Onnibussissa on tunnelmaa

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3e357ad5-6a47-42d3-985d-e5d4c4b0a847

Koska aina pitää vähän epäillä epäilen että nuo bussien ilmastoinnit tapaavat olla useammin "rikki" kuin mitä kohtuudella olisi mahdollista odottaa koska kapitalismi ja voitontavoittelu.

Tässä jutussa ihmettelen vähän myös sitä että eikö onnibusseissa sitten ole mitään kattoluukkuja joita olisi mahdollista avata matkan aikana. Tuollaisen yläkertahan on kuin akvaario auringonpaisteessa niin loogista olisi odottaa että edes jonkun luukun tai ikkunan saisi auki silloin kun se ilmastointi jälleen kerran yllättäen on mennyt "rikki".

20

1192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulee mieleen Veljekset Salmelan bussit..

      Silloin aikoinaan Neuvotoliitosta hankittu linja-auto kalusto.


      Otti päähän kun sattu Veljekset Salmelan linja kohalle. :D


      Piti olla pussi valmiina kun rupeaa oksettamaan.

      • Joo, niissä varmaan on kaikenlaista liikennöitsijää. Onneksi harvemmin tulee bussilla liikuttua mutta mitä liikkunut niin enpä edes muista että olisi ollut miellyttävän viileä bussi koskaan niin epäilyttää vähän nuo ilmastointirikot, miten voi rikki mennä jos niitä ei ikinä raskita käyttää? Ahaa, gooklaus tuottaa tulosta:

        https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/689733-taman-vuoksi-osa-busseista-kulkee-ilman-ilmastointia-hsl-kuski-ei-voi-vaikuttaa

        "Ilmastointi säädetään varikolla, eikä kuljettajalla ole mahdollisuutta koskea siihen, selvittää HSL:n ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen.

        Häyrynen kertoo kuulleensa sosiaalisessa mediassa liikkuvan huhun, jonka mukaan kuski olisi kertonut, että häntä on kielletty laittamasta ilmastointia päälle.

        – En tiedä, miksi näin on sanottu. Voi olla, että kuskilla on asiasta tai toimintamalleista väärää tietoa. Kuljettajat eivät kuitenkaan pysty vaikuttamaan ilmastointiin.

        Häyrysen mukaan ilmastoinnin voimakkuudesta päätettäessä on otettava huomioon monta muuttujaa.

        – Liikennöitsijä päättää ilmastoinnin tason. Ilmastointi kuluttaa polttoainetta, joten kustannukset pitää ottaa huomioon. Sitä ei myöskään voi säätää liian kovalle, ettei esimerkiksi vanhemmille ihmisille tule kylmä."

        Tottakai nuuka liikennöitsijä käskee varikon säätämään ilmastoinnin nollaan mutta eikös se ole myös melkoinen turvallisuusriski? kuljettaja kun nuupahtaa ratin ääreen se on sitten menoa.

        Tuolla lisää, Järkyttävät kulut liikennöitisjän mielestä:

        https://www.talouselama.fi/uutiset/taman-takia-busseja-ei-edes-yriteta-saada-viileiksi-hs-ihan-jarkyttavaa/dcb1c68d-1e0c-3870-83b8-cd7d30edecd3

        "Liikennepäällikkö Jari Syväoja Helsingin Bussiliikenne Oy:ltä arvioi HS:lle, että polttoainetta kuluu hellepäivänä noin 4-5 litraa enemmän sataa kilometriä kohden. Ilmastoinnin säätämisestä todella viileälle koituisi suuri lasku."

        Niin no, jospa vaikka joku alkaisi myymään matkoja joilla ilmastointi toimii voisi asiakkaat olla valmiita maksamaan lipun hinnassa vaikkapa euron enemmän, täydellä bussilla se varmaan hyvikin kattaisi tuon karmean lisäpolttoaineen kulutuksen.


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, niissä varmaan on kaikenlaista liikennöitsijää. Onneksi harvemmin tulee bussilla liikuttua mutta mitä liikkunut niin enpä edes muista että olisi ollut miellyttävän viileä bussi koskaan niin epäilyttää vähän nuo ilmastointirikot, miten voi rikki mennä jos niitä ei ikinä raskita käyttää? Ahaa, gooklaus tuottaa tulosta:

        https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/689733-taman-vuoksi-osa-busseista-kulkee-ilman-ilmastointia-hsl-kuski-ei-voi-vaikuttaa

        "Ilmastointi säädetään varikolla, eikä kuljettajalla ole mahdollisuutta koskea siihen, selvittää HSL:n ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen.

        Häyrynen kertoo kuulleensa sosiaalisessa mediassa liikkuvan huhun, jonka mukaan kuski olisi kertonut, että häntä on kielletty laittamasta ilmastointia päälle.

        – En tiedä, miksi näin on sanottu. Voi olla, että kuskilla on asiasta tai toimintamalleista väärää tietoa. Kuljettajat eivät kuitenkaan pysty vaikuttamaan ilmastointiin.

        Häyrysen mukaan ilmastoinnin voimakkuudesta päätettäessä on otettava huomioon monta muuttujaa.

        – Liikennöitsijä päättää ilmastoinnin tason. Ilmastointi kuluttaa polttoainetta, joten kustannukset pitää ottaa huomioon. Sitä ei myöskään voi säätää liian kovalle, ettei esimerkiksi vanhemmille ihmisille tule kylmä."

        Tottakai nuuka liikennöitsijä käskee varikon säätämään ilmastoinnin nollaan mutta eikös se ole myös melkoinen turvallisuusriski? kuljettaja kun nuupahtaa ratin ääreen se on sitten menoa.

        Tuolla lisää, Järkyttävät kulut liikennöitisjän mielestä:

        https://www.talouselama.fi/uutiset/taman-takia-busseja-ei-edes-yriteta-saada-viileiksi-hs-ihan-jarkyttavaa/dcb1c68d-1e0c-3870-83b8-cd7d30edecd3

        "Liikennepäällikkö Jari Syväoja Helsingin Bussiliikenne Oy:ltä arvioi HS:lle, että polttoainetta kuluu hellepäivänä noin 4-5 litraa enemmän sataa kilometriä kohden. Ilmastoinnin säätämisestä todella viileälle koituisi suuri lasku."

        Niin no, jospa vaikka joku alkaisi myymään matkoja joilla ilmastointi toimii voisi asiakkaat olla valmiita maksamaan lipun hinnassa vaikkapa euron enemmän, täydellä bussilla se varmaan hyvikin kattaisi tuon karmean lisäpolttoaineen kulutuksen.

        HSL:n bussi ei ole sama asia kuin Onnibussi. HSL:n bussit on lähiliikenteen busseja. Tosin kyllä lyhyemmälläkin matkalla voi bussiin läkähtyä.

        🏕🐥


      • Anonyymi kirjoitti:

        HSL:n bussi ei ole sama asia kuin Onnibussi. HSL:n bussit on lähiliikenteen busseja. Tosin kyllä lyhyemmälläkin matkalla voi bussiin läkähtyä.

        🏕🐥

        Ei ole ei mutta epäilemättä kaikki liikennöitsijät tuossa ilmastoinnin käytössä säästää.


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Ei ole ei mutta epäilemättä kaikki liikennöitsijät tuossa ilmastoinnin käytössä säästää.

        Sekä Helsingin Bussiliikenne Oy:n että Onnibussin omistaa nykyään Koiviston auto


    • Anonyymi

      No se on tuota niin että kun pitää säästää rahaa nin ei ole varaa korjata bussin ilmastointia koska firma tekee tappiota muuten. Monesti ne olleet rikki. Itse matkustin raumalta ouluun ja minulla oli 7 litraa vettä mukana, kylmälaukku sekä pakkasessa jäädytettyjä pulloja 7 litraa että vesi pysyy myös kylmänä matkan ajan. Bussit voi olla todella kuumia. Matkan hinta on kyllä halpa 20 euroa 595 km.

      • Viisasta varmaan tosiaan varautua mutta eipä tuossakaan kummoisia säästöjä syntynyt bussiyhtiölle, meni enemmän persnetolle kuin mitä olisi mennyt toimivalla ilmastoinnilla:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/matkustajat-jaivat-jumiin-tukalan-kuumaan-onnibussiin-kun-kuljettaja-ei-pysayttanyt-autoa-vasta-poliisi-paasti-ihmiset-ulos-bussista-virhe-oli-meidan-puolella/7413620#gs.cdor4v

        "Helken mukaan bussi pääsi virkistystauon jälkeen jatkamaan matkaansa Helsinkiin. Vuorossa matkustaneille tullaan hyvittämään lipun hinta."


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Viisasta varmaan tosiaan varautua mutta eipä tuossakaan kummoisia säästöjä syntynyt bussiyhtiölle, meni enemmän persnetolle kuin mitä olisi mennyt toimivalla ilmastoinnilla:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/matkustajat-jaivat-jumiin-tukalan-kuumaan-onnibussiin-kun-kuljettaja-ei-pysayttanyt-autoa-vasta-poliisi-paasti-ihmiset-ulos-bussista-virhe-oli-meidan-puolella/7413620#gs.cdor4v

        "Helken mukaan bussi pääsi virkistystauon jälkeen jatkamaan matkaansa Helsinkiin. Vuorossa matkustaneille tullaan hyvittämään lipun hinta."

        En ole itse oikein koskaan käyttänyt näitä Onnibusseja just sen vuoksi, kun niissä selvästi tingitään matkustamisen laadusta kaikin keinoin. Eikä siinä edes matkustajana paljoa säästä, kun tätä nykyä myös ne Express-bussit ja InterCity-junat ovat myös varsin edullisia, varsinkin jos sen lipun varaa jo etukäteen. Oikein mieluusti voin maksaa sen muutaman euron tai vaikka enemmänkin siitä nopeammasta matkasta, ilmastoinnista, paremmista penkeistä, tilasta yms. hyvistä eduista, joita nämä halpabussit ja VR:n lähijunat eivät koskaan tarjoa.

        Oon aina sanonutkin sen, että ne Onnibussit ja lähijunat ovat niitä köyhien ja opiskelijoiden suosimia matkustustapoja.


      • Anonyymi
        DarkFear kirjoitti:

        En ole itse oikein koskaan käyttänyt näitä Onnibusseja just sen vuoksi, kun niissä selvästi tingitään matkustamisen laadusta kaikin keinoin. Eikä siinä edes matkustajana paljoa säästä, kun tätä nykyä myös ne Express-bussit ja InterCity-junat ovat myös varsin edullisia, varsinkin jos sen lipun varaa jo etukäteen. Oikein mieluusti voin maksaa sen muutaman euron tai vaikka enemmänkin siitä nopeammasta matkasta, ilmastoinnista, paremmista penkeistä, tilasta yms. hyvistä eduista, joita nämä halpabussit ja VR:n lähijunat eivät koskaan tarjoa.

        Oon aina sanonutkin sen, että ne Onnibussit ja lähijunat ovat niitä köyhien ja opiskelijoiden suosimia matkustustapoja.

        V*tun porvari!


    • Anonyymi

      Onnibussi tunnetaan persnetto matkoista. Ei voi saada voittoa jos matkustaja maksaa 500 km matkasta kympin joten korjauksiin ei ole varaa eikä ole varaa pitää ilmastointia päällä koska se vie paljon bensaa ja maksaa siten yhtiölle rahaa. Eikös onnibussi tehnyt viime vuonna 2,7 miljoonaa tappiota.

      • Voitollinen näyttää nykyään olevan:

        https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/onnibus-com-oy/25594634/taloustiedot

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/onnibuscom-oikaisi-bussilinjansa-voitollisiksi-saneeraus-onnistui/95cad9d4-e6ef-3f99-8dde-be9f34cdb624

        Eikä se nyt varsinaisesti kuluttuajan ongelma pitäisi olla miettiä sitä vaan jos on ostanut matkan, oli se miten halpa tahansa, on hänellä oikeus olettaa että olosuhteet ovat siedettävät. Asia olisi sitten vasta toinen jos onnibussi markkoinoinnissa, lipussa ja jokapaikassa ilmoittaisi että meidän halpakyydeissä ei sitten pidetä ilmastointia päällä, varaudu neljänkymmenen asteen lämpötilaan matkallasi.


    • Ainahan linja-autoissa on hätäteiden kohdalla seinäkiinnikkeessä se pieni punainen vasara...

      • Joo mutta jos käytät sitä varmaan joudut myös ikkunan korvaamaan.


    • Kuvitelkaa niitä kuljettajia. Joku kertoi että nestettä pitää olla mukana useampi litra että päivästä selviää.

    • Anonyymi

      Ne punaiset penkit on ainakin lyhyemmälle ihmiselle hyvin epämukavat pitkällä matkalla. Muotoiltu pidemmälle vartalolle.

    • Lienee samaa sarjaa kuin Norskilla wifi. Aina kone on niin uusi, ettei wifiä ole ehditty asentaa.

    • Anonyymi

      Sais nyt edes ne kellot joskus oikeaan aikaan.Lähi ja pitkän matkan busseissa.

    • Anonyymi

      Onnibus. Se on homoille.

    • Anonyymi

      Suomen linjuriliikenne on mennyt pahasti takapakkia 1980-luvun loppupuolelta alkaen. Monilla liikennöitsijällä on pakkomielle saada linjurit kulkemaan hurjan nopeasti paikasta toiseen ilman minkäänlaisia taukoja.

    • Anonyymi

      Oli miten oli niin poliiseilla ei ollut oikeutta pysäyttää autoa. Lisäksi asia olisi ollut palokunnan asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe