väsyttämään ja nukahdan ja sit herään illalla ja valvon johki klo 4 asti yöllä ja siitä en pidä ja siksi yleensä syön vähän kerrallaan. Eli jos nälkä niin syön sen verran että näläntunne lähtee. Varaa olisi syödä kunnolla mutta kun en halua.

• Anonyymi

Ajattelinpa keitellä tänään kaalikeittoa. Pari kiloa varhaiskaalia, jauhelihaa, keittojuureksia pussi ja pari kolme lihaliemikuutiota niin on iso kattilallinen keittoa josta riittää moneksi päiväksi.
      Hintaakin tulee vain 6-7e, halpaa ja hyvää. Lisäksi ruisleipää ja maitoa, niin kylläpä taas jaksaa.

• Anonyymi

Kaali-jauheliha -keitto on hyvä keksintö. Terveellisempää kuin riisi-kanakastike, jota joku ruisleivän mussuttaja väitti syövänsä, koska köyhä ei muka voi syödä terveellisesti :0

• Anonyymi

Jokunen ilme aina vaihtelee, varaisuudesta riippumatta on melko varmaa.

• Anonyymi

Tänään söin aamulla kaurapuuroa ja päivällä tomaattikeittoa.. Huomenna teen kaalilaatikkoa...

• Anonyymi

Asiaa, kaalilaatikko varsinkin, on nuo muutkin.
      Edullinen puuro pitää nälän poissa pitkään (iltaisin)
      Tomaatti on maukasta ja terveellistä.
      Teen kans viikonloppuna kaalilaatikkoa.
      Sitten tulevina päivinä paistinpannulla rapeaksi se salaatti, voileipä,piimä.

Huomena haen aineet siihen ja muut ruuat polkupyörällä niin saa liikuntaa samalla hyvässä säässä.

t.eläkeukko

• Anonyymi

Rikkaidenkaverin puheet on täyttä sontaa. MIKÄÄN ei ole ilmaista. Kaikki perustuu siihen, että ensin ostaa paljon, niin jatkossa saa parempia tarjouksia.

https://www.plussa.com/Parhaat-asiakkaat/#PARHAAN-ASIAKKAAN-MUSTA-PLUSSA-KORTTI-

"K-ryhmän Parhaaksi asiakkaaksi pääsee kun talouden Plussa-ostot K-ryhmän kaupoista ovat ylittäneet edeltävän 12 kuukauden aikana 6 500 euroa. "

Yksinasuvan köyhän on mahdotonta saada kulutettua yli 542 euroa joka kuukausi vähintään vuoden ajan, jotta saisi tuollaisen plussakortin. Jolla sitten ostaa vielä lisää.

Osta osta osta osta osta osta.

• Anonyymi

Mitäs ilmaista se silloin on, jos ostamalla tienaa niitä plussapisteitä? Siihen ostamiseen ei järkeä tarvita, riittää, kun vain tuhlaa rahaa. Nyt idea on, että ostoksista ei makseta, ne ostetaan ILMAISEKSI saaduilla koodeilla ja muilla korteilla. Siinä se idea.
        Yksin asuvalle ja köyhälle lapsiperheelle (kuten meille) tälläinen on juuri oivallinen keino pärjätä vähillä tuloilla. Tietysti noista ilmaisilla plussapisteillä ostetuista saa sitten plussapisteitä, mutta se on aika vähäistä, eikä me todellakaan tavoitella mitään parhaan asiakkaan pisteitä. Sama juttu S-ryhmän magneettijuovakorteilla, nekin kartuttaa sitten S-bonusta.

Et ilmeisesti seuraa lainkaan tätä puolta, kun jaksat väittää minun valehtelevan. Me on tehty tätä vuosia, jossain vaiheessa lapset alkoivat sanomaan meille, siis vaimolleni ja minulle, että me ollaan kohta jollain mustalla listalla, että meille ei kohta myydä enään yhtään mitään. Näin ei kuitenkaan ole käynnyt, koska systeemi on ihan rehellinen. Ja kyllä sitä kauppiaille käy joskus melkoisia kämmejä näissä, joku varmaan muistaa sen, kun niillä viivakoodeilla sai 2000€ arvoisen tietokoneen. Se loppui varsin nopeasti, kun netissä levisi tieto kulovalkean tavoin tuosta.

Tämä systeemi ei vain nyt aukene sinulle, enkä ala sitä täällä rautalangasta vääntämään, koska se on näytetty kaupallisilla kanavilla tv-ohjelmassa. Lisäksi oli erikseen vielä tv-ohjelma ilmaiseksi matkustamiseenkin, siinä kerättiin lentopisteitä. Se on hieman jo taitolaji, mutta monet suomalaiset matkustaa silläkin tavalla. Muutama pitää blogiakin matkoistaan.

rikkaidenkaveri

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lentopisteet on taidetta... https://www.aamulehti.fi/a/200255856

köyhämatkustaa

Rikkaidenkaveri = köyhämatkustaa. Kiva vastailla itselleen ja kommentoida itseä kehuen.

–Me emme lennä erityisen paljon, joten perusideana on kerätä pisteitä luottokorttien avulla, yhdistelmänä liittymisbonuksia ja kaikenlaista KULUTUSTA maissa, Pedro Pla selittää.

Siinäpä köyhille hyviä vinkkejä ilmaisen maailmanympärimatkan saamiseksi. Ei tarvitse kuin KULUTTAA ihan helvetisti maissa, niin saa MUKA ilmaiseksi lentoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rikkaidenkaveri = köyhämatkustaa. Kiva vastailla itselleen ja kommentoida itseä kehuen.

–Me emme lennä erityisen paljon, joten perusideana on kerätä pisteitä luottokorttien avulla, yhdistelmänä liittymisbonuksia ja kaikenlaista KULUTUSTA maissa, Pedro Pla selittää.

Siinäpä köyhille hyviä vinkkejä ilmaisen maailmanympärimatkan saamiseksi. Ei tarvitse kuin KULUTTAA ihan helvetisti maissa, niin saa MUKA ilmaiseksi lentoja.

Olet ihan skutsissa nyt noiden kulutusjuttujen kanssa. Idea on, että ei makseta, vaan pisteet saadaan. TAJUATKO ne pisteet SAADAAN, ei makseta. Jos jostain joudutaan maksamaan, ei se ole silloin ilmaista!
        Tarviiko ihmisen olla noin jumalattoman tyhmäkin vielä...

• Anonyymi

Ostaminen ja kuluttaminen keskusteluttaa enemmän kuin leppoisa jutustelu oman elämän hallinnasta pienin keinoin. Sellainen tämä maailma on. Oli vieraita tänään. Tarjosin ruuan, pottu-porkkanamuussia ja murukastiketta jossa paljon tomaattia ja paprikaa mukana, kun nahistuneita sai taas halvalla. Etikkakurkkua ja kurpitsapikkelssiä. Jälkkäriksi mustikkakiisseli annokset jossa kermavaahtoa ja jauhettua piparkakkua pinnalla. Juomana vesi. Päälle kuppi kahvia. Hyvin kelpasi. Ei tullut kalliiksi. Sain kutsun syömään, kolmeen talouteen.

• Anonyymi

Tuo jälkkäri kuulosti hyvältä. Minulla on pakastimessa vielä viime kesäisiä mustikoita ja kaapissa joululta jääneitä pipareita, olenkin miettinyt mitä niille tekisi, nythän se selvisi, kiitos!

• Anonyymi

"Ostaminen ja kuluttaminen keskusteluttaa enemmän kuin leppoisa jutustelu oman elämän hallinnasta pienin keinoin."
        Minun mielestäni se on oman elämän hallintaa, kun ostaa vain tarpeellisen ja senkin mahdollisimman edullisesti. Täällä nyt tietty keskustelu menee aina sivuraitelle, kun yksi mummeli alkaa vääntämään toisia valehteljoiksi, jos pystyy hallitsemaan omaa elämäänsä köyhänä pienillä tuloilla.
        Ruoka ei ole ollut koskaan meidän taloudessa ongelma, ellei oteta lukuun ilmaiseksi saatua ylimääräistä ruokaa, jota ei aina saada käytettyä itse tai lahjoitettua tuttaville.
        Tänään keitän perunoita ja porkkanoita höyrykattilalla. Pakastimesta käyn hakemassa jotain broileria uuniin paistumaan. Salaattia teen jäävuorisalaatista, kurkusta ja raastan porkkanaa. Niillä mennään tänään.

rikkaidenkaveri

• Anonyymi

Sain -30% lapulla jauhelihaa josta teen lihamurekkeen. Koska on niin mielettömän hyvä ulkoilupäivä en jaksa hellan äärellä seisoa.
      Laitan murekepötkyn paistopussiin, vierelle perunalohkoja ja pari nahistunutta porkkanaakin on kaapissa, ne vielä sipulilohkojen kanssa samaan pussiin, mausteita päälle ja uuniin.
      Sitten voi lähteä lenkille ja koko ruoka on valmiina kun tulen kotiin.
      Eihän tuossa tosin säästy kuin aikaa ja sähköä kun ei kaikkea tarvii erikseen keitellä, mutta säästöähän se on sekin:D

• Anonyymi

Paistopussi on tosi hyvä keksintö! Me käytetään myös paistopusseja monen ruuan valmistukseen uunissa. Antaa aikaa tehdä jotain muuta, kun ruoka valmistuu uunissa kätevästi. Talvella leivinuuni lämpiää joka päivä, niin ei kulu sähköäkään ruuan valmistuksessa :)

köyhäkokkaa

• Anonyymi

Ei ole sähköliettä eikä sähköuunia.

• Anonyymi

Aamulla vahvaa teetä ja lusikallinen maitojauhetta. vaihteeksi vahvaa kahvia kupillinen ja siitä porosta sumppi, jonka sekaan lusikallinen suklaajuomajauhetta ja 50g soijajauhoa urheilun jälkijuomaksi. ;-D Yhtä tehokasta kuin kaupan kalliit.
      Sitten lehmuksenlehdistä teetä, joka muuttuu hyytelöksi päivän aikana.
      Rauhoittavaa masulle ja hyvä ottaa kiukunpuuskan noustessa.
      Päivällä pari Lidelin kokojyväleipää Valion voin kanssa. Nautinnollista.
      Illalla lättyjä: 2munaa 50g soijajauhoja mausteita. Oliiviöljyä.
      Jääkaapista otettuna vähän Valion voita; maukasta ja ravitsevaa!
      Sen paineeksi hyväksi havaittua teetä ja sitten ulos iltakävelylle ;-D
      Rahan puute pakotta terveellisyyteen, kohtuullisuuteen, kekseliäisyyteen...
      Minä tunnen itseni tyytyväiseksi ja ruhtinaallisen rikkaaksi!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      101
      2140
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      297
      1934
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1761
    4. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      104
      1726
    5. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1617
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      32
      1351
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1133
    8. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      25
      1092
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      67
      1089
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1057
    Aihe