Enää ei oikein perustellusti voi puhua oikeistosta ja vasemmistosta puhtaina vaihtoehtoina. On toki ääritapauksiakin.
Siksi politiikka henkilöityykin kovin voimakkaasti. On henkilöitä, jotka pystyvät, toiset sitten heikommin.
Keskustalla on siinä suhteessa pullat hyvin uunissa. Hyvää johtaja-ainesta löytyy pilvin pimein.
Keskustalla parhaat johtajat
50
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Sipilä johti keskustan suurimpaan tappioon koskaan, se on erinomaista johtamista.
- Anonyymi
Ja jotkut idiootit vielä äänestivät mokoman venkulan takaisin.
Tyhmyyden määrä on vakio. Valitettavasti. Kepulla on tosiaan pullat hyvin uunissa. Uuni on vaan kylmä. Vahinko, että Sipilä luopuu. Hänhän onnistui melkein puolittamaan sekä oman että Kepun kannatuksen neljässä vuodessa. Samalla vauhdilla Kepun kannatus olisi neljän vuoden päästä 6 - 7 prosenttia. Harva johtaja näin mittavaan saavutukseen kykenee.
Voi voi. Minähän se Jombe olen mielestäsi. Tulisi nyt vielä Pystyyn_kuollut tähän ketjuun niin olisimme kaikki koolla.
aito-arska kirjoitti:
Voi voi. Minähän se Jombe olen mielestäsi. Tulisi nyt vielä Pystyyn_kuollut tähän ketjuun niin olisimme kaikki koolla.
Täytyy kanta-Jombenkin tässä käydä;)) Kävisipä vielä "Pystykin", niin kaikki olisimme koossa;)) Aika hyvä kvartetti, jolla paljon samojakin poliittisia näkemyksiä, mutta osin myös erilaisia.
Joo, hyvä johtaja Sipilä oli, mutta ei avaajan vertainen. Sipilä pystyi vain puolittamaan puolueensa kannatuksen, kun tuo avaaja onnistuu lähes täydellisesti: palstalle jää kai vain pari prosenttia hänen laittamistaan viesteistä. Toivottavasti tämä ketju jää.Ottaisit nyt kantaa avauksen aiheeseen, josta itse olet lukuisia avauksia tälle palstalle tehnyt.
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Ottaisit nyt kantaa avauksen aiheeseen, josta itse olet lukuisia avauksia tälle palstalle tehnyt.
Näin on. Kun kerrankin tekee ihan rekisteröidyllä nikillä avauksen jonka voi katsoa liittyvän palstan aiheeseen niin todellakin voisi jatkaa palstan aiheesta eikä siitä kuka kukin on.
Olkaamme kuitenkin kaikki Jomben sivunikkejä edelleenkin. Ei se ainakaan minua haittaa.Vastoin tapaani täytyy nyt vastata sinulle, ja teen sen pitkällä kaavalla:
Minun sotilasurani kesti vain 25 vuotta, varusmiesaika mukaan luettuna, mutta kyllä minä sillä sinua paremmin menestyin ja korkeammalla nousin. Monenlaisissa tehtävissä olin monissa eri joukoissa - mm. kolme pitkää rauhanturvaajareissua Lähi-idässä - ja vain kiitettäviä arvosteluja niistä kaikista sain esimiehiltäni. Kaikki kurssini suoritin kiitettävällä, useimmat priimuksena, ja mukavasti etenin urallani, kun kapteeni minusta tuli neljän ensimmäisen toimiupseerin joukossa. Melkoista luottamusta nautin myös palvelutovereiltani, kun he minut valitsivat edusmiehekseen mm. liittomme hallitukseen ja maavoimien pääluottamusmieheksi ja kahteen kertaan yhdistyksensä - kerhomme - puheenjohtajaksi.
Sinulla ei taida olla mitään tuollaisista meriiteistä. Silti sinä elät edelleen vain sitä vaatimattomampaa sotilaselämääsi, joka kai sinultakin päättyi jo kauan sitten vaikka minua kauemmin siellä pakersitkin. Kovin tyhjää siis täytyy nyt elämäsi olla.
Vaikka varsin rikas vaiheiltaan oli tuo sotilasurani, en silti sitä enää elä, se päättyi jo lähes 40 vuotta sitten. Sen jälkeen on ollut paljon vähintään yhtä hyvää muuta. Lähes 20-vuotinen siviilityöura ainakin palkallisesti ja kai muutenkin jopa merkittävämpi kuin se sotilasurani. Yksityiselämäni puolella on tapahtunut vielä parempaa: 21-vuotinen ihana avioliitto hienon naisen kanssa, ensimmäisestä avioliitostani olevien poikieni kuten poikapuolenikin hieno menestyminen elämässään ja jo kauan samanlaista menestystä kolmannessakin polvessa: parin viikon kuluttua taas ovat yhdet ylioppilasjuhlat.
Mutta jo 20 vuotta olen ollut eläkeläinen myös siviiliuraltani ja 14 vuotta leski ihanasta avioliitostani. Elämäni on kuitenkin jatkunut ja jatkuu edelleen ihan mukavana ja tapahtumarikkaana mm. läheistapahtumineen ja kaukomatkoineen, joita viimeisten 14 vuoden leskeysaikananikin on kertynyt 40, näen sen koneellani olevasta matkakuvatiedostostani. Ja monessa muussakin edelleen olen mukana, mm. evp-yhdistyksemme, rauhanturvaajien ja valioeläkeläisten riennoissa. Sinulla ei taida olla mitään tuollaisiakaan rientoja, et ehdi niihin, kun täytyy päivystää tätä palstaa - vai eikö sinua niihin huolita?
Yhä tärkeämmäksi on kuitenkin tullut jälkikasvuni, joka sittenkin sitä suurinta iloa vanhuudenpäivilleni tarjoaa. Vuosikymmenten katkon jälkeen olen kiinnittynyt myös lapsuusmaisemiini, joilta lähdin jo 16-vuotiaana, ja kesä-heinäkuun vaihteessa ovat taas Rautavaarapäivät, joille menen, huoneen Hotelli Tiilikasta olen jo varannut. Harmi, että Päällystöliiton evp-yhdistyksen kesäpäivät Vaasassa ovat vasta elokuussa, joiden vuoksi täytyy tehdä erillinen ajomatka. Ja syksyllä varmaan teen jonkun kaukomatkankin, jos tässäkin kunnossa vielä olen. Ellei sitä ennen tule minua noutamaan se Kharon, jonka tuloa eilen ennustelit.
Kyllähän sinä tosiasiassa taidat olla pilipali-poika rinnallani, kaikessa muussa, mutta yhdessä olet minuun verrattuna ylivertainen: tämän palstan päivystämisessä ja roiskiessasi tänne niitä yhden lauseen viestejäsi, jotka valitettavasti pian aina poistetuiksi joutuvat. Yksi kysymys vielä: Jos olit jonkinlaisena apukouluttajana siellä RUK:ssa, kuten olet antanut ymmärtää, oliko sinulla sielläkin silmissäsi vain yksi oppilas? Joutuiko siellä häneksi yhtä monta muuta kuin tällä palstalla on silmissäsi minuksi joutunut?- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Vastoin tapaani täytyy nyt vastata sinulle, ja teen sen pitkällä kaavalla:
Minun sotilasurani kesti vain 25 vuotta, varusmiesaika mukaan luettuna, mutta kyllä minä sillä sinua paremmin menestyin ja korkeammalla nousin. Monenlaisissa tehtävissä olin monissa eri joukoissa - mm. kolme pitkää rauhanturvaajareissua Lähi-idässä - ja vain kiitettäviä arvosteluja niistä kaikista sain esimiehiltäni. Kaikki kurssini suoritin kiitettävällä, useimmat priimuksena, ja mukavasti etenin urallani, kun kapteeni minusta tuli neljän ensimmäisen toimiupseerin joukossa. Melkoista luottamusta nautin myös palvelutovereiltani, kun he minut valitsivat edusmiehekseen mm. liittomme hallitukseen ja maavoimien pääluottamusmieheksi ja kahteen kertaan yhdistyksensä - kerhomme - puheenjohtajaksi.
Sinulla ei taida olla mitään tuollaisista meriiteistä. Silti sinä elät edelleen vain sitä vaatimattomampaa sotilaselämääsi, joka kai sinultakin päättyi jo kauan sitten vaikka minua kauemmin siellä pakersitkin. Kovin tyhjää siis täytyy nyt elämäsi olla.
Vaikka varsin rikas vaiheiltaan oli tuo sotilasurani, en silti sitä enää elä, se päättyi jo lähes 40 vuotta sitten. Sen jälkeen on ollut paljon vähintään yhtä hyvää muuta. Lähes 20-vuotinen siviilityöura ainakin palkallisesti ja kai muutenkin jopa merkittävämpi kuin se sotilasurani. Yksityiselämäni puolella on tapahtunut vielä parempaa: 21-vuotinen ihana avioliitto hienon naisen kanssa, ensimmäisestä avioliitostani olevien poikieni kuten poikapuolenikin hieno menestyminen elämässään ja jo kauan samanlaista menestystä kolmannessakin polvessa: parin viikon kuluttua taas ovat yhdet ylioppilasjuhlat.
Mutta jo 20 vuotta olen ollut eläkeläinen myös siviiliuraltani ja 14 vuotta leski ihanasta avioliitostani. Elämäni on kuitenkin jatkunut ja jatkuu edelleen ihan mukavana ja tapahtumarikkaana mm. läheistapahtumineen ja kaukomatkoineen, joita viimeisten 14 vuoden leskeysaikananikin on kertynyt 40, näen sen koneellani olevasta matkakuvatiedostostani. Ja monessa muussakin edelleen olen mukana, mm. evp-yhdistyksemme, rauhanturvaajien ja valioeläkeläisten riennoissa. Sinulla ei taida olla mitään tuollaisiakaan rientoja, et ehdi niihin, kun täytyy päivystää tätä palstaa - vai eikö sinua niihin huolita?
Yhä tärkeämmäksi on kuitenkin tullut jälkikasvuni, joka sittenkin sitä suurinta iloa vanhuudenpäivilleni tarjoaa. Vuosikymmenten katkon jälkeen olen kiinnittynyt myös lapsuusmaisemiini, joilta lähdin jo 16-vuotiaana, ja kesä-heinäkuun vaihteessa ovat taas Rautavaarapäivät, joille menen, huoneen Hotelli Tiilikasta olen jo varannut. Harmi, että Päällystöliiton evp-yhdistyksen kesäpäivät Vaasassa ovat vasta elokuussa, joiden vuoksi täytyy tehdä erillinen ajomatka. Ja syksyllä varmaan teen jonkun kaukomatkankin, jos tässäkin kunnossa vielä olen. Ellei sitä ennen tule minua noutamaan se Kharon, jonka tuloa eilen ennustelit.
Kyllähän sinä tosiasiassa taidat olla pilipali-poika rinnallani, kaikessa muussa, mutta yhdessä olet minuun verrattuna ylivertainen: tämän palstan päivystämisessä ja roiskiessasi tänne niitä yhden lauseen viestejäsi, jotka valitettavasti pian aina poistetuiksi joutuvat. Yksi kysymys vielä: Jos olit jonkinlaisena apukouluttajana siellä RUK:ssa, kuten olet antanut ymmärtää, oliko sinulla sielläkin silmissäsi vain yksi oppilas? Joutuiko siellä häneksi yhtä monta muuta kuin tällä palstalla on silmissäsi minuksi joutunut?Lyhennetään tuota kehuasi hieman. Varusmiehenä sinua ei kelpuutettu RUK:uun, sinne pääsit keittiön kautta anelemalla.
Aliupseeri urasi oli mitätöntä kopiokoneen käyttöä ja kahvinkeittoa oikeille upseereille.
Siinäpä se , vaikka mielikuvituksissa olit oikein "huippu upseeri."
- Anonyymi
Persaukisia punikkeja koko kopla.
- Anonyymi
Nyt ossi on keksinyt nimimerkin joka on aivan väärä. Oikeampi olisi oikeapotilas, pahasti sairas ossi on.
- Anonyymi
Eiköhän ossi olisi parempi että keskittyisit sen henkilön hoitamiseen jota työntelet rullatuolissa. Roskaviestien syytäminen sivustolle on aivan turhaa.
- Anonyymi
No mitäs sinä olet sen ajan tehnyt? Laskenut päiviä?
Olen ollut vuosia käymättä tällä palstalla, mutta meno ei ole näköjään muuttunut miksikään. Varsinkaan sinun kohdalla.
- Anonyymi
Joopas joo, eihän Sipilä saanutkaan vasta kuin puolitettua Keskustan kansanedustajien määrän, joten näkyy yrittävän nyt hallitusneuvotteluissa jatkamaan kokoomuslaista aivokääpiö-politiikkaansa ja kutistamaan Keskustan kannatusta edelleen!
Eikö ne keskustalaiset saa sitä pöljää tolloa pitämään sen tyhmän leipälävensä kiinni, kun siitä ei ole kuin haittaa keskustapuolueelle ... todellinen Keskustan riippakivi, mikä pitäisi keskustalaisten heittää koko puolueesta ja kauas!! Ei kai Suomen politiikassa ole aikoihin ollut puhdasta jakoa vasemmistoon ja oikeistoon. Käytännössä se päättyi Holkerin hallituksen muodostamiseen 1987. Jo sitä aiemminkin maamme hallitukset oli muodostettu vuosikymmenten ajan enimmäkseen punamultapohjalle, mikä oli harvinaista muualla Euroopassa.
Sosialidemokraattien ja kokoomuksen kykenemättömyys hallitusyhteistyöhön ennen 1980-luvun loppua johtui SDP:n ja SKDL:n/kommunistien välisestä kilpailutilanteesta eduskunnassa ja SAK-laisessa ammattiyhdistysliikkeessä. SDP:ssä pelättiin, että kommunistit kykenevät kääntämään yhteistyönsä kokoomuksen kanssa puoluemarkkinoinnissa kapitalistien myötäilyksi ja sitä myötä työväestön elinolojen kurjistamiseksi. Ne "yleiset syyt". Vasta 1980-luvun lopulla sosialistien ja kommunistien kannatus oli pudonnut niin alhaiseksi, että SDP:n asema ei ollut vaarassa.Jako oikeistoon ja vasemmistoon oli ennen helpompaa vaikkapa 1972 ek-vaalien valossa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_1972
Nyt pakkaa ja ideologisia jakoviivija on hämmentämässä vihreät ja persut.
Punavihreä on hyvinkin tuttu termi näillä palstoilla mutta voiko olla viherpersu?Käsitteet oikeisto ja vasemmisto ovat vuosien saatossa sisällöltään ja tarkoitukseltaan kovasti muuttuneet. Ennen ainakin meillä ja kai muuallakin oikeistoksi miellettiin puolueita, joiden nähtiin ajavan rikkaiden asioita, vasemmistoksi köyhien asian ajajia. Noilla perusteilla ne kannatuksensakin suurimmaksi osaksi saivat.
Nyt puhutaan äärioikeistona sellaisista puolueista kuin esim. Marine Le Penin johtama Rankan Kansallinen rintama ja Matteo Salvinin johtama Italian Lega. Noiden ja muiden kaltaistensa puolueiden kannattajakunta taitaa koostua enemmän köyhemmästä kuin rikkaimmasta väestöstä.
Euroopan äärioikeiston kokoontumisena juuri nytkin puhutaan parhaillaan Italiassa pidettävää Matteo Salvinin johtama kokousta, johon meidän persujemmekin Laura Huhtasaari osallistuu. Persummekin ovat siis nykykatsannossa äärioikeistoa, vaikkei niidenkään kannattajakunta koostune rikkaimmista kansalaisistamme, enemmistöltään pikemmin köyhemmistä. Puolueen istumapaikkamuutos eduskunnan salin oikealle laidalle oli siis nykykatsannon mukaan perusteltu, vaikka puolue sitä vastustikin.
Meidän puolueittemme oikeisto-vasemmisto -jaottelua ei voida enää tehdä kannattajien varallisuuserojen perusteella. No, kai nyt kuitenkin kokoomuksen kannattajakunnan valtaosa on keskimääräistä varakkaampia suomalaisia ja vasemmistoliiton kannattajien valtaosa on varmaan keskimääräistä vähemmän varakkaita kansalaisiamme, mutta noissa molemmissa lienee kuitenkin kannattajia muillakin kuin vain varallisuusperusteilla. Muut puolueemme lienevät siis lähinnä keskustalaisia, jos niitä kannattajien varallisuustilanteen perusteella pyrittäisiin määrittelemään. Harmi vain, että entinen maalaisliitto ehti omia sen keskusta-nimen, joka todellisuudessa sopii sille huonommin kuin monelle puolueelle.kapi_ kirjoitti:
Käsitteet oikeisto ja vasemmisto ovat vuosien saatossa sisällöltään ja tarkoitukseltaan kovasti muuttuneet. Ennen ainakin meillä ja kai muuallakin oikeistoksi miellettiin puolueita, joiden nähtiin ajavan rikkaiden asioita, vasemmistoksi köyhien asian ajajia. Noilla perusteilla ne kannatuksensakin suurimmaksi osaksi saivat.
Nyt puhutaan äärioikeistona sellaisista puolueista kuin esim. Marine Le Penin johtama Rankan Kansallinen rintama ja Matteo Salvinin johtama Italian Lega. Noiden ja muiden kaltaistensa puolueiden kannattajakunta taitaa koostua enemmän köyhemmästä kuin rikkaimmasta väestöstä.
Euroopan äärioikeiston kokoontumisena juuri nytkin puhutaan parhaillaan Italiassa pidettävää Matteo Salvinin johtama kokousta, johon meidän persujemmekin Laura Huhtasaari osallistuu. Persummekin ovat siis nykykatsannossa äärioikeistoa, vaikkei niidenkään kannattajakunta koostune rikkaimmista kansalaisistamme, enemmistöltään pikemmin köyhemmistä. Puolueen istumapaikkamuutos eduskunnan salin oikealle laidalle oli siis nykykatsannon mukaan perusteltu, vaikka puolue sitä vastustikin.
Meidän puolueittemme oikeisto-vasemmisto -jaottelua ei voida enää tehdä kannattajien varallisuuserojen perusteella. No, kai nyt kuitenkin kokoomuksen kannattajakunnan valtaosa on keskimääräistä varakkaampia suomalaisia ja vasemmistoliiton kannattajien valtaosa on varmaan keskimääräistä vähemmän varakkaita kansalaisiamme, mutta noissa molemmissa lienee kuitenkin kannattajia muillakin kuin vain varallisuusperusteilla. Muut puolueemme lienevät siis lähinnä keskustalaisia, jos niitä kannattajien varallisuustilanteen perusteella pyrittäisiin määrittelemään. Harmi vain, että entinen maalaisliitto ehti omia sen keskusta-nimen, joka todellisuudessa sopii sille huonommin kuin monelle puolueelle.Historian oppikirjassani 1970-luvulla kerrottiin jokseenkin, että valtiopäiville kokoontuneet säädyt alkoivat 1800-luvulla hajaantua eri maiden valtiopäiväsaleissa niin, että suuria uudistuksia vaatineet istuutuivat puhemiehestä katsoen salin vasempaan laitaan ja uudistuksia enimmäkseen vastustaneet oikeaan laitaan riippumatta siitä, minkä säädyn edustajia he olivat. Tämä jako tapahtui siis jo ennen jakoa sosialisteihin ja porvareihin, mutta kun siirryttiin virallisesti poliittisiin puolueisiin , sosialistit istuivat tai istutettiin luontevasti vasemmalle puolelle.
Myöhemmät vuosikymmenet ovat kuitenkin osoittaneet, että uudistusmielisyys ei ole kovin hyvin sopusoinnussa sen kanssa, miten suhtaudutaan ns, sosialistisiin ja porvarillisiin arvoihin. Varsin usein muutosvastarinta on ollut ankaraa kommunistisessa tai sosialistisessa hallinnossa, kun taas äärioikeistolaisina pidetyt porvarilliset puolueet ovat vaatineet suuriakin uudistuksia.- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Käsitteet oikeisto ja vasemmisto ovat vuosien saatossa sisällöltään ja tarkoitukseltaan kovasti muuttuneet. Ennen ainakin meillä ja kai muuallakin oikeistoksi miellettiin puolueita, joiden nähtiin ajavan rikkaiden asioita, vasemmistoksi köyhien asian ajajia. Noilla perusteilla ne kannatuksensakin suurimmaksi osaksi saivat.
Meidän puolueittemme oikeisto-vasemmisto -jaottelua ei voida enää tehdä kannattajien varallisuuserojen perusteella. No, kai nyt kuitenkin kokoomuksen kannattajakunnan valtaosa on keskimääräistä varakkaampia suomalaisia ja vasemmistoliiton kannattajien valtaosa on varmaan keskimääräistä vähemmän varakkaita kansalaisiamme, mutta noissa molemmissa lienee kuitenkin kannattajia muillakin kuin vain varallisuusperusteilla. Muut puolueemme lienevät siis lähinnä keskustalaisia, jos niitä kannattajien varallisuustilanteen perusteella pyrittäisiin määrittelemään. Harmi vain, että entinen maalaisliitto ehti omia sen keskusta-nimen, joka todellisuudessa sopii sille huonommin kuin monelle puolueelle."Meidän puolueittemme oikeisto-vasemmisto -jaottelua ei voida enää tehdä kannattajien varallisuuserojen perusteella."
Yhdyn täysin. Lainaan ulkomuistista -80-luvun yhteiskuntaopin puoluejaon vasemmalta oikealle:
KTP, SKP, SKDL (nyk, Vas.), SDP, Kesk., SMP (nyk, PerSut), Kok., KD, RKP, Vihr., LKP
Tuolloin vasemmiston arvoja olivat vapaus, veljeys, tasa-arvo ja oikeiston koti, uskonto, isänmaa.
Nykyään on vihervasemmisto ja vasemmistovihreät. PerSut ovat siirtyneet oikealle Vennamoiden ajoista, mutta vihreitä on siirtynyt vapaan maahanmuuton (vrt. vapauden) kannattajiksi entisen isänmaallisuuden sijaan.
Mainitsemasi "porvarilliset puolueet ovat vaatineet suuriakin uudistuksia" pitää samoin kirjaimellisesti paikkansa. Porvariston isänmaallisuus on muuttunut EU-mielisyydeksi ja sen uudistuksia myötäileväksi politiikaksi. Anonyymi kirjoitti:
"Meidän puolueittemme oikeisto-vasemmisto -jaottelua ei voida enää tehdä kannattajien varallisuuserojen perusteella."
Yhdyn täysin. Lainaan ulkomuistista -80-luvun yhteiskuntaopin puoluejaon vasemmalta oikealle:
KTP, SKP, SKDL (nyk, Vas.), SDP, Kesk., SMP (nyk, PerSut), Kok., KD, RKP, Vihr., LKP
Tuolloin vasemmiston arvoja olivat vapaus, veljeys, tasa-arvo ja oikeiston koti, uskonto, isänmaa.
Nykyään on vihervasemmisto ja vasemmistovihreät. PerSut ovat siirtyneet oikealle Vennamoiden ajoista, mutta vihreitä on siirtynyt vapaan maahanmuuton (vrt. vapauden) kannattajiksi entisen isänmaallisuuden sijaan.
Mainitsemasi "porvarilliset puolueet ovat vaatineet suuriakin uudistuksia" pitää samoin kirjaimellisesti paikkansa. Porvariston isänmaallisuus on muuttunut EU-mielisyydeksi ja sen uudistuksia myötäileväksi politiikaksi.Epäilen että muistat asemoinnin väärin ainakin LKP:n ja vihreiden osalta.
LKP eli liberaalit luettiin keskiryhmiin kuuluvaksi 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa, kunnes se vuosiksi 1982-1986 sulautuikin pelkäksi keskustapuolueen jäsenjärjestöksi. Vuonna1986 LKP perustettiin uudelleen, mutta sillä ei ollut kansanedustajia eikä merkitystä ennen vuotta 1991. Olivathan liberaalien edeltäjätkin (nuorsuomalaiset, edistyspuolue, kansanpuolue) luettu jo vuosisadan alussa kokoomusta vasemmistolaisemmaksi.
Periaatteessa myös RKP luettiin keskryhmiin, vaikka käytännön syistä istui istuntosalin oikeassa laidassa tämän vuoden kevääseen saakka.
Vihreiden piskuinen ryhmä luettiin keskustan ja SDP:n väliin heti perustamisestaan lähtien.
SMP asema vasemmisto-oikeisto -akselilla oli keskustelun aihe jo 1970-1980 -luvuilla. Taisi olla ainakin isä-Vennamon aikana, että puoliksi piruuttaan istutettiin keskustan ja kokoomuksen väliin, ellei peräti kokoomuksesta oikealle.
- Anonyymi
Keskustan edustaja on Aldessa, liberaalien ryhmässä
Maalaisliittoryhmää ei EU:ssa ole
Ranskan presidentti Emmanuel Macronin puolue ei myöskään ole vielä vahvistanut aikeitaan, mutta sen europarlamentaarikkojen odotetaan liittyvän liberaaliryhmä Aldeen
Alde siis vastustaa maatalous/aluetukia, alkiolaisuutta ja kannattaa keskusjohtoista liittovaltiota,
jonka presidenttinä on ranskalainen ja valtiovarainministerinä saksalainen ja jolla on yhteinen budjetti eli
määräysvalta Suomen asioista
Keskusta on vuosi huijannut äänestäjiään ja ollut tällaisessa ryhmässä Alde
Yhdenkään keskustalaisen ei EU-vaaleissa kannata äänestää Keskustaa, jota voi sitten äänestää edus/kuntavaaleissa
tietenkinKeskustan europarlamenttiehdokkaat eivät sentään ole istuvia kansanedustajia, kun sitä vastoin perussuomalaisten ehdokkaat suurelta osin ovat. Ovat siis lähtökohtaisesti kahdella pallilla istujia, jos tulevat valituiksi europarlamenttiin, mutta koska kahdella pallilla istuminen ei ole käytännössä mahdollista, he joutuvat vaalien jälkeen valitsemaan europarlamentin ja eduskunnan kesken.
Hankala tilanne, sillä kumpi valintansa onkaan, he joutuvat leimatuiksi äänestäjiensä pettureiksi.- Anonyymi
"Keskustan europarlamenttiehdokkaat eivät sentään ole istuvia kansanedustajia"
ei koska EU.ssa ei saalita linnatuomion 5 kuukautta linnaa yhteiskunnallisesta rahojen siirtelystä
saanutta Keskustan Kaikkosta ehdokkaasti, hän pakenisi mielellään EU:hun
mutta rahanpesuasiat ovat hyvin herkkiä EU.ssa nykyisin
- Anonyymi
Miksi ihmiset sitten äänestävät näitä henkilöitä, jotka ova jo eduskunnassa? Ei mikään pakko ole! Itse äänestin ennakkoon PS Laura Korpista no 148. sillä siisti..................
- Anonyymi
Keskustan EU-edustajat istuvat tyhjän päällä Aldessa jossa ne ajavat maatalous/aluetukia alas ja vastustavat kaikkia Keskustan ohjelmia erityisesti Alde ajaa liittovaltiota jossa on Ranskan presidentti ja Saksan valtiovarainministeri määräämässä Suomen budjetista
Kiistattomia faktoja: Ranskan Macron pyrkii luomaan EU-presidentin viran johon hänet pitää valita
Macron miettii vielä mihin hänen puolueensa menee EU-parlamentissa mutta todennäköinsesti menee Aldee vastustamaan Keskustaa
Vuosikausia suomalaisia äänestäjiä on huijattu Keskustassa äänestämään Keskustan vastaista liittoutumaa Alde EU-parlamenttiin
Sitten on eri asia, jos äänestää eduskunta-kuntavaaleissa Keskustaa siellä ei ole Macronia
Ivaa on se että Aldessa olevan Keskustan jolla ei ole edes ryhmää eikä juurikaan missään kannatusta
niin tämän Keskustan Olli Rehn oli KOMISSAARI eli siis MINISTERI EU:ssa Aivan naurettavaa vallan väärinkäyttöä ja epädemokraattista kaverikapitalismia kun ei ole puolueella kannatusta edes ryhmää eikä siten mitään merkitystä EU-parlamentissa mutta on KUITENKIN MINISTERI eli vähä sama homma kuin soinismin sinisissä - Anonyymi
Sipilä ja muut kepun hallitusneuvottelijat panevat nyt kokematonta Rinnettä 6-0. Rinne ja vihervasemmisto nielevät kaiken, koska muuten ei hallitusta tuolla kokoonpanolla synny.
- Anonyymi
Höpö höpö. Jos Suomeen on hallitus syntyäkseen, niin nimenomaan juuri tuolla kokoonpanolla. Persporvarihallitusta ei tulisi syntymään. Faktat puhuvat puolestaan.
- Anonyymi
Totta puhut. Hyviä johtajia keskustalla on ollut. Mari Kiviniemi jo oli oikein hyvä. Vielä parempaan tulokseen ylsi Sipilä. Kuka lie seuraava johtaja mutta varmaan lyö Sipilänkin ennätyksen.
Huomaatkos nyt, että avauksesi on pysynyt palstalla, kun siinä on edes siteeksi aiheesta, jota edellytetään! Ja olet aikaansaanut myös keskustelua, olet saanut asiallisia ja asiantunteviakin vastineita, jotka varmaan ovat eniten vaikuttaneet avauksesi palstalla pysymiseen. Nuo roiskaisusi monista muista muka minuna palstan valvonta on varmaan nähnyt ne vain nikkisi kaltaiseksi huumoriksi eikä ole niitäkään poistellut.
Toivottavasti osaat ottaa tästä opiksesi ja jatkaa vain samalla tavalla, niin ahkera uurastuksesi täällä ei valu ihan hukkaan - palstan valvonnan roskakoriin. Yritä aina siis vain asialla, vähän enemmän ja perusteluimmin kuin niissä yhden lauseen roiskaisuissasi ”Keskusta ja jotain muuta”.
Noihin näkemyksiisi oikeisto- ja vasemmisto -käsitteiden suhteen tapahtuneista muutoksista olen paljolti samaa mieltä, siitä kerroin jo tällä avauksella iltapäivällä. Näkemyksesi hyvästä johtajuudesta on kuitenkin kovin erikoinen. Voidaanko todella pitää Juha Sipilää hyvänä puoluejohtajana, jos hänen johtamisaikanaan puolueen kannatus noin romahti? Sipilä oli varmaan etevä johtaessaan yritystään, joka tuotti hyvää tulosta ja hyvään hintaan hän sen sitten myi. Mutta yritysjohtaminen ja poliittinen johtaminen ovat kaksi aivan eri asiaa. Kolmas aivan eri asia on sotilasjohtaminen, varsinkin sillä tasolla, jolla sinä siitä kokemuksia sait: se on korkeammalta taholta tulleiden käskyjen noudattamista ja lähinnä vain komentamista alemmas päin.
Nuo erot eri ”johtajuuksien” kesken tiedän kokemuksestanikin, kun olen ollut sellaisena ”johtajana” sotaväessä, siviilityöelämässä ehkä vähän oikeampana johtajana, kun olivat myös taloudelliset vastuut ja yhdistyselämässä olleena minulla on ehkä pienen pientä kokemusperäistä näkemystä poliittisessa johtamisessa vaadittavasta. Uskon, että ammattiyhdistystoiminnassaan Antti Rinne on saanut sellaista kokemusta, josta tulee olemaan hänelle paljon hyötyä myös toimiessaan pääministerinä.
xxxxxxxxxxxxxxx
Vaihdoin taas ”pärstäkuvaani”, kun tuohon edelliseen oltiin tyytymättömiä. Tässä kuvassa minulla on ”voita molemmin puolin leipää”. Jottei kuvasta tehtäisi vääriä johtopäätöksiä, kerron vaatimattoman totuuden siitä:
Kuva on jo 6-7 vuoden takaa lomaltani Dominikaanisesta tasavallasta. Olin ollut siellä viikon lomalla jo monta päivää, kun samaan hotelliin tulivat nuo ystävättäret, kaksi tummapintaista naista, kotoisin Kanadan Torontosta. Tutustuin heihin hotellimme altailla ja meillä oli oikein mukavaa yhdessä. Noiden oikein kivojen naisten loma vielä jatkui, mutta minun viimeisenä lomailtanani heidän aloitteestaan lähdimme yhdessä illalliselle hotellimme rantaravintolaan, ja sen illallispöydässä otettiin tuo kuva, josta profiilikuvani leikkasin. Enempää meillä ei keskenämme tapahtunut eikä minulla ole tuosta kuvastakaan enempää kerrottavaa, mutta toivottavasti se on teille mieluisampi kuin se edellinen kuvani;))- AITORehtiSOTILAS
Osoitat äärimmäistä ymmärtämättömyyttä puhuessasi pelkästä komentelusta sotilasjohtamisessa.
AITORehtiSOTILAS kirjoitti:
Osoitat äärimmäistä ymmärtämättömyyttä puhuessasi pelkästä komentelusta sotilasjohtamisessa.
No joo, yleistin sen tasolle, jolla se oli sotilasurani alkuaikoina joukkueenjohtajana. Toki se oli jo ihan toisenlaista urani loppupuolella mestarikurssin johtajana ollessani.
Eiköhän jo riitä tästä asiasta ja muustakin tälle illalle.- Anonyymi
AITORehtiSOTILAS kirjoitti:
Minulla oli päivitäin johdettavana 4 henkilökuntaan kuuluvaa, 5 kokelasta, 15 ryhmänjohtajaa ja 140 alokasta.
Heidän koulutuksen suunnittelu ja henkilöjohtaminen olivat vastuullani. Anonyymi kirjoitti:
Minulla oli päivitäin johdettavana 4 henkilökuntaan kuuluvaa, 5 kokelasta, 15 ryhmänjohtajaa ja 140 alokasta.
Heidän koulutuksen suunnittelu ja henkilöjohtaminen olivat vastuullani.Niin hän kirjoitti. Siihen vastasin ja totesin, että sittenhän hänen on täytynyt olla vähintään komppanian päällikkö. Sellaisessa tehtävässä on vain kadettiupseereita, ei toimiupseereita, jollainen hän on antanut ymmärtää olleensa. Eikä hän ole palvellut RUK:ssa - kuten on antanut ymmärtää - sillä RUK:ssa ei ole alokkaita, on vain oppilaita.
Pyysin, että hän ilmoittaisi, missä joukossa ja missä tehtävässä hän on palvellut, jottei häntä pidettäisi valehtelijana tai pahempanakin. Sitten hän on poistattanut tuon viestinsä, vastaukseni siihen ja jatkona olleen muutaman vain minuun keskittyneen roskaviestin.
Mitä on siis pääteltävä tuosta ilmoituksestaan, sen todenperäisyydestä? Ja mitä on pääteltävä yleisemminkin hänestä ja puheittensa uskottavuudesta??- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Niin hän kirjoitti. Siihen vastasin ja totesin, että sittenhän hänen on täytynyt olla vähintään komppanian päällikkö. Sellaisessa tehtävässä on vain kadettiupseereita, ei toimiupseereita, jollainen hän on antanut ymmärtää olleensa. Eikä hän ole palvellut RUK:ssa - kuten on antanut ymmärtää - sillä RUK:ssa ei ole alokkaita, on vain oppilaita.
Pyysin, että hän ilmoittaisi, missä joukossa ja missä tehtävässä hän on palvellut, jottei häntä pidettäisi valehtelijana tai pahempanakin. Sitten hän on poistattanut tuon viestinsä, vastaukseni siihen ja jatkona olleen muutaman vain minuun keskittyneen roskaviestin.
Mitä on siis pääteltävä tuosta ilmoituksestaan, sen todenperäisyydestä? Ja mitä on pääteltävä yleisemminkin hänestä ja puheittensa uskottavuudesta??Kai se palstan valvonta on ne poistellut. Pannut sulkuun rekatun nikkinsä kun sillä ole enää mitään tullut.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Niin hän kirjoitti. Siihen vastasin ja totesin, että sittenhän hänen on täytynyt olla vähintään komppanian päällikkö. Sellaisessa tehtävässä on vain kadettiupseereita, ei toimiupseereita, jollainen hän on antanut ymmärtää olleensa. Eikä hän ole palvellut RUK:ssa - kuten on antanut ymmärtää - sillä RUK:ssa ei ole alokkaita, on vain oppilaita.
Mitä on siis pääteltävä tuosta ilmoituksestaan, sen todenperäisyydestä? Ja mitä on pääteltävä yleisemminkin hänestä ja puheittensa uskottavuudesta??Kapi heikkona aliupseerina tietää ettei päällikön vaativaa tehtävää anneta aliupseerille Rättivarasto ja esikunnan aputehtävät olivat kapin kenttää.
- Anonyymi
" Ja jotkut idiootit vielä äänestivät mokoman venkulan takaisin.
Tyhmyyden määrä on vakio. Valitettavasti."
Jakoautomaatti kepun miljardien(6) kesken herran hallussa. Älä ihmettele. - Anonyymi
144 Hrainen on kova luu mutta hänet haastaa Peltokangas kymmenen pistettä isompi 154 luunkova
https://www.suomenuutiset.fi/eurovaaliehdokas-peltokangas-se-vaestomassa-joka-eurooppaan-on-tullut-aiheuttaa-valtavia-ongelmia-eun-jasenmaille-ja-naiden-maiden-kulttuureille/ - Anonyymi
Keput, kokkarit ja vihreät ovat itse Suomen tuhon takana. Miksi myivät Suomen halpaan hintaan? Ihmisiltä viedään elinolosuhteet mm. teollisuustuulivoimaloita ripotellaan sinne tänne (impulssi-infraäänivaikutussäde 60 km), lähdevesialueita myydään ulkomaille, sähköverkot myyty ulkomaille, säteilevä syöpää aiheuttava 5G-verkko on pian pystyssä, kesämökkejä ja muita kiinteistöjä myydään venäläisille jne. jne.
Ei liittovaltiota kiitos! Suomi on EU:lle vain se kaukainen pohjoinen alue, josta voi ammentaa varat Keski-Eurooppaan (mm. tuulimyllylobbaus).
Äänestä Suomen puolesta. PS. - Anonyymi
Juha Sipilä onkin oikein malliesimerkki keskustapuolueen johtajasta!!
Ei kyllä hötkympää sotkijaa ole toista politiikassa - järjetön yksilö ... - Anonyymi
Nyt muutetaan Ruotsiin Rinnettä pakoon
https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/ruotsiin-rinnetta-karkuun
Juutalaisvastainen puolue ei voi toimia komissaarina EU:ssa. SDP haluaa uudet vaalit jotta saisi juutalaisvastaisensa pois eduskunnasta. Tämä arabi on arvostellut USA:n miljonääriyrittäjä Mark Zuckerbergiä Facebook whatsapp inststragam -luojaa
siitä että tämä on juutalainen
SDP on jo nyt eristetty kansainvälisestä toiminnasta koska israelilaiset ovat levittäneet tietoa Trumpille jonka vävy on juutalainen ja vävy käy Lähi-Idän rauhanneuvotteluja puolisalassa
SDP on kansainvälisessä paitsiossa lisäksi sen takia että velljeile kommunistisen vasliiton kanssa halitusneuvotteluissa - Anonyymi
Keskustalla ei ole paljonkaan kannatusta EU-vaaleissa eikä edes ryhmää (EU:ssa ei ole maalaisliittoja) vaan se joutuu piilottelemaan Alden liberaaliryhmässä jonka puheenjohtaja on armoton federalisti ja liittovaltion kannattaja Guy Verhofstadt ja alue/maataloustukien jyrkkä vastustaja, keskustan Väyrynen ja Takkula eivät ole koskaan viihtyneet EU-parlamentissa ja Takkula on vaihtanut ryhmiäkin välillä
Miksi yhteistyö euroooppalaisittain on tärkeää. Yhteistyö on aivan oleellista, koska ei yksityinen edustaja eikä edes yksityinen puolue saa mitään vaikutusvaltaa EU:ssa. Esimerkkinä EU:n kummallisuuksita on juuri Keskusta eli Suomen komissaarina on ollut kaveriperiaatteella valittu Keskustan Rehn vaikka Rehnin puolueella ei ole edes ryhmää EUssa vaan liberaaleilla. Siksi yhteistyö ja ryhmä ovat avainasemassa jotta komissaarit edes hiukan saadaan riippumaan kansan valinnasta eikä kaikkea tehdä vain kavereiden kesken kabineteissa https://www.youtube.com/watch?v=WouerWsPNT8- Anonyymi
"Keskustalla ei ole paljonkaan kannatusta EU-vaaleissa eikä edes ryhmää (EU:ssa ei ole maalaisliittoja) vaan se joutuu piilottelemaan Alden liberaaliryhmässä jonka puheenjohtaja on armoton federalisti ja liittovaltion kannattaja"
Niinpä. mutta kerroppa se näille omilla aivoillaan ajattelukykyyn aikoinaan onnistuneesti kitketyille sipilistisille lestakyrpäläisille:
https://www.uusisuomi.fi/raha/215466-suomi-erottuu-rajusti-eun-maataloustuissa-maanviljelijalla-oikeus-harjoittaa
- Suomen maataloustuet olivat jälleen kerran ylivoimaisesti Euroopan korkeimmat suhteessa sektorin tuottamaan arvonlisään. Jokaista maatalouden tuottamaa euroa kohden maksettiin tukia lähes kaksi euroa.
Suomi on lestakepulikeskustoineen varsin poikkeuksellinen maa koko Euroopan mittakaavassa...
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse704505Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053759Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1273426Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.351958Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691911Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891209- 94979
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.125922- 55905
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25827