onko parempi ihminen, jos osaa kieliä?
svenska talande bättre folk
10
54
Vastaukset
Olen pitänyt kielijöitä aina alhaisina ihmisinä.
Kansakoulun välitunnilla poltin tupakkaa kaverini kanssa. Joku ohikulkenut kukkahattutäti oli siitä soittanut koulun rehtorille. Luokkamme otettiin puhutteluun ja kovisteltiin että keitä nämä olivat? Uhattiin koko luokkaa jälki- istunnolla kunnes syylliset paljastettaisiin.
Yksi kirppu kailotti että Janne ja nazi polttivat.- Anonyymi
Tiesitkö että kateus vie kalatkin vedestä?
Sen sijaan että tuhlasit elämäsi vittuilemalla opettajille ILMAISESSA koulussa olisit voinut oppia ja tulla joksikin.
Eläisit nyt mukavaa elämää.
Sen sijaan vedit elämäsi vituiksi ja nyt räkytät täällä kaikkeen paskaan katkeroituneena.
Kannattiko? - Anonyymi
nazi kirjoitti:
Heh heh, olin melkein aina luokkani priimus ja elän oikein mukavaa elämää....
Kukaan mukavaa elämää elävä ei asu Suomessa.
Vittu siellähän on saatanan kylmä puolet vuodesta; lopun aikaa pääosin paskat säät.
Oliks sulla muita vitsejä? On totta että talviaika ei aina ole miellyttävä ainakaan pääkaupunkiseudulla, todellakin vain loska lentää.
Siksi lomailen usein talvella pari kuukautta etelän lämmöissä.
Muutto ulkomaille pysyvästi ei ole koskaan käynyt mielessäni, tämä oli isäni ja isäini maa, siksi se on minunkin.
Ihmisenä ei tule paremmaksi pelkästään sillä, että osaa vieraita kieliä.
Eikä provosoiva otsikkosi edes sovi yhteen kysymyksesi kanssa.
Siitä voisi arvella, että suomenruotsalainen varmaankin mielestäsi tulee vähän paremmaksi ihmiseksi jos hän osaa myös suomea.
Mutta on kohtuunonta vaatia, että kaikki ihmiset, joiden kanssa joudut puheisiin, opettelevat ensin suomenkieltä. Siksi kaikkien pineten kielien puhujien on opeteltava joitakin maailmassa yleisesti puhuttuja kieliä, jos haluavat ymmärtää tätä maailmaa ja miten se tikittää.
Oppiakseen vieraan kielen kunnolla pitää myös tutustua ao maan kulttuuriin ja ihmisiin, käyttää heidän kieltään ja oppia ymmärtämään heitä. Miten he ajattelevat, miten he säätävät.
Se tekee ihmisen kyllä viisaammaksi kuin ennen sitä. Se nimittäin avartaa näköpiiriä. Olla kuin kotonaan vieraassa ympäristössä opettaa, että olemme kaikki samanlaisia.
Vähän samanlainen ero, kun näkee jonkin uutisen telkkarista. Jos on itse ollut siellä, missä se tapahtuu ja tunnistaa paikat kuvista - silloin uutisella on ihan toinen merkitys.- Anonyymi
On!
Ainakin englanti pitää osata. Minua hävettää, että en innostunut ruotsin opiskelusta ja laiskottelin lukion ranskan.
Kyllä useimmat hyvin pärjäävät suomalaiset puhuvat jo 3-4 kieltä Suomen lisäksi. Poikkeuksena tietenkin jokaisen janoisen sankari - Teuvo Hakkarainen, joka ei selvinnyt edes peruskoulusta.
Suomella on 13 1 europarlamentaarikon paikkaa. Nyt yksi meni täysin hukkaan. Teuvo on Brysselissä ihan pihalla kaikesta - paitsi, jos sillä on telepaattisia voimia. Euroopan parlamentti ei ole oppimattoman sahurin paikka. Sori kansallismieliset. Teuvon äänestäminen mepiksi oli kaikkien aikojen typerin temppu. Ehkä se oli vitsi - jos oli, se oli huono vitsi.
Jos joku tosissaan äänesti Teuvoa olettaen, että hän kielitaidottomana pystyy työskentelemään valiokunnissa ja puoluekokouksissa ja siten täyttämään velvollisuutensa - mihin en tietenkään usko - romahtaa uskoni perussuomalaisten älykkyyteen. Toinen uskoo, että maailma on 6000 vuotta vanha ja evoluutio on valhe; toinen ei päässyt peruskoulusta läpi. Voit vittu. Oikeesti!- Anonyymi
Tiedän parikin kaveria jotka ainakin sanoivat äänestävänsä Teukkaa, että sen saa pois Suomesta. Hyvähän se on Teukalle, ettei tarvi asua susiparina miehen kanssa saunassa, ja saa etäisyyttä kiusaavaan valemediaan.
- Anonyymi
Minä uskon että Teuvo pärjää mainiosti kun Laura sanoo kuinka tulee äänestää.
Kiva kun Teuvo pääsi kunnon tienisteille pakoon kaikilta vittuilijoilta. - Anonyymi
Onneksi Toimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?931851- 851292
- 1101143
- 761027
- 113961
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693