Bensatankki oikealla/vasemmalla

Minkä takia euroautoissa on bensatankin täyttöaukko oikealla puolella, ja japsiautoissa vasemmalla puolella? Japsiauton logiikka tuntuu omasta mielestäni järkevämmältä, kun se on kuskin puolella, ei tarvi kiertää niin kauas, säästää askelia. Euroautoissa tuntuu käsittämättömältä, että tankatessa pitää kiertää auton väärälle puolelle, päästäkseen tankkaamaan. Lisäksi tuntuu muutenkin jotenkin loogisemmalta ajaa oikeakätisessä maassa niin bensamittarin kuin liikenteenjakajankin oikealta puolelta.

Mulla oli ennen tojota, kunnes vaihdoin volkkariin. Ja nyt ärsyttää kun bensantäyttö on väärällä puolella, ja pitää ajaa ns väärältä puolelta mittaria, sekä pitää sitten kiertää koko auto. Mikä järki siinä on? Tehkää nyt joku aloite ja äkkiä, että saadaan kaikkiin autoihin bensatankin täyttö vasemmalle puolelle. Kuten oikeakätisessä liikenteessä pitäisi ollakin. Tää on niin ärsyttävää että suu aivan kuivuu.
Ilmoita


Yleisin selitys on se, että täyttöaukko on jalkakäytävän puolella, siellä, mistä suunnasta yleensä autoa tankataan.

On toki poikkeuksia, paljonkin.
1 VASTAUS:
Ihanko totta onko varmasti?
+Lisää kommentti
Vaikutat ihmiseltä jolla on paljonkin tällaisia EVVK-asioita jotka koet ongelmaksi. Haluaisitko jakaa muutaman kanssamme?
Ilmoita
Vaihtelee euroautoissakin: pihassa kaksi Volvoa, toisessa tankkaus vasemmalla ja toisessa oikealla.
2 VASTAUSTA:
Ainakin vanhemmat pikkuvolvot perustuivat Mitsubishin koriin, joten totta kai tankin täyttöaukko on auton vasemmalla kyljellä.
Ei ole seiskasatanen mitsun sukua, vaikka tankkaus vasemmalla..
+Lisää kommentti
Japseissa on Japanissa ohjaus oikealla puolella. Eli sama "logiikka", kuin euroautoissakin Suomessa.
Ilmoita
Tavallisinta on sijoittaa polttoaineen täyttöaukko tien reunan tai jalkakäytävän puolelle. Japanilaisissa autoissa siis vasemmalle, koska vasemman puoleinen liikenne. Eurooppalaisissa oikealle, koska oikean puoleinen liikenne. Maailmalla on paljon tankkauspisteitä tien levikkeellä, jonne tien reunan puolelle asetetulle mittarille ajettaessa ei voi valita ajosuuntaa.
Japanilaisautojen tankkausaukot ovat siis "väärällä puolella" manner-Euroopan liikenteessä ja siksi ne koetaan usein häiriköiksi sellaisilla mittareilla joihin voi ajaa kummasta suunnasta tahansa. Mittarikentillä pitäisikin olla määrätyt ajosuunnat niin, että toiset tankkaavat oikealta ja toiset vasemmalta, mutta autot liikkuisivat aina samaan suuntaan.
On pelkästään laiskuutta jos täällä kokee helpommaksi tankkaamisen kuljettajan oven puolelta. Täyttöaukon sijoittelussa on kyse myös turvallisuudesta. Ajattelepa tilanne jossa bensa on loppunut moottoritiellä. Japsiauto pitäisi tankata kanisterista tien puolelta kun lahkeita hipoo ajoneuvoja 120km/h nopeudella.
1
Ilmoita
Tankkausaukko pyritään laittamaan aina kuljettajan vastakkaiselle puolelle, että läski liikkuisi päivän aikana edes sen muutaman metrin eikä yrittäisikään tankata autossa istuessaan tupakka huulessa!!!
Ilmoita
Merssussa oli ennen keskellä takana.
Ilmoita
Japanilaisissakin on ollut poikkeuksia täyttöaukon sijoituksessa, esim. Mazda 3, ainakin ensimmäinen korimalli, koska se perustui Fordin alustaan.
Nissan Sunny ja Cherry 1982-1986 sen sijaan olivat ihan aitoja japanilaisia, en tiedä miksi niissä tankin täyttöaukko oli oikeanpuoleisella kyljellä.
Ilmoita
Nyt ollaan todella tärkeän ja merkittävän asian tiimoilla, hienoa että tämäkin asia käsitellään täällä huippuälykkäitten ihmisten palstalla.
Siinä mittaristossa on tankkisymbolin yhteydessä nuoli jolla kerrotaan dementiapotilaalle kummalta puolelta tankkaus löytyy, jos vaan muistaa tuon vinkin.
Ilmoita
Amerikkalaisissa autoissa tankki yleensä vasemmalla puolella joten selitys oikeanpuoleisesta liikenteestä ei siihen päde.
Ilmoita
Näin ennen:
Fiat 600 ja Neckar 770 sekä VW:n vanhemmassa kuplassa aina 1969 loppupuolelle asti tankin täyttöaukko etutavaratilassa.
Nämä oli paha tankata varsinkin jos tavaratila oli täynnä.
Moskovitch Eliten täyttöaukko oli kilven takana lukittuna takaluukun alareunan taakse.
Myös Peugeot 404 kilven takana kun taas Peugeot 403 takalampun heijastinosan takana.
Volvo Amazonin täyttöaukko oli takapellissä oikealla puolella.
1960-luvun Datsun Bluebird tankki löytyi takalasin, takaluukun ja vasemman takalokasuojan risteymästä.
Tässä nyt joitakin 1960-luvulta, joissa ei ollut mitään logiikkaa.
2 VASTAUSTA:
Ihanaa, nyt tiedämme mistä joitain 60-70 lukulaisia tankataan. Nyt ole valaistunut!!
Eikös joissain hyvin vanhoissa jenkeissä lie ollut täyttöaukko takarekisterikilven alla piilossa?
+Lisää kommentti
Nyt kun nämä mäntämoottoriautot bensatankkeineet siirtyvät historiaan, eikä tarvitse enään miettiä oliko se täyttöaukko katolla korkkeineen, vai jäikö se vahingossa kotiin. Uusi ongelma on tulossa näiden paristokäyttöisten kulkuneuvojen kohdalla, miten nämä uudelleenladattavat paristot yleensäkin ladataan. Pitääkö olla oma laturi mukana, onko autossa itsekelautuva latausjohto, vai onko tavanomainen lämmitysjohdon tapaan etupuskurin ympäri kiedottu johto. Mahdollisesti kovasta etsinnästä huolimatta kyseistä johtoa ei löydy lainkaan, jolloin sitä sitten ei olekaan. Hankaluuksia myöskin tuottaa selkosiin paristojen tyhjentymisen takia juuttuneelle katumaasturille. Hymy hyytyy varmasti kuskilta mittariston infon ilmoitettua lähimmän kiinteän patterilataamon sijaitsevan 200 km:n päässä, tosin pörssiin listautuneet liikkuvat pikalaturifirmat auttavat "kohtuullista"korvausta vastaan taipaleelle talttuneita patteristeja.
1 VASTAUS:
Joka sähköautoon pakolliseksi naftalla toimiva aggregaatti. Voi kätevästi levähdyspaikalla evästauolla ladata akkua jos nokivasara-aggregaatti suostuu käynnistymään. Talvella tilanne onkin pahempi jos virta loppuu Lapin hillasuon laitaan.
+Lisää kommentti
Eurooppalaiset järkevämpiä. Kun kuski polttaa tupakkia ja karistaa ulos niin on vaan hyvä ettei tuhkat ja tupakin tumpit lennä vahingossakaan samalle puolelle missä on bensatankki.
1 VASTAUS:
Taitaa pikemminkin kuskit nykyään polttaa mari-sätkää ja ylitulvahtaneesta tankista sitten kuskin puolelle noroneen polttoaineen, ja siihen tumpatun mari-sätkän yhteisvaikutuksen voi sitten kukin mielessään kuvitella.
+Lisää kommentti
Hyvä kysymys!
Mieleeni tuli englanttilainen liikenne vs muu liikenne.
Myös bensavarkaan on helpompi roikkua jalkakäytävän puolella. Ajokaistan puolella joku ajaisi ylitse.
Minulla on kumpikin versio ja onhan se raivostuttavaa, kun joutuu vaihtaa autoa ja sitten taas onkin eripuolella.
Sitten on kyllä töissä 2 pakettiautoa joissa kummassakin vasemmalla. Japsi ja euro autot.
Tai taitaa olla ranskis se tojota nykyään.
Ilmoita
Samaa vosi kysyä pakoputkesta, miski japseissa usein oikealla mutta euroissa vasemmalla. Vai johtuuko tämä nyt siitä että kuuma pakoputki pyritään sijoittamaan mahdollisimman kauas tankkausaukosta ja bensahöyryistä?
1 VASTAUS:
Pakokaasut eivät puhalla suoraan tien reunassa kulkevien silmille.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Bensatankki oikealla/vasemmalla

Minkä takia euroautoissa on bensatankin täyttöaukko oikealla puolella, ja japsiautoissa vasemmalla puolella? Japsiauton logiikka tuntuu omasta mielestäni järkevämmältä, kun se on kuskin puolella, ei tarvi kiertää niin kauas, säästää askelia. Euroautoissa tuntuu käsittämättömältä, että tankatessa pitää kiertää auton väärälle puolelle, päästäkseen tankkaamaan. Lisäksi tuntuu muutenkin jotenkin loogisemmalta ajaa oikeakätisessä maassa niin bensamittarin kuin liikenteenjakajankin oikealta puolelta.

Mulla oli ennen tojota, kunnes vaihdoin volkkariin. Ja nyt ärsyttää kun bensantäyttö on väärällä puolella, ja pitää ajaa ns väärältä puolelta mittaria, sekä pitää sitten kiertää koko auto. Mikä järki siinä on? Tehkää nyt joku aloite ja äkkiä, että saadaan kaikkiin autoihin bensatankin täyttö vasemmalle puolelle. Kuten oikeakätisessä liikenteessä pitäisi ollakin. Tää on niin ärsyttävää että suu aivan kuivuu.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta