Tarvitaanko seurakuntia ollenkaan

Anonyymi

Hämmästyneenä olen lukenut että useat Herran miehet eivät ole löytäne.mkasteet mitään seurakuntaa mm Petri Paavola ja Petri Kuusela. He ovet suoraan yhteydessä ylös. Seurakuntien virheitä on mm naiset kaste häät

24

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No mikä se sellainen usko on joka tarvitsee välimiehiä tai naisia Luojansa kanssa kommunikointiin hah !

on sitä kaikenklaista uskomista.

• Nyt metsä kirkkoni olla saa, voin siellä kuunnella oravaa...

• Petri Paavola kannattaa universaalia ja kullakin paikkakunnalla toimivaa yhtä Jumalan seurakuntaa.

Jos paikkakunnalla olisi miljoona uskovaista, niin sen pitäisi kokoontua yhtenä seurakuntana ja sitä johtaisivat yhdet vanhimmat.

Näin siis Petri Paavolan opetus. Käytäntö on sitten jotakin muuta. On järkevää jakaa seurakunta osiin paikallisesti, niin että sen jäsenistö ei ylitä kohtuuden rajoja. Kullakin kaupunginosalla on hyvä olla oma seurakuntansa, jos jäseniä on riittävästi. Tämä ei estä sitä, että saman kaupungin (esim. Mexico City tai Peking tai New York) uskovaiset kokoontuvat joskus yhteiseen kokoukseen esim. Central Parkissa, jonne mahtuu 500 000 uskovaista yhtä aikaa. Mutta järjetöntä olisi sellaisen yhden seurakunnan toiminta, jossa olisi noin paljon ihmisiä ja vain yhdet vanhimmat ohjaisivat sen toimintaa ja ...

ymmärrät varmaan sen, mitä tarkoitan. On järkevää, että seurakunnat ovat pieniä kodeissa kokoontuvia yhteisöjä... tai ainakin pienempiä kuin helluntaikirkon seurakunnat nykyään, joissa voi olla jopa yli tuhat jäsentä.

• Anonyymi

Älä viitsi vääristellä toisen sanomisia tahallasi !

Oletko itse noin tyhmä, vai heittäänytkö nyt vain tyhmäksi ja ymmärtämättömäksi ?

• Anonyymi kirjoitti:

Älä viitsi vääristellä toisen sanomisia tahallasi !

Oletko itse noin tyhmä, vai heittäänytkö nyt vain tyhmäksi ja ymmärtämättömäksi ?

Otapa iisisti vr62. Ei tässä ole mitään sijaa huutomerkeille! Ja pidä kysymysmerkit kiinni lauseen viimeisessä kirjaimessa, niin et paljastu lukijoille muuten kuin siitä inhottavasta vihasta ja raivosta, joka sinulla on eri tavalla uskovia kohtaan. Se ei muuta asiaa miksikään, että kutsut raivoamistasi ja narsismiasi rakkaudeksi. Sinut on tunnistettu, vaaittu ja köykäiseksi havaittu. Sääli. Menee hyvä liha hukkaan...

• Anonyymi
        G4G kirjoitti:

Otapa iisisti vr62. Ei tässä ole mitään sijaa huutomerkeille! Ja pidä kysymysmerkit kiinni lauseen viimeisessä kirjaimessa, niin et paljastu lukijoille muuten kuin siitä inhottavasta vihasta ja raivosta, joka sinulla on eri tavalla uskovia kohtaan. Se ei muuta asiaa miksikään, että kutsut raivoamistasi ja narsismiasi rakkaudeksi. Sinut on tunnistettu, vaaittu ja köykäiseksi havaittu. Sääli. Menee hyvä liha hukkaan...

Lopeta pomottelusi heti alkuun !

Sinä et määrää kenenkään kirjoittelu tyyliä tai tapaa täällä !

Joten herää harhoistasi ja pysy ruodussasi, vaikka sinulla onkin kova hinku olla pomona ja pomotella muita !

Sinä se vaan jatkat valheittesi ja väärien todistusten levittämitsäsi yhä edelleen vaan !

Minä en sodi ketään vastaan, vaan tuon vain tiedpoksi totuuden, kuten sen ymmärrän !

Sinä itse nyt sodit minua vastaan, mutta olet sillekin asialle näköjään umpisokea.

Minä siis Rakastan Herraa eli Totuutta enemmän kuin ihmistä, eikä siinä ole mitään väärää, siis Sanan mukaan !

36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
        37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.

Ap. t. 5:29 Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.

Sitten tuo sinun "punnitsemisesi" !

Hah hah, sanon minä siihen !

Miten onnistuu punnitseminen, kun on väräät painot ?

Sinä valehtelet ja annat vääriä todistuksia lähimmäisistäsi, ja vääntelet heidän sanojaan kieroon, ja sen kaiken valheen kautta ja avulla sinä sitten punnitset muita !

Haloo, onko yhtään valoo ?

Jos oikeasti edes pyrkisit elämässäsi pysymään Totuudessa, etkä levittelisi valheita muista uskovista, niin asia olisikin aivan toinen, mutta nyt olet lähinnä naurettava puntereinesi !

Kuvitteletko oikeasti välttäväsi Jumalan tuomion ?

Etkö tajua edes sen vertaa vielä, että sinä vastaat jokaikisestä valheestasi ja väärästä todistuksestasi Herrasi edessä ennemmin tai myöhemmin !

Olet Raamatun mukaan jo vuosia siis kartuttanut Jumalan vihaa päällesi :

4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
        5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
        6 hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
        7 niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
        8 mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.
        9 Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen;
        10 mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
        11 Sillä Jumala ei katso henkilöön.

Hepr. 10:30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".

Vai oletko kuitenkin ihan itse se kalvinisti, joita itse halveksut ?

Siis kun selvästi kuvittelet pelastuvasi ja pääseväsi kaikesta tuosta vuosia harjoittamastasi vääryydestäsi kuin koira veräjästä !

• Anonyymi
        G4G kirjoitti:

Niin ja G4G !

Miksi levität siis valheita ja vääristelet esim. Paavolan sanoja tässäkin ketjussa ???

Mikä ja kuka laittaa sinua sellaista tekemään ?

Valehtelu ja jopa tahallinen vääristely ja väärien todistusten ja väärien syytösten latelu on saatanan toimintaa, eikä se todellakaan ole Jumalasta !

Mitä Sana sanookaan tahallisesta valehtelijasta ?

Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Sinä siis vähät välität siitä, että ovatko sanasi valhetta vai eivät !

Suollat suustasi ihan mitä sattuu !

Eli olet paaduttanut sydämesi, ja kylvät siksi vääriä todistuksia ja vääristelyjä ja valheita solkenaan, välittämättä enää seuraamuksista, niin muille, kuin jopa itsellesikin !

Tee hyvä ihiminen parannus, ennenkuin sinulle huonosti käy !

• Anonyymi

Meilläpäin kun uskovat kokoontuu, on se kokous tosin helluntaiseurakunnan kokous, mutta uskovaiset siinä kokoontuvat. Enimmäkseen kukaan ei ajattelekaan eikä katso kuka kuuluu jäsenenä siihen seurakuntaan ja kuka ei. No, on joku poikkeus kylläkin että pitää asian mielessänsä.

Nimittäin koolla olevista voi toisinaan olla lähes puolet sellaisia, jotka eivät ole sillä tavalla seurakunnan jäseniä kuin helluntaiseurakunnissa jäseneksi on otettu.

Puhujana ja ehtoollista jakamassakin saattaa olla henkilö, joka ei kuulu helluntaiseurakuntaan.

Mutta kuten alkupuolella on mainittu, tätä asiaa ei ajatella.

• Jos luet Uutta testamenttia niin uskovat kokoontuivat seurakuntina. Seurakunta on Raamatun malli. Ei kannata seurata Paavolaa ja Kuuselaa vaan Jumalan sanaa. Ihminen on luotu sosiaaliseksi ja on outoa jos ei kaipaa omiensa seuraa!

• Anonyymi

Raamattu puhuu Pyhien yhteydestä, sellaista tulee haalia eikä jättää kokoontumasta yhteen! Seurakunta-sanaa ei sinänsä Raamatusta löydy.

Yksi nimi ylitse muiden on: JEESUS!
        Sen nimen alle tulee jokaisen polven notkistua. Nyt tai kuolemankin jälkeen, parempi NYT jos kuulet Hänen kutsunsa!
        Nöyrtyvä saa armon.

• Anonyymi

Miksi uskoit nuo valheet Paavolasta ja Kuuselasta ?

Miksi et tarkistanut sitä edes, että mitä he oikeasti ovat sanoneet ?

Paavola ainakin kehoittaa rakentumaan Seurakuntana yhdessä kaikkien uudestisyntyneiden kanssa !

Paavola vain ei hyväksy nykyistä puoluejakoa, eli sitä että Seurakunta on jaettu eli Kristus siis on jaettu yhdellä ja samalla paikkakunnalla esim. hellarehin ja vapaakirkollisiin ja lutherilaisiin ym ym... !

Nyt siis uudestisyntyneet uskovat ovat puolueissa ja riitelevät keskenään vain !

Se on Jumalan silmissä todella väärin !

• Anonyymi

Hei, jos tarkoitit minua ylläolevaa anonyymia; en tiedä mitä Paavola/Kuusela tarkemmin puhuvatkaan. Petri Paavolaa olen joskus kauan sitten kuullut, avasi kirkkaasti katolisuuden eksytystä!

Olen kuullut ja seurannut sitä, mitä Pyhä Henki on minullekin, Jeesuksen omalle, uudestisyntyneelle on kirkastanut, Sanasta. Hän on myös kirkastanut, että Hän ei suosita Jumalan lapsille (eli omilleen) suomessa tehtyä v.1992 Pyhän Sanansa sekoitusta! Siitä lähtien on kaikki kirkkokunnat julistaneet valhetta valheen perään, on tullut Taivaan Porttia tukituksi sisälle menijöiltä, eivätkä he itsekään siitä päässe.
        HERÄTKÄÄ!

• Anonyymi

On hyvin tärkeää ymmärtää, että aidosti uskovaisella ihmisellä on ensinnäkin suhde Jumalaan, joka on siis hyvin henkilökohtainen juttu. Toiseksi uskovainen voi kuulua seurakuntaan, jossa on muitakin uskovaisia ja joka toimii hengellisenä kotina. Seurakunta ei toimi Isänä eikä Jumalana vaan paremminkin äitinä, hengellisenä kotina.

Jokainen uskovainen voi valita seurakunnan, johon hän haluaa kuulua ja jonka hän kokee kodikseen. Usein käy vielä niin, että Jumala johdattaa uskovaisen lapsensa johonkin seurakuntaan.

Seurakunnan tärkeimpiä tehtäviä on evankelioida ympärillä olevia ihmisiä ja opettaa seurakunnan sisällä olevia ihmisiä. Jotkut seurakunnat ovat ottaneet itselleen sellaisia tehäviä, jotka eivät kuulu sille - sellaiset seurakunnat väittävät usein, että ihminen voi pelastua ainoastaan heidän seurakuntansa kautta (esim. katolinen kirkko, ehkä lestadiolaiset ja muutkin).

Jos seurakunta on uskollinen Jumalalle niin silloin siellä voi toimia Jumalan armolahjatkin oikein, Jumala lähtee mukaan sellaisen seurakunnan toimintaan ja sellaiset seurakunnat ovat hyviä kotia jäsenilleen. En tiedä onko tällaisia seurakuntia enää olemassa, mutta on niitä ainakin ollut.

Ihminen voi olla uskossa ilman seurakuntaakin mutta paljon helpompaa ja miellyttävämpää on kuulua johonkin seurakuntaan, jonka voi tuntea omakseen.

Nykyaikana pitää olla varuillaan kaikkien harhaoppien kanssa. Siksi seurakunnan löytyminen voi olla hyvin vaikeaa.

• Anonyymi

Käsitellään nyt tämän G4G: n valheet ja vääristelyt, ettei muiden enää tarvitse perustaa arvioitaan hänen valheisiinsa ja selviin vääristelyihinsä !

G4G siis kirjoitti tälläistä valhetta:

----------------------

" Petri Paavola kannattaa universaalia ja kullakin paikkakunnalla toimivaa yhtä Jumalan seurakuntaa.

Jos paikkakunnalla olisi miljoona uskovaista, niin sen pitäisi kokoontua yhtenä seurakuntana ja sitä johtaisivat yhdet vanhimmat.

Näin siis Petri Paavolan opetus. Käytäntö on sitten jotakin muuta. On järkevää jakaa seurakunta osiin paikallisesti, niin että sen jäsenistö ei ylitä kohtuuden rajoja. Kullakin kaupunginosalla on hyvä olla oma seurakuntansa, jos jäseniä on riittävästi. Tämä ei estä sitä, että saman kaupungin (esim. Mexico City tai Peking tai New York) uskovaiset kokoontuvat joskus yhteiseen kokoukseen esim. Central Parkissa, jonne mahtuu 500 000 uskovaista yhtä aikaa. Mutta järjetöntä olisi sellaisen yhden seurakunnan toiminta, jossa olisi noin paljon ihmisiä ja vain yhdet vanhimmat ohjaisivat sen toimintaa ja ...

ymmärrät varmaan sen, mitä tarkoitan. On järkevää, että seurakunnat ovat pieniä kodeissa kokoontuvia yhteisöjä... tai ainakin pienempiä kuin helluntaikirkon seurakunnat nykyään, joissa voi olla jopa yli tuhat jäsentä. "

------------------------------------------------

Missään ei Paavola kirjoita siten, että miljoonaa uskovaa paikkaukunnalla johtaisi vain yhdet vanhemmat, SE ON TÄYTTÄ VALHETTA !

Mikä laittaa tämän G4G: valehtelemaan täysin vastoin totuutta ja vääristelemään Paavolan sanoja ???

Kyllä Paavola ymmärtää hyvin sen, että Raamattu puhuu Seurakunnasta eri kokoisissa osissa !

Siis on koko Kristuksen srk ruumis eli Seurakunta, johon siis kuuluvat kaikki uudestisyntyneet uskovat !

Mutta Raamattu puhuu myös siten, että voidaan erottaa esim. Suomen Seurakunta, johon taas kuuluvat kaikki Suomen uskovat.

Raamattu puhuu kaupunkitasolla myös Seurakunnasta, kuten Rooman paikallis Seurakunta.

Mutta sekin siis jakaantuu yhä pienempiin osiin, eli uskovat kokoontuvat Seurakuntana jopa kodeissa !

Eli kun Raamattu puhuu Seurakunnasta, niin pienin yksikkö löytyy tästä:

Matt. 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

No, Paavola hyvin nämä asiat tietää, onhan hän asiaa tutkinut ja ymmärtää varmasti senkin, että paikallis Seurakunta rakentuu sen mukaan, että miten se käytännön tasolla onnistuu ja miten Jumala sen koon ja vanhemmat siihen järjestää.

Ja koko G4G:n väite on siis täysin järjetön ja valhetta, jolla hän yrittää vain polkea Paavolaa ja nostaa itse itseään opettajaksi !

G4G siis yritti tehdä Paavolasta tyhmää ollakseen itse ylen viisas !

Häpeäisit G4G !!!

• Anonyymi

Suurta salaisuutta voi elää.

• Anonyymi

Ketjun aloittajalle !

Sinä kirjoitit osin vääristeltyä totuutta eli valhetta !

Siis noin suppea kirjoitus vääristää sanomaa ja saa aikaan pahoja väärinkäsityksiä ja aivan vääriä luuloja !

" Hämmästyneenä olen lukenut että useat Herran miehet eivät ole löytäne.mkasteet mitään seurakuntaa mm Petri Paavola ja Petri Kuusela. He ovet suoraan yhteydessä ylös. Seurakuntien virheitä on mm naiset kaste häät "

Paavolasta tiedän sen verran, että hän julistaa paikallisen Seurakunnan ja sen pyhien yhteyden tärkeyttä !

Mutta olosuhteiden pakosta, monen uudestisyntyneen uskovan kohdalla on niin, että jos ei suostu nykyisiin puolueisiin liittymään, joka on Raamatun mukaan väärin ja eriseuraisuutta ja Kristuksen ruumiin jakamista, niin sitä jää ulkopuolelle noiden leirien !

Siis eriseuroja ovat kaikki nyky puolueet, eli hellarit ja vapaakirkolliset ja babtistit ja lutherilaiset !

Noiden rakennettujen oppirajaaitojen vuoksi Kristus eli paikallinen seurakunta on jaettu erillisiin aitauksiin, vaikka Jumalan tahto olisi se, että uudestisyntyneet uskovat kokoontuisivat yhdessä ja yhtenä !

11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
      12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
      13 Onko Kristus jaettu?

1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
      2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
      3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
      4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?

Eli tuollainen eriseuraisuus on siis lihallisuutta ja on aiheuttanut siis jakaantumisen eriseuroihin, joista Paavali edellä varoitti vakavasti !

Eli Paavalin ja Apolloksen tilalle voimme nyt laittaa kaikki eri "seurakunnat" ja "kirkkokunnat", joissa uudestsyntyneet uskovat ovat hajaannuksessa ja erillään toisistaan !

Nyt on siis oikeasti jo Kristus eli Seurakunta jaettu, eikä moni uskova edes tajua vielä toimivansa väärin osallistuessaan tuohon Kristuksen jakamiseen !

No, kuten sanoin, ne uskovat jotka eivät siis suostu toimimaan vastoin selääkin selvempää Sanaa ja opetusta, joutuvat /lähtevät "ulkopuolelle leirien", ja koska he ovat yhä vähemmistönä ja harvassa, niin moni on siksi jopa yksin, ilman paikallista pyhien yhteyttä.

Mutta se siis vain olosuhteiden pakosta eli siksi, koska moni uskova ei vaan suostu toimimaan samoin Jumalan tahdossa !

Vika siis ei ole yksinäisten, vaan puolueissa viihtyvien väärin toimivien !!!

• Aloittraja on trolli tai kännissä tai molempia.

• Anonyymi

Petri Paavola on saanut opetuksena Raamatusta. Mutta niissä on havaittavissa myös Weijo Lindroosilta saatuja vaikutteita.
      Olen perewhtynyt tähän sivustoon,
      http://Jeesus-on-Herra.com/tietoa-meista/
      Raamatun kanssa heidän opetuksissaan ei ole ristiriitaa. Mutta nykyisen käytännön kanssa Jumalan seurakunta ei voi toimia yhteistyössä.

Jotkut ovat käsittäneet Petri Paavolan opin väärin. Ei hän opeta, että seurakunnan pitäisi kokoontua jokaisella paikkakunnalla yhdessä paikassa. Hän opettaa, että paikallisseurakunta jokaisessa kaupungissa on yksi, jolla voi olla monta kokouspaikkaa, samoin kuin esimerkiksi luterilaisella kirkolla.

Weijo Lindroosin opetus paikallisseurakunnasta on tässä:
      http://Jeesus-on-Herra.com/raamatullinen-kristittyjen-yhteys/
      Ei ole vastaan sanomista.
      Tiitus 1:5. Ilm. 1:11.

• Anonyymi

Lämpöinen kiitos laittamastasi linkistä. Pitkä opintaival on johtanut kirjoittajan hyvään loppupäätelmään. Onnistuit siinä, hienoa!

Tavoitteita on hyvä asettaa. Niin voit tehdä myös seurakuntatyössä. Samoin unelmia voi myös toteuttaa.

Kiitos kirjoittajalle.
      Terveisin, tukija.

• Anonyymi

Me uskovat tarvitsemme yhteyttä toisiin uskoviin. Herrallamme Jeesuksella on seurakuntaruumis, johon kaikki kuulumme. Jeesuksen erityinen rukous oli, että Hänen omansa olisivat yhtä. Valitettavasti monet erimielisyytemme pitävät uskovia toisistaan erillään eivätkä he kokoonnu yhdessä edes samoilla paikkakunnilla. Seurakunnat ovat käytännössä toimivia (rahoitus, kiinteistöt) ja sien niitä tarvitaan, mutta voi kun emme olisi nurkkakuntaisia ja mahdollisimman paljon voisimme kokoontua yhteen Kristusta ylistämään miettimättä minkänimisen seurakunnan tiloissa kokoonnumme.
      Tämä olisi varmaan Jumalan tahto, joten rukoillen meidän tulisi Jumalalta kysyä, miten tämä Hän tahtonsa mukaisesti toteutttaisiin. Parannuksenteko toisiin seurakuntiin kuuluvien menettelyistä ja ajattelutavoista on lähdettävä itsestämme. Muutosta parempaan voisi tapahtua nopeammin tai hitaammin, mutta alulle sitä olisi laitettava. Jotkut varmaan näin toimineetkin?

• Anonyymi

Kirjoitat asioista, joita et selvästikään tunne.
        Esim. Helluntaikirkko laitettiin pystyyn vääryydellä ja valheilla. Pitäisikö minun siis tehdä parannusta, joka en hyväksy vääryyttä ja valhetta?

Ja nämä, jotka vääryyttä tekivät, saisivat nauttia luottamusta?
        Vaan eivät nauti, ja syystäkin on näin.

Mikä seurakunta sellainen on, jossa valehtelijat ja väärien todistusten antajat huseeraavat johdossa? Kaiken lisäksi Helkuntaikirkossa kahden kerroksen väkeä. Siis Jumalan seurakunnassako olisi niin. Pois se!

• Anonyymi

Edellä kirjoittanut luki Weijo Lindroosin kirjoituksen ja pidin hänen ajatuksiaan hyvinä ja kypsempinä kuin omani. Omalla paikkakunnallani toimii luterilainen kirkko, jehovantodistajat ja helluntaiseurakunta. Yksittäisistä rukouspiireistä yms. en tiedä. Uskoni uudistuttua kymmenien vuosien jälkeen oli valinta mennä helluntaiseurakuntaan minulle itsestäänselvyys ja mennä siellä "uudestisyntyneiden upotuskasteelle", mikä vaivasi kastekriisinä minua 40 vuotta sitten teini-ikäisenä luterilaisena seurakuntanuorena. Porukkamme toimi kuitenkin hieman kirkosta erillään (kokoontumiset pienryhmissä ympäri kaupunkia, viikonloppuleirejä tiloissa mihin pääsimme.. seurakunnan ja kaupungin leirikeskukset). Ajattelimme vahvasti. että uskoon piti tulla ja se oli sitten uudestisyntyminen. Varsinaisen kirkon koimme toimivan liian liberaalisti ja ylimalkaisesti Sanan julistuksessa. Osa papeista oli mielestämme selvästi uskossa ja osa vaikutti olevan uskonnollisia.
        Jossain vaiheessa (liian nuorena 16-vuotiaana) menin Kansanlähetyksen Raamattukouluun. Siellä oli pari TV-seiskastakin tuttua henkilöä, joiden usko oli ehdoton, kuten mielestäni kaikkien n. 80:n oppilaan, joista osa oli yliopistotasoisilla linjoilla. Lutterin tunnustuskirjat olivat usein maininnan kohteina, niistä saimme opetusta hieman itsekin. Lapsikastetta puolustettiin..Muuten tämä väki oli innokasta evankelioimaan halukasta ja valmista uskovien joukkoa. Luterilaisissa on siis varmasti tänä päivänä oikeasti uudestiyntyneitä uskovia, joille eivät ole vieraita esim. armolahjat. Olenko päihteiden pitkäaikaisella käytöllä pilannut aivoni, mutta en vieläkään oikein ymmärrä, miten pitäisi toimia helluntaiseurakuntaan kuuluvan nyt jo vanhenevan miehen, joka ei kaipaa "helluntaita" hengellisen yhteisönsä kokoontumispaikan seinään ja olisi valmis olemaan kaikkialla, missä on Kristuksen Jeesuksen verellä pestyjä uudestisyntyneitä kristittyjä..siis miten nämä "nimikkeet" käytännössä poistettaisiin esim. pienellä paikkakunnalla, jonne olen muuttanut myöhemmillä vuosillani?

• Anonyymi

Ihmisten perustamia uskonsuuntia ei pidä hyväksyä, ei helluntailaisia sen paremmin kuin luterilaisiakaan.
      Linkissä oli selvä opetus.

• Anonyymi

Älkää hermostuko minuun, jos vielä hieman pyydän täsmennystä! Siis tuleeko minun mennä esim. sunnuntaina kilometrin päässä olevaan helluntaiseurakunnan jumalanpalvelukseen, viikolla joihinkin ylistys- ja rukousiltoihin? Helluntailaisuus ei ole minulle mikään "ainoa oikea" ((ehkä väärässäkin monissa asioissa...en ole perehtynyt helluntailaisuuden historiaan ja tarkkoihin oppirakennelmiin, jos niitä edes on olemassa), mutta tähän asti olen opetuksen olleen raamatullista, toisten seurakuntien tekemisiin ei ole otettu juuri kantaa, muutamia yhteistilaisuuksia luterilaisten kanssa hieman kauempana olevalla vastaavalla paikkakunnalla. Tämän paikkakunnan uudestisyntyneet kristityt kuuluvat näihin pariin nimen alla toimivaan seurakuntaan. Jos eroan helluntaiseurakunnasta, minulla ei autottomana ole mahdollista mennä etsimään kokouksia, joissa kokoontuvat "vain" uskovat, jotka eivät halua olla jäsenenä ihmisten luomissa hengellisissä instituutioissa, joilla on oppipainottuneisuuden mukaan annettu nimi. Ryhdynkö puuhamieheksi perustamaan Jeesuksen Kristuksen seurakuntaa, jolla ei ole nimeä, mutta jossa kokoontuvat uudestisyntyneet uskovat. Yritetäänkö mukaan pyrkiville entisille luterilaisille antaa vakava kehoitus mennä uskovien kasteelle, koska lapsikaste ei ole pätevä.
        En halua olla piikikäs, mutta jos joku kärsivällinen vaivautuisi tämän vielä rautalangasta vääntämään. Pahoittelen rajallista käsityskykyäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      105
      8717
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6680
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      63
      6459
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5221
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      63
      4397
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3491
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3345
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3072
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2912
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2886
    Aihe