HAASTE TEILLE ATEISTEILLE

HAASTE

Ateisti,
käy tänä kesänä jossain hengellisten kesäjuhlien tapahtumassa;
puhekokouksessa, raamattutunnilla, musiikkitilaisuudessa, nuorten tilaisuudessa ym.
ja raportoi tällä palstalla tuntemuksiasi ja kokemuksia kuin lehden toimittaja.
Mitä näit, mitä koit.

Kesän suurtapahtumia mm:

Juhannuskonferenssi: Helluntaikirkko - Keuruu 19.6.-
Suviseurat: Ev.lut./lest. - Muhos 28.6.-
Herättäjäjuhlat: Ev.lut./herättäjäyhd. - Nivala 5.7.-
Kansanlähetyspäivät: Ev.lut.- Ryttylä 5.7.-
Vapaakirkon kesäjuhlat: - Kuopio 5.7. -

35

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielisairaiden keskellä, jos paljastuu terveeksi voi henki mennä.
      en uskalla

    • Anonyymi

      Enpä taida noihin ehtiä. Lisäksi en tiedä ovatko kirkon ulkopuoliset edes tervetulleita - en koe asialliseksi mennä skeptikkona kuokkimaan uskonnollisen yhteisön keskelle.

      • "en koe asialliseksi mennä skeptikkona kuokkimaan uskonnollisen yhteisön keskelle. "

        Kerran yksi uskovaonen meinasi tulla päälle, kun erehdyin tivaamaan tältä, että mitä järkeä on ulista megafoniin jotain sekavaa keskellä kaupunkia.


      • Pappi_Heljas kirjoitti:

        "en koe asialliseksi mennä skeptikkona kuokkimaan uskonnollisen yhteisön keskelle. "

        Kerran yksi uskovaonen meinasi tulla päälle, kun erehdyin tivaamaan tältä, että mitä järkeä on ulista megafoniin jotain sekavaa keskellä kaupunkia.

        Tarkoitatko, että tosiaan meinasi "tulla" päällesi? Iljettävää! 🤮


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Tarkoitatko, että tosiaan meinasi "tulla" päällesi? Iljettävää! 🤮

        TerveTuloa herran tykö :-)


    • Anonyymi

      Onko eroakirkosta.fi saanut jo noin pahan jäsenkadon aikaiseksi että pitää yrittää houkutella kävijöitä täältäkin?

      • Ehkä uskikset, erityisesti lahkolaiset perustavat jäsenistönsä keskuuteen "houtukkete kolme vääräuskoista tai ateistia" -kilpailun, niin saa sitten ehkä muutaman lisäkävijän rekistelöityä kannattajiksi :-)


      • Anonyymi
        Pappi_Heljas kirjoitti:

        Ehkä uskikset, erityisesti lahkolaiset perustavat jäsenistönsä keskuuteen "houtukkete kolme vääräuskoista tai ateistia" -kilpailun, niin saa sitten ehkä muutaman lisäkävijän rekistelöityä kannattajiksi :-)

        Saavat taivaspisteen jokaisesta, jonka saavat houkuteltua mukaan. Järjestäjä voi sitten kehua kuinka paljon on uskovaisia Suomessa vaikka kaikki olisivat ateisteja paikanpäällä nauramassa houreille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saavat taivaspisteen jokaisesta, jonka saavat houkuteltua mukaan. Järjestäjä voi sitten kehua kuinka paljon on uskovaisia Suomessa vaikka kaikki olisivat ateisteja paikanpäällä nauramassa houreille.

        Uskovat menettävät mielenterveytensä jollei saa houkuteltua yhtäkään. Yksi hihhuli sairastui yli 10 vuotta sitten työpaikalla jossa silloin olin kausiluonteisesti kunnen alkanut uskomaan sen uskon hapatuksiin eikä ilmestynyt enää töihin jälkeenpäin sen jälkeen. Ilmeisesti siirtyi silloin 10 vuotta sitten varhaiseläkkeelle. Näin minulle on kerrottu!

        Näihin megafooniin puhujille järjestettäisi Suomessa menolippu mielisairaalan suljetulle osastolle, jos heidän aiheena olisi ufot tai vihreät miehet!


    • Anonyymi

      Hellariperheessä kasvaneena minulla on jo enemmän kuin riittävästi kokemuksia erilaisista hengellisistä tilaisuuksista. Saavat ahdasmieliset ja suvaitsemattomat jälkeenjääneet pipipäät ihan rauhassa kaatuilla keskenään ja sönköttää synneistään ja raivota tietoa, tiedettä ja vapaata ajattelemista vastaan.

      Tässä haaste uskoville: Yritä joskus ajatella, vaikka uskispiireissäsi järjen käyttöä halveksitaan ja pyritään kaikin tavoin välttämään, koska vähäinenkin kriittinen ajattelu voi haitata uskon lapsellisten typeryyksien sokeaa omaksumista.

      Ota vaikka aluksi selvää mitä tarkoittavat termit aivopesu, manipulaatio ja indoktrinaatio, sekä tarkastele niitä suhteessa omaan uskoosi ja siihen miten sitä aina kaikkialla levitetään.

      https://www.forssanlehti.fi/mielipiteet/nuoret-fiksumpia-kuin-vanhempansa-136481

      • Anonyymi

        Luin hiljattain kirjan jossa uskovissa perheissä kasvaneet kertoivat nuoruuden kokemuksistaan. Aivan erityisesti jäi mieleeni se, että lähes jokaiselle oli jossain vaiheessa erittäin painokkaasti korostettu, että uskonasioita ei koskaan saa järkeillä. Eikä mitään uskoon liittyvää oudolta tuntuvaa saa edes ajatella saati kritisoida, vaan kaikki pitää aina vain uskoa nöyrästi ja mitään ajattelematta.

        Järjen käyttö ja oma ajattelu oli siis nuorilta erittäin jyrkästi kiellettyä.
        Mikä kertoikin minulle uskosta kaiken mitä siitä tarvitsee ikinä tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin hiljattain kirjan jossa uskovissa perheissä kasvaneet kertoivat nuoruuden kokemuksistaan. Aivan erityisesti jäi mieleeni se, että lähes jokaiselle oli jossain vaiheessa erittäin painokkaasti korostettu, että uskonasioita ei koskaan saa järkeillä. Eikä mitään uskoon liittyvää oudolta tuntuvaa saa edes ajatella saati kritisoida, vaan kaikki pitää aina vain uskoa nöyrästi ja mitään ajattelematta.

        Järjen käyttö ja oma ajattelu oli siis nuorilta erittäin jyrkästi kiellettyä.
        Mikä kertoikin minulle uskosta kaiken mitä siitä tarvitsee ikinä tietää.

        Tuo järjen käytön kieltäminen uskon asioissa on kieltämättä outoa. Ei kai vastaavaa neuvoa annettaisi missään muussa asiassa.

        Toinen yleinen outous on tulkinta, missä ateistien skeptisyyskin tulkitaan jotenkin vastaavanlaiseksi perusteettomaksi uskoksi omien yliluonnollisten uskomusten rinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo järjen käytön kieltäminen uskon asioissa on kieltämättä outoa. Ei kai vastaavaa neuvoa annettaisi missään muussa asiassa.

        Toinen yleinen outous on tulkinta, missä ateistien skeptisyyskin tulkitaan jotenkin vastaavanlaiseksi perusteettomaksi uskoksi omien yliluonnollisten uskomusten rinnalla.

        Järjen käytön kieltäminen on tyypillistä fundamentalistisille uskonsuunnille, sillä vähäinenkin järkeily ja kriittinen ajattelu saa väkisinkin huomaamaan uskoon liittyvissä asioissa hyvin outoja piirteitä ja epäloogisuuksia.

        Juuri sen vuoksi on tavallaan loogista kieltää määkiviltä uskonlampailta ajatteleminen. Pysyvät kiltisti laumassa eivätkä kysele hankalia kysymyksiä siitä miksi jokin asia on pakko tehdä, tai miksi jokin asia on ankarasti kiellettyä.

        Kun niihin miksi-kysymyksiin ei yleensä koskaan löydy mitään järjellisiä perusteluja, vaan ainoastaan että näin on aina tehty ja tehdään, älä ajattele äläkä kysele. Ja lobotomia-lampaat määkivät kiltisti karsinassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järjen käytön kieltäminen on tyypillistä fundamentalistisille uskonsuunnille, sillä vähäinenkin järkeily ja kriittinen ajattelu saa väkisinkin huomaamaan uskoon liittyvissä asioissa hyvin outoja piirteitä ja epäloogisuuksia.

        Juuri sen vuoksi on tavallaan loogista kieltää määkiviltä uskonlampailta ajatteleminen. Pysyvät kiltisti laumassa eivätkä kysele hankalia kysymyksiä siitä miksi jokin asia on pakko tehdä, tai miksi jokin asia on ankarasti kiellettyä.

        Kun niihin miksi-kysymyksiin ei yleensä koskaan löydy mitään järjellisiä perusteluja, vaan ainoastaan että näin on aina tehty ja tehdään, älä ajattele äläkä kysele. Ja lobotomia-lampaat määkivät kiltisti karsinassaan.

        Olen ollut huomaavinani, että ajattelu rajoitetaan esimerkiksi pohdintaan, mitä tietty Raamatunkohta tarkoittaa. Itse kokonaisuuksien ja perimmäisten kysymysten pohdinta puuttuu täysin. Ei esimerkiksi pohdita, miten jonkun sivullisen kärsiminen (Jeesus) hyvittää toisten pahat teot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut huomaavinani, että ajattelu rajoitetaan esimerkiksi pohdintaan, mitä tietty Raamatunkohta tarkoittaa. Itse kokonaisuuksien ja perimmäisten kysymysten pohdinta puuttuu täysin. Ei esimerkiksi pohdita, miten jonkun sivullisen kärsiminen (Jeesus) hyvittää toisten pahat teot.

        >Olen ollut huomaavinani, että ajattelu rajoitetaan esimerkiksi pohdintaan, mitä tietty Raamatunkohta tarkoittaa.

        Eikä vain siihen, vaan pitää erityisesti miettiä, mitä Jumala haluaa tässä meille sanoa. Koko ajanhan on kyse ehdottomasta Jumalan sanasta, ei muinaisjuutalaisen primitiivisen sielunmaiseman muistiinmerkinnöistä.

        >Ei esimerkiksi pohdita, miten jonkun sivullisen kärsiminen (Jeesus) hyvittää toisten pahat teot.

        Tai miksi Jumala ei halunnut ihmiskunnan elävän lankeamatta syntiin. Ehkä Hän huomasi liian myöhään, että kun luontokappaleet ovat kuolemattomia kasvinsyöjiä, ekosysteemi on katastrofaalisesti viturallaan ja tuhoaa itsensä. Luoduista taas ihminen oli ainoa, joka voitiin syyllistää niin että syntipukki ymmärtää mitä hänelle sanotaan ja jopa itse syyttelee ja ruoskii itseään vuosituhannesta toiseen Jumalan kaikkivoipaa kättään lainkaan nostamatta.


    • Kävin kerran Tuska-festareilla. Sinne oli uskovaiset jalkautuneet käännyttämään saatanallisia metallimusiikin ystäviä.

      Surullista.

    • Anonyymi

      No en käy.

    • Anonyymi

      Näin, kelpaa hetken olla puolsairas mieleltäänkin, vähän ennen ikuisuutta. Monet tahtovat jäädä kokonaan vartin verran, jos sitäkään.

      • Anonyymi

        En halua mennä. En voi katsella sitä uskovien keskinäistä hyminää. Se on suurelta osin lapsena opittua, eikä ihmisille ole annettu oman ajattelun mahdollisuutta.
        t.uskoonpakopaikka
        .


      • Anonyymi

        Minun mielestäni on huonon koomikon merkki, jos ei pysty pitämään pokkaa, kun kertoo vitsejä. Omalle sketsille nauraminen pilaa aina esityksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestäni on huonon koomikon merkki, jos ei pysty pitämään pokkaa, kun kertoo vitsejä. Omalle sketsille nauraminen pilaa aina esityksen.

        Nimenomaan kristittyjen pitäisikin nauraa juuri omille itselleen. Kyllä he niin naurettavia ovat.


      • Anonyymi


    • Anonyymi

      No, Suviseuroissa voisin ajatella käyväni.. näin poikamiehenä. Siellä on kuulema melkoiset seksimarkkinat iltaisin!!! No, jos en nyt kuitenkaan käy siellä! Minulle riittää ihan tavalliset tanssi-illat.

    • Pitäisi olla vastahaaste myös. Mitä toisin päin vastaavaa sinä ajattelit ponnistaa? Tuskin mitään, sillä sellaista vastaavuutta ei ole. Jotain sinun kuitenkin pitäisi tehdä, josta on vastaava vaiva.

    • Anonyymi

      Niin kyllähän esimerkiksi Helluntaiseurakunnissa vaikuttaa ainakin päältäpäin oleva mukava yhteisöllisyys. Nuoret laulavat kauniisti ja ollaan läsnä yhdessä. Varsin hyvä ympäristö indoktrinaatioon. Melkein ymmärtää, miksi jotkut hairahtavat uskoon. Älyllistä hyvää pohdintaa on tuolta kuitenkin turha hakea.

      https://www.youtube.com/watch?v=pxWEfvzcCVc

      • Anonyymi

        Tylsän oloista.


    • Ateistina en tietenkään koskaan käy uskovaisten tilaisuuksissa, jotta en häiriköisi esim. nauramalla väärässä paikassa.

      Näin kohtelias minä olen.

    • Anonyymi

      Avaaja käyköön festareilla ja ketokoon niistä kokemuksiaan. Tasa-arvoa!
      - Naahum

    • Anonyymi

      Minua uskonlahkoista irtautuneena kiinnostaisi todella paljon kuulla, millä tavalla ateisti kokee uskovaisten kanssa tekemisissä olemisen henkilökohtaisesti, kokemusperäisesti. Jos joku tosiaan viitsii joskus käydä jonkin seurakunnan tilaisuudessa tai tapahtumassa, erityisesti vapaiden suuntien, olisi varmasti avuksi myös monille muille kaltaisilleni, jotka ovat olleet tuon aivopesun piirissä vuosia ja menettäneet sen vuoksi lähes kaiken. Itse en ole vielä uskaltanut "kenttätutkimusta" juuri tehdä ns. ulkopuolisen objektiivisin silmin se ei kai täysin edes ole mahdollista elettyäni (kristillisten)uskonnollisten oppien vaikutuksen alaisuudessa niin kauan nuoresta lähtien. Pelkään liikaa alkavani voida psyykkisesti pahoin, jos olen vielä tekemisissä näiden tahojen kanssa. Jeesuksen opetuksissa sinänsä ei pääpiirteissään ole mielestäni mitään erityisen pahaa, kuten ei esim. Buddhan tms. hengellisen opettajan, vaan juurikin uskonlahkojen tulkinnat ja dogmit-raamatusta tehdään seurakunnissa orjuuttamisen väline.

    • Miksi listalla on vain kristiityjen protestanttisten sirpalelahkojen tilaisuuksia? Vai onko ajatus että kaikki uskonnot ovat lopulta samaa tavaraa eri paketissa? Luterilainen tai katolinen, muslimi tai hindu - ihan sama?

    • Sinulle suurempi haaste. Lopeta uskonnon hapatuksesi!

    • Anonyymi

      Pitää se sen verran osallistua että käy kansanlähetyspäivillä Ryttylän kartanomiljöössä nauttimassa uskovaisten tarjoamat edulliset ruuat ja halvat pullakahvit ja cokacolat ja pitkät lakritsipatukat.

      • Anonyymi

        Joo, kerran olen käynyt. Kannattaa juoda Hausjärven srk:n evankelimummojen kahvit. Heillä on tarjota niin isot pullat että pitää ostaa 2 kuppia kahvia/pulla.
        Sitten iltajatkot kl. 21.30 Puimalassa. Varmaan kova meno päällä taas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe