Saako kristitty lukea Talmudia?

Anonyymi

Kiinnostaa Jeesuksen kuolemanaikaiset tapahtumat, jotka tukevat Raamatun Kirjoituksia?

Ymmärrän Talmudin kirjoituksiin tulevan suhtautua molemminpuolisin varauksin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Talmud

16

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ainakin jpssainvaiheessa juutalaiset rabbit olivat innokkaita selittämään ja avaamaan Talmundia kristityille, vaikka yksin tuota ei suositella luettavan. Olisiko ollut 1970-lukua. Tämän myötävaikutuksena syntyi moni Risto Santalan teos kuten Messiaan ateria ja Suudelma hunnun läpi. Tosin nykyisin oyhät juutalaiset kirjoitukset löytyvät luettuina ja selitettyinä Yle Areenasta jos oikein laiskalle päälle iskee: https://areena.yle.fi/1-4543177

• Anonyymi

Talmudissa on juutalaisten kirjanoppineiden perinnäissääntöjä, jotka ovat ihmisten laatimia, ei Jumalan. Juutalaiset kirjanoppineet kumosivat perinnäissäännöillä Tooran käskyjä, mistä Jeesus arvosteli heitä ankarasti. Tämän vuoksi Talmud ei ole hyvää luettavaa kristitylle ja sitä ei pidä opiskella.

Jes 29:13 Herra sanoi: -- Koska tämä kansa lähestyy minua vain suullaan ja kunnioittaa minua vain huulillaan, koska sen sydän on vetäytynyt minusta kauas ja koska sen kuuliaisuus minua kohtaan on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista, [Mark. 7:6,7]

Mark 7:6 Hän vastasi heille: "Te tekopyhät! Oikein on Jesaja teistä ennustanut. Onhan kirjoitettu: -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. [Jes. 29:13 ]
      7 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä. [Kol. 2:20-22; Tit. 1:14]
      8 Te olette hylänneet Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöjä."
      9 Ja hän jatkoi: "Taitavasti te teette tyhjäksi Jumalan käskyn, jotta voisitte noudattaa omia sääntöjänne.
      10 Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. [2. Moos. 20:12 ; 5. Moos. 5:16; Ef. 6:2,3 | 2. Moos. 21:17 ; 3. Moos. 20:9; Sananl. 20:20]
      11 Mutta te opetatte toisin. Jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, mitä sinun piti minulta saada, on nyt korban*: olen luvannut sen uhrilahjaksi', [Heprean sana merkitsee 'temppelilahja'. Sellaisen lupaamisesta ks. 4. Moos. 30:3 ja 5. Moos. 23:21.][ Sananl. 28:24]
      12 te ette salli hänen enää tehdä mitään isänsä tai äitinsä hyväksi.
      13 Näin te perinnäissääntöjä seuratessanne ja opettaessanne teette tyhjäksi Jumalan sanan. Ja paljon muutakin te teette, samanlaista." [5. Moos. 4:2]

• Anonyymi

Eikö muka ole hyvä tietää mitä opetuksia Jeesus vastusti ja millaisia tapoja Jeesuksen aikaiset juutalaiset noudattivat? Uusitestamentti ja Evankeliumit ovat näistä asioista hyvin vähäpuheisia. Talmund on löyhä portti Jeesuksen aikaiseen juutalaisuuteen. muutenkin Jeesus kehottaa (Matt. 23:3) seuraamaan fariseusten ja lainopettajien opetusta. Hän sanoo suoraan, että näiden tulkinta on ihan ok, oikein ja tärkeä, mutta varomaan heidän hapatettaan, taakkoja ja tekopyhyyttään.

Matt. 23:2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista. 4 He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö muka ole hyvä tietää mitä opetuksia Jeesus vastusti ja millaisia tapoja Jeesuksen aikaiset juutalaiset noudattivat? Uusitestamentti ja Evankeliumit ovat näistä asioista hyvin vähäpuheisia. Talmund on löyhä portti Jeesuksen aikaiseen juutalaisuuteen. muutenkin Jeesus kehottaa (Matt. 23:3) seuraamaan fariseusten ja lainopettajien opetusta. Hän sanoo suoraan, että näiden tulkinta on ihan ok, oikein ja tärkeä, mutta varomaan heidän hapatettaan, taakkoja ja tekopyhyyttään.

Matt. 23:2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista. 4 He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa."

Talmud-kirjallisuus on syntynyt pääosin vasta Jeesuksen jälkeen ja herjaavin kirjoituksin suunnattu nimenomaan Häntä, Hänen äitiään ja muita Jeesuksen seuraajia vastaan. Juuri tähän kirjaan perustuen, Luther myöhemmin kirjoitti kirjeensä pappisystävälleen, jotka sittemmin julkaistiin kirjana "Juutalaisista ja heidän valheistaan".

Juutalaisten valheita kannattavat Israelin ystävät tietenkin syyttävät asiassa Lutheria.

Olen itse tuntenut juutalaisia, niin maailmalla kuin Suomessakin ja tiedän omakohtaisesti heidän asenteensa. He eivät välttämättä paista kristittyjen pikkulapsia aamiaisikseen, mutta ei ole paljosta vaille, etteivät myös niin tekisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Talmud ei ole luotettava historian lähde. Siellä on suoranaisia valheitakin, kuten tämä, josta kertoo Riikka Tuori: – Talmudin näkökulma on, että Jeesus on juutalainen, joka on eksynyt väärille teille. Siellä sanotaan, että Jeesuksen isä oli roomalainen sotilas ja äiti prostituoitu.

Totuus on, ettei Maria ollut prostituoitu vaan neitsyt, joka sikisi Pyhästä Hengestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Talmud ei ole luotettava historian lähde. Siellä on suoranaisia valheitakin, kuten tämä, josta kertoo Riikka Tuori: – Talmudin näkökulma on, että Jeesus on juutalainen, joka on eksynyt väärille teille. Siellä sanotaan, että Jeesuksen isä oli roomalainen sotilas ja äiti prostituoitu.

Totuus on, ettei Maria ollut prostituoitu vaan neitsyt, joka sikisi Pyhästä Hengestä.

Jeesus itse on oikeaoppinen sillä hän Jumala. Juutalaiset ovat niitä eksyneitä ja Jumalan sanasta luopuneita. Saatana asuu juutalaisissa. Eksyttääkseen ja käännyttäkseen kristyttäjä pois Jumalan luolta he herjaavat jumalaa ja syytävät kristittyjä harhaoppisuudesta.

• Anonyymi

Kristitty saa lukea ihan mitään haluaa, mutta haluaako kristitty lukea mitä tahansa, esim. antikristillistä, saatanallista pilkkatekstiä?

Tekisi ihan hyvää "Israelin ja juutalaisten ystäville" lukea totuus, kuinka "kristittyjen ystäviä" he itse ovat.

Itse olen tavannut runsain määrin näitä pyhiä talmudisteja.

Terv. "aasia alempi gojtar / kristittytär / vaalea, harmaasilmäinen natsi", joka aina tavattaessa on raiskattukin, ent. nuori Israelin ystävä. Kuten Saksassakin, he itse myös minusta "natsin" tekivät.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Tässä muutamia otteita Talmudista:
      "Juutalainen, joka tappaa kristityn, ei tee syntiä" (Sepher or Israel 177b).
      "Kristittyjen tuhoaminen on välttämätön uhritoimitus" (Zohar II, 43a).
      "Juutalaisten tulee aina pettää kristittyjä" (Zohar I, 160a).
      "Juutalaiset ovat ihmisiä, mutta kristityt eivät ole" (Kerithut 6b s. 78).
      "Myös parhaat ei-juutalaiset pitää tappaa" (Avoda Zora, s. 26b).
      "Ei ole luvallista ryöstää veljeä, mutta on luvallista ryöstää ei-juutalainen" (Baba-Mezia, 61a).

• Anonyymi

Talmun on tätä paskaa ja kristinuskon vastaista propagandaa alusta loppuun asti.

• Anonyymi

• Anonyymi

Pitääkö kaikkeen saada nettipalstoilta lupa? Mitä tahansa voi lukea yleissivistyksen vuoksi. On parempi ottaa itse selvää kuin olla toisen käden tietojen varassa. Kirjojen välttely on taikauskoisuutta. Ei sieltä mikään ajatus väkisin pään sisälle hyppää ja pesää sinne tee. Ihminen on luotu arvioimaan, hyväksymään ja hylkäämään ajatuksia.

• Anonyymi

Jaa. En nyt jaksa tässä. Homoliitto:paskaliitto.

• Anonyymi

Jotenkin pelottava ajatus, että kukaan edes miettiin, saako jotain lukea vai ei.
      Kristinusko on vissiin uusi islam.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Kuka aikuinen kysyy näin typeriä? Ihminen saa lukea mitä haluaa. Itsensä sivistäminen on jopa suositeltavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      4
      3693
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      193
      3599
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      128
      3340
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3312
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      20
      2176
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      25
      1758
    7. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      31
      1506
    8. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      32