Hyvää Helatorstain aattoiltaa :-)

Kristuksen taivaaseenastumisen muistopäivän aattona voimme jo virittäytyä mietiskelemään tuon valtavan tapahtuman merkitystä:

"Oi Kristus, meidän Jumalamme, | sinä menit kunniassa taivaaseen | annettuasi Pyhän Hengen lupauksessa ilon opetuslapsillesi. | Heidän uskonsa oli vahvistanut suloinen sanoma, | että sinä olet Jumalan Poika, maailman Vapahtaja.
Täytettyäsi Jumalan meitä koskevan pelastuksen | ja yhdistettyäsi maallisen taivaallisiin | sinä, oi Kristus, meidän Jumalamme, nousit kunniassa taivaaseen. | Mutta sinä et suinkaan eronnut meistä | vaan olet aina kanssamme | ja lupaat niille, jotka sinua rakastavat: | "Minä olen teidän kanssanne, | eikä kukaan voi olla teitä vastaan."

23

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Raamatun mukaan, ihmiset sanoivat teidän hakeneen ruumiin yöllä.

• ”Minä olen teidän kanssanne, | eikä kukaan voi olla teitä vastaan."

No tuo lupaus ei ainakaan toteutunut. Teidän itsenne mukaanhan koko maailma on teitä vastaan. Voisitteko nyt päättää miten tämä menee?

• Oih, pahan pistit 😳

• Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

Oih, pahan pistit 😳

No, ei nyt niin paha. Mutten ainakaan itse jaksa nyt vastata, vaikka voisinkin. Juu, en jätä vastaamatta "koska vastausta ei ole", kyllä on, mutta se on sitten pidempi juttu.

Eiköhän Repe ole sen lukenut muualta foorumilla, moneen kertaan.

• Anonyymi

Te kyykäärmeitten sikiöt!
        Jumala on minun ja meidän kansamme.
        se että, Te ette tänäpäivään sitä havaitse on, Jumalan Pitkämielisyyttä, armoa ja laupeutta ja rakkautta teitä kohtaan.

Tiedä vaikka jo huomis-päivänä:
        Jumala Kaikkivaltias, Herra Sebaot itse, minulle ilmestyisi, ja sitten te totisesti, totisesti, havaitsette, että Jumala on meidän ja minun kanssani.

Itselläni on suuri toivo että, jo huomenna, tämä on totta:

Ap. t. 1:
        4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
        5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
        ja. tätä päivään odotan ja, suuri on toivoni että se on jo huomis-päivä!

Sitten Herra kulki hänen editseen ja sanoi hänen kuultensa: ”Herra, Herra on laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri.
        2. Moos. 34:6.

2. Moos. 34:
        2 Ole siis huomenaamuksi valmis; ja nouse huomenaamuna Siinain vuorelle ja seiso siellä minua vastassa vuoren huipulla.

5 Niin Herra astui alas pilvessä, ja Mooses asettui siellä hänen läheisyyteensä ja huusi Herran nimeä.
        6 Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa,
        7 joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen".
        8 Niin Mooses kumartui nopeasti maahan ja rukoili ja sanoi:
        9 "Herra, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, niin käyköön Herra meidän keskellämme. Sillä tämä on tosin niskurikansa, mutta anna anteeksi meidän pahat tekomme ja syntimme ja ota meidät perintöosaksesi."
        10 Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
        11 Noudata, mitä minä tänä päivänä käsken sinun noudattaa. Katso, minä karkoitan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
        12 Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
        13 vaan kukistakaa heidän alttarinsa ja murskatkaa heidän patsaansa ja hakatkaa maahan heidän asera-karsikkonsa.
        14 Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.

5 Niin Herra astui alas pilvessä, ja Mooses asettui siellä hänen läheisyyteensä ja huusi Herran nimeä.

Ps. 144:5
        Herra, notkista taivaasi ja astu alas, kosketa vuoria, niin että ne suitsuavat.

1 Daavidin virsi. Kiitetty olkoon Herra, minun kallioni, joka opettaa minun käteni taistelemaan, minun sormeni sotimaan,
        2 hän, joka antaa minulle armon; minun linnani, varustukseni ja pelastajani, minun kilpeni, jonka turviin minä pakenen, hän, joka laskee kansani minun valtani alle.

Joten KOKO Suomen kansa ja sen miehet ja naiset, tytöt ja pojat OVAT minun. Joka ainoa!

5 Herra, notkista taivaasi ja astu alas, kosketa vuoria, niin että ne suitsuavat.

6 Iske salamoita ja hajota heidät, lennätä nuolesi ja kauhistuta heidät.
        7 Ojenna kätesi korkeudesta, tempaa ja pelasta minut suurista vesistä, muukalaisten kädestä,
        8 joiden suu puhuu vilppiä ja joiden oikea käsi on valheen käsi!

Jes. 43:
        1 Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.
        2 Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta.
        3 Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, Israelin Pyhä, sinun vapahtajasi: minä annan sinun lunnaiksesi Egyptin, sinun sijastasi Etiopian ja Seban.

Jumala Kaikkivaltias, Herra Sebaot, on minun Jumalani!

10 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.

Jumalani, Herra Sebaot, Jumala Kaikkivaltias, on minun kanssani ja te ette, mitään voi minulle!

13 Tästedeskin minä olen sama. Ei kukaan voi vapauttaa minun kädestäni; minkä minä teen, kuka sen peruuttaa?

18 Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö.
        19 Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.

6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
        7 Kuka on minun kaltaiseni?

Voittamaton Vastavoima

• Anonyymi kirjoitti:

se että, Te ette tänäpäivään sitä havaitse on, Jumalan Pitkämielisyyttä, armoa ja laupeutta ja rakkautta teitä kohtaan.

Jumala Kaikkivaltias, Herra Sebaot itse, minulle ilmestyisi, ja sitten te totisesti, totisesti, havaitsette, että Jumala on meidän ja minun kanssani.

Ap. t. 1:
        4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
        5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."

Sitten Herra kulki hänen editseen ja sanoi hänen kuultensa: ”Herra, Herra on laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri.

2. Moos. 34:
        2 Ole siis huomenaamuksi valmis; ja nouse huomenaamuna Siinain vuorelle ja seiso siellä minua vastassa vuoren huipulla.

6 Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa,
        7 joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen".
        9 "Herra, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, niin käyköön Herra meidän keskellämme. Sillä tämä on tosin niskurikansa, mutta anna anteeksi meidän pahat tekomme ja syntimme ja ota meidät perintöosaksesi."
        10 Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
        11 Noudata, mitä minä tänä päivänä käsken sinun noudattaa. Katso, minä karkoitan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
        12 Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
        13 vaan kukistakaa heidän alttarinsa ja murskatkaa heidän patsaansa ja hakatkaa maahan heidän asera-karsikkonsa.
        14 Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.

1 Daavidin virsi. Kiitetty olkoon Herra, minun kallioni, joka opettaa minun käteni taistelemaan, minun sormeni sotimaan,
        2 hän, joka antaa minulle armon; minun linnani, varustukseni ja pelastajani, minun kilpeni, jonka turviin minä pakenen, hän, joka laskee kansani minun valtani alle.

Joten KOKO Suomen kansa ja sen miehet ja naiset, tytöt ja pojat OVAT minun. Joka ainoa!

5 Herra, notkista taivaasi ja astu alas, kosketa vuoria, niin että ne suitsuavat.

7 Ojenna kätesi korkeudesta, tempaa ja pelasta minut suurista vesistä, muukalaisten kädestä,

Jes. 43:
        1 Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.
        2 Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta.
        3 Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, Israelin Pyhä, sinun vapahtajasi: minä annan sinun lunnaiksesi Egyptin, sinun sijastasi Etiopian ja Seban.

10 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.

Jumalani, Herra Sebaot, Jumala Kaikkivaltias, on minun kanssani ja te ette, mitään voi minulle!

13 Tästedeskin minä olen sama. Ei kukaan voi vapauttaa minun kädestäni; minkä minä teen, kuka sen peruuttaa?

19 Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.

6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

Voittamaton Vastavoima

Joopati joo... 🙄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ap. t. 1:

2. Moos. 34:

Jes. 43:

Voittamaton Vastavoima

'Näin sanoo Herra, Israelin kuningas'

Herra on seremoniallinen kuningas ja Netanjahu todellista valtaa käyttävä päämintsu.

Kim Lattia (ent. Floor)

• Anonyymi

Hyvää Helatorstaita kaikille kristityille! 🌻🌸🌼🌞

Kristuksen taivaaseenastumisen muistopäivä.

Myös ennakoivasti ("tempauksen" /) ylösnousemuksemme juhlapäivä. 🥴

Klassiset kristityt, kuten katolilaiset, ortodoksit ja luterilaiset, eivät opillisesti tunnusta tuota "tempausta", vain ylösnousemuksen, siksi suluissa. Vaikka muutoin uskoltani vanhaluterilaisena, uskon kyllä myös tuohon tempaukseenkin.

Tempaus ei kuitenkaan ole tämän ketjun aihe vaan Helatorstai: Kristus ja Hänen taivaaseenastumisensa. Mahdollisilla harhaopeilla ei pidä ohittaa Kristusta ja Hänen kunniaansa.
      🌞

• Anonyymi

Ei Herra, ihan vielä tule!
        Älkää peljätkö!

Sillä muutama juttu tulee esin tapahtumaan.
        Matt 24!
        Lue.

ja, Kuten oli Eliaan päivinä, Jumala Kaikkivaltias, Herra Sebaot, tulee ja antaa, meille, koko kansalle, Suomelle, varman tiedon ja ilmoituksen, niin ettei kukaan voi vastaan sanoa.
        ja
        Koko kansan on valittava, ketää kukinn tahtoo palvella.
        Jumalaa Kaikkivaltiasta, Herraa Sebaotia, ja Hänen Poikaansa, Jeesusta, vai
        tämä maailman epäjumalisa, joista ei ole apua!

Koko kansa on, valheen ja petoksen orjia ja vankeja, ja NYT
        Herra, antaa kaikille mahdollisuuden päästä vapaaksi valheesta ja petoksesta!

Joten. KOKO SUOMEN KANSA!

Iloitse ja riemuitse:
        Sinun aikasi on nyt nousta ja kiittää Jumalaa, Jumalaa joka on meidät aina pelastanut ja pelastaa nytkin!

Mutta, voi pahan tekijän sukuja ja pahan tekijöitä, te saatte itkeä ja parkua, ja kukaan ei teitä auta ettekä te pääse pakoon!

Joten, kohottakaa, riemu Huuto Jumalalle, kaikki maa ja palvelkaa, ilolla Herraa ja Jeesusta, Voidelua, Kristusta, Messiasta.

Voittamaton, Vastustamaton, Vastavoima.

Vieläkin sanon teille, iloitkaa ja riemuitkaa,
        Herra tulee ja pelastaa meidät nyt ja ainiaan!

• Arkivapaat ovat kivoja.

• Saldovapaa huomenna niin on taas pitkä vkl. Näitä arkipyhiä olikin viime vuonna ja on tänä vuonnakin paljon. Eläköön kulttuurikristillisyys.

• Kun te näette, että koivu puhkeaa lehteen, te tiedätte, että kesä on tulossa. Jos ette muuten tiedä.

Kesä on pitkän kylmän ja pimeän talve jälkeen, kuin astuisi taivaaseen ja valoon, aurinko paistaa ja lämmittää. Kukat kukkii ja linnut laulaa, se on paratiisi ja ylösnousemus, mieli virkistyy.

• Suurempi tarina on sitten tämä, " Isain kannosta puhkeaa virpi ja vesa versoo hänen juuristaan. "

"Katso minä lähetän palvelijani vesan." "Omalta pohjalta hän on kasvava. " "Hän tekee Rauhan ja oikeuden maassa. "

"Kaikki minun vesat ja versot."

• Anonyymi

No ei se nyt ihan näinkään mennyt, vaan oli mies nimeltä Vesa, joka rakentaa herran temppelin pohjoiseen maahan.

Sak. 6:12 ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.
        6:13 Herran temppelin hän on rakentava, ja valtasuuruutta hän on kantava, ja hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellansa; hän on oleva pappi valtaistuimellansa, ja rauhan neuvo on vallitseva niitten molempien välillä.
        6:14 Ja kruunu on oleva muistona Herran temppelissä Helemistä ja Tobiasta ja Jedajasta ja Sefanjan pojan suosiollisuudesta.
        6:15 Ja kaukana asuvaiset tulevat ja rakentavat Herran temppeliä. Ja te tulette tietämään, että Herra Sebaot on lähettänyt minut teidän tykönne. Näin on tapahtuva, jos te hartaasti kuulette Herran, teidän Jumalanne, ääntä."

Tiedän kyllä Vesan ja tiedän myös, että minkä temppelin hän pappina valtaistuimeltaan rakensi, mutta siitä ei sovi puhua ääneen...

• Minä vuonna Jeesuksen muuten ajatellaan astuneen sinne taivaaseen?

• Anonyymi

Vuonna 30. Hän tiettävästi kuoli 7.4.30, ylösnousi 9.4. , joten oikea helatorstai, 40 päivää myöhemmin: 19.5.30 (?) länsimaista ajanlaskua.

Jeesushan siis ylösnousemuksensa jälkeen käppäili vielä 40 päivää maan päällä, tämän harva tajuaa.

Jeesuksen taivaaseenastumisella oli n. 500 silminnäkijää. Enemmän kuin esim. sillä, että joku tietty Rooman keisari on koskaan edes elänyt (Julius C? Nero?).

Tämä ei tarkoita, etteikö olisi elänyt vaan, että itseasiassa aika harva näitä keisareita henk.koht. koskaan tapasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuonna 30. Hän tiettävästi kuoli 7.4.30, ylösnousi 9.4. , joten oikea helatorstai, 40 päivää myöhemmin: 19.5.30 (?) länsimaista ajanlaskua.

Jeesushan siis ylösnousemuksensa jälkeen käppäili vielä 40 päivää maan päällä, tämän harva tajuaa.

Jeesuksen taivaaseenastumisella oli n. 500 silminnäkijää. Enemmän kuin esim. sillä, että joku tietty Rooman keisari on koskaan edes elänyt (Julius C? Nero?).

Tämä ei tarkoita, etteikö olisi elänyt vaan, että itseasiassa aika harva näitä keisareita henk.koht. koskaan tapasi.

500 silminnäkijää- legendan mukaan.

Ylösnousemuksen jälkeen tosiaan tarun mukaan 40 päivää Maan päällä, vasta sitten Taivaaseen astuminen.

Miksi näin? Jotta saadaan kalenteriin lisää kristillisiä juhlapyhiä? Niitähän riittää melkein jokaiselle vuoden päivälle. Kristillistä jouluakin vietetään vuosittain liki ikuisuus.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen kyllä varma että jokaisella Rooman keisarilla oli enemmän silminnäkijöitä kuin 500. Pitkään hallinneilla monikymmenkertaisesti.

Keisarit olivat yleensä sotapäällikköjä, joten heidät oli nähnyt jopa monta kymmentä tuhatta ihmistä jo ennen keisariutta.

• Anonyymi kirjoitti:

"Vuonna 30."

OK. Muistelen joskus kuulleeni, että Jeesuksen oletetaan kuolleen 34-vuotiaana.

"Jeesuksen taivaaseenastumisella oli n. 500 silminnäkijää."

Varmaan ollut sen verran komea astuminen, että siitä on läjäpäin piiroksia jäänyt jälkipolville ihmeteltäväksi.

• Anonyymi
        A10097 kirjoitti:

"Vuonna 30."

OK. Muistelen joskus kuulleeni, että Jeesuksen oletetaan kuolleen 34-vuotiaana.

"Jeesuksen taivaaseenastumisella oli n. 500 silminnäkijää."

Varmaan ollut sen verran komea astuminen, että siitä on läjäpäin piiroksia jäänyt jälkipolville ihmeteltäväksi.

Evankelista Luukas, kreikkalainen lääkäri, oli myös ensimmäinen ikonimaalari.

Hänen maalaustapaansa kopioiden alkukirkon kristittyjen hellenistinen ulkonäkö on kulkeutunut ortodoksisten ikonimaalareiden töissä meidän päiviimme asti. Ikonit ovat kuin valokuvia alkukristityistä. Ortodoksit edelleen maalaavat ikoninsa samaa tyyliä noudattaen.

En tiedä, maalasiko Luukas Kristuksen taivaaseenastumisen sen mukaan kuin hänelle se kerrottiin. Hän itsehän ei koskaan tavannut Jeesusta.

Jeesus oli kuollessaan 33,5 vuotias, tämän UT kertoo. Hän siis syntyi ilm. vuonna 4 eaa ja aloitti evankeliumityönsä vuonna 26, 30-vuotiaana.

• Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Olen kyllä varma että jokaisella Rooman keisarilla oli enemmän silminnäkijöitä kuin 500. Pitkään hallinneilla monikymmenkertaisesti.

Keisarit olivat yleensä sotapäällikköjä, joten heidät oli nähnyt jopa monta kymmentä tuhatta ihmistä jo ennen keisariutta.

Tuollaisen väitteen olen kuullut. Joku näistä tunnetuista, tuolloisista maailman johtajista oli sellainen, että todellisuudessa harva oli varmuudella hänet nähnyt.

Mahtoiko heilläkin olla kaksoisolentoja esiintymässä esim. salamurhien varalta? Siksi varmuudella itse keisarin oli tavannut palatsissa kuin ehkä vain muutama sata ihmistä koko hänen elämänsä aikana.

Oliko esim. keisari Nero kovinkin uljas ratsumies? Näen hänet aina sellaisena lihavana, mielisairaana, narsistisena lässykkänä kuin Peter Ustinov hänet esitti elokuvassa Quo Vadis? (1951).

• Anonyymi

Siinä tuli taas oikein roppakaupalla paavalisaarnaa aloitukseksi - hänhän se tietää totuuden helluntaista ja sen tapahtuman vääristämisestä.

Raamatu on rehellistä Jumalan sanaa ja todistaa tämänkin vääryyden:

Apostolien teot:

19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
      19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan." >> Jakeen lisätiedot
      19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
      19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
      19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
      19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
      19:7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

• Anonyymi

Johannes kuoli ennen Jeesusta, joten nämä opetuslapset ovat Jeesuksen alkuperäisiä opetuslapsia, koska kertovat Johanneksen kastaneen heidät. Opetuslapset eivät olleet kuulleetkaan mistään Pyhästä hengestä - eivät silloin olleet tietoisia mistään helluntain Pyhän hengen vuodatuksestakaan, joten tarina johtaa jälleen vain paavalilaiselle sylttytehtaalle.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      6010
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3566
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      3016
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      643
      2232
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      165
      2216
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      72
      1505
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1455
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1248
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1166
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1137
    Aihe