Ryysyissä yo-juhliin

Anonyymi

Huomenna on lapseni, joka on jo nuori aikuinen, yo-juhlat ja kaapissa ei ole mitään juhlavaa vaatetta.
Tumma puku pitäisi olla, mutta löytyy vain vähän siistimmät farkut ja ainoa kauluspaita on ruudullinen flanellipaita.
Lahjaksi olen sentään saanut säästettyä 20e setelin.
Muutama päivä menee makaroonilla ja kaurapuurolla, mutta ihan tyhjin käsin en kehtaa mennä.
Kyllä on taas olo kuin ihmispaskalla.

94

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hienoa! Taas provo aloitus. Sinulla on ollu ainakin 3 viikkoa aikaa etsiä esim. Pikkutakkia, paitoja ja kenkiä mm. UFF-kirppikseltä, netistä, muilta kirppiksiltä ym. ym. Oletko noin laiska, että et ole viitsinyt evääsi liikauttaa softan pohjalta lapsesi hyväksi. Katsopa muita samaan aiheeseen liittyviä ketjuja, kyllä löytyy keinoja vaatteiden hankkimiseen edullisesti ellei jopa ilmaiseksi. Nyt on jo tietenkin liian myöhäistä, heräsitkö vasta nyt lääke/viinatokkurasta ja tajusit, että lapsen eteen pitäis ehkä jotain tehdä?

    • Anonyymi

      Aloittaja on valinnut käyttää rahansa johonkin muuhun normaalien arkimenojen päälle kuten viinaan, tupakkaan, pelaamiseen jne.

      Niin makaa kuin petaa.

    • Anonyymi

      Provotrollia taasen... Täällä on NIIN monta kertaa käsitelty näitä pukeutumiseen liittyviä asioita, että ei mene enään läpi tälläiset. Kirpparit väärällään pukuja moneen lähtöön ja muutamalla eurolla. Erilaiset nettipalstat, tarjolla vaikka kuinka pukua jos muutakin vaatetta. Vaatteita löytyy kaiken ikäisille ja kokoisille! Joten bula bulla, että muka ryysyissä tarvitsee mennä juhliin! Jopa frakki löytyy 10€, jos sellaista tarvitsee promootioon.

      haiskahtaatrollilta

    • Anonyymi

      Mitähän juhlimista on siinä, että on saanut peruskoulun läpi, sillä sitähän ylioppilaaksi pääseminen on. Mitään ammattitaitoa se ei anna mihinkään suuntaan. Sama vaikka paikalle menisi alushameessa.

      • Anonyymi

        On siinä aihetta juhlaan. Yksi tärkeä etappi nuoren elämässä saavutettu. Kyllä silloin voi pukeutua asiallisesti. Tänäänkin nuorimman tyttäremme koulusta (lähes) kaikki koulunsa päättävät juhlivat kansallispuvuissa. Se on tosi kaunista katseltavaa, kun nuoret ovat elämänsä alussa ja pääsevät kokeilemaan siipiään jatko-opiskeluihin.


    • Anonyymi

      On juhlinnan aihe kun jotain saavuttaa, ehkä ennemmin ammattiin valmistuminen tärkeää.
      Ankea alku on sitten jos on totta ettei ole siistiä vaatetta, valkoinen kauluspaita löytyy helposti vaikka laskulla ostaa.
      Muistan kun koulutoveri laittoi itse ompelemansa vaatteet koulun päättäjäisiin.
      Me ostimme lapsilisistä uudet aina keväisin.

      • Anonyymi

        Meilläkin köyhäksi luokitellussa perheessä on aina saatu lapsille ja meille aikuisille kunnon juhlavaatteet koulun juhlatilaisuuksiin. Vaatteita voi tehdä myös itse ja tuunata käytettyina ostetuista. Meilläkin on monet kansallispuvut tehty kotona itse, kun ei ole varaa ostella niitä valmiina.


    • Anonyymi

      Aloitin ketjun ja tämä onkin näköjään tälläinen palsta.
      Käytettyjä vaatteita ei minulle löydy koska olen niin isokokoinen.
      Joka paikasta olen etsinyt.
      Ja alkoholia en juurikaan käytä.
      Mutta ehkä aloitukseni helpotti joidenkin toisten ahdistusta, koska useimmat viestit tuntuivat olevan ahdistuneiden purkauksia.

      • Anonyymi

        Aloittajalle!

        Lopeta ylensyönti niin rahasi säästyvät ja laihdut sellaiseen kokoon, että saat vaatteita.


      • Anonyymi

        Mimmonen palsta? Itse valitit ja kerjäsit sääliä, kun rahaa ei riitä jyhlavaatteisiin. Tiesit jo silloin kun lapsi aloitti koulun ja meni lukioon että juhlat on tiedossa ja monia juhlia lapsen elämän varrella, olisi pitänyt sinun sillon alkaa säästämään. Varmasti kymmenessä vuodessa olisit säästänyt pukurahat itsellesi ja lapselle.

        No ehkä helpotti jotakin, mutta sinun terapoittamiseksihan täällä sulle vastaillaan, et kai aloittanut ketjua pilanpäiten että mietit toisten ahdistusta.
        Sinähän tässä olet ahdistunut.
        Outo veto sinulta.


      • Anonyymi

        Ei tässä mitään ahdistunutta purkausta ollut ainakaan meikäläisellä. Me ainakin herätään lasten ja omiinkin pukeutumisiin hyvissä ajoin, eikä sitten tilanteen jo ollessa päällä.
        Kirpparit ja nettipalstat käydään läpi hyvissä ajoin, että on vaatteet juhliin. Meilläkin on vuoden päästä nuorimmalla tyttärellä koulun päättäjäiset ja sinne on jo nyt hankittuna pukua. Hieman vielä puuttuu kokonaisuudesta, mutta on tässä vuosi vielä aikaakin!
        Puvun koru oli hieman hakusessaan, kun siihen ei käy kuin yksi ainut. Siinäkin tuli nettipalsta avuksi, vaikka välillä jo vaivuttiin epätoivoon ja olimme teettämässä tuota hopeista korua. Ostin jo romuhopeana erilaisia palkintolautasia, joista oli tarkoitus teettää tuo koru. Tosin saimme aika hyvän tarjouksen korun tekijältä, että mahdollisesti teetämme ylimääräisen korun ja myymme toisen pois, jolloin jäämme voiton puolelle.
        Käytettyjä pukuja löytyy kaiken kokoisille, joten koko ei ole ongelma. Pitää vain olla hyvissä ajoin valppaana hankintojen suhteen. Rahaa näihin ei mene muutamaa euroa enempää pukujen osalta.


      • Anonyymi

        En ole ahdistunut, mutta olen elänyt hetkellisessä (noin vuoden) köyhyydessä sairastumisen vuoksi, rahat riittävät hyvin kyllä köyhänäkin kaikkeen, jos osaa laskea tulot, sekä menot!
        Sä olet varmasti kuitenkin tiennyt tulevista juhlista, joten olisit voinut asian ennakoida
        Mä olen kuitenkin köyhänä pystynyt ostamaan lapsille vaatteet, ruokkimaan koiran laadukkaasti, maksamaan sen vakuutukset ja olemme syöneet jopa ihan monipuolisesti, ja tämä toimeentulotuen varassa, kunnes raha-asiat sai luistamaan ja maksoin toimeentulotuet myös takaisin
        Mä en oikein aina siis jaksa ymmärtää tätä köyhyys valitusta ihmisiltä, minne ne rahat oikein ihmisiltä sitten katoaa?
        Luonnollisesti koiran kustannuksia meillä ei kela ottanut huomioon, ei myöskään lainaani pankkiin, jota joka kk maksoin, plus muut normi puhelin ja nettimaksut ym
        Ja mun lapset ei ole edes sen ikäisiä et niille voisi ostaa mitä tahansa vaatetta, jotka me pukisi päällensä, tarjouksista saa vaatteita jopa usein edullisemmin kuin kirpputoreilta nykyään vähän käytettynä tiettyjen vaatteiden kohdalla, netti sulla näköjään on, joten olisit voinut ja pystynyt kyllä tarjouksistakin vaatetta etsiä, tarjouksesta saa kyllä hyvinkin iso kokoiset myös vaatetta


    • Anonyymi

      Ite ostin UFFilta pikkutakin eurolla SU ja pojalle liituraita takin loput vaatteet olikin sit mitä sattu löytyyn housuja en huomannu kattoo ku eurokin puvun takista hirvitti mentiin siisteillä farkuilla vanhat kengät kiillotin torni lankilla pojan kengät lainassa mulla paita pojan vanha jne...Silti muut näytti jopa ali pukeutuneilta oli meinaan istuvat takit ja raamikkaat miehet...:)

      • Anonyymi

        No siinä nähdään että näyttävän asun saa kun hetken miettii ja tosiaan hakee kirppikseltä jotain.
        Yleensä miesten takit on siistejä, lähes uuden veroisia kirpparilla, joten voisi vaikka hyvinä rahapäivinä ostaa yhden kaappiinsa varalle. Mustat farkut ja valkoinen paita on hienot irtotakin kanssa, meidän pojalla viime vuonna sellainen asu peruskoulun päättäjäisissä ja oli komea kuin mikä.


    • Anonyymi

      Loppujen lopuksi kunhan on edes siistit ehjät vaatteet, ei ole merkitystä millaiset ne on. Miehelle riittää tumma irtotakki, yksivärinen paita, ja jotkut tummat housut.
      Naisilla saa olla melkein minkälainen kolttu tahansa, tai mustat housut ja siisti paitapusero tms.
      Tällaisia vaatteita kannattaa metsästää jo ajoissa, kun kuitenkin juhlia joskus osuu kohdalle.
      Enpä muista lasten päättäjäis-tms juhlissa koskaan katsoneeni minkälaisissa vaatteissa kukakin siellä on, kunhan ei nyt ihan rikkinäisissä työhaalareissa ole.
      Ja ylipainoisten kannattaa opetella vaatteidentekoa tai korjausta, tai kysellä apuja ompelutaitoisilta tutuilta.

    • Anonyymi

      Juhlat oli tiedossa varmaan jo vuosi sitten ja nyt heräsit että sinne pitää pukeutua. Tupakka ja kalja vähemmälle ja pelaamiset sekä fillarilla kun polkee niin ei kulu rahaa bussiin tai bensaan niin siinä säästä jo tuhat euroa ainakin vuodessa vaatteisiin. Itse kuljen aina fillarilla , jos kulkisin bussilla niin se maksaisi ainakin 800 euroa vuodessa.

    • Anonyymi

      Olettepa armottomia aloittajalle! Elämässä tulee hetkiä , ettei jaksa kaikkea ennalta pedata ja ajatella. Saattaa olla myös raskasta ajatella kaikkea sitä mitä olisi voinut tehdä toisin ja miltä oma elämä oman lapsen ja muiden ihmisten silmissä mahdollisesti näyttää. Jos olo on jo valmiiksi paha, havahtuminen vaatehuoliin on sitä ankarampi. Eihän kyse ole pelkästään siitä vaatteesta.

      Onnea ap poikasi juhlan johdosta! Voit olla rinta rottingilla ja ylpeä isä!

      • Anonyymi

        Vaan eihän se tilanne siitä miksikään muutu, että lapsi valmistuu meilläkin vuoden päästä ja sittenkö niitä juhlavaatteita pitäsi alkaa viime metreillä hankkimaan!! Parempi nyt hankkia hyvissä ajoin halvalla juhlavaattet, kun sitten kiireessä kalliilla.
        Ei ole iso vaiva kyttäillä nettipalstoilta ja käydä kirpparilla katsomassa silloin tällöin.


      • Anonyymi

        Kyllä ja voi löytyä vaikka mitä vaatteita tahansa ja joskus aikoinaan ostin tumman puvun ja hautausurakoitsijan takin kirpputorilta ja ne vieläkin mulla vaikka 20 vuotta sitten ostin.


    • Anonyymi

      Me ostettiin koko perheen mieheille Hugo Bossin puvut 3 kpl ja naisille kans Otsamon mallistosta. Kenägt myös merkkituotetta, en muista nimee joku ulkolainen, muttta oli kalliit. Laukut Vuittonilta naisille. Ostimme myös uuden auton päättäjäis ja lakkiasipäivään, eihän sitä nyt likasella ja vanhalla autolla lähdetä . On kiva kun muut kateellisena katselee ja ihastelee, et voi kun meilläkin olis rahaa... Meille se on arkipäivää.
      Me ei ksoaan pidetä kun kerran yhtä merkkivaatetta ja kenkää, on pakko olla aina uutta ja kallista.
      Mits kun rahaa on, ei sitä kannata säästää, kulutukseen vaan sillon kun tarvii. Viikon päästä lähdetään Japaniin ja sitten austraaliaan lomalle. Uudet vaatteet on taas lähtävä etsimään, jotta kehtaa mennä lentokoneeseen ja nousta maaperälle.

      • Anonyymi

        Nämä tälläiset pöntöt rahanpolttajat lasketaan taas ihan omaan arvoonsa... Provotrollia heitit, mutta näitä löytyy oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä tälläiset pöntöt rahanpolttajat lasketaan taas ihan omaan arvoonsa... Provotrollia heitit, mutta näitä löytyy oikeasti.

        Olet niin kateellinen kun et voi ostaa Hugon pukuja????
        Mutta hienoa että arvostat meitä ja heitä jotka pukeutuvat kalliisti ja voivat niin tehdä.

        Kyllä omaan arvoon meidät pitääkin laittaa, sillä huippukalliit vaatteet kyllä ansaitsevat sinultakin meidän arvostuksen ja oman arvon. Kiitos siitä.

        Hienoea että arvostat meidät korkealle. Meitä ei ole paljon jotka niin voimme tehdä. Kiitos vaan arvostukesta, mutta me kyllä tiedämme arvomme itsekin, olemme kaiken yläpuolella.


      • Anonyymi

        Hieno puku ei pysty peittämään mätää sisältöä mitenkään. Ts. kuori ei tee kenestäkään arvokasta, jos sisältö on arvoton. - Nm. Jos mitenkään pystyt käsittämään


    • Anonyymi

      miksi niitä, joka vuotisia ja tuhansia valkolakkeja pitäisi frakeissa juhlia, siksikö että pääsevät te-toimiston listoille työnhakijoiksi. kyllä suomi verkkarit ja kossupullo takataskussa riittäisi.

      • Anonyymi

        Ollaanpa sitä pessimistisiä!!!!! Eihän mitään pidä, jos ei halua! Koulutus, pukeutuminen ym on aika vapaaehtoisia asioita. Enemmänkin se on tapa ja asenne kysymys. Jos juhlit frakissa tai sitten velrkkareissa, lopputulos on kuitenkin sama, olet Yo oli vaatetus vaikka mikä.
        Se on muiden tahojen kehittelemä rahastusmuoto. Vaatetusliikkeet tienaa, gatering palvelut ym ravintolat tienaa, kampaamot tienaa..jne!

        Te listoille pääsee niin verkkari tyyppi kuin frakki tyyppi. Kaikki löytyy vaan pään sisältä.
        Mutta tuosta olen erimieltä, kossu ei pitkälle kanna, ellet sitten ole koulutettu alkon myyjä. Et käyttäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollaanpa sitä pessimistisiä!!!!! Eihän mitään pidä, jos ei halua! Koulutus, pukeutuminen ym on aika vapaaehtoisia asioita. Enemmänkin se on tapa ja asenne kysymys. Jos juhlit frakissa tai sitten velrkkareissa, lopputulos on kuitenkin sama, olet Yo oli vaatetus vaikka mikä.
        Se on muiden tahojen kehittelemä rahastusmuoto. Vaatetusliikkeet tienaa, gatering palvelut ym ravintolat tienaa, kampaamot tienaa..jne!

        Te listoille pääsee niin verkkari tyyppi kuin frakki tyyppi. Kaikki löytyy vaan pään sisältä.
        Mutta tuosta olen erimieltä, kossu ei pitkälle kanna, ellet sitten ole koulutettu alkon myyjä. Et käyttäjä.

        No, voihan sitä olla tyhmä ja ei osaa pukeutua edes omiin valmistujaisiin. Asiallinen pukeutuminen tuollaisiin tilaisuuksiin ei ole rahasta kiinni, kuten täällä on todettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, voihan sitä olla tyhmä ja ei osaa pukeutua edes omiin valmistujaisiin. Asiallinen pukeutuminen tuollaisiin tilaisuuksiin ei ole rahasta kiinni, kuten täällä on todettu.

        No ei ole

        Kirpparilta saat puvun 10 e
        kengät 4 e
        tai
        mekko 6 e
        kengät 3 e

        Vaatekaupast puku saattaa olla 150- 1000 e
        kengät 150 e

        Kua ajoissa alkaa kirpparilta etsii niin voi lytyä aika uusia ja vanhoissakin siistejä vaatteita.
        Kantsii ostaa sillon kun tulee eteen, eikä lähtä viime tipassa etsiin, sillon ei takuulla löydy.

        Peset ja silität niin kukaan ei iedä onko vaate kirppislöytö vai uusi.


    • Anonyymi

      Se on nyt ohi. Ensivuoteen kandee varautua niiden, kenellä siihen on aihetta.

      • Anonyymi

        Voi kuule juhlia on, häitä, rippijuhlia, ristiäisiä, syntymäpäiviä, polttareita....
        Ei ainoo juhla on yo tai valmistujaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuule juhlia on, häitä, rippijuhlia, ristiäisiä, syntymäpäiviä, polttareita....
        Ei ainoo juhla on yo tai valmistujaiset.

        Ja ei niitä uusia juhlavaatteita tarvitse jokaiseen juhlaan erikseen hankkia. Samoilla puvuilla ja kengilla voi mennä useampiin juhliin, kun säilyttää ne huolellisesti vaatekaapissa.
        Kirppareilta kannattaa katsella juhla-asuihin täydennyksiä, kun sopivaa osuu kohdalle. On sitten valmiina taas seuraaviin juhliin.
        Meilläkin tytön rippijuhlat elokuussa, kaikki vaatteet on jo hankittu aikaa sitten valmiiksi. Joten ei mitään paniikkia silloin elokuussa. Ja vuoden päästä tytöllä koulun päättäjäiset, sinnekin on jo kansallispuku valmiiksi hankittuna koruineen.


      • Anonyymi

        Tämän vuoden kevät-ylioppilasjuhlat on ohi, kuka muista juhlista tai niiden tulemisista ole kirjoittanutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän vuoden kevät-ylioppilasjuhlat on ohi, kuka muista juhlista tai niiden tulemisista ole kirjoittanutkaan.

        Koulujuhlat on ohi, muttei muut juhlat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän vuoden kevät-ylioppilasjuhlat on ohi, kuka muista juhlista tai niiden tulemisista ole kirjoittanutkaan.

        Samat jutut tulee taas esille muiden juhlien aikaan, kun ei ole sitä ja tätä. Kait sitä voi varautua tulevaan, ettei tarvitse viime tingassa alkaa vaatteita katselemaan. Se tuntuu olevan tällä palstalla, että useimmat eivät voi hahmottaa tulevia ja sen vuoksi ollaan sitten köyhiä. Ei aina välttämättä taloudellisesti köyhiä...
        Jokaiselle tulee juhlia ja muita tilaisuuksia eteen hyvinkin pienellä varoitusajalla, missä pitää olla siististi pukeutuneena. Kyllä niihin pitää olla varautunut, että vaatekaapista löytyy jotain parempaa asua päälle. Ei köyhällä ole varaa aina lähteä juhliin vaatekaupan kautta!


    • Anonyymi

      "Kyllä on taas olo kuin ihmispaskalla."

      Minä taasen valitsin näin kesäisen iloiseen juhlaan vaalean puvun, kun sukulaisen lapsi sai valkolakin päähänsä. (Omia lapsia minulla ei olekaan.) Housuja piti vuosia sitten leventää, ja nyt ne sopivat sellaisinaan.

      Valkoisista kauluspaidoista valitsin lyhythihaisen, koska juhlapaikalla hänen kotonaan on kuitenkin paljon ihmisiä, joten lämpö nousee hyvästä tuuletuksesta huolimatta. Solmioista otin ainoaan taskuliinaan sointuvan vaihtoehdon, joten kokonaisuus näyttää hyvältä valokuvissakin.

      Kiiltävät, aidot nahkakengät tuntuvat hyviltä jaloissa, mutta säästelen niitä vain näihin juhlatilaisuuksiin, jolloin joutuu helposti seisomaan pitkäänkin. Miehen on syytä varautua näin, sillä vanhuksille ja näyttävissä korkokengissään huojuville naisille täytyy antaa aina etusija, jos istumapaikoista on pulaa. Kengät ovat palvelleet hienosti jo viime vuosisadalta asti; Kun hankkii hyvää tavaraa, siitä on iloa pitkään.

      Annoin päivänsankarille 100 euroa seteleinä, jotta lahja olisi muutama vuotta aiemmin sisarukselleen antamani yo-lahjan tasolla. Valkoinen kirjekuori olikin sattumoisin jo kirjoituspöydän laatikossa valmiina, joten iloinen onnitteluteksti vain korttiin, niin asia onkin hoidettu.

      Juhlat onnistuivat erinomaisesti. Juhlavasti pukeutuneena ei tarvinnut asuaan häpeillä, vaan saatoin keskittyä syömiseen, juomiseen ja seurusteluun harvemmin tavattavien sukulaisten kanssa.
      Toivon, että saan parin vuoden päästä juhlia hänen vanhemman sisaruksensa valmistumista yliopistosta.

      Toivottavasti aloittajakin saa pian taloutensa kuntoon ja vähitellen säästettyä rahaa juhlavampiin vaatteisiin. Kun seuraavat häät/hautajaiset tms. tulevat tietoon, on hyvä olla jo jotain valmiiksi hankittuna. Esimerkiksi se valkoinen kauluspaita, joka käy aina.

      Pitkäaikatyötön

    • Anonyymi

      Aloitin ketjun ja tämä onkin näköjään tälläinen palsta.
      Käytettyjä vaatteita ei minulle löydy koska olen niin isokokoinen.
      Joka paikasta olen etsinyt.
      Ja alkoholia en juurikaan käytä.
      Mutta ehkä aloitukseni helpotti joidenkin toisten ahdistusta, koska useimmat viestit tuntuivat olevan ahdistuneiden purkauksia.

      Jahas aloittaja onkin nyt sitten isokokoinen mikä tuottaa ongelmia vaatteiden hankintaan....ihme ja kumma ettei aloitukseen kaikkia kirjoita.
      Huono provo sinänsä kun monellakin juuri tuo voi olla totta ettei yhtään valmistauduta tai suunnitella.

    • Anonyymi

      Aloituksesta juolahti mieleen joku perhejuhla kauan aikaa sitten, jolloin tein huomion hajun perusteella, etteivät kaikki ihmiset tule juhliin vaatekaupan kautta.

      Jo eläkeikäiset, ikänsä työtä tehneet, hyvin tienanneet ja omaisuutta keränneet tädit ja sedät kaivoivat juhlapukunsa pukupusseista, joihin ne oli säilötty naftaliiniin tulevia tarpeita varten.

      Siinäkö syy, miksi heillä oli kaikki se omaisuus ja varallisuus ym., mitä heillä oli. Se sama syy, mistä näinä päivinä ei tiedetä eikä ymmärretä yhtään mitään. - Nm. Säästäväisyys

    • Anonyymi

      Mun mielestäni täällä on ollut ihan asiallisia kirjoituksia, ehkä joku vinoilu jossain, mutta järkeviä ihmisiähän täällä tuntuu olevan.
      Osa on aina säästeliäs ja asiallinen, osa elää kuin heinäsirkka, mutta yleisesti porukka on ihmisiksi.

    • Anonyymi

      Mitäs jos lopetettais tuo kirppareista jauhaminen? Joku löytää niistä hyviä rättejä ok. Mutta mitä lähempänä pituus on 2m sitä vähemmän löytyy kirppareilta ainakaan siistejä vaatteita, uskokaa jo! Maalla ei löydy pukuja tavallisen mittaisillekaan miehenaluille. Kenkiä ei ole lainkaan, paitsi jotain valmiiksi linttaan astuttuja.

      Lähinnä face-kirppislöydöt ovat täällä mahdollisia, mutta nekin lähinnä kersoille ja tavallisen kokoisille ihmisille, ei edes 180 pitkille.

      Tuolla mainittiin polttarit juhlina, joihin pukeudutaan siististi. Olen luullut, että ne on enemmän sellaiset rymyjuhlat, joissa ei ainakaan puku päällä heiluta.

      • Anonyymi

        Ei kaikki rymyä edes polttareissa. Miksi pitäisi rymytä?

        Asialliset ja siitit polttarit on parhaita. Aikuiset osaa käyttäytyä, eikä viinan voimalla pidä sitä rymyämistä yllä, se on typerää.
        Enempi jää hyviä muistoja kun osaa käyttäytyä.

        Itse en ole ksokaan ollut polttareissa missä on rymytty, asiallisesti käyttäydytty eikä viina ole virrannut. Sellaisiin en edes lähtisi tai lähtisin kesken pois. Viina ei kuulu polttareihin vaan hauskan pito.


      • Anonyymi

        Jahas että asiat menee noin ja missään muualla keskustelupalstalla ei ole niin korkeaa moraalia kuin köyhyyspalstalla.


      • Anonyymi

        Kyllä niitä isojakin vaatteita löytyy kirppareilta ja erilaisista outlet-myymälöistä. Itse olen pituudeltani myös keskimääräistä pidempi, samoin kengän numero 47 - 48 valmistajan lestistä riippuen. Markettien halpoja tarjouskenkiä tai sukkia on aika vaikeaa hankkia, kun koot loppuu monasti numeroon 45.
        Pukuja on löytynyt ja niin on löytynyt kenkiäkin, muista vaatteista puhumattakaan. Koska olen nyt jo 60-kymppinen, on elämä opettanut etsimään ja löytämään minulle sopivat vaatteet. Esimerkiksi, kun eräs pukinetalo meni konkurssiin, ostin sieltä useamman puvun itselleni, ei maksanut paljoa ja oli vara valita!
        Kenkien kanssa on ollut hieman sama juttu, että yksi halpahalli oli ostanut kenkätehtaan konkurssipesästä 3000 paria kenkiä, joita myytiin roimalla alennuksella, sieltä valkkasin itselleni kenkiä. Lisäksi vaimoni osti koko perheelle erään kenkäkaupan lopettajais alennusmyynnistä urakalla kolme muovikassillista kenkiä ja ne eivät yhteensä maksaneet kuin 40€.

        Mierlestäni on vain tekosyitä, että ei ole vaatteita tai ei löydy vaatteita isoille ihmisille. Meillä on suvussa pitkiä miehiä ja naisia, itse olen sieltä lyhyimmästä päästä, alle kaksi metrinen, enoni ovat yli kaksi metrisiä. Aina kaikilla on ollut kunnon vaatteet suvun juhlissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä isojakin vaatteita löytyy kirppareilta ja erilaisista outlet-myymälöistä. Itse olen pituudeltani myös keskimääräistä pidempi, samoin kengän numero 47 - 48 valmistajan lestistä riippuen. Markettien halpoja tarjouskenkiä tai sukkia on aika vaikeaa hankkia, kun koot loppuu monasti numeroon 45.
        Pukuja on löytynyt ja niin on löytynyt kenkiäkin, muista vaatteista puhumattakaan. Koska olen nyt jo 60-kymppinen, on elämä opettanut etsimään ja löytämään minulle sopivat vaatteet. Esimerkiksi, kun eräs pukinetalo meni konkurssiin, ostin sieltä useamman puvun itselleni, ei maksanut paljoa ja oli vara valita!
        Kenkien kanssa on ollut hieman sama juttu, että yksi halpahalli oli ostanut kenkätehtaan konkurssipesästä 3000 paria kenkiä, joita myytiin roimalla alennuksella, sieltä valkkasin itselleni kenkiä. Lisäksi vaimoni osti koko perheelle erään kenkäkaupan lopettajais alennusmyynnistä urakalla kolme muovikassillista kenkiä ja ne eivät yhteensä maksaneet kuin 40€.

        Mierlestäni on vain tekosyitä, että ei ole vaatteita tai ei löydy vaatteita isoille ihmisille. Meillä on suvussa pitkiä miehiä ja naisia, itse olen sieltä lyhyimmästä päästä, alle kaksi metrinen, enoni ovat yli kaksi metrisiä. Aina kaikilla on ollut kunnon vaatteet suvun juhlissa.

        Eihän vaatteet ole köyhälle ongelma, jotkut vaan elää kuin heinäsirkka. Ja täälläkin tulee vielä tasaiseen näitä provoaloituksia. Nytkin aloittaja on keksinyt monenlaista syytä , miksi ei mukamas ole niitä vaatteita isoon kokoon vedoten. Alkuun oli rahat vaan syynä ja vedettiin kaurapuuro- ja makaronikortit esille.

        Ei tule köyhällekään yllätyksenä nuo valmistujaiset, niihin voi varautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän vaatteet ole köyhälle ongelma, jotkut vaan elää kuin heinäsirkka. Ja täälläkin tulee vielä tasaiseen näitä provoaloituksia. Nytkin aloittaja on keksinyt monenlaista syytä , miksi ei mukamas ole niitä vaatteita isoon kokoon vedoten. Alkuun oli rahat vaan syynä ja vedettiin kaurapuuro- ja makaronikortit esille.

        Ei tule köyhällekään yllätyksenä nuo valmistujaiset, niihin voi varautua.

        Mää elän kyl kun leppäkerttu! Niih!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä isojakin vaatteita löytyy kirppareilta ja erilaisista outlet-myymälöistä. Itse olen pituudeltani myös keskimääräistä pidempi, samoin kengän numero 47 - 48 valmistajan lestistä riippuen. Markettien halpoja tarjouskenkiä tai sukkia on aika vaikeaa hankkia, kun koot loppuu monasti numeroon 45.
        Pukuja on löytynyt ja niin on löytynyt kenkiäkin, muista vaatteista puhumattakaan. Koska olen nyt jo 60-kymppinen, on elämä opettanut etsimään ja löytämään minulle sopivat vaatteet. Esimerkiksi, kun eräs pukinetalo meni konkurssiin, ostin sieltä useamman puvun itselleni, ei maksanut paljoa ja oli vara valita!
        Kenkien kanssa on ollut hieman sama juttu, että yksi halpahalli oli ostanut kenkätehtaan konkurssipesästä 3000 paria kenkiä, joita myytiin roimalla alennuksella, sieltä valkkasin itselleni kenkiä. Lisäksi vaimoni osti koko perheelle erään kenkäkaupan lopettajais alennusmyynnistä urakalla kolme muovikassillista kenkiä ja ne eivät yhteensä maksaneet kuin 40€.

        Mierlestäni on vain tekosyitä, että ei ole vaatteita tai ei löydy vaatteita isoille ihmisille. Meillä on suvussa pitkiä miehiä ja naisia, itse olen sieltä lyhyimmästä päästä, alle kaksi metrinen, enoni ovat yli kaksi metrisiä. Aina kaikilla on ollut kunnon vaatteet suvun juhlissa.

        KIva, että edes joku ymmärtää jotain ja antaa muita neuvoja kuin kirppari!
        Tuo pukinetalon konkkajuttu.. edellyttää sitä, että asuu suht. lähellä sitä tehdasta ja on lompsassa juuri silloin sopiva summa käteistä. Muuten voi käydä niin, että se edellinen hujoppi ostaa sen viimeisen sopivan puvun! Ei ole muuta tuomista kuin paha mieli ja matkarahat meni.

        Pussillinen kenkiä? Isoja viulukoteloita ei monta paria pussiin sovi vai oliko kyseessä jätesäkki? Meillä isäntä on perinyt useita pareja kenkiä pojilta, kun heidän jalka kasvoi. Tässä kylässä on pulassa, jos ei ole varaa ostaa kaupasta kenkiä. Ja voi se 40€ olla juuri käytetty johonkin muuhun, joskus jopa tarpeelliseen.

        Poikien yo-puvut ei hevin kiertoon lähde vaan pysyvät kaapissa ja niitä käytetään kunnes eivät päälle mahdu. Rippipuvut ovat jo lähteneet kiertoon, mikä hieman nyt harmittaa, kun pojanpoika on kasvamassa. Tyttöjen yo-mekot voi olla toinen juttu; työkaveri kertoi tytärtensä mekkojen riippuneen vuosikausia kaapissa eli juhliin sen jälkeen on puettu jotain muuta. Ehkä juhlamekko oli liian fiini toisen juhliin tai meni pois muodista tms. Niitä voi nyt jahdata, jos on kesäjuhlat tiedossa.


    • Anonyymi

      Aloittaa ketjun ja sitten ei uskalla keskustella oikeen enempää niin asianahan tuo ihan totta ihmisillä ettei osaa varautua ja jätetään viimetinkaan asiat niin mikä aloituksessa nyt niin provoa onkaan.
      Yrittää tehdä provoa mutta totta onkin oikeassa elämässä.

    • Anonyymi

      Miten helppoa on ommella pitkät housut, kangas maksaa 40 euroa. Vaatetta löytyy jokaiselle.
      Melkein kaikki pitkikseni olen tehnyt itse.

      • Anonyymi

        Valmiita housujakin saa ostaa kaupasta halvemmalla, mitkä kelpaa hyvin juhliin. Kangasta saa ostaa kyllä pakoittain tosi halvalla mm. vakuutusyhtiöltä. Ostin muutaman pakan, mutta eipä niistä ole paljoa tullut tehtyä vaatteita. Muutaman metrin myin niistä kangasta naapurin rouville, kun tekivät lapsilleen vaatteita.

        Harrastuksen puoleen voi hyvin tehdä ja saa aika juhlavatkin vaatteet itse tehtyä.


      • Anonyymi

        Valmiita housuja löytyy nykypäivänä paaaljon halvemmalla kuin € 40,-. - Nm. Vaatetta löytyy helpommalla


    • Anonyymi

      Vaikeina aikoina, vaikeina vuosina minua kannusti motto Aina Voi Tehdä Jotakin. Tuli kuitenkin aika jolloin kutistuin olemattomaksi ja muut ihmiset ottivat vastuun jonka käsistäni olin pudottanut. Sain levätä eikä kukaan moittinut siitä. Nukuin pitkän harmaan yön ja heräsin varovaiseen aamuun. Vieläkin olen heräämässä. Sanon lapsille Ei Hätää ja uskon siihen itsekin jo vähän. Siltikään en pysty samaan kuin joku joka kertoo tekevänsä tyhjästä taikaa.

    • Anonyymi

      Ymmärrän aloittajaa. Mulla ainakin on kroonisesti rahat vähissä ja silloin tulee lykättyä ei pakollisia ostoksia, kuten juhlavaatteita. Viime tingassa lasketaan rahoja sitten, että mihin riittävät.

      Kirpparit kiersin keväällä, mutta eipä sieltä lapselle sopivaa pukua löytynyt, puhumattakaan kengistä. Oli tyytyminen henkkamaukan farkkuihin, kauluspaitaan ja lenkkareihin. Ehkä tuo vaatetus vielä nuorella menee, mut aikuiselta jo odotetaan erilaista pukeutumista.

      • Anonyymi

        Helposti ne rahat vähissä ovat. Jatkuva rahapula tarkoittaa kuitenkin sitä, että jostain on leikattava menoja. Pienituloisen on käytännössä pakko saada säästöjä kerrytettyä, jotta harvemmin tulevat menot saa katettua, kuten tämän ketjun aihekin osoittaa.

        Kukin tietää vain itse, mistä voi säästää, joten toisten on asiasta tietämättöminä siinä paha neuvoa. Apuakin kyllä saa: Nykyään talous- ja velkaneuvonta on siirtynyt kunnilta valtion oikeusaputoimistoille. Mielestäni sinne kannattaa olla yhteydessä jo ennen ensimmäistäkään pikavippiä. https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/talous_ja_velkaneuvonta.html

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi

        On se vaan kumma, että toiset löytää kirppareilta ja nettipalstoilta, toiset ei vaikka rautalangasta väännät.
        Olen itsekin etsinyt itsella lapsille vaatteita ym. kirppareilta ja nettipalstoilta. Hyvin on löytynyt!
        Kärsivällisyyttä pitää olla ja nettipalstoilla käyn yleensä pikaisesti lahjoitetaan palstan läpi. Se on aivan selvää, että ihan heti ei välttämättä löydä sopivaa, eli aikaa pitää varata. Meilläkin nyt lapsella valmistujainen vuoden päästä v. 2020 keväällä, joten jo nyt on etsitty ja löydetty. Ei meillä ole muuten mitään järkeä alkaa maksamaan tuhansia kalliista puvusta, kun sellaisen löytää paljon halvemmalla.


      • Anonyymi

        En ole kenellekään mitään velkaa. Opintolainan (jonka mutsi sivumennen sanoen ryyppäsi) olen maksanut jo vuosia sitten takaisin. Pikavippiä en ole ottanut ikinä. Ruoka on se, mistä köyhä pystyy säästämään.

        Omat säästöyritykseni kaatuvat aina johonkin ylimääräiseen menoon, mistä niitä riittääkin? Joudun myös avustamaan läheisiäni välillä rahallisesti, vaikka se on omaa tyhmyyttä ja olen liian kiltti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kenellekään mitään velkaa. Opintolainan (jonka mutsi sivumennen sanoen ryyppäsi) olen maksanut jo vuosia sitten takaisin. Pikavippiä en ole ottanut ikinä. Ruoka on se, mistä köyhä pystyy säästämään.

        Omat säästöyritykseni kaatuvat aina johonkin ylimääräiseen menoon, mistä niitä riittääkin? Joudun myös avustamaan läheisiäni välillä rahallisesti, vaikka se on omaa tyhmyyttä ja olen liian kiltti.

        10 euroa pystyy säästämään köyhäkin, yritin aluksi liian isolla summalla, havaitsin tämän keinon hyväksi.
        Vuodessa 120 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kenellekään mitään velkaa. Opintolainan (jonka mutsi sivumennen sanoen ryyppäsi) olen maksanut jo vuosia sitten takaisin. Pikavippiä en ole ottanut ikinä. Ruoka on se, mistä köyhä pystyy säästämään.

        Omat säästöyritykseni kaatuvat aina johonkin ylimääräiseen menoon, mistä niitä riittääkin? Joudun myös avustamaan läheisiäni välillä rahallisesti, vaikka se on omaa tyhmyyttä ja olen liian kiltti.

        "Pikavippiä en ole ottanut ikinä."
        Hyvä niin. Sellaisen tai muun lainan ottamisen riski tavallisen elämän kustantamiseksi on kuitenkin olemassa, jos ei saa säästettyä juhlavaatteisiin. (Olettaen, että olet aloittaja.)

        "Joudun myös avustamaan läheisiäni välillä rahallisesti, vaikka se on omaa tyhmyyttä ja olen liian kiltti."
        En sanoisi tuota tyhmyydeksi, mutta sitten pitäisi tarvitessasi pyytää heiltä jotain sinun suuntaasi.

        "Omat säästöyritykseni kaatuvat aina johonkin ylimääräiseen menoon, mistä niitä riittääkin?"
        Itseäni on auttanut käteisen käyttäminen; raha on silloin jotain konkreettista, josta ei mielellään luopuisi. Samalla olen voinut käyttää säästökeinona harvinaisten ja ulkomaisten kolikoiden keräämistä. Ne olen laittanut sivuun, enkä käytä niitä kuin pakottavassa tarpeessa. Helposti tuli kymppejä säästettyä.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pikavippiä en ole ottanut ikinä."
        Hyvä niin. Sellaisen tai muun lainan ottamisen riski tavallisen elämän kustantamiseksi on kuitenkin olemassa, jos ei saa säästettyä juhlavaatteisiin. (Olettaen, että olet aloittaja.)

        "Joudun myös avustamaan läheisiäni välillä rahallisesti, vaikka se on omaa tyhmyyttä ja olen liian kiltti."
        En sanoisi tuota tyhmyydeksi, mutta sitten pitäisi tarvitessasi pyytää heiltä jotain sinun suuntaasi.

        "Omat säästöyritykseni kaatuvat aina johonkin ylimääräiseen menoon, mistä niitä riittääkin?"
        Itseäni on auttanut käteisen käyttäminen; raha on silloin jotain konkreettista, josta ei mielellään luopuisi. Samalla olen voinut käyttää säästökeinona harvinaisten ja ulkomaisten kolikoiden keräämistä. Ne olen laittanut sivuun, enkä käytä niitä kuin pakottavassa tarpeessa. Helposti tuli kymppejä säästettyä.

        Pitkäaikatyötön

        "Itseäni on auttanut käteisen käyttäminen; raha on silloin jotain konkreettista, josta ei mielellään luopuisi"
        Tuo käteisen käyttäminen on hieman turhaa. Ei se raha pysy käsissä, jos ei pysy käsissä muutenkaan.
        Olen omalla kohdallani huomannut, että maksamalla pankkikortilla ja käyttämällä verkkopankkia ostosten ja laskujen maksamiseen säästää vuodessa melkoisesti. Monta kertaa tuli käteisellä ostettua jotain enempi, mitä tulee verkossa ostettua, mm. rahapelit, kuten lottoa ei tule netissä pelattua niin isoilla panoksilla, kuin käteisellä kioskilla tai kaupan kassalla. Sama muissakin hankinnoissa, sitä tulee kotona harkittua paljon helpommin, kuin kaupassa ollessa ostoksilla.

        Pikavippejä minäkään en ole ottanut, niissä ei ole mitään järkeä, ellei satu omistamaan sitä pikavippifirmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itseäni on auttanut käteisen käyttäminen; raha on silloin jotain konkreettista, josta ei mielellään luopuisi"
        Tuo käteisen käyttäminen on hieman turhaa. Ei se raha pysy käsissä, jos ei pysy käsissä muutenkaan.
        Olen omalla kohdallani huomannut, että maksamalla pankkikortilla ja käyttämällä verkkopankkia ostosten ja laskujen maksamiseen säästää vuodessa melkoisesti. Monta kertaa tuli käteisellä ostettua jotain enempi, mitä tulee verkossa ostettua, mm. rahapelit, kuten lottoa ei tule netissä pelattua niin isoilla panoksilla, kuin käteisellä kioskilla tai kaupan kassalla. Sama muissakin hankinnoissa, sitä tulee kotona harkittua paljon helpommin, kuin kaupassa ollessa ostoksilla.

        Pikavippejä minäkään en ole ottanut, niissä ei ole mitään järkeä, ellei satu omistamaan sitä pikavippifirmaa.

        "Tuo käteisen käyttäminen on hieman turhaa."
        Sinulle voi olla, jollekin toiselle ei.

        "Olen omalla kohdallani huomannut, että maksamalla pankkikortilla ja käyttämällä verkkopankkia ostosten ja laskujen maksamiseen säästää vuodessa melkoisesti."
        Minulle suoramaksu on veloituksettomana maksutapana oikein mainio. Jatkuvasti toistuvat, väistämättömät laskut kuten asuminen ja sähkö hoituvat kuin itsestään. Ei tarvitse maksaa verkkopankkitunnusten kuukausimaksua. Muutaman irtolaskun vuodessa voi heittää maksupalvelukuoressa pankin hoidettavaksi, mikä maksaa jotain reilu 2 €/lasku.

        "lottoa ei tule netissä pelattua niin isoilla panoksilla, kuin käteisellä kioskilla tai kaupan kassalla."
        Itse olen säästänyt sillä tavalla, etten ole koskaan lotonnut, veikannut tai muutenkaan rahapeleihin paljoa kajonnut. Nuorena meni jonkin verran kolikkoautomaatteihin, mutta lopetin pelaamisen tajutessani, ettei pitkällä aikavälillä saa koskaan yhtä paljon takaisin kuin on sijoittanut. Nykyään saatan laittaa koneeseen ohi kulkiessani kerran-pari kuussa euron, mutta vain jos sattuu olemaan sopiva kolikko, eikä tarvitse jonottaa yhtään.

        "Sama muissakin hankinnoissa, sitä tulee kotona harkittua paljon helpommin, kuin kaupassa ollessa ostoksilla."
        Minä ostan lähinnä vain sen, mitä olen kauppaan tullessa päättänyt ostaa. Tarjoustuotteita olen saanut katsoa kaupassa ihan rauhassa, ja yleensä totean, että "hyvä tarjous, mutta minä en tarvitse". Todennäköisesti tämä menetelmä ei kuitenkaan sovi suloviléneille.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo käteisen käyttäminen on hieman turhaa."
        Sinulle voi olla, jollekin toiselle ei.

        "Olen omalla kohdallani huomannut, että maksamalla pankkikortilla ja käyttämällä verkkopankkia ostosten ja laskujen maksamiseen säästää vuodessa melkoisesti."
        Minulle suoramaksu on veloituksettomana maksutapana oikein mainio. Jatkuvasti toistuvat, väistämättömät laskut kuten asuminen ja sähkö hoituvat kuin itsestään. Ei tarvitse maksaa verkkopankkitunnusten kuukausimaksua. Muutaman irtolaskun vuodessa voi heittää maksupalvelukuoressa pankin hoidettavaksi, mikä maksaa jotain reilu 2 €/lasku.

        "lottoa ei tule netissä pelattua niin isoilla panoksilla, kuin käteisellä kioskilla tai kaupan kassalla."
        Itse olen säästänyt sillä tavalla, etten ole koskaan lotonnut, veikannut tai muutenkaan rahapeleihin paljoa kajonnut. Nuorena meni jonkin verran kolikkoautomaatteihin, mutta lopetin pelaamisen tajutessani, ettei pitkällä aikavälillä saa koskaan yhtä paljon takaisin kuin on sijoittanut. Nykyään saatan laittaa koneeseen ohi kulkiessani kerran-pari kuussa euron, mutta vain jos sattuu olemaan sopiva kolikko, eikä tarvitse jonottaa yhtään.

        "Sama muissakin hankinnoissa, sitä tulee kotona harkittua paljon helpommin, kuin kaupassa ollessa ostoksilla."
        Minä ostan lähinnä vain sen, mitä olen kauppaan tullessa päättänyt ostaa. Tarjoustuotteita olen saanut katsoa kaupassa ihan rauhassa, ja yleensä totean, että "hyvä tarjous, mutta minä en tarvitse". Todennäköisesti tämä menetelmä ei kuitenkaan sovi suloviléneille.

        Pitkäaikatyötön

        Ei verkkopankin tunnuksista kaikki pankit peri maksua. Ja myös Visan saa samaan, ettei siitä tarvitse maksaa erikseen.
        Lottoaminen ja muut rahapelit... niitä voi pelata maltilla, en minäkään niihin suuria summia sijoita ja siksi teenkin sen pelaamisen suurelta osin netin kautta. Joskus keräämiäni pantillisia pulloja ja tölkkejä palauttaessani saatan osan niistä panteista saaduista rahoista sijoittaa yhteen riviin lottoa. Juuri tällä viikolla tein niin ja nyt pankkitilille tulee 5€.
        Lottoon sijoittamani rahat olen tarkkaan laskenut ja tähän mennessä olen hävinnyt puolet. Eli viimeisen 20 vuoden aikana olen hävinnyt yhteensä n. 2000€.
        Aiemmin minäkin olin pelkästään käteiskannassa, mutta huomasin tämän kortilla maksamisen ja verkkopankin käytön kaikista edullisimmaksi. Suoraveloitusta en voi käyttää, koska tuloni eivät ole säännöllisiä (olen ammatinharjoittaja ja minulle ei tulee rahaa tiettyinä eräpäivinä)) ja joskus joudun hieman joustamaan eräpäivän suhteen, maksan laskuni kuitenkin suht' ajallaan ilman ylimääräisiä kuluja.
        Olen toki hieman "sulovileen", jos tarjolla on jotain tarvitsemaani tuotetta, ostan sitä enempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei verkkopankin tunnuksista kaikki pankit peri maksua. Ja myös Visan saa samaan, ettei siitä tarvitse maksaa erikseen.
        Lottoaminen ja muut rahapelit... niitä voi pelata maltilla, en minäkään niihin suuria summia sijoita ja siksi teenkin sen pelaamisen suurelta osin netin kautta. Joskus keräämiäni pantillisia pulloja ja tölkkejä palauttaessani saatan osan niistä panteista saaduista rahoista sijoittaa yhteen riviin lottoa. Juuri tällä viikolla tein niin ja nyt pankkitilille tulee 5€.
        Lottoon sijoittamani rahat olen tarkkaan laskenut ja tähän mennessä olen hävinnyt puolet. Eli viimeisen 20 vuoden aikana olen hävinnyt yhteensä n. 2000€.
        Aiemmin minäkin olin pelkästään käteiskannassa, mutta huomasin tämän kortilla maksamisen ja verkkopankin käytön kaikista edullisimmaksi. Suoraveloitusta en voi käyttää, koska tuloni eivät ole säännöllisiä (olen ammatinharjoittaja ja minulle ei tulee rahaa tiettyinä eräpäivinä)) ja joskus joudun hieman joustamaan eräpäivän suhteen, maksan laskuni kuitenkin suht' ajallaan ilman ylimääräisiä kuluja.
        Olen toki hieman "sulovileen", jos tarjolla on jotain tarvitsemaani tuotetta, ostan sitä enempi.

        "Ei verkkopankin tunnuksista kaikki pankit peri maksua."
        Lähes kaikki perivät. Se joka ei peri, todennäköisesti alkaa niin tehdä saatuaan riittävästi asiakkaita.

        "Olen toki hieman "sulovileen", jos tarjolla on jotain tarvitsemaani tuotetta, ostan sitä enempi."
        Ostin minäkin äskettäin tarjouksesta pari säkkiä (64 rl) vessapaperia, vaikka edellinen säkki oli vielä puolillaan. Se ei kuitenkaan vanhene, ja käyttöä sille löytyy.
        Sulo Vilén ostaa, koska "kannattaa aina ostaa, kun halvalla saa". Hän ei kysy, onko ostokselle tarvetta, vaan ostaa vaikka maatilan huutokaupasta. Se on aika lailla eri asia.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo käteisen käyttäminen on hieman turhaa."
        Sinulle voi olla, jollekin toiselle ei.

        "Olen omalla kohdallani huomannut, että maksamalla pankkikortilla ja käyttämällä verkkopankkia ostosten ja laskujen maksamiseen säästää vuodessa melkoisesti."
        Minulle suoramaksu on veloituksettomana maksutapana oikein mainio. Jatkuvasti toistuvat, väistämättömät laskut kuten asuminen ja sähkö hoituvat kuin itsestään. Ei tarvitse maksaa verkkopankkitunnusten kuukausimaksua. Muutaman irtolaskun vuodessa voi heittää maksupalvelukuoressa pankin hoidettavaksi, mikä maksaa jotain reilu 2 €/lasku.

        "lottoa ei tule netissä pelattua niin isoilla panoksilla, kuin käteisellä kioskilla tai kaupan kassalla."
        Itse olen säästänyt sillä tavalla, etten ole koskaan lotonnut, veikannut tai muutenkaan rahapeleihin paljoa kajonnut. Nuorena meni jonkin verran kolikkoautomaatteihin, mutta lopetin pelaamisen tajutessani, ettei pitkällä aikavälillä saa koskaan yhtä paljon takaisin kuin on sijoittanut. Nykyään saatan laittaa koneeseen ohi kulkiessani kerran-pari kuussa euron, mutta vain jos sattuu olemaan sopiva kolikko, eikä tarvitse jonottaa yhtään.

        "Sama muissakin hankinnoissa, sitä tulee kotona harkittua paljon helpommin, kuin kaupassa ollessa ostoksilla."
        Minä ostan lähinnä vain sen, mitä olen kauppaan tullessa päättänyt ostaa. Tarjoustuotteita olen saanut katsoa kaupassa ihan rauhassa, ja yleensä totean, että "hyvä tarjous, mutta minä en tarvitse". Todennäköisesti tämä menetelmä ei kuitenkaan sovi suloviléneille.

        Pitkäaikatyötön

        Miä käytän aina käteistä! Kortilla en osta mitään. Käteistä käytten rahat pysyy tilillä paremmin kuin että käyttisi korttia. Kun sitä rahaa ei näe, tulee ostettua sellaista mitä ei tarvi, kun ajattelee että sitä rahaa ei ole ja kaikki on ilmaista.
        Kun nostat tililtä tietyn summan, mulla se on 40 e viikko, ja sen pitää kestää se viikko, niin aina tiedät mitä tilillä on.
        Tulee tilanteitea ettei se 40 e / viikko riitä, mutta siltikin näkee sen rahan kulun paremmin kuin koritilla maksaen.
        Mulla on vain automaattikortti, mitään maksu korttia en huoli. Ei ole edes älykännykkää, joten en voi sillä maksaa, eikä ole lähimaksuakaan.

        Vain käteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miä käytän aina käteistä! Kortilla en osta mitään. Käteistä käytten rahat pysyy tilillä paremmin kuin että käyttisi korttia. Kun sitä rahaa ei näe, tulee ostettua sellaista mitä ei tarvi, kun ajattelee että sitä rahaa ei ole ja kaikki on ilmaista.
        Kun nostat tililtä tietyn summan, mulla se on 40 e viikko, ja sen pitää kestää se viikko, niin aina tiedät mitä tilillä on.
        Tulee tilanteitea ettei se 40 e / viikko riitä, mutta siltikin näkee sen rahan kulun paremmin kuin koritilla maksaen.
        Mulla on vain automaattikortti, mitään maksu korttia en huoli. Ei ole edes älykännykkää, joten en voi sillä maksaa, eikä ole lähimaksuakaan.

        Vain käteinen.

        Minullakaan ei ole älykännyä, mutta maksukortti on. Autoilevana täytyy varautua siihen, että halvin polttoaine saattaa löytyä kylmäasemalta. Seteliautomaattia ei aina ole, tai se voi hyljeksiä tarjottua seteliä, vaikka se näyttäisi virheettömältä. Ja oli kumpi tahansa, voi automaatti olla rikki.

        Kortti kyllä maksaa 2 €/kk, mutta tuo toisaalta turvaa. En nyt muista, olisiko pelkkä automaattikortti halvempikaan nykyisessä pankissa. Tai onko niitä edes tarjolla.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakaan ei ole älykännyä, mutta maksukortti on. Autoilevana täytyy varautua siihen, että halvin polttoaine saattaa löytyä kylmäasemalta. Seteliautomaattia ei aina ole, tai se voi hyljeksiä tarjottua seteliä, vaikka se näyttäisi virheettömältä. Ja oli kumpi tahansa, voi automaatti olla rikki.

        Kortti kyllä maksaa 2 €/kk, mutta tuo toisaalta turvaa. En nyt muista, olisiko pelkkä automaattikortti halvempikaan nykyisessä pankissa. Tai onko niitä edes tarjolla.

        Pitkäaikatyötön

        Kannattaa siirtyä sellaiseen pankkiin, missä ei peritä erillistä maksua pankkikortista. Sinulla menee vuodessa 24€ siihen pankkikorttiin ihan ylimääräistä. No, olen kyllä sitten se Sulo Vilén, jos tuo pakkohuutokauppa on kriteerinä... Sain eurolla metsätilan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa siirtyä sellaiseen pankkiin, missä ei peritä erillistä maksua pankkikortista. Sinulla menee vuodessa 24€ siihen pankkikorttiin ihan ylimääräistä. No, olen kyllä sitten se Sulo Vilén, jos tuo pakkohuutokauppa on kriteerinä... Sain eurolla metsätilan.

        Ei kannata. Maksukortti oli viime vuonna maksullinen kaikissa pankeissa, joilla oli konttori kävelymatkan päässä eli kaupunkini keskustassa. Maksullisuus toteutuu aina jollain tavalla, jos ei erillisenä veloituksena, niin sitten ison lainan korkoina tai jotenkin muuten. Valitsin itselleni pankin sen palvelujen kokonaisedullisuuden näkökulmasta, enkä yksittäistä maksua tuijottaen.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata. Maksukortti oli viime vuonna maksullinen kaikissa pankeissa, joilla oli konttori kävelymatkan päässä eli kaupunkini keskustassa. Maksullisuus toteutuu aina jollain tavalla, jos ei erillisenä veloituksena, niin sitten ison lainan korkoina tai jotenkin muuten. Valitsin itselleni pankin sen palvelujen kokonaisedullisuuden näkökulmasta, enkä yksittäistä maksua tuijottaen.

        Pitkäaikatyötön

        Miten ihmeessä muka maksullinen? Minulla pankkikortti Visalla ja pankkitunnukset samaan pankkiin. Lainaa ei ko. pankista yhtään latia ja säästöjäkin muutama euro yleensä. En siis oikeasti maksa pankkitilistä mitään, enkä pankkikortista ja -tunnuksista.
        Rahaa minulla on ollut joskus siellä tilillä muuta sata euroa enimillään, nyt en ole juuri pitänyt suuria summia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata. Maksukortti oli viime vuonna maksullinen kaikissa pankeissa, joilla oli konttori kävelymatkan päässä eli kaupunkini keskustassa. Maksullisuus toteutuu aina jollain tavalla, jos ei erillisenä veloituksena, niin sitten ison lainan korkoina tai jotenkin muuten. Valitsin itselleni pankin sen palvelujen kokonaisedullisuuden näkökulmasta, enkä yksittäistä maksua tuijottaen.

        Pitkäaikatyötön

        Eikä sinne pankkiin tarvitse kovin usein edes kävellä tai mennä muilla kulkuneuvoilla, harvoin on pankkiin edes asiaa. Meilläkin on lapsilla sellaisissa pankeissa tilit, jotka tosi kaukana. Samoin vaimolla on tili Suomen toisella laitaa olevassa pankissa ja sieltä lainaa sijoitusasuntoon, en muista, että hän olisi edes käynnyt viimeiseen 15 vuoteen siellä pankissa. Lähes kaikki hoituu nykyään sähköisesti, rahaa joutuu joskus viemään pankkiin, mutta siihen kelpaa muutkin pankit, kuin se pankki, jonka asiakas olet.
        Jos pankkikortilla ja pankkitunnuksilla pelaat, niin ei sitä pankeissa tarvitse käydä, siinä säästyy aika paljon ihan rahaa ja työaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sinne pankkiin tarvitse kovin usein edes kävellä tai mennä muilla kulkuneuvoilla, harvoin on pankkiin edes asiaa. Meilläkin on lapsilla sellaisissa pankeissa tilit, jotka tosi kaukana. Samoin vaimolla on tili Suomen toisella laitaa olevassa pankissa ja sieltä lainaa sijoitusasuntoon, en muista, että hän olisi edes käynnyt viimeiseen 15 vuoteen siellä pankissa. Lähes kaikki hoituu nykyään sähköisesti, rahaa joutuu joskus viemään pankkiin, mutta siihen kelpaa muutkin pankit, kuin se pankki, jonka asiakas olet.
        Jos pankkikortilla ja pankkitunnuksilla pelaat, niin ei sitä pankeissa tarvitse käydä, siinä säästyy aika paljon ihan rahaa ja työaikaa.

        Kuten aiemmin sanoin, en aio maksaa pankkitunnuksista, joten toisinaan täytyy käydä konttorissa.

        Maksullisuus voi toteutua myös siten, että erillisveloituksen puuttuminen edellyttää kanta-asiakkuutta kauppaketjussa. Tällöin asiakas maksaa ketjulle antamalla kerätä tietoja jokaisesta ostoksestaan. Tämä tieto on ketjulle rahanarvoista dataa, joka voidaan myydä jossain vaiheessa minne tahansa, esimerkiksi yrityskaupan yhteydessä, koska se on ketjun omaisuutta.
        Kun asiakas vilauttaa kanta-asiakaskorttia joka paikassa muutaman euron tienesti mielessään, muodostuu ketjulle erittäin kattava ja yksityiskohtainen kuva hänestä. Asiakkaasta paitsi tiedetään tarkat henkilötiedot osoitteineen, henkilötunnuksineen ym., myös voidaan päätellä tulotaso, asumismuoto, ruokavaliorajoitukset, jopa seksuaalinen aktiivisuus. Ja tietysti paljon muuta, jota itse en välttämättä huomaa kuvitellakaan. Asiakas siis maksaa ottamalla riskin siitä, että tiedot hänen elämästään päätyvät pahimmassa tapauksessa sellaiselle taholle, joka käyttää näitä tietoja häntä vastaan.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten aiemmin sanoin, en aio maksaa pankkitunnuksista, joten toisinaan täytyy käydä konttorissa.

        Maksullisuus voi toteutua myös siten, että erillisveloituksen puuttuminen edellyttää kanta-asiakkuutta kauppaketjussa. Tällöin asiakas maksaa ketjulle antamalla kerätä tietoja jokaisesta ostoksestaan. Tämä tieto on ketjulle rahanarvoista dataa, joka voidaan myydä jossain vaiheessa minne tahansa, esimerkiksi yrityskaupan yhteydessä, koska se on ketjun omaisuutta.
        Kun asiakas vilauttaa kanta-asiakaskorttia joka paikassa muutaman euron tienesti mielessään, muodostuu ketjulle erittäin kattava ja yksityiskohtainen kuva hänestä. Asiakkaasta paitsi tiedetään tarkat henkilötiedot osoitteineen, henkilötunnuksineen ym., myös voidaan päätellä tulotaso, asumismuoto, ruokavaliorajoitukset, jopa seksuaalinen aktiivisuus. Ja tietysti paljon muuta, jota itse en välttämättä huomaa kuvitellakaan. Asiakas siis maksaa ottamalla riskin siitä, että tiedot hänen elämästään päätyvät pahimmassa tapauksessa sellaiselle taholle, joka käyttää näitä tietoja häntä vastaan.

        Pitkäaikatyötön

        On olemassa sellaisiakin pankkeja, missä pankkikortti ja pankkitunnukset eivät maksa ja tietoja ei myydä.
        Ja mitä se haittaa, jos tietosi myytäisiinkin sellaisesta kauppaketjusta, mistä et osta sillä pankkitilikortilla mitään. Jos tuollaista pelkäät, että tietosi myydään, niin voin vakuuttaa, että meilläkin on perheessä henkilö töissä sellaisessa paikassa, että sinunkin kaikki tiedot saadaan hetkessä alushousun saumoja myöten esille, vaikka et ole missään kaupassa vilauttanut ainuttakaan korttia. Olet niin monessa rekisterissä, että et varmaan tiedäkään. Sinulle löytyy jopa evakkopaikka, kun joudut lähtemään asunnostasi poikkeustilanteissa (sotalita, ydinlaskeuma jne.) ja autoosi on valmiit polttoainekupongit, joilla voit ostaa polttoainetta, kun polttoaineet menevät säännöstelyyn. Autosi tiedot päivitetään kahden viikon välein myös mahdollista pakkoluovutusta varten. Asuntoosi sijoitetaan myös poikkeustilanteissa muitakin asumaan, heidänkin nimet ovat jo tiedossa ja ne päivitetään tietyin välein. Tässä vain muutamia asioita, jotka ovat hyvin yleisesti tiedossa.


      • Anonyymi

        En itsekään muista että olisin joutunut maksamaan tunnuksista, kun hankin omistajajäsenyyden ja netin.
        Palvelumaksut alenivat, että kannatti.
        Tosiaan kaikki tiedot löytyy, kamalampi tilanne jos ei pysty todistamaan henkilöllisyyttään, pankkitunnistautuminen pätevä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten aiemmin sanoin, en aio maksaa pankkitunnuksista, joten toisinaan täytyy käydä konttorissa.

        Maksullisuus voi toteutua myös siten, että erillisveloituksen puuttuminen edellyttää kanta-asiakkuutta kauppaketjussa. Tällöin asiakas maksaa ketjulle antamalla kerätä tietoja jokaisesta ostoksestaan. Tämä tieto on ketjulle rahanarvoista dataa, joka voidaan myydä jossain vaiheessa minne tahansa, esimerkiksi yrityskaupan yhteydessä, koska se on ketjun omaisuutta.
        Kun asiakas vilauttaa kanta-asiakaskorttia joka paikassa muutaman euron tienesti mielessään, muodostuu ketjulle erittäin kattava ja yksityiskohtainen kuva hänestä. Asiakkaasta paitsi tiedetään tarkat henkilötiedot osoitteineen, henkilötunnuksineen ym., myös voidaan päätellä tulotaso, asumismuoto, ruokavaliorajoitukset, jopa seksuaalinen aktiivisuus. Ja tietysti paljon muuta, jota itse en välttämättä huomaa kuvitellakaan. Asiakas siis maksaa ottamalla riskin siitä, että tiedot hänen elämästään päätyvät pahimmassa tapauksessa sellaiselle taholle, joka käyttää näitä tietoja häntä vastaan.

        Pitkäaikatyötön

        Oletko nyt kysellyt kaikki pankit, että mitä maksaa ja mikä ei maksa? Lisäksi jo henkilökortin mukana saat verkkotunnukset, joilla voit asioida verkossa mm. lääkereseptit ja terveystiedot, sekä verotus, tehdä veroilmoitukset. Pankkitunnuksilla tosi kätevää hoitaa raha-asiat ja huomaat muutenkin, että miten paljon helpompaa on hoitaa asioita verkkotunnuksilla muitakin asioita. Auton rekisteröintiin ja liikennekäytöstä poisto onnistuu, siinäkin säästöä. Säästyy aikaa ja rahaa monessa paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten aiemmin sanoin, en aio maksaa pankkitunnuksista, joten toisinaan täytyy käydä konttorissa.

        Maksullisuus voi toteutua myös siten, että erillisveloituksen puuttuminen edellyttää kanta-asiakkuutta kauppaketjussa. Tällöin asiakas maksaa ketjulle antamalla kerätä tietoja jokaisesta ostoksestaan. Tämä tieto on ketjulle rahanarvoista dataa, joka voidaan myydä jossain vaiheessa minne tahansa, esimerkiksi yrityskaupan yhteydessä, koska se on ketjun omaisuutta.
        Kun asiakas vilauttaa kanta-asiakaskorttia joka paikassa muutaman euron tienesti mielessään, muodostuu ketjulle erittäin kattava ja yksityiskohtainen kuva hänestä. Asiakkaasta paitsi tiedetään tarkat henkilötiedot osoitteineen, henkilötunnuksineen ym., myös voidaan päätellä tulotaso, asumismuoto, ruokavaliorajoitukset, jopa seksuaalinen aktiivisuus. Ja tietysti paljon muuta, jota itse en välttämättä huomaa kuvitellakaan. Asiakas siis maksaa ottamalla riskin siitä, että tiedot hänen elämästään päätyvät pahimmassa tapauksessa sellaiselle taholle, joka käyttää näitä tietoja häntä vastaan.

        Pitkäaikatyötön

        Oletko nyt kysellyt kaikki pankit, että mitä maksaa ja mikä ei maksa? Lisäksi jo henkilökortin mukana saat verkkotunnukset, joilla voit asioida verkossa mm. lääkereseptit ja terveystiedot, sekä verotus, tehdä veroilmoitukset. Pankkitunnuksilla tosi kätevää hoitaa raha-asiat ja huomaat muutenkin, että miten paljon helpompaa on hoitaa asioita verkkotunnuksilla muitakin asioita. Auton rekisteröintiin ja liikennekäytöstä poisto onnistuu, siinäkin säästöä. Säästyy aikaa ja rahaa monessa paikassa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nyt kysellyt kaikki pankit, että mitä maksaa ja mikä ei maksa? Lisäksi jo henkilökortin mukana saat verkkotunnukset, joilla voit asioida verkossa mm. lääkereseptit ja terveystiedot, sekä verotus, tehdä veroilmoitukset. Pankkitunnuksilla tosi kätevää hoitaa raha-asiat ja huomaat muutenkin, että miten paljon helpompaa on hoitaa asioita verkkotunnuksilla muitakin asioita. Auton rekisteröintiin ja liikennekäytöstä poisto onnistuu, siinäkin säästöä. Säästyy aikaa ja rahaa monessa paikassa!!

        Minä en saanut henkilökortin uusimisen yhteydessä mitään verkkotunnuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en saanut henkilökortin uusimisen yhteydessä mitään verkkotunnuksia.

        Ne verkkotunnukset tulee myöhemmin postin mukana erillisessä kirjeessä. Tulee varmasti ihan kaikille ja ne pitää aktivoida erikseen, mukana tulee aktivointitunnusluku. Saamasi tunnusluvut on vaihdettavissa myös myöhemmin.

        https://vrk.fi/kansalaisvarmenne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en saanut henkilökortin uusimisen yhteydessä mitään verkkotunnuksia.

        Ne verkkotunnukset tulee myöhemmin postin mukana erillisessä kirjeessä. Tulee varmasti ihan kaikille ja ne pitää aktivoida erikseen, mukana tulee aktivointitunnusluku. Saamasi tunnusluvut on vaihdettavissa myös myöhemmin.

        https://vrk.fi/kansalaisvarmenne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On olemassa sellaisiakin pankkeja, missä pankkikortti ja pankkitunnukset eivät maksa ja tietoja ei myydä.
        Ja mitä se haittaa, jos tietosi myytäisiinkin sellaisesta kauppaketjusta, mistä et osta sillä pankkitilikortilla mitään. Jos tuollaista pelkäät, että tietosi myydään, niin voin vakuuttaa, että meilläkin on perheessä henkilö töissä sellaisessa paikassa, että sinunkin kaikki tiedot saadaan hetkessä alushousun saumoja myöten esille, vaikka et ole missään kaupassa vilauttanut ainuttakaan korttia. Olet niin monessa rekisterissä, että et varmaan tiedäkään. Sinulle löytyy jopa evakkopaikka, kun joudut lähtemään asunnostasi poikkeustilanteissa (sotalita, ydinlaskeuma jne.) ja autoosi on valmiit polttoainekupongit, joilla voit ostaa polttoainetta, kun polttoaineet menevät säännöstelyyn. Autosi tiedot päivitetään kahden viikon välein myös mahdollista pakkoluovutusta varten. Asuntoosi sijoitetaan myös poikkeustilanteissa muitakin asumaan, heidänkin nimet ovat jo tiedossa ja ne päivitetään tietyin välein. Tässä vain muutamia asioita, jotka ovat hyvin yleisesti tiedossa.

        "On olemassa sellaisiakin pankkeja, missä pankkikortti ja pankkitunnukset eivät maksa ja tietoja ei myydä."
        Kuten sanoin, kävelyetäisyydellä ei löytynyt sellaisia konttoreita.
        Mistä tiedät, mitä esimerkiksi 10 vuoden päästä tapahtuu, ja kuka on siihen mennessä myynyt mitäkin? Tiesitkö vuonna 2009 esimerkiksi sitä, miten valtio tulee myymään omistuksiaan miljardeilla euroilla? Suurin osa tuskin tietää tänä päivänäkään, ks. vuoden takainen juttu: https://yle.fi/uutiset/3-10252933

        "Olet niin monessa rekisterissä, että et varmaan tiedäkään."
        Varmasti olen. Tilanne ei kuitenkaan parane yhtään sillä, että levittelen tietojani vapaaehtoisesti muuallekin ja annan yhä useammalle taholle luvan niiden käsittelemiseen. Viranomaisilla on tietty oikeus tietoihini, enkä voi sille mitään, mutta kaupallisten toimijoiden kohdalla voin harkita asiaa itse.
        Et kai sinäkään jakele esim. henkilötunnustasi torimyyjän tietoon siksi, että hän sitä kysyy ja joku viranomainen sen jo kuitenkin tietää? Minulta aina välillä kysytään ensin syntymäaikaa ja sitten udellaan loppuosaa, johon vastaan 'En valitettavasti tiedä edes tunnin tarkkuudella'.

        "Lisäksi jo henkilökortin mukana saat verkkotunnukset, joilla voit asioida verkossa mm. lääkereseptit ja terveystiedot, sekä verotus, tehdä veroilmoitukset."
        Eikös siihen henkilökortin lukemiseen tarvita kuitenkin jokin lukulaite?

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On olemassa sellaisiakin pankkeja, missä pankkikortti ja pankkitunnukset eivät maksa ja tietoja ei myydä."
        Kuten sanoin, kävelyetäisyydellä ei löytynyt sellaisia konttoreita.
        Mistä tiedät, mitä esimerkiksi 10 vuoden päästä tapahtuu, ja kuka on siihen mennessä myynyt mitäkin? Tiesitkö vuonna 2009 esimerkiksi sitä, miten valtio tulee myymään omistuksiaan miljardeilla euroilla? Suurin osa tuskin tietää tänä päivänäkään, ks. vuoden takainen juttu: https://yle.fi/uutiset/3-10252933

        "Olet niin monessa rekisterissä, että et varmaan tiedäkään."
        Varmasti olen. Tilanne ei kuitenkaan parane yhtään sillä, että levittelen tietojani vapaaehtoisesti muuallekin ja annan yhä useammalle taholle luvan niiden käsittelemiseen. Viranomaisilla on tietty oikeus tietoihini, enkä voi sille mitään, mutta kaupallisten toimijoiden kohdalla voin harkita asiaa itse.
        Et kai sinäkään jakele esim. henkilötunnustasi torimyyjän tietoon siksi, että hän sitä kysyy ja joku viranomainen sen jo kuitenkin tietää? Minulta aina välillä kysytään ensin syntymäaikaa ja sitten udellaan loppuosaa, johon vastaan 'En valitettavasti tiedä edes tunnin tarkkuudella'.

        "Lisäksi jo henkilökortin mukana saat verkkotunnukset, joilla voit asioida verkossa mm. lääkereseptit ja terveystiedot, sekä verotus, tehdä veroilmoitukset."
        Eikös siihen henkilökortin lukemiseen tarvita kuitenkin jokin lukulaite?

        Pitkäaikatyötön

        Ihan skutsissa olet nyt pötköaikatyötön. Ei siihen henkilökortin lukemiseen mitään lukulaitetta tarvita kotona. Ja mihin sitä pankkia tarvitaan kävelyetäisyydellä, jos verkossa asiat hoitaa? Työttömällä tuttavalla pankkitilit Maltalla, ei ole edes koskaan käynnyt siellä! Huhhuh, älyhoi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan skutsissa olet nyt pötköaikatyötön. Ei siihen henkilökortin lukemiseen mitään lukulaitetta tarvita kotona. Ja mihin sitä pankkia tarvitaan kävelyetäisyydellä, jos verkossa asiat hoitaa? Työttömällä tuttavalla pankkitilit Maltalla, ei ole edes koskaan käynnyt siellä! Huhhuh, älyhoi!

        Kannattaa pitäytyä suomen kielessä, eikä työntää sivustolle mitään skutseja. Kun et toisaalta osannut edes nimimerkkiäni kirjoittaa, sivuutan tekstiyritelmäsi ilman muita kommentteja.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan skutsissa olet nyt pötköaikatyötön. Ei siihen henkilökortin lukemiseen mitään lukulaitetta tarvita kotona. Ja mihin sitä pankkia tarvitaan kävelyetäisyydellä, jos verkossa asiat hoitaa? Työttömällä tuttavalla pankkitilit Maltalla, ei ole edes koskaan käynnyt siellä! Huhhuh, älyhoi!

        Kyllä muistaakseni jonkin pankin tiedotteessa, olikohan nordea vai danske ilmoitti, että sellaiset asiakkaat joilla ei ole älypuhelinta saavat jonkin lukuaitteen käyttöönsä? En nyt viitsi mennä noita tsekkaa maan kun en ite tarvi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata. Maksukortti oli viime vuonna maksullinen kaikissa pankeissa, joilla oli konttori kävelymatkan päässä eli kaupunkini keskustassa. Maksullisuus toteutuu aina jollain tavalla, jos ei erillisenä veloituksena, niin sitten ison lainan korkoina tai jotenkin muuten. Valitsin itselleni pankin sen palvelujen kokonaisedullisuuden näkökulmasta, enkä yksittäistä maksua tuijottaen.

        Pitkäaikatyötön

        Ei todellakaan ole tarvinnu maksaa mitään pankkitunnuksista eikä korteista eikä nettipankin käytöstä. Viekö vielä laskusi vanhanaikaisesti maksupalveluun kuoressa, ja maksat jokaisesta laskun maksamisesta pankille keskimäärin 3-5e. Tai jos käyt pankin tiskillä maksamassa saman summan palvelumaksua. Mikä tämä pitkäaikaistyötön on miehiään, on olevinaan niin kaikkitietävä joka asiasta? Muistuttaa uhtä numeronilkki joka me uhkaa täällä palstoilla kaiket päivät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan skutsissa olet nyt pötköaikatyötön. Ei siihen henkilökortin lukemiseen mitään lukulaitetta tarvita kotona. Ja mihin sitä pankkia tarvitaan kävelyetäisyydellä, jos verkossa asiat hoitaa? Työttömällä tuttavalla pankkitilit Maltalla, ei ole edes koskaan käynnyt siellä! Huhhuh, älyhoi!

        Nyt myös Danske Bank luopuu avainluku­listoista, tilalle tunnistussovellus ja tunnuslukulaite
        Syyskuun puolivälissä voimaan tuleva direktiivi lopettaa tunnuslukulistojen käytön vähitellen kokonaan. OP:lla listat ovat toistaiseksi vielä käytössä muualla kuin mobiilisovelluksessa.
        Tunnistussovellus ladataan sovelluskaupasta ja siihen tunnistaudutaan pin-koodilla, sormenjäljellä tai kasvotunnistuksella. Pankin mukaan noin 100 000 asiakasta on jo ottanut sovelluksen käyttöön.

        Ne asiakkaat, joilla ei ole älypuhelinta, saavat tunnuslukulistan korvaavan tunnuslukulaitteen ilmaiseksi käyttöönsä DANSKE BANK luopuu syksyyn mennessä perinteisistä avainlukulistoista kokonaan. Sen jälkeen asiakkaat tunnistautuvat pankin omissa ja myös muissa palveluissa älypuhelimeen ladattavalla tunnistussovelluksella tai erillisellä tunnuslukulaitteella.

        Muutokset johtuvat siitä, että syyskuun puolivälissä tulee voimaan tunnistautumista säätelevä EU-direktiivi. Sen mukaan parikymmentä vuotta käytössä olleet tunnuslukulistat eivät enää käy tunnistautumiseen, koska ne on mahdollista kopioida.Pankit ovat luopuneet ja luopumassa tunnuslukulistoista hyvin eri tahdissa. Suurimmista pankeista Nordea oli kehityksen etunenässä. Se otti älypuhelimissa toimivan tunnuslukusovelluksen ja erillisen tunnuslukulaitteen käyttöön jo pari vuotta sitten.

        OP:lla on käytössä osassa palveluista mobiilitunnistautuminen, mutta esimerkiksi ulkoisissa palveluissa OP:n asiakas tarvitsee tunnistautumiseen vielä tunnuslukulistaa.

        Pankkitunnuksia käytetään yleisesti tunnistautumiseen esimerkiksi julkisen hallinnon palveluissa kuten verottajalla, Kelassa tai terveystietojen Kanta-palvelussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt myös Danske Bank luopuu avainluku­listoista, tilalle tunnistussovellus ja tunnuslukulaite
        Syyskuun puolivälissä voimaan tuleva direktiivi lopettaa tunnuslukulistojen käytön vähitellen kokonaan. OP:lla listat ovat toistaiseksi vielä käytössä muualla kuin mobiilisovelluksessa.
        Tunnistussovellus ladataan sovelluskaupasta ja siihen tunnistaudutaan pin-koodilla, sormenjäljellä tai kasvotunnistuksella. Pankin mukaan noin 100 000 asiakasta on jo ottanut sovelluksen käyttöön.

        Ne asiakkaat, joilla ei ole älypuhelinta, saavat tunnuslukulistan korvaavan tunnuslukulaitteen ilmaiseksi käyttöönsä DANSKE BANK luopuu syksyyn mennessä perinteisistä avainlukulistoista kokonaan. Sen jälkeen asiakkaat tunnistautuvat pankin omissa ja myös muissa palveluissa älypuhelimeen ladattavalla tunnistussovelluksella tai erillisellä tunnuslukulaitteella.

        Muutokset johtuvat siitä, että syyskuun puolivälissä tulee voimaan tunnistautumista säätelevä EU-direktiivi. Sen mukaan parikymmentä vuotta käytössä olleet tunnuslukulistat eivät enää käy tunnistautumiseen, koska ne on mahdollista kopioida.Pankit ovat luopuneet ja luopumassa tunnuslukulistoista hyvin eri tahdissa. Suurimmista pankeista Nordea oli kehityksen etunenässä. Se otti älypuhelimissa toimivan tunnuslukusovelluksen ja erillisen tunnuslukulaitteen käyttöön jo pari vuotta sitten.

        OP:lla on käytössä osassa palveluista mobiilitunnistautuminen, mutta esimerkiksi ulkoisissa palveluissa OP:n asiakas tarvitsee tunnistautumiseen vielä tunnuslukulistaa.

        Pankkitunnuksia käytetään yleisesti tunnistautumiseen esimerkiksi julkisen hallinnon palveluissa kuten verottajalla, Kelassa tai terveystietojen Kanta-palvelussa

        Kanta-palveluun voi kirjautua henkilökortin mukana tulevilla tunnusluvuilla, jotka voi vielä vaihtaa myöhemmin. Ei siis tarvitse välttis pankkitunnuksia.
        pötköaikatyötön on ihan pihalla, kuin tappausteline, vaikka viisasta esittääkin.
        Pankkitunnukset ei maksa ainakaan meille, parissa eri pankissa tilejä. Ja mitä järkeä on maksella laskujaan jollain muulla systeemillä ja maksaa niiden maksusta melkoinen summa vuodessa. Äly hoi!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt myös Danske Bank luopuu avainluku­listoista, tilalle tunnistussovellus ja tunnuslukulaite
        Syyskuun puolivälissä voimaan tuleva direktiivi lopettaa tunnuslukulistojen käytön vähitellen kokonaan. OP:lla listat ovat toistaiseksi vielä käytössä muualla kuin mobiilisovelluksessa.
        Tunnistussovellus ladataan sovelluskaupasta ja siihen tunnistaudutaan pin-koodilla, sormenjäljellä tai kasvotunnistuksella. Pankin mukaan noin 100 000 asiakasta on jo ottanut sovelluksen käyttöön.

        Ne asiakkaat, joilla ei ole älypuhelinta, saavat tunnuslukulistan korvaavan tunnuslukulaitteen ilmaiseksi käyttöönsä DANSKE BANK luopuu syksyyn mennessä perinteisistä avainlukulistoista kokonaan. Sen jälkeen asiakkaat tunnistautuvat pankin omissa ja myös muissa palveluissa älypuhelimeen ladattavalla tunnistussovelluksella tai erillisellä tunnuslukulaitteella.

        Muutokset johtuvat siitä, että syyskuun puolivälissä tulee voimaan tunnistautumista säätelevä EU-direktiivi. Sen mukaan parikymmentä vuotta käytössä olleet tunnuslukulistat eivät enää käy tunnistautumiseen, koska ne on mahdollista kopioida.Pankit ovat luopuneet ja luopumassa tunnuslukulistoista hyvin eri tahdissa. Suurimmista pankeista Nordea oli kehityksen etunenässä. Se otti älypuhelimissa toimivan tunnuslukusovelluksen ja erillisen tunnuslukulaitteen käyttöön jo pari vuotta sitten.

        OP:lla on käytössä osassa palveluista mobiilitunnistautuminen, mutta esimerkiksi ulkoisissa palveluissa OP:n asiakas tarvitsee tunnistautumiseen vielä tunnuslukulistaa.

        Pankkitunnuksia käytetään yleisesti tunnistautumiseen esimerkiksi julkisen hallinnon palveluissa kuten verottajalla, Kelassa tai terveystietojen Kanta-palvelussa

        Minulla on myös tili S-pankissa, ei maksa pankkitunnukset (vielä) mitään ja juuri tuli postissa uusi avainlukulista. Liityin aikoinaan osuuskaupan jäseneksi, jäsenyyteni maksettiin kertyvillä bonuksilla ja saan siitä maksetusta omistusosuudesta korkoa joka vuosi. Minusta ihan hyvä sijoitus, kun tulee kotiin Yhteishyvä lehti ja muutakin tietoa ja saan rahani takaisin, jos lopetan jäsenyyden. Bonus vielä ostoista! S-pankissa ei maksa Visa erikseen, joten sekin ihan hyvä, kun joskus teen verkkokaupoista ostoksia ulkomailta (auton ja moottoripyörän renkaat, sekä varaosat tosi edullisia mm. Saksassa).
        Syksyllä varmaan homma muuttuu, mutta se on sitten ja varmaan siihen löytyy ratkaisu. Pankeilla on kuitenkin kova kilpailu asiakkaista.
        Onhan näitä pankkeja vaikka kuinka, eikä niiden tarvitse olla kävelymatkan päässä. Meillä on lapsilla tilit muissa pankeissa, niidenkin tilien hoito onnistuu suoraan kotikoneella verkkopankin kautta. Nykyään kaikki hoituu niin hyvin sähköisesti verkossa, että tarvitsee olla tosi fakkiutunut jos toimii nimim. Pitkäaikatyötön lailla.

        Tämä keskustelu nyt hieman väärillä raiteilla ap:n aloittamaan teemaan. Siihenkin vielä, että juhlavaatteisiin voi hyvin varautua ja kirpparit on keksitty. Juhlavaatteita voi myös lainata tai vuokrata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on myös tili S-pankissa, ei maksa pankkitunnukset (vielä) mitään ja juuri tuli postissa uusi avainlukulista. Liityin aikoinaan osuuskaupan jäseneksi, jäsenyyteni maksettiin kertyvillä bonuksilla ja saan siitä maksetusta omistusosuudesta korkoa joka vuosi. Minusta ihan hyvä sijoitus, kun tulee kotiin Yhteishyvä lehti ja muutakin tietoa ja saan rahani takaisin, jos lopetan jäsenyyden. Bonus vielä ostoista! S-pankissa ei maksa Visa erikseen, joten sekin ihan hyvä, kun joskus teen verkkokaupoista ostoksia ulkomailta (auton ja moottoripyörän renkaat, sekä varaosat tosi edullisia mm. Saksassa).
        Syksyllä varmaan homma muuttuu, mutta se on sitten ja varmaan siihen löytyy ratkaisu. Pankeilla on kuitenkin kova kilpailu asiakkaista.
        Onhan näitä pankkeja vaikka kuinka, eikä niiden tarvitse olla kävelymatkan päässä. Meillä on lapsilla tilit muissa pankeissa, niidenkin tilien hoito onnistuu suoraan kotikoneella verkkopankin kautta. Nykyään kaikki hoituu niin hyvin sähköisesti verkossa, että tarvitsee olla tosi fakkiutunut jos toimii nimim. Pitkäaikatyötön lailla.

        Tämä keskustelu nyt hieman väärillä raiteilla ap:n aloittamaan teemaan. Siihenkin vielä, että juhlavaatteisiin voi hyvin varautua ja kirpparit on keksitty. Juhlavaatteita voi myös lainata tai vuokrata.

        Kyllä Pitkäaikatyötön on rehdimpi ja fiksumpi kuin tämä "moni-nicci" joka täällä aina muita arvostelee on lisäksi ilkeä hän. Lisäksi tuolla arvostelijalla on kertomansa mukaan sijoitusasuntoja ja mitähän muuta omaisuutta lieneekään, on siis väärällä palstalla, vaikka väittää aina "olemme tulojen puolesta köyhiksi luokiteltuja" heh. Hän esiintyy monilla niceillä : rikkaidenkaveri, tuetvoipuolittaa, enäänestävas, köyhäkokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Pitkäaikatyötön on rehdimpi ja fiksumpi kuin tämä "moni-nicci" joka täällä aina muita arvostelee on lisäksi ilkeä hän. Lisäksi tuolla arvostelijalla on kertomansa mukaan sijoitusasuntoja ja mitähän muuta omaisuutta lieneekään, on siis väärällä palstalla, vaikka väittää aina "olemme tulojen puolesta köyhiksi luokiteltuja" heh. Hän esiintyy monilla niceillä : rikkaidenkaveri, tuetvoipuolittaa, enäänestävas, köyhäkokkaa.

        Minulla on köyhänä sijoitusasuntoja. Yksistään sillä, etten ole koskaan polttanut tupakaa, olen voinnut ostaa sijoitusasunnon. Tulojen puoleen olen köyhäksi luokiteltu ja tuloja voisi olla vielä enempikin ja silti minut luokiteltaisiin köyhäksi.
        On ihan kyse valinnoista, miten köyhänä pärjää! Jos tekee itse ruokansa ja vielä edullisista raaka-aineista, silloin raha riittää. Elän siten, kuin kirjoitan, eli vähä raha riittää moneen. Minulle ei ole vanhemmat pedanneet mitään, itse olen pärjännyt. Rikkailta opin aikoinaan opiskellessani, että miten vähällä rahalla he pärjäävät taloudessaan. Olen vieläkin vanhojen (rikkaiden) opiskelukavereiden kanssa tekemisissä ja sama näkyy jatkuvan, rahaa ei tuhlata joutavaan.
        Ja ei täällä ole rajattu millä nimimerkillä kirjoittaa, kirjoittaa tuo nimim. Pitkäaikatyötönkin muutenkin, varsinkin sitä vassarimantraansa. Ihmettelen, että miten noin pätevä henkilö voi elää niin kurjuutta valittaen, eikä osaa työllistyä. Jos on pätevä henkilö, täällä Suomessa työllistyy varsin helposti, ulkomailla vielä paremmin. Minulle ainakin on käynnyt monta kertaa, että kun olen oikein halunnut olla työtön, niin minulle on tarjottu useampaakin työtä. Töitä saan tehdä niin pitkään, kun vain haluan ja saan siitä ansiotuloakin. Ansiotulojen määränkin voin valita, mutta otan ansiotuloja vain sen verran mitä tarvitsen. Tulen vähällä toimeen.
        Minulla on kokemusta monesta muustakin maasta, että miten muualla pärjää ja pidän Suomea todella hyvänä maana köyhän asua. Ihan äkkiä ei tule mieleen, että missä muussa maassa köyhän olisi näin hyvä elää. Täällä valitetaan tämän tästä, miten on kurjaa, ette valittajat edes tiedä, miten hyvä täällä on! Monessa maassa on jo pelkkä peruskoulun käyminen lapsille mahdottomuus, kun vanhemmilla ei ole rahaa edes koulupukuun. Yksistään maamme koulutusjärjestelmä on köyhille todella hyvä, puhumattakaan muista eduista. Joten tuntuu aivan käsittämättömältä, että joku ei saa lapselleen juhlavaatteita koulun päättäjäisiin. Aikaa on vaikka kuinka valmistautua. USA:ssa vanhemmat alkavat keräämään rahaa jo heti lapsen syntymän jälkeen, että lapsi pääsee ylipäätään opiskelemaan, niin täällä Suomessa nämä heinäsirkat ei saa edes juhlavaatteisiin kerättyä rahaa koulun päättäjäisiin.
        Jos lapsenne pääsee vaihto-oppilaaksi ulkomaille, sekin on köyhälle mahdollista ja ulkomailla opiskelukaverit alkavat yleensä heti kadehtimaan Suomen koulutusjärjestelmää, että kuinka helppoa meillä täällä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on köyhänä sijoitusasuntoja. Yksistään sillä, etten ole koskaan polttanut tupakaa, olen voinnut ostaa sijoitusasunnon. Tulojen puoleen olen köyhäksi luokiteltu ja tuloja voisi olla vielä enempikin ja silti minut luokiteltaisiin köyhäksi.
        On ihan kyse valinnoista, miten köyhänä pärjää! Jos tekee itse ruokansa ja vielä edullisista raaka-aineista, silloin raha riittää. Elän siten, kuin kirjoitan, eli vähä raha riittää moneen. Minulle ei ole vanhemmat pedanneet mitään, itse olen pärjännyt. Rikkailta opin aikoinaan opiskellessani, että miten vähällä rahalla he pärjäävät taloudessaan. Olen vieläkin vanhojen (rikkaiden) opiskelukavereiden kanssa tekemisissä ja sama näkyy jatkuvan, rahaa ei tuhlata joutavaan.
        Ja ei täällä ole rajattu millä nimimerkillä kirjoittaa, kirjoittaa tuo nimim. Pitkäaikatyötönkin muutenkin, varsinkin sitä vassarimantraansa. Ihmettelen, että miten noin pätevä henkilö voi elää niin kurjuutta valittaen, eikä osaa työllistyä. Jos on pätevä henkilö, täällä Suomessa työllistyy varsin helposti, ulkomailla vielä paremmin. Minulle ainakin on käynnyt monta kertaa, että kun olen oikein halunnut olla työtön, niin minulle on tarjottu useampaakin työtä. Töitä saan tehdä niin pitkään, kun vain haluan ja saan siitä ansiotuloakin. Ansiotulojen määränkin voin valita, mutta otan ansiotuloja vain sen verran mitä tarvitsen. Tulen vähällä toimeen.
        Minulla on kokemusta monesta muustakin maasta, että miten muualla pärjää ja pidän Suomea todella hyvänä maana köyhän asua. Ihan äkkiä ei tule mieleen, että missä muussa maassa köyhän olisi näin hyvä elää. Täällä valitetaan tämän tästä, miten on kurjaa, ette valittajat edes tiedä, miten hyvä täällä on! Monessa maassa on jo pelkkä peruskoulun käyminen lapsille mahdottomuus, kun vanhemmilla ei ole rahaa edes koulupukuun. Yksistään maamme koulutusjärjestelmä on köyhille todella hyvä, puhumattakaan muista eduista. Joten tuntuu aivan käsittämättömältä, että joku ei saa lapselleen juhlavaatteita koulun päättäjäisiin. Aikaa on vaikka kuinka valmistautua. USA:ssa vanhemmat alkavat keräämään rahaa jo heti lapsen syntymän jälkeen, että lapsi pääsee ylipäätään opiskelemaan, niin täällä Suomessa nämä heinäsirkat ei saa edes juhlavaatteisiin kerättyä rahaa koulun päättäjäisiin.
        Jos lapsenne pääsee vaihto-oppilaaksi ulkomaille, sekin on köyhälle mahdollista ja ulkomailla opiskelukaverit alkavat yleensä heti kadehtimaan Suomen koulutusjärjestelmää, että kuinka helppoa meillä täällä on.

        Luokitellaanko ihminen, jolla on sijoitusasuntoja, köyhäksi? Ilmeisesti sinulla on useita kun päätteenä on -asuntoja!

        Silloinhan pitäisi olla hyvin toimeen tuleva, ja et saa edes tt tukea, jota vähävaraiset saavat. Et saisi omistaa juurikaan mitän etkä useita asuntoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on köyhänä sijoitusasuntoja. Yksistään sillä, etten ole koskaan polttanut tupakaa, olen voinnut ostaa sijoitusasunnon. Tulojen puoleen olen köyhäksi luokiteltu ja tuloja voisi olla vielä enempikin ja silti minut luokiteltaisiin köyhäksi.
        On ihan kyse valinnoista, miten köyhänä pärjää! Jos tekee itse ruokansa ja vielä edullisista raaka-aineista, silloin raha riittää. Elän siten, kuin kirjoitan, eli vähä raha riittää moneen. Minulle ei ole vanhemmat pedanneet mitään, itse olen pärjännyt. Rikkailta opin aikoinaan opiskellessani, että miten vähällä rahalla he pärjäävät taloudessaan. Olen vieläkin vanhojen (rikkaiden) opiskelukavereiden kanssa tekemisissä ja sama näkyy jatkuvan, rahaa ei tuhlata joutavaan.
        Ja ei täällä ole rajattu millä nimimerkillä kirjoittaa, kirjoittaa tuo nimim. Pitkäaikatyötönkin muutenkin, varsinkin sitä vassarimantraansa. Ihmettelen, että miten noin pätevä henkilö voi elää niin kurjuutta valittaen, eikä osaa työllistyä. Jos on pätevä henkilö, täällä Suomessa työllistyy varsin helposti, ulkomailla vielä paremmin. Minulle ainakin on käynnyt monta kertaa, että kun olen oikein halunnut olla työtön, niin minulle on tarjottu useampaakin työtä. Töitä saan tehdä niin pitkään, kun vain haluan ja saan siitä ansiotuloakin. Ansiotulojen määränkin voin valita, mutta otan ansiotuloja vain sen verran mitä tarvitsen. Tulen vähällä toimeen.
        Minulla on kokemusta monesta muustakin maasta, että miten muualla pärjää ja pidän Suomea todella hyvänä maana köyhän asua. Ihan äkkiä ei tule mieleen, että missä muussa maassa köyhän olisi näin hyvä elää. Täällä valitetaan tämän tästä, miten on kurjaa, ette valittajat edes tiedä, miten hyvä täällä on! Monessa maassa on jo pelkkä peruskoulun käyminen lapsille mahdottomuus, kun vanhemmilla ei ole rahaa edes koulupukuun. Yksistään maamme koulutusjärjestelmä on köyhille todella hyvä, puhumattakaan muista eduista. Joten tuntuu aivan käsittämättömältä, että joku ei saa lapselleen juhlavaatteita koulun päättäjäisiin. Aikaa on vaikka kuinka valmistautua. USA:ssa vanhemmat alkavat keräämään rahaa jo heti lapsen syntymän jälkeen, että lapsi pääsee ylipäätään opiskelemaan, niin täällä Suomessa nämä heinäsirkat ei saa edes juhlavaatteisiin kerättyä rahaa koulun päättäjäisiin.
        Jos lapsenne pääsee vaihto-oppilaaksi ulkomaille, sekin on köyhälle mahdollista ja ulkomailla opiskelukaverit alkavat yleensä heti kadehtimaan Suomen koulutusjärjestelmää, että kuinka helppoa meillä täällä on.

        Miksi Rikkaiden kaveri aina kärkevästi arvostelet muita? Ei kai kukaan köyhyysrajan alapuolella elävä nyt Kokoomusta äänestä! Itse olen jo kauan äänestänyt Vasemmistoliittoa. Ja kyllä pitkäänkin työttömissä olevissa on todella älykkäitä, osaavia ihmisiä, joilla voi olla useitakin korkea-asteen tutkintoja, mutta esim. ikä on työllistymisen vahva este. Ja miksi sinun muuten pitää postata noita kuvia
        puurolautasestasi/soijarouhelaatikkovuoastasi/katiskoistasi, emme me köyhät nyt niin tyhmiä olla, ettemme tietäisi, miltä em. asiat näyttää. Niin, sana "enään" kirjoitetaan oikeaoppisesti "enää" eli se n-kirjain pois lopusta (kirjoitin äidinkielestä laudaturin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokitellaanko ihminen, jolla on sijoitusasuntoja, köyhäksi? Ilmeisesti sinulla on useita kun päätteenä on -asuntoja!

        Silloinhan pitäisi olla hyvin toimeen tuleva, ja et saa edes tt tukea, jota vähävaraiset saavat. Et saisi omistaa juurikaan mitän etkä useita asuntoja.

        Kyllä minut luokitellaan tulojen puoleen köyhäksi ja tuloja voisi olla vielä enempikin ja olisin edellen köyhäksi luokiteltu. Tietenkään en saa toimeentulotukea ja se onkin monelle minunlaiselleni köyhälle ongelma. Ja siksi olenkin tottunut elämään vähillä tuloilla.
        Kuvat postaan siksi, että tänne kirjoittavat monenlaiset trollaajat mitä sattuu. Minä elän kuten kirjoitan, eli pystyn elämään vähillä tuloilla ja hankin vielä sijoitusasuntoja. Vasemmistoa en missään nimessä äänestä, mitään hyvää sieltä ei ole tullut. Olen juuri lukemassa kirjastosta lainaamaani kirjaa kommunistien hullutuksista, kuinka suomalaiset kommunistit tapettiin kuin pässit kommunistien toimesta. Meiltä löytyy jopa perhealbumista Saima ja O. V. Kuusisen hääkuva ja isäni perhe näki sen kaiken kauheuden, mitä kommunistit saivat aikaan aikoinaan. Joten minua ei tässä elämässä saa äänestämään vasemmistoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole tarvinnu maksaa mitään pankkitunnuksista eikä korteista eikä nettipankin käytöstä. Viekö vielä laskusi vanhanaikaisesti maksupalveluun kuoressa, ja maksat jokaisesta laskun maksamisesta pankille keskimäärin 3-5e. Tai jos käyt pankin tiskillä maksamassa saman summan palvelumaksua. Mikä tämä pitkäaikaistyötön on miehiään, on olevinaan niin kaikkitietävä joka asiasta? Muistuttaa uhtä numeronilkki joka me uhkaa täällä palstoilla kaiket päivät?

        "Viekö vielä laskusi vanhanaikaisesti maksupalveluun kuoressa, ja maksat jokaisesta laskun maksamisesta pankille keskimäärin 3-5e."

        Niin, osalla ihmisistä on kova tarve olla niin kuin muutkin, joten jonkin asian leimaaminen vanhanaikaiseksi aiheuttanee heissä jonkintasoisen paniikkireaktion. Juontaa kai juurensa jostain muinaisuudesta, jolloin erilaisuus saattoi tarkoittaa lauman suojan ulkopuolelle jättämistä, ehkä jopa kuolemaa.
        Tiedotan sinulle ja muillekin, että suoramaksu on veloitukseton tapa hoitaa usein toistuvat laskut, kuten esimerkiksi vastikkeet/vuokrat, sähkölaskut jne. Muita, satunnaisia laskuja voi maksaa maksupalvelun kautta, käyttämässäni pankissa hiukan yli 2 €/lasku. Tulee halvemmaksi kuin maksaminen verkkopankkitunnuksista, joiden käyttäminen taasen kirjaston tietokoneilla on riskialtista, koska verkkopankkiasiakas velvoitetaan huolehtimaan käyttämänsä koneen tietoturvasta, mikä on kirjaston koneella mahdottomuus. Pahimmillaan siis joku saattaisi tyhjentää tilin ja pankki kieltäytyy korvaamasta mitään.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on myös tili S-pankissa, ei maksa pankkitunnukset (vielä) mitään ja juuri tuli postissa uusi avainlukulista. Liityin aikoinaan osuuskaupan jäseneksi, jäsenyyteni maksettiin kertyvillä bonuksilla ja saan siitä maksetusta omistusosuudesta korkoa joka vuosi. Minusta ihan hyvä sijoitus, kun tulee kotiin Yhteishyvä lehti ja muutakin tietoa ja saan rahani takaisin, jos lopetan jäsenyyden. Bonus vielä ostoista! S-pankissa ei maksa Visa erikseen, joten sekin ihan hyvä, kun joskus teen verkkokaupoista ostoksia ulkomailta (auton ja moottoripyörän renkaat, sekä varaosat tosi edullisia mm. Saksassa).
        Syksyllä varmaan homma muuttuu, mutta se on sitten ja varmaan siihen löytyy ratkaisu. Pankeilla on kuitenkin kova kilpailu asiakkaista.
        Onhan näitä pankkeja vaikka kuinka, eikä niiden tarvitse olla kävelymatkan päässä. Meillä on lapsilla tilit muissa pankeissa, niidenkin tilien hoito onnistuu suoraan kotikoneella verkkopankin kautta. Nykyään kaikki hoituu niin hyvin sähköisesti verkossa, että tarvitsee olla tosi fakkiutunut jos toimii nimim. Pitkäaikatyötön lailla.

        Tämä keskustelu nyt hieman väärillä raiteilla ap:n aloittamaan teemaan. Siihenkin vielä, että juhlavaatteisiin voi hyvin varautua ja kirpparit on keksitty. Juhlavaatteita voi myös lainata tai vuokrata.

        "Meillä on lapsilla tilit muissa pankeissa, niidenkin tilien hoito onnistuu suoraan kotikoneella verkkopankin kautta. Nykyään kaikki hoituu niin hyvin sähköisesti verkossa, että tarvitsee olla tosi fakkiutunut jos toimii nimim. Pitkäaikatyötön lailla."

        Muistutan tässä taas vaihteeksi, että itselläni ei ole lapsia, enkä ole perheellisten tilannetta käsitellyt erilaisine Wilmoineen jne. En tarvitse verohallinnonkaan sähköisiä palveluja, kun ei ole mitään vähennyksiä. Verotoimistossa käyn kerran vuodessa pienentämässä ennakonpidätysprosenttia, mutta ei kai sekään välttämätöntä liene, varsinkaan näin tulorekisterin tultua.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on köyhänä sijoitusasuntoja. Yksistään sillä, etten ole koskaan polttanut tupakaa, olen voinnut ostaa sijoitusasunnon. Tulojen puoleen olen köyhäksi luokiteltu ja tuloja voisi olla vielä enempikin ja silti minut luokiteltaisiin köyhäksi.
        On ihan kyse valinnoista, miten köyhänä pärjää! Jos tekee itse ruokansa ja vielä edullisista raaka-aineista, silloin raha riittää. Elän siten, kuin kirjoitan, eli vähä raha riittää moneen. Minulle ei ole vanhemmat pedanneet mitään, itse olen pärjännyt. Rikkailta opin aikoinaan opiskellessani, että miten vähällä rahalla he pärjäävät taloudessaan. Olen vieläkin vanhojen (rikkaiden) opiskelukavereiden kanssa tekemisissä ja sama näkyy jatkuvan, rahaa ei tuhlata joutavaan.
        Ja ei täällä ole rajattu millä nimimerkillä kirjoittaa, kirjoittaa tuo nimim. Pitkäaikatyötönkin muutenkin, varsinkin sitä vassarimantraansa. Ihmettelen, että miten noin pätevä henkilö voi elää niin kurjuutta valittaen, eikä osaa työllistyä. Jos on pätevä henkilö, täällä Suomessa työllistyy varsin helposti, ulkomailla vielä paremmin. Minulle ainakin on käynnyt monta kertaa, että kun olen oikein halunnut olla työtön, niin minulle on tarjottu useampaakin työtä. Töitä saan tehdä niin pitkään, kun vain haluan ja saan siitä ansiotuloakin. Ansiotulojen määränkin voin valita, mutta otan ansiotuloja vain sen verran mitä tarvitsen. Tulen vähällä toimeen.
        Minulla on kokemusta monesta muustakin maasta, että miten muualla pärjää ja pidän Suomea todella hyvänä maana köyhän asua. Ihan äkkiä ei tule mieleen, että missä muussa maassa köyhän olisi näin hyvä elää. Täällä valitetaan tämän tästä, miten on kurjaa, ette valittajat edes tiedä, miten hyvä täällä on! Monessa maassa on jo pelkkä peruskoulun käyminen lapsille mahdottomuus, kun vanhemmilla ei ole rahaa edes koulupukuun. Yksistään maamme koulutusjärjestelmä on köyhille todella hyvä, puhumattakaan muista eduista. Joten tuntuu aivan käsittämättömältä, että joku ei saa lapselleen juhlavaatteita koulun päättäjäisiin. Aikaa on vaikka kuinka valmistautua. USA:ssa vanhemmat alkavat keräämään rahaa jo heti lapsen syntymän jälkeen, että lapsi pääsee ylipäätään opiskelemaan, niin täällä Suomessa nämä heinäsirkat ei saa edes juhlavaatteisiin kerättyä rahaa koulun päättäjäisiin.
        Jos lapsenne pääsee vaihto-oppilaaksi ulkomaille, sekin on köyhälle mahdollista ja ulkomailla opiskelukaverit alkavat yleensä heti kadehtimaan Suomen koulutusjärjestelmää, että kuinka helppoa meillä täällä on.

        "Ja ei täällä ole rajattu millä nimimerkillä kirjoittaa, kirjoittaa tuo nimim. Pitkäaikatyötönkin muutenkin, varsinkin sitä vassarimantraansa."

        Ei pidä paikkaansa, vaan kirjoitan tällä yhdellä ja samalla nimimerkillä. Älä yleistä omia touhujasi muiden viaksi. Muutkin köyhät ovat kyllä huomanneet, että vasemmistopuolueet pyrkivät säilyttämään hyvinvointivaltion, mikä on juuri köyhien etu. Moni lähtikin vaaleissa äänestämään niitä tunnetuin tuloksin.

        "Ihmettelen, että miten noin pätevä henkilö voi elää niin kurjuutta valittaen ...."

        Minä taas ihmettelen, että vaikka vuodesta toiseen kirjoitan hoitavani talouteni jotenkuten jopa oikeistohallituksen leikkausten jälkeen, väittää aina joku minun valittavan kurjuudesta. Suomalainen köyhyys on suhteellista eli osattomuutta normaalikansalaisen elämästä ts. lähinnä yleisestä elämän helppoudesta. Se on toisinaan syrjäyttävää, ja voi uhata yhteiskuntarauhaa, mutta ei aiheuta nälänhätää.
        En pysty asettumaan heidän asemaansa, jotka täällä joko väkivallalla uhkailevat tai makaronia mainostavat, joten toivon heiltä jonkinlaista valaistusta tilanteeseensa.
        Toivoisin kyllä eri päättäjien kiinnittävän huomiota kaikkien alle 60 prosentin köyhyydessä elävien sijasta meihin alle 40 %:n köyhiin. Köyhyyden vastaisissa toimenpiteissä tulisi keskittyä aina huonoimmassa asemassa olevien tilanteen parantamiseen, eikä vain katsoa sitä 60 %:n rajan alapuolella elävien määrää. Minusta tämä ei ole valitusta, vaan yhteiskunnallisen epäkohdan tuomista esille.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kanta-palveluun voi kirjautua henkilökortin mukana tulevilla tunnusluvuilla, jotka voi vielä vaihtaa myöhemmin. Ei siis tarvitse välttis pankkitunnuksia.
        pötköaikatyötön on ihan pihalla, kuin tappausteline, vaikka viisasta esittääkin.
        Pankkitunnukset ei maksa ainakaan meille, parissa eri pankissa tilejä. Ja mitä järkeä on maksella laskujaan jollain muulla systeemillä ja maksaa niiden maksusta melkoinen summa vuodessa. Äly hoi!!

        Mobiili on kätevä, ilman avainlukuja saa kaikki tehtyä. Näen ihan hyvin, sen verran iso fonttikoko.


    • Anonyymi

      Rahaa on ja hevosella pääsee.

    • Anonyymi

      Raha on käyttämistä varten ei tyynyn alle piilottamista varten.

      • Anonyymi

        Kaikilla ei ole sitä niin paljon, että voisi piilotella. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


    • Anonyymi

      Rikkaiden kamu sanoo olevasa tyässä mutta aina postaa tänne tuotoksiaan 24/7 yötä päivää. On vissiikiin vähäuninen

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe