50 000 euroa maksavat Teslat kuorituvat Suomen oloissa.
"Vantaalainen Joni Savolainen sai tilaamansa Tesla Model 3:n alkuvuodesta. Jo auton luovutusvaiheessa hän havaitsi maalipinnassa virheitä, mutta se oli vasta alkusoittoa.
Joni Savolainen marssi Model 3:n luovutustilaisuuteen maaliskuun viimeisenä päivänä. Teslan showroom-tilassa Vantaalla autoa tarkastellessaan Savolainen havaitsi auton maalipinnassa jälkiä, joita hän ei suostunut hyväksymään.
– Siellä oli erilaisia naarmuja ja ongelmia maalipinnassa, esimerkiksi maalipinnassa sellaisia läikkiä, jotka eivät lähteneet sormella pyyhittäessä. Meitä oli kaksi kaveria katsomassa autoa led-valon kanssa, ja reklamoin maalipinnan virheistä Teslalle. Pyysin heitä myös korjaamaan virheet kuntoon mahdollisimman nopeasti, sillä halusin auton pintaan tehtävän keraamisen pinnoituksen suojaamaan ja helpottamaan puhtaanapitoa. Tesla lupasi tarttua asiaan nopeasti, Savolainen kertoo.
Kovin nopeasti mitään ei tapahtunut, sillä Savolainen oli kertomansa mukaan Teslaan yhteydessä kuukauden aikana 5–10 kertaa, minkä jälkeen asiaan palattiin. Tuossa vaiheessa Savolainen myös oli pesettänyt auton ja kiinnittänyt huomiota maalipintaan, joka näytti aivan joltain muulta kuin 2 800 kilometriä ajetun, kuukauden ikäisen luksusauton maalipinnalta.
– Taisin reklamoida siinä vaiheessa Teslalle suullisesti, että maalipinta on ihan täyttä paskaa. Maali karisi irti auton helmoista, ovien muodoista sekä pyöränaukkojen takaa. Ensimmäinen reaktio Teslan työntekijältä oli, ettei vastaavia ole tullut vastaan.
– Toimitin tämän jälkeen Teslalle myös kirjallisen reklamaation ja valokuvia autosta. Vaatimukseni oli, että nämä pitää hoitaa kuntoon. Teslan Suomen-edustaja lopetti tässä vaiheessa kommunikaation suuntaani täysin. Vasta kun olin käynyt soittanut Teslalle neljä kertaa ja käynyt paikan päällä uudestaan kaksi kertaa vaatimassa vastausta reklamaatioon, minut otti vastaan huoltopäällikkö, Savolainen kertoo.
– Eniten ihmetytti, että tuossa vaiheessa Teslan huoltojärjestelmään tehty huoltomääräys autoni luovutuksen yhteydessä havaituista maalivioista oli mystisesti kadonnut järjestelmästä, eikä minulla siis ollut enää varattua takuukorjaukseen aikaa. En kuitenkaan saanut minkäänlaisia vastauksia kysymyksiini siellä, Joni Savolainen jatkaa.
Savolainen otti yhteyttä kuluttajaneuvontaan, joka puolestaan otti yhteyttä Teslaa Suomessa edustavaan Roadster Finland Oy:öön. Yhtiö vastasi Savolaiselle toukokuun 10. päivänä, etteivät 2 800 kilometrin aikana auton maalipintaan tulleet virheet kuulu takuun piiriin, ja että Savolainen voi korjauttaa ne itse omaan laskuunsa.
Savolainen hankki korjausarvion koko auton uudelleenmaalaamisesta, arvion loppusumma on pökerryttävä 5 263 euroa. Kun Tesla on kieltäytynyt korjaamasta auton maalipintaa, on Savolainen tehnyt asiasta kantelun Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon (KKV).
Ilta-Sanomat pääsi tutustumaan Savolaisen aina käsin pestyyn autoon. Maalipinta vaikuttaa sormin tunnustelemalla normaalilta, mutta hiljattain pestyn auton maalipintaa sormin pyyhkimällä voi huomata, että mustaan pintaan jää selvästi naarmuja, jotka eivät ole sormista tulevaa rasvaa.
Huoltojärjestelmään tehty huoltomääräys autoni luovutuksen yhteydessä havaituista maalivioista oli mystisesti kadonnut järjestelmästä.
Myös auton maalipinta on tehtaan jäljiltä hyvin huonosti viimeistelty, maalia puuttuu oviaukoista ja luukuista niiden sisäpuolelta, mutta myös takaluukun rekisterikilven syvennyksestä, auton ulkopuolelta. Molemmissa takaovissa on puolikkaan kämmenen kokoiset laikut, joista näkee, että pohjamaali paistaa alta läpi.
– Enkä minä ole ainoa, jolla on näitä ongelmia. Olen kerännyt Facebookin Tesla-ryhmissä nyt 17 henkilöä, joiden autojen maalipinta on samanlaisessa kunnossa vain muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen. Sain myös hiljattain tiedon, että Kanadan Quebecissa on peräti 90 Tesla Model 3 -omistajaa, jotka ovat lähteneet lähestymään Teslaa reklamaatiomielessä, nimenomaan maalipinnan huonon laadun vuoksi.
Lopulta Savolainen teki asiasta myös rikosilmoituksen. Hän kokee tulleensa erehdytetyksi autoa tilatessa ja vastaanottaessa, ja ettei hänelle kerrottu kaikkia asioita autosta.
Tesla vetoaa omassa vastineessaan kuluttajaviranomaiselle, että ”Suomessa on tiellä suuri määrä suolaa, soraa ja muita epäpuhtauksia, jotka saadaan poistettua tiestöstä loppukevään aikana”.
Tesla ilmoittaa huoltopäällikkönsä äänellä, että kyseessä on normaali kuluminen."
"Teslan autot ovat ihan täyttä paskaa"
23
2596
Vastaukset
- Anonyymi
Jaa-ah, sitten kun alkaa akusto ja sähköpuoli piiputtaa niin hintalappu on hiukan eri luokkaa kuin maalauksen yli viistonnia.
Paljonko sillä pitikään ajaa että se säästää?
Teslat on tehty perävalotakuulla. - Anonyymi
Teslan tuotantojärjestelmä on lehtiuutisista päätellen ollut vaikeuksissa alusta asti. Firman johtaja Elon Musk on sanout, että he tekevät kaiken toisin kuin muut autonvalmistajat.
Jos rakennetaan tehdas "puhtaalta pöydältä", joudutaan monet valmistustekniset jutut kehittämään itse eli keksimään pyörä uudelleen. Ei ihme, että tämä näkyy myös laadussa. Ainoastaan kova kysyntä on pitänyt firman pystyssä. Tuotantoa piiskataan ylöspäin ja työnnetään autonraakileita myyntiin. - Anonyymi
Amerikkalaiset eivät osaa valmistaa autoja. Sen pitäisi jokaisen tunnustaa. Ne autot eivät yleensäkään ole japanilaisten ja saksalaisten veroisia. Euroopassa vain lähinnä FIAT ja Renault ovat vastaavia surkimuksia.
- Anonyymi
Minulla oli Chrysler Neon ja ei ollut mitään ongelmia.
Harva auto on tehty Saksassa tai Japanissa, vaan yleensä jossain halpatuontanto maassa.
Suomessa tehdyt Mersut varmaan laadukkaita- Anonyymi
Laatustandardit kuitenkin viedään sinne halpamaahan ja valvotaan niitä tiukasti, että et ihan tiedä mistä puhut.
- Anonyymi
Samoin Chrysler Saratoga palveli hyvin kymmenisen vuotta.; ongelmia tuotti pellin alla ollut Mitsubishin V6-kone, sama kuin Pajerossa.
- Anonyymi
Ootappa vaan kun sinun hyrsleriisi tulee vaihdelaatikko vika. Keskimäärin sadantonnin välein saa lootan vaihtaa neoniin ja sebrinkiin.
- Anonyymi
Ei taida olla Suomen oloista kyse. Pikaisella haulla selviää, että tuo on Model 3:n tyypillinen ongelma muuallakin. Täällä naapurustossa yhdellä tyypillä on Model S ja sillä ei vaikuta olevan ongelmia. Ehkä tuo uusin malli oli yritys tehdä halvempi auto kustannustehokkaasti ja tuli säästettyä väärissä paikoissa. Keskittyisivät niihin hyviin perusominaisuuksiin ja ei mihinkään ajotutkiin ja itseohjautuvuuteen.
- Anonyymi
Niinhn se Mersun Väyrys-mallikin oli ruostekasa.
- Anonyymi
Ei saa haukkua tesloja. Tein aamulla avauksen samasta aiheesta ja se joutui öömappiin.
- Anonyymi
Liittykää facessa tesla clubiin ja lukekaa käyttäjien karmeita kokemuksia huollon toimimattomuudesta ja ylimielisyydestä! En enää harkitse koko teslaa, en ottaisi ilmankaan harmikseni. Ostakaa perinteisen valmistajan auto jolla huolto ja jälkimarkkinointi pelaa hienosti.
- Anonyymi
Nopeasti tehtyjä sähkörasioita.
- Anonyymi
Nykyäänhän ihmisillä on tapana käydä läpi tuotteita mikroskoopin kanssa ja valittaa, jos äärimmäisen läheltä tarkasteltuna näkyy pieniäkään epätasaisuuksia tms.
Kummaksi on maailma mennyt. Äärimmäistä "täydellisyyttä" vaaditaan, vaikkei edes olisi varaa maksaa siitä.- Anonyymi
No kyllä tuo ladan tasoinen laatu on käsittämätöntä tuollaisessa 50 tuhatta maksavassa kiulussa.
Ei todellakaan ole liikaa vaadittu että autossa pysyy maalit kiinni edes ensimmäisen viikon. :DDD
- Anonyymi
Jos Teslan hinnasta vähentää akun hinnan pois niin jäljellä olevalla summalla saa Trabantin
- Anonyymi
Tesla - kestävää kehitystä.
Maalipinta tulee maalata uudelleen 3000 km välein, kun siihen on tullut "normaalia kulumista".- Anonyymi
Mites ruostesuoja.😝👎
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites ruostesuoja.😝👎
Kun pitää maalata uudelleen 3000 km välein niin ei ehdi ruostua.
- Anonyymi
Tesla nykyajan Wartburg
- Anonyymi
Viallisia kappaleita voi tulla kenelle tahansa valmistajalle. Mutta tapaus osoittaa että Teslalla laaduttomien kappaleiden hyväksyminen ja sellaisesta reklamoivaan asiakkaaseen kohdistuvat laittomat vastatoimet ovat keskeinen osa yrityksen strategiaa.
Miksi ryhtyä asiakkaaksi firmalle, jolle asiakas on lähtökohtaisesti vihollinen? - Anonyymi
"Savolainen myös oli pesettänyt auton ja kiinnittänyt huomiota maalipintaan, joka näytti aivan joltain muulta kuin 2 800 kilometriä ajetun, kuukauden ikäisen luksusauton maalipinnalta."
Kuvitteleeko joku oikeasti, että Tesla on luksusauto? - Anonyymi
Kannattaapa ostaa konkurssikypsän hypefirman autoja! Teslan laatuongelmat on olleet tiedossa jo vuosikymmenen. Itse en koskiksi teslaan tikullakaan. Ruma ja heikkolaatuinen tekele
- Anonyymi
Kannattaa googlettaa Tesla 3 paint problems, niin totuus selviää.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927