Pyrökraattinen järjestelmä=hoito pitkittyy

Anonyymi

Minulla meni polvesta kierukka, kävely loppui siihen paikkaan. Meninin heti TK lääkäriin,jotta saan sauat. Sielä otettiin röntkenkuva ja potkastiin pihalle, sanoi laittavansa lähetteen ortopedille.
Kutsu yksityispuolen ortopedille tuli n.3 viikon kuluttua, hän määräsi magnettikuvaan (synlab) olin varannut jo uuden ajan samalle ortopedille kun sain kuvausajan. Ortopedi laittoi nyt lähetteen PHKS !! ? Tähän leikkiin oli kulunut 6vko ja sain vasta lähetteen ortopedille joka tekee "hoitoarvion", eli leikkaukseen lähetteen. Kutsu tänne yli 3kk tapauksesta (13vko) ! Eli pois töistä kinkkaa keppien kanssa yli 3kk ja silloin VASTA annetaan aika jonottamaan toimenpiteeseen ! JOS TK lääkäri olisi voinut määrätä magneettikuviin ja suoraan PHKS ortopedille (kysyin niin ei voi,vaan pitää olla erikoislääkärin lähete! ) olisin säästynyt monen viikon odotukselta. IHAN takapuolesta koko systeemi ja maksaa yhteiskunnelle paljon - tämäkin yksityinen ortopedi vaan rahastajana välissä

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet aivan oikeassa,Suomalainen terveydenhuolto hoitoonpääsystä on vitsi!
      Oma kokemukseni on hieman vastaanvanlainen mutta koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä 39v työuran jälkeen olen B-luokan kansalainen eli arvoton.
      2012 suoritettii toinen polven tähystys jossa mainittiin että polvi tulee oireilemaan ja tulevaisuudessa vaatii keinonivelen,sitä olen odottanut siitä saakka. Joka kerta kun polvea on joku "reppureissaaja" paikallisessa terv.keskuksessa tutkinut ja nestettä poistanut sanononut että katsotaan miten se kehittyy! Nyt vasen jalka on puujalka ja nivelen takaosassa Bakerin kystä vuosia joka muistuttaa jatkuvasti olostaan kuumottavana mönttinä. Kuvaan on astunut myös vuosien saatossa lonkkakipu polven toiminnan vuoksi ja särky sen mukana.
      Kenties on yhteiskunnalle halvempaa että menetän kokonaan liikuntakykyni ja pääsen palvelutaloon rollaattorijoukkoihin loppuajaksi...tämäkö on järjestelmän tarkoitus?
      Vaikka olenkin eläkkeellä koen että minullakin on arvoni ja oikeuteni saada hoitoa ja nauttia näistä viimeisistä vuosista liikkumalla ja tekemällä jotain hyödyllistä, eikä joutua yhteiskunnan järjestelmän uhriksi saattovuoteelle yhden vaihtamattoman polvinivelen vuoksi.

    • Anonyymi

      Ihan tyypillistä. Minulla taas terveyskeskuslääkäri ei ottanut mitään kantaa polvivaivoihin ja piti mennä yksityispuolen ortopedille. Hän määräsi magneettikuvaan jossa löydettiin rikkoutunut kierukka ja nivelrikko. Koska minulla ei ollut varaa yksityispuolen leikkaukseen, pyysin lähetteen julkiselle puolelle jatkohoitoa varten. Poliklinikalle pääsin useiden kuukausien jälkeen ja siellä magneettikuvilla ei ollut mitään tekoa, vaan otettiin röntgenkuvat. Uusi polikäynti joidenkin viikkojen jälkeen ja vasta siellä ortopedi määräsi polven tähystykseen. Sitä sitten odottelin täydet 6 kk ja tähystyksessä todettiin loppuunkulunut kierukka ja paha nivelrikko. Taas odottelua puoli vuotta paraneeko polvi - ei parantunut ja vasta sitten terveyskeskus kirjoitti lähetteen tekonivelen laittoon. Muutaman kuukauden jonotuksen jälkeen pääsin leikkauspöydälle. Koko operaatio vei noin pari vuotta, mutta saipahan sen jälkeen heittää kävelykepin nurkkaan.

      • Anonyymi

        Ette näköjään ymmärrä, että ette ole ainoita näistä vaivoista kärsiviä. Miksi teidän pitäisi päästä jonossa ensimmäiseksi? Olkaa tyytyväisiä, että nykyään on edes tämä 6kk määräaika, jona on päästävä hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ette näköjään ymmärrä, että ette ole ainoita näistä vaivoista kärsiviä. Miksi teidän pitäisi päästä jonossa ensimmäiseksi? Olkaa tyytyväisiä, että nykyään on edes tämä 6kk määräaika, jona on päästävä hoitoon.

        Mutta kun se 6 kk aika kertautuu ja uusi laskenta alkaa kun potilasta tutkitaan välillä jossain. Kiireettömässä hoidossa tuo hoitotakuun 6 kk maksimiaika ei aina päde, vaan venähtää pidemmäksi.

        Asiaa pitää tutkia myös siltä kannalta että koko tuon ajan potilas on sairauslomalla ja työnantaja kiristelee hampaitaan maksaessaan korvauksia ja sijaisen palkkoja.


    • Anonyymi

      Se pyhä byrokratia. Sehän se on tärkeintä meidän terveyden-, sairaanhoidossamme!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      159
      9039
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1483
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      81
      1422
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      81
      1297
    5. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      152
      1174
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      1114
    7. 51
      911
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      107
      874
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      47
      843
    10. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      828
    Aihe