Miksi se "paha" kristinusko vainosi kilttejä noitia, nehän on niin muodikkaitakin. Voisiko noituudesta sanoa että se on äärimmäinen ja ehdoton pahalle ja pahan palvelukseen antautuminen.
"Pienestä lähteestä löytyi ihmisen ruumiinosia Helsingin Tattarisuolla vuonna 1931. Karmiva ja erikoinen löytö ravisteli koko Suomea 30-luvulla, ja arvoitus kiehtoo edelleen salaperäisyytensä ja raakuutensa vuoksi.
Syyskuussa 1931 on kuuma. Hiki virtaa pitkin Väinö Toivosen selkää.
Auto nytkähtelee raitilla eteenpäin jossain päin Helsingin Puistolaa. Kurkkua kuivaa, on saatava vettä, helpotusta loppukesän helteeseen. Lähellä velloo kirkasvetinen lähde, josta alueen rakennustyömiehet ovat käyneet juomassa.
Väinö pysäyttää autonsa tien viereen, nousee ajoneuvosta ja kävelee lähteelle. Hänen kumartuessaan kohti raikasta vettä hän huomaa rantakivellä irtonaisen peukalon.
Vähän matkan päässä apumies Armas Sola huomaa naisen pään. Liittyykö tämä viimevuotiseen tapaukseen, jossa koulupoika löysi lähistöltä irti leikatun käden?"
Noidat ne vasta kivoja?
64
<50
Vastaukset
Tässä vielä linkki
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/lähteestä-löytyi-kuolleiden-käsiä-päitä-ja-jalkoja-tattarisuolla-–-yli-50-ruumista-silvottiin-tekijäksi-paljastui-kuusihenkinen-noitapiiri/ar-AABxmfs?ocid=spartanntp#image=1Jäljet johtivat sylttytehtaalle. Tässä ns. Tattarisuon tapauksessa näkisin, ettei kuitenkaan ihan äärimmäisen pahoja, kuten aloittaja kuvaa, oltu. Nuo ruumiinosat kun hankittiin hautausmaalta, olkoonkin se aika pimeää touhua sekin, mutta ketään ei sentään tapettu tuon sekoilun takia. Noitavainoissa on kuitenkin ihan oikeasti tapettu viattomia ihmisiä perättömien ilmiantojen takia irvokkain tavoin, käytännössä ihan pelkän sekoilun vuoksi.
Therionym kirjoitti:
Jäljet johtivat sylttytehtaalle. Tässä ns. Tattarisuon tapauksessa näkisin, ettei kuitenkaan ihan äärimmäisen pahoja, kuten aloittaja kuvaa, oltu. Nuo ruumiinosat kun hankittiin hautausmaalta, olkoonkin se aika pimeää touhua sekin, mutta ketään ei sentään tapettu tuon sekoilun takia. Noitavainoissa on kuitenkin ihan oikeasti tapettu viattomia ihmisiä perättömien ilmiantojen takia irvokkain tavoin, käytännössä ihan pelkän sekoilun vuoksi.
"Noitavainot" ovat jatkuneet koko ihmisen olemassa olon ajan tavalla jos toisella, sota-aikana ilmiannettiin Neuvostomieliset, sitten neuvostovastaiset, nyt homovastaiset jne.
ArtoTTT kirjoitti:
"Noitavainot" ovat jatkuneet koko ihmisen olemassa olon ajan tavalla jos toisella, sota-aikana ilmiannettiin Neuvostomieliset, sitten neuvostovastaiset, nyt homovastaiset jne.
Juu, kyllähän aina on ollut niin, että ihmiset ovat keksineet syitä vainota toisiaan. Homovastaisuuskin on ollut omiaan lietsomaan homojen vainoamista.
ArtoTTT kirjoitti:
"Noitavainot" ovat jatkuneet koko ihmisen olemassa olon ajan tavalla jos toisella, sota-aikana ilmiannettiin Neuvostomieliset, sitten neuvostovastaiset, nyt homovastaiset jne.
Neuvostomieliset saatettiin sota-aikana ampua, vankeus oli vähintä mitä seurasi. Neuvostovastaiset taas eivät päässeet merkittäviin poliittisiin asemiin ja siinä kaikki. Homovastaisia häiritään nykyään somessa, niin että he eivät voi täysin kritiikittä ruikkia löyhkäävää skeidaansa kunnon ihmisten päälle.
Therionym kirjoitti:
Jäljet johtivat sylttytehtaalle. Tässä ns. Tattarisuon tapauksessa näkisin, ettei kuitenkaan ihan äärimmäisen pahoja, kuten aloittaja kuvaa, oltu. Nuo ruumiinosat kun hankittiin hautausmaalta, olkoonkin se aika pimeää touhua sekin, mutta ketään ei sentään tapettu tuon sekoilun takia. Noitavainoissa on kuitenkin ihan oikeasti tapettu viattomia ihmisiä perättömien ilmiantojen takia irvokkain tavoin, käytännössä ihan pelkän sekoilun vuoksi.
>Noitavainoissa on kuitenkin ihan oikeasti tapettu viattomia ihmisiä perättömien ilmiantojen takia irvokkain tavoin, käytännössä ihan pelkän sekoilun vuoksi.
1700-luvulla Ruotsin valtakunnassa alettiin tajuta, että tässähän jumalauta tapetaan täysin syyttömiä ihmisiä ja lehmiä pelkkien taikauskoisten luulojen vuoksi. Monella tuomarilla ilmeni omantunnontuskia.RepeRuutikallo kirjoitti:
>Noitavainoissa on kuitenkin ihan oikeasti tapettu viattomia ihmisiä perättömien ilmiantojen takia irvokkain tavoin, käytännössä ihan pelkän sekoilun vuoksi.
1700-luvulla Ruotsin valtakunnassa alettiin tajuta, että tässähän jumalauta tapetaan täysin syyttömiä ihmisiä ja lehmiä pelkkien taikauskoisten luulojen vuoksi. Monella tuomarilla ilmeni omantunnontuskia.Se on se kirottu valistusaika varmaan alkanut vaikuttaa tuolloin jopa täällä pohjolassa. Voin kuvitella, että kuka tahansa tuon ajan standardeilla sivistynyt normaalijärkinen olisi ihmetellyt, että miksi lehmä pitää tappaa kun maalaistollo Jaakko päätti... no en nyt halua puhua asiasta enempää.
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Noitavainoissa on kuitenkin ihan oikeasti tapettu viattomia ihmisiä perättömien ilmiantojen takia irvokkain tavoin, käytännössä ihan pelkän sekoilun vuoksi.
1700-luvulla Ruotsin valtakunnassa alettiin tajuta, että tässähän jumalauta tapetaan täysin syyttömiä ihmisiä ja lehmiä pelkkien taikauskoisten luulojen vuoksi. Monella tuomarilla ilmeni omantunnontuskia.Noitavainot Ruotsin valtakunnassa sijoittuvat pääsääntöisesti 1660–1680-luvulle. Tämä suurten noitavainojen vaihe tunnetaan Ruotsissa nimellä det stora oväsendet. Ruotsin valtakunnassa ei ollut kirkollista inkvisitiota, sen sijaan noitaoikeudenkäynnit käytiin maallisissa tuomioistuimissa. Syytettyjen kidutus oli valtakunnan lain vastaista, ja sitä käytettiinkin vain harvinaisissa poikkeustapauksissa.
Aikalaiskokemuksessa ei ilmennyt varsinaisia noitavainoja siinä muodossa, jossa ne näyttäytyvät nykyihmiselle, vaan samassa kylässä tai kaupungissa asuvat ihmiset vain yksinkertaisesti epäilivät toisiaan noituudesta. Noitavainoja on nykyisin pidetty nimenomaisesti noitiin kohdistuvana vainona. Aikalaisten käsitys asiasta oli toisenlainen: he uskoivat olevansa itse noitien vainoamia. Yleensä ihmiset kuvittelivat, että noituudesta syytetty oli aiheuttanut heille haittaa toistuvilla vahingonteoilla, ja epäilyksiään he esittelivät yleensä laveasti oikeudelle. Oleellista noitasyytöksen hyväksymiselle oli noitumisen motiivin löytyminen. Mikäli sellaista ei löydetty, syyte saatettiin hylätä. Pitkään jatkuneita naapurusten riitoja, joihin oli liitetty noituusepäilyjä, käsiteltiin oikeudessa kuin mitä tahansa riita- tai rikosjuttuja.
Noitavainoja on nyky-yhteiskunnassa usein käytetty vertauskuvana vallanpitäjien pahuudesta, naisiin kohdistuneesta väkivallasta tai epätasa-arvosta. 1600-luvulla talonpoikaisväestö, jonka jäsenistä pelkästään Ruotsin valtakunnassa teloitettiin yli 400 henkeä, ei kuitenkaan pitänyt noitavainoja esivallan harjoittamana hirmuvaltana. Pikemminkin kansa yleisesti vaati teloituksia aktiivisemmin kuin hallitsijat. Aatelisten näkökulmasta noitaoikeudenkäynnit olivat kaukainen ja vähäpätöinen asia.[6]
Lainsäädäntö asetti eri asemaan taikuuden, jolla pyrittiin saamaan aikaan sosiaalisesti hyväksyttäviä lopputuloksia, kuten parempaa karjaonnea tai parantaa tauteja, ja noituuden (lat. maleficium), jolla pyrittiin saamaan aikaan vahingollisia lopputuloksia, kuten muiden vahingoittamista. Taikuutta oli harjoitettu kauan, eikä siitä tullut lainvastaista, ennen kuin esivalta katsoi sen uskonnolliseksi toisinajatteluksi ja sääti sen rikokseksi. Vahingoittava noituus eli musta magia puolestaan oli ollut kiellettyä koko tunnetun ihmiskunnan historian. Ruotsissakin se oli jo noin vuosina 1200–1350 kirjoitettujen maakuntalakien mukaan rangaistavaa. Vuonna 1350 kuningas Maunu Eerikinpojan maan- ja kaupunginlaeissa todetaan: ”Jos mies miehen eli waimo waimon welhoudella surmapi, nin että hän sijtä cuoleman saapi mistatkan [=menettäköön] hengens sen caltaisesta työstä, miehen pitä wiruelle pandaman ia waimo poldettaman – –.” Västeråsin valtiopäivillä vuonna 1528 noituus ja taikuus määrättiin kuolemanrangaistuksen alaiseksi ja rangaistavuus ulotettiin näin myös valkoiseen magiaan.
Taikuuden kiellon lisääminen lakiin johtui uskonpuhdistuksen luomasta uudesta tilanteesta. Aikaisemmin taikuus ja osittain noituuskin oli kuulunut kirkon tuomiovaltaan ja maallinen tuomiovalta oli tunnustanut kirkon määräykset. Kirkolla oli myös ollut omat kurinpitomenetelmänsä. Uskonpuhdistuksen jälkeen valtiosta tuli uskonnon puhtauden takaaja ja kirkon kurinpidollinen valta pieneni. Samalla varmistettiin, että mahdolliset sakot kuuluivat kruunulle eivätkä enää kirkolle. Uusilla säädöksillä pyrittiin myös varmistamaan, että vakavista jumalanpilkka- ja uskonrikkomuksista voitiin langettaa kuolemantuomio. 1600-luvun aikana Ruotsin valtakunnan oppineiden suhtautuminen taikuuteen kiristyi. Taikuudesta tuli aikaisempaa selvemmin epäjumalanpalvelusta ja majesteettirikos. Näkemys noudatteli yleisiä keskieurooppalaisia demonologisia käsityksiä. Katsottiin, että sekä noituudessa että taikuudessa voima tuli paholaiselta ja molemmat olivat yhtä tuomittavia. Ruotsin valtakunnassa taikuuden ja noituuden demonologisoituminen tapahtui yleiseen eurooppalaiseen kehitykseen verrattuna varsin myöhään.
Yleisesti Euroopassa uuden ajan alussa 1500- ja 1600-luvulla maallisissa oikeuksissa alettiin käyttää niin sanottua ”Mooseksen lakia” eli eräitä kohtia Raamatusta. Ruotsissa alettiin viitata Mooseksen lakiin jo Kustaa Vaasan aikana 1530-luvulla, mutta yleiseksi oikeusohjeeksi se tuli vuonna 1608, ja se säilyi voimassa aina vuoden 1734 uuteen valtakunnanlakiin asti. Mooseksen lain mukaan noituuden ja taikuuden ohella muun muassa jumalanpilkasta, kiroilusta, vanhempiaan vastaan rikkomisesta, väärästä valasta, taposta, koron kiskonnasta, väärästä todistuksesta ja useista seksuaalirikoksista voitiin tuomita kuolemaan. Aikalaisten silmissä noituus oli yksi kuolemalla rangaistava rikos muiden joukossa. Ruotsalaisen tutkijan Jonas Liliequistin mukaan muun muassa eläimeen sekaantumisesta tuomittiin Ruotsin valtakunnassa useammin kuolemaan kuin noituudesta tai taikuudesta.
Jatkuu... - Anonyymi
Vielä vuoden 1734 laissa säädettiin kuolemanrangaistus sille, joka noituudella vahingoitti toisen terveyttä tai omaisuutta. Jos joku noitakeinoin surmasi toisen, oli hänet teilattava, jos hän oli mies, tai hänen päänsä lyötävä pois, jos hän oli nainen, minkä lisäksi hänen ruumiinsa oli sen jälkeen poltettava roviolla. Samat rangaistukset säädettiin myös sille, joka pyysi noitaa niin tekemään. Lisäksi laissa oli säädetty vähintään kymmenen ja enintään neljänkymmenen taalarin sakko tai vaihtoehtoisesti vesileipävankeus ennustamista, henkiparannusta tai muuta taikuutta harjoittavalle.
Taikuuden kieltävien lakien valvonta ei kuitenkaan historiantutkijoiden mukaan ollut johdonmukaista. Esimerkiksi vuonna 1593 kuningas Kaarle IX vapautti muutaman tukholmalaisen noitavaimona pidetyn naisen, koska kuninkaan mukaan naiset olivat voineet tunnustaa pelkkiä harhoja ja kuvitelmia ja heidän teloittamisensa olisi ollut sopimatonta ilman tarkempaa tutkintaa. Ruotsin valtakunnan oikeuslaitos ei käytännössä tuntenut taikuutta juuri lainkaan ennen 1660-lukua, mutta tuon vuosikymmenen aikana tilanne muuttui. Suomessa aina 1660-luvulle asti kohdeltiin oikeudessa syytettyjen noita- ja taikatekoja sen mukaan, minkälainen vaikutus teolla oli ollut. Lisääntynyt noitalainsäädäntö ei ollut oma erityinen ilmiönsä, vaan liittyi laajempaan yleiseen rikosoikeudelliseen kehitykseen. Lakia ei yleensä kuitenkaan sovellettu koko ankaruudessaan, ja kuolemantuomioita lievennettiin yleisesti. On epäilty, ettei lakia olisi edes tarkoitettu kirjaimellisesti noudatettavaksi, vaan että se olisi toiminut pelotteena. Alamaiset eivät tienneet, kenet esivalta eli viime kädessä kuningas armahtaisi.
Noitalait olivatkin noitavainojen välttämätön mutta eivät yksinään riittävä edellytys.[10] Suuret noitavainot eivät voineet alkaa ennen kuin kansanomaiset taiat ja noitatavat oli julistettu rikoksiksi, mutta noitavainojen ei voida kuitenkaan katsoa alkaneen noituudesta ja taikuudesta säädettyjen lakien seurauksena, eivätkä ne päättyneet lain muuttumiseen. Ruotsin valtakunnan vuoden 1734 lain mukaan toisen surmaaminen taikka terveyden tai omaisuuden vahingoittaminen noituudella oli edelleenkin kuolemanrangaistuksen alainen teko, mutta lakia ei noudatettu, eikä edes vahingoittavasta noituudesta ollut annettu tuolloin kuolemantuomioita vuosikymmeniin. Rikoslaista poistettiin maininnat noituudesta vasta 1779.[19] Suomen rikoslaissa, joka säädettiin vuonna 1889, oli ammattitietäjän ja -taikojan toimi kielletty ja siitä säädettiin sakkorangaistus:
»Joka maksusta harjoittaa tietäjäntointa, loihtimista tahi muuta senkaltaista taikausta, vetäköön sakkoa enintään kaksisataa markkaa.»
Pykälä säilyi muuttumattomana vuoteen 1998, jolloin se kumottiin merkityksettömänä. Taikauskon torjumiseen rikoslailla ei ole enää yhteiskunnallista tarvetta. Herkkäuskoisten ihmisten erehdyttäminen voi kuitenkin eräissä tapauksissa täyttää petoksen tunnusmerkistön.
Ruotsin valtakunnanlaissa, sekä maanlaissa että tuomarinohjeissa, kiellettiin kidutus. Kidutusta kuitenkin joskus harvoin käytettiin kuninkaan tai hovioikeuden aloitteesta. Suurien vainojen aikana 1600-luvulla kidutuksesta tuli tästä huolimatta osa tutkintaa ja se oli pääasiassa hovioikeuksien tai erikseen pystytettyjen noitakomiteoiden hallinnassa. Joissain tapauksissa kuitenkin myös alioikeudet turvautuivat lainvastaisesti kidutukseen. Pohjois-Ruotsin vainoissa, joissa syytettyinä oli lapsia, myös heidän vanhempiaan painostettiin ja uhkailtiin. Nils Psilanderin aloittamissa Ahvenanmaan noitaoikeudenkäynneissä käytettiin kuulusteluissa peukaloruuveja.
Suurien noitaprosessien ulkopuolella laittomien painostuskeinojen käyttö lienee kuitenkin ollut harvinaista, sillä hovioikeudet punnitsivat yleensä noituusjuttujen todisteita tarkasti ja suurin osa syytetyistä vapautettiin. Niin noituus- kuin taikuustapauksissakin tukeuduttiin pääsääntöisesti todistajien lausuntoihin, joiden jälkeen katsottiin, ”ettei epäilty voinut kieltää tapahtunutta”. Tutkija Marko Nenonen arvioi, ettei ”aikakauden parhaimpia oikeusperinteitä noituus- ja taikuusoikeudenkänneissä tutkitulla alueella (Ala-Satakunta, Pohjois-Pohjanmaa sekä Viipurin Karjala) juurikaan rikottu”.
Jatkuu... - Anonyymi
Keskiajalla katolinen kirkko suhtautui noituuteen ja taikuuteen ristiriitaisesti. Kirkolla oli oma ”valkoinen magia”, ja sen oli siksi vaikea perustella, miksi taikuus olisi kiellettyä. Katolisen kirkon pyhimyskulttiin kuului pyhäinjäännösten kunnioitus. ja niiden avulla pyrittiin myös vaikuttamaan esimerkiksi satonäkymiin. Keskiajalla Ruotsissa kannettiin Eerik Pyhän luita Uplannin pelloilla. 900-luvulta peräisin olevan kirkollisen ohjeen Canon Episcopiin mukaan kaikki kuvitelmat lentävistä noidista olivat rienausta. 1200-luvulla kirkko keskittyi ennen kaikkea kerettiläisyyden ja taikauskon vastustamiseen. Aina 1300-luvulle asti maallinen ja hengellinen valta rankaisivat vain vahingoittavaa taikuutta, joka yleensä ilmeni konkreettisilla tavoilla. Noituminen rinnastui myrkyttämiseen, ja sillä murhaamista pidettiin törkeänä murhana erotukseksi esimerkiksi tappelun yhteydessä tapahtuneesta hengen riistosta.[23]
Keskiajalla erityisesti yhteiskunnan yläluokan piirissä maleficium-noituus liittyi yleisesti poliittisiin kiistoihin ja valtataisteluihin. Ruotsin valtakunnassa sellaisia tapahtumia edusti vielä 1585 oikeudenkäynti, jossa erästä naista syytettiin Juhana-herttuan ja Kaarina Hannuntyttären lapsen Lucretian murhaamisesta noituudella. Nainen vapautettiin syytteistä, mutta teloitettiin myöhemmin toisen miehensä murhasta. Noituus oli ollut rikollista käytännössä aina, mutta varsinaisia noitavainoja ei Euroopassa ilmennyt ennen uuden ajan alkua. Norman Cohnin esittämän teorian mukaan tämä johtui perinteisestä akkusatorisesta oikeusprosessista, jossa vahingon kärsinyt keräsi todisteet ja haastoi epäillyn vahingontekijän käräjille. Koska noituuden todistaminen oli vaikeaa, tämä rajoitti myös oikeustapausten määrää, varsinkin kun yleensä aiheettomasti syytteen nostanut sai itse suuren sakon. Vasta uuden ajan kynnyksellä oikeudet muuttuivat inkvisitorisiksi prosesseiksi, jossa syytteen nosti ja todisteiden keräämisestä vastasi esivalta. Sellaisessa järjestelmässä syytteen nostajaa ei uhannut sakkorangaistus, vaikka syyte kaatuisikin oikeudessa.
Jo 1500-luvulla oli järjestetty jonkin verran noitaoikeudenkäyntejä, jotka perustuivat lähinnä Vanhassa testamentissa annettuihin noituuskieltoihin. Ensimmäiset länsieurooppalaisten noitateorioiden mukaiset noitaoikeudenkäynnit Ruotsin valtakunnassa käytiin Ahvenanmaalla vuonna 1666, ja ne alkoivat ilmeisesti Ahvenanmaan kihlakunnantuomariksi nimitetyn Nils Psilanderin aloitteesta. Psilander oli opiskellut Tarton yliopistossa, jossa hän oli tutustunut saksalaisiin noitateorioihin ja noitasapattiin, ja hän ilmeisesti katsoi perustaneensa tekonsa aikakautensa uusimpaan tietoon. Laajamittaisemmat noitaoikeudenkäynnit alkoivat emä-Ruotsissa kaksi vuotta Ahvenanmaan tapahtumien jälkeen, ja pian ne levisivät sieltä ruotsinkieliselle Pohjanmaalle. Vain huippuvaiheessaan noitavainot Suomen alueella muistuttivat länsieurooppalaista joukkohysteriaa, mutta noitaoikeudenkäynnit eivät eronneet merkittävästi muiden eurooppalaisten alueiden tapahtumista, joiden merkitystä on Nenosen ja Kervisen mukaan paisuteltu.
Ruotsin alueella vahingoittava noituus oli tavanomaisin syytös 1610-luvun puoliväliin asti, jonka jälkeen yleisimmäksi syytteeksi nousi taikuus. Suomessa taikuussyytökset yleistyivät vasta 1660-luvun jälkeen.[26] 1670–1680-luvulla naisista tuli suurin noituudesta ja taikuudesta syytetty ryhmä. Noina vuosikymmeninä jo yksistään Suomen alueella oli syytettyinä yli 200 ihmistä, joista useita tuomittiin kuolemaan. 1680-luvulla noitavainot alkoivat vaimentua ja kuolemaan tuomittujen määrä väheni hyvin nopeasti, vaikka noitaoikeudenkäyntejä oli vielä 1700-luvun alussakin.
Ruotsin valtakunnassa enemmistö syytetyistä ei ollut yhteiskunnan vähäosaisimpia vaan itsenäisiä maanviljelijöitä ja kaupungeissa kauppiaita vaimoineen. Ilmeisesti oli yleistä, että syytteitä esitettiin useammin suhteellisesti varakkaita vastaan kuin köyhiä. Yleensä yhdessä oikeudenkäynnissä käsiteltiin vain yhden syytetyn tapausta kerralla. Syytetty ja syyttäjä tunsivat yleensä toisensa ja asuivat samassa kylässä. Oli kuitenkin sosiaaliryhmiä, jotka olivat ilmeisesti noitavainosyytöksien ulkopuolella. Tällaisia ryhmiä oli muun muassa aateli, papisto ja pappien rouvat. Esimerkiksi Tukholman noitaoikeudenkäyntien aikana eräs aktiivisimpiin ilmiantajiin kuulunut piika syytti noituudesta kreivi Magnus de la Gardien ja tämän veljen vaimoja. Oikeudessa ilmianto sivuutettiin nopeasti, ja piialta ryhdyttiin kyselemään jonkin södermalmilaisen leskivaimon tekemisistä.
Jatkuu... - Anonyymi
Ruotsissa noituudesta syytetyistä 85 prosenttia oli naisia. Vielä suurempi osuus tuomituista ja teloitetuista oli naisia ja noituudesta kuolemaan tuomituista vain prosentin verran oli miehiä. Syytetyt naiset olivat pääsääntöisesti nuoria; 60 prosenttia oli iältään 14–44-vuotiaita, mutta tuomion saaneet olivat tätä keskimääräisesti vanhempia. Tämä ilmeisesti johtui siitä, että esivalta oli antanut ohjeen teloittaa ensisijaisesti vanhoja ja paatuneita noitia, jotka olivat harjoittaneet syntiä jo pitempään. Tämän vuoksi myös lesket olivat teloitetuissa yliedustettuna. Tavallisesti noidan antoi ilmi joku sukulainen ja usein lapsi (noin puolessa tapauksista). Ilmiantaja oli usein myös naispuolinen sukulainen, joka itse oli syytettynä noituudesta ja tunnustanut sen, ja sen jälkeen hänet pakotettiin nimeämään muita noitia. Noidat olivat yleensä hyvämaineisia ja keskimääräistä varakkaampia.
Taalainmaalla vuonna 1668 alkaneet ja sittemmin myös Tukholmaan levinneet massavainot olivat Euroopan suurimpia noitaoikeudenkäyntiprosesseja, ja ne herättivät aikanaan laajaa huomiota Euroopassa. Tähän huomioon vaikutti prosessin laajuuden lisäksi se, että suuret oikeudenkäynnit olivat tuolloin Keski-Euroopassa jo harvinaisia. On arveltu, että noitavainot olisivat voineet levitä paljon laajemmallekin, mikäli esivalta ei olisi puuttunut niihin. Papiston ja maallisten vallanpitäjien suhtautumisessa noituusväitteisiin oli horjuvuutta ja ankara ja lempeä linja vaihtelivat. Vallalle pääsi kuitenkin käsitys, jonka mukaan useimmissa tapauksissa oli kysymys yksittäisten ihmisten houreista, todellista noituutta oli vain harvassa.
Ruotsin valtakunnan suurin noitaoikeudenkäyntien sarja sai alkunsa syksyllä 1667 Åsenin kylässä Itä-Taalainmaalla, kun 11-vuotias paimentyttö Gertrud haki kuttuja saaresta, jonne ne olivat karanneet. Koska Gertrudin pikkuveli ei ollut uskaltanut hakea kuttuja, olivat lapset riidelleet ennen kuttujen hakemista. Todennäköisesti veli levitti kertomuksia Gertrudin taikamenoista kuttujen takaisin saamiseksi, koska alueelle levisi huhuja siitä, että Gertrud olisi kävellyt vetten päällä hakemaan kuttuja saaresta. Pappi ryhtyi tutkimaan asiaa, ja pitkällisen kiistämisen jälkeen Gertrud tunnusti noituuden ja kertoi noitasapatista Blåkullassa (suom. ”Sinikukkula”, Kyöpelinvuori). Aluksi harkittiin kuolemanrangaistusta, mutta lopulta Gertrud sai katumusharjoituksia.
Lähtökohtana olivat tarinat, joita varsinkin lapset ja nuoret kertoivat. Niissä mentiin lentämällä Blåkulla-nimiseen paikkaan, jossa syötiin, juotiin ja tanssittiin. Saatana antoi pidoissa ruokaa ja vahti, että kaikki saavat syödäkseen. Siellä heidät myös kastettiin uudelleen ja vihittiin toisilleen tai Blåkullan asukeille tai Saatanalle. Kerrottiin myös, kuinka Blåkullassa pidettiin orgioita, joissa oltiin sukupuoliyhteydessä Saatanan ja muiden Blåkullan-kävijöiden kanssa. Kertomusten mukaan osa lapsista synnytti siellä olentoja, joilla oli eläinten ja ihmisten piirteitä.
Kertomukset Blåkullasta ja yksinkertaiset tarinat saivat kuitenkin koko ajan uusia piirteitä. Esimerkiksi kun vartiomies Håkanin anoppia Kerstiniä syytettiin vartiopäällikkö Anders Olofssonin vaimon lehmän kuolemasta, katsottiin lehmän kuoleman syyksi se, että Kerstin ratsasti kyseisellä lehmällä Blåkullaan. Sitten noituussyytöksiin liitettiin myös maaginen maitovarkaus.
Erittäin tyypillinen piirre Ruotsin noitaoikeudenkäynneissä oli lapsitodistajien runsas määrä. Lapsitodistajia käytettiin siksi, että Pohjois-Ruotsiin (Norrlanti) oli perustettu erityinen noitakomissio, joka päätti ensimmäisessä Gävlen kokoontumisessaan asettaa lasten todistukset etusijalle. Myös erityisiä noitien näyttäjiä ilmaantui. Noitaoikeudenkäyntien seurauksena teloitettiin arviolta kolmisensataa ihmistä. Suuri noitaprosessi päättyi vihdoin vuonna 1676 viranomaisten asetuttua vastustamaan sitä. - Anonyymi
Plääh, tylsää faktaa. Tiivistä niin jaksaa lukeakkin.
Therionym kirjoitti:
Se on se kirottu valistusaika varmaan alkanut vaikuttaa tuolloin jopa täällä pohjolassa. Voin kuvitella, että kuka tahansa tuon ajan standardeilla sivistynyt normaalijärkinen olisi ihmetellyt, että miksi lehmä pitää tappaa kun maalaistollo Jaakko päätti... no en nyt halua puhua asiasta enempää.
Nyt sotkin iloisesti noidat ja eläimeensekaantujat. Noitien teloitusten yhteydessä ei lehmiä surmattu. Saman ajan rikollisuutta molemmat toki. 🥴
RepeRuutikallo kirjoitti:
Nyt sotkin iloisesti noidat ja eläimeensekaantujat. Noitien teloitusten yhteydessä ei lehmiä surmattu. Saman ajan rikollisuutta molemmat toki. 🥴
Scrollasin ylös 400000000 sivua jotain historiointia tarkastaakseni oliko sekaannuksellasi merkitystä, ja mielestäni ei ollut. Taikauskon takiahan kaikki nuo kuitenkin tapettiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plääh, tylsää faktaa. Tiivistä niin jaksaa lukeakkin.
Hyvä stoori on aina parempi kuin kuivakka todellisuus.
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä stoori on aina parempi kuin kuivakka todellisuus.
Raamattu kirjoitettiin juuri tällä periaatteella.
Therionym kirjoitti:
Scrollasin ylös 400000000 sivua jotain historiointia tarkastaakseni oliko sekaannuksellasi merkitystä, ja mielestäni ei ollut. Taikauskon takiahan kaikki nuo kuitenkin tapettiin.
Se on kyllä totta.
- Anonyymi
Keskiajalla kirkko suhtautui noituuteen ja taikuuteen ristiriitaisesti. Kirkolla oli oma ”valkoinen magia”, ja sen oli siksi vaikea perustella, miksi taikuus olisi kiellettyä. Sen sijaan kirkko vastusti noitavainoa, vaino edusti kirkolle epäjärjestystä ja anarkiaa kun holtittomat ihmisjoukot lähtivät lynkkaamaan ihmisiä lähinnä kateudesta ja löytääkseen itselleen syntipukin. Yleensä ihmiset kuvittelivat, että noituudesta syytetty oli aiheuttanut heille haittaa toistuvilla vahingonteoilla, ja epäilyksiään he esittelivät yleensä laveasti oikeudelle. Ainoa tapa pelastaa noituudesta syytetty massan vihalta oli osallistua noitaoikeudenkäyntiin ja Jumalan nimessö armahtaa noituudesta syytetty. Noin 90% onnistuttiin päästämään syytteistä näiden 300 vuoden aikan. Aina se ei kuitenkaan onnistunut. Noitaoikeuden käynnit olivat maallisia istuntoja ja kun selvisi että kirkko puolusti "noitia" niin sitä ei enään päästetty oikeudenistontoihin.
- Anonyymi
Kirkko ja usko ovat aina olleet niin kaukana toisistaan kun itä on lännestä.
Niinhän se on, että noitavainoissa esim. keskiajalla oli kyse paljolti maallisen vallan piirissä olevalla touhulla, eikä ole siitä sinänsä kirkkoa syyttäminen. Mutta jos puhutaan kristinuskosta ylipäätään, niin varmasti ei olisi yhtäkään ihmistä surmattu noitana sillä perusteella, että epäilty olisi vehkeillyt sielunvihollisen kanssa. Tällä en tarkoita sitä, etteikö maallinen valta olisi järjestänyt noitavainojaan joka tapauksessa, mutta kristillisessä kulttuurissa noitavainot tietysti perustuivat kristilliseen maailmankuvaan.
Therionym kirjoitti:
Niinhän se on, että noitavainoissa esim. keskiajalla oli kyse paljolti maallisen vallan piirissä olevalla touhulla, eikä ole siitä sinänsä kirkkoa syyttäminen. Mutta jos puhutaan kristinuskosta ylipäätään, niin varmasti ei olisi yhtäkään ihmistä surmattu noitana sillä perusteella, että epäilty olisi vehkeillyt sielunvihollisen kanssa. Tällä en tarkoita sitä, etteikö maallinen valta olisi järjestänyt noitavainojaan joka tapauksessa, mutta kristillisessä kulttuurissa noitavainot tietysti perustuivat kristilliseen maailmankuvaan.
Niin, siis varmasti ei olisi yhtäkään ihmistä surmattu noitana sillä perusteella, että epäilty olisi vehkeillyt sielunvihollisen kanssa, mikäli ei oltaisi eletty kristinuskon vaikutuspiirissä.
- Anonyymi
Therionym kirjoitti:
Niinhän se on, että noitavainoissa esim. keskiajalla oli kyse paljolti maallisen vallan piirissä olevalla touhulla, eikä ole siitä sinänsä kirkkoa syyttäminen. Mutta jos puhutaan kristinuskosta ylipäätään, niin varmasti ei olisi yhtäkään ihmistä surmattu noitana sillä perusteella, että epäilty olisi vehkeillyt sielunvihollisen kanssa. Tällä en tarkoita sitä, etteikö maallinen valta olisi järjestänyt noitavainojaan joka tapauksessa, mutta kristillisessä kulttuurissa noitavainot tietysti perustuivat kristilliseen maailmankuvaan.
Kesiajan noitavainot on myytti. Todellisuudessa noitavainot on varsinaisesti 1500 -luvulla alkanut ajanjakso jonka alkuunpanijana yleisesti pidetään 1487 julkaistua Noitavasara -nimistä kirjaa. Viimeinen virallinen noitaoikeudenkäynti käytiin Isossabritanniassa 1944. Keskiaika sen sijaan on karkeasti 500-luvun alun 1400-luvun välille ajoittuva välivaiheen ajanjakso joka 1800-luvulla maineesta huolimatta ei ollut pimeä. Päinvastoin, keskiajalla esimerkiksi tiedettiin että maapallo on pyöreä ja perustettiin yliopistoja ympäri Eurooppaa. Tämän jälkeen alkanutta ajanjaksoa on kutsutta puolestaan nimellä renesanssi joka päättyi 1700-luvulla alkaneeseen valistuskauteen. Mielikuva keskiajan noitavainoista noitarovioineen perustuu silkkaan väärinkäsitykseen. Oikeudenkäynnit olivat viihdettä massoille.
Noitavainojen selitykset ovat karkeasti jakaantuneet kahteen päälinjaan, jossa toisessa korostetaan hallinnon, politiikan ja oikeuslaitoksen kehitystä ja toisessa taloudellisia ja sosiaalisia ristiriitoja. Ensimmäisen näkemyksen mukaan Euroopassa vahvistunut keskusvalta tehosti oikeuslaitoksien toimintaa ja tiukensi rikoslakia. Näin ihmisten väliset kiistat tulivat aikaisempaa useammin oikeuslaitosten käsittelyyn samalla, kun esivalta ja erityisesti papisto pystyi tehokkaammin kitkemään uskonnollista poikkeavuutta yhteiskunnasta.
Sosiaalis-taloudellisissa selityksissä katsotaan, että 1500- ja 1600-luku olivat myös suuren taloudellisen ja sosiaalisen muutoksen aikaa, jolloin sodat, liikakansoitus ja katovuodet lisäsivät köyhyyttä samalla, kun rahatalouden kehitys ja laajeneva kaupankäynti lisäsi rikkauden määrää. Tämän eriarvoistumisen aiheuttama katkeroituminen purkautui sitten noitaoikeudenkäynneissä.
Kaupunkikulttuuri koki 1400–1600-luvulla myös suuria muutoksia. Yhä useampi lähti maaseudulta kaupunkeihin ja se aiheutti luokkariitoja, poliittisia ristiriitoja sekä sosiaalisia ongelmia. Lisäksi katovuodet, nälänhätä ja tautiepidemiat varjostivat jokaisen ihmisen elämää. Ihmisten pettymys, turhautuneisuus ja pelko oli kanavoitava johonkin. Historiantutkijat ovat havainneet, että usein noitasyytösten takana olivat myös erilaiset juridiset ja henkilökohtaiset konfliktit. Eräät psykohistoriallisesti orientoituneet tutkijat ovat puhuneet myös joukkopsykooseista.
Uskonpuhdistus johti Euroopassa perinteisen turvallisen maailmankuvan säröilemiseen, mikä osaltaan vaikutti aikakauden epäluuloisuuteen ja paniikkiin. Nachman Ben-Yehudan mukaan tämä voidaan havaita siitä, että vakavimmat vainot toimeenpantiin sellaisissa maissa kuin Saksassa, Ranskassa ja Sveitsissä, joissa katolisen kirkon asema oli heikoin, kun taas vakaan katoliset maat kuten Espanja, Italia ja Portugali säästyivät miltei kokonaan noitavainoilta.
Tämä on kuitenkin sitä tylsää puuduttavaa asia faktaa. Ihmisiin puree ennemmin populistinen ja provosoiva populaari historia kuten vaikka Da Vinci koodi, se on jotain erilaista ja eksoottista. Miksi sitten puhutaan että noitavainot oli pimeän- eli sydänkeskiajan ilmiö jos ne eivät kuitenkaan tapahtuneet keskiajalla? Asiaan varmaan vaikuttaa osin se, että keskiaikaa pidetään synkkänä kautena, joten siihen mielikuvaan menee hyvin myös noitavainot, pidetäänhän aikakautta näin yleensä tietämättömänä ja taikauskoisena. Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti. Ketkään asiantuntijat ja oikeasti historiasta tietävät ole koskaan luulleet noitavainojen olleen keskiaikainen ilmiö, tuo luulo on lähinnä ollut kansan piirissä. Myös elokuvat ovat varmasti osaltaan vaikuttaneet tähän mielikuvaan.
Ps. Lisä huom. Espanjan inkvisitio oli katolinen tutkinta- ja tuomiolaitos, jonka perustivat vuonna 1478 Isabella ja Ferdinand Kastiliassa. Inkvisition tuomiovalta ulottui vain Espanjan kristittyihin, mikä maurien ja juutalaisten karkottamisen jälkeen tarkoitti kuitenkin käytännössä kaikkia espanjalaisia. Espanjan inkvisitio lopetettiin Napoleonin vallan aikana 1808–1812, mutta se perustettiin uudelleen Ferdinand VII:n palattua valtaistuimelle. Se lopetettiin 1834. Inkvisitio otettiin käyttöön myös Meksikossa, ja se jatkoi toimintaansa Meksikon itsenäistymiseen saakka. - Anonyymi
Therionym kirjoitti:
Niinhän se on, että noitavainoissa esim. keskiajalla oli kyse paljolti maallisen vallan piirissä olevalla touhulla, eikä ole siitä sinänsä kirkkoa syyttäminen. Mutta jos puhutaan kristinuskosta ylipäätään, niin varmasti ei olisi yhtäkään ihmistä surmattu noitana sillä perusteella, että epäilty olisi vehkeillyt sielunvihollisen kanssa. Tällä en tarkoita sitä, etteikö maallinen valta olisi järjestänyt noitavainojaan joka tapauksessa, mutta kristillisessä kulttuurissa noitavainot tietysti perustuivat kristilliseen maailmankuvaan.
Totta. Virkamiehet uskoivat pelastavansa Euroopan saatanan tyrannialta tuomitsemalla noituudesta syytettyjä. Noitia ei kuitenkaan aktiivisesti vainottu ja jahdattu pitkin mantuja soihdut ja talikot käsissä kuten usein nähdään elokuvissa.
Anonyymi kirjoitti:
Kesiajan noitavainot on myytti. Todellisuudessa noitavainot on varsinaisesti 1500 -luvulla alkanut ajanjakso jonka alkuunpanijana yleisesti pidetään 1487 julkaistua Noitavasara -nimistä kirjaa. Viimeinen virallinen noitaoikeudenkäynti käytiin Isossabritanniassa 1944. Keskiaika sen sijaan on karkeasti 500-luvun alun 1400-luvun välille ajoittuva välivaiheen ajanjakso joka 1800-luvulla maineesta huolimatta ei ollut pimeä. Päinvastoin, keskiajalla esimerkiksi tiedettiin että maapallo on pyöreä ja perustettiin yliopistoja ympäri Eurooppaa. Tämän jälkeen alkanutta ajanjaksoa on kutsutta puolestaan nimellä renesanssi joka päättyi 1700-luvulla alkaneeseen valistuskauteen. Mielikuva keskiajan noitavainoista noitarovioineen perustuu silkkaan väärinkäsitykseen. Oikeudenkäynnit olivat viihdettä massoille.
Noitavainojen selitykset ovat karkeasti jakaantuneet kahteen päälinjaan, jossa toisessa korostetaan hallinnon, politiikan ja oikeuslaitoksen kehitystä ja toisessa taloudellisia ja sosiaalisia ristiriitoja. Ensimmäisen näkemyksen mukaan Euroopassa vahvistunut keskusvalta tehosti oikeuslaitoksien toimintaa ja tiukensi rikoslakia. Näin ihmisten väliset kiistat tulivat aikaisempaa useammin oikeuslaitosten käsittelyyn samalla, kun esivalta ja erityisesti papisto pystyi tehokkaammin kitkemään uskonnollista poikkeavuutta yhteiskunnasta.
Sosiaalis-taloudellisissa selityksissä katsotaan, että 1500- ja 1600-luku olivat myös suuren taloudellisen ja sosiaalisen muutoksen aikaa, jolloin sodat, liikakansoitus ja katovuodet lisäsivät köyhyyttä samalla, kun rahatalouden kehitys ja laajeneva kaupankäynti lisäsi rikkauden määrää. Tämän eriarvoistumisen aiheuttama katkeroituminen purkautui sitten noitaoikeudenkäynneissä.
Kaupunkikulttuuri koki 1400–1600-luvulla myös suuria muutoksia. Yhä useampi lähti maaseudulta kaupunkeihin ja se aiheutti luokkariitoja, poliittisia ristiriitoja sekä sosiaalisia ongelmia. Lisäksi katovuodet, nälänhätä ja tautiepidemiat varjostivat jokaisen ihmisen elämää. Ihmisten pettymys, turhautuneisuus ja pelko oli kanavoitava johonkin. Historiantutkijat ovat havainneet, että usein noitasyytösten takana olivat myös erilaiset juridiset ja henkilökohtaiset konfliktit. Eräät psykohistoriallisesti orientoituneet tutkijat ovat puhuneet myös joukkopsykooseista.
Uskonpuhdistus johti Euroopassa perinteisen turvallisen maailmankuvan säröilemiseen, mikä osaltaan vaikutti aikakauden epäluuloisuuteen ja paniikkiin. Nachman Ben-Yehudan mukaan tämä voidaan havaita siitä, että vakavimmat vainot toimeenpantiin sellaisissa maissa kuin Saksassa, Ranskassa ja Sveitsissä, joissa katolisen kirkon asema oli heikoin, kun taas vakaan katoliset maat kuten Espanja, Italia ja Portugali säästyivät miltei kokonaan noitavainoilta.
Tämä on kuitenkin sitä tylsää puuduttavaa asia faktaa. Ihmisiin puree ennemmin populistinen ja provosoiva populaari historia kuten vaikka Da Vinci koodi, se on jotain erilaista ja eksoottista. Miksi sitten puhutaan että noitavainot oli pimeän- eli sydänkeskiajan ilmiö jos ne eivät kuitenkaan tapahtuneet keskiajalla? Asiaan varmaan vaikuttaa osin se, että keskiaikaa pidetään synkkänä kautena, joten siihen mielikuvaan menee hyvin myös noitavainot, pidetäänhän aikakautta näin yleensä tietämättömänä ja taikauskoisena. Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti. Ketkään asiantuntijat ja oikeasti historiasta tietävät ole koskaan luulleet noitavainojen olleen keskiaikainen ilmiö, tuo luulo on lähinnä ollut kansan piirissä. Myös elokuvat ovat varmasti osaltaan vaikuttaneet tähän mielikuvaan.
Ps. Lisä huom. Espanjan inkvisitio oli katolinen tutkinta- ja tuomiolaitos, jonka perustivat vuonna 1478 Isabella ja Ferdinand Kastiliassa. Inkvisition tuomiovalta ulottui vain Espanjan kristittyihin, mikä maurien ja juutalaisten karkottamisen jälkeen tarkoitti kuitenkin käytännössä kaikkia espanjalaisia. Espanjan inkvisitio lopetettiin Napoleonin vallan aikana 1808–1812, mutta se perustettiin uudelleen Ferdinand VII:n palattua valtaistuimelle. Se lopetettiin 1834. Inkvisitio otettiin käyttöön myös Meksikossa, ja se jatkoi toimintaansa Meksikon itsenäistymiseen saakka.Itse asiassa saatoin sekoittaa juuri tuon maallisen vallan ja kirkollisen vallan asian tuohon keskiaika vs. uusi aika -asetteluun. Se oli tiedossa, että ns. noitavainot (tässä kontekstissa) tapahtuivat siellä 1600-luvun puolella ja sieltä alkaen, mutta minulle on myös jäänyt sellainen vaikutelma ylipäätään, että kirkkoa syytetään paljon silloisen maallisen vallan tekemistä asioista, joita nykyään pidetään kauheuksina.
- Anonyymi
Therionym kirjoitti:
Itse asiassa saatoin sekoittaa juuri tuon maallisen vallan ja kirkollisen vallan asian tuohon keskiaika vs. uusi aika -asetteluun. Se oli tiedossa, että ns. noitavainot (tässä kontekstissa) tapahtuivat siellä 1600-luvun puolella ja sieltä alkaen, mutta minulle on myös jäänyt sellainen vaikutelma ylipäätään, että kirkkoa syytetään paljon silloisen maallisen vallan tekemistä asioista, joita nykyään pidetään kauheuksina.
Samaa kauraa kuin kirkon syyttäminen nykyään holokaustista ja maailmansodista.
Anonyymi kirjoitti:
Samaa kauraa kuin kirkon syyttäminen nykyään holokaustista ja maailmansodista.
Joo, ei kirkko noihin mikään pääsyyllinen ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa kauraa kuin kirkon syyttäminen nykyään holokaustista ja maailmansodista.
Ihmisistä on viihdyttävää syytellä jotain mikä on outoa ja vierasta. Se on eräs muukalaispelon lieveilmiö. Tarvitaan syntipukki johon purkaa omaa ahdistunutta oloaan. Mitä enemmän ihmiset vieraantuvat uskonnoista sitä oudommilta, pelottavommilta ja vanhanaikaisilta ne näyttävät jolloin uskontoja on helpooa syyttä kaikesta pahoista ja ikävistä asioista maailmassa. Esimerkiksi kristinuskoa on syytetty Intian- ja Tyynenvaltameren 2000-luvun tsunamien korkeista uhriluvuista.
>Voisiko noituudesta sanoa että se on äärimmäinen ja ehdoton pahalle ja pahan palvelukseen antautuminen.
Ei voisi. Noituus on puhdasta taikauskoa, jossa ihminen ei antaudu mikään muun kuin oman vinksahtaneen mielensä "palvelukseen". Olen kyllä hiljattain katsonut "Rosemaryn painajaisen", mutta korostan, että se oli vain juutalaisen kirjoittamaa erinomaista fiktiota.Tämä Suomen tapaus oli kyllä jotain muuta kuin elokuvaa, ja mikä pahinta nämä kuusi itse uskoivat siihen vakaasti ja olivat jopa valmiita rikoksiin. Onhan senkin jälkeen ollut esim, tämä paloittelu/kannibalismi murha johon liittyy aika erikoisia piirteitä.
ArtoTTT kirjoitti:
Tämä Suomen tapaus oli kyllä jotain muuta kuin elokuvaa, ja mikä pahinta nämä kuusi itse uskoivat siihen vakaasti ja olivat jopa valmiita rikoksiin. Onhan senkin jälkeen ollut esim, tämä paloittelu/kannibalismi murha johon liittyy aika erikoisia piirteitä.
Mutta et voi vetää siihen noituutta.
torre12 kirjoitti:
Koska mitään noituutta ei ole.
En ole ainakaan koskaan 61 vuoden aikana kohdannut noitaa.
No jos en ole ikinä kohdannut noitia, niin en ole. Ei siihen Goolgea tarvitse. Tiedän, että Afrikassa lapsia hylätään, koska heitä pidetään noitina kodissa tapahtuneiden onnettomuuksien takia.
Typerää.torre12 kirjoitti:
No jos en ole ikinä kohdannut noitia, niin en ole. Ei siihen Goolgea tarvitse. Tiedän, että Afrikassa lapsia hylätään, koska heitä pidetään noitina kodissa tapahtuneiden onnettomuuksien takia.
Typerää.No jos joku uskoo noituuteen, tuskin hän sitä kaikille vastaantulijoille heti kertoo. Nythän on televisiossakin taas muotia olla joku aaveiden etsijä, selvännäkijä tai ennustaja.
ArtoTTT kirjoitti:
No jos joku uskoo noituuteen, tuskin hän sitä kaikille vastaantulijoille heti kertoo. Nythän on televisiossakin taas muotia olla joku aaveiden etsijä, selvännäkijä tai ennustaja.
Eikö noita olisi selvästi erottuva? Nythän ihmiset ovat kaikki enemmän tai vähemmän samanoloisia.
- Anonyymi
ArtoTTT kirjoitti:
No jos joku uskoo noituuteen, tuskin hän sitä kaikille vastaantulijoille heti kertoo. Nythän on televisiossakin taas muotia olla joku aaveiden etsijä, selvännäkijä tai ennustaja.
tuo on aika typerää ja noloa. Näitä raukkoja kun katsoo niin sitä miettii onko heillä kaikki kotona. Ei ole tervettä moinen ei.
- Anonyymi
Noitavainot syntyivät kun maallnen esivalta ja maalliset virkamiehet halusivat vapauttaa Euroopan saatanan tyrannialta. Varsinkin Euroopan akatemiat olivat innokkaita järjestämään noitaoikeudenkäyntejä. Kirkko oli tämän kaiken edessä voimaton sillä se natisi liitoksistaan ja kävi omaa taisteluaan reformaation vuoksi. Vaikka kirkko ei onnistunut estämään vainoja se toimi parhaansa mukaan vainojen jarruna ja pyrki estämään teloituksia.
- Anonyymi
Mitäpä se uskontokaan muuta kuin taikauskoisia kuvitteluja, rituaaleja ja loitsuja.
usko.vainen kirjoitti:
Kukaan uskova ei usko uskontoon 🤓
Ilman uskoa johonkin uskontoon, ei ole uskoa muuhunkaan.
- Anonyymi
torre12 kirjoitti:
Ilman uskoa johonkin uskontoon, ei ole uskoa muuhunkaan.
Se on sinun käsityksesi, ääliö!
Anonyymi kirjoitti:
Se on sinun käsityksesi, ääliö!
Uskonnot ovat, että ihmiset uskoisivat niiden esittämät uskon asiat.
- Anonyymi
torre12 kirjoitti:
Eli jos ei olisi islamia tai kristinuskoa, niin mistä olisi niihin ympätyt asiat saatu?
Jos maailmassa ei olis kristinuskoa ja ilamia, olisimme ateisteja kuten suurin osa ihmisistä oli vielä ennen pakkokäännytystä ja miekkalähetyksiä. Uskonto on ollut vain kehityksen jarru joka on aktiivisesti vastustanut tiedettä ja vainonnut naisia. Kirkon inkvisition masinoimat noitavainot pimellä keskiajalla ovat hyvä esimerkki molemmista. Verenhimossa kirkko on surmannut kaikki jotka ovat uskaltaneet olla itsenäisiä ja erimieltä.
- Anonyymi
<<Jos maailmassa ei olis kristinuskoa ja ilamia, olisimme ateisteja kuten suurin osa ihmisistä oli vielä ennen pakkokäännytystä ja miekkalähetyksiä.<<
Mihin näin nopeasti on kadonnut suomalaisten muinaisusko?! Vai ajattelitko, että ennen kristinuskoa, josta islam on eronnut 700-luvulla, Suomessa oli vain ateisteja? - Anonyymi
<<Suomalainen muinaisusko tarkoittaa ennen kristinuskon valtakautta Suomen seudulla harjoitettuja uskonnollisia tapoja ja uskomuksia.<<
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalainen_muinaisusko Anonyymi kirjoitti:
<<Jos maailmassa ei olis kristinuskoa ja ilamia, olisimme ateisteja kuten suurin osa ihmisistä oli vielä ennen pakkokäännytystä ja miekkalähetyksiä.<<
Mihin näin nopeasti on kadonnut suomalaisten muinaisusko?! Vai ajattelitko, että ennen kristinuskoa, josta islam on eronnut 700-luvulla, Suomessa oli vain ateisteja?No ihmiset ovat olleet kai aina vähän pöhköjä.
- Anonyymi
Inkvisitio, ristiretket ja noitavainot ovat vain todisteita sille, että uskonnot ovat jotain hyvin sivistymätöntä ja barbaarista. Normaalin ja terveen ulkopuolella olevaa.
Arton hengenheimolaiset syyttivät Tattarisuon tapauksesta vapaamuurareitakin joilla ei ollut mitään osuutta asiaan.
- Anonyymi
tattarisuon tapaus kertoo kuinka alunperin kirkon ehtoollisella käytettiin oikeasti lasten lihaa ja verta eikä leipää ja viiniä mihin nykyään on siirretty kun sivistys yleistyi länsimaissa ja kannibalismia alettiin paheksua.
- Anonyymi
Room kat sen aloitti, mitä muuta borgio uskonto olisi voinut edes tehdä koska Jeesukseen uskovien määrä vain lisääntyi.
KR 1933/-38
1Sam. 15:23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana." > Siirry
Hoos. 4:6 Minun kansani joutuu häviöön, sillä se on taitoa vailla. Koska sinä olet hyljännyt taidon, hylkään minä sinut, niin ettet saa olla minun pappinani. Koska olet unhottanut Jumalasi lain, unhotan myös minä sinun lapsesi. > Siirry
Biblia (1776)
1Sam. 15:23 Sillä tottelemattomuus on noituuden synti, ja vastahakoisuus on taikaus ja epäjumalan palvelus: ettäs siis olet hyljännyt Herran sanan, on hän sinun myös hyljännyt, ettei sinun silleen pidä kuningasna oleman.
Tuosta sorron alla olevasta kansasta Herra nosti esiin miehiä jotka uskalsivat nousta uskonnoksi muuttunutta kirkkoa vastaan.
Ja osaa heistä kidutettiin, toisia tapettiin, mutta he saivat myös muutoksen asiaan.
Kaikki ei tuhoutunut. Usko jonka Jeesus vaikuttaa alkoi jälleen elpyä.
KR 1933/-38
Ap.t. 3:16 Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne. > Siirry
Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Luuk. 17:19 Ja hän sanoi hänelle: "Nouse ja mene; sinun uskosi on sinut pelastanut." > Siirry
Ap.t. 4:10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne. > Siirry
Biblia (1776)
Ap.t. 3:16 Ja uskon kautta hänen nimensä päälle on hän tässä, jonka te näette ja tunnette, nimensä vahvistanut: ja usko hänen kauttansa antoi tälle terveytensä, kaikkein teidän nähtenne. - Anonyymi
Paljon kirkkokansaa, joka ei ymmärrä armoa ja elää vielä synnissä ja armolla peittää syntintä. Lisää tässä linkissä. https://www.youtube.com/watch?v=FAXH8nyLi38
Haluatko Arto siis kertoa, että noitavainot olivat tarpeellisia? Haluaisitko niitä nykypäivän Suomeenkin?
Paremminkin noituuden varominen on tarpeellista, "noitavainot" jatkuvat joka tapauksessa muodossa jos toisessa niin kauan kuin ihmisiä on olemassa.
ArtoTTT kirjoitti:
Paremminkin noituuden varominen on tarpeellista, "noitavainot" jatkuvat joka tapauksessa muodossa jos toisessa niin kauan kuin ihmisiä on olemassa.
No siis eipä ole noitaa vielä vastaan tullut. Eikä tule.
Sinulla on aivan hullut ajatukset.torre12 kirjoitti:
No siis eipä ole noitaa vielä vastaan tullut. Eikä tule.
Sinulla on aivan hullut ajatukset.Ettekö te yhden löytäneet jenkeistä?
ArtoTTT kirjoitti:
Paremminkin noituuden varominen on tarpeellista, "noitavainot" jatkuvat joka tapauksessa muodossa jos toisessa niin kauan kuin ihmisiä on olemassa.
Sinä annat Arto aivan selvästi kyllä ymmärtää, että noitavainot olivat tarpeellisia.
Onkohan Sinulla Arto jotakin vaikeuksia elämässäsi?InhottavaRealisti kirjoitti:
Sinä annat Arto aivan selvästi kyllä ymmärtää, että noitavainot olivat tarpeellisia.
Onkohan Sinulla Arto jotakin vaikeuksia elämässäsi?jos toistetaan...
"Paremminkin noituuden varominen on tarpeellista, "noitavainot" jatkuvat joka tapauksessa muodossa jos toisessa niin kauan kuin ihmisiä on olemassa. "
https://olemisenmiellyttavakeveys.blogspot.com/2019/01/usan-noitavainot.htmlArtoTTT kirjoitti:
jos toistetaan...
"Paremminkin noituuden varominen on tarpeellista, "noitavainot" jatkuvat joka tapauksessa muodossa jos toisessa niin kauan kuin ihmisiä on olemassa. "
https://olemisenmiellyttavakeveys.blogspot.com/2019/01/usan-noitavainot.htmlMinä en toista, mutta totean Arto seuraavaa:
Noitavainoja toteuttivat kovasti hurskaina itseään pitäneet kristityt. He olivat - Sinun laillasi - täysin vakuuttuneita siitä, että olivat oikeassa.
Sinä itse haluaisit juuri samaan tapaan oikeuden julistaa suureen ääneen tuomiota ja tuhoa tietyille ihmisryhmille. Se tässä on se pääpointti. Kun Sinulle ei nyky-yhteiskunta tuota mahdollisuutta enää halua antaa samoin kun ennen, julistat olevasi vainottu. Sairasta.InhottavaRealisti kirjoitti:
Minä en toista, mutta totean Arto seuraavaa:
Noitavainoja toteuttivat kovasti hurskaina itseään pitäneet kristityt. He olivat - Sinun laillasi - täysin vakuuttuneita siitä, että olivat oikeassa.
Sinä itse haluaisit juuri samaan tapaan oikeuden julistaa suureen ääneen tuomiota ja tuhoa tietyille ihmisryhmille. Se tässä on se pääpointti. Kun Sinulle ei nyky-yhteiskunta tuota mahdollisuutta enää halua antaa samoin kun ennen, julistat olevasi vainottu. Sairasta.Ehditkö muuten tuossa kolmessa minuutissa mikä sinulta vastauksen kirjoittamiseen meni lukea myös tuon linkin jonka sinulle laitoin. Sanalla "noitavainot" on hieman avarampi merkitys kuin ensin ajattelisi ja siitä voisi tehdä hieman syvällisempiäkin analyyseja ihmisen/ihmisten toimintamalleista.
ArtoTTT kirjoitti:
Ehditkö muuten tuossa kolmessa minuutissa mikä sinulta vastauksen kirjoittamiseen meni lukea myös tuon linkin jonka sinulle laitoin. Sanalla "noitavainot" on hieman avarampi merkitys kuin ensin ajattelisi ja siitä voisi tehdä hieman syvällisempiäkin analyyseja ihmisen/ihmisten toimintamalleista.
Nyt katsoin ja se oli virhe.
On ihan järkyttävää, että Trumpin kaltainen ihminen herättää Suomenkin uskovissa sympatiaa. En tiedä, mistä se ilmiö lopulta kertoo.
Jos Sinulle ihan oikeasti on kerrottava ulkopuolisen siitä, mikä tekee Trumpista niin laajalti vastustetun ilmiön, koko puuha tuskin onnistuu. Jos et kykene itse laskemaan yhteen Trumpin toimia, puheita ja todellisuutta, siihen en kykene minäkään Sinua patistamaan.
Mieluiten puhuisin nämä noitavainot ensin läpi edes yhdeltä kantilta, mutta Sinä näemmä et halua.
Se on kuules varmaa, että Trump-show on vasta alkuvaiheissaan. Hänen kautensa/kausiensa jälkeen alkaakin sitten USA:ssa jälkipyykki, jota saatetaan pestä hyvinkin kauan.
Jos "noidat" näkee ongelmana nykypäivän aikana niin olisikohan syytä toteuttaa ihan totaalinen yliheitto kaikelle ajatusmaailmalle.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1368019- 615961
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813352Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73103Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101728Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2131719Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3431453Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141