Osuuspankki ainoana on ikäihmisen puolella.

Anonyymi

Ja jättää tunnuslukulistansa suurinpiirtein ennalleen, tekstiviestivarmennus ehkä lisäksi.
Muut pankit pakottavat ikäihmiset hommaamaan jonkin laitteen kotiinsa tai pakottavat opetteleen älykännykän käytön ja siihen lataamaan mobiilitunnistautumisen.
Kummallista kun EU ei suoranaisesti pakota pankkeja tuollaiseen. Summittaisessa avain ja tunnusluvun valinnassa ei taatusti ole mitään turvallisuusuhkaa koska se valinta perustuu summittaisuuteen. Onko kukaan koskaan kuullut, että avain/tunnusluku systeemi olisi aiheuttanut tilitietoihin pääsyn? En ole ainkakaan kuulut koskaan. Minusta turvattomampaa on älylaitteellaan säheltää pankkiasioitaan, niissähän raportoidaan jatkuvasti mitä kummallisempia turvauhkia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jaavatko-pankkien-tutut-tunnuslukulistat-unholaan-mtv-uutiset-selvitti-miten-syyskuussa-voimaan-astuva-uudistus-vaikuttaa-eri-pankkien-asiakkaisiin-haasteita-tulee-varmasti-olemaan/7411038

73

1239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Op-pettää aina.

• Anonyymi

Totta, OP pettää aina! Huijasivat pankkiasioissa, sitten vakuutuksissa (pesevät kätensä korvausasioissa).
        Nyt he estivät Windows 10 -laitteet. Tiedote sanoo näin: "OP-mobiilin käyttö Windows 10 -laitteilla ei ole enää mahdollista. Käyttö on estetty, koska Microsoft ei tarjoa laitteille enää tietoturvapäivityksiä tai muuta tukea."

Tuohan on valetta! Jos pankki valehtelee noin räikeästi, niin miksi olisi syytä uskoa tätä pankkia missään muussakaan asiassa?!

Microsoft:
        "Windows 10 Mobile -käyttäjät eivät enää saa Microsoftilta ilmaiseksi uusia tietoturvapäivityksiä, muita päivityksiä, tukea tai teknisen sisällön verkkopäivityksiä 10.12.2019 jälkeen."

"Tuen päättymisen jälkeen asetuksien ja joidenkin sovellusten automaattinen tai manuaalinen luominen jatkuu edelleen kolmen kuukauden ajan ja päättyy 10. maaliskuuta 2020."

"Asiakkaiden, jotka haluavat jatkaa Windows 10 Mobile -laitteensa käyttöä 10.12.2019 jälkeen, kannattaa luoda manuaalisesti varmuuskopio siirtymällä kohtaan Asetukset->Päivitys ja suojaus->Varmuuskopiointi->Lisäasetukset ja napsauttamalla sitten Varmuuskopioi nyt ennen kyseistä päivämäärää."

https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4485197/windows-10-mobile-end-of-support-faq

• Anonyymi

En osaa.

En ymmärrä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, OP pettää aina! Huijasivat pankkiasioissa, sitten vakuutuksissa (pesevät kätensä korvausasioissa).
        Nyt he estivät Windows 10 -laitteet. Tiedote sanoo näin: "OP-mobiilin käyttö Windows 10 -laitteilla ei ole enää mahdollista. Käyttö on estetty, koska Microsoft ei tarjoa laitteille enää tietoturvapäivityksiä tai muuta tukea."

Tuohan on valetta! Jos pankki valehtelee noin räikeästi, niin miksi olisi syytä uskoa tätä pankkia missään muussakaan asiassa?!

Microsoft:
        "Windows 10 Mobile -käyttäjät eivät enää saa Microsoftilta ilmaiseksi uusia tietoturvapäivityksiä, muita päivityksiä, tukea tai teknisen sisällön verkkopäivityksiä 10.12.2019 jälkeen."

"Tuen päättymisen jälkeen asetuksien ja joidenkin sovellusten automaattinen tai manuaalinen luominen jatkuu edelleen kolmen kuukauden ajan ja päättyy 10. maaliskuuta 2020."

"Asiakkaiden, jotka haluavat jatkaa Windows 10 Mobile -laitteensa käyttöä 10.12.2019 jälkeen, kannattaa luoda manuaalisesti varmuuskopio siirtymällä kohtaan Asetukset->Päivitys ja suojaus->Varmuuskopiointi->Lisäasetukset ja napsauttamalla sitten Varmuuskopioi nyt ennen kyseistä päivämäärää."

https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4485197/windows-10-mobile-end-of-support-faq

JEE, linux rules!
        Ei tarvitse virussuojia ja muita paikkailuja enää, kun linux on kaikilla käytössä.
        Bye bye vakoilu windows!
        :)

• Anonyymi

Onko tuo nyt sitten turvallisempaa? Muuttuva numero kännykässähän se vasta turvatonta on, kun se on bittimaailmassa, muovikortti on kotona eikä leiju missään tuntemattomassa. Kyllä tuossa taitaa olla jotkut muut syyt lopettaa muuttuvat muovikortit, se on se muovin demonisointi, niistähän saa hyviä kitaraplektroja.

• Anonyymi

Sitä varten pitää olla laitteessa asennettuna tietoturva ohjelma.

• Anonyymi

”Kyllä se usealle asiakkaalle on iso helpotus asiointiin, kun ei tarvitse enää sitä tunnuslukulistaa käyttää. Se on niin paljon helpompi, että se tunnistautuminen on älypuhelimessa, hän jatkaa.” (Hän on joku Norskipankin noita)

Ai on helpompaa?!
      Avata älyhärpäkkeeseen joju ihan kokonaan uusi softa, joka ottaa - kenties? Jos sattuu samaan sillä hetkellä! - yhteyden mihin lie pankin palvelimeen. Sitten: ”paina tästä, syötä tuosta, klikkaa tätä, ja opettele ulkoa tämä numero”.

Samalla kun sulla oli kokoajan siinä kädessäs se *köh* ikävän vaikeasti käytettävä old-school tunnuslukulista, josta yhdellä vilkaisulla (ellet sit joudu kääntämään sitä toisinpäin) näät sen oikean numeron!

Juupa juu! :/

• Anonyymi

Kyllä Osuuspankin nettisivuilla heti lukee, että tunnusluku ei kohta enää riitä, vaan on otettava käyttöön mobiilivarmennus.
      Itse en ole vielä ottanut, mutta pian sekin on edessä.

• Anonyymi

Minulla ei toimi mobilli op.olen kokeillu niin monta kertaa ihmettelen kun en pääse kahdesti olen käyny op.sanomassa .ei vielä ole korjautunut en tiedä onko se syy kun mulla prdeid numero salainen.

• Anonyymi

Eihän ole liian vanha puhelin tai windows.

• Anonyymi

Minulla on vain peruskännykkä. Jos sähköiseen varmennuksen mennään, se on kyettävä tekemään samalla tietokoneella, millä hoidan pankkiasiani. Kahta älylaitetta en ala räplätä yhtä aikaa, sillä yhdessäkin on tasan yksi liikaa yksittäisen typerän laskun maksamiseen.

• Anonyymi

Tuli vielä mieleen, että jälkiveron maksaminenkin meni hankalaksi. Verolappu tuli kotiin jo huhtikuussa, mutta jälkiveron eräpäivä on muistaakseni vasta syyskuussa. Täytyy varmaan panna maksuun heti, että ei unohdu ja iske pirummoinen korko. On näissä tietokoneettomilla tietämistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuli vielä mieleen, että jälkiveron maksaminenkin meni hankalaksi. Verolappu tuli kotiin jo huhtikuussa, mutta jälkiveron eräpäivä on muistaakseni vasta syyskuussa. Täytyy varmaan panna maksuun heti, että ei unohdu ja iske pirummoinen korko. On näissä tietokoneettomilla tietämistä.

Mä voin kertoa sulle suuren salaisuuden et miten asiat sillon wanhaan huonoon aicaan tehtiin, kun ei vielä ollu tietokenitakaan!

Pistät kuule seinälles sellasen asian ku: ”paperinen vuosikalenteri” ja kirjotat siihen et mitä pitää millonkin muistaa tehdä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä voin kertoa sulle suuren salaisuuden et miten asiat sillon wanhaan huonoon aicaan tehtiin, kun ei vielä ollu tietokenitakaan!

Pistät kuule seinälles sellasen asian ku: ”paperinen vuosikalenteri” ja kirjotat siihen et mitä pitää millonkin muistaa tehdä!

Mulla on seinäkalenterikäytäntö yhä ja tulevaisuudessakin. Tuppaan vain unohtamaan vilkaista kalenteria edes kuukausittain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on seinäkalenterikäytäntö yhä ja tulevaisuudessakin. Tuppaan vain unohtamaan vilkaista kalenteria edes kuukausittain.

Naru sormeen ja siihen solmu?

• Anonyymi

Pankit tarjoavat tunnistuslaitetta verkkopankki asiakkaille veloituksetta , jos he eivät omista älykännykkää. Eikä se älykännykkä ilman nettiä toimi. Jotta asiakas voisi käyttää tunnuslukuja älykännykällä pitää siihen ottaa nopea netti , joka maksaa vähintään 19,90 € /kk. Jokaiseen kännykkä liittymään kuuluu nykyään netti , mutta halvimmat liittymät pyörii vaan 0,1-0,2 M vauhdilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pankit tarjoavat tunnistuslaitetta verkkopankki asiakkaille veloituksetta , jos he eivät omista älykännykkää. Eikä se älykännykkä ilman nettiä toimi. Jotta asiakas voisi käyttää tunnuslukuja älykännykällä pitää siihen ottaa nopea netti , joka maksaa vähintään 19,90 € /kk. Jokaiseen kännykkä liittymään kuuluu nykyään netti , mutta halvimmat liittymät pyörii vaan 0,1-0,2 M vauhdilla.

Prepaid 89snt vuorokausi. 10€ minimilataus. Nopeus 150Mbs josta toteutuu omalla luurilla/paikallisella verkolla noin 80Mbs. DNA

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nykyään jokaiseen kännykkäliittymään kuulu nettiä. Minulla on tavallinen Elisan liittymä eikä siinä mitään nettiä ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan laskun laittaa maksupalveluun vaikka heti, pankki maksaa sen sitten eräpäivänä. Tyhmää odotella maksupäiviä ja vasta sitten mennä laskun kanssa pankkiin.

• Anonyymi

Minulla on puhelin, jolla soitan puhuakseni. Kotona tietsikka, jolla hoida "juoksevat" asiani. Kaikki laskuni ovat ns. suoramaksussa. Jos tämä kokonaisuus ei riitä, niin sitten laskut saavat jäädä maksamatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nykyään jokaiseen kännykkäliittymään kuulu nettiä. Minulla on tavallinen Elisan liittymä eikä siinä mitään nettiä ole.

Elisalla jokaiseen liittymään kuuluu automaattisesti perusnetti. Eli jos menee vahingossa nettiin, ei tule lisälaskua jne. T. Elisalla töissä ja näin ollut jo yli 5 vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla jääkaapin ovessa magneeteilla kiinni kalenteri on.

• Korpilahden Osuuspankki lakkautettu. Siirryn syksyllä S-pankin asiakkaaksi.

• Anonyymi

Otin saman suunnan, kun Nordea lopetti vuosi pari sitten.

• Anonyymi

Osuuskauppaväki kerryttää boonusta.

• Anonyymi

Voe jumalan pyssyt! Ekkö nä snaijjaa? Itte sä ns. "boonukset" maksat. (Minä ens sun rahnojas osuuskaupalle maksa). Ja osuuskauppa k*see sua silmään samalla. Osuuskauppa saa ilmaista rahnaa päivittäisen toimintansa pyörittämiseen. Kehuivat tuonnoin "asiakkaitaan" olevan jotain yli 4 miljuunaa.

On iiso rahna (big money), mitä per päivä osuuskaupassa "kerääntyy" niille ilmaista, korotonta fyffee päivittäisrahnaliikenteensä hoitoon. Ei ne 4 miljuunaa "asiakasta" tule omia rahojaan samana päivänä, samaan aikaan vaatimaan ittelleen suoraan näppiin. Ei siihen suuskauppa kaadu, vaikka tulisivatkin.

Olin työelämässä ollessani firmassa, joka oli osuuskaupan kanssa kimpassa keräämässä osuuskaupalle "boonuksia". Olin alunperinkin vastaan koko boosus-hömppää, mutta eivät iisommat kuunnelleet. Meil oli 25000 asiakasta ittellä ja niistä yli puolella oli osuuskaupan "boonuskortti" . Joka ikisestä maksetusta boonuskortillisesta laskusta laskettiin ja tilitettiin osuuskaupalle "boonukset".

Tämä boonusten tilitys maksoi tietokoneajoineen ja tilityksineen firmalle niin paljon, että siitä oli luovuttava! Laskuja ajettiin asiakkaillemme 150000-180000 per vuosi. Niistä "boonuksellisia" oli pitkästi yli 100000. Joka laskusta aiheutui laskennallista kulunkia n. 3 euroa perk kpl. Miljuuna meni, että hurahti, Kankkulan kaivoon! Niinkuin wanha, edesmennyt muorini sanoi: "Olis sillä tehny monta jottai". Sillä miljuunalla.

Se siitä "poonustelusta" jäi = Pzgn maku suuhun.

• Anonyymi

Ihanaa leijonat ihanaa. Ostan nojatuolin.

• Anonyymi

Tunnuslukulaite?
      Taas joku suuryritys lobannut komissiota viskillä.

- Muista äänestää oikein.

• Anonyymi

Osuuspankin nettisivuilla lukee vanhaa textiä, he antavat periksi kun tunnetusti heillä on paljon ikäihmisiä, jotka ovat osakkaina Osuuspankissa sillä satasen liittymismaksullaan. He eivät halua vanhempien ja älykännykästä osattomien häipyvän pankistaan.
      Näinhän tuossa lukee.
      ""Osuuspankin pankkitoiminnan henkilöasiakkuuksista vastaavan Sari Heinosen mukaan perinteiset tunnuslukulistat pysyvät jatkossakin OP:n asiakkaiden käytössä. Tunnuslukulistan turvallisuutta tehostetaan tekstiviestivarmenteella"".

• Anonyymi

Paha vaan, et kumpikaan mun mutseista (koska löytyy sellainenkin kuin äitipuolikin) ei osaa lukea ees tekstiviestejä kännykästä! :D :/

Koht niitten pitää vissiin antaa periks ja tehdä suosiolla itsari kun old-school rahalla ei voi enää maksaa mitään eikä mitenkään!? :/

• Anonyymi

Suoraveloitus vaan säännöllisille maksuille jos tilillä pysyy suhteellisen hyvä kate. Muut sitten kuoreen ja laatikkoon jos kynä pysyy vielä kädessä, oma tilinumero on se hankalin osuus, hyvä konsti on kirjoittaa isoilla numeroilla tilinumerosarja kolmen numeron osissa johonkin paperille, että väliin jää kohtalaisen iso väli, niin ei mene ajatukset sekaisin, jos tällaisissakin on hankaluuksia, sitten ei enään mikään auta, paitsi ns. uskottu omainen joka hoitaa pankkiasiat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paha vaan, et kumpikaan mun mutseista (koska löytyy sellainenkin kuin äitipuolikin) ei osaa lukea ees tekstiviestejä kännykästä! :D :/

Koht niitten pitää vissiin antaa periks ja tehdä suosiolla itsari kun old-school rahalla ei voi enää maksaa mitään eikä mitenkään!? :/

Joo, kyllä nämä ovat vaikeita asioita vanhuksille, kun ovat oppineet yhden tavan hoitaa laskuja ja maksaa ostoksia, niin joskus turhaankin pelottaa.
        Voi vain kuvitella, miten paljon lisätöitä tulee vanhusten omaisille, jos mennään johonkin älypuhelinmaksamiseen jossain vaiheessa. Se näyttökin häviää, ennenkuin vanhus on kerinnyt lukea tekstin, jos yleensä näkee niitä lukea.
        Ja meitä alkaa olla miljoona, jotka eivät ehkä kykene enää oppimaan uusia temppuja.

• EU on Perkeleestä. EU hävitettävä. EU tuhottava jotenkin.

• Anonyymi

Totta turiset EU on itsestään Saatanasta

• Anonyymi

Danskebankin sivulla kun on kirjautumassa sisälle on jo valmiina paikka mistä voi klikata sovelluksen Danske ID,n, sen voi ladata joko Apple Storesta tai Google Play kaupasta, asennuksen jälkeen sen voi aktivoida, jne.
      Meinaan kuitenkin käyttää muovikortin loppuun. Danske Bank muuten ei ajattele kyllä vanhempaa väkeä yhtään, konttoreitakin suljetaan vauhdilla, POP-pankki taas päinvastoin avaa konttoreita ja tiskipalveluita. Vanhuksia on siirtynyt sinne paljon juuri tuon luomupalvelun vuoksi.

• Anonyymi

Paitsi ei Huawei puhelimiin , jos ei halua viruksia sitten syksyllä.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Miksi suomalainen käyttäisi muuta pankkia kuin op, suomalainen pankki.

• Anonyymi

Hyvin sanottu.

• Anonyymi

S-pankki, paras pankki, ei peri kuluja mistään.

• Anonyymi

Minä olen omistajana tässä hippoliigassa oon vähän niin ku päällikkö;)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin sanottu.

Olen wanhan liiton poppipankissa

• Anonyymi

Tunnuslukukorttia olen käyttänyt n, 2 vuotta isotöidempi on käyttää mitä lukulista siinä riittää tunnuksia ei heti lopu.

• Anonyymi

Älä liian aikaisin pankkiasi mainosta, S-pankki ei ole vielä kertonut miten syksyllä menetellään.

• Anonyymi

Handelsbankenissa onnistuu ilman mobiililaitteita maksujen välitys. Ja vieläpä asiakkaan HALUAMALLA tavalla. Toisin on op:ssa, jossa jos asiakas ottaa kantaa omaisuutensa ja raha-asioidensa hoitoon, pankki alkaa etsimällä etsiä, onko vanhemmalla asiakkaalla kompetenssia hoitaa raha-asioitaan. Ts. OMIA rahojaan ei voi käyttää normaalilla ja haluamallaan tavalla, vaan pankki järjestää holhoojan, kun siirrät varasi toiseen pankkiin.

• Anonyymi

Kyllä jokaisen pankin tulee tarjota jokaisessa kunnassa kassapalvelut. Laskun maksu ilmaiseksi tai maksimissaan 5 e/kk. Samalla tavalla Telian tulee tarjota Ilomantsin Naarvan perukoilla asuvalle mummolle lankaliittymä, jos se sellasen haluaa. Kuukausimaksu ei saa ylittää tuota 5 e/kk!

• Anonyymi

Laskut voi maksaa R-kioskilla. Palvelun hintaa en tiedä.

• Anonyymi

Otsikko johtaa harhaan. Osuuspankki ei ole ikäihmisten puolella. Osuuspankki on kiinnostunut ikäihmisten rahoista, Erityisesti Osuuspankin sijoitusosasto.

• Anonyymi

Totta, OP on hyvä pankki kunhan välttelee muita kuin omia pankkipalveluja kuin ruttoa. Ehdoton ei kaikelle sjoitus yms. Ikäihmiset ja muutkin ovat kaulaansa myöten suossa kun antaa myöten noille muille palveluille, joita ne tyrkyttää agressiivisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, OP on hyvä pankki kunhan välttelee muita kuin omia pankkipalveluja kuin ruttoa. Ehdoton ei kaikelle sjoitus yms. Ikäihmiset ja muutkin ovat kaulaansa myöten suossa kun antaa myöten noille muille palveluille, joita ne tyrkyttää agressiivisesti.

Eivät ole vielä pakottaneet sijoittamaan, ihan on uskottu, kun sanon,että EI.

• Anonyymi

Vtun eu olen yksi joka ei ois siihen halunut kuitenkin joutuu olla tässäkin paskassa mukana. Tätäkään ei olisi tapahtunut jos emme olisi siihen liittynyt. Ei ole mikään mukava huomata että, kaikki mistä eu:ta vastustaneet liittymisen aikoihin ovat toteutuneet ja muitakin heikennyksiä tulee koko ajan. Ja jos ei ne tule eu:sta niin kyllä Sipilät ja Rinteet osaa sössiä asiat ilman eu:takin. Vaikuttaa siltä, että oli tämä maa eu:ssa tai poissa sieltä niin yhtä mädäksi paskaksi maaksi noi määrätyt valtapuolueiden politikot tämän silti saisi. Eipä kai sitä muuta kannata odottaa kuin että, ei tarttis enää kauaa elää loppuisi tämä hulluus ainakin omalta kohdalta. Muistakaa valitusvirret 5 ja tilatkaa satakunnan ollin kanava sillä ollin taksi palvelee yhtä hyvin joka kerta. Kiitos ja anteeksi.

• Anonyymi

korttien ja hlötieto vuodoille täys takaseinä. ensin aina kirjautuminen pankkiin ja vasta sitten numerojako maailmalle. turvanumerot joka väliin ainakin niille halukkaille,jotka jo nyt tajuaa,mihin huijaukset ovat jatkossa menossa.
      kerrassaan hirvittää laittaa kortin numerot suoraan johonkin tilaukseen.

tarttee teherä pian jptain täystukkoa kortti- ja hlötieto varkauksille!!!

• Anonyymi

POP-pankilla tyytyväisimmät asiakkaat.
      https://www.poppankki.fi/ajankohtaista/2018/10/01/epsi-rating-2018-pop-pankilla-jälleen-suomen-tyytyväisimmät-yksityisasiakkaat

• Anonyymi

S-PANKKI ON PARAS PANKKI KAIKILLE
      Hah hah. Osuuspankki, siinäpä oikea kusettaja. Myi minulta kysymättä osuuspankkiin tekemäni lainani pikavippi pankille.
      Äänestin jaloillani ja vaihdoin Nordeaan. Ja nyt äänestä jaloillani taas, ja vaihdan S-pankiin.
      Nordea sotkeutui satojen miljardien rahanpesuun, ja palvelut siellä on ajettu alas.
      S-pankki ei peri käyttötilin ylläpitomaksua, ja S-pankki antaa parhaat palvelut.
      Se on melkein aina auki, ja siellä voi asioida kauppareissun yhteydessä.

• Anonyymi

Vai pankki myi lainasi pikavippipankille sinulta kysymättä? En usko tuota. Sehän on lainvastaista. Mikähän sen pikavippipankin nimi mahtoi olla?
      Sinullahan on kiva harrastus, pankkien vaihtelu, muutama pankki on vielä kokeilematta.
      Sanot, että S-pankki antaa parhaat palvelut, no mistäs tiedät koska et ole vielä sinne edes liittynyt? Et tiedäkään, olet vain sen lukenut niiden sivuilta.

• Anonyymi

Olisiko jollain tietoa, miten tämä hulluus aiotaan ottaa muissa EU.maissa köyttöön? Vai meidätkö laitetaan koekaniineiksi.

On päivän selvää, että koska en tarvitse älykännykkää mihinkään muuhun, en aio sitä hankkia pankkiasioiden käyttöäkään varten. Jos vanhempi ihminen vaikka unohtaa tai hukkaa tai joku ryöstää kännykän, niin siinähän sitten ilman rahaa ihmettelet ties kuinka kauan.

Jos joku kotonaan antaa tunnuslukulistan ja pankkitunnukset vieraille käyttöön, niin oma on häpeänsä.

• Anonyymi

En omista älypuhelinta. Enkä varsinkaan aio ruveta käyttämään pankkiasioita puhelimella, vaikka omistaisinkin.
      Käytän pankkia PC:llä kotona. Jos lähden mökille läppärin kanssa, joudunko kuljettelemaan myös tunnuslukulaitetta mukana? Miten se on tietoturvallisempi kun se voidaan varastaa yhtä helposti kuin tunnuslukulista voidaan kopioida?

En kuljettele mukana käyttäjätunnusta enkä salasanaa, osaan ne ulkoa. Miten siis joku pääsee tililleni pelkän avainlukulistan avulla? En tajua.
      Tunnuslukulista on kulkenut mukana mukavasti lompakossa, tuo laite ei mahdu lompakkoon.

• Anonyymi

Että on näppärää tökkiä kännykkää töppösormilla.

Ruutu, teksti ja kentät on niin pieniä, että ei näe eikä osu oikeaan. Virheitä tulee varmasti. Laskut jää maksamatta.

Kailla edes varaa mihinkään omaan kännykkään ja liittymään.

Yhteydet pätkii. Ei kenttää.

Taas kehitys kehittyy.

• Anonyymi

Ohessa asiaan liittyvää kirjeenvaihtoa (lue alhaalta ylös):

OP:
      Tekstiviestistä ei koidu asiakkaalle kuluja ja niitä ei lisätä palvelumaksuihin. Ja asiakkaan ei myöskään tarvitse laittaa tekstiviestia takaisin, lisävahvistus viestissä on opastus kuinka toimia.

Ystävällisin terveisin,
      Juha Päivinen
      OP

minä 4.9.2019:
      Tekstiviestit maksavat pankille. Lisätäänkö hinta palvelumaksuihin? Joudunko itse lähettämään tekstiviestin vahvistukseksi?

OP 2.9.2019:
      Viime viikolla on uutisoitu tästä aiheesta ja esimerkiksi Kauppalehdessä oli virheellistä tietoa Osuuspankista (tämä juttu myöhemmin korjattiin). Pahoittelen jos tähän liittyen on tullut väärinkäsitystä verkkopalvelun käytöstä jatkossa.

OP ei ole siis luopumassa avainlukulistoista eikä meille ole tulossa mitään tunnuslukulaitteita. Pystyt jatkossa maksamaan läppärillä ja op.fi verkkopalvelussa laskuja jos sinulla on avainlukulista mukanasi. 14.9.2019 jälkeen todennäköisesti tulee lisääntymään nämä lisävahvistuspyynnöt tekstiviestillä kun maksat laskuja.

Olethan meihin yhteydessä, jos mieleesi herää kysyttävää tähän tai muuhun asiaan liittyen. Tavoitat meidät helpoiten OP Asiakaspalvelusta p. 0100 0500 (arkisin klo 8-22, lauantaisin 10-16, mpm/pvm).

Ystävällisin terveisin,
      Sofia Skaggs
      Pankkitoiminnan palvelut

Minä 30.08.2019:
      En omista älypuhelinta. Käytän pankkia PC:llä kotona. Jos lähden mökille läppärin kanssa, joudunko kuljettelemaan myös tunnuslukulaitetta mukana? Miten se on tietoturvallisempi kun se voidaan varastaa yhtä helposti kuin tunnuslukulista voidaan kopioida? En kuljettele mukana käyttäjätunnusta enkä salasanaa, osaan ne ulkoa. Miten siis joku pääsee tililleni pelkän avainlukulistan avulla? En tajua. Tunnuslukulista on kulkenut mukana mukavasti lompakossa, tuo laite ei mahdu lompakkoon. Meitä älypuhelimettomia sorsitaan!

• Anonyymi

Miten puhelimella pankkiasioita pystyy hoitamaan, kun ei voi olla sata varma, toimiiko edes koko puhelin, Kenttä huono, silloin tällöin katkeilee puhelut tai eivät tule perille ja teksti viestit jumissa.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ettäkö tunnuslukulista helposti kopioitavissa. So what?
        Voro varmasti arvaa salasanasi?

Tekstiviestivarmennus?
        Voro helposti varastaa kännyn, arvaa sen PIN-koodin ja saa varmennusviestin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ettäkö tunnuslukulista helposti kopioitavissa. So what?
        Voro varmasti arvaa salasanasi?

Tekstiviestivarmennus?
        Voro helposti varastaa kännyn, arvaa sen PIN-koodin ja saa varmennusviestin?

Minulla on vanha nokialainen peruskänny, joka ei ole koskaan lukossa. Eli tekstiviestin voi lukea kuka vaan jos vie puhelimeni. Tuntuu turhalta hommalta koko varmennus, ei nykymaailman aikaan enää mikään ole turvallista vaikka miten yrittäisi olla.

• Anonyymi

OP:n testiviesti toimii kaikilla kännyköillä.

• Anonyymi

Onhan se moniilivarmistus OP:ssa tähänkin asti toiminut, jos tekee vaikka tavallista isomman muutoksen nostorajoituksiin, niin tulee vain tekstiviestinä se numero, mikä pitää sitten tunnuslukulistasta lisäksi syöttää.

Se varmistaa sen, että tunnuslukulista ja asiakkaan ilmoittama puhelin ovat samassa paikassa, kun vaikka läppärillä hoitaa pankkiasioita.

Eli lähtökohtaisesti ainakin itse maksan laskut ym omassa kotonani tietokoneella ja riski olisi vain, jos joku murtautuisi kotiini (poissaollessani puhelin on mukana), jos vaikka rosvo löytäisi pankkitunnukset ja tunnuslukulistan. niin ei vielä koko tiliä pystyisi tyhjentämaään.

Että taas joku murtautuisi kotiini siellä ollessani ja pakottaisi kirjautumaan pankkiin ja siirtämän hän tililleen rahaa, niin se olisi kai jo aika harvinainen tapaus.

Samat oletetut rosvoustapaukset tai älykännykän hukkaaminen olisivat paljon todennäköisempiä tapahtumia, koska kännykkä on mukana kaupungilla ja mökillä jne.

Ja en missään tapauksessa suostu ostamaan ja maksamaan kuukausimaksuja älykännykästä vain pankkiasioiden hoitamista varten.

• Anonyymi

Jos kännykkä putoaa vaikka kalareissulla järveen, niin pääsee suusta: "prkele, pankki putos!"

• Anonyymi

Nordean senioritabletti 15,50€/kk. Sillä tavalla sitä päästään eroon ikäihmisten rahoista. Siis Nordea pääsee.

• Anonyymi

Sitähän Nordea haluaakin, että sinne jää vain rikkaat joilla on varaa sijoittaa rahojaan.

• Anonyymi

Joku kylällä kertoi, että Osuuspankkiin olisi tulossa moniiliavain myös tietokoneeseen.

• Anonyymi

Siis mobiiliavain piti kirjoittamani, silloin ei läppäriä käytävän eläkeläisen tarvitsisi vappusatasellaan ostaa iphonea ja maksaa kuukausimaksuja vehkeestä, jota ei tarvitse.

• Anonyymi

On juu op mobiili käytössä, ainakin vielä pelittää. Sit tuleen kova pöpö ja iskee androidiin, valuutat häviää usb kolosta savuna ilimaha ja mää itken täpöllä

• Anonyymi

Osuuspankkikin tulee luopumaan avainlukulistoista. Osuuspankilla on jo nyt Mobiiliavain, joka toimii avainlukulistan rinnalla kovrvaten sen OP Mobiilissa ja vuoden 2020 alkupuolella Mobiiliavain tulee käyttöön myös op.fi -verkkopalvelussa. Osuuspankki tulee sekin luopumaan avainlukulistoista ennenpitkää. EU:n päätöksen mukaan avainlukulistat eivät riitä turvalliseen tunnistautumiseen, joten myös OP:n on muutettava tunnistautumista kuten jokaisen muunkin pankin.

Eli niiden mummelien ja papparaisten on vain lopetettava valitus ja otettava lusikka kauniiseen käteen ja hyväksyttävä se, että maailma muuttuu eikä kehitys pysähdy vanhusten takia.

• Anonyymi

Ei luopunut Osuuspankki avanlukulistoista vaan teki niistä superselkeät. Niitä on nyt todella ilo käyttää, ja ne ovat sopivan isokokoisetkin. Useimmat varmaan käyttävät kuitenkin mobiili­avainta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe