Olenko ainoa suomalainen joka tervehtii naapureitaan?

Anonyymi

"Daiki, 28, muutti Japanista Suomeen ja hämmästyi, kun suomalaiset eivät moikanneet edes naapuriaan – taloyhtiön saunassa hän hämmästyi jälleen: "Yhtäkkiä he olivatkin puheliaita!"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/daiki-28-muutti-japanista-suomeen-ja-hammastyi-kun-suomalaiset-eivat-moikanneet-edes-naapuriaan-taloyhtion-saunassa-han-hammastyi-jalleen-yhtakkia-he-olivatkin-puheliaita/7420374#gs.e7imar

Tämä on ikuinen ihmetyksen aihe ulkomaalaisilla kun he käyvät SUomessa tai muuttavat Suomeen. Olenkohan minä sitten ainoa kantasuomalainen koko elämänsä Suomessa asunut jota myös ärsyttää suunnattomasti tämä suomalaisten epäkohteliaisuus? Tulen pieneltä paikkakunnalta ja omassa lapsuudessani koo naapurusto tunsi toisensa ja kävivät toisillaan kylässä. Jopa ventovieraan vastaantulevat autoilijat joskus tervehtivät vastaantulevia.

Sittemmin olen asunut isommisssa kaupungeissa Suomessa ja tämä tervehtimättömyys on ollut myös minulle ikuinen ihmetyksen aihe. Naapurit saattavat käyttäytyä kuin autistit. Seinänaapurini kanssa tutustuin jo muuttaessa ja tiedän hänen nimensä ja lapsensa nimen. Mutta kun hän tulee lähikauppareissulla kadulla vastaan hän välttelee kiusaantuneena katsettani ja esittää ettei muka huomaa minua. Joskus huutelin perään että moi Maija, ja hän nopeutti askeliaan kuin tervehtimisestä voisi tapahtua jotakin pahaa.

Toinen asukas, aikuinen perheenisä ei koskaan tervehdi takaisin. Kun hän tulee vastaan, hän tuijottaa minua suoraan silmiin. Kun nyökkän päätäni ja sanon moi, hän ei koskaan vastaa takaisin. Tämä aikuinen mies vain jatkaa tuijotustaan kuin sen se olisin minä joka on outo kun häntä tervehdin.

Tämä on todella ärsyttävä piirre suomalaisissa. Sama juttu työpaikoilla. Mikä helvetti siinä on vaikeaa

- huomata toinen ihminen
- nyökäntä päätä
- sanoa moi

?

Olen suomalainen enä ole itse koskaann ollut tuollainen. Usein tuollaisessa käytöksessä on vieläpä aivan selvä halventava asenne siellä taustalla. Se ei ole siis vain sosiaalista kömpelyyttä vaan aivan kuin tuollaisilla suomalaisilla olisi tarkoituskin olla toista ihmistä halventavia.

Voisiko joku suomalainen joka tunnitaa itsensä tästä tervehtimisen ylivoimaisesta vaikeudesta, selittää tätä käytöstä?

53

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikista ärsyttävimpiä ovat ne autistit suomalaiset jotka kuuluvat tuohon tervehtimättömien ryhmään, mutta sitten toisissa tilanteissa syyttävät muita siitä etteivät muut tervehdi.

Yhdessä työpaikassa joskus oli tällainen ääliö. Kun aamulla tuli töihin ja pukukopeilla minä sanoin MOI, hän vältteli katsettani eikä ikinä tervehtinyt takaisin. Ja sitten toisaalla ohikuulin kun hän valitti kahvihuoneessa muille työntekijöille siitä että minä en tervehdi häntä.

Tämä tervehtimisongelma on aivan uniikki suomalaisille. Yleensä tässä kohtaa vedotaan siihen että suomalaiset nyt vain ovat tuollaisia, deal with it. Suomalaiset vaativat että tuolla tavalla käyttäytyviin pitäisi suhtautua joenkin suvaitsevaisesti. Aivan kun tuollainen epäkohteliaisuus olisi jotenkin söde ominaisuus.

Haluaisin todellakin selityksen joltakin joka käyttäytyy noin.

• Anonyymi

Aamuisin sanotaan huomenta eikä moi sen takia ei vastannut koska olet idiootti ja se näkyy pitkälle.

• Anonyymi

suomalaiset tervehtii naapudeita humalassa tai on velkaa rahassa,

• Anonyymi

Jokainen vastaa, jos tervehditään. Tervehdi itse naapureitasi, äläkä marise täällä. Oletko edes yrittänyt? 🤣

• Anonyymi

Kohteliaana miehenä sanoin musliminaiselle joka asuu naapurina (ilmeiseti iranista) muutaman sanan hississä , kääntyi heti seinään päin ilmeisen säikähtäneenä. Vasta jälkeenpäin sain tietää , että puoletkaan maailman naisista eivät saa katsoa miestä silmiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokainen vastaa, jos tervehditään. Tervehdi itse naapureitasi, äläkä marise täällä. Oletko edes yrittänyt? 🤣

"Jokainen vastaa, jos tervehditään. Tervehdi itse naapureitasi, äläkä marise täällä. Oletko edes yrittänyt?"

Aloituksssa on esimerkkejä tilanteista joissa tervehtimiseen ei vastata. Iso mies saatana toljottaa kuin ääliö suoraan silmiin mutta ei osaa päästää suustaan yhtä sanaa "moi". Aikuinen harmaapään jo saavuttanut nainen nopeuttaa askeliaan ja lukkii karkuun ettei vain tarvitse suoriutua siitä hirvittävän pelottavasta tehtävästä että pitäisi päästää suustaan vähän ääntä, ja muodostaa kolmen kirjaimen sana. Mitään muuta ei tarvitse tehdä. Kyllä on vaikeeta.

Vaikuttaa välillä siltä että suomessa saa oikein hiki päässä tehdä töitä että saa tervehdykseen vastatervehdyksen. Pitäisi oikein mennä naaman eteen huutaamaan megafoniin että TERVE ja tukkia toisen tie niin ettei se toinen tilanteesta pääsisi pois. Ehkä sillä tavoin umpimielisen suomalaisen saisi sanomaan yhden pienen hevletin vaikean tervehdyksanan.

Ihan vitun ärsyttävää käytöstä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kohteliaana miehenä sanoin musliminaiselle joka asuu naapurina (ilmeiseti iranista) muutaman sanan hississä , kääntyi heti seinään päin ilmeisen säikähtäneenä. Vasta jälkeenpäin sain tietää , että puoletkaan maailman naisista eivät saa katsoa miestä silmiin.

Kun muutin peruskoulun jälkeen opiskelijasoluun ja tervehdin samassa rapussa asuvaa miesopiskelijaa, mies ei tervehtinyt takaisin. Olin nuormepana ihan helvetin hyvännäköinen mimmi, hyvä perse, nätti naama, herätin paljon huomiota, ja se oli inhottavaa pääasiassa. Naapureiden tervehtiminen vain oli normaali tapani jonka olin oppinut kotoa. Myöhemmin sain hänen tyttöystävänsä kimppuuni joka syytti että yritän iskeä hänen poikaystäväänsä. Ihan olimme kaikki kantasuomalaisia.

Tervehtiminen voi olla todella monimutkainen asia jos siitä sellaisen tekee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jokainen vastaa, jos tervehditään. Tervehdi itse naapureitasi, äläkä marise täällä. Oletko edes yrittänyt?"

Aloituksssa on esimerkkejä tilanteista joissa tervehtimiseen ei vastata. Iso mies saatana toljottaa kuin ääliö suoraan silmiin mutta ei osaa päästää suustaan yhtä sanaa "moi". Aikuinen harmaapään jo saavuttanut nainen nopeuttaa askeliaan ja lukkii karkuun ettei vain tarvitse suoriutua siitä hirvittävän pelottavasta tehtävästä että pitäisi päästää suustaan vähän ääntä, ja muodostaa kolmen kirjaimen sana. Mitään muuta ei tarvitse tehdä. Kyllä on vaikeeta.

Vaikuttaa välillä siltä että suomessa saa oikein hiki päässä tehdä töitä että saa tervehdykseen vastatervehdyksen. Pitäisi oikein mennä naaman eteen huutaamaan megafoniin että TERVE ja tukkia toisen tie niin ettei se toinen tilanteesta pääsisi pois. Ehkä sillä tavoin umpimielisen suomalaisen saisi sanomaan yhden pienen hevletin vaikean tervehdyksanan.

Ihan vitun ärsyttävää käytöstä.

Antaisit nyt vain ihmisten olla rauhassa omine tapoineen. Riittää jo.

Ja voi voi. Jos sinä ärsyynnyt, niin entäs sitten?

• Anonyymi

Jutussahan sanotaan selkeästi että: "Yllätyin siitä, kuinka paljon suomalaiset muistuttavat japanilaisia: He ovat täsmällisiä, kunnioittavat toisten henkilökohtaista tilaa ja saattavat olla aluksi ujoja." Päätit turatttaa novellin verran itsestäsi, lukematta juttua.

Japanissa ei tervehditä naapureita mitenkään sen erityisemmin kuin Suomessa, pitkään naapureina asuneet tervehtivät ja jotkut hyvissä väleissä olevat jopa keskustelevat keskenään. Japanissa on valtavasti erilainen tapakulttuuri (jota meillä ei ole lainkaan), esimerkiksi jos kaksi ihmistä tulee toisiaan vastaan kapeassa rappukäytävässä niin siihen on tarkat säännöt miten siinä pitää toimia ja mitä sanoa jotta kauhistuttava molemminpuolinen toisen henkilökohtaisen tilan loukkaus voidaan suorittaa kunniallisesti, se ei ole ollenkaan "tervehtimistä" siinä mielessä mitä tervehtiminen meilä tarkoittaa.

• Anonyymi

"Japanissa ei tervehditä naapureita mitenkään sen erityisemmin kuin Suomessa,"

Höpö höpö. Japanissa jopa lentokonnen laskeutuessa koko lentokentän henkilökunta katkaisee työntekonsa, kääntyy lentokonetta kohti ja kumartaa tervehtiäkseen uusia tulijoita. Japanissa kaikki kumartelevat ja tervehtivät koko ajan toisiaan.

Älä puhu asiasta jos et tiedä mistä puhut. Mitähän ihmettä ne tiukat sosiaaliset etikettisäännöt ovat jos esim. kumartelemista ei lasketa tervehtimiseksi? Mitä ihmettä sinä luulet suomalaiset tervehtimisen olevan muuta kuin samaa toisen huomaamist ja huomioon ottamista kuin se on japanissakin?

Ihmeellistä ajatuksenkulkua.

• Anonyymi

Helsinkiläiset nyt aina ovat olleet vähän paskamaisia tyyppejä vaikka esiintyvät muka "avarakatseisina".

• Anonyymi

Stadin juntti on oma ihmislajinsa, yleensä ensimmäisen taikka toisenpolven helsinkiläinen, alemman sosiaaliluokan moniongelmainen paskakasa, jolla on heikko itsetunto ja matala älykkyys.

Nämä usein puhuvat korostetusti viäräleukaslangia ja koittavat muutenkin päteä kyseenalaisilla asioilla hakien huomiota jota ei lapsena saanut.

Normaali ullakolla varustettu helsinkiläinen on upea sosiaalinen ihminen jonka kanssa on mahtavaa olla tekemisissä.

Mutta saastaa on joka kaupungissa ja varmasti näin on myös japanissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Stadin juntti on oma ihmislajinsa, yleensä ensimmäisen taikka toisenpolven helsinkiläinen, alemman sosiaaliluokan moniongelmainen paskakasa, jolla on heikko itsetunto ja matala älykkyys.

Nämä usein puhuvat korostetusti viäräleukaslangia ja koittavat muutenkin päteä kyseenalaisilla asioilla hakien huomiota jota ei lapsena saanut.

Normaali ullakolla varustettu helsinkiläinen on upea sosiaalinen ihminen jonka kanssa on mahtavaa olla tekemisissä.

Mutta saastaa on joka kaupungissa ja varmasti näin on myös japanissa.

"Normaali ullakolla varustettu helsinkiläinen on upea sosiaalinen ihminen jonka kanssa on mahtavaa olla tekemisissä. "

Samaa mieltä. Mutta miksi helvetissä tuota ihmislajia ei löydy muualta suomesta tai edes helsingistä kuin tietyistä pienistä piireistä? Sentään sivistyksen airut on tämäkin helvetin metsäläisten maa.

Pajonkon tarvitaan sivistystasoa että osaa tervehtiä naapureita ja työkavereita?

• Anonyymi

Ja se vielä erityisesti, että miksi esim. eteläpohjalainen tuijottaa vierasta ihmistä, eikä sitten tervehdä?
      Ne vahtaajat ovat ehkä kaikkein tympeimpiä, mutta huomaa kyllä, että nuoremmat ihmiset lähinnä vilkaisevat vain päälle normaalisti , jotta näkevät, kuka on tuossa jne..

• Anonyymi

Ongelmani on, että tunnistan useimmat naapurini vain pihapiirissä. Näen heitä niin harvoin, että en yksinkertaisesti tunne heitä, vaikka he tuntisivat minut. Moikkaan kyllä, jos tunnen. Olen joskus moikannut erehdyttyäni henkilöstä, mutta näitä sattuu.

• Anonyymi

Jutun idea ei olllut japanilaisten ja suomalaisten väliset erot tai samanlaisuudet. Jutun kysymys oli miksi niin yksinkertainen asia kuin tervehtiminen on niin monille suomalaisille ylivoimaisen vaikea suoritus?

Minä tervehdin myös ihmisiä joita en tunne. Onko siinäkin jotain ihmeellistä? Luuletko sinä urpo että tervehtiä pitää vain ihmisiä jotka tuntee entuudestaan. Ja jos erehtyy vahingossa tervehtimään vierasta ihmistä, se on jonkinlainen moka "joita sattuu"?

Kyllä on vammaista ajattelua.

Tosin nämä tietyn tyyppiset suomalaiset sosiaalivikaiset eivät tervehdi edes silloin kun tuntevat naapurinsa jopa nimeltä.

Kuulin joskus tapauksesta jossa työntekijä irtisanottiin lopulta vain siksi että hän ei tervehtinyt koskaan työkavereitaan. Tästä huomautettiin hänelle ja tervehtiminen oli siltikin ylivoimaista sille autistille. Kun tuli fudua idiootti murjotti ja koki tulleensa itse väärin kohdelluksi. On se kyllä uskomatonta että joku on valmis jopa menettämään työpaikkansa sen vuoksi ettei tarvitse nyökätä päätä ja sanoa moi.

Vammaista touhua.

En ole koskaan ymmärtänyt tällaista käytöstä enkä tule koskaan ymmärtämään.

• Anonyymi

Kaupunkilaiset eivät tervehdi naapureita,
      Naapurit eivät tunne toisiaan.

SUOMI JA JAPANI OVAT KAKSI ERI ASIAA.

Lue juttusi uudelleen.
      Sä jakelet paremmuutta - sä ja me muut.

Sä jaat huonoa itsetuntoa
      Sä jaat huonommuutta ja syyllisyyttä.

Miksi suomalaisen pitää AUTOMAATILLA
      hypätä innosta ja tervehtiä kuin vanhaa tuttua
      vierasta, naapuria, toisen väristä, aasialaista,
      kaikkia ohikulkevia ..... ketään?

Japanilaiset eivät päästä edes "pakolaisia" maahansa kuten
      eu ja KUKAAN EI SYYTÄ NIITÄ MISTÄÄN.
      Sitä pidetään suoraselkäisenä käytöksenä ja
      kaikki arvostaa niiden itsemääräämisoikeutta.

MIKSI TE ETTE HYVÄKSY OMAA SUOMALAISTA KULTTUURIANNE?
      MIKSI TE ETSITTE AINA JOTAIN VIKAA JA
      MOITITTAVAA?

Tää syyttely kumpuaa huonosta itsetunnosta.
      Tässä maassa ollaan varautuneita ja jätetään toiselle tilaa.
      Hiljaisuus puheen välissä on KUUNTELEMISTA.
      EI PUHUTA PÄÄLLE.
      Ihmiset ovat kohteliaita, mutta eri tavalla kuin muissa maissa.
      MITÄ PAHAA SIINÄ ON?

Joka maalla on omat tapansa.
      Haukkuuko Japanilainen OMAA MAATAAN? EI
      Moittiko hän suomalaisia? EI
      Sinä OLIT AINOA JOKA TEKI TÄSTÄ PAREMMUUS ASETELMAN.
      SUOMALAISET LEIMAA ITSEÄÄN JA TOISIAAN NÄIN.
      LOPETETAAN TÄÄ SYYTTELY.

Koitas kirjoittaa toi uudelleen ilman paremmuusasetelmaa.

• Anonyymi

Minä olen 100% kantasuomalainen koko elämäni Suomessa asunut. En laske siltikään epäkohteliasta käytöstä suomalaiseksi kulttuuriksi koska en itse suomalaisena sillä tavoin ole KOSKAAN käyttäytynyt. Se on vain ja ainoastaan ärsyttävä piirre liian monissa suomalaisissa. Tuollaista käytöstä ei pitäisi olla olemassakaan. Ei sen enempää kuin kastijärjestelmääkään Intiassa joka muka "kuuluu kulttuuriin" ja siksi pitäisi muka hyväksyä.

Kasvoin Suomessa suomalaisella pienellä paikkakunnalla eikä se siellä silloin todellakaan ollut maan tapa. Joten lopeta tuo vittuilevan käytöksen valkopesu. Se on kulttuuriin pesiytynyttä patologiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen 100% kantasuomalainen koko elämäni Suomessa asunut. En laske siltikään epäkohteliasta käytöstä suomalaiseksi kulttuuriksi koska en itse suomalaisena sillä tavoin ole KOSKAAN käyttäytynyt. Se on vain ja ainoastaan ärsyttävä piirre liian monissa suomalaisissa. Tuollaista käytöstä ei pitäisi olla olemassakaan. Ei sen enempää kuin kastijärjestelmääkään Intiassa joka muka "kuuluu kulttuuriin" ja siksi pitäisi muka hyväksyä.

Kasvoin Suomessa suomalaisella pienellä paikkakunnalla eikä se siellä silloin todellakaan ollut maan tapa. Joten lopeta tuo vittuilevan käytöksen valkopesu. Se on kulttuuriin pesiytynyttä patologiaa.

Minä minä minä minä minä loputtomiin.

Nosta vain itsesi jalustalle, mutta anna muiden elää niinkuin he haluavat. Tai jos teet asiasta elämää suuremman, sinun pitää yksinkertaisesti lähteä muualle. Tosin eivät "ne muutkaan" tule pitämään siitä, että yrität väkisin saada kaikki taipumaan omaan tahtoosi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä minä minä minä minä loputtomiin.

Nosta vain itsesi jalustalle, mutta anna muiden elää niinkuin he haluavat. Tai jos teet asiasta elämää suuremman, sinun pitää yksinkertaisesti lähteä muualle. Tosin eivät "ne muutkaan" tule pitämään siitä, että yrität väkisin saada kaikki taipumaan omaan tahtoosi.

Tämä on toinen ärsyttävä piirre suomalaisten perusasenteessa:

Itse itse itse itse.

Mistään häiritsevästä sosiaalisen kanssakäymisen tavasta ei voi puhua ilman että suomalainen tulee viisastelemaan että miksi et itse tee, miksi et itse ole aloitteellinen, itse itse itse.

Aloituksesta tulee selvästi ilmi, että aloittaja on tottunut kyllä itse tervehtimään. Aloituksen linkistä (kuten niin monista muistakin ulkomaalaisten kokemuksista) tulee myös ilmi että vieraskulttuurien edustajat tekevät kerta toisensa jälkeen saman havainnon suomalaisista. Tämä ei ole mitään itsensä ylentämistä jalustalle, vaan olemassaolevan realiteetin tunnistamista.

Toinen ärsyttävä piirre sumalaisissa on kritiikinsietokyvyttömyys myös silloin kun kritiikkiin on aihetta. Suomessa on todella vakavia sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyviä ongelmia jotka vaikeuttavat kaikkea arkielämää kaikkialla. Työpaikoilla mikään ei suju, perheissä ja suvuissa piehtaroidaan todella alkeellisissa ja typerissä ihmissuhdeongelmissa.

Mutta kun näitä ongelmia yrittää tuoda esille ongelmat kuitataan ärsyyntyneenä sillä että no tällaisia me suomalaiset olemme, take it or leave it.

Nämä pienet vuorovaikutukseen liittyvät ongelmat ovat niin perustavanlaatuisia, ettei niitä voi kuule kuitata vain sillä että anna muiden elää kuten haluavat. Aika harvat elävät arkeaan täysin irrallaan muista ihmisistä. Se miten sinä käyttäydyt vaikuttaa ympärilläsi oleviin ihmisiin. Vaikutus on joko positiivinen tai toksinen. Nämä sinänsä pienet asiat muodostavat suurimman osan ihmisten välisestä kommunikaatiosta. Niillä on suuri merkitys siihen millaista tavallinen arkielämä on, ja millaista täällä on elää.

Annatko sinä sitten minun tulla kampittelemaan sua kadulle aina kun tulet vastaan sillä verukkeella että ihmisten pitää saada 'elää kuten haluavat'? Kun eletään maailmassa toisten ihmisten kanssa, täytyy osata alkeellisimmat sosiaaliset taidot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on toinen ärsyttävä piirre suomalaisten perusasenteessa:

Itse itse itse itse.

Mistään häiritsevästä sosiaalisen kanssakäymisen tavasta ei voi puhua ilman että suomalainen tulee viisastelemaan että miksi et itse tee, miksi et itse ole aloitteellinen, itse itse itse.

Aloituksesta tulee selvästi ilmi, että aloittaja on tottunut kyllä itse tervehtimään. Aloituksen linkistä (kuten niin monista muistakin ulkomaalaisten kokemuksista) tulee myös ilmi että vieraskulttuurien edustajat tekevät kerta toisensa jälkeen saman havainnon suomalaisista. Tämä ei ole mitään itsensä ylentämistä jalustalle, vaan olemassaolevan realiteetin tunnistamista.

Toinen ärsyttävä piirre sumalaisissa on kritiikinsietokyvyttömyys myös silloin kun kritiikkiin on aihetta. Suomessa on todella vakavia sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyviä ongelmia jotka vaikeuttavat kaikkea arkielämää kaikkialla. Työpaikoilla mikään ei suju, perheissä ja suvuissa piehtaroidaan todella alkeellisissa ja typerissä ihmissuhdeongelmissa.

Mutta kun näitä ongelmia yrittää tuoda esille ongelmat kuitataan ärsyyntyneenä sillä että no tällaisia me suomalaiset olemme, take it or leave it.

Nämä pienet vuorovaikutukseen liittyvät ongelmat ovat niin perustavanlaatuisia, ettei niitä voi kuule kuitata vain sillä että anna muiden elää kuten haluavat. Aika harvat elävät arkeaan täysin irrallaan muista ihmisistä. Se miten sinä käyttäydyt vaikuttaa ympärilläsi oleviin ihmisiin. Vaikutus on joko positiivinen tai toksinen. Nämä sinänsä pienet asiat muodostavat suurimman osan ihmisten välisestä kommunikaatiosta. Niillä on suuri merkitys siihen millaista tavallinen arkielämä on, ja millaista täällä on elää.

Annatko sinä sitten minun tulla kampittelemaan sua kadulle aina kun tulet vastaan sillä verukkeella että ihmisten pitää saada 'elää kuten haluavat'? Kun eletään maailmassa toisten ihmisten kanssa, täytyy osata alkeellisimmat sosiaaliset taidot.

Mutta ei kai sinua ole kukaan valtuuttanut muuttamaan kaikkien suomalaisten tapoja, hyviä tai huonoja?

Näitä päällepäsmäreitä nykyään riittää. Milloin yksi ei tervehdi, milloin työpaikalla mikään ei toimi, milloin perheissä on ihmissuhdeongelmia.

Elämä on, etkä sinä voi sille mitään.

Sitävastoin suomalaisilla on melko hyvät sosiaaliset taidot, väitä mitä väität.

Meidät on jo kotona opetettu tervehtimään ja kiittämään, mutta ne sanojesi mukaan "alkeellisimmat sosiaaliset taidot" tahtovat jäädä taka-alalle ensinnäkin siksi, että meitä moititaan jostakin asiasta joka käänteessä, toisekseen siksi, että suomalainen ei halua ihmisiä liian lähelle. Meillä on iso reviiri, toisin kuin monilla etelämaalaisilla tai vaikkapa venäläisillä.

Miksi siis emme saisi olla sellaisia kuin olemme?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta ei kai sinua ole kukaan valtuuttanut muuttamaan kaikkien suomalaisten tapoja, hyviä tai huonoja?

Näitä päällepäsmäreitä nykyään riittää. Milloin yksi ei tervehdi, milloin työpaikalla mikään ei toimi, milloin perheissä on ihmissuhdeongelmia.

Elämä on, etkä sinä voi sille mitään.

Sitävastoin suomalaisilla on melko hyvät sosiaaliset taidot, väitä mitä väität.

Meidät on jo kotona opetettu tervehtimään ja kiittämään, mutta ne sanojesi mukaan "alkeellisimmat sosiaaliset taidot" tahtovat jäädä taka-alalle ensinnäkin siksi, että meitä moititaan jostakin asiasta joka käänteessä, toisekseen siksi, että suomalainen ei halua ihmisiä liian lähelle. Meillä on iso reviiri, toisin kuin monilla etelämaalaisilla tai vaikkapa venäläisillä.

Miksi siis emme saisi olla sellaisia kuin olemme?

Kuka on puhunut kaikkien suomalaisten kaikista tavoista? Olenko minä jossakin väittänyt että minulla pitäisi olla valtuudet muuttaa kaikkien suomalaisten kaikki tavat?

Nyt vetelet hatustasi kuule ihan omaa tuubaasi. Tulkitset minua asenteellisesti koska sinua ärsyttää se että suomalaista yhtä liian yleisesti ilmenevää ärsyttävää tapaa kritisoidaan. Aihe on yksi pieni ärsyttävä ja liian yleinen vuorovaikutukseen liittyvä tapa josta puhutaan, ei koko suomalainen kulttuuri. Sinä itket kun joku yrittää muuttaa koko suomen koko kulttuurin.

Koita nyt hyvä ihminen onkia se pointti esiin. Jos joku asia itseä häiritsee on turha valittaa jos ei uskalla nostaa kissaa pöydälle eikä halua pyrkiä vaikuttamaan asiaan. Jos haluaa asioiden muuttuvan on velvollisuus sanoa oma mielipiteensä ääneen. Minä haluaisin sosiaalisesti ja henkisesti kypsemmän Suomen. Sillä ei ole vieraskulttuurien kanssa mitään tekemistä. Suomalaisesta kulttuurista ja vuorovaikutustavoista voi puhua ihan omana asianaan ilman vertailua muihin. Tämä nyt vain sattui tulemaan esille vieraskulttuurin havaintojen kautta. Mutta se vieraskulttuuri ei ollut relevantti tässä keskustelussa.

• Anonyymi

Tärkein on tässä lauseessa:
      "– Haluan korostaa sitä, että koska asun täällä, en halua valittaa vaan yritän oppia (pitämään paikallisesta ruoasta).
      Tuon valossa ei voi olla näkemättä mistä kotoutumisessa on kysymys.

• Anonyymi

Miksi ette kunnioita niitäkin, jotka eivät halua tervehtiä ja ilmeillä toisten kanssa tekopyhästi. Jos niillä on sellainen asenne, että vain tuttuja tervehditään, niin mitä sitten. Ei sitä toisten pidä mennä opettamaan, miten muiden pitäisi käyttäytyä. Jospa ne ajattelevat samoin, että miksihän tuokin aina on tervehtivinään, vaikka ei edes tunne minua.

Minä ainakin muistan kuka ei halua tervehtiä ja kuka haluaa. Toisinaan toki muisti ei pelaa, mutta se on pientä jos muutaman kerran erehtyy. Joku kirjoitti, ettei tunne naapureita muualla kuin omassa pihapiirissään. Samoin on minulla monta naapuria, joita en varmasti tunnista kaupugilla, mutta tervehdin kuitenkin kotipiirissä.

Samaa ilmiötä on tuossa keskustelussa joutavuuksista, esim. sää ja keliolosuhteet. Ei niistä kaikki viitsi jankata joutavuuksia, kun niihin ei voi mitenkään vaikuttaa. Säät tulevat ja menevät, eikä niille mahda mitään. Jos kysyy näkötututulta, miten sinulla menee, niin arvaa vain huviksesi kuinka moni oikeasti alkaa selittämään oikean tilanteen. Sanoo vaan, että ihan hyvinhän tässä elellään, vaikka menisi päin perhettä koko elämä.

• Anonyymi

Tervehtimättömyys on epäkunnioituksen osoitus myös suomalaisessa kulttuurissa. Olet tyhmä jos et sitä tajua. Se on törkeää epäkohteliasta käytöstä etenkin jos teeskentelee ettei muka huomaa ja välttelee kiusaantuneena katsekontaktia.

Sama kuin ihmettelisit miksi naamalle räkijöitä ei kunnioiteta. Jos niillä on sellainen asenne että ihmisiä pitää voida räkiä naamalle niin mitä sitten? Ei sitä toisten pidä mennä opettamaan miten tulee käyttäytyä.

Osta aivot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tervehtimättömyys on epäkunnioituksen osoitus myös suomalaisessa kulttuurissa. Olet tyhmä jos et sitä tajua. Se on törkeää epäkohteliasta käytöstä etenkin jos teeskentelee ettei muka huomaa ja välttelee kiusaantuneena katsekontaktia.

Sama kuin ihmettelisit miksi naamalle räkijöitä ei kunnioiteta. Jos niillä on sellainen asenne että ihmisiä pitää voida räkiä naamalle niin mitä sitten? Ei sitä toisten pidä mennä opettamaan miten tulee käyttäytyä.

Osta aivot.

Sinun kannattaisi mennä ulos tervehtimään, ja jättää höpinät sikseen.

• Anonyymi

Eikös se ole pelkästään rehellistä jos suomalaiset ei teennäisesti tervehdi ihmisiä, joita eivät tunne?! :D Epärehelliseksikö tässä pitäis alkaa, että olis hyvä?

Toisaalta: Itse tulee kyllä tervehdittyä joka kerta NIITÄ naapureita, joitten kanssa on tullu jo jonkunverran tutustuttua ja pulistuakin niitä näitä. Naapurirapun aasialaispariskuntaa en o kyllä vielä toistaiseksi tervehtinyt, koska eivät ole tulleet juttelemaan. Ja sekin on nyt sit varmaan vain MINUN vikani, ku eivät ole?

• Anonyymi

Että on siis epärehellistä tervehtiä ihmisiä joita ei tunne?

Mikä siinä on epärehellistä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Että on siis epärehellistä tervehtiä ihmisiä joita ei tunne?

Mikä siinä on epärehellistä?

Osta aa-pi-nen! :)
        ”Eikös se ole pelkästään rehellistä jos suomalaiset ei _TEENNÄISESTI_ tervehdi ihmisiä, joita eivät tunne?”

Ja ainakin mun mielestäni teennäisyys on epärehellistä. Sitä en sit osaa sanoa, että tiedätkö sä edes että mitä se tarkoittaa, koska pelkissä lukutaidossasikin näyttäis olevan puutteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osta aa-pi-nen! :)
        ”Eikös se ole pelkästään rehellistä jos suomalaiset ei _TEENNÄISESTI_ tervehdi ihmisiä, joita eivät tunne?”

Ja ainakin mun mielestäni teennäisyys on epärehellistä. Sitä en sit osaa sanoa, että tiedätkö sä edes että mitä se tarkoittaa, koska pelkissä lukutaidossasikin näyttäis olevan puutteita.

Ei sun tarvi olla teennäinen. Voit ihan vain normaalisti sanoa moi. Kenties vähän käyttää niskalihaksiasikin ja tehdä pienen nyökkäyksen siinä ohessa.

Ei siihen tarvitse lisätä mitään teeskentelyä.

• Anonyymi

En tiedä mikä suomalaisia vaivaa, mutta harva enää viitsii tervehtiä.
      Kaupungilla kun tulee sukulaisia vastaan, niin nekään ei enää vaivaudu edes päivää sanomaan.
      Täällä maaseudullakin olis kiva jos joku muutaman sanan sanoisi kun vastaan tulee mutta kukaan ei enää puhu mitään, kännykkää vaan tuijotetaan, kai se maailman loppu kohta tulee, toivottavasti pian.

• Anonyymi

Kyllä nyt on sinussa vika, jos odotat muilta sellaista, jota et itse tee. Jos haluat jutella muiden kanssa niin mene juttelemaan. Aina varmasti löytyy juttukaveri, jos itse aloittaa.

• Anonyymi

Havaintojeni mukaan tervehtivät ihmiset löytyvät Piippolan pohjoispuolelta. Lapissa ventovieraat tervehtivät toisiaan kuin parhaimpia tuttujaan. Lapin aluekulttuuriin kuuluu yhteisöllisyys.

"Helsingissä ei asu enää helsinkiläisiä. On vain joukko yksinäisiä ja heitä on monta, liian monta. En tahtoisi olla yksi heistä. Tahdon olla vapaa ja hengittää havuntuoksua. Lähden Kuusamoon.
        Helsinki, savuinen, sumuinen kaupunki. Ihmiset ei tunne edes naapuriaan. Kaikilla on kiire - ei minnekään. Harva täällä hymyilee."
        Lähde: Danny: Kuusamo

• Anonyymi

Eilen oli meidän pikkukylän ostarilla japanilaisia turisteja, eivät tervehtineet minua, taitavat olla ihan impivaaralaisilla geeneillä varustettuja juntteja.

• Anonyymi

Varmaan kotikasvatuksen puutetta ja siitä on tullut maan tapa. Terve ja tere ovat kuitenkin ikivanhoja finnougrisanoja ja mm. etruskien treverien, terevitshien jne. heimonimetkin viittaavat kyläkulttuuriin ja tervehtimiseen. Näillä ihmisillä oli kylläkin alkuperäinen R1a- euripidifinnougriperimä. Itäiseen jurttamongoloidisuuteen ei ilmeisesti kuulu tervehtiminen. Pitäisi varmaan kysyä Siperian N1c-kalmukeilta, -kipsakeilta tms.

Suomalaisilla on keskenään niin erilainen kulttuurihistoria ja -perimä, että toiseen ryhmään kuuluvan tavat voivat tuntua oudoilta ja oksettaviltakin.

• Anonyymi

Mitäs jos ihan ensin ottaisit edes alustavasti selvää geeneistä, ennenkuin alkasi suu vaahdossa jauhaa niistä täyttä *askaa!? :/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Haploryhmä_N_(Y-DNA)

Meikäläisten haploryhmää N tavataan mongoliassa ERITTÄIN vähän! Eikä se ole edes alunperin lahtöisin läheltäkään Mongoliaa, vaan ennemmin Kaakkois-Aasiasta! :/

Tutti takas suuhun?

• Anonyymi

Meitä on satoja vuosia vainottu, milloin idästä, milloin lännestä . Meidän on ollut pakko "mitata"vastaantuleva ennen antautumista. Tämä itsejuojelun vaisto meillä on edelleen herkässä ja helposti syttyvä. Se on historiallinen totuus on ollut elämisen ehto. Olemme pystyviä toimimaan myös yksin . Meissä on paljon luontaisia sissejä jotka eivät tarvitse laumaa turvakseen .

• Anonyymi

Niin. Ei voi tervehtiä naapuria koska talvisota.

• Anonyymi

Oikeasti ihmiset,
      nää kitisijät on pienestä maailmasta.

Huonon itsetunnon tai vääristyneen waltavan egon
      tuotteita.

Kuka tekee tästä NÄIN ison ongelman?

Ihmiset ei tervehdi kaupungeissa, eikä varsinkaan
      kun nykyään ei saa olla mistään kotoisin.

Suurinosa näistä toitottajista on 20 ihmisen kylistä, joissa
      todellisuus, maailma ja ainoa oikea vaihtoehto
      on saman kokoinen kuin oman pään sisältö.

TÄÄ ON NYT TÄTÄ EU KAUTTA.
      TOTTUKAA SIIHEN.

• Anonyymi

Olen asunut ulkomailla useampaan otteeseen. Suomalaiset morkkaavat maanmiehiään jatkuvasti milloin mistäkin syytä, mutta en kokemusteni perusteella näe siihen mitään syytä.

Muiden maiden kansalaiset vievät junttimaisuudessa voiton 6-0.

Älkää ihmiset antako aloittajan tapaisten lyödä itseänne kanveesiin. Suomalaiset ovat kunnon kansaa, ja suomalaisilla on omat maneerinsa kuten muillakin kansoilla.

• Anonyymi

Voi jessus sentään. Kun yksi pienenpieni asia nostetaan kriittiseen tarkasteluun suomalaisessa sosiaalisen kanssakäymisen tavassa, sinä liioittelet jotain kanveesiin lyömistä. Ja heti pitää vertailla muihin. Kukaan ei ole väittänyt että muut kulttuurit ovat täydellisiä. Vieraskulttuurit eivät liity tähän keksustluun mitenkään.

Kyllä on heikko itsereflektiokyky. Mitään kasvua ja kehitystä ei tapahdu sen enempää yksilö- kuin yhteiskuntatasolla jos on noin olematon itsekritisointikyky. Arkielämää häiritsevät ongelmat eivät katoa tekopositiivisuudella ja kiistämällä mihinkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi jessus sentään. Kun yksi pienenpieni asia nostetaan kriittiseen tarkasteluun suomalaisessa sosiaalisen kanssakäymisen tavassa, sinä liioittelet jotain kanveesiin lyömistä. Ja heti pitää vertailla muihin. Kukaan ei ole väittänyt että muut kulttuurit ovat täydellisiä. Vieraskulttuurit eivät liity tähän keksustluun mitenkään.

Kyllä on heikko itsereflektiokyky. Mitään kasvua ja kehitystä ei tapahdu sen enempää yksilö- kuin yhteiskuntatasolla jos on noin olematon itsekritisointikyky. Arkielämää häiritsevät ongelmat eivät katoa tekopositiivisuudella ja kiistämällä mihinkään.

Mutta mitäs jos ne esiin nostamasi ongelmat eivät häiritse muita?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pienenpieni asia? Kirjoituksistasi ja vastauksistasi päätellen suuruudeltaan suorastaan maailmanloppuun verrattavissa oleva asia. Sinulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta mitäs jos ne esiin nostamasi ongelmat eivät häiritse muita?

Kaikesta päätellen häiritsee kun asiasta puhutaan koko ajan. Etenkin ulkomailta Suomeen muuttaneet ja täällä vierailevat kiinnittävät jatkuvasti asiaan huomiota.

Suomalaisia pidetään sosiaalisesti kömpelöinä ja epäkohteliaina. "socially challenged people" kuten tuolla ulkomaisella foorumilla joku suomalaisia kuvasi. Aiheesta. Suomalaiset ovat itse maineensa ansainneet.

Näin on toki monen muunkin ryhmän, etnisen tai muun kansanryhmän laita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pienenpieni asia? Kirjoituksistasi ja vastauksistasi päätellen suuruudeltaan suorastaan maailmanloppuun verrattavissa oleva asia. Sinulle.

Käyttäytymismallina tervehtiminen on pienenpieni asia. Sosiaalisilta vaikutuksiltaan yleiseen ilmapiiriin tällaiset ovat suuria asioita.

On ikävää ettei itsetuntosi kestä edes näin yksinkertaisen ja arkipäiväisen ongelman esiinnostamista. Heti aletaan ylipuhua ja parkua jostain helevetin kanveesiin rymäämisestä. Nuuhkyti nyyh.

Ei se kansallinen itsetunto kuule sillä tavoin nouse että pistetään pää pensaaseen silmille hyökkäävien ongelmien edessä jotka olisi helppo korjata vain asennetta muuttamalla. Yltiöpäinen grandiositeetti ei ole se toinen vaihtoehto itsensä yltiöpäiselle mollaamiselle. Keskitie on olemassa.

Vanha viisaus on, että jos saa jatkuvasti ympäristöltään samansisältöistä palautetta, kannattaisi vähän katsoa peiliin ja miettiä onkon kritiikissä perää. Pätee kaikkiin ihmisryhmiin. Arkielämää häiritsevät käyttäytymisongelmat eivät katoa olemalla yliherkkä ja loukaantumalla. Mikään ei ole muuttunut parempaan suuntaan vain kyynisesti tokaisemalla että tällaisia me olemme, deal with it. Minä olen suomalainen. Minä en todellakaan käyttäydy tuolla tavoin.

• Anonyymi

Ämmät voisi kyllä alkaa katsomaan eteensä, minä en kaupassakaan väistä vasemmalta nenä pystyssä eteen tunkevaa kantturaa, vaan joka kerta ttulee törmäys, helvetin juntit.

• Anonyymi

Naapuruus kestää joskus pidempään, kuin kaveruus.

• Anonyymi

Naapuruutta pitää osata annostella oikein, kannattaa olla säästeliäs niin se kestää pitkään, ei liian tuttavallinen ja omista asioista ei kannata kertoa aivan kaikkea.

• Anonyymi

Tervehtimättömyydellä ja tuijottamisella voidaan nostaa omaa statusta suhteessa tervehtijään. Tämänkaltainen käyttytyminen on lisääntynyt, huonoa käytöstä ennenkaikkea. Johtuu varmaankin yleisesti ottaen arvojen koventumisesta.

• Anonyymi

Mielenkiintoinen näkökulma. Minulle on tullut samanlainen fiilis. Eritoten nämä toljottajat jotka tuijottavat suoraan silmiin tehdäkseen selväksi että he kyllä näkevät minut ja huomaavat minun tervehtivän, mutta eivät itse tervehdi takaisin. Se on nimen omaan ylimielisyyttä ja ylenkatsetta. Siis tuollaista eläimellistä nonverbaalista kommunikaatiota vähän samaan tapaan kuin koirien maailmassa. Dominantimpi eläin käyttäytyy tietyllä tavoin osoittaakseen toiselle sen alisteista asemaa laumassa.

Se vaan että me olemme ihmisiä. Kun ihminen alentuu eläimen tasolle se on äärimmäistä sosiaalista kömpellyyttä ja sen tason tyhmyyttä että kyllä on noloa aikuiselle ihmiselle. Saatanan reptiliaaniaivot.

• Anonyymi

Kohteliasta on olla menemättä rappuun, jos siellä joku liikkuu. Eteisessä pieni kuulostelu. Ei niin kiire ole, että pitäisi samaan aikaan kulkea.

• Anonyymi

Aloituksessa pyydetään selityksiä tervehtimättömyydelle. Kun selityksiä tarjoillaan, aloittaja hyökkää selittäjien kimppuun.

• Anonyymi

"Olenko ainoa suomalainen joka tervehtii naapureitaan? "

Olet japanilainen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1859
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      157
      1812
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      358
      1600
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      150
      1227
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      214
      1188
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1138
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      1044
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1009
    9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1005
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      82
      971
    Aihe