Akkuperäkärry sähköauton perään kiinni, niin voi ajaa vaikka 1000 km yhdellä latauksella

Anonyymi

Peräkärryn akuista virtaa kaapelilla sähköautoon, tämä on ratkaisu pitkille ajomatkoille.

21

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Peräkärryssä, jos sätkis saisi vetää, voi olla dieselillä käyvä laturi,
      joka lataa sätkistä maakuntamatkoilla.

      • Yhdelläkään sähköautolla ei pysty ajamaan ja lataamaan samalla akkuja ulkoisesta virtalähteestä.
        Tämä on pakollinen suojaus, estää sähköauton lähtemisen laturista johto kiinni.

        Ladattavasssa hybridissähän tuo dieselillä/bensalla käyvä laturi on olemassa itse autossa.

        Mitä järkeä olisi pistää sen polttomoottorilaturi peräkärryyn?

        Jos taasen peräkärryssä parkkipaikalla olisi 10 000 € akusto, niin voisi joku aamu peräkärry olla poissa ja jos sen jättäisi yöksi laturiin, niin taatusti ei aamulla olisi. Jos taasen joutuis odottelemaan kärryn kanssa laturilla kärryssä olevan akuston latausta, niin eihän se nopeuttaisi mitään verrattuna siihen, että akut olisi autossa.


    • Anonyymi

      Kaikki mikä on teoriassa mahdollista, on mahdollista tehdä myös käytännössä. Akkuperäkärry mahdollistaa pitkän yhtäjaksoisen ajon sähköautolla ilman lataustaukoja, siinä on sen etu. Samaa sähköä tulee akkuperäkärryn akuista kuin auton omista akuista ajon aikana, jos tekniikka on niin rakennettu. Aloittajan idea on hyvä ja toteuttamiskelpoinen.

      • Mutta sitten tuleekin pitkä tauko, kun ladataan auton ja kärryn akut. Oletetaan, että auton akuilla pääsee X km ja kärryn akuilla pääsee X km.
        Ilman kärryä ajat X km ja lataa Y tuntia, ajat X km ja lataat Y tuntia. Latausaika 2 Y tuntia.
        Kärryn kanssa ajat 2X km ja lataat 2Y tuntia.
        Pidemmän johdon (kärrystä sähkömoottoreihin) ja kärryn painon aiheuttaman kulutuksen lisäyksen johdosta kärryn kanssa et pääsekään 2X km, vaan vähemmän ja joudut aina ajamaan kärry perässä.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta sitten tuleekin pitkä tauko, kun ladataan auton ja kärryn akut. Oletetaan, että auton akuilla pääsee X km ja kärryn akuilla pääsee X km.
        Ilman kärryä ajat X km ja lataa Y tuntia, ajat X km ja lataat Y tuntia. Latausaika 2 Y tuntia.
        Kärryn kanssa ajat 2X km ja lataat 2Y tuntia.
        Pidemmän johdon (kärrystä sähkömoottoreihin) ja kärryn painon aiheuttaman kulutuksen lisäyksen johdosta kärryn kanssa et pääsekään 2X km, vaan vähemmän ja joudut aina ajamaan kärry perässä.

        Akkuperäkärryn kaapelin sähköautoon voi tietenkin kytkeä irti ja eihän akkuja aina ole pakko ladata täyteen .


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta sitten tuleekin pitkä tauko, kun ladataan auton ja kärryn akut. Oletetaan, että auton akuilla pääsee X km ja kärryn akuilla pääsee X km.
        Ilman kärryä ajat X km ja lataa Y tuntia, ajat X km ja lataat Y tuntia. Latausaika 2 Y tuntia.
        Kärryn kanssa ajat 2X km ja lataat 2Y tuntia.
        Pidemmän johdon (kärrystä sähkömoottoreihin) ja kärryn painon aiheuttaman kulutuksen lisäyksen johdosta kärryn kanssa et pääsekään 2X km, vaan vähemmän ja joudut aina ajamaan kärry perässä.

        Akkuperäkärryä käytettäisiin vain pitkillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla, muulloin se olisi säilytyksessä ja autosta irti, siinä on sen idea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Akkuperäkärryä käytettäisiin vain pitkillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla, muulloin se olisi säilytyksessä ja autosta irti, siinä on sen idea.

        Missä se olisi säilytyksessä se 10 000 € akkukärry?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta sitten tuleekin pitkä tauko, kun ladataan auton ja kärryn akut. Oletetaan, että auton akuilla pääsee X km ja kärryn akuilla pääsee X km.
        Ilman kärryä ajat X km ja lataa Y tuntia, ajat X km ja lataat Y tuntia. Latausaika 2 Y tuntia.
        Kärryn kanssa ajat 2X km ja lataat 2Y tuntia.
        Pidemmän johdon (kärrystä sähkömoottoreihin) ja kärryn painon aiheuttaman kulutuksen lisäyksen johdosta kärryn kanssa et pääsekään 2X km, vaan vähemmän ja joudut aina ajamaan kärry perässä.

        Voisi olla myös vuokrattavia akkuperäkärryjä, mutta sähköauton valmistajien täytyy ensin ymmärtää tehdä autoihinsa akkuperäkärryn käyttövalmius. Onhan Suomessa paljon omakotiasujia, heillä monilla on tilaa akkuperäkärryn säilytykseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisi olla myös vuokrattavia akkuperäkärryjä, mutta sähköauton valmistajien täytyy ensin ymmärtää tehdä autoihinsa akkuperäkärryn käyttövalmius. Onhan Suomessa paljon omakotiasujia, heillä monilla on tilaa akkuperäkärryn säilytykseen.

        Ei ne omakotitontit nyt niin hirveän isoja ole ja sitten on se akkuperäkärryn lataus. Ei taida pääsulakkeet kestää sekä auton, että akkukärrin latausta.

        Nyt jo monta erilaistalatauskaapelia/latausta, niin aika vaikeata on uskoa, että saataisiin yksi liitin siihen kärryyn, joka sitten sopisi kaikkiin sähköautoihin.
        Aika hankalaa on reissussa ajella kärry perässä.

        Ei ole hyvä idea.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ei ne omakotitontit nyt niin hirveän isoja ole ja sitten on se akkuperäkärryn lataus. Ei taida pääsulakkeet kestää sekä auton, että akkukärrin latausta.

        Nyt jo monta erilaistalatauskaapelia/latausta, niin aika vaikeata on uskoa, että saataisiin yksi liitin siihen kärryyn, joka sitten sopisi kaikkiin sähköautoihin.
        Aika hankalaa on reissussa ajella kärry perässä.

        Ei ole hyvä idea.

        Kotioloissa on aikaa ladata hitaasti, kyllä sulakkeet kestää ! nimimerkki kaha53 näyttää kaikki olevan äärettömän hankalaa. Kirjoitukset täyttä roskaa !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kotioloissa on aikaa ladata hitaasti, kyllä sulakkeet kestää ! nimimerkki kaha53 näyttää kaikki olevan äärettömän hankalaa. Kirjoitukset täyttä roskaa !

        Omakotitalojen pääsulakkeet 25A.
        Jos sähköauto ottaa hidaslatauksessa 10A ja kärry saman, niin muuhun sähkönkäyttöön ei sitten jääkää varaa pääsulakkeissa.
        Mutu on eri asia kuin fakta.


    • Anonyymi

      Onhan tuossa ideaa. Aikoinaan oli peräkärryyn rakennettuja häkäpönttöjäkin.

      • kaha53

        Silloin kun oli häkäpönttöjä, ei ollut mahdollista olla peräkärryä henkilöautossa, peräkärry tuli Suomessa mahdolliseksi 70-luvulla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Silloin kun oli häkäpönttöjä, ei ollut mahdollista olla peräkärryä henkilöautossa, peräkärry tuli Suomessa mahdolliseksi 70-luvulla.

        On tehty häkäpönttöjä peräkärryihin kokeilumielessä ihan 2000-luvullakin, tosi on.


      • Anonyymi

        Sota-ajan valokuvassa näkyy linja-auton perässä oleva kärry, jossa on hiilikaasukehitin suodattimineen ja jäähdyttimineen. Myös henkilöauton perässä vedettäviä laitteita on valmistettu. Valmistajasta ei tietoa, ehkä Hietalahden sulkutelakka ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        On tehty häkäpönttöjä peräkärryihin kokeilumielessä ihan 2000-luvullakin, tosi on.

        Kokeilumielessä on tehty kaikenlaista, mutta silloin kun oli häkäpönttöjä, niin ei ollut peräkärryjä mahdollista laittaa henkilöautoon, kyllä tosi on.


    • Anonyymi

      Olettepa te vitsikkäitä, hoh hoh kun ihan meinaa tikahtua nauruun. Teslan seuraava malli kulkee sen 1000km yhdellä latauksella. Ja kiihtyvyyskin on kohdillaan. Seuraavaksi te itkette ettei siihen (Teslaan) saa peräkärryä että sais viedä multakuorman mummolaan tai mökille

      • Anonyymi

        Kukkahattutätin märkä päiväuni, akkulavetti 😂🤣😅😆😀😁


    • Anonyymi

      Eikö olisi helpompaa rakentaa mega-akku pakettiautoon? Pienempi kulkuvastus kuin autolla peräkärryllä.

      • Nissan e-NV200 pakettiautoon lisää akkuja, niin ei pysty kuljettamaan muuta kuin terveisiä.
        Sama ongelma sähköisissä pakettiautossa ja henkilöautossa; lyhyt kantama ja pitkä latausaika.
        Tämä kantama/latausaika on syy miksi polttomoottoriauto voitti aikoinaan sähköauton.


    • Anonyymi

      Aalto yliopiston uusimpien tutkimusten mukaan paristoautoja ei tarvitse koskaan tulevaisuudessa ladata. Kyseessä on ajoon , kiihdytykseen ja jarrutukseen perustuva ilmiö, jota tutkitaan äärimmäisen salaisessa paikassa Outokummussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe